Weemoedigheid en ultieme wanhoop unicefi) Nederlandse onder wijs wetgeving voorbeeldig voor heel Europa GEESTELIJK LEVEN OPINIE ERVARINGEN VAN LOURDES-GANGERS I COMMENTAAR Luchtballonnen met klinkende munt £eidóe Somo/nt EeicLeSomcmt VRIJDAG 8 NOVEMBER 1991 Joodse politici in Berlijn bijeen BERLIJN Joodse politici uit Euro pa gaan zich het komend weekeinde in Berlijn beraden over het Midden- Oosten en het toenemend rechts-ex- tremisme. Zij zijn daar op uitnodiging van de Europees Joods Congres. De conferentie van komend weekeinde staat in het thema van de problemen die de joodse gemeenschappen heb ben. Met name de ontwikkeling in het Midden-Oosten alsmede het toe nemend rechts-extremisme in Duits land brengen onrust onder de joden. Ook wordt de situatie van de joden in Oost-Europa en de Sovjetunie ter sprake gebracht. De betrekkingen tussen joden en niet-joden, in het bij zonder die met het Vatikaan, staan ook op het programma. PRELAAT IN PROBLEMEN NA UITSPRAKEN OVER CELIBAAT De diepste wanhoop uit zich in een glimlach BERLIJN De bisschop van Berlijn, kardinaal Georg Ster- zinsky, heeft tegengesproken dat hij voorstander is van op heffing van het verplichte priestercelibaat. Uitspraken van hem zijn door een verslaggever van de krant Berliner Mor- genpost uit hun verband gerukt en geven zijn bedoelingen niet goed weer, zegt Sterzinsky in een gisteren uitgegeven verklaring. De hoofdredactie van de Berlijnse krant zegt dat de uitspra ken van de kardinaal nauwkeurig zijn weergegeven. Het ge sprek is met een bandrecorder opgenomen. Bovendien heeft de krant de tekst vantevoren „aan de bevoegde instantie van het bisschoppelijk bureau laten lezen". De hoofdredactie vermoedt dat Sterzinsky zijn verklaring heeft opgesteld nadat „kerkelijke leiders bij hem hadden ge protesteerd". De Berliner Morgenpost meldde gisteren dat de leiding van de Rooms-Katholieke Kerk volgens Sterzinsky een einde zou moeten maken aan de koppeling van priesterambt en celi baat. Het celibaat „is absoluut niet noodzakelijk" en „als het niet van binnenuit (door de priesters) wordt goedgekeurd, is er een probleem", zou de kardinaal hebben gezegd. Om haar geloofwaardigheid te behouden zou de kerk het verplichte celibaat moeten afschaffen. Ook zou de kardinaal voorstan der zijn van toelating van vrouwen tot het priesterambt. In een commentaar in de krant werd de „moedige" kardi naal lof toegezwaaid. Hij zou onderwerpen „die in de Katho lieke Kerk als bijzonder hete hangijzers gelden" op een ma nier aan de orde hebben gesteld die „de traditionalistische paus Johannes Paulus II niet waardeert". In zijn verklaring zegt Sterzinsky, dat hij op de vraag van de verslaggever naar het celibaat heeft verwezen naar de stand van de discussie binnen zijn kerk. „Mijn uitlatingen zouden verkeerd worden uitgelegd, als er een verschil in wordt ge zien tussen mijn mening en die van het kerkelijk leergezag, dat wordt belichaamd door de bisschoppen en de paus". De kardinaal heeft naar eigen zeggen op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt dat hij voor handhaving van het ce libaat is, dat hij ziet als een „zinvolle levenswijze voor de priester". Maar Sterzinsky sluit niet uit dat er in de toekomst gehuwde priesters in de RK Kerk zullen functioneren. HILVERSUM Hij voel de zich als velen van zijn generatie niet bijster aan gesproken door het bede vaartsoord Lourdes. Frans Tervoort (46), program mamaker bij de KRO, on dervroeg vier (gezonde) mensen intensief over hun ervaringen met Lourdes, cabaretier Herman Fin kers, KRO-voorzitter Ger- rit Braks, VPRO-journa- list Cherry Duyns en bis schop R. Bar van Rotter dam. Toen hij aan de on derneming begon, was hij er nog nooit geweest. In middels heeft hij zelf ook zo'n reis gemaakt en wat hij van zijn gesprekspart ners heeft gehoord klopt, zegt hij, met wat hij zelf ervaren heeft. Tervoort: „Er gaat iets heel weemoedigs uit van al die ver langens die daar nu al zo'n honderddertig jaar worden ge uit. Je kunt natuurlijk zeggen dat je daar met een grote hoop tobberigheid wordt geconfron teerd, maar dat is niet het hele verhaal, er gaat voor velen een vredigheid van uit, men sen komen er gelukkig van te rug. Er gaan ook steeds meer mensen naar Lourdes, dat zou je niet verwachten, wel zo'n vijf miljoen mensen per jaar, waaronder enkele tienduizen den Nederlanders. Waar zijn ze allemaal naar op zoek? Er is natuurlijk een geweldige be hoefte om een rustpunt te vin den, ze willen zekerheid in een tijd waarin alles op drift is geraakt. Je vindt er ook een hoop jongeren, die gaan daar naar toe om de zieken te bege leiden. Ze doen het niet zozeer uit specifiek religieuze motie ven, dat was vroeger wel het geval maar meer omdat ze vinden dat je mensen moet helpen". KRO-voorzitter Braks is twee keer in Lourdes geweest, een keer nog in de jaren vijftig, en hij kan niet zeggen dat het de De grot van Lourdes eerste keer grote indruk op hem heeft gemaakt. Hij had, zegt hij tegen Tervoort, zeer gemengde gevoelens, toen hij voor het eerst voor de grot stond „waar het allemaal is ge beurd". Of Maria daar nou wel of niet op 11 februari 1858 aan de ongeletterde molenaars dochter Bernadette Soubirous is verschenen, doet hem wei nig als wel het feit dat er zo veel mensen bemoedigd van daan komen. „En dat is ook de enige reden om er met jou over te praten", zegt hij tegen zijn interviewer. Hij praat ook in algemene zin over zijn ge loof of wat daarvan is overge bleven. Het is meer de omrin gende cultuur die Braks doet zeggen dat hij zich graag ka tholiek noemt. „Maar als je als voorwaarde zou stellen dat je om katholiek te zijn alle ge loofswaarheden volledig zou moeten aanvaarden, dan zou geen mens katholiek zijn", zo meent hij. Daarom neemt hij ook de Mariaverschijningen met een flinke korrel zout. Als minister bezocht hij ooit het Mexicaanse Maria-oord Gua deloupe waar hij zegt „met walging" vandaan te zijn ge komen omdat hij daar zwange re vrouwen met bebloede knieën naar het het Maria-hei- ligdom zag klimmen. „Dat vind ik uitwassen, daarover zul je geen goed woord van me horen". Veel positiever is Braks over zijn laatste bezoek aan Lourdes. „Het plezier dat je mensen kunt verschaffen door ze daar onder die omstan digheden te spreken, door ge woon tussen al die invalidewa- genjes te lopen, dat was een heel belangrijke functie van mij daar". Ongeveinsd VPRO-journalist Cherry Duyns ging al jaren terug uit ongeveinsde belangstelling („omdat ik in mensen geïnte- ressseerd ben") in Lourdes kij ken. Hij is de enige niet-katho- liek die Tervoort geïnterviewd heeft. Hij noemt wat hij in Lourdes gezien heeft de „ultie me wanhoop", maar hij zegt zeer getroffen te zijn door de berusting, de tevredenheid waarmee de meesten hun lot dragen wanneer zij eenmaal in Lourdes zijn geweest. Duyns is ook assistent geweest bij de ba den na daarvoor de nodige weerzin te hebben moeten overwinnen. Maar hij is het absoluut niet eens met sommi ge criticasters die zeggen dat mensen daar bedrogen worden of zichzelf bedriegen. Die weerzin verdween op een ge ven moment. „Er was een oude man, ook nog met een zwak begaafde zoon bij zich. Ik zat er naast op mijn knieën, echt een beetje te kokhalzen bijna. Ik tuurde omhoog en toen keek ik die man in zijn ogen. Er kwam zo'n groot ge voel van mededogen over me, om dat malle woord te gebrui ken". De Twentie cabaretier Her man Finkers vindt het niet meer dan normaal dat je over Lourdes ook wel eens een grap mag maken. „Dat moet zelfs. Iemand die gelovig is en niet kan hebben dat je ermee spot, dat geloof vertrouw ik voor geen cent". Finkers keerde INITIËREND HISTORICUS Prof. Manning (62) overleden NIJMEGEN Ambassadeur van de Nijmeegse katholieke universiteit. Zo noemt zijn opvolger prof. J. Bosmans de woensdag aan een hartin farct overleden Nijmeegse hoogleraar A. F. Manning (62). Manning trad vorig jaar vervroegd af als hoogleraar contemporaine geschiedenis om zich volledig te kunnen wijden aan het schrijven van een biografie over koningin Wilhelmina. Manning was als hoogleraar op veel fronten actief, zowel in bestuurlijk opzicht als op zeer vele uiteenlopende terreinen van zijn vakgebied. Hij had de reputatie een zeer harde wer ker te zijn. Tot vorig jaar was hij voorzitter van het Rijksin- situut voor Oorlogsdocumenta tie en van het Nederlands His torisch Genootschap. Na zijn vervroegde pensionering hield hij alleen het voorzitterschap aan van het Instituut voor Ne derlandse geschiedenis. Als ambassadeur van de Nij meegse universiteit stond hij altijd op de bres voor deze ka tholieke instelling. Manning, opvolger van de bekende his toricus Rogier, publiceerde veel ovèr katholieke onder werpen maar zonder daarbij een specifiek katholieke visie aan te hangen in de lijn van Rogier. Hij schreef de geschie denis van de KRO en stond een middenpositie voor in de gepolariseerde katholieke ver houdingen. Vertrouwen in ei gen zaak was de titel van de rede die Manning hield toen de KRO eind 1989 van een stichting werd omgezet in een vereniging. ONDERWIJS POSTMA VOOR EUROPEES KATHOLIEK ONDERWIJS: buitenlandse politiek van Ne derland en de nazi-periode. Bosmans noemt Manning vooral een initiërend histori cus. „Hij ontwikkelde ideeën en liet het dan meestal aan an deren over die ideeën nader uit te werken. Interessant is volgens Bosmans zijn opvat ting geweest over de periodise ring van de Nederlandse ge schiedenis. Manning wees er als eerste op dat ae Tweede Wereldoorlog in feite geen breuk was in het politieke en maatschappelijk leven. Een breuklijn zou veel eerder in de jaren zestig kunnen worden getrokken. Tot zijn voornaamste werken behoren de uitgave van de do cumenten betreffende de bui tenlandse politiek van Neder land in de oorlogsjaren. Zestig Jaar KRO, Op zoek naar het alledaagse Vaderland. Daar naast voerde hij de hoofdre dactie van een aantal populair- wetenschappelijke uitgaven. Een groot aantal artikelen van hem werd vorig jaar gebun deld in „Mensen en situaties" (uitgave Arbor). BRUSSEL Als het al zover komt dat de be voegdheden van 'Europa' op het terrein van onder wijs worden uitgebreid en sommigen willen dat dan is het wenselijk dat de Nederlandse grondwet telijke regeling voor on derwijs in het herziene Europees Verdrag wordt opgenomen. Dat betoogde de Nederlandse onderwijsjurist en CDA-sena- tor prof. dr. mr. A. Postma gis teren in Brussel. Hij was een van de sprekers op een Euro pees congres over 'het katho liek onderwijs en Europa', ge organiseerd door het Europees Comité voor het Katholiek Onderwijs (CEEC). „Het katholiek onderwijs in de meeste landen van Europa zou er op die manier op vooruit gaan", vond Postma, „De com binatie van vrijheid en finan ciële gelijkstelling zoals we die in Nederland kennen, is in Europa een uniek verschijnsel. Nergens in Europa staat het katholiek onderwijs er zo gun stig voor". De hoogleraar betoogde dat wanneer de Europese be voegdheden op het gebied van onderwijs zouden worden uit gebreid zonder opname van de Nederlandse regeling daarin, het Nederlands katholiek on derwijs er op achteruit zal gaan. En dat zou tegen de be doeling van de Europese een heid ingaan; die is er immers gericht op dat mensen er beter van worden. Bovendien, als mensen slechter van 'Europa' worden, zullen ze zich er van afkeren en komt de gewenste eenheid niet tot stand. Niet uitbreiden Overigens vond Postma dat de Europese bevoegdheden op het terrein van onderwijs niet die nen te worden uitgebreid. Uit gaande van een federatief Eu ropa zou het hoogst ongebrui kelijk zijn als de onderwijsbe- voegdheden op supra-natio- naal niveau zouden worden geregeld. In België, in Duits land en in de Verenigde Sta ten liggen de onderwijsbe- voegdheden immers ook bij de deelstaten. Een grotere Euro pese eenheid roept staatsrech telijk gezien niet de noodzaak op onderwijsbevoegdheden over te hevelen naar een bo- ven-nationaal niveau, aldus Postma. Met 'Europa' bedoelde de on- derwijsjurist met name de lan den van de EEG. Het inhoude lijke begrip Europa is niet ge lijk aan het geografische en dat was een van de motieven voor Postma om te spreken over onderwijspolitiek in EEG-verband. De samenwerking in EEG- verband had een economische doelstelling, hetgeen ook blijkt uit het Verdrag. De gemeen schap krijgt daarin op het ter rein van onderwijs enkele ta ken toebedeeld en wel op het terrein van beroepsopleidin gen, en gericht op bijdragen aan een harmonische ontwik keling van zowel de nationale economieën als van de ge meenschappelijke markt. On derwijs dus in economisch per spectief. Formeel reikt Europese onder wijspolitiek dan ook niet ver der dan regelingen voor be roepsopleidingen en diploma's, maar EEG-organen proberen de reikwijdte van die regelin gen te vergroten. Hierin zag prof. Postma een gevaar en wel die van overheersing van de economische dimensie van onderwijs. Het gevaar dreigt dat het onderwijs te zeer naar het geloof der vaderen terug na een tijd lang allerlei oosterse religies omhelsd te hebben eerst. „Het mooie aan het katholieke geloof vind ik dat veel wonerlijke, mystieke dingen heel alledaags verwe ven zijn in het gewone leven". Overbodig bijna te zeggen dat hij zich niet erg kan vinden in de sterk gerationaliseerde ere dienst van na het concilie waaruit het mysterie is ver dwenen. Wat hij in Lourdes ervaart doet hem denken aan wat zijn heeroom in Venezuela doet ten opzichte van inheem se bevolking. „Die kan de angst wegnemen bij die men sen (voor allerlei waandenk beelden). Ze kunnen hun zor gen bij Maria kwijt, dat is toch fantastisch!" Bisschop R. Bar van Rotter- damn ervaart het net zo. Van alle geïnterviewden heeft hij het vaakst Lourdes bezocht, meer dan zestig keer. Als de Rottterdamse bisschop in Lourdes arriveert, is het eerste wat hij doet naar de grot gaan. „Onze Lieve Vrouw begroe ten, Moeder hier ben ik weer. Dat is denk ik voor iedereeen het beste, want dan heb je meteen datgene wat het doel is van elke bedevaart naar Lour des". Aan de echtheid van de verschijningen van Maria heeft hij nooit getwijfeld. „Neen. Dat is het voordeel van een plaats als Lourdes. In die menigte van mensen, in het leven waarvan Maria zo'n dui delijke plaats heeft, komen zulke vragen niet bij je op". Wat hem zo trekt in Lourdes? „Het zijn van die echt religieu ze ervaringen en belevingen waar je met de rede zo weinig mee kan, maar die zeer we zenlijk zijn, als je geleerd hebt om er onbevangen mee om te gaan. Wat mij daarbij altijd helpt is de gedachte dat op die plaats waar die rots is, sinds de verschijningen al ontelbaren geweest zijn om er te bidden. Het lijkt wel of die rots het je teruggeeft, en zegt: ik geef je de bemoediging van wat al die mensen hier hebben gevon den. Dat is de heerlijkheid van die plaats". Frans Tervoort: Gesprekken over Lourdes. Uitgeverij Con serve. Prijs 24,90. 'en 1 BOS hk in I ardelijl PUStUS MINISTER Maij-Weggen kan er weer een jaartje tegenators tw Gisteren werd haar begroting voor 1992 na pakweg vijftpnc^e n uur debatteren en de schriftelijke beantwoording van n 300 vragen, door de Tweede Kamer goedgekeurd. Een enj burge postje werd verschoven, hier en daar een kanttekening |hte Mc plaatst en de PvdA zag zijn idee voor de aanleg van niei^ van 1 natuurgebieden zowaar beloond met de toezegging van haar studie. Veel meer had het allemaal niet om het lijf. Het deFë^jj was dermate saai dat zelfs verkeers-aholic WolffensperP^f0ror) (D66) aan het eind verzuchtte of het voortaan niet wat mijng over de hoofdlijnen van het beleid kon gaan. „Moesten jiste te hier nu werkelijk alle details bespreken? Ook zaken diq eerder in commissievergaderingen over tafel zijn gegaan' IND BLIJKBAAR hebben zowel kamerleden als ministers hun ambtenaren er nog steeds grote moeite mee zich enif U mate te beperken. En dat is een trieste constatering in tijd waarin de publieke belangstelling voor de politiek v< lauwt en de regeringsfracties zélf de vrome wens uiten U de vergadertijd tot de helft beperkt zou moeten worden. J is niet alleen triest maar het wordt zelfs pijnlijk als blijkt i de Kamer door al het gepalaver en wandelen op platgetred paden, nieuwe wegen of valkuilen geheel over het ho^ blijkt te zien. En dat was gisteren precies het geval. Met g< woord werd immers gerept over de nieuwe voorspelling van RIVM en RPD dat het autoverkeer tot het jaar 2010 rj met 35 procent groeit, zoals het ministerie wenst, maar r 70 procent. Een bom onder de belangrijkste pijler van Ma beleid, maar de Kamer maakt er zich blijkbaar niet erg dl over. Nu zijn prognoses per definitie onzeker, maar dat ho/ nog geen reden te zijn er geheel aan voorbij te gaan. V|f waar dan toch die onverschilligheid? AVELLICHT is de vreugde nog te vers over de meevalleijuLDEBI groei van het autoverkeer in 1990 en 1991. Waarschijnlijl is het echter dat de Tweede Kamer zich realiseert inmidcjN H ten aanzien van dit probleem met vrijwel lege handenrfelijk staan. Krachtdadige voorstellen van Maij om het autoverk(i de terug te dringen (parkeerbeleid, tolheffing, rekening rijdgft I spitsvignet) zijn immers rijp en groen door het pai) ziel ment afgeschoten. Veel 'trucjes' heeft Maij dus niet meei^t g< haar achterzak zitten. Vandaar dat de PvdA een haast wforzitte hopige oproep deed in de toekomst minder snel luchtballjdA. I nen van de minister lek te prikken. Het zal ons benieu\{er va of de Kamer die verleiding zal weerstaan als Maij eind jen er jaar met nieuwe voorstellen komt. jtijbes leg m loudei iier I rg uits i toec likt a bteun f aar de itenber wordt gezien door uitsluitend de bril van de beroepsoplei ding. De beide andere doelein den van onderwijs, die van 'hoofd' en 'hart' dreigen daar door in het gedrang te komen. Volgens Postma is dat gevaar al aanwezig. Europese organen hanteren een brede interpreta tie van het begrip 'beroepson derwijs'. Daardoor wordt in feite het hele hoger onderwijs onder die term gebracht. Prof. Postma: „Onbewust waarschijnlijk komt deze eco nomische benadering ook tot uiting in de benaming van een nieuwe taakgroep: 'Menselijke hulpbronnen; onderwijs, oplei ding en jeugdzaken'. Mensen worden dus gezien als hulp bronnen voor de economie en niet overeenkomstig het christendom als geschapen naar Gods beeld". Hij verdedigde dan ook de stelling dat in het Europees Verdrag een onderwijspara- graaf moet worden opgeno men, niet om de Europese be voegdheden te vergroten, maar om de huidige bevoegd heid in te perken. Die para graaf zou de volgende inhoud moeten hebben: a. Bij de uitoefening van de bevoegdheden worden de niet- economische aspecten van het onderwijs geëerbiedigd. b. Bij de uitoefening van de bevoegdheden worden de grondwet en de daaruit voort vloeiende regelgeving geëer biedigd, aldus prof. Postma in Brussel. Uitgave- Westerpers bv (maakt deel uit van Sijti Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Telefax: 071 - 134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon 070-3190 933. Telefax: 070-3906 717 Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur J. Leune Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers Chef-redacteur: G- J. Onvlee Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808 n Herpen (chef), F. Buurman, Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049) K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A van Holstein, E. Huisman, H Jansen, drs. J van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K Veraart. ppe fkozer en be Add Sport algemeen (tel 070 - 3190 826): F. Werkman (chef), P. Alleblas, D. DijkhuizeL.n D Kiers, R Langeveld, drs H.-F. Ruijl. y" Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator). B Jansma. H Piét Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835)L. Kooistra. drs P van Velthoven. 66- Foto (tel 070 - 3190 838) M Konvalinka (chef). S. Evenhuis, S. Pieterse RECH Opmaak (tel 070 - 3190 831) Ch. Bels (chef), A. de Bruijn, W. Diekstra. L. Henn^ 26 st J Hofmeester, C. de Kier, H Nieuwmans, H Schneider It (cult Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819) T. Kors varf l De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, t dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Neder België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swiers, M. it Algemeen Nederlands Persbureau e rrespondenten in het buitenland: S Akkerman (Praag), in Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis), A Courant (Athene), 1 (Johannesburg). T Heard (Kaapstad), drs. A Heering (Rome)|. B van Huét (Parijs). M de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhi), i ut F Lmdenkamp (Sao Paulo), R Simons (Londen), drs R Vundennk (Moskou), W Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona). G. van Wijland (Belgrado), md dc F Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel) aanzi De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: M deCocq. -ÏSP n 08.30 tot 17.00 u Nabezorglng Telefoon: 071 - 122 248 op m£ 15.00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal per jaar 118.00 tot 19.00 u 25,70 76,60 294,30 IK BE I VfRG 3* WAT M Het abonnementsgeld dient v e worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2