„We zijn als kerk te gezapig geworden" 1 Sleidóc Souratit GEESTELIJK LEVEN OPINIE Bijna 30.000 schijn-doopsgezinden in Nederland COMMENTAAR F ST £eidóe(3owuvnt DONDERDAG 24 OKTOBER Britse jongelui leren bidden op ritme rap-muziek LONDEN Britse jongelui kunnen op het ritme van rap-muziek leren bidden. Dat is althans het idee achter een initiatief van de Engelse Evangeli sche Alliantie. In samenwerking met vijftien chris telijke jeugdorganisaties brengt zij een serie audio cassettes op de markt, waarop temidden van pop muziek en gesproken tekst tips gegeven worden, hoe je God kunt benaderen. De cassettes zijn met name bestemd voor jongelui, die veelvuldig ge bruik maken van een walkman. "We willen graag laten zien dat gebed niet saai, maar juist opwindend is", legt coördinator Trevor Gregory uit. Het 'Action Pack' moet drie maal per jaar verschijnen. Behalve de cassette zit er ook een kaart bij, waarop een en ander over gebed wordt uitgelegd. De eerste cassette behandelt het 'Onze Vader' en moedigt de jongelui aan 'dankuwel' te gen God te zeggen. Mariënburg bepleit soepeler houding inzake huwelijk Ik praat het liefst met kinderen, want van hen kan men nog hopen, dat het eenmaal verstandige schepsels zullen worden. Maar die het geworden zijn - o jeminee! Sören Kierkegaard ROTTERDAM De Rooms-Ka- tholieke Kerk kan haar ideaal van de onontbindbaarheid van het hu welijk nooit opgeven, meent bis schop R.Ph. Bar van Rotterdam. Als de kerk de heiligheid en on herhaalbaarheid van het huwelijk als het hoogste goed voorhoudt, kan zij dat niet ontkrachten door echtscheiding soms toch als iets goeds te beschouwen, hield Bar een vertegenwoordiging van de progressieve Mariënburgvereni- ging in zijn bisdom voor. De 'Mariënburgers' hadden bij de bisschop aangedrongen op een soe peler houding van de kerk tegen over echtscheiding, zonder dat zij overigens haar ideaal van het on ontbindbare huwelijk opgeeft. Bar ziet dergelijke pleidooien als een uiting van de neiging van de mo derne mens om wetten en geboden te negeren en te overtreden. Ook rooms-katholieken beseffen te weinig dat de kerkelijke regels vooral richting willen geven aan de gewetensvorming en niet be doeld zijn „om mensen te knak ken, maar om hen op te richten", zei Bar. De 'Mariënburgers', die voor de zevende keer sinds 1988 met hun bisschop spraken, klaagden erover dat de kerk door haar gezagsuitoe fening er blijk van geeft niet om te kunnen gaan met de problemen van deze tijd. Bar bracht daartegen in dat hij de principes voor belang rijke keuzes niet uit de samenle ving of de gemeenschap kan ha len. Bar is hervormd opgegroeid en leerde daar de betekenis van de woorden 'Gods Wil'. Nadat hij rooms-katholiek was geworden, leerde hij deze woorden enigszins te relativeren, maar van zijn op voeding heeft hij overgehouden dat hij zich door de kerk laat zeg gen, wat goed en kwaad is. „Ik neig niet naar de attitude van: dat beslis ik zelf". ROERMONDSE VICARIS PUNT: ROERMOND Een Hol lander in Limburg. Hij dacht er niet over om priester te worden en ging in de jaren zestig econo mie studeren in Amster dam. Toch zag zijn moe der goed dat hij op zoek was naar iets dat in de economie-studie nooit be vredigd zou worden. Na zijn studie herontdekte hij kerk en geloof en ging voor priester studeren. Nu heeft vicaris Punt zijn ka mers in dat gedeelte van het Roermondse bisdom complex vanwaaruit het economisch wel en wee van het bisdom Roermond wordt geregeld, maar zelf heeft hij daar geen enkele bemoeienis meer mee. Hij is sinds begin dit jaar steun en toeverlaat voor bisschop Jo Gijsen die hem vorig jaar de belang rijkste taken delegeerde die een bisschop te verge ven heeft: de zorg voor de priesteropleiding en de pastorale vorming van le ken. Hij formuleert duidelijk waar voor hij staat, maar zegt er geen behoefte aan te hebben de beschuldigende vinger op wie dan ook te willen richten. Punt: „De polarisatie in de ja ren zestig heb ik niet bewust meegemaakt, ik was toen ge woonweg niet in die proble men geïnteresseerd". Zijn inte resse ging meer uit naar yoga en transcendente meditatie. Punt: „Toen ik priester wilde worden, kwam ik automatisch bij Rolduc uit, want dat was toen in 1974 de enige mogelijk heid die er bestond". Punt werd na zijn priesterstu die in Rolduc en zijn voortge zette studie en promotie in Augsburg al heel spoedig de ken van Heerlen. Hij vindt niet dat er onder het beleid van bisschop Gijsen nodeloos is gepolariseerd. Natuurlijk heeft de bisschop bepaalde ac centen gelegd, zoals trouwens volgens hem iedere bisschop geneigd is te doen. De ortho doxe richting heeft, zo zegt hij, meer kracht gekregen. Van het bekennen van schuld door het bisdombestuur waar som migen op aandringen om de verstoorde verhoudingen in Limburg te herstellen wil hij niet weten. Punt: „Het is geen kwestie van schuld en daarom is het ook te simplistisch daar voor een zondebok aan te wij- Wereld-land of zomaar in een bejaardentehuis om maar er maar zeker van te zijn dat ze het leven leren kennen zoals het is". Hij acht niettemin het seminariemodel zoals dat in Limburg in praktijk gebracht wordt heel goed verdedigbaar. „Naast contact met de wereld moet een student ook gelegen heid krijgen in betrekkelijke afzondering aan zichzelf te werken net zoals een plant de kans moet krijgen om te ont kiemen". Boodschap Vicaris dr. J. Punt Christelijk kenmerk afwezig in nieuwe religieuze systemen ROERMOND „Het lijkt kenmerkend voor vele (reli gieuze) denksystemen van deze tijd: ze dienen zich aan als vrijblijvende verklarin gen van de werkelijkheid zonder dat typisch christelij ke element van de persoonlij ke relatie tussen God en mens, een relatie van liefde en verantwoording". Dit schrijft vicaris J. Punt van het bisdom Roermond in de beleids- en discussienota Pastoraal en evangelisatie in de wereld van vandaag daarbij met name doelend op de New Age-beweging. Met de nota wil de bisdomleiding het gesprek in alle gelederen van het bisdom Roermond aangaan. De nota wil een analyse zijn van de „mens in de geestelijke crisis van onze tijd", de antwoorden daarop van de kerk in kort bestek geven en de gevolgen daar van voor het kerkelijk beleid bespreken. „Waar de persoonlijke God en met Hem vergeving en barmhartigheid niet voldoen de worden gekend, zal het zondebesef geen stand kun nen houden en verbrokkelt de morele grondslag van een mensenleven" zo stelt de tekst. „De kerk moet een plaats zijn waar niet alleen over Jezus gesproken wordt, maar waar hem wordt toege staan te handelen". Over de maatschappelijke betekenis van geloof en kerk wordt op gemerkt: „Het behoort tot een van de centrale opdrach ten van deze tijd beide di mensies van ons geloof, de liefde tot God en de naaste, op harmonische wijze met el kaar te verenigen. Alleen sa men maken ze als verticale en horizontale balk het volle dige kruis, volwaardig chris tendom". Om de malaise in de Neder landse kerk te doorbreken stelt de tekst dat er „te wei nig echte bekeringservaring is en teveel aanpassing van het evangelie aan onze men selijke zwakheid. We zijn de Geest voor een stuk kwijtge raakt..." „Alleen gebed en bekering kunnen de Geest weer meer ruimte geven". De tekst gaat verder uitvoe rig in op parochievernieu wing waarbij zaken aan de komen als: draagvlakvergro ting, herbezinning op de pas torale praktijk, de inzet van de leek, het ambt van diaken, de leefsituatie van de pries ters en het priesterbestand. Gepleit wordt met name voor grotere parochies wanneer de bestaande hun essentiële ta ken rtiet langer kunnen ver vullen en ter verlichting van de priesters. De brochure ..Pastoraal en Evangelisatie in de wereld van vandaag" kan besteld worden bij het Activiteiten- centrum van het bisdom Roermond. Neerstraat 49. 6041 KB Roermond. Tel. 04750 - 86 888. Prijs i 1.50. Bevoegdheden Terwijl bisschop Gijsen weer volledig in functie is, staat de delegatie van bevoegdheden nog „grotendeels" overeind. Punt: „De bisschop laat ons een flinke speelruimte, maar wat we doen stemmen we wel op elkaar af. We voeren geen beleid tegen de bisschop in, hij behoudt tenslotte de eindver antwoordelijkheid". Hij wijst er op dat de bisschop na de persoonlijke „blokkade" - deze weigerde vorig najaar nog lan ger priesters te wijden toen wijd en zijd bekend werd dat een pas gewijde priester zich aan een seksuele escapade had schuldig gemaakt - weer hele maal als vanouds functioneert. De bisschop is dan ook uiter aard gekend in de beleids- en discussienota, waartoe Punt het initiatief heeft genomen. „We zeggen met die nota dat we met iedereen het gesprek willen aangaan, ook al bete kent dat dat we de nodige kri tiek zullen tegenkomen". Over de priesteropleiding zegt hij dat er maatregelen zijn ge nomen om situaties als die van vorig jaar te voorkomen. „Maar zo iets kan natuurlijk overal gebeuren. Je moet de betekenis van zo'n incident ook weer niet overschatten, in het algemeen gesproken gaan de zaken juist heel goed. We zijn dit jaar gestart met zeven nieuwe studenten. In de oplei ding hebben we de stagemoge lijkheid verruimd om vooral ook de emotionele vorming van onze studenten een kans te geven. Ze kunnen een tijd werkzaam zijn in een Derde Katholieke Jongerendag 'S-HERTOGENBOSCH Ko- mende zaterdag wordt in 's Hertogenbosch voor de veer tiende maal de katholieke jon gerendag gehouden. De dag georganiseerd dor de werk groep Katholieke Werkende Jongeren, staat dit jaar in het teken van het thema God, waar ben je?. De dag wordt 11.00 uur geopend door de symfonische rockband Target. Voornaamste sprekers zijn de Belg Jan Vermeire en de Haarlemse hulpbisschop mgr. J. Lescrauwaet. 's Middags is er een praatshow over het the ma van de dag. Gasten zijn on der meer Ad Koppejan, voor zitter van het CDJA, Ralph van Manen, leadzanger van Target. Het gesprek staat on der leiding van Cees Grimber gen. De manifestatie vindt plaats in de Brabanthallen (achter het Bossche station) tussen 10.30 uur en 16.45 uur. Kosten 15, -. Mongolië bouwt monument voor vermoorde monniken Nieuwe patriarch SEOUL Mongolië gaat een monument oprichten voor de duizenden boeddhistische monniken die op last van Sov jetpresident Josef Stalin ver moord zijn. Dit heeft president Punsalmaagiyn Ochirbat giste ren in Seoul verklaard tijdens een bezoek aan Zuid-Korea. „Uit onderzoek is gebleken dat de graven de lijken bevatten van duizenden boeddhistische monniken", aldus de president tot verslaggevers. De Britse te levisiezender BBC had dinsdag in een reportage vanuit Mong olië gemeld dat een massagraf ontdekt is in de buurt van de stad Moron in West-Mongolië. Daarin bevinden zich de stof felijke overschotten van la ma s die gedood zijn als onder deel van de wrede onderdruk king van het boeddhisme door de communistische machtheb bers. „Ons land gaat een monument bouwen voor de duizenden ge dode boeddhistische monni ken", aldus de president op een persconferentie. De BBC haalde de 88-jarige Ish Toron, de leider van het vuurpeloton dat de executies verrichtte op last van de Mon goolse communisten en hun beschermheer Stalin, aan met de uitspraak dat duizenden monniken door veiligheids troepen in vrachtauto's gela den waren en door een schot in het hoofd ter dood gebracht. Zuid-Korea heeft Mongolië voor twintig miljoen gulden economische hulp gegeven. AMSTERDAM Hoewel de Algemene Doopsgezin de Sociëteit slechts 15.500 leden heeft, staan er in Nederland ruim 43.000 mensen als doopsgezind geregistreerd bij de bur gerlijke stand. Dat blijkt uit tellingen van de Stich ting Interkerkelijke Lede nadministratie (SILA). Het betreft hier mensen die in het verleden met de doopsge zinde gemeente hebben gebro ken, maar dit niet aan de bur gerlijke stand hebben doorge geven. De meesten zullen dan ook afvallen als de SILA hun zal vragen of zij als doopsge zind geregistreerd willen staan, aldus een woordvoerder van de SILA. De Broederschapsraad, het be stuur van de ADS, heeft zich onlangs verwonderd over het SILA-cijfer. Daarbij moet bo vendien worden bedacht dat een deel van de 15.500 geregis treerde doopgezinden bij de burgerlijke stand niet eens be kend is. „Ooit zullen die mensen iets geweten hebben over doopsge zind zijn", aldus het verslag in het Algemeen Doopsgezind Weekblad. De gemeenten moeten niet onverschillig staan tegenover de schijn- doopsgezinder^ Het voorstel werd gedaan om „enige zen ding in eigen land te bedrij ven" door deze mensen een „pakketje met doopsgezind materiaal" te sturen. Europese Economische Ruin Ze werden de onderhandelingen van de laatste kant noemd, de besprekingen van maandag in Luxemburg t de twaalf landen van de Europese Gemeenschap en de van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA). Beide blo bleven tot het laatste moment aarzelen hun definitief geven voor nauwe samenwerking die een grote Eur \j( Economische Ruimte moest scheppen. Het spook nieuw fiasco waarde al rond, maar uiteindelijk werdei deelnemers het na liefst 16 uur onderhandelen eens totaalpakket. rsi der |AAC tlmel ;en c ilaats (Cl te zi |pe p kse Ihem De aarzelingen waren recht evenredig met de enormjnaal langen die op het spel stonden. De EER een nieuw lt woord dat nog onwennig oogt maar snel gemeengoe worden brengt immers een eenheidsmarkt van liefs miljoen consumenten (de grootste ter wereld) tot stani zich uitstrekt van Lapland tot de Middellandse Zee. He verkeerd zijn te veronderstellen dat de zeven EVA-1; met lege handen bij de Europese Gemeenschap kwamen kloppen om de banden aan te halen. Zo bedraagt het men per hoofd in de EVA-landen al gauw 15.000 guide ger dan in de EG; een verschil van tegen de 50 procen vendien is de gesel van de werkloosheid er minder merl dan bij de Twaalf waar gemiddeld 9 procent van de ber bevolking zonder werk zit. En wie de handelsstromei kijkt, merkt meteen dat nauwere samenwerking vo( hand lag: de EG is goed voor 56,6 procent van de EV7 voer terwijl meer dan een kwart van de EG-uitvoer ric EVA gaat. Met amper 7 procent van de wereldbevolki de EER toch goed voor 42 procent van de wereldhandel cijfers illustreren de enorme belangen die op het spel den. :i >lgen edergi ;n k< CRI lewij jisl re In de nota Pastoraal en Evan gelisatie in de wereld van van daag die vicaris Punt heeft sa mengesteld wordt in het kort de „geestelijke crisis" en de ei sen die deze aan de kerk stelt behandeld. Daaruit volgen dan de beleidsvoornemens die een antwoord willen zijn op deze „geestelijke crisis". Punt: „We gaan uit van de boodschap die door de eeuwen heen door de Kerk is uitgedra gen. Die moet in iedere tijd weer tot leven komen. Wij stellen ons nadrukkelijk op de lijn van Vaticanum II, daar willen we heel helder over zijn". Het praten over structu ren vindt hij geen manier om je doel te bereiken. „Het gaat in de eerste plaats om het in nerlijk leven, dat los je niet op door langdurig over structuren te praten. Je moet je afvragen hoeveel mensen nog leven vanuit de kracht van hun ge loof. Ook voor velen die zich tot de kerk bekennen is het geloof een walmend vlaspitje geworden. Dat heeft ook wel zijn redenen. Er komt zoveel over de mensen heen. Het is niet gemakkelijk je daarin staande te houden". Eenheid van geloof acht hij van wezenlijk belang. Deze rechtvaardigt ook het onder scheid tussen de rol van de priesters en die van de leken. Wezenlijk voor de rooms-ka- tholieke kerk vindt hij name lijk haar sacramentele karak ter: de heilsmiddelen kunnen alleen door de priester als ge wijde ambtsdrager worden overgedragen. „In de sacra menten is God werkzaam en dat moeten mensen weer gaan leren ervaren", zo stelt hij. „In veel nieuwe theologie-opvat- tingen vallen dit soort zaken weg, maar als je het sacramen tele karakter van de kerk los laat, dan stort het bouwwerk ineen", zo meent hij. Evangelisatie acht Punt een opdracht voor iedere christen. „We moeten de mensen opzoe ken die vereenzaamd zijn. Als je begint het geloof uit te dra gen, dan put je daar ook zelf weer kracht uit. Wij moeten weer een gemeenschap wor den waar iets van af straalt". TEGEN veler verwachtingen in hebben de onderhandd^A^ dan toch overeenstemming bereikt. De scepsis was medalth gegeven door diverse factoren. Zo waren bij de EV A-lap3 nogal wat schakeringen merkbaar in hun relaties tot meenschap. Twee landen (Oostenrijk en Zweden) heLencj hun aanvraag voor volwaardig lidmaatschap al ingedjhave terwijl ook in Finland stemmen opgaan om dezelfde stn, zetten en Noorwegen, alle historische trauma's ten spijt|rt v achterwege kan blijven. Ondanks zijn neutraliteit en ftoet ruimer gezien zijn algemene uitzonderingspositie, zoil Zwitserland op termijn aansluiting bij de EG overwegeLn(jSl VANUIT die optiek kan het EER-akkoord de verre zijn voor volledig lidmaatschap en is er een kader geschp^, om straks sneller de echte onderhandelingen af te rori en 1 Wanneer met die onderhandelingen kan worden begonnder. onduidelijk, maar dat de EG nog voor het einde van dibit 1 cennium ruimer zal zijn dan vandaag wordt door nierf118 meer betwijfeld. Voorzitter Jacques Delors van de EG-F^j missie sloot vorige week een Gemeenschap van 25 lag jn zelfs niet uit. Bij die vaststelling past meteen de grootsfccha gelijke behoedzaamheid. Een grotere EG kan immers nim gi dezelfde manier functioneren als het Europa van de Ze^ie de beginjaren, of zelfs van de Twaalf van nu. F" -ste Om een totale uitholling van de initiële doelstellingt aai voorkomen, moeten de Twaalf snel werk maken van eed ^u: terne verdieping via nieuwe en aangepaste werkinstruf.^' ten en duidelijke afspraken over een gemeenschappelij{ttinj leid. De twee regeringsconferenties (over de Politieke qjat Economische en Monetaire Unie) moeten daarvoor zog hi Pas als het eigen huishouden in orde is, kan de EG oil handelingen openen met kandidaat-landen. Hoe belanFSei ook, het EER-akkoord en de nu geïnstitutionaliseerd!1^1* menwerking EG-EVA mogen het verdiepingsproces vai jjr EG niet bemoeilijken. Het kan geenszins de bedoeling^eda door een verruiming de Gemeenschap te laten verwafcrmi tot een grote vrijhandelszone. h}aa )der Haloe erd, Sphinx van Gizeh duizenden jaren ouder SAN DIEGO De Sphinx van Gizeh is 2.500 tot 4.500 jaar ouder dan tot nu toe werd aangenomen. Ze is het oudste monument van Egypte, zo staat in een studie die gisteren in San Diego (Californië) ge presenteerd is op de jaarverga dering van de Amerikaanse geologische vereniging. De studie, die het resultaat is van onderzoek door een groep van de universiteit van Boston (Massachusetts), komt tot de conclusie dat de Sphinx van Gizeh, ten zuiden van Cairo, gebouwd is tussen 5.000 en 7.000 vóór Christus en niet ten tijde van farao Khéphren (4e dyunastie - tot 2.620 voor Christus). Op grond van ver schillen in verwering tussen verschillende delen van het beeld, die ontdekt zijn met be hulp van ultrasonore technie ken, meent de leider van de groep, professor Robert Schoch dat „het grootste deel van het lichaam veel eerder gemaakt is". Hij denkt dat fa rao Khéphren de sfinx heeft gerestaureerd. Uitgave: Kantoor: Telefoon Telefax Postadres Westerpers bv (maakt deel uit Apothekersdijk 34, Leiden. 071 -122 244 071 - 134 941 Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk Telefoon 070 - 3190 933 Telefax 070-3906 717 Postadres Postbus 9. 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J Leune. Adjunct-hoofdredacteur J. Timmers Chef-redacteur G-J. Onvlee Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) l 4 047)'R Kleijn (chef), M n Herpen (chef), F Buurman, Sport Leiden e.o (tel. 071 - 144 049) K. van Kesteren Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815) A van Rijn (chef), W Bunschoten, drs. C van Haersma Buma, A van Holste» E Huisman. H Jansen, drs J van Leeuwen - Voorbij. R. de Roo. drs. K Vera Kunst/rtv (tel 070-3190 834) G Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piët. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L Kooistra, drs. P van Velthoven Foto (tel. 070 - 3190 838) M. Konvajinka (chef), S Evenhuis, S Pieterse s (tel 070 - 3190 819) T Kors Redactie-! De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie. i dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederl; Belgie De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs K. Swiers, M v; Ven en P. Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), I leveld, D. Hofland, P Koopman, D van Rietschoten en K van Wees - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus, - de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), drs D J. van den Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis), A. Courant (Athene s R Hasselerharm (Johannesburg). T Heard (Kaapstad), drs. A Heering (Ron B van Huet (Parijs), M de Koninck (Washington). H Kuitert (Nieuw Delhi). 11 F Lindenkamp (Sao Paulo), R Simons (Londen), drs R Vunderink (Mosko)n W Werkman (Jeruzalem), E Winkels (Barcelona). G van Wijland (Belgrade a: F Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid v publicatierechten van The Times M deCocq 1 18 00 tot 19.00 u 25,70 76,60 294,30 Nabezorging Telefoon 071 - 122 248 op m£ 15 00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand per kwartaal Bij betaling per acceptgirokaart per kwartaal 78,60 per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2