Met de Stones jp het podium Leidse Schouwburg verbiedt live- commercial Documentaire over media- oorlog in Joegoslavië 17 linl Moody Blues hoeft nog niet lang naar het bejaardenh uis Booker Prize voor schrijver Ben Okri eidócSotvuuit ytone »ps iroep s treedt genavoi luziekc. gd aan e Haver jenheii latie bri pstick vang lang grr FO KUNST/RTV WOENSDAG 23 OKTOBER 1991 nger Prijs 1991 or Marian Plug REN De schilderes Ma- i Plug uit Hilversum krijgt linger Prijs. De onderschei- die eens in de drie jaar dt toegekend, bestaat uit geldbedrag van 5.000 gul een zilveren plaquette en oorkonde. Dit heeft de n hting Singer Memorial :a ndation bekendgemaakt, toekenning van de prijs ge- edt op grond van de artis- kwaliteit van Plug's Haar verdienste als p lderes is, dat zij een nieuw ha ;ct heeft toegevoegd aan de a Ischapssehilderkunst. Kg. LEIDEN De directeur van de Leidse Schouw burg heeft de opvoering verboden van de live- commercial, die vooraf gaat aan de musical 'Fun ny Girl'. De reclame-een akter, die in samenwer king met producent Joop van den Ende is gemaakt, roept op tot het gebruik van een bepaald sigaret tenmerk. Directeur P. Wallis de Vries zegt op zich niet tegen kunstspon- soring te zijn. ..Maar", zo meent hij, „de nor men van sponsoring worden overtreden doordat de recla me-boodschap op het toneel wordt vertoond". Dat het bo vendien een commercial voor een sigarettenmerk betreft, maakt de zaak volgens hem al leen nog maar erger. Na de vijf voorstellingen in Leiden zal de musical vanaf vrijdag in de Stadsschouwburg in Groningen te zien zijn. Of 'Funny Girl' daar al dan niet wordt voorafgegaan door de levende reclame is nog niet bekend De directie heeft er nog geen besluit over geno men. aldus directeur T. van der Klink. Van der Klink is tevens voorzitter van de Vere niging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), waarbij de circa zestig schouwburgen waar de musi cal wordt opgevoerd zijn aan gesloten. Volgens Van der Klink is er recentelijk overleg geweest tussen de VSCD en de groep Vrije Theater Producen ten over kunstsponsoring. Af gesproken is toen vooraf over leg te voeren over de manier van de sponsoring. Joop van den Ende is als vrije producent niet bij deze groep aangeslo- Schadeclaim Voorafgaand aan de voorstel lingen in de Stadsschouwburg Arnhem begin oktober is volgens een woordvoerster geen contact geweest over deze vorm van reclame. „We werden er door overvallen, omdat we pas op de eerste dag van opvoering het contract on der ogen kregen. In principe zijn we er tegen." Ook het pu bliek reageerde volgens haar zeer negatief op de reclame. Wallis de Vries spreekt in dat verband van een Paard van Troje-methode. Pas op de dag dat de musical in de Utrechtse Stadsschouwburg in première ging. op 4 oktober, werden de schouwburgen en de bezoekers voor het eerst met de live commercial geconfronteerd. Uitvoerend producent Robin de Levita zegt dat er wel dege lijk contact is geweest over de sponsoring. „Ik weet zeker dat 70 procent van de schouwbur gen er geen problemen mee heeft. Leiden wil gewoon wat publiciteit", aldus De Levita. Hij overweegt een schadeclaim in te dienen tegen de Leidse Schouwburg voor de geleden schade, maar daar moet eerst nader overleg over worden ge voerd met de sponsor Met de sponsoring is een bedrag van een half miljoen gulden ge moeid. lit OSCOOPBEZOEKER MAG IN DETAIL GENIETEN ien plei /oorjaarifj0||jng stones at the Max. Con- ïstand Mj|m van de Urban Jungle Tour van d1990- Imax-theater (Leuvehaven zou rriRo,,efdam- Ma. t/m zo: 17.00, ,te tevij 22 00 uur Vr en za- ook het cljor met ee&NS PIËT 1 enige over djTTERDAM Dezelf- college I koude rillingen van 'ene Bevinding, die de Stones- ■len ovd vorië Jaar mei in de inwijzerfterdamse Kuip kreeg ?t beleidde openings-akkoorden in der 'Start me up', zijn erwachtjjgeiegd Voor de bio- j'^vgfpp-bezoeker die naar e 2000eJe Rolling Stones at the 1 belast*' gaat kijken. iet nadde concert-registratie is na- jimte eijk het absolute neusje van ildus VÏalm in de geschiedenis van rock-film. Met name door- toezeggde bezoeker, lekker zittend geen ezijn bioscoopstoel plaats van dehit op het podium van het j 1992 tf geoliede rock rollcircus een vflwereld en zo in detail kan dA/D6flijken wat zich daar eigen- an de v afspeelt. Dat maakt 'The /alstoffffing Stones at the Max' tot ichtingsl him voor twee generaties e bij>s- In de eerste plaats voor i het ifiane die er op een van de id vanl dagen tijdens de Rotter- te betrpse 'Urban Jungle Tour' bij ibestuuri en verder voor degene die prini} te oud voelde om tussen kleine ptzinnige menigte van vijf gen sub-tizend fans mee te dansen behoede muziek. [sactivitide bioscoopbezoeker sterk iar vol| het idee heeft op het podium aanwezig te zijn, is te danken aan het immens grote Imax- scherm waarmee het theater in Rotterdam, het enige in Ne derland, is uitgerust. Het enigszins holle scherm is na melijk drie keer groter dan het standaard-doek voor een ze ventig millimeter-film. Boven dien draagt de bouw van de zaal zijn steentje bij. Hij loopt trapsgewijs op. waardoor ie dereen op de eerste rij zit. Dat maakt de confrontatie met wat zich op het scherm afspeelt be hoorlijk intens en als het ge luid dan ook nog perfect de oorschelp binnendringt, dan staat niets een opwindende streling van de muze in de weg. Op zo'n moment is het theater koning. De bezoeker wordt daar immers gevrij waard van regen... of wind, waardoor het geluid verwaaid. Te speciaal Niet dat elk concert nu maar verfilmd op het witte doek moet verschijnen. Alsjeblieft niet. Daarvoor blijft de bele ving in de open lucht of in de concertzaal, en later de herin nering, te speciaal. Voordeel van de bioscoop is echter het detail. Zo kun je bijna letter lijk volgen wat de gitaristen Keith Richards en Ron Wood tegen elkaar zeggen als Mick Jagger tijdens 'It's Only Rock Roll' plotseling even zijn tekst kwijt lijkt te zijn. En dan de uitdrukking van bassist Bill 'Parking' Wyman, wanneer Jagger hem liefdevol over zijn hoofd aait. Dat is dus genieten. Wat de film tegelijkertijd nog eens ondubbelzinnig duidelijk maakt, is dat zo'n tournee een enorme onderneming is. Neem alleen het podium al. Dat is niet groot, dat is immens. En als Mick Jagger zegt dat hij elke avond een paar kilometer loopt, laat de film zien dat hij niet overdrijft. Bovendien wordt op het witte doek, meer nog dan het voetbalstadion, het vakmanschap waarmee Jagger Co het publiek be spelen benadrukt. Mick als een ballet-danser in spé, Ron Wood als de kwajongen met zijn rode gympies, het ritme team Watts-Wyman, vooral in de bijna Zwitserse precisie van elke drumslag, elke plukkende basnoot en Keith Richards als de meester-gitarist, die zich verliest in subtiliteiten in plaats van snelheid, maar al tijd de juiste noot pakt. Hij be drijft de liefde met zijn gitaar, zoals een beroemde schrijver met zijn vulpen en kleurt hier mee het materiaal in met een schoonheid als nooit tevoren. En als bezoeker sta je er met je neus boven op. Het plezier straalt van de ge zichten van de musici. Zijn het goede acteurs of hebben ze er echt zin in? De passie die ze in de muziek leggen, spreekt in hun voordeel. Ze staan, vlak voor ze op moeten, te trappe len van ongeduld, vooral Charlie Watts die 'dansend' zijn spieren wat losmaakt. In het visueel sterke decor kan Keith Richards: meester-gitarist, die zich verliest in subtiliteiten. vervolgens het feest losbar sten. Speciaal voor de film werd daarvoor de overdadig futuristische 'Steel Wheels'- set, die werd gebruikt voor het Amerikaanse deel van de we reldtournee, nog vijf keer in elkaar gezet in Europa. Voor 'At the Max' werd namelijk gefilmd in Turijn, (Oost)Ber- lijn en Londen. Dat Rotterdam daar niet bij was, kwam door dat The Rolling Stones pas heel laat besloten met Imax in zee te gaan. De groep wilde eerst niet. De muzikanten vonden dat er al genoeg con certfilms van The Stones in omloop waren en over geen van die rolprenten waren ze echt tevreden. Een live-regis tratie op film was volgens het vijftal als een slecht huwelijk. De beslissing toch mee te wer ken viel enkele dagen voor de start van de Europese reeks in Rotterdam. In de havenstad bezochten Jagger en zijn vrienden het Imax-theater en tilden het project op de rails na het zien van een film over bevers. Om de groep te laten aan de grote Imax-camera's werden in Duitsland proef-op- namen gemaakt. Dat de came ra's niet makkelijk wendbaar zijn, is te zien, regelmatig ver schijnt er een in beeld. Om de kwaliteit van het project te waarborgen, werd regisseur Julian Temple, op voorspraak van The Stones, ingehuurd als creatief-consulent en werd Stones-producer Chris Kimsey aangetrokken voor de perfecte geluidsweergave. Laatstge noemde heeft uiteindelijk der- FOTO: RICHARD BLANSHARD tig keer de 89 minuten duren de film moeten bekijken voo het beeld en het geluid naat loos op elkaar aansloten. Maa het resultaat is imponerend Niet alleen vanwege de clow nerie van The Stones, de thea trale schoonheid in nummers als 'Honky Tonk Women' en 'Streetfighting Man', maar ook door de manier waarop het ge heel in beelden werd gevan gen. 'At the Max' is een monu ment in concert-registraties. Het ving The Stones in de bloei van hun leven. Schrijfster moet Ierse boekenprijs teruggeven DUBLIN De vorige maand nog als de grote ontdekking" omschreven winnares van de belangrijkste Ierse literatuur prijs moet haar titel en het prijzengeld van 10.000 Ierse ponden (ruim 30.000 gulden) weer inleveren. De zich Nina Fitzpatrick noemende schrijf ster heet Witoszak, komt uit Polen, heeft in Krakau en Stockholm gestudeerd en woont sinds acht jaren in Ier land. Dit hebben de sponsors van de literatuurprijs, de krant Irish Times en de luchtvaart maatschappij Aer Lingus, gis teren bekendgemaakt. Ook de foto van een donker harige schoonheid, waarmee de uitgever het boek 'Fables of the Irish Intelligentsia', sierde, was niet die van de schrijfster. In werkelijkheid is Nina blond. Zij is in de Ierse univer siteitsstad Galway bevriend met verscheidene academici. Een van hen heeft waarschijn lijk het bekroonde boek ge schreven, want slechts een man kan de auteur van een dergelijk werk zijn. aldus lite ratuurcritici in de Ierse pers. Nina, die zegt een Ierse vader te hebben, bestrijdt de aantij gingen. Zij zegt voor een valse naam en foto te hebben geko zen omdat zij onder pseudo niem het boek wilde schrijven. Schrijver Goodrich (93) overleden RICHMOND In zijn woon plaats Richmond in de Ameri kaanse staat Virginia is deze week Marcus Goodrich overle den. Hij is 93 geworden. Good rich was schrijver en getrouwd geweest met actrice Olivia de Havilland. Marcus Goodrich publiceerde een roman. Deli lah'. over het leven aan boord van een oorlogsschip in de Eerste Wereldoorlog. Dat boek, door The New Yorker „de roman van het jaar" ge noemd. was in 1941 in de Ver enigde Staten een bestseller. Goodrich was vooral bekend als schrijver van filmscena rio's, waaronder dat van 'It's a Wonderful Life' van Frank Capra. Ook schreef hij voor The New York Times over za ken die de marine betroffen en voor The New York Herald Tribune over toneel. Goodrich was van 1946 tot 1952 ge trouwd met Olivia de Havil land. De enige zoon uit die verbintenis, het vijfde en laat ste huwelijk van Goodrich, overleed drie weken geleden in Parijs. 'ittende E fel thgfjgjn Bosch dNoord- ebants ieum in Den bjch heeft het -llderij 'De ajtende boerin' t: Vincent van rih weer terug, jlcteur drs. jïgriet van den laat het Jlderij zien, dat 0ra jaar juni |ien met twee jjere Van •Jhs uit het Jeum werd Jolen. 'De /dtende boerin', J een waarde ^enkele ijaenen sjens, is sjngs ggevonden in o bankluis in ;ijBelgische Jo. Het 'Jlderij is licht >chadigd. )lfOTO: ANP Documentaire media-oorlog in Joe goslavië in serie 'Reporter', KRO-te- levisie, vanavond, Nederland 1, 22.50 HILVERSUM „Het is verschrikkelijk wat daar gebeurt: Joegoslavië is niet alleen in oorlog. Het is puur een volkeren moord. De media doet daar aan mee. Zowel de Servische als de Kroati sche journalisten willen de wereld het barbarisme van de vijand laten zien. Maar het blijft onduidelijk wie de slachtoffers heeft gemaakt." In deze 'complete chaos' volg de Hans Wynants uit Amers foort voor de KRO de afgelo pen week de Joegoslavische media. Het resultaat hiervan is een aangrijpende documentai re die de KRO in de serie 'Re porter' vanavond uitzendt. Hierin wordt uitgebreid aan dacht besteedt aan de rol die de televisie in de oorlog tussen Servië en Kroatië speelt. Van beide kanten maken de leiders voor propagandische doelein den gebruik van de lol^le tv- mmoedingsprijzen oudere dansers ISTERDAM De Stichting Dansersfonds '79 heeft gisteren Jet Muziektheater in Amsterdam aanmoedigingsprijzen uitge- kt aan Karin Post, Joanne Zimmermann en Hans Minnaert. 1 de toekenning wil de jury de aandacht onder meer vestigen fde verdiensten van een oudere generatie dansers. Joanne imermann kreeg de 'Prijs van Verdienste' overhandigd, op hd van haar bijdragen aan de Nederlandse danskunst. Voor rtgelijke verdiensten kende de jury aan Hans Minnaert een toe. De jury bekroonde Karin Post voor haar produktie - Colour. Met Pauline Daniels, Ted Brandsen en Hans van ten nam Karin Post de choreografie van deze produktie voor rekening. The Moody Blues. Met o.a. Justin Hayward (zang, gitaar), John Lodge (zang, basgitaar), Ray Thomas (zang, fluit) en Craeme Edge (drums). De Doelen, Rotterdam. Gis teravond. The Moody Blues lijken niet te stuiten. Na een rustperiode van meer drie jaar waarin de levens-energie-batterijen meer dan overvol raakten, werd het tijd ze te ontladen. Daarvoor verkoos het kwartet uit Bir mingham in eerste instantie de studio waar de achttiende el pee 'Keys of the Kingdom' werd opgenomen. Vervolgens lonkten de schijnwerpers en blijkbaar in zo'n hevige mate dat de heren, die in juni van dit jaar hun eerste concert speelden, inmiddels aan de tweede wereldreis in een jaar zijn begonnen. Dat je daarvoor over een be hoorlijk uithoudingsvermogen dient te beschikken, lijkt The Moody Blues niet te deren. Al leen het publiek heeft er last van, want in een uitverkochte Doelen in Rotterdam speelden ze weliswaar een gezellig, maar tevens nogal slordig con cert. De puntjes op de i ontbra ken en dat is juist bij de mu ziek van deze groep dodelijk. Nou ja, dodelijk. Het spat hier door minder verfrissend uit de geluidsboxen en vooral bij de gedragen stukken, het han delsmerk van The Moody Blues, is dat uiterst storend. De musici kozen gisteravond voor alle remmen los. Dat is op zich leuk natuurlijk, maar niet bij The Moody Blues en zeker niet als de installatie een nogal blikkerig geluid laat ho ren Hoewel het publiek op de stoelen ging voor een fitte ver sie van 'I'm Just a singer (in a rock roll band)', klonk het 'olé' toch vooral na tranen trekkers als 'Tuesday After noon' en 'Nights In White Sa- tin'. Misschien moesten The Moody Blues iets bewijzen, bij voorbeeld dat het bejaarden huis voor de muzikanten nog lang niet in zicht is. Dat is na tuurlijk ook zo. maar alleen als de nieuwe composities weer met wat meer fantasie in el kaar worden geknutseld en de musici een volgend keer ge woon toegeven dat ze tegen de vijftig lopen. Want oude roc kers die jong willen lijken, zijn een lachtertje en bovendien meer dan rijp om met pen sioen te worden gestuurd. stations en verdraaien daarbij om het hardst de wapenfeiten. In de zwaar gebarricadeerde Kroatische HTV-studio in Za greb sprak Wynants met de minister van informatie. Ver slaggevers en programmama kers vertellen voor de camera over de manipulatie van het nieuws, de diepgewortelde haat tussen Serven en Kroa- ten, over het allesoverheersen de nationalisme en het meedo genloze geweld. De haat blijkt zo diep te zitten dat de journalisten geen enke le moeite hebben om de meest afschuwelijke beelden van slachtpartijen en verminkte li chamen te tonen. Maar tegelij- LONDEN De Nigeri- aanse schrijver Ben Okri heeft gisteren de presti gieuze Booker Prize ge kregen voor zijn derde ro man 'The Flamished Road'. Met prijs is een bedrag van 20.000 pond (65.600 gulden) ge moeid. Bij de bekendmaking van de winnaar van de litera tuurprijs prees de jury Okri's „kernachtigheid en ambitie", alsmede zijn „meesterlijke be heersing van de werelden van de fantasie en het alledaagse". Andere genomineerden voor de prijs waren: William Tre vor voor Reading Turgenev; Timothy Mo voor The Redun dancy of Courage; Martin Amis voor Time's Arrow; Ro- hintin Mistry voor Such a Long Journey en Roddy Doyle voor The Van. De 31-jarige Okri, die in Lon den woont en werkt, is gebo ren en ogegroeid in de Nigeri- aanse hoofdstad Lagos. 'The Famished Road' gaat over het „geestenkind" Azaro, kertijd worden echte cijfers over verliezen van manschap pen achterwege gelaten. Wy nants: „Het is afgrijselijk, maar ze laten alles zien. Stapels lij ken. Hele dorpen met doorge sneden kelen. Oude mensen die in koelen bloede worden afgemaakt. En het Servische leger laat alles en iedereen zo liggen om de Kroaten onzeker te maken en in hun strijd te demotiveren. Zo zag ik het tenminste van de Kroatische kant. Maar als ik van Servi sche zijde de media had ge volgd, had je wellicht het om gekeerde gehoord De documentairemaker zegt „flink geschrokken" te zijn van de situatie in Zagreb. „Je weet niet wat je ziet. Heel het land is in oorlog. Iedereen draagt ineens uniformen, zelfs artsen en psychiaters. Veel mensen zijn zwaar bewapend. Overal zie je zandzakken op straten, gehavende en gebarri cadeerde huizen. En de aan vallen zijn ook zo onvoorspel baar. Je weet nooit waar en wanneer de strijd kan losbar sten. De situatie kan van uur tot uur veranderen. Je kunt niet zonder radio op pad gaan, want voor je het weet ben je in de vuurlinie terechtgekomen. Zo zijn er verschillende men sen omgekomen. Bovendien zijn er overal gekken die door de stad sjouwen en plotseling in het wilde weg op alles gaan schieten. Niemand heeft nog wat in de hand. Het is een complete chaos. Zelfs de am bulances van het Rode Kruis worden regelmatig beschoten. Je kunt je niet voorstellen dat het er ooit nog goed zal ko men Inmiddels heeft deze bloedige oorlog ook het leven gekost aan tientallen verslag gevers. Zo worden in 'Repor ter' de allerlaatste beelden ge toond van de Kroatische ca meraman Zarko Kaic die tij dens de opnamen werd dood geschoten. dat heen een weer reist tussen de wereld van de stervelingen en de wereld der geesten. Hij verkend de wereld der sterve lingen, daarbij achterna geze ten door geesten die hem niet willen laten gaan. Eerdere werken van Okri zijn 'Flowers and Shadows' uit 1981 en 'The Landscape Within' uit 1981. Van zijn hand ziin ook twee boekwerken met korte verha len verschenen. Later dit jaar zal uitgeverij Jonathan Cape een gedichtenbundel van Okri doen verschijnen. Okri zei dat hij „zeer blij' was met de prijs. Hij zei dat hij de prijs opdroeg „aan al degenen die in stilte en in het openbaar worstelen en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 17