Xê WEEKEND VOORDEEL Boudewijn de Groot heeft jaren zestig uitgebannen bestaan er nog echte panda's? SPORT/KUNST/RTV Eerste vrouw over achthonderd-grens V&D, UW WARENHUIS Ecidóc Gommit DONDERDAG 31 OKTOBER 1991 VOORMALIGE PROTESTZANGER SPEELT TSJECHOVIN MUSICAL HILVERSUM „John son molenaar", scandeer den de jongeren in de ja ren zestig tijdens hun pro testmarsen tegen de oor log in Vietman. Ze had den hem eerst „moorde naar" genoemd, totdat de overheid het verbood. Lyndon B. Johnson, presi dent van de Verenigde Staten, was een bevriend staatshoofd, hij mocht niet beledigd worden. Boude- wijn de Groot hekelde de Vietnam-politiek van de wereldleider onder meër met zijn venijnige protest lied 'Meneer de Presi- (ADVERTENTIES) Musical Tsjechov nu in Scheveningen Circustheater do. 31 okt. t/m zo. 3 nov. Reserveren kassa 070-3558800 LUISTER JE RIJK! WIN IEDERE DAG 3 X 250 GULDEN! dent'. De protestzanger van weleer speelt nu de titelrol in de musical 'Tsjechov'. De muzikale komedie, ge schreven door Robert Long en wijlen Dimitri Frenkel Frank, ging vorige maand in Amster dam in première. Vanavond, morgen, zaterdag en zondag staat Boudewijn de Groot als de Russische toneelschrijver in het Scheveningse Circusthea ter. In het verschiet ligt nog een lange rondreis door het Met zijn liedjes van toen terug in de oren zo trok zijn 'cir cus Jeroen Bosch' speciaal voor ons opnieuw over de groene heuvels stonden we deze week bij de zanger op de stoep. Het idool uit de jaren zestig woont in een aardig doch niet echt groot vrijstaand huis in een doodgewone Hil- versumse straat. Niet alleen, zo verraden de drie naambordjes op de deurpost. Boudewijn gaat ons voor naar de woonka mer op de parterre. Op de vloer in de gang staat een een zame zwarte gitaarkoffer zo voor het grijpen. De nieuw bakken musical-acteur in spij kerbroek - het is de eerste keer dat hij als acteur op de bühne staat - duikt terug op de bank, die hij even had ver laten om open te doen. Onder uitgezakt in de leren bekle ding blikt hij op verzoek even terug op de jeugdjaren van de veertigers van nu, die zich toen zo herkenden in de lied jes die hij samen met Lennaert Nijgh schreef en componeerde. Tijdgeest Boudewijn (47) is wars van nostalgische bespiegelingen over het deccenium, waarin de jeugd nog dacht de wereld te kunnen veranderen. „Die tijd heb ik totaal achter me gela ten. Het was de tijdgeest, de betrokkenheid bij het jeugdge- beuren, waardoor ik die liedjes ging zingen. Het was ook iets heel nieuws voor me. Ik kwam net van de middelbare school en was absoluut niet ge ïnteresseerd in politiek. Poli tiek was iets dat zich in Den Haag of in het ANP-nieuws afspeelde. En opeens lag die politiek op straat. Het was niet meer iets dat alleen volwasse nen aanging. Het werd een soort gevecht tussen twee ge neraties, waarbij ik betrokken raakte. Nu is politiek weer iets van Den Haag. Het spreekt me niet aan. Interessanter vind ik dat er opeens van alles ver schuift. Er vindt een soort me tamorfose binnen politieke partijen en stromingen plaats. Het lijkt wel alsof iedereen zijn idealen overboord zet. Maar dat is toch iets waar ik als toeschouwer naar zit te kij ken. Het inspireert me niet er iets mee te doen. Dan moet het echt als een donderbui over mij heen komen. Dat is de laatste jaren niet gebeurd. En als iets mij wel aangreep, had iemand anders er al een prachtig lied over geschreven en gezongen. Dan hoefde ik het niet meer te doen". „Overigens heb ik in de jaren zestig niet alleen protestliede ren gezongen. Dat was slechts een heel klein deel van mijn repertoire. Ik riep ook steeds dat ik geen protestzanger was. Maar omdat ik ook protestlied jes zong, werd ik steeds ge vraagd op politieke bijeen komsten op te treden. Daar naast deed ik veel dingen, die absoluut niets met politiek te maken hadden". Individualistisch Boudewijn zegt zelf dat hij ook nooit geprobeerd heeft de we reld te verbeteren. Veel meer dan liedjes schrijven en zingen heeft hij niet gedaan. „Ik voel me ook nergens aan gebonden. Of om met Tsjechov te spre ken: ik sta nergens. Nu ja, mis schien wel ergens, maar het hoort nergens bij. Dat is de vrijheid die ik me in het leven permitteer. Zo kan ik voortdu rend kiezen op het moment dat er gekozen moet worden. En die keuze laat ik afhangen van hoe ik me op dat ogenblik voel en welk argument me het meest aanspreekt. Ik ben wat dat betreft sterk individualis tisch. Ik kan bij voorbeeld ook niet zeggen van welke muziek ik wel en niet houd. Zo geef ik niet om operette, toch zijn er een aantal operetteliedjes die ik erg goed vind. Ik ben ook niet weg van volksmuziek, toch zijn er dingen in die mu ziek die ik prachtig vind. Ik kan ook niet zeggen welk gen re muziek ik zelf het liefst be oefen. Als iets me aanspreekt, maakt het me eigenlijk niet zoveel uit. Zo zou ik dolgraag in de 'Driestuivers-opera' van Brecht willen staan. Dat is een grappige mengeling van realis me en romantiek. Maar ik zou bij voorbeeld geen rock roll meer willen doen. Ik weet het, de Golden Earring doen het wel. Misschien komen zij op de plaat nog wel goed over. Maar om te zien vind ik het niks. Herman Brood kan het wel, maar hij ziet er dan ook niet uit als een grijze huisvader". Nieuwe uitdaging Na zijn plaat 'De eenzame fiet ser' werd het destijds vrij stil rond Boudewijn de Groot. Hij ging in de jaren zeventig een tijd naar Amerika, keerde te rug en bleef zijn liedjes zingen. Maar hij viel minder op dan voorheen. Nu staat hij opeens in Tsjechov. Is de musical voor hem een nieuwe fase in zijn loopbaan of gewoon een tus sendoortje? „In mijn carrière zit geen grote lijn. Dus zijn er ook geen fases en tussendoor tjes. Er zijn gewoon verschil lende dingen die ik naast of na elkaar doe. Ik doe gewoon wat ik leuk vind. Wat ik hierna ga doen, weet ik nog niet. Deze rol werd me aangeboden. Het was eens wat anders. Ik had net weer twee jaar door België getoerd en ik dacht: wat zal ik nou eens gaan doen. Toen kwam die aanbieding. Het is voor mij een nieuwe uitdaging. Ik vind het interessant dat ik ook moet acteren en dat ik de liedjes niet alleen zing, maar ze ook uitbeeld. Ik moet bewe gen op het toneel. Vroeger stond ik met mijn gitaat achter de microfoon. Alleen mijn vin gers en gezicht bewogen. Ik kon geen kant op. Ik had in- Boudewijn de Groot: „Ik mis de droom". I FOTO: JAN SWINKELS derdaad mijn gitaar weg kun nen doen en alleen de band la ten spelen. Dan had ik meer bewegingen kunnen maken. Maar dat is honderd keer moeilijker dan in zo'n musical, de bewegingen zijn Want dan moet ik zelf maar zien wat ik met mijn handen en voeten doe". Uitstraling De musical, geregisseerd door Eddy Habbema en geprodu ceerd door John van de Rest, verhaalt het leven van Tsje chov vanaf het moment dat hij in 1888 de felbegeerde Poesj- kin-prijs kreeg tot aan zijn dood in 1904. Het was in artis tiek opzicht de glorietijd van de Russische schrijver. Boudewijn weet maar één re den waarom juist hij voor de titelrol is gevraagd: „Ze von den dat ik een uitstraling had, die Tsjechov ook zou kunnen hebben. Het was voor mij een hernieuwde kennismaking. Ik heb vroeger veel van hem ge lezen. Tsjechov is een aardige, intrigerende man, met wie ik bepaalde dingen gemeen heb. Zo is hij in zekere zin intro vert. Hij houdt wel van sociale contacten, maar stelt zich in gezelschap toch wat afzijdig op. Dat doe ik ook. Verder heeft hij altijd getwijfeld, ook toen hij succes had. Dat heb ik ook. Ik weet niet hoe het bij hem precies zat. Maar ik mis de droom. Als ik bij voorbeeld een plaat heb gemaakt en het is af, vind ik het niet meer interessant. Dan ga ik twijfe len. Als ik dan van mensen hoor dat het zo fantastisch is, kan ik dat niet meevoelen. Misschien komt dat ook wel omdat het mij zo makkelijk af gaat. Dat ik dan denk: als ik er harder aan had gewerkt, was het misschien veel beter ge worden. Dat heb ik ook bij Tsjechov. Ik heb helemaal niet het idee dat ik er zo hard aan getrokken heb. Toneel heeft natuurlijk iets magisch. Maar het speelt zich wel af op een plek waar de magie ontbreekt. Ik heb er niet echt last van, maar ik zie wel de toneelmees ters in de coulissen. En dan vraag ik me opeens af: wat is hier nou zo interessant aan?. Van de andere kant vind ik het fantastisch om te doen". AVRO, KRO, NCRV onder een HILVERSUM KRO, NCRV en AVRO willen gaan same nen, maar dat gebeurt in elk geval niet voor 1 januari 19! welke vorm het trio onder een dak terecht komt, is nu noj_ duidelijk. Het vinden van de juiste huisvesting is namelijk gemakkelijk in Hilversum. De stuurgroep AKN, belast m zoeken naar een sterkere vorm van samenwerking, heeft werkgroepen in het leven geroepen die momenteel bekijki welke terreinen de banden nauwer kunnen worden aangeha Het streven naar een beter functioneren heeft vooral een f» ciële grondslag. Het drietal hoopt zo jaarlijks zestien miljoen den te besparen die vervolgens weer in de programma's kun! worden gestopt. Overigens is voor de KRO het huisvesting j aantal Beroerde zang, slap vulse en sterk slot in Purper 9 en dat i» negen'. Spel en i: Erik Breij, Frans Mulder, Al- De variabele cabaretgroep Pur per verandert voor elk pro gramma van samenstelling. Al leen Erik Breij deed alle keren mee. Met de bezetting wisselde ook de aard en de kwaliteit van de groep. Na de periode van verrassende gekte, met onder anderen Adelheid Roosen, volgden mindere shows. Nu spelen voor de tweede maal vier heren met een vrij tradi tionele formule. Ondanks de wisselingen is het uitgangspunt altijd gelijk gebleven: onderling gebakkelei, luisterliedjes, kol der en close harmony. Gisteren ging de negende voorstelling van Purper in première. Het stellen van vocale eisen breekt de groep met de huidige bezetting lelijk op. Erik Breij, Frans Mulder, Alfred van den Heuvel en Hans van der Wou- de hebben veel kwaliteiten, maar zijn niet in staat redelijk meerstemmig te zingen. Giste ren waren ze dat althans niet en stonden ze vaak vals tegen elkaar op te blèren. Soms was dat de bedoeling, maar meestal niet. Dat deed flink afbreuk aan het programma, omdat daar nogal 05 N2 rtadrid. nederzi Breijs Duitse zomerprogrj der a ma met Gerrie van waarin geintjes het hooguit verteerbaar maken, itie In sololiedjes is het prober zijn b< minder groot. Dat overspelige man van Hansi der Woude is sterk en lie is leuk. Een aanwii verse kracht, vooral teksten. De bijdragen van even gekunsteld spele mpisch Frans Mulder lijden onder i sentiment, clichés en de m<|t Jerol I re uitwerking aardig gegeven. Acteren gaat de heren gelul VER6 een stuk beter af. Alfred f den Heuvel blijft de leui iul 30 N3 30R1 DO RTL gekibbel verdeling in de groep. Soi^'w/f' goedkope! ihum j hani |0 maakt zijn vi gers. Ze zijn gemaakt volgens beproefd Purperrecept: liedjes worden thematisch verzameld, handig aan elkaar geplakt door pianist Erik Breij en vierstem mig gezongen. Zo krijg je een Geloof, hoop en liefde-, een Maria-, een vakantie-, een kerst- en een afscheidsmedley. Gemakzuchtig maakwerk, dat voor een deel al werd gebruikt Vooral met de van Rowan kinson overgenomen nu weet hij wel weg. De sketches verschillen van k\ 'EELI zijn vaak gebouw; j0 BB(- de homo-hei McC ,ii ,4o omon dat leuk, pen liggen worden niet vermeden, vakmanschap in de groep de gisteren bijna tot een ac jer t tabele maar saaie voorstel Maar gelukkig waarde !55 rjl vooral één nummer eind de negende van flink op: de potpourri sensteksten in NederkjADIG volkliedjes. 'Ozewiezewi (qiowe: 'kadollekes', 'saperiosia's'. eivo< rebekkes' en meer van derf en 1 ke zaken werden in een raf' tempo (gelukkig eenstemipjQ aan elkaar geregen mei j|jng£ lachtlust opwekkende geb; st n Dat deden de manne send en grappig dat bijna in bleven. De dood (194(: ners van Van den Heuvel f den daarna de sfeer vas die sketch kan beter -»>, w H uitgewerkt. De vraag toonder! waarom neemt een groep dit kan en bijna met dezfDiO li mensen een sterke voorstelling maakte voorBr^sef negende programma genei met zoveel middelmatig i u>lO lil 14 lang opgeklopt vulsel? rt de nati li LEIDEN Conny Baak is als eerste bowlster dit seizoen in Leiderdorp over de achthonderd- grens gegaan. Zij bowlde een serie van 822 pins over vier games. Op de zelfde woensdagavond passeerden ook Leon de Roode en Hes Koster de achthonderd. De Roode behaalde een totaal van 816 en Koster bowlde een serie van 801. Jef Hoebe- richts bracht met 243 pins de hoogste game op zijn naam. In de maandagleague van Lei derdorp heeft Eagles de plaats ingenomen van lijstaanvoer der Smikkelshop. Op woens dag zakte de nummer één Transavia door het ruime ver lies tegen Mareton (6-21) van de eerste naar de vijfde positie. Bij de donderdag trio's in Ho liday Inn behaalde het team Bon Bon een zeer knappe prestatie. Zonder handicap werd een teamgame van 632 behaald. Hans Alblas gooide 207 pins om, Chris de Mooy 211 pins en Kees Plezier 214 pins. De hoogste damesgame werd bij de Frogs gebowld. Frangoise van de Heuvel scoorde een game van 211. In Zuid-West bowlde Wim Abbink niet alleen de hoogste maar ook de meest gelijkmati ge serie. Voor zijn team Ladan gooide hij games van 214, 215 en 213, samen goed voor een totaal van 642. Jan Snik (De Valk) scoorde een serie van 603 met als beste game 218. Henny Smit zat daar net on der. Zijn beste game bedroeg 212 in een serie van 602. De beste dame was Marith Miere- met met een serie van 561 en een game van 221. Bij de jeugd in Noordwijker- hout verloor koploper Duin dam met het maximale aantal punten van achtervolger Vide oland. Laatstgenoemde is nu tot op vijf punten genaderd. In de league op woensdag heeft lijstaanvoerder The Champ de eerste nederlaag moeten ac cepteren van Estec 2. The Champ bezet nog wel de eerste plaats. Voor de Krassantjes bowlde Edwin van Aarle zo wel de hoogste serie als de hoogste game. Zijn serie be droeg 627 en de beste game was 245 pins. Jos van Schie kwam tot een totaal van pre cies 600. Zijn hoogste game was 227 pins. Bowlingstanden Noordwijkerhout: Jeugd: Duindam 9-46; Videoland 9-41; The Kids 9-38; Ploegmeij junior 9-33; Oh die ene 9- 24; Wij 9-10. Maandag vroeg: Inva ders 9-50, Duindam 9-41; HBE 1 9-39; Lel.es 9-34, Van de Meer 9-34; Hille- gom 9-32, Lievers 9-30; Van de Zwart 9-28. Maandag laat: Madero 9-64; Auto Valkenburg 9-44; Nissan 9-40; Van de Berg 9-38; JC Aartman 1 9- 32; Hof van Eden 9-26; Van de Mey Ladies 9-24; blind score 16. Dinsdag vroeg: BT Ploegmey 9-50; Krassan tjes 9-43; Lantaarn 9-41; Le Coq d'Or 9-38, De Engel 9-34; Van Maanen 9- 31, JC Aartman 9-28, Duif Katwijk 9- 23. Dinsdag laat: Hof van Holland Eden 9-24. Woensdag: The Champ 8- 52; André Schilder 8-39; Tukker Transport 8-38; Tukker Nederland 8- 32; Estec 2 8-31; Estec 1 8-27; Inva- V&R 6-67; UBO 6-66; Tapijtplan 6-65; 34; Zevenbergen 2-21; Kreeft 2-17. Maandag vijfmans: Tapijtplan 6- =ns 6-89,5; La Ronde 6-87; V&R 6-85; LVC 6-84; Moojoos 6-67; AVL 6-64,5; Sweetlake City 6-29,5. Donderdag trio's: Pins a lot 5-85,5; Up Downs 5-82,5; Bon Bon 5-80; Ta pijtplan 5-80; Frogs 5-70; Agumex 5- 65; Kanjers 5-52,5; Sooner or later 5- 52,5; Borox 5-52; Roest 5-50. Quelles 5-13; Koperwiek 5-10.5; LVH 5-10; Kanne 5-6; Freewave 5-5,5. Leiderdorp: Maandag: Eagles 8-156; Smikkelshop 8-154.5; Bax/Spendel 8- 144,5; Stnkeforce 8-135; Knuddetij- gere 8-128; Alleycats 8-122; Jobaak 8- 105,5; Triootjes 8-101; Limousine Cle- 7,5; Bax/Spendel 2 8-149,5; PAM 8-133,5; Mooyenkind 8-132,5, Chemicon 8-113,5; Menuet 1 8-109,5; WVF 8-107,5; Bowling Family 8- 105,5, Tamaja 8-99; Pinvreters 8-99; Menuet 2 8-88,5; MIG 8-87,5; Lugt- hart 2 8-85; Van Marwijk 8-44. Woensdag: Proshop 7-126; Europa- tuin 7-120,5; Zom ----- - Muiden 6-5. Dinsdag trio's: Bowling Stones 6-15; Van Hemert 6- 14. Kriek 2 6-13; Tramps 6-13; Ver boon 2 6-10; Verboon 4 6-7. Dinsdag dubbels: De Valk 6-21; Van Muiden 6-13; CD-Centrum 6-12; Van Hemert 6-11; Total Handicap 6-9; Van Schaik 6-6 Woensdag trio's: Team Boot 5- 7-98; Jobaak 7-88; Auto Valkenburg 7-81; Vos Partners 7-79,5; Familie Doorhaal 6-67; Van Rhijn 7-63,5; De Lisse ontslaat trainer Nanai LISSE Het bestuur van de zondagafdeling van FC Lisse heeft trainer Laszlo Nanai ont slagen. Voorzitter Van Rans- dorp geeft als reden voor het op non actief stellen van de oefenmeester de slechte resul taten en het gebrek aan ver trouwen tussen Nanai en de spelers van de zondagselectie. Nanai promoveerde vorig sei zoen met FC Lisse naar de derde klasse via de nacompeti- Korfbalprogramma LEIDEN zaterdag: TOP-ODO (m) (Mennweg, Sassenheim); VEO-Pernix; ONDO ('s-Gr.)-Flks; Velocitas-Korbis (De Bloemers, Leiderdorp) en Valto- Tempo. Alle wedstrijden beginnen om 15.30 uur. zondag: Fides Pacta-Excelsior (h) (Zoeterwoudsesingel, Lelden); Luto- De Danaïden; De Bermen-De Algeme ne; Zuiderkwartier-KVR (Montgome- rystraat, Leiden) en Crescendo-Suc ces (Saffierstraat, Leiden). Alle west rijden beginnen om 14.30 uur. ■g 7-119,5; Tur- standen veldkorfbalcompetitie sei- zoen 1991-1992: Overgangsklasse C: ZKC '16 7-10, TOP 7-10, Asko 7-9, Keizer Karei 7-9, ODO (m) 7-7, SIOS 7-5, Sparta 7-2, OIO IV tap, een 00 Haya 10, BEP 7-9, Swift (a) 7-6, Fides Pac- Trekvogels 7-12, De Danaïden 7-8, Roda 7-8, Waterland 7-4, Dlamco 6- 3. Luto 6-3, KIOS 7-3. 7-6, Fiks 7-5, Hoogvliet 6-4, De E 7-3. Derde klasse K: Crescendo 7-13, Phoenix 7-11, Rotterdam 7-7, Succes 7-6, Olympiaan 7-6, SKV 7-5, Juko 7- 4, Vogel 7-4. Derde klasse M: ongewijzigd. okkaans 0 TELE/ 0 ^Gehi GEEF OM DE TOEKOMST. Woid voor f 30,- donateur van het Wereld Natuur Fonds. Giro 25, Zeist, Vendomatic portable kleuren-tv. Met 37 cm beeldbuis en 30 voorkeurzenders Inkl. teleskoop- antenne en afstandsbediening jm jm VENDOMATIC m- 4 4V" Sony video 8 camcorder CCD-F350E. Autofocus. Met 6x zoomlens en div. automatische funkties. FM-geluidskwaliteit SONY I 1299.- 99.- m: O© HP Deskjet printer 500. Laserkwaliteit. 240 Karakters/sek. Nu met 2 navullingen en printerkabel. Heren parka. Afknoopbare capuchon. 100% m katoen. In cognac en olijf Mt. 48-56 229^ 19 Dames parka. 65/35 poly/katoen. Met capuchon en gedessineerde voering. In diverse kleuren. Mt. 36-44 Vendomatic magnetron MD 310. Uiterst gebruikers vriendelijk, volledig programmeerbaar. 17 Liter inhoud. 650 Watt. VENDOMATIC J4*= ZW."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 12