Trouwen volgens de Stille Kracht CeidócSouxcmt ZATERDAG 19 OKTOBER 19 I MA !1 OK" ijh Onbekend maakt onbemind, zeggen ze wel eens. Etnische, religieuze en culturele minderheden hebben er overal ter wereld mee te maken. Mensen hebben vaak snel hun mening klaar over 'vreemde' gebruiken. En dat kan leiden tot vooroordelen of, erger nog, vreemdelingenhaat. Ook in Nederland. Wie echter de moeite neemt zich in te leven in zo'n andere cultuur, zal tot de ontdekking komen dat veel gebruiken eigenlijk heel logisch en verklaarbaar zijn. En, belangrijker nog, gelijkwaardig aan wat wij zelf doen. Vandaag de eerste aflevering in een serie over feesten bij minderheden in Nederland. Feestdagen, die belangrijke gebeurtenissen in iemands leven markeren. ZOETERMEER - Het breken van het ei is nauwelijks te horen. Joost van Beek (30), de aanstaande man van Dewi Sosrosubroto (30), voert de Javaanse huwelijksriten uit alsof het de gewoonste zaak van de we reld is. Zojuist heeft hij, omringd door familie en vrienden, met zijn blote voet een ei kapot getrapt. In- jak Telur, heet dat. En nu moet Dewi zijn voeten wassen. Ze is gehurkt tegenover haar bruidegom gaan zitten. Voor haar op de grond staat een waskom met water, vermengd met geurige bloemetjes, zoals rozen, jasmijn, kenongo, en kantil. Met zorg wast ze Joosts voeten schoon. Voor de meeste Nederlandse gasten in het wijkcentrum Meerzicht in Zoetermeer ontgaat op dat moment nog het hoe en waarom van deze symbolische gebeurtenis. Maar de ceremoniemeester op het podium legt aan de hand van het draaiboek nauwkeurig uit wat er tijdens dit traditionele, Javaan se huwelijk gebeurt. „Het trappen op een ei betekent dat Joost alleen aan Dewi kin deren zal schenken", verduidelijkt hij. „En zij op haar beurt belooft met het wassen van de voeten van Joost dat ze goed voor de kinderen zal zorgen". De gasten kijken hun ogen uit. Zichzelf nauwelijks de tijd gunnend om hun drankje op te drinken. De huwelijksfoto- Een Javaanse danseres beeldt een verhaal uit. graaf heeft zo te zien geduchte concurren tie. Fototoestellen klikken onophoudelijk en videocamera's doen hun geruisloze werk. Iedereen realiseert zich dat een der gelijk huwelijk op Nederlandse bodem iets bijzonders is. Joost en Dewi laten alle belangstelling rustig over zich heenkomen en gaan on verschrokken door met de verschillende ceremonieën. Op de achtergrond klinkt zachte gamellan-muziek. Eigenlijk is het bruidspaar al voor de Ne derlandse wet man en vrouw sinds de ambtenaar van de burgerlijke stand hen twee dagen geleden in de echt verbond. In het gemeentehuis in Veenendaal, de woonplaats van Joost. Ook de kerkelijke inzegening is al achter de rug in de rk- kerk in Zoetermeer, waar de ouders van de bruid wonen. Maar Dewi voelt zich pas echt de vrouw van Joost als haar hu welijk ook volgens het Javaanse adatrecht (gewoonterecht) wordt gesloten. En haar ouders denken daar net zo over. Niet zo vreemd, als je bedenkt dat de Sosrosubro- to's pas elf jaar geleden naar Nederland kwamen. Dewi, de oudste dochter, was toen al 19 en heeft haar hele kinder- en tienertijd dus in Indonesië doorgebracht. „Haar huwelijk is niet compleet als het niet op de Javaanse manier is gesloten", zegt de moeder van Dewi. „Wij hebben onze kinderen nu eenmaal Javaans opge voed. Dit hoort erbij. Ik ben bang dat Dewi niet gelukkig zou worden, als ze niet op deze manier zou trouwen. En ik zelf zou ook niet tevreden zijn". Nadat alle ontmoetingsriten in het gang pad zijn afgerond, nemen Dewi en Joost plaats op de bruidstroon, die vooraan in de zaal op een verhoging staat. Nu is alles pas echt goed te zien. Zó mogelijk nog driftiger dan eerst klikken de camera's. En wat een mooi tafereeltje! Het bruids paar lijkt zo uit 'De Stille Kracht' te zijn gestapt. Dewi draagt een goudkleurige sa rong met daar overheen een heuplang, fluwelen jasje van een prachtige dieppaar se kleur. Langs de boord en zoom zitten weelderige goudstiksels. In haar opgesto ken haar zijn gouden sieraden en kleine bloemetjes verwerkt. En op haar voor hoofd de zo karakteristieke, getekende haarlijn die in punten in haar gezicht uit loopt. Ook veel van Dewi's familie en vrienden lopen in traditionele kledij. Joost moet duidelijk wennen aan zijn Ja vaanse trouwkostuum. Nederlandse man nen lopen nu eenmaal niet elke dag in een strakke sarong rond. En dan ook nog van die kleine muiltjes aan je voeten. Net als Dewi draagt hij een jasje in dezelfde dieppaarse kleur, maar dan kort en hoog gesloten. Op zijn hoofd de traditionele blangkon en op zijn rug, jawel, een kris. Vader Sosrosubroto vertelt dat de kleding voor de bruidegom speciaal in Indonesië moest worden besteld. Hoewel Joost niet extreem lang is voor Nederlandse begrip pen, is hij altijd nog stukken groter dan de 'gemiddelde' Indonesiër. Ondertussen gaan de ceremonieën bij de bruidstroon gewoon door. Er is niet zo zeer sprake van een 'leider' in de persoon van een priester, burgemeester of familie oudste. De bruid en bruidegom weten wat ze moeten doen. Van een generale re petitie kwam het trouwens niet meer. Maar de bruidegom heeft genoeg kennis opgestoken tijdens het bestuderen van het draaiboek een dag tevoren. Tijdens de Timbangan (het wegen van het bruidspaar) gaan Dewi en Joost ieder op een knie van vader Sosrosubroto zit ten. Een grappig gezicht. Maar een cere monie die wel degelijk een heel serieuze betekenis heeft. Want de moeder van Dewi vraagt vervolgens aan haar man: „Zijn ze even zwaar?" Waarop het ant woord luidt, dat beiden evenveel wegen, hetgeen betekent dat de vader van de bruid nooit onderscheid zal maken tussen hen beiden en evenveel van hen zal hou den. Voor Dewi is de Sungkeman-ceremonie die hierop volgt het belangrijkste onder deel van de avond. Het paar knielt eerst voor de ouders van Dewi en dan voor de ouders van Joost om zo hun respect en dank te betuigen en de zegen te vragen over hun huwelijk. „Toen voelde ik me echt getrouwd", zegt Dewi na afloop van de huwelijksvoltrekking. „Dat was voor mij het belangrijkste moment". Na enkele korte toespraken en een dans- uitvoering is het tijd om de buitenwereld te laten zien dat Dewi en Joost getrouwd zijn. Althans, zo gaat dat op Java. „Je moet bedenken dat in Indonesië huwelij ken altijd bij de ouders van de bruid wor den voltrokken. Op het erf. Daarna gaat de stoet de straten door om te laten zien dat het bruidspaar is getrouwd. In Neder land gaat dat natuurlijk allemaal wat moeilijk. Daarom zitten we nu hier in dit wijkgebouw en doen we dat rondparade- ren in de zaal. Volgens een bepaalde rou te. Alsof het buiten gebeurt", aldus de ce remoniemeester. Na de rondgang is de huwelijksvoltrek king voorbij en is het tijd voor felicita ties. De gasten sluiten geduldig aan in de rij. Dat zij daarna naar de kantine kun nen gaan om te proeven van de rijsttafel, behoeft voor de aanwezige Nederlanders geen nadere uitleg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 32