P Heimwee haar het hiernamaals In M Indonesische RK Kerk is volwassen geworden GEESTELIJK LEVEN OPINIE Eerste In terna tionaal Jiddisj Festival Amsterdam COMMENTAAR CeidoeGomatit DINSDAG 5 NOVEMBER 1991 ijgük Nieuw tijdschrift DEN HAAG - Het Bezinnings centrum van de Vrije Univer siteit in Amsterdam heeft een tijdschrift gelanceerd: 'In de Marge'. In het kwartaalblad staan artikelen over thema's waarmee het Bezinningscen trum zich bezighoudt, bijvoor beeld godsdienst en cultuur, natuurwetenschap en theolo gie, levensbeschouwing en ethiek. Ook geeft het tijd schrift informatie over activi teiten en evenemten. Informa tie: tel.nr. 020 - 5483812. Velen zonden wijs geworden zijn indien zij zich niet voor wijs gehouden hadden Seneca AMSTERDAM „Als we toch een jiddisj festival organi seren, dan moeten we het ook goed doen. Niet zo'n dagje, maar een week waarin de vele misverstanden over de jiddisje cultuur vanzelf kunnen wor den opgelost". Mira Rafalo- wicz, programmadirecteur van het eerste Internationaal Jid disj Festival, toonde zich giste ren tijdens een persconferentie tevreden over het komende festival, dat van 24 november tot en met 1 december in Am sterdam plaatsvindt. „Het is mooier dan we in onze mooiste dromen hadden voorgesteld", zei ze. Doel van de week is om te la ten zien dat de jiddisje cultuur springlevend is. Tegelijkertijd heeft het festival een „verkapt didactisch" karakter, aldus Ra- falowicz. Een week lang komen alle as pecten van de jiddisje cultuur aan de orde. Zo zullen in thea ter Bellevue jiddisje theater- en muziekgroepen optreden, en wordt in het Nederlands Filmmuseum een overzicht van oude en recente jiddisje films en documentaires ver toond. Bovendien zijn er zoge naamde ronde-tafelgesprek ken en workshops waarin de jiddisje cultuur wordt toege licht. Ook^ is er een tentoonstelling ingericht over de jiddisje cul tuur in Nederland in de 20ste eeuw. Voor de liefhebber zijn er daarnaast in een aantal res taurants Jiddisje maaltijden te verkrijgen. De programma's vormen volgens Rafalowicz „een internationaal mozaïek van het heden en verleden van de jiddisje cultuur." Bij de keuze van de muziek- en theatergroepen vormde de kwaliteit het belangrijkste cri terium. Met dit criterium in de hand bleek het echter enorm moeilijk een geschikte theater groep uit Oost-Europa uit te nodigen. De voorstellingen bleken te nostalgisch en didac tisch te zijn. Veel theatergroe pen geven tijdens de voorstel ling een beeld van een jiddisje bruiloft, of laten zien hoe de kaarsen op vrijdagavond wor den aangestoken. Desondanks werd uiteindelijk een theater groep uit Vilnius (Litouwen) geschikt geacht en uitgeno- digd. Omdat alle voorstellingen in het jiddisj worden gesproken, zal voorafgaand aan de optre dens een gedetailleerde be schrijving van de inhoud wor den verstrekt. Voor de voor stelling van The Yiddish The atre of Israel, „die klejne mentsjelech" wordt een Engel se simultaan-vertaling gege- KGB gebruikte Londense kerk voor rapporten LONDEN In de kapel van St. Patrick in het Brompton Oratory, een van de bekendste rooms- katholieke kerken in Londen, is jarenlang een bergplaats voor rapporten van de Russische geheime dienst KGB gevestigd ge weest. Dat staat in een boek waaro ver de Sunday Times van gis teren uitvoerig bericht. Het zondagsblad citeert uit een memorandum van een niet ge noemde Russische spion aan zijn superieuren in Moskou, die de voordelen van de kerk beschrijft. „Mensen gaan de hele dag in en uit en niemand besteedt aandacht aan hen. De kerk is geen staatseigendom, zodat er geen bewakers hun ronde doen. Ik zou geneigd zijn te denken dat er geen vei liger plaats in het centrum van Londen is". De bergplaats was in de kapel links van het altaar tussen een pilaar en de muur. Het licht drong er nauwelijks door. De Sunday Times nam op Aller heiligen (vrijdag) een proef op de som door er een filmrolletje te verstoppen, maar na zes uur was het niet verdwenen. Het boek dat deze week uit komt is geschreven door Oleg Gordievsky, de vroegere dub belagent die tot hij in 1985 overliep naar het Westen hoofd was van de KGB-opera- ties in Engeland. Gordievsky herschrijft de kerk als een van de zeven plaatsen waar KGB- agenten hun berichten depo neerden. De kerk werd verre weg als de veiligste plaats aan gemerkt. de Engelsen Pater Michael Napier van het Brompton Oratory is verrast door het bericht in de Sunday Times. „Wij hebben nooit iets vreemds gemerkt in de kapel van St. Patrick". Als KGB-spionnen materiaal in de kapel of in een van hun andere bergplaatsen hadden verstopt, lieten zij op lantaarn palen of banken bij de Ameri kaanse ambassade met krijt een teken achter. Maar vol gens de Sunday Times was de Britse geheime dienst MI5 al tien jaar op de hoogte van de bergplaatsen en was de dienst de KGB altijd voor. BUNA-DOODERVARINGEN YAN NEDERLANDERS t UTRECHT De verha len over de tunnel, het prachtige licht, de muziek en de zee van liefde heb ben hem niet kunnen overtuigen. „Ik was ag nost en ik ben dat nog steeds", zegt de journalist P. van der Eijk. Wat dat betreft hebben de mensen die hij sprak over hun bij- ria-doodervaring zijn le ven niet veranderd. Noch zijn ideeën over het be staan van een hierna maals. Hij weet het ge woon niet. „Wat ik er zelf van denk, is ook niet van belang. Je vraagt toch ook niet aan een sport journalist of hij voor Ajax of Feyenoord is?" Toch blijkt na enig doorvragen dat het thema bijna-dooderva- ring Van der Eijk wel aan het denken heeft gezet. „Ik ben ie mand die in de loop der jaren relativeren tot zijn levenswijs heid heeft gemaakt. Maar wanneer je al die bijzondere verhalen hoort, word je wel met je neus op de feiten ge drukt. Daar kun je wat van opsteken. Degenen die een bij- na-doodervaring hebben ge had, zijn allemaal erg veran derd. Ze zijn veel minder ma terialistisch geworden, heel to lerant, en stuk voor stuk wer kelijk hele aardige mensen. Keerzijde van de medaille is dat zes van de negen personen die ik heb gesproken uiteinde lijk zijn gescheiden. Dat is een hoog percentage. Hun partner bleek ineens met een heel an der iemand te zijn getrouwd". Vandaag vond in Utrecht de presentatie plaats van Van der Eijks boekje 'Naar het hierna maals en terug'. Geen we tenschappelijk maar een jour nalistiek produkt waarin ne gen Nederlanders vertellen over hun bijna-doodervaring. Ook enkele artsen en psycho logen komen aan het woord. Hoewel voor velen taboe - zelfs nu nog - begon er in de tweede helft van de jaren ze- Journalist P. van der Eijk laat negen mensen vertellen over hun bijna-doodervaringen. ventig aandacht te komen voor het mooie dat mensen hadden 'gezien' toen ze op het punt stonden te overlijden. De verdrinkingsdood nabij zagen ze een alomvattend licht vol liefde en harmonie. Of ze za gen zichzelf op de operatietafel liggen, terwijl artsen probeer den de patiënt te redden. Zelfs jonge kinderen vertelden over 'de hemel' die ze hadden ge zien. En van de overleden per sonen die ze hadden ontmoet. Met de succesvolle Ameri kaanse film 'Flatliners' dringt het thema bijna-doodervaring door tot het grote publiek. Me dicijnenstudenten (gespeeld door onder anderen Julia Ro berts en Kiefer Sutherland) brengen bij elkaar gedurende een paar minuten een hartstil stand teweeg om er zo achter te komen wat er vervolgens gebeurt. Want dat is immers de uiteindelijke vraag die zo veel mensen bezighoudt: is de bijna-doodervaring het bewijs voor het bestaan van een he mel? En - algemener ge steld - is er leven na de dood? Voor veel mensen die Van der Eijk yoor zijn boek heeft geïn terviewd is er inderdaad geen reden meer om de dood met angst tegemoet te zien. Som migen hebben zelfs een zekere heimwee. Zo zegt een 48-iarige Haagse (een voormalige aiplo- matevróuw, gescheiden): „Mijn leven is enorm veranderd. Ik heb aandacht voor andere din gen, voor zaken waar het le ven om gaat.... En wat dit alles heeft bewerkstelligd, is dat ik absoluut geen angst meer heb voor de dood. Het is iets om naar uit te zien, na eerst je werk hier te hebben ge daan...". Bijna-doodervaringen zijn soms ook negatief. Zo vertelt een 46-jarige vrouw uit Arn hem, dat ze na een ernstig auto-ongeluk in Canada drie maanden op het randje van de dood balanceerde en de af schuwelijkste angsten door maakte. „Nee, het was geen droom, het was verschrikke lijk echt. Reëler dan welke werkelijkheid ook". Maar ook zij blijkt frappant genoeg niet bang te zijn om dood te gaan. „Ik denk niet opnieuw in zo'n situatie te komen. Dat iemand voor zoiets voorbestemd is, ge loof ik niet. Dat juist ik dit al lemaal heb moeten doorma ken, is misschien toevhl". Zonder dat de schrijver een conclusie verbindt aan de er varingen van de geïnterview den („dit boek is geen getuige nis, maar een verslag"), zal de kritische lezer toch op zijn minst vraagtekens zetten bij de beschrijvingen van 'de he mel', die een aantal mensen geeft. Een aantal van de bijna- doodervarigen vond namelijk plaats toen de persoon in kwestie springlevend was. Zo als die vrouw die in de zon op haar balkon zat. En die stu dent die na een lange fiets tocht van 70 kilometer in een drukke boekwinkel flauw viel. Zij kunnen geen bijna-dooder varing gehad hebben, omdat ze - zo gped als - gezond wa ren. Afgezien daarvan zal de lezer zich ongetwijfeld ook afvragen of sommige geïnterviewden wel écht over „het randje naar het hiernamaals" hebben ge keken, zoals ze zelf beweren. Hoewel ze er destijds zeer FOTO: MILAN KONVALINKA* slecht aan toe waren, en 'bijna' dood gingen, zijn ze niet 'echt' doodgegaan. Welke conclusie de lezer ook aan alle verhalen wil verbinden, feit blijft dat de gebeurtenis kennelijk zo'n overweldigende indruk maakt, dat alle 'gewone', alledaagse topmomenten in' iemands le ven, zoals het slagen voor een examen of het krijgen van een kind, in het niet vallen. Is een bijna-doodervaring dan mis schien tpch iets om stiekem naar te verlangen? Van der Eijk: „Nee, voor mij hoeft het niet. Want bedenk wel dat het je leven op zijn kop zet. Trou wens, voor veel mensen die op het randje van de dood hebben gebalanceerd, was er alleen een zwart gat. Mijn houding ten opzichte van de dood is niet veranderd door het schrij ven van dit boek. Maar ik heb wel wat moeten overwinnen voor ik het ging schrijven. Weet je, als mensen naar een film gaan, lezen ze vaak eerst de recensie. Ik doe dat nooit. En bij dit boek had ik ook zo iets van: moet ik het doodgaan ook nog allemaal gaan zitten voorkauwen?" TILBURG De Indone sische Rooms^Katholieke Kerk' is een volwassen kerk geworden die rust op de gemeenschap van de gelovigen en waarin de bisschoppen in nauw con tact met de 4,5 miljoen kerkleden staan. De kerk eist geen aparte plaats, maar wil meewerken aan de opbouw van de Indo nesische samenleving op basis van de waarden van de staatsfilosofie Pancasi- la. Dit stelt dr. A. Boelaars in het proefschrift waarop hij vorige week promoveerde aan de Ka tholieke Universiteit Brabant. Boelaars, nu missieprocurator van de orde der Kapucijnen, werkte negen jaar aan de ka tholieke Atma Jaya Universi teit in Jakarta. In zijn boek beschrijft hij de geschiedenis van de Indonesische Rooms- Katholieke Kerk en haar inte gratie in de samenleving. Cen traal staat het begrip 'Indone- sianisasi': de veranderingen die de Indonesische kerk heeft doorgemaakt om met behoud van haar banden met de we reldkerk een volkomen Indo nesisch karakter te krijgen. Vooral tüssen 1900 en 1940, de periode van het 'Grote Mis sieuur' in de Nederlandse Rooms-Katholieke Kerk, gin gen er vele Nederlandse pa ters, broeders en zusters als missionaris naar Indonesië. Om onderlinge conflicten te voorkomen had iedere orde en congregatie een eigen missie gebied toegewezen gekregen. Het aantal rooms-katholieken steeg in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog van 50.000 tot 566.000. Na de oorlog maakte de Indo- Een van de oudste kerken die in Indonessie gebouwd zijn is de neoklassieke Willemskerk in Jakar- ta. e/vr#N. „r, nesische kerk een ontwikke ling door van een missiekerk naar een zelfstandige kerk met een eigen hiërarchie. De kerk had het volgens Boelaars aan haar supranationale visie en haar sterke Indonesische basis te danken dat ze niet als koloniale kerk werd afge schreven. Sommige missiona rissen steunden het nationalis me en katholieke Indonesiërs hadden een belangrijk aandeel in de nationalistische bewe ging. Na 1950 moest de katholieke kerk dekolonialiseren. Een ge ring aantal missionarissen kon Indonesisch staatsburger wor den, de overigen hadden een werkvergunning nodig. Het aantal nieuwe missionarissen werd door de regering beperkt en ten tijde van het conflict rond Nieuw-Guinea werd geen enkele Nederlandse mis sionaris toegelaten. In 1961 kreeg de Indonesische kerk haar eigen hiërarchie. Er kwamen zes kerkprovincies. Haar status van missiekerk werd opgeheven. Van de 25 bisschoppen waren er 21 uit Nederland afkomstig. Het Tweede Vaticaans Conci lie (1962-1965) deed de bis schoppen beseffen dat hun kerk een Indonesische kerk zou moeten worden. Het Con cilie bracht de bisschoppen, die in eigen land maar weinig samenwerkten, bij elkaar. In Rome ontstond een nieuwe kerkvisie en werd een nieuw beleid bepaald. Ook de politieke situatie in de jaren voor de militaire staats greep van 1965 was van in vloed. Zowel van islamitische zijde als van communistische zijde werd de katholieke kerk in haar bestaan bedreigd. Van die kanten werd aangedron gen op acceptatie van de vijf zuilen van de Pancasila in hun zuivere vorm als uitgangspunt voor alle organisaties in Indo nesië. Tussen 1970 en 1985 zochten de bisschoppen met de pries ters, religieuzen en leken naar een Indonesisch gezicht van de katholieke kerk, zowel in het openbare leven als binnen de kerk. Het sluitstuk van deze discussie was het rapport 'De Indonesische katholieke ge loofsgemeenschap temidden van de Pancasila-samenle- ving', dat in 1985 verscheen. Boelaars beschrijft het proces van integratie in de samenle ving bij zowel de kerkelijke hiërarchie als de priesters en religieuzen en de 'Umat kato- lik' (de gewone gelovigen). Indonesische bisschoppen heb ben grote nadruk gelegd op de inschakeling van leken. „Wij moeten er naar toe dat bij le ken en niet-leken de opvatting groeit dat een katholieke ge loofsgemeenschap normaal en Lijst-Van Mierlo {ein aakt In een ietwat triomfantelijke sfeer heeft D66 het 25-jarigPk^ staan gevierd. De partij verkeert als gevolg van een operwettel stapeling van goede verkiezingsenquêtes in een jubelst% door ming, terwijl ze toch is opgericht om het politieke bestehtse ge laten ontploffen. Van enige interne vernieuwing is al everdijk j min sprake: de partij moet het nog steeds doen met Hans f re.tf"g< Hoe is dan toch het succes te verklaren van deze partij, it erme< niet ten onrechte de lijst-Van Mierlo wordt genoemd. nog belangrijker vraag is gezien de malaise waarinr^nat PvdA verkeert waarom D66 zo fel tegen een Progression te i Volkspartij is als een redelijk alternatief om alle zich pi milieu gressief noemende kiezers onder één noemer te vangen? Tt wijl D66 zich veelal kenmerkt door geen keuzen te maken de partij op dit punt juist heel duidelijk. Wat de Democraj( betreft hoeft het bestaande aantal partijen niet te verminj ren en gaat zij liever op eigen kracht en bewust van eij^ kracht de volgende vijfentwintig jaar tegemoet. )M HET standpunt van D66 om niet mee te doen aan de standkoming van een Progressieve Volkspartij wekt ei bevreemding, want D66 is van nature ronduit anti-CDA, het algemeen tegen christelijke-partijvorming. D66 is derh ve een verklaard voorstander van een kabinet dat wordt vormd door PvdA, VVD en D66, al is het alleen fnaar om CDA uit het centrum van de politieke macht te verwijde] Op papier is deze combinatie bovendien het enige alternatj voor de huidige coalitie CDA-PvdA. Maar wat is dan het zwaar van een Progressieve Volkspartij? Welnu, dat is consequentie van het daaraan meedoen van Groen Li; Immers, een Progressieve Volkspartij van PvdA, D66 Groen Links, zal de VVD in onoverkomelijke problei brengen. De VVD zal nooit in een kabinet gaan zitten wat van ook Groen Links deel uitmaakt. En daarmee is een c<) litie PVP-VVD plotseling geen alternatief meer voor de ei litie CDA-PvdA en is de discussie over de vorming van Progressieve Volkspartij meteen verstomd. LPHE Opgaan in een dubieuze Volkspartij, die op het ogenhf*^ alleen maar bedoeld lijkt om de kwijnende PvdA te reddf. ,az11 maakt het voor teleurgestelde kiezers tevens onmogelijk dlssl® h ij raj een proteststem te gunnen aan de partij van Van Miei want deze politicus straalt tenminste nog betrouwbaarhd rond pord v puder jij hiel En daarmee is meteen één van de problemen van D66 fe^vui schetst, want ooit zal er toch een opvolger van Van Mie^p^ mmoeten komen. Het is helemaal niet denkbeeldig, dat K jn partij, als er geen tweede Van Mierlo aan de haak wordt g slagen, meteen weer duikelt naar de regionen waarin I kleine partijen zich bevindeh. Want D66 mag dan wel e^gens trend heten zelfs de rechterlijke macht gedraagt zich ihokkei dat punt modieus een trend is ook zomaar omgebogölitie s< Net als door het meedoen van D66 aan het kabinet-Van A^phen /Den Uyl/Terlouw in 1981 de ondergang dreigde, zou datf^ hernieuwde deelneming aan een kabinet andermaal kunnf gebéuren. Want dan zullen de bewindslieden van D66 oiLpépo onaangenaam beleid moeten uitvoeren en daarvoor voelt 'at niet Boerenpartij van links' niet zo veel. J [i buit< compleet wordt gevormd door leken", zei de aartsbisschop van Pontianak in 1969. Paro chies mogen niet afhankelijk zijn van de aanwezigheid van een celibataire priester, maar zij mogen anderzijds ook niet verstoken blijven van eucha ristievieringen en andere sa cramenten. De bisschoppen dringen daar om al jaren bij het Vaticaan aan op het toestaan van ge huwde priesters. „Een langdu rig uitblijven van deze toe stemming kan rampzalig zijn voor de kerk van Indonesië", waarschuwden zij al in 1970. Maar paus Johannes Paulus II maakte in 1989 tijdens zijn be zoek aan Indonesië nog eens duidelijk, dat de kerkleiding nog lang niet toe is aan de op heffing van het priesterceli baat. „Duidelijkheid achter een vriendelijke glimlach", be schreef een Indonesische krant de woorden van de paus. Bij hun pogen de kerk te laten aansluiten bij de Indonesische cultuur stuiten de bisschoppen op de adat, de oude Indonesi sche zeden en tradities. Omdat de adat stoelt op een niet- christelijke levensbeschouwing roept een confrontatie met het evangelie spanningen op. De bisschoppen hebben op drie manieren gereageerd. Sommige ceremonieën die los waren geraakt van hun gewij de context, werden door de bisschoppen niet afgewezen'. Dat was wel het geval met ce remonieën die duidelijk waren geïnspireerd door magie, bijge loof of tovenarij. Sommige ge bruiken werden bijvoorbeeld in de rooms-katholieke ere dienst verwerkt. Ook inheem se kunstvormen werden door de kerk geïntegreerd. In de kerkenbouw bijvoorbeeld werd rekening gehouden met de bouwkunst van het desbe treffende gebied. Ook in de kerkversiering en kerkelijke beeldhouwkunst zijn de in vloeden van de Indonesische cultuur zichtbaar. rj* üeidc&(2owumt iff Pers bv). Uitgave: Kantoor: Telefoon: Postadres: Westerpers bv (maakt deel uit Apothekersdijk 34, Leiden. 071 - 122 244 0/1 - 134 941 Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk Telefoon: 070-3190 933 Telefax: 070-3906 717 Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070-3190 808) L van.Koot hci( Sport Leiden e.o. (tel 071 - 4 047): R. Kleijn (chef), M. Rostpgj^ j Herpen (chef), F. Buurman, jlSter iensie yerkei Duits j Holstein, ing i n Kestere i, H Jansen, drs. J van Leeuwen - Voorbij, R de Roo. drs K Veraart Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Pièt. Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835). L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S Evenhuis, S. Pieterse Redactie-secretare e (tel 070-3190 819) T. Kors jere De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied. - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, e dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland ei België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs K Swiers, M. van de Ven en P. Vogels De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H. Bijlingen leveld, D. Hofland, P Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees. jan de - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; kp p - de volgende correspondenten in het buitenland' S. Akkerman (Praag), r drs. D, J van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), F" ee R. Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs. A. Heering (Rome), jen. I- jtert (Nieuw Delhi), L Vunderink (Moskou), n Wijland (Belgrado), De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- e publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster drsj_ M. de Cocq. 118.00 tot 19.00 uur, op z 25,70 76,60 294,30 Nabezorging Telefoon- 071 - 122 248 op mi 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal 78.60 per Jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2