Schmelzer was zelf ook lachtoffer van zijn nacht onden en Parijs herdenken enri Toulouse-Lautrec n KUNST/RTV De Kuyper genomineerd voor Europese Literaire Prijs )NEELSCHRIJVER MARTIN VAN AMERONGEN: iQowuvnt erde concert ire Straits TERDAM De kaarten van de drie erten die Dire Straits eind mei in de ■rdamse Kuip geeft, zijn zo snel van de i gegaan, dat er een vierde optreden aan «gevoegd. Dit concert vindt plaats op 1 De voorverkoop hiervan start op zater- november. Wanneer Dire Straits ook vierde Kuip' vult, speelt de groep in to- voor meer dan anderhalf miljoen men en breekt daarmee het record dat in en is van The Rolling Stones en Mi- Jackson, die een paar jaar terug ieder Kuipen' vulden. Om het vierde concert ederland te kunnen doen, moest de En- groep overigens wel schuiven met een den in het Londense Wembley Sta- maar had dat er volgens de platen- schappij graag voor over. WOENSDAG 16 OKTOBER 1991 Britse acteur Donald Houston overleden LONDEN De Britse film- en toneelacteur Donald Houston is op 67-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn familie maandag meegedeeld. Houston stond in 1940 voor het eerst op de planken in toneelstukken van Shakespeare en George Bernard Shaw. Nadat hij tijdens de Tweede Wereldoorlog in de Royal Air Force had gediend maakte hij in 1949 zijn filmdebuut in 'The Blue Lagoon'. Na een optre den in de televisieserie 'A run for your money' keer de hij terug naar het toneel, onder meer in 'The Cocktail Party' van T.S. Eliot. Daarna had hij succes als verteller in 'Under Milk Wood', een stuk van Dy lan Thomas dat in Londen en New York werd opge voerd. Houston speelde de hoofdrol in een aantal Britse B-films, maar trad ook op als tegenspeler in onder meer 'Doctor in the House', 'Room at the Top' en 'The Longest Day'. In 1965 kreeg Houston veel bij val voor zijn vertolking van Dr. Watson in 'A Study in Terror', waarin John Neville Sherlock Holmes Voordracht 'De Avonden' door Gerard Reve op 28 november HILVERSUM Schrijver Gerard Reve leest zijn boek 'De Avonden' niet op 19 november maar op 28 november voor. Dit gebeurt in verband met de lengte van de uitzending die tien uur blijkt te bedragen. De uitzending, een initiatief van de VPRO, duurt van vier uur 's middags tot twee uur 's nachts. Het eerste gedeelte wordt voorgedragen op Ra dio 4, waar Reve zonder onderbreking van reclame en nieuws, zijn gang kan gaan. Na middernacht gaat het ver haal verder op Radio 1. Op dinsdag 3 december (Radio 2 om 18.00 uur) zal het VPRO boekenprogramma een twee uur durende selectie uitzenden van de talrijke kantteke ningen en opmerkingen die Gerard Reve maakte in de leespauzes tijdens de opnamen van 'De Avonden'. De voor lezing zal overigens ook op compact disc verschijnen. Het gaat om negen geluidsdragers in een fraaie doos met het handschrift van de auteur. Deze box kost tweehonderd gulden en wie hem op tijd bij de VPRO bestelt, krijgt hem ruim voor Sinterklaas per post thuis bezorgd. NIJMEGEN/FRANKFURT De Vlaming Eric de Kuyper is als enige Nederlandstalige geno mineerd voor de Europese Lite raire Prijs 1991. Die prijs wordt op 26 november ijl Dublin uit gereikt. De uitgever van het werk van De Kuyper heeft dat vernomen op de Buchmesse in Frankfurt. Voor Nederland waren Maija Brouwers, Willem Frederik Hermans en Helene Nothenius voorgedragen, maar die komen op uiteindelijke lijst van zes ge nomineerden niet meer voor. Behalve De Kuyper met zijn 'De hoed van tante Jeannot' staan daar op de Portugees Ver- gilio Ferrelra, de Ier Seamus Heaney, de Deen Peer Hult- berg, de Italiaan Mario Luzi en de Griek Thannassis Valtinos. Op de lijst voor de Europese Prijs voor Vertalers is wel een Nederlander overgebleven: Frans van Woerden voor zijn vertaling van Céline's 'De brug van Londen'. Zowel de Literai re als de Prijs voor Vertalers bedraagt circa 45.000 gulden. I0EN KUYPERS HAAG Neder- se politici spelen niet de hoofdrol in een »lstuk. Vondel wilde wel eens een middel- rse graaf ten tonele en, maar Johan de Thorbecke, Colijn of is zijn bij mijn weten nooit op het podium euwigd. 973 ging Adriaan Vene- toneelstuk 'Mussert' in ière. Mussert zelf kon het meer meemaken, maar ran de bijfiguren zat wel x ijk in levende lijve in de i Men zei dat Van Geelker- met misnoegen zichzelf en halve idioot over de een had zien huppelen en raf spijt had dat hij was in kijken. Norbert •ïelzer heeft waarschijnlijk spijt gehad dat hij de op- ng van het toneelstuk 'De 3 t van Schmelzer' door het >nale Toneel waarin hij de Irol speelt is gaan zien. schrijver ervan, Martin Amerongen, heeft elzer eerder gerehabili- dan dat hij het imago achterbaks- en onbe- arheid van de voor- KVP-politicus heeft d. Amerongen neemt het >ok op voor Schmelzer en voor Cals. „Het waren die slordige 300 miljoen Dver het kabinet Cals- eling is gestruikeld, want vas zelfs in 1966 spelde- Het kabinet is gevallen Cals' onwil ook maar een of jota aan zijn begroting xanderen. Tot ongenoe- van Schmelzer, die wei een applausmachine de geestverwante rege- voor te zitten". Schmelzer slechts zijn parlementaire Martin van Amerongen: „Ik ben nu een serieuze jongeman van vijftig". FOTO: DIJKSTRA plicht, maar slechts weinigen zagen dat zo. „Het slachtoffer van 'De Nacht van Schmel zer", zegt Van Amerongen „was niet alleen Jozef Cals, de minister-president die hij liet struikelen, het is evenzeer Norbert Schmelzer zelf". Rechtlijnig De rechtlijnigheid van Schmelzer en Cals moet Van Amerongen geboeid hebben. In de vele artikelen en boeken die hij de afgelopen dertig jaar geschreven heeft, geeft hij keer op keer blijk van afkeer van mensen die compromissen sluiten waarbij zij van hun overtuiging of ideologie afwij ken. Dogmatisme of halsstar righeid zijn voor Van Ame rongen uit den boze, maar rechtlijnigheid, in de positieve zin van het woord, is hem be paald niet vreemd. In de jaren zestig was hij een kritisch vol ger van Nieuw Links, maar terwijl zijn collega Han Lam- mers, van De Groene, een car rière in de PvdA maakte en nu commissaris van de konin gin in Flevoland is, bleef Van Amerongen journalist, zij het in een hogere functie. Veel voormalige Nieuw Linksers nemen nu veel gematigder standpunten in dan twintig jaar geleden, terwijl Van Ame rongen en het weekblad De Groene Amsterdammer, waar van hij sinds 1985 hoofdredac teur is nog altijd als 'rood' gel den. Hij begon zijn carrière echter niet bij de hoofdstedelij ke pers, maar in Friesland. „Het Dagblad Het Vrije Volk zocht een redacteur voor de Friese editie en dat was in die tijd niet makkelijk. Friesland was zoiets als het kerkhof voor handelsreizigers. Ik heb die kans gegrepen en ben naar Leeuwarden vertrokken. Daar heb ik het journalistieke vak van onderaf geleerd. Reporta ges maken over een brandje of de opening van een nieuwe fa briek, dergelijk werk. Dat heeft geduurd tot 1965. In dat jaar stapte ik over naar Vrij Nederland". Luie leerling Scholing heeft Van Ameron gen niet veel genoten. „Ik was een luie leerling, zodat mijn vader me op mijn veertiende van school haalde om te gaan werken. Tot mijn achttiende had ik tal van baantjes, zoals magazijnbediende in een pan- talonfabriek. Ik was echter wel een fervent lezer, toen al, en ik schuimde heel wat Am sterdamse boekhandels af. La ter heb ik nog wel de avond mulo gevolgd, maar over het algemeen kun je wel stellen dat ik een uitgesproken auto didact bent, met alle voor- en nadelen die daarbij horen". Van Amerongen heeft een Duitse moeder en een Neder landse, joodse vader. Hoewel zijn familie de oorlog heel huids is doorgekomen speelt de kwestie van de joodse iden titeit een grote rol in zijn werk. Van Amerongen is ech ter geen zionist. In zijn boek 'De Samenzwering tegen Wie- senthal' citeert hij met instem ming een uitspraak van de laatste: „Een zionist is een jood die met het geld van een twee de jood een derde jood naar Is raël stuurt". Geldzucht Geldzucht kan Van Ameron gen niet verweten worden. Het geld dat hij als hoofdre dacteur van de Amsterdamse Uit-Krant verdient, wordt in een nieuwe redacteur van De Groene geïnvesteerd. De ho noraria die hij voor zijn vrij dagse rubriek in het NRC- Handelsblad krijgt, houdt hij wel zelf. „Geld was echter niet de drijfveer om die rubriek te beginnen. Ik wilde een breder publiek bereiken dan waar ik in De Groene voor schrijf. Ik ben natuurlijk niet rijk, maar ik kan elk boek, elke plaat en elke fles jenever kopen die ik wil. Wat zou ik meer moeten?' Een selectie uit zijn artikelen in Vrij Nederland verscheen in 1981 onder de titel 'De Mui- chelmoordenaar'. Dit jaar ver scheen een compilatie van zijn NRC-columns, getiteld 'Een kleine Dondersteen'. Daar naast schreef Van Amerongen over Heinrich Heine, over Ri chard Wagner, over Tsjechov, over Jeanne D'Arc, over mar kante Nederlandse journalis ten, over een Nederlands krijgsgevangenenkamp voor Duitsers midden in de oorlog en nog enkele onderwerpen. Waar haalt hij de tijd van daan? „Als goed socialist geloof ik nu eenmaal niet in de 48-urige werkweek. Ik sta elke dag bij het ochtendkrieken op een kruip achter mijn tekstver werker. Het weekend is voor mij niets anders dan twee keer 24 uur waarin ik ongestoord kan werken. Half 1984 ben ik bij Vrij Nederland weggegaan en heb ik een kantoor ge huurd, met de bedoeling mijn dagen als free-lancer te slijten. Ik wilde boeken en artikelen Het Nationale Toneel speelde De 'Nacht van Schmelzer' gister avond speciaal voor een zaal vol politici, onder wie de ministers Van den Broek, De Vries en Dales. foto: anp over enerzijds culturele en an derzijds politieke onderwerpen schrijven. Die vrijheid heeft maar vijf maanden geduurd. Toen stond de redactie van De Groene bij mij op de stoep met de vraag of ik hoofdredacteur van hun weekblad wilde wor den. Ik heb een korte bedenk tijd gevraagd en vijf minuten later 'ja' gezegd. Op 1 januari 1985 ben ik in dienst getre den". Regimes Onder Van Amerongen werd het bijna-bankroet van De Groene in de loop van de afge lopen zes jaren omgezet in een bescheiden winst. „Het ge dweep met totalitaire regimes of stromingen was voor mijn aantreden al verdwenen, maar ik heb er voor gezorgd dat dogmatici als Oltmans, Klin kenberg en Wertheim geen toegang meer kregen tot het blad. Zelf ben ik nog altijd lid van de PvdA, al is het voorna melijk om er tegenaan te kun nen schoppen. Ik kan echter best bewondering opbrengen voor journalisten of politici van een andere kleur, mits ze maar consequent zijn. Toen mijn boek over Wiesenthal in Oostenrijk verscheen, werd het gekraakt door de socialisti sche kranten en waren de kleinere katholieke de enige die het voor me opnamen". Van Amerongens schrifturen bevatten veel humor, al is deze vervat in een soms ouderwets aandoend taalgebruik met veel 'ders' en 'dessen'. Tegenover opscheppers en oplichters is hij genadeloos, zoals onder andere zijn neef, de journalist Hans Knoop, en de collaborateur en jeugdboekenschrijver Willem Waterman ondervonden. Door het toneelstuk 'De Nacht van Schmelzer' heeft hij nu ook de smaak van toneelschrijven te pakken gekregen. „Ik ben mo menteel bezig met een novelle over de drie uur durende wan deling die de componist Gus- tav Mahler en Sigmund Freud in de zomer van 1910 door de binnenstad van Leiden maak ten. Freud nam de overspan nen Mahler toen een soort spoed-analyse af. Misschien schrijf ik ook nog eens een tweede toneelstuk. Ik heb nog tijd genoeg. Op 8 oktober ben ik weliswaar vijftig geworden, maar ik mag nog alles eten en drinken van de dokter. Een serieuze jongeman van vijftig, dat ben ik nu". Literaire nalatenschap van Boudewijn Büch in de aanbieding AMSTERDAM Het anti quariaat De Slegte BV in Am sterdam biedt de grootste col lectie gepubliceerd en ongepu bliceerd werk van een nog le vende Nederlandse schrijver aan. Het gaat om de collectie van in totaal vijftienhonderd items van de auteur Boude wijn Büch (1948). Het aangebo den werk, dat varieert van handgeschreven gedichten tot complete getypte romans, heeft een totale verkoopwaar de van honderdduizend gul den. Antiquaar E. Schneider- berg van De Slegte meent dat het nooit eerder is voorgeko men dat de collectie uit de bi bliotheek van de auteur zelf in een keer in de handel wordt gebracht. De eerste contacten tussen de schrijver en de anti quaar over de verkoop vonden een jaar geleden plaats. De complete collectie staat be schreven in de zojuist versche nen catalogus van De Slegte die onder de titel 'De literaire nalatenschap van Boudewijn Büch' is verschenen. Daarin schrijft de auteur tot de ver koop van zijn werk te zijn overgegaan uit weerzin tegen de prijsopdrijverij van „biblio fiele drupjes van zijn werk, en de pseudo-handel in hand schriften". Büch neemt in de top tien van meest gewilde en best betaalde levende moderne auteurs de derde plaats in. Ge rard Reve en Gerard Komrij staan respectievelijk op de eer ste en tweede plaats. In de ca talogus zijn ook tien jeugdver zen van de auteur als apart boekje opgenomen. Van de in totaal achthonderd gedichten die in de catalogus zijn beschreven, zijn vijfhon derd nooit eerder gepubli ceerd. Het gaat dan vooral om jeugdwerk. Zo bestaat het eer ste „item" uit een collectie van 65 van Büch's vroegste gedich ten uit 1965. Een van de ge dichten heeft als titel 'Wasse naar' meegekregen, de plaats waar de schrijver zijn jeugd doorbracht. Deze collectie moet 850 gulden opbrengen. Meer dan tien jaar later, in 1976, debuteerde Büch met de dichtenbundel 'Nogal droeve liedjes voor de kleine Gijs'. Het aardigste van de collectie vindt Schneiderberg een dichtbundel uit 1967, getiteld 'Vijf Gedichten'. Het boekje wordt door hem beschouwd als Büchs debuutbundel. Het boekje, dat Büch als 19-jarige letterlijk met plakband in el kaar zette, is al verkocht voor een bedrag van bijna driedui zend gulden. Aardig is ook een schriftje gedichten dat van commentaar is voorzien door de NCRV-dominee Sipke van der Land, waar Büch poëzie lessen van kreeg. Het school schriftje uit 1968 moet duizend gulden opbrengen. Het duurste item uit de catalogus is het complete originele typoscript van Büchs roman 'De Kleine Blonde Dood', dat in 1985 bij de Arbeiderspers (AP) ver scheen. Dit boek, waar onge veer 100.000 exemplaren van zijn verkocht, geldt als Büchs beste boek. Voor een bedrag van vijfduizend gulden kan dit typoscript van eigenaar wisse- VAN HUET n dTV, rs rdere I In welke hoek de kamer het gebeur- tan zijn achternicht, in Le Masne, niet zeg maar het was hier, in •ilige grand salon van mderlijk huis, en niet is het paardrijden zo- Ie legende volhoudt, het noodlot toesloeg mei 1878. De veer- irige Henri viel van stoel en brak het lin- dijbeen. De jonge leed aan een bot- e en zou een jaar la- het rechterdijbeen en. Het misvormde werd iets groter dan rhalve meter. zeventig kilometer ten loosten van Toulouse, inkt tot september 1992 legentigste sterfjaar van i de Toulouse-Lautrec, eboortestad van het po- re schildergenie doet net beperkte middelen oet de bijbehorende me- >ositie uitbesteden aan en en Parijs. Albi doet min veel extra's rond eigen Musee Toulouse- rec waar zo'n 600 wer- van zijn hand hangen. 8 fraaiste zijn tijdelijk ïomen in de grote HTL- spektieve in de Londen- ayward Gallery. Begin :nd jaar zal deze ten- itelling met bijna alle topstukken van de schilder te zien zijn in het Grand Pa- - lais in Parijs. „Het drama van Lautrec is vaak vervalst en heeft heel wat goedkope literatuur op geleverd", meent de gravin tijdens een rondleiding in het geboortehuis. De sjiek van de diverse salons en de schitte rende terrasseri op de oude stadsmuren zijn wel erg ver van de rokerige Parijse bor delen, waar Henri zich meer thuis voelde. Naar Albi kwam hij om „uit te rusten en voor het vuur te zitten". Het doet haar goed dat in de expositiecatalogus duidelijk naar voren komt dat het cli ché van de gefrustreerde mopperaar die zich wilde vergeten in drank en lichte kooien niet klopt. „Toulouse- lautrec was een gevat en briljant man. Hij stond in contact met de belangrijkste geesten van zijn tijd. Hij is een baanbreker geweest in het populariseren van de 'grand art' door affiches", meent een van de samenstel lers van de retrospektieve. Menselijker In recentelijk gepubliceerde brieven blijkt dat hij veel menselijker was dan vaak wordt beweerd en zorgzaam voor behoeftige mede-arties ten. Onder HTL's illustere vrienden en kennissen be vonden zich de schrijver- dichters Oscar Wilde, Tristan Bernard en Mallarme. Van Gogh die hem heeft gekend, waardeerde hij enorm. Ook Henri werd verteerd door een innerlijk vuur. Toen hij in een kliniek werd opgeno men voor een in alcohol ge drenkte depressie tekende hij uit wanhoop zijn eigen werk tot in detail na. Dit om te bewijzen dat hij niet gek was. De door het lot getekende graaf schiep al snel zijn eigen wereld, zich weinig aantrek kend van de "tirannie van de natuur", waaronder Degas gebukt ging. De grafische technieken waarvan hij zich bediende maakten hem tot een avant-gardist en een van de vaders van de moderne affiche. De minimale karika turen van Montmartre blij ven geniale sfeerbeelden; uit het karton waarop ze ge drukt zijn stijgen nog altijd cancanklanken en sigaren rook op. Moulin Rouge-danseres Jane Avril, die door Lautrec werd vereeuwigd op van zijn be kendste affiches, was niet onverdeeld gelukkig met zijn zeer persoonlijke stijl. In haar memoires zou ze wel toegeven dat ze een deel van haar glorie dankte aan de bi zarre affiches. Danseres Yvette Guilbert was hele maal van de kaart door de lelijkheid die HTL haar toe bedeelde. Kortzichtigheid Het bestuur van de Franse Nationale Musea kan zich nog altijd de haren uit het hoofd trekken over de kort zichtigheid van een van haar oud-direkteuren. Hij weiger de de 600 stukken die hem door de familie werden aan geboden. Het museum in Albi werd zo uit nood gebo ren, niemand wist raad met de artistieke nalatenschap. De Londense en Parijse ex posities tonen HTL's fabu leuze techniek en zijn te rechte hommages aan een vaak bezoedeld talent. In zijn jonge jaren tekent en schil dert hij vooral paarden. Een familietrekje, want Henri's bepaald originele vader, graaf Alphons, ging zo veer zijn merrie te melken in het Bois de Boulogne bij Parijs. De graaf hield er van te paard te paraderen in impo sante uniformen, wat mis schien Henri's voorliefde voor verkleedpartijen ver klaard. De legende werd rijkelijk ge voed door de geromantiseer de roman 'Moulin Rouge' van Pierre la Mure. Holly wood en regisseur John Hus ton maakten daar in 1952 de gelijknamige film van met een meestal op zijn knieën akterende Jose Ferrer als HTL. Diens scheppingen werden zo een goudmijn voor prullaria. Londen en Parijs willen niet achterblij ven. Zo is naast de onvermij delijke posters, badges, T- shirts en 'pins' ook een HTL- wandelstok beschikbaar. De expositie 'Toulouse-Lautrec' is tot 19 januari 1992 te zien in Hayward Gallery, South Bank Londen. Van 21 febru ari tot 1 juni 1992 zal de ten toonstelling het Grand Palais aandoen. Beeldverhaal op hoog niveau In het Historisch Museum te Amsterdam wordt aan de hand van 253 19e eeuwse schilderijen, het verhaal verteld van de geschiedenis van ons land van 40 na Christus tot 1861. Jacob Vos (1803-1863) gaf 33 in zijn tijd veelbelovende jonge Nederlandse kunstenaars, onder wie Laurens Alma Tadema, Jozef Israels en August Allebé de opdracht om de genoemde periode in beeld te brengen. De expositie in het Amsterdamse museum is te bezichtigen tot en met 5 januari 1992. foto: anp Verzetsmuseum krijgt persen Parool uit oorlogstijd ELKE DONDERDAG DE AMSTERDAM Het Ver zetsmuseum in Amsterdam krijgt donderdagmiddag drie drukpersen uit Amsterdam en Haarlem waarop tijdens de oorlogsjaren Het Parool en De Vonk werden gedrukt. Een woordvoerster van het mu seum heeft dat gisteren mee gedeeld. Het gaat om een zoge naamde degelpers uit de Jesse- drukkerij in Amsterdam van 1.500 kilo en een proef pers van 600 kilo uit dezelfde Am sterdamse drukkerij, waar het illegale Parool op werd ge drukt. Aan de pers die ruim honderd jaar oud is, zit een handvat, zodat de krant ook met de hand kon worden ver vaardigd. De Jesse-drukkerij werd in 1888 opgericht en hield in 1976 op te bestaan. De derde pers die het Verzetsmu seum krijgt is een zogenaamde cylinderpers van de drukkerij Hoogendoorn uit Haarlem. Op deze pers uit 1936 werd tussen 1941 en 1943 De Vonk ge drukt, een krant die gelieerd was aan De Waarheid. BIJLAGE Bil UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS. MUZIEK THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 9