Christelijke organisaties zoeken 'sociale quaesties' Duitse bisschop keert zich tegen abortuspil CeidócSomatit GEESTELIJK LEVEN OPINIE Ruim half miljard voor kerken DDR FNV mag op congres aanschuiven Herboren Russen geven de Heer een groot applaus COMMENTAAR £cidóc0ouumt WOENSDAG 6 NOVEMBER 1991 Oekrains-Katholieke Kerk beschuldigt orthodoxen BAD WILDUNGEN De Evange lische Kerk in Duitsland trekt vol gend jaar ruim een half miljard mark uit voor steun aan de lidker ken in de voormalige DDR. Dat is 220 miljoen mark meer dan de kerkleiding zich had voorgenomen, zo bleek gisteren tijdens de synode in Bad Wildungen. Van het bedrag is 480 miljoen bestemd voor personeelskosten, de overige 40 mil joen mark zijn voor onderhoud en restau ratie van kerkgebouwen, aldus financieel expert Karl-Heinrich Beek. Het geld zal door de kerken in de Westduitse deelsta ten door middel van bijzondere hulppro- gramma's bijeen gebracht worden. De tostduitse kerken kunnen zelf 20 procent van de benodigde 650 miljoen aan perso neelskosten opbrengen. Als de traktemen ten voor predikanten worden opgetrok ken tot het Westduitse niveau, lopen de personeelskosten op korte termijn op tot een miljard mark, zo werd gewaarschuwd. De kerken in het westen van Duitsland zullen de broekriem nog strakker moeten aanhalen, omdat de financiële situatie in het oosten alleen maar verslechtert. Het westerse systeem van kerkbelasting, de 'kirchensteuer', levert in het oosten voor alsnog weinig op, terwijl de opgelegde so- lidariteitstoeslag (bestemd voor de inwo ners van de voormalige DDR) veel West duitsers ertoe heeft gebracht de kerk te verlaten. Wanneer men niet durft te zeggen, wat men meenteindigt men met niet meer te menen, wat men zegt LVOV Het hoofd van de Oek- rains-Katholieke Kerk, kardinaal Myroslav Loebatsjivsky, beschuldigt de Russisch-Orthodoxe Kerk van „lasterlijke en ongegronde" aantij gingen tegen zijn kerk. Loebatsjiv sky reageert in een publieke verkla ring op het besluit van patriarch Aleksej II van Moskou om de uitno diging van paus Johannes Paulus II voor deelneming aan de bijzondere bisschoppensynode eind deze maand in Rome af te slaan. De patriarch noemde als reden onder meer dat de met Rome verbonden Oekrains- Katholieke Kerk de dialoog met zijn kerk uit de weg gaat. Loebatsjivsky schrijft dat hij al sinds 1988 heeft geprobeerd het ge sprek met de Russisch-Orthodoxe Kerk aan te gaan. Maar de ortho doxen negeerden elke toenaderings poging. Hij herinnert eraan dat zijn kerk, die in 1946 door Stalin werd gedwongen op te gaan in de ortho doxe kerk, decennialang veel heeft geleden. De kerk heeft ook stilzwijgend „het feit aanvaard dat het patriarchaat in Moskou haar vijandig gezind was, zowel in de tijd van vervolging als in de huidige tijd, omdat de mensen in de Oekraine dringend behoefte hebben aan een glanzend voorbeeld van morele kracht en eenheid on der hun christelijke leiders". Loebatsjivsky roept de orthodoxe kerk op „haar tweedracht zaaiende acties te stoppen en met ons in de Oekraine een vorm van samenleven te beginnen die is gegrondvest op vrede en gerechtigheid". DOORN Het congres zal „de situaties moeten opsporen waarin personen en organisaties ten on rechte geen verantwoor delijkheid dragen of wil len dragen voor de gevol gen van hun eigen hande len". Maar het zal niet al te gedetailleerd ingaan op de huidige sociale proble men, „laat staan daarvoor oplossingen aandragen", onderstreept voorzitter prof.dr. D. Kuiper van de 'Stichting '91' bij de pre sentatie van de congres stukken. Het congres is bedoeld ter her denking van het eerste Chris telijk Sociale Congres, dat in 1891 onder leiding van Abra ham Kuyper in Amsterdam werd gehouden. Eerder dat jaar was de encycliek Rerum Novarum verschenen, de eer ste sociale encycliek van de Rooms-Katholieke Kerk. De kerken gingen zich zelf bezig houden met 'sociale quaesties', zoals de armoede van de arbei ders en hun slechte werkom-' standigheden. De organisatoren menen dat de jaren negentig een keer punt in de sociale kwestie zijn. De mensen hebben zich vele rechten verworven, waardoor vele situaties van onrecht uit de weg zijn geruimd, maar ze worden zich er nu van bewust dat zij medeverantwoordelijk zijn voor allerlei kwalijke ont wikkelingen in eigen land en daarbuiten, zoals de milieuver vuiling en de rechteloosheid van mensen buiten Nederland. In dit verband spreken de or ganisatoren van 'substantiële verantwoordelijkheid': de ver- Christelijke organisaties, van het CNV tot de KRO, gaan vol gende week op zoek naar de sociale problemen van deze tijd. Zij doen dat tijdens het Christelijk-Sociaal Congres in Doorn, precies honderd jaar nadat Abraham Kuyper maatschappelij ke en kerkelijke aandacht heeft gevraagd voor de 'sociale quaesties'. antwoordelijkheid die voort vloeit uit de doelen van het so ciaal en economisch handelen en de gevolgen daarvan. On voldoende bewustzijn van deze verantwoordelijkheid is de diepere oorzaak van allerlei sociale wantoestanden en pro blemen. De organisatoren zijn nogal pessimistiscH. „Het schip van ons sociaal-economisch bestel ligt op een foute koers, ingege ven door materialisme, kort zichtigheid, gebrek aan ver antwoordelijkheidsgevoel en liefdeloosheid", wordt in het basisdocument van het congres gezegd. Een koerswijziging is daarom dringend gewenst. De techniek moet dienstbaar worden gemaakt aan de mens en de natuur moet niet uitslui tend worden gezien als een in strument dat door de mens naar' believen kan worden ge bruikt. In het basisdocument wordt verder gepleit voor tweezijdige emancipatie. Vrou wen moeten meer kans op be taalde arbeid krijgen en man nen zullen zich meer moeten inspannen in het huishouden en de opvoeding. Op het basisdocument zijn ruim veertig reacties binnen gekomen. Niet alleen van or ganisaties die door de stichting waren benaderd - zoals de vakcentrales FNV en CNV, de werkgeversorganisatie NCW, de omroepen KRO en NCRV, de Vrije Universiteit en de drie grote kerken in ons land - maar ook spontane reacties van bijvoorbeeld het CDA Vrouwenberaad, het Theolo gisch Economisch Adviesbu reau en de arbeidersgemeen schap der Woodbrookers. Uit het grote aantal en de kwaliteit van de reacties lei den de organisatoren af, dat er niet alleen een grote belang stelling voor een nieuwe be zinning op het christelijk-soci- aal denken bestaat, maar dat de reagerende organisaties ook de behoefte hebben hun iden titeit aan te scherpen. „De re acties geven aan dat het chris- telijk-sociaal denken leeft en een dynamiek, in zich draagt die bemoedigend is voor de toekomst van de samenle ving". In het algemeen was er veel waardering voor het basisdo cument, al vonden sommigen dat de verantwoordelijkheid te veel tot persoonlijke verant woordelijkheid was ingeperkt. Ook vonden sommigen dat men ervoor moet oppassen de mensen persoonlijk verant woordelijk te stellen voor alle feilen van de samenleving. Naar aanleiding van de reac ties is besloten dat tijdens het congres in ieder geval vier on derwerpen aan de orde moeten komen: de verdeling en kwaliteit van de arbeid, de sociale zekerheid en de gevol gen van het sterk anonieme karakter van het huidige soci ale zekerheidsstelsel, de pro blemen van de Derde Wereld en de milieuverontreiniging. Deze vier vraagstukken moeten niet worden be schouwd als geïsoleerde the ma's, maar eerder als verza melpunten voor een waaier van concrete noden en proble men, onderstrepen de organi satoren. Van sommige kanten is zware kritiek op de organisatoren ge komen. Vier jongerenorganisa ties, waaronder de CNV- en CD A-jongeren en Youth for Christ, noemden tijdens een apart congres in september het congres een elitaire zaak. De christelijke sociale beweging bestaat volgens hen uit organi saties en instellingen die geleid worden door een intellectuele en bestuurlijke elite. „Daar mee maakt zij te veel deel uit van het systeem en kan zij on voldoende fundamentele kri tiek uitoefenen op de huidige sociale problemen (mens en arbeid, milieu, wereldhandel) en de structurele oorzaken daarvan." Het industriepastoraat DISK verwacht evenmin veel van het congres. De organisatoren hebben zich te veel „neerge legd bij de huidige kapitalisti sche marktstructuur die haar dictaten oplegt aan onderne mingen en arbeiders", aldus DISK-voorzitter H. Bode. Linkse christenen houden ko mende zaterdag een alternatief congres waar zij willen aanto nen dat de christen-democra tie en de sociaal-democratie, die naar hun mening het Christelijk-Sociaal Congres sterk kleuren, geen oplossin gen bieden voor de sociale en economische porblemen van deze tijd. Aan het Christelijk-Sociaal Congres nemen naar verwach ting ongeveer 200 mensen deel. Tot de sprekers behoren minister van justitie Hirsch Baïlin, die zal ingaan op de be tekenis van het verantwoorde- lijkheidsdenken voor de aan pak van maatschappelijke vraagstukken, en de vroegere Belgische premier en lid van het Europees oparlement, Leo Tindemans. Zaterdag 16 november wordt het congres in tegenwoordig heid van koningin Beatrix af gesloten 38H FNV-voorzitter J. Stekelenburg FOTO: DIJKSTRA DOORN De voorbereiding van het congres lokte een ru zie uit tussen CNV en FNV over de christelijke identiteit van de FNV. FNV-voorzitter Stekelenburg waarschuwde dat het CNV het congres niet moest aangrijpen om de in druk te wekken dat christelij ke en katholieke werknemers alleen tot hun recht komen in het CNV. De FNV beschouwt zich als rechtsopvolger van het Neder lands Katholiek Vakverbond en daarmee als „eerstbetrok- kene wat betreft het erfgoed van Rerum Novarum", zei de FNV-voorzitter. Stekelenburg, die onlangs in een interview zei dat zijn keu ze voor de vakbeweging en zijn denken over de samenle ving zijn bepaald door zijn op leiding aan het hervormde vormingsinstituut Kerk en Wereld in Driebergen, heeft na enig touwtrekken een plaats gekregen in het comité van aanbeveling van het con gres. Hij treft daar naast zich onder anderen kardinaal Si- monis, CNV-voorzitter Hofste de, premier Lubbers en werk geversvoorzitter Ruding aan. Maar de FNV kreeg geen plaats in de congrescommissie en het congrespresidium. In dat presidium zitten achttien prominente personen uit on der meer het CDA, het CNV en het Verbond van Katholie ke Maatschappelijke Organisa ties, allemaal respectabele per sonen, moest Stekelenburg vo rige week erkennen, „maar geen van hen heeft enige affi niteit met de FNV of het vroe gere NKV". In haar reactie op het basisdo cument onderstreept de FNV dat zij graag wil meewerken aan een bezinning op de actue le sociale problemen in het licht van christelijke waarden en idealen. Maar zij neemt af stand van de wens van een aantal organisaties op christe lijke grondslag om met behulp van het congres hun eigen be staansrecht en identiteit in de samenleving opnieuw te be vestigen en te legitimeren. De FN V-deelnemers hebben vorige week van hun achter ban opdracht gekregen ab stracte discussies zoveel moge lijk uit de weg te gaan en ab stracte vraagstukken, bijvoor beeld de menselijke verant woordelijkheid voor de econo mie, te koppelen aan actuele discussies over bijvoorbeeld de ziektewet en de WAO. Het CNV wil tijdens het con gres handen en voeten geven aan zijn evangelische opdracht om verantwoordelijkheid te dragen voor de samenleving, de economische orde en 'kwa liteit boven centen'. Hoogleraar Prof.dr. P. Vandermeersch, priester van het Vlaamse bisdom Brugge, is benoemd tot hoogleraar gods dienstfilosofie aan de theologi sche faculteit van de Rijksuni versiteit te Groningen. Van dermeersch (44) studeerde filo sofie en godgeleerdheid aan het grootseminarie te Brugge en aan de Katholieke Univer siteit te Leuven. Hij werd op 17 juli 1971 priester gewijd. Vandermeersch, die ook een opleiding tot psycho-analyticus heeft gevolgd, promoveerde in 1974 tot doctor in de wijsbe geerte op het proefschrift 'Jung in gesprek met Freud over het onbewuste'. 1976 is Vandermeersch verbonden aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte en aan de facul teit der godgeleerdheid van de Katholieke Universiteit te Leuven. Sinds 1987 is hij daar hoogleraar. Van 1977 tot 1979 was Vandermeersch tevens werkzaam in Tilburg. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Rijssen J. Veldhuijzen te Putten: te Zelhem R.J. ten Have te Burgh; te Siddeburen en Wagenbor- gen(toez.) C.N. van Dis te Wassenaar (buitengewone wijkgemeente, part time). Aangenomen naar Linschoten R.W. van Mourik te Meeuwen die be dankte voor Brakel. Toegelaten tot de evangeliebediening Mevr. E. Groene- veld, Himalaya 174, 3524 XJ Utrecht, tel. 030-895311; P.J. van Rooyen, Bunderweg 10, 9693 BS Nieuwe- Schans. Toegelaten tot de evangelie bediening en beroepbaar E. van Gooswilligen. Ter Braaklaan 92, 3705 BX Zeist, tel. 03404-60953; Mevr. C. Inkelaar-de Mos, Simplonbaan 565, 3524 GK Utrecht, tel.030-888079. Bedankt voor Colijnsplaat C.C.J. van der Dussen, kandidaat te Nieuwer- kerk aan den IJssel; voor Kampen J. Quist te Hendrik Ido Ambacht. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Droaeham L.E. Leeftlnk, kandidaat te Ureterp; te Dronten G. Treurniet te Waardhui- Aangenomen naar Dalfsen J.W. van der Jagt te Emmeloord; Aangenomen naar Assen-Zuid D.W.L. Krol te Aduard die bedankte voor Dronten, Rotterdam-Oost, Terneuzen en Zutphen. Christelijke Gereformeerde Kerken Tweetal te Gorinchem J. Dol te Dron ten en N. Ribbers te Meppel. Doopsgezinde Broederschap Beroepen te Apeldoorn Th. van der Laan te Utrecht die dit beroep heeft aangenomen. BERLIJN De voorzitter van de Duitse roomskatholie- ke bisschoppenconferentie, bisschop Karl Lehman, heeft gisteren gewaarschuwd tegen het legaliseren van de abortus pil. Hiermee heeft hij zich in een debat gemengd waarin Duitse politici van dezelfde partij recht tegenover elkaar zijn komen te staan. Abortus is een zeer gevoelig onderwerp in het verenigde Duitsland en parlementsleden zijn er niet in geslaagd de libe rale regelgeving uit de voor malige DDR te verenigen met de strenge Westduitse wetten. Vooraanstaande vrouwelijke politici van de coalitieregering van bondskanselier Helmut Kohl hebben het debat een nieuwe dimensie gegeven door zich uit te spreken voor de le galisering van de abortuspil, RU 486 genaamd. Bisschop Lehman ging giste ren in de tegenaanval met de uitspraak dat deze pil bedoeld is om „leven te vernietigen" en daarom niet moet worden gelegaliseerd. Lehman voegde daar in een interview met Stldwestfunk aan toe dat vrou wen door de invoering van de pil onder nog grotere druk ko men te staan om door te gaan met abortussen. In Frankrijk zijn tienduizen den abortussen uitgevoerd met RU 486 sinds de pil daar vorig i'aar beschikbaar werd voor iet publiek. Artsen zien nauw toe op het gebruik van de pil, die in de eerste zeven weken van de zwangerschap moet worden ingenomen. RU 486 moet samen met een hormoon achtige substantie, prostaglan din genaamd, worden ge bruikt. In april maakten Fran se gezondheidsfunctionarissen melding van het eerste overlij den van een vrouw als gevolg van het gebruik van de abor tuspil, die geproduceerd wordt door het Franse farmaceuti sche bedrijf Roussel Ulclaf. De Duitse chemiegigant Hoechst heeft een meerderheidsaan deel in Roussel Uclaf. In juli stond Groot-Brittannie het gebruik van RU 486 toe, zij het onder verschillende re stricties. Dit Britse besluit leid de in Duitsland tot een grotere belangstelling voor de abortus pil. Voorzitster Rita Suessmuth van het Duitse parlement zei in het weekeinde dat Duits land „zichzelf niet kan afslui ten" voor de pil terwijl de Westeuropese landen hun re gelgeving meer en meer op el- IC MOSKOU In de kleur loze sporthal van de Le- nin-machinefabriek in het hart van Moskou voerde dominee John Vande Riet uit Louisiana (VS) de me nigte geleidelijk naar een climax. „Sta op en geef de Heer een groot applaus", bulderde de 38-jarige pre dikant in de microfoon. „En laten we zingen. La ten we zingen ter meerde re eer en glorie van de Heer." Zijn woorden werden in razendsnel tempo vertaald naar het Russisch door een kleine vrouwelijke tolk. En toen stonden tweehonderd mensen, onder wie vele jonge ren in oude spijkerbroeken en T-shirts, op van hun rode stoe len en er barstte een applaus los. Sommigen staken hun ar men in de lucht, anderen wiegden heen en weer, en al lemaal zongen ze de Russische woorden die op het grote scherm verschenen: „Jezus, ik wil bij U horen." Dergelijke taferelen zijn de laatste tijd steeds vaker te zien in Moskou. Evangelisten, voornamelijk uit de Verenigde Staten, trekken naar het Oos- In extase verkerende, biddende mensen ziet men nu ook in Mos kou. FOTO: AP ten om de leer van Jezus te verkondigen. Hun gemeenten stromen samen, al was het al leen maar om een gratis bijbel te krijgen, of iets te vinden om de dode communistische ideo logie te vervangen. Het was tot voor kort onvoor stelbaar dat een dergelijk reli gieus enthousiasme in Moskou kan worden waargenomen. Jarenlang was het aanhangen van een godsdient verboden. Gelovigen kregen gevangenis straffen en privileges werden hen ontzegd. De Russisch-or- thodoxe Kerk heeft het hoofd boven water kunnen houden, maar alle activiteiten stonden onder scherp toezicht van de staat. Nu is de kerk boos over de komst van de indringers. Vanaf 1988 werd de gods dienstvrijheid hersteld en het Sovjetparlement nam vorig jaar een wetsvoorstel aan dat gewetensvrijheid moest garan deren. Sindsdien is de Sovjetu nie overspoeld met godsdien stige groepen uit het Westen. Hare Krishna's trekken zin gend door het Arbat-winkel- centrum in Moskou, Luthera nen en leden van de Pinkster gemeente zoeken bekeerlingen tijdens openluchtbijeenkom sten. Zelfs de Moonies, volge lingen van Sun Myung Moon, zijn gearriveerd. De ijver van de Amerikaanse evangelisten kent geen gren zen. Video-opnamen van Jim my Swaggart, de verguisde Amerikaanse predikant, wor den elke zondag uitgezonden met Russische ondertiteling. Onlangs gaf een evangelisch koor een concert in het con gresgebouw van het Kremlin, waar de Communistische Par tij zijn grote bijeenkomsten placht te houden. De Christe lijke Kerk van Moskou, de grootste evangelische bewe ging in de hoofdstad, telt al meer dan duizend vaste ge meenteleden. „We zien dat God aan het werk is in Rus land", aldus een van de kerke lijk leiders. „Nu is het onze tijd om miljoenen en miljoenen en miljoenen zielen voor Jezus Christus te winnen." Vande Riet, de leider van de Christe lijke Kerk, heeft grootse plan nen en wil het 'spirituele net uitgooien' om de meeste volge lingen te vangen en de con currenten te vlug af te zijn. „Wij maken ons vooral zorgen over de toevloed van oosterse religies en valse sekten", zegt Vande Riet. „Er zijn hier Krishna's, Boeddhisten en an dere sekten die Christus ver loochenen. Maar ja, als je het raam openzet, krijg je behalve een hoop frisse lucht ook een paar vliegen binnen." Jongeren zeggen dat zij wor den aangetrokken door de evangelisten vanwege de na druk die wordt gelegd op een persoonlijke relatie met Jezus, Achterna hinken De Britse gentleman-diplomaat lord Carrington liet zich 1 gin deze week even gaan, toen hij zei dat hij de Joegoslaf sche deelnemers aan de vredesconferentie van Den HéT desnoods met de koppen tegen elkaar zou slaan om hen) dwingen tot een vreedzame oplossing. Lord Carrington he al ondervonden dat ze daar op de Balkan bijzonder had koppen hebben. Misschien weet hij nog maar half hoe hal TeN einde raad zijn de EG-onderhandelaars uiteindelijk gestapt van hun vriendelijke en onpartijdige bemiddellingl het conflict. Vanaf het begin ging de EG er immers van dat het conflict binnen de Joegoslavische context en met houd van de Joegoslavische staat moest worden opgelost, schuld voor het conflict werd bijgevolg op de schouders alle strijdende partijen gelegd, Slovenen, Kroaten en Sa viërs. ren VAN dat onhoudbare standpunt is men inmiddels moetl afstappen. De verantwoordelijkheid voor het voortduren vjH*n de oorlog wordt nu vooral op rekening van Servië geschi] ven. De fictie van het behoud van de Joegoslavische sta* 1 werd opgegeven. Het nieuwe, gewijzigde EG-voorstel, cM-IlI gisteren in Den Haag ter sprake kwam, spreekt nu over i mogelijkheid van een gemeenschappelijke staat van die ifISTE. publieken, die dat willen. De EG staat een losse federaF^j^ van soevereine of onafhankelijke republieken voor oge^e j. Servië liet na de bekendmaking van het nieuwe EG-plan Vo maandagavond al weten er niet mee akkoord te gaan. [talen |r jaar riET officiële 'nee' van Servië, gistern in Den Haag, is edF® zii' nieuwe tegenslag voor lord Carrington. Maar het is duideliL 8 dat de EG ook met dit plan de werkelijkheid weer ver ac| terna hinkt. Welke Joegoslavische republiek is nog berebnsum samen met Servië één staat te vormen? Zeker niet de Slovï het s nen. De Kroaten evenmin. En Macedonië en MontenegP8sger hebben ook al duidelijk hun argwaan laten blijken over Groot-Servische ambities van de Servische leider Milosevf^^ Inmiddels bouwen de Serviërs hun Servische staat verdjmster uit: na hun machtsgreep in het staatspresidium, voerden ^nteerc gisteren een machtsgreep uit in het Joegoslavische pari ment. Besluiten kunnen daar voortaan genomen wordej door de meerderheid van de aanwezige vertegenwoordigen Aangezien de zittingen van het parlement geboycot worde door Slovenië, Kroatië en Macedonië, en gezien de perma^kj nente afwezigheid van de moslims uit Kosovo en Bosnië Herzegovina, is het Joegoslavische parlement louter een Sei - visch parlement geworden. Bovendien gaan de Serviërs ge g i staag voort met hun gebiedsuitbreiding. Met dat beeld voor ogen, kan men nu al voorspellen dat a voorgestelde sancties tegen de republieken die weigeren hu} medewerking te verlenen aan de uitvoering van het ECj ~K plan, een slag in het water zijn. De Joegoslavische economi^"w is toch al helemaal ingestort. De economische gezondhe* E van Joegoslavië is bovendien in dit stadium de minste van cr^~ zorgen van de Servische maar ook de Kroatische ga ^oor neraals. De EG zal zich daarom goed of kwaadschiks moetel JOS neerleggen bij het feit dat Joegoslavië al enige tijd opgehoir den heeft te bestaan. Men zou het best de raad van Sloven: kunnen opvolgen, namelijk zo vlug mogelijk een begin maken met de boedelscheiding. Werkelijk effectieve sanctie kunnen dan getroffen worden tegen die republiek die d vrede in de weg staat en niets minder dan een verovering: oorlog voert, in casu Servië. ÏEN( kaar willen afstemmen. „Daarom moeten er ook in Duitsland klinische testen worden uitgevoerd met RU 486", aldus Suessmuth, die lid is van de conservatieve CDU van Kohl. De federale regering zegt dat er vorig jaar in West-Duits- land 79.000 abortussen werden gemeld, maar voegt er aan toe dat sommige mensen het wer kelijke aantal op 150.000 of meer schatten. In Oost-Duits- land werden vorig jaar 74.000 abortussen uitgevoerd. In Oost-Duitsland gelden strenge re meldingsregels voor abor tussen. in plaats van de formele rela tie die wordt gepredikt door de Russisch-orthodoxe Kerk. Waar zou de godsdienst met de bijbel in vruchtbaarder aarde kunnen vallen dan in een land waar de belangrijkste ideologie een plotselinge dood is gestor ven en een vacuüm heeft ach tergelaten. Boris, een blozende jongen uit Siberië, is drie maanden geleden bekeerd. „Ik zat in Duitsland in het leger en zag daar zoveel kwaad", zegt hij. „Toen ik terug kwam begon ik te drinken. En toen zag ik al die Amerikaanse mensen met die blijde gezich ten, en ik zei tegen mezelf dat ik ook wilde hebben wat zij hadden." Vader Johann, een orthodoxe aartspriester, is ongerust over wat hij noemt de 'agressie' van de evangelisten. „Politieke groeperingen kunnen inspelen op deze religieuze geschillen", aldus Johann. „En we hebben al genoeg etnische proble- Maar het enthousiasme van de gemeente van Vande Riet is nauwelijks te beschrijven. „Het is het enige lichtpuntje in mijn leven", zegt Olga, een vrolijke 21-jarige verpleegster. „Ik heb zo weinig plezier in mijn leven, behalve tijdens deze wekelijkse bijeenkom sten." Zelden zie je jonge Mos- kovieten zo gelukkig. (c) The Times, Londen Uitgave' Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon. 071-122 244 Telefax: 071-134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Telefax 070-3906 717 Postadres: Postbus 9. 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur J Leune Adjunct-hoofdredacteur J. Timmers Chef-redacteur: G.- J Onvlee Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. 046 of 071 - 144 047): R. Kleijn (chef), M. Roso, van Herpen (chef), F Buurman, Sport Leiden e.o. (tel 071 - 144 049) K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815) A van Rijn (chef), W Bunschoten, drs C van Haersma Buma, A van Holstein, E Huisman, H Jansen, drs J van Leeuwen - Voorbij, R de Roo, drs K Veraart Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834) G Ansems (coördinator), B Jansma, H Piët Geestelijk leven (tel 070-3190 835) L. Kooistra, drs P van Velthoven Foto (tel. 070 - 3190 838) M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse. Opmaak (tel 070 - 3190 831) Ch. Bels (chef), A. de E J Hofmeester, C de Kier, H Nieuwmans. H Schneid Redactie-secretaresse (tel 070 - 3190 819): T Kors De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: :ysiot angr nense net n. 'er 1 •anda lierfy latum in zijn verspreidingsgebied; van de Stichting Pers Unie, e i regionale kranten in Nederla - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst v dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale k België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs K. Swiers, ivi van ub Ven en P. Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H. Bij- leveld, D Hofland, P Koopman, D van Rietschoten en K. van Wees - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: S Akkerman (Praag), drs. D. J van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), R Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs A Heermg (Rome), 3. van Huët (Parijs), M de Konmck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhi), DEN Dale zake Kam ben Quir me hoor n 08.30 tot 17 00 uur. n 18 00 tot 19.00 uur, op z; 25,70 76,60 294,30 Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal 78,60 per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2