Onbegrip bij politici speelt moslims parten Ba sio Nieuwe PSP geschoeid op oude ideal BINNENLAND BUITENLAND Donkere wolk daalt nee op Russische democrate CeidóeSoutont ZATERDAG 19 OKTOBER De discussie over minderheden is be halve in het buiten land ook in Neder land weer opgelaaid. Vandaag legt dr. W.A. Shadid, hoofd docent culturele an tropologie en sociolo gie aan de Rijksuni versiteit Leiden, in onze krant uit waar om hij van een natio naal minderheden- debat niks nieuws verwacht. Volgens Shadid ligt er een „babylonische spraakverwarring" over het begrip inte gratie aan zo'n dis cussie ten grondslag. Maandag laat onze krant mr. H. Fernan- des Mendes, direc teur van de afdeling coördinatie minder hedenbeleid van het ministerie van bin nenlandse zaken, aan het woord. De direc teur vindt het een beetje merkwaardig dat VVD-fractielei- der Bolkestein een „knuppel in het hoenderhok" zou hebben gegooid. Een taboe zou eindelijk zijn doorbroken. En dat terwijl al ruim tien jaar over het minderhedenbeleid wordt gediscussieerd. Kennelijk vindt men het onderwerp nog steeds wat gevoelig, aldus Fernandes Mendes. Hoe dan ook: het ministerie van binnenlandse za ken heeft de hand schoen opgepakt. Bolkestein vroeg om een nationaal debat over minderheden, een nationaal debat kon hij krijgen. AANGEKONDIGDE MAATREGELEN JELTSIN „LUCHTKASTEltiieke Dtschi Dr. W.A. Shadid verwacht van een nationaal debat over minderheden niks nieuws. DR. SHADID: „EIGEN IDENTITEIT HEEL BELANGRIJK VOOR MINDERHEDEN" LEIDEN Als er iemand is die zich de laatste tijd heeft opgewonden over de minderhedendiscussie in ons land, dan is het wel dr. W.A. Shadid, hoofddo cent culturele antropolo gie en sociologie van niet- westerse samenlevingen aan de Rijksuniversiteit Leiden. „Zoveel onbegrip als er is, en zoveel onwe- tenheid", zegt hij. „En niet alleen bij de gewone man hoor. Juist ook bij de overheid, de regering en de Tweede Kamer slaat men de plank mis". VVD-leider Bolkestein lever de daar onlangs nog het bewijs van door te pleiten voor het met lef aanpakken van de in tegratie. Er zou een nationale discussie moeten komen over de problemen en de minderhe den moesten er toch vooral van doordrongen zijn dat ze zich aan de Nederlandse wet moeten houden. Bolkestein was de held in politiek Den Haag. Hij kreeg zelfs steun van PvdA-minister Dales, die over de minderheden gaat. Eindelijk eens iemand die het onderwerp integratie ter spra ke durfde te brengen, zei ze. Volgens Shadid is er echter niets nieuws onder de zon. In tegratie is altijd al de steunpi laar van het minderhedenbe leid geweest. Shadid: „En dan hoor je Bolkestein zeggen dat 'integratie nu geen vies woord meer is'. Nou, dat is echt on zin! Het is nooit een vies woord geweest. Maar ja, zoals hij integratie ziet, is het wèl een vies woord". Volgens Shadid ligt er een „babylonische spraakverwar ring" over het begrip integra tie aan de minderhedendiscus sie ten grondslag. „Bolkestein en Dales spreken weliswaar van integratie, maar eigenlijk bedoelen ze assimilatie. Niks behoud van eigen identiteit. Ze vinden dat de minderheden volledig op moeten gaan in de samenleving en de Neder lands-christelijke identiteit moeten aannemen. En dat is heel raar, want in het verle den is toch ook niet tegen de katholieken gezegd dat ze op de protestanten moesten gaan lijken? Het getuigt van een enorme kortzichtigheid". Voor Bolkestein en anderen staat echter vast dat bepaalde elementen uit de cultuur en religie van allochtonen belem merend werken voor hun ont plooiing en hun kansen op de arbeidsmarkt. Alleen daar kun je al vraagtekens achter zetten. Maar erger nog is, aldus Sha did, dat deze mensen voortdu rend gebruik maken van uit zonderlijke voorbeelden om hun stelling te onderstrepen. „Neem nou de moslims. Zij vormen de meest in het oog springende minderheid in ons land. Bolkestein doet of een paar excentrieke uitspraken tijdens de Rushdie-affaire ka rakteristiek zouden zijn voor de hele groep. Maar de hele Nederlandse samenleving stel je toch ook niet aansprakelijk voor uitspraken van de Cen trum-Democraten?" Penibel Ook is het kwalijk volgens Shadid dat steeds gerefereerd wordt aan moslims die hun dochters niet meer naar school sturen. Hoewel Bolkestein uit gaat van twintig procent van de tienermeisjes, spreekt Sha did van een „zeer kleine min derheid". „En die praktijken worden ook in de islamitische gemeenschap zelf afgekeurd. De islam dringt er juist op aan dat meisjes en jongens op de zelfde manier onderwijs krij gen. Dat een aantal mensen zich in Nederland beroept op de islam wanneer ze de meis jes thuishouden, maakt dat nog niet tot een waarheid. En zo zijn er nog veel meer voor beelden die zijn gebaseerd op onbegrip en vooroordelen. Waar haalt meneer Bolkestein bijvoorbeeld het idee vandaan dat tolerantie, anti-discrimina tie en vrijheid van meningsui ting westerse waarden zijn? Dat zijn universele waarden. Ook in de islam. De achterge stelde positie van de vrouw? Het is echt niet de islam die dat veroorzaakt, hoor. In West-Europa is men toch ook al jaren bezig de positie van vrouwen op te krikken? De blijf-van-mijn-lijf huizen zit ten hier vol. Over de hele we reld zijn vrouwen achterge steld geweest. Nu is men bezig dat te verbeteren. Ook in de islamitische wereld. Wij lopen hier in Nederland alleen een paar jaar voor". Het voortdurend wijzen op de 'andere cultuur' als oorzaak van de penibele situatie waar in veel allochtonen verkeren past volgens de antropoloog volledig in de ideologie van 'blaming the victim'. De mos lims zitten sociaal-economisch gezien in de verdrukking, maar krijgen zelf de schuld van het feit dat veertig pro cent van hen zonder werk zit. Het ligt immers aan hun cul tuur, is de veel gehoorde rede nering. Shadid: „Maar hun cultuur is niet de oorzaak. Ik heb het idee dat de Nederlandse sa menleving gewoon nog niet rijp is voor de opname, van mensen van eén heel andere traditie. Dat is de belangrijkste oorzaak van de enorme ach terstand, hoewel natuurlijk ook andere oorzaken meespe len, zoals gebrek aan scholing, discriminatie door werkgevers en gebrek aan taalkennis". Geen belemmering Het handhaven van de eigen tradities, gewoonten en gods dienstige gebruiken hoeft een goede integratie dan ook hele maal niet in de weg te staan. „Integratie is voor mij het hebben van gelijke kansen op toegang tot alle sectoren van de samenleving. De verster king van de rechtspositie (on der meer door de naturalisa ties te versoepelen) en ten der de het bestaan van een cultu rele dialoog met de omringen de samenleving. Die drie as pecten vormen voor mij inte gratie. En als ik dat begrip zo definieer, kan het hebben van een eigen identiteit nooit een belemmering zijn". „Integratie heeft eigenlijk twee dimensies. Allereerst is er een sociaal-economische di mensie, die onder de verant woordelijkheid v.an de politiek valt. Dat wil zeggen het schep pen van de randvoorwaarden voor toegang tot de arbeids markt en het onderwijs. De cultureel-religieuze dimensie daarentegen moet los blijven staan van de politiek. Dat is namelijk de verantwoordelijk heid van de minderheden zelf. In Nederland is dat ook altijd de traditie geweest. Iedereen wijst terecht op de scheiding tussen kerk en staat. Nou, dan moet de politiek zich ook niet met het culturele en religieuze leven proberen te bemoeien". Ter discussie Het frappante is echter dat sommige politieke partijen - zowel de VVD als linkse frac ties - toch voortdurend de verzuiling ter discussie willen stellen als het om minderhe den gaat. Waar volgens veel Nederlanders de zuilen (om roepen, scholen, vakorganisa ties) een groot goed zijn - ze hebben immers bijgedragen aan de emancipatie van katho lieken en gereformeerden - doet de politiek ineens moei lijk als er een islamitische of hindustaanse school wordt op gericht. Dan steken de voor MOSKOU Vrienden en collega's van de Russische leider Boris Jeltsin heb ben eerder deze week een liefdadigheidsreceptie ge organiseerd in het Krem lin, om Jeltsins eerste honderd dagen als demo cratisch gekozen president te vieren. De receptie heeft echter niet de don kere wolk van pessimisme weg kunnen nemen die sinds kort is neergedaald op het Russische democra tische kamp. Hoewel Jeltsin nog steeds ge liefd is en het vertrouwen ge niet van de Russische bevol king, is hij niet in staat geble ken te profiteren van zijn ver worven populariteit na de mis lukte couppoging door de cen- servatieven. Zijn regering wordt .ver scheurd door conflicten als ge volg van botsende persoonlijk heden en beginselen. Zijn be leidsvoering is op veel gebie den weinig gedefinieerd, en daar waar wel sprake is van definiëring was hij of niet in staat zijn beleid uit te voeren, of stelde hij zichzelf bloot aan beschuldigingen dat hij een dictatuur bestierde. Of deze beschuldigingen te recht zijn of niet, de public re lations van het Jeltsin-kamp zijn een ramp gebleken, iets wat zelfs door zijn meest fer vente aanhangers wordt er kend. Op dinsdagavond open de de Russische televisie, die vaak wordt gezien als Jeltsins spreekbuis, het avondjournaal met een mistroostig overzicht van de Russische regering; Jeltsins regering en de Russi sche Federatie zouden uit el kaar aan het vallen zijn. Ontmoetingen Sinds begin deze week hebben de Russische regeringsfunctio narissen en Jeltsin zelf hun ui terste best gedaan om de in druk dat de regering stuurloos is, teniet te doen. Jeltsin heeft ontmoetingen gehad met de Japanse minister van buiten landse zaken en de Servische en Kroatische leiders. Na een vergadering van zijn ministerraad op dinsdag sprak hij met de pers en schetste hij een aantal maatregelen dat hij de komende dagen wilde ne men. Deze behelsten onder meer de aanstelling van een premier als vervanger voor Ivan Silajev, die vorige maand permanent overstapte naar het interim-lichaam dat toezicht houdt op de centrale Sovjet economie; het plan dat Rus land het merendeel van de goudreserves en kostbare me talen van de Sovjetunie moet overnemen; het sluiten van bankrekeningen en alle cen trale ministeries die overbodig zijn geworden; en een zuive ring van de regering van de overgebleven conservatieven. Jeltsin zinspeelde ook op de mogelijke introductie van een Russische munt. Op de dag van het feest waren echter al deze voorstellen nog steeds niet meer dan luchtkas telen. Twee andere maatrege len die Jeltsin genomen had kunnen hebben om zijn positie te verbeteren, lijken ook te zijn opgeschort. Plaatselijke verkiezingen die het gezag van Jeltsins aanhan gers op het platteland zouden hebben versterkt, zijn uitge steld. Het argument hiervoor is, dat gezien de huidige eco nomische omstandigheden nóg een politieke campagne te veel luxe is. Verder lijkt het over- oordelen weer in alle hevig heid de kop op. De islamiti sche scholen zouden een broedplaats zijn voor funda mentalisme. „Terwijl er een Nederlands curriculum is en de voertaal gewoon Neder lands is. Het enige verschil is het godsdienstonderwijs". Nee, het behoud van een eigen gezicht, een eigen cultuur, kan volgens Shadid juist heel be langrijk zijn voor de emanci patie van allochtonen. Het is altijd de basis geweest van de Nederlandse samenleving. Culturele identiteit moet trou wens worden gezien als iets wat voortdurend in beweging is. Integreren betekent dat je dingen van elkaar accepteert die je niet had. „Het is een verrijking", aldus Shadid. „Zo wel voor de allochtone als de autochtone Nederlander. De eigen cultuur wordt voortdu rend ter discussie gesteld. Ook in de islam. Je ziet toch overal generatieconflicten door het introduceren van nieuwe as pecten?" Het voeren van een nationaal debat over integratie levert volgens Shadid niks nieuws op. „Dat worden allemaal cli ché-uitspraken, zoals: de werkloosheid onder minderhe den moet omlaag, ze moeten respect hebben voor de rechts orde en ze moeten de taal le ren". Het is de sociaal-econo mische dimensie waar de overheid zijn pijlen op moet richten. „De regering moet nu echt een beleid van positieve actie starten". Shadid kan het niet genoeg benadrukken. „Quoteringsregelingen voor het in dienst nemen van al lochtone werknemers enzo voort. Daar moeten harde af spraken over worden ge maakt. Gebeurt dat niet, dan vrees ik het ergste. Dan blij ven de minderheden aan de onderkant van de samenle ving". Finale: Deel 1 van de nieuwe serie Feesten in Kleur: 'Trouwen volgens de Stille Kracht' 1SEILLE ichilderin uit het :n 20.00 Christu: zee bij -erd bei 'deze grot geleden 1 ligt 36 degel in van Ma: wordt d( de wer« Lascaux rvan de lderingen (b»men. >i li leg over de nieuwe grondwet voor de de dit jaar op de lange zijn geschoven. Parlement Jeltsin moet ni steeds meer onbestuu publiek te besturen n de oude constitutionel nismen: een katteri ment en ministers slecht toegerust zijn grotere verantwooi den aan te kunnen, oi tiek gezien onwillig maatregelen om de li bestuurlijke verantwi heid te versterken, v de aanstelling van pi gouverneurs die dii hem verantwoording afleggen, leidden tot <Jgr dat Jeltsin dictatorial^LY WE;RI vertoont. De gouverneurs, in velUZALI len gekozen regional* het b kunnen toch pas aan y he r kiezingen onderworp! i y den, zoals Jeltsin zegti te zijn, wanneer de' te nerr grondwet er is, of ertonferei geval nieuwe wett|den-Oo Toch is het niet waarheide C dat het Russische parli vredi zijn huidige samensteli gelijke wetten zal goef In delen van de «etunie, waar voornamelijk JJeruzal sen wonen, wordt Jejkt, dat confronteerd met ^iing va vijandigheid van de n.n on ke leiders en bevolki", i pen die bang zijn voor PlaatS' van een sterk Ruslaij Russen die het vlagve°eze t0 de euforie na de sup"6"11? verdediging van het U1111 parlement in augustu^ zaken gezien, proberen zich r®n Sltl verzekeren dat het SP*- waa niet zal worden vé Kunner door een juk van ffr teêen makelij. Na zijn een ,nu ,ze* derd dagen staan Jelti111" zlJn sen om lang aan te b niet gunstig voor. i WIJNEN DRMIN IfO-mii lie, ver aamde Groe DiJKSiuderdi SUSKE EN WISKE "TAZUUR EN TAZIJN" „Net als vroeger", zegt de 67- jarige voorman Fred van der Spek als hij vertelt dat de oude PSP in het oprichtingsjaar 1957 ook koos voor zo'n 'Vere niging tot Oprichting'. „Deze constructie geeft je namelijk de tijd om te peilen of het idee voor een nieuwe partij in de maatschappij aanslaat en om een doorwrocht partijprogram ma op te zetten". Nu is er al leen nog sprake van enkele beginsels. Socialisatie en abso luut pacifisme zijn de 'grond wetten' waar de politieke par tij in oprichting voor staat. De advertentie waarmee de partij leden probeert te wer ven is uitgesproken. 'De nieu we PSP komt eraan! Meld je aan als lid (het loopt storm!)' zo staat te lezen in enkele kranten. „Wij hebben zeker al 100 leden in twee weken ge worven", meldt De Vries en thousiast als we hem bellen om te vragen hoe groot de storm dan wel is. De meeste aanmelders zijn oud-PSP le den en 'daklozen' ofwel niet- stemmers. Alle reacties wor den vervolgens schriftelijk op een wel heel lieve manier be antwoord. Een takje heide is op de brief geplakt met daarbij de tekst: „Van vreugde om zo veel 'Anklang' heb ik (Fries de Vriesred.) maar een tak je hei bijgeplakt. Waar vind je dat"? Maar persoonlijke benadering of niet, oud-PSP'er Wilbert Willems, inmiddels ook ka merlid voor Groen Links, vindt de nieuwe partij „een volstrekt doodgeboren kindje". „Wat ik ook curieus vind, is dat zij goed garen proberen te spinnen bij onze oude partij naam", aldus Willems. Voorzitter Van der Spek van de nieuwe PSP vindt het ge harrewar om de naam onzin: „Toen ze lid werden van Groen Links, een samenwer kingsverband tussen kleine linkse partijen, hebben men sen als Willems zelf afstand gedaan van de naam én de ideeën". Ook de stelling dat de nieuwe PSP „een doodgeboren kindje" is, wuift de voorzitter weg. „Gezien het feit dat de huidige politieke partijen steeds min der van elkaar verschillen, het is één grauwe massa, is er maatschappelijk gezien ruimte voor ons afwijkend en apart idee. Een kiezersdraagvlak is er in mijn ogen zeker". Van der Spek is de laatste vijf jaar al eerder druk bezig ge weest partijen van de grond te krijgen. Tot nu toe liep het Idoor INEKE BATS DEN HAAG „Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om opnieuw lid te worden van de nieuwe PSP". Kordate taal van Leoni Sipkes van Groen Links, tot januari 1991 lid van de toen opgeheven Pacifistische Socialistische Partij (PSP). Oud-leden Fred van der Spek en Fries de Vries, die al ruim voor het opheffingscon gres de partij hun rug toe keerden, piekerden er daarentegen niet over bij Groen Links te gaan. Nee, liever een nieuwe partij, geschoeid op de principes van de oude. mis. De op de oude schoeide nieuwe wel goed te gedijei officiële Oprichting van de partij vandaag ook ke commissie der zijn er al enkele pen bezig. Van der de voorgaande vers in het geheugen houdend ondanks eerste gezicht wikkelingen. „Dit keer zijn we over kop te werk hoeveel leden beginnen weet ik nog er in twee weken mensen lid zijn overtreft mijn oude PSP begon met leden. Maar of dat ons genoeg zal niet. Het gaat aantal mensen dat inzet voor de partij".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 4