Zekerheid
voor
U
Vroeg pointillistisch werk
van Hart Nibbrig op veiling
KUNST/RTV
15
Tin Machine verrast met frisse rockshow
t(2owvant
DINSDAG 29 OKTOBER 1991
ilipkow Schijf
1991
Bussum werden gis-
Ueren de prijzen uitge
mikt aan de winnaar
in de Zilveren Reiss
icrofoon en de win-
:ndeitear van de Zilveren
ïbruikpKow Schijf 1991
we?r!eter Flik (links) kreec,
etatie 8 eerstgenoemde prijs
ior zijn gehele radio-
erk, waaronder zijn
ogramma 'VPRO-vrïj-
;d|ag'- Emile Fallaux
aft echts) kreeg de Nip-
vanDW Schijf voor zijn te-
zake visie-programma
staa'ost Irkoetsk, video-
in onl'ieven uit Siberië'.
kend7 FOTO: ANP
Vereniging Veronica
akkoord met uittreden
uit publieke bestel
HILVERSUM Het bestuur van de
omroeporganisatie Veronica mag met
derden gaan praten over eventuele uit
treding uit het publieke bestel. Dat heeft
de verenigingsraad van Veronica beslo
ten. De uittreding is aan twee voorwaar
den gebonden. Veronica moet de be
schikking krijgen over een eigen televi
sienet en twee radiozenders. Verder
moet het bestaansrecht van de vereni
ging gewaarborgd blijven. Pas als over
deze voorwaarden zekerheid is, zal een
definitief besluit over uittreding worden
genomen. Met wie Veronica gaat onder
handelen, is nog niet bekend. Het kun
nen uitgevers zijn, maar ook banken,
buitenlandse omroepen of de TROS.
Theaterschool wil opheffing
opleiding dansexpressie
AMSTERDAM De directie van de door
studenten bezette Theaterschool Amster
dam heeft gisteren het concept-besluit aan
studenten en docenten van de opleiding
docent-dansexpressie bekendgemaakt
waarin wordt voorgesteld de opleiding op
te heffen. Dat zegt woordvoerder René
Teunissen van de studenten van de Thea
terschool. De mededeling kwam tijdens
een hoorzitting die de directie hield op
verzoek van de docenten. Vandaag zou de
directie met een definitieve versie komen.
De hoop dat de tijdens de hoorzitting naar
voren gebrachte argumenten om de oplei
ding te handhaven nog enige wijziging zul
len brengen, is uiterst gering, aldus Teu
nissen. Gisteravond werd door de bezetters
nog vergaderd over de vraag of de actie
wel of niet moet worden voortgezet.
ingscri
EN HAAG Tot nu toe
aangenomen dat de
d1990
berek<
loor hi echts 49 jaar oud gewor-
-aftrek >n schilder Ferdinand
§uart Nibbrig pas na 1900
pointillisme in zijn
erk is gaan toepassen.
gul et niet vermengen van
leuren, maar het in stip-
in en streepjes naast el
faar uitdrukken van licht
echter al te zien op zijn
hilderij 'Weelde' uit
dat het Venduehuis
Notarissen in Den
srde kiaag op de komende na-
Ie afscarSveilling in Pulchri als
1000 Pstuk presenteert.
Vellinga, taxateur
genoeg schilderijen, noemt het
.a ccpc bijzonder stuk van mu-
aatssec
22-jarige Hart Nibbrig
Parijs getrokken, waar
aanraking kwam met de
Franse stromingen
van luminisme en divisionis-
me. Via Theo van Gogh, met
wie Hart Nibbrig enige tijd op
trok, leerde hij het werk van
Vincent van Gogh kennen.
Het weergeven van licht werd
vanaf die tijd een belangrijk
element in zijn werk. In 1890
trok hij naar Laren, waar hij
het boerenleven in een zonnig
licht vastlegde. In die periode
ontstond ook 'Weelde', dat nu
bij Pulchri onder de hamer
komt.
In de catalogus staat voor dit
bijzondere schilderij een be
drag van 70.000 tot 90.000 gul
den als richtprijs vermeld.
Vermoed wordt echter dat dit
vroegste post-impressionisti-
sche werk van Hart Nibbrig
mogelijk zijn eerste in die
stijl makkelijk een ton kan
halen. Het schilderij heeft ooit
deel uitgemaakt van de collec
tie van de architect Willem
Kromhout (onder meer be
kend als ontwerper van Hotel
Americain in Amsterdam).
Het doek bevindt zich niet
meer in geheel onberispelijke
staat. Drs. Vellinga: „Er is al
die tijd niets aan gedaan. Er
moet wel wat aan gebeuren.
Het doek hangt slap in de lijst.
Daardoor zijn er afdrukken
van het spieraam in gekomen.
Ook hebben stukjes verf losge
laten".
Wapens
Op het allerlaatste moment
zijn nog twee karakteristieke
Hollandse stadsgezichten van
Willem Koekkoek in de vei
ling opgenomen. Deze roman
tische werken staan genoteerd
voor bedragen van 80.000 tot
120.000 gulden.
Van de hand van de Haagse-
Schoolschilder Hendrik Wil
lem Mesdag is 'Bomschuit voor
anker met figuren op het
strand'. Volgens ir. J. Poort uit
Wassenaar, Mesdag-expert en
-verzamelaar, gaat het om be
trekkelijk vroeg werk van
deze Groningse ex-bankier,
die pas op latere leeftijd begon
te schilderen en die Den Haag
Pulchri Studio naliet. Dr. H.P.
Bremmer, kunstkenner en ad-
Kröller-
Müller, heeft indertijd een
echtheidsverklaring voor dit
schilderij afgegeven. Het staat
in de catalogus voor een be
drag van 40.000 tot 60.000 gul
den genoteerd.
Behalve schilderijen van over
wegend hoge kwaliteit ken
merkt de najaarsveiling van
het Venduehuis der Notarissen
zich onder meer door een
uniek aanbod van antieke wa
pens. Zo is er een kruisboog
uit de vijftiende/zestiende
eeuw, met inlegwerk van
jachttaferelen (richtprijs 5000-
7000 gulden). Verder een 18e-
eeuwse hartsvanger, verschil
lende 19e-eeuwse donderbus
sen, een collectie vuursteenpis
tolen en een aantal zwaarden
en degens. Uiteraard ont
breekt een ruim aanbod van
meubelen, vuurvergulde Fran
se pendules, Oosters porselein,
Delfts aardewerk, zilver en ju
welen niet.
De kijkdagen zijn zaterdag 2
en zondag 3 november van 10
tot 16 uur, en maandag 4 no
vember van 10 tot 13 uur. De
veilingen zijn 5, 6 en 7 novem
ber.
Christo's parasols dicht na dood vrouw
De 1 760 gigantische gele parasols die door de kunstenaar Christo
heeft neergezet op heuvels in Californië ten noorden van Los Ange
les worden gesloten. Christo besloot daartoe nadat een vrouw zon
dag een dodelijk klap had gekregen van een door een windstoot
losgerukte reuzenparasol en vervolgens een val maakte van 14 me
ter. De kunstenaar besloot na het ongeluk niet alleen zijn tentoon
stelling in Amerika te beëindigen, maar ook de 1.340 eveneens
reusachtige blauwe parasols die hij in de buurt Tokyo heeft laten
neerzetten, te sluiten. Christo (rechts) was zondag zelf met zijn
echtgenote (links) in Japan, waar hij van het ongeluk op de hoogte
werd gesteld en zijn besluit bekendmaakte. foto: ap
jkheid scriptieprijs 1991'
oor scriptie over
ng ho'assbinder-affaire
rege
MSTERDAM Stef
einink, student geschie-
mis uit Utrecht, heeft de
'riptieprijs 1991 ge won-
Hij krijgt de prijs
)or zijn scriptie 'Norma-
;eren of taboeïseren, de
issbinder-affaire in Ne-
:rland vanuit historisch
Tspectief'.
blgens de jury gaat het om
ien uitstekende proeve van
geschiedschrij-
kwestie die nog
linig aan actualiteit verloren
:ft. Bij publikatie zou het
In belangwekkende rol kun-
';n gaan spelen in de affaire."
onderscheiding is dit jaar
het eerst ingesteld door
it Parool en de Universiteit
Amsterdam. Heinink
tg de prijs gisteravond uit
reikt in de aula van de uni
citeit. De beloning bestaat
.peciaty een bedrag van 7.000 gul-
De Scriptieprijs wordt
eend aan de student van
de afstudeerscriptie we-
ichappelijk gezien een hoog
heeft en die tegelijk
uit
de scriptie beschrijft Stef
inink de commotie die en-
(le jaren geleden ontstond
aanleiding van het to-
ilstuk 'Het vuil, de stad en
dood' van Fassbinder. Zo-
il de aanloop in Duitsland
de afloop in Nederland
ift hij op een rijtje gezet,
irbij stelt Heinink de posi-
aan .de orde van de groe-
ingen die zich in de kwes-
hebben gemengd. De ach-
fgrond van de kwestie is het
dieitalcoe °P ^et uitoefenen van
.Stiek op joden,
lie speel^erjgens komt het werk
oord „taboeïseren" in het
root Woordenboek der Ne-
jrlandse Taal niet voor, maar
60. ar wiide de jury kennelijk
r van 5 tn punt van maken.
wedstrijd stond open voor,
(e studenten aan Nederland-
universiteiten en hogescho-
Eén van de doelstellingen
a-i de prijsvraag is te probe-
produkties van studenten
de moeite waard zijn aan
vergetelheid te onttrekken,
wel door er „op een journa-
Manuscripten
onder
de hamer
kwamen bij het
Amsterdamse
veilinghuis
Gendt Book
Auctions BV
deze
drukproeven
en twee
getypte
manuscripten
van de roman
'De Diamant'
van Harry
Mulisch onder
de hamer. Het
veilinghuis
verwachtte
vanmorgen dat
de
manuscripten
en
drukproeven
uit 1949 en
1954 maximaal
tienduizend
gulden zouden
opleveren.
FOTO: ANP
Uitbreiding
nieuwsvoorziening
Radio West
RIJSWIJK De regionale
omroep Radio West is van
plan te gaan werken met een
eigen binnen- en buitenland
redactie.
De omroep vindt dat zij de
luisteraars niet alleen op de
hoogte moet houden van het
nieuws uit de regio, maar ook
van hetgeen er verder weg ge
beurt. De omroep is verder
van plan om na de jaarwisse
ling de edities van Westnieuws
in de ochtend en de middag
met een half uur te verlengen.
Die extra tijd wordt benut om
in deze edities ook aandacht te
besteden aan het binnen- en
buitenland. De omroep is
voorts van plan om tweemaal
per uur een nieuwsbulletin te
verzorgen. Voor en na elk bul
letin wordt een regionaal re
clameblok uitgezonden. Radio
West heeft hierover overeen
stemming bereikt met de uit
gevers van de regionale dag
bladen Sijthoff Pers en Damia-
te Pers.
Tussen Klazien
en Harm: televisie
als medisch
alternatief
door RENÉ DE COCQ
Vroeger had je eigenlijk maar één programma op
de Nederlandse televisie dat je met enig recht een
medisch programma kon noemen: 'Vinger aan de
pols' van de AVRO. Daarin trok Ria Bremer van
de ene kliniek naar de andere, van de ene
operatiekamer naar de volgende, om het
televisiepubliek kennis te laten maken met allerlei
min of meer onbekende (en mede daardoor ook
gevreesde) ziekten en ziektebeelden.
Sindsdien is de televisie verrijkt met een groot
aantal wisselende dokterprogramma's, althans
programma's die zich in hoofdzaak met medische
zaken bezighouden. De vele dokters die als een
soort medische voorbijgangers nuttige informatie
mogen geven in magazine-achtige programma's
van het Service Salon-type rekenen we daar nog
maar niet eens bij.
En komisch, dramatisch dan wel satirisch (u mag
zelf uitzoeken) bedoelde series als Medisch
Centrum West, M.A.S.H. en Flying Doctors ook
niet, hoewel je daar soms als aandachtig kijker nu
en dan nog best iets van kunt opsteken op
therapeutisch gebied. Net zoals van de TV-Dokter
(het woord zegt het al) van de TROS, die ons in
een soort kleutertaal de eerste beginselen van
zelfmedicatie bijbrengt.
'Over m 'n lijf' van Veronica, de als medische info-
show omschreven (je moet toch wat?) serie over
hoe het menselijk lichaam in elkaar zit, toont de
voormalige topschaatser Harm Kuipers als een
soort pias-achtige quizmaster te midden van een
uit de hand gelopen showdecor waarin een op
reuzenschaal nagebouwd stukje mens als
blikvanger fungeert.
Dat zou allemaal nog niet zo erg zijn, ware het niet
dat er ook nog twee mevrouwen mee-presenteren
(van wie er een de verplichte Vlaamse is die in een
coproduktie met de BRT natuurlijk onvermijdelijk
is). Deze twee dames zijn ongetwijfeld reuze
kundig op allerhande gebieden, maar presenteren
kunnen ze niet. Wat dat betreft zijn ze opzichtig
blijven steken in het stadium van drie zinnetjes uit
je hoofd leren en die hardop opzeggen, daarbij
hardnekkig in de camera grijnzend.
Daarbij wordt ook nog eens het studiopubliek
„actief betrokken" (ongetwijfeld om het
programma 'levendig' te makenbij de uitleg van
een en ander. Dit alles is zó afleidend dat je
achteraf niks van de medische informatie blijkt te
hebben onthouden.
Dat lukt een stukje beter bij 'Natuurlijk genezen
van de NCRV, waarin de gediplomeerde
homeopaat Thomas Erdsieck aantoont dat niet elke
amateurpresentator noodzakelijkerwijs een ramp
is. Hij vertelt vriendelijk maar zakelijk over de
dingen die hij aan de orde wil stellen, het
programma is op de juiste plaatsen doorsneden met
ter zake doende heldere interviews, er wordt niet
gezongen en/of gedanst.
Maar dit programma lijdt wat mij betreft aan de
dodelijke satire die ooit, ik denk al wel zo'n tien
jaar geleden, te zien was bij Van Kooten en De Bie,
toen (ook) de NCRV een serietje wijdde aan
diverse vormen van alternatieve geneeskunde
(zoals het plakken van therapeutische pleisters die
de pijnbanen onderbreken, u kent dat soort termen
wel).
Als Jacobse Van Es, die daar wel handel in
zagen, begonnen ze toen ook een alternatieve
kliniek, waarin ze de zoetstoftherapie bedreven:
patiënten werden van kruin tot voetzool bestreken
met pindakaas, bosbessenjam en marmelade.
Onvergetelijke beelden, die mij voorgoed hebben
verpest voor alle mogelijke vormen van
alternatieve geneeskunde. Net zoals hun
yogareportage me alle lust in yoga benam, en hun
velerlei interviews met velerlei deskundigenme
nu alsmaar Van Kooten en De Bie doen zien in
gewone nieuws- en actualiteitenprogramma's.
En nu doen ze het weer: met Wim de Bie als een
prachtig schommelende Berendien uit Wisp, een
effectieve parodie op Klazien uit Zalk (ook
NCRV).
De Bie als zichzelf raakte zondag danig geïrriteerd
door de manier waarop de diverse
kruiden wichelaars elkaar voortdurend
tegenspreken en wierp walgend hun boekjes van
zich af. Ik voel met hem mee. Het wordt tijd dat
Ria Bremer weer zelf de vinger aan de pols gaat
houden.
DAVID BOWIE BLIJFT EEN KAMELEON
(ADVERTENTIE)
lieke
|rrast
kwamen 139 inzendingen
[l de jury „aangenaam heeft
'■-ast". De jury kende zes
alle vermeldingen toe.
samenvatting van de he
mde scripties verschijnt op
oktober in een bijlage van
Parool. De jury bestond uit
if. dr. Lodewijk Brunt
K>gleraar Stadssociologie
1 de Universiteit van Am-
fdam), dr. Maarten van
ssem (docent Moderne Ge-
fiedenis Universiteit
recht) en dr. Jona Oberski
[rnfysicus bij het NIKHEF
Amsterdam). De scriptie-
wordt iedere twee jaar
jgekend.
Gabrels (gitaar), Hunt Sales
(drums), Tony Sales (bas) met extra
gitarist. Vredenburg, Utrecht. Gis-
Moe' van de stadionrock, die
hem door zijn superster-status
werd opgedrongen, zette David
Bowie een paar jaar geleden
zijn solo-carrière aan de dijk.
Hij wilde terug naar af, dus
weer spelen in kleine zalen met
een rockshow die vooral een
spontaan karakter moest dra
gen. Vervolgens werd Tin Ma
chine geboren, een vrienden
clubje, waarmee de Engelse
muzikant menig Bowie-liefheb-
ber huilend het bos instuurde.
Maar met de herwonnen vrij
heid kwamen de nieuwe fans.
Zij vulden gisteravond het mu
ziekcentrum Vredenburg in
Utrecht en kwamen honderd
vijf minuten (inclusief twee
toegiften) oog in oog te staan
met een Bowie, die nog altijd
een kameleon blijkt te zijn. En
het is zijn eigen schuld, want
wie de zaken nuchter bekijkt,
ziet in het Tin Machine-avon
tuur niet meer dan een zoveel
ste gedaante-wisseling. In dit
geval gaat het echter niet om
een Tin White Duke noch om
een Ziggy Stardust maar om
David Bowie, de rockster. En
ook dit jasje past hem en zijn
maatjes perfect. Hoewel hij in
deze gedaante misschien min
der de rol van trendsetter
speelt dan voorheen, lijkt hij
zeer gelukkig in de muzikale
speeltuin die hij creëerde. Het
wachten is nu hoe lang het
duurt voordat de rest van mu-
ziekminnend popiand er ook
een kijkje komt nemen.
David Bowie mag dan mis
schien de trekpleister zijn, Tin
Machine is een groep. Het is
een uiterst strijdlustig kwartet.
Ieder eist zijn rol op in dit ver
rassende rock rollcircus. Dat
biedt Bowie een vrijheid die hij
in zijn solo-jaren zelden heeft
geproefd. Hij kan nu zonder te
rughoudendheid de donkere
plekken van het podium zoe
ken wanneer een van de ande
ren, zoals Tony of Hunt, bij
voorbeeld de zang'voor zijn re
kening neemt.
Tin Machine is een lolbroeken
clubje, dat zijn technisch ver
nuft combineert met onderling
plezier waarvan men de con
certganger graag deelgenoot
maakt. Daarbij lijken hulpmid
delen uit den boze. Er was dan
ook geen kleurenzee aan licht,
noch een theaterachtige invul
ling van de muziek. Het vier
tal, aangevuld met een extra
gitarist uit Boston, wilde vooral
muzikaal overtuigen en ging
daarbij zelfs soms zover dat
slechts een donker podium
overbleef. De rest van de tijd
was er wit, soms wat blauw
licht en werd er een schaduw
spel gespeeld op de witte ach
terwand.
Verrassing
Muzikaal was het een uitdagen
de show waarbij spontaniteit de
hoofdrol speelde. Het enige dat
vast lag, was de volgorde van
de nummers, maar wat zich
binnen die composities precies
afspeelden, was voor artiest en
publiek een verrassing. Dankzij
de discipline van de muzikan
ten liep het nergens uit de
hand en kon de zaal meedeinen
op stevige rock en gevoelige
balladen. Hoewel iedereen op
een hardrock-volume had gere
kend, zoals de vorige keer,
koos Tin Machine voor een ge
luidbalans die de met schoon
heid doortrokken composities
verdienden. Daarbij kwam het
spel van alle musici helder uit
de luidsprekers, waardoor het
geniale gitaarspel van Reeves
Gabrels (het is alsof hij de no
ten aan elkaar lijmt), vriende
lijk botste met de pompende
bas van Tony Sales en de
strakke, droge drumslagen van
Hunt Sales. Niet in het begin
overigens, want het duurde
even voordat het geluid zijn ba
lans had gevonden. Hierdoor
ging onder meer het sentimen
tele 'I can't read' de mist in,
maar Tony Sales maakte dat
even later ruimschoots goed
met een bluesy gezongen en ge
speelde versie van de Moody
Blues-klassieker 'Go Now'.
Anti-rock
Bowie oogde jong, energiek en
op het laatst nogal naakt. Hij
speelde veel gitaar en blies wat
free-jazz-partijen op zijn saxo
foon. Het gevoel dat hij aan het
begin van een nieuwe carrière
staat, doet hem goed, al zal hij
zich ongetwijfeld ook koesteren
met de gedachte speelmaatjes
rond zich te hebben verzameld,
die hem in zijn creatieve proces
nog tot grote hoogte kunnen
stuwen. Dat hij nu in aankle
ding eigenlijk een anti-rock-
show brengt, lijkt daarbij wat
olie op het vuur der spéculaties,
zoals de vier naakte, Romeins
ogende beelden op de hoes van
de tweede Tin Machine dat ook
waren. Tenslotte moet er over
je gesproken worden.
VAN ALTEN ROODNAT
Accountants en belastingadviseurs
LEIDEN
Hooigracht 73a
Tel. 071-14.64.56
„Zekerheid voor u"
geeft u informatie over bedrijven die u met raad en
daad bijstaan. Uw geweten vormen of u advies geven.
De volgende ladder wordt geplaatst
op dinsdag 26 november
Meer informatie over deze rubriek kunt U krijgen
bij Irma Wolters
tel. 071-12.22.44.
Hans Visser geeft
wereld zijn
m uzihale gezich t
Hans Visser is bezig aan een
uitgebreide akoestische con
certserie, die hem morgen
avond in de Schouwburg in
Rijswijk brengt. Na de succes
volle tournee 'Reünie', die hij
winter 1991 met Flairck on
dernam, probeert hij het nu
weer alleen.
Hoewel alleen... Visser tilt met
de hulp van wat gastmuzikan
ten een solo-produktie van de
grond, waarin de wereld een
muzikaal gezicht krijgt. Hier
voor put hij uit de rijke cultu
rele en historische tradities uit
verschillende landen. Dat hij
dat niet voor het eerst doet,
laat zijn geluidsdrager 'Europa'
horen. Nieuw in het program
ma is echter de Amerikaanse
volksmuziek. Hierdoor wint
het programma aan swing- en
jazz-invloeden. Zo is er een
mengeling van zwarte 'werk'-
muziek en gospel te horen. De
groep die Hans Visser ver
sterkt, bestaat uit oudgedien
den, die begin 1991 ook al met
hem op tournee waren tijdens
het uiterst succesvolle pro
gramma 'Europa'. Dat bete
kent dat zangeres Eva Zeijlstra
weer van de partij is, evenals
componist en vibrafonist Ro
land Stolk, mede verantwoor
delijk voor de instrumentale
muziek op 'Visser Visser',
saxofonist Halbe Tjepkema en
contra-bassist Nick McGuire.