Cl KUNST/RTV „Als de gemeente de kunst blijft afbreken, houd ik het voor gezien' OdiZo&M l/OMf. •trVS.Ls0' Sk In fO ila Nederlands pianotri winnaar concours kamermuziek li Fidelio bewerkt voor Amnesty International 4 ïieidóG. Gou/uiiit DINSDAG 15 OKTOBER 1991 DIRIGENT GERARD AKKERHUIS BINDT STRIJD AAN TEGEN NCRV Idoor ADRIAAN HAGER DEN HAAG „Ik vind dat wij tegen de NCRV stelling moeten nemen. Deze omroep organiseert een serie van acht concer ten in de zaal van het Danstheater en sluit die serie op 10 april 1992 af met een uitvoering van Bach's 'Johannes Passion'. Dat kan niet". Aan het woord is Gerard Ak kerhuis (57), dirigent van het Residentie Bachkoor. het Resi dentie Bachorkest en het Resi dentie Kamerkoor. Akkerhuis is ook artistiek adviseur van het Haags Bachfestival en sinds vele jaren de centrale fi guur van de maandelijkse can tatediensten in de Klooster kerk aan het Lange Voorhou in Den Haag. „Het kan nie omdat de uitvoering van de Johannes Passion' in de Kloosterkerk een traditie is. Natuurlijk gaan wij niet voor de NCRV opzij, onze uitvoe ring van de 'Johannes Passion' doen wij één dag eerder, op 9 april". Gerard Akkerhuis is al even min te spreken over de rege ling, dat de Haagse koren moeten loten welk koor wel en welk koor niet in een be paald jaar met het Residentie Orkest mag werken. Akker huis. „De Haagse koren wor den gelijkgeschakeld, maar het Residentie Bachkoor is anders en zou dus buiten die regeling moeten vallen. Dikwijls wor den Bachkoor en Kamerkoor omschreven als semi-beroeps- koren. Al in 1976 heb ik mijn koor 'doorgelicht' en na die stemtest heb ik de bakens ra dicaal verzet. Ik stel hoge ei sen aan de koorleden die vrij wel allemaal zangles hebben, wij kennen een leeftijdsgrens en hebben een wachtlijst voor kandidaat-leden. Ik stel hoge eisen aan de programmering, wij geven zo'n tien concerten per jaar en nu zijn wij door die regeling uitgeloot en dus zou den wij een heel jaar lang geen concert kunnen geven. Er moet een andere oplossing voor koorbegeleidingen door het Residentie Orkest komen. Bij het Koninklijk Concert gebouworkest is van koorbege leiding geen sprake, sterker nog, zij hebben hun eigen koor opgeheven en bij het Rotter dams Philharmonisch Orkest worden evenmin koorbegelei dingen gedaan. Het werkt ook niet goed: een professioneel orkest en een amateurkoor. Het Residentie Orkest zou van die verplichte begeleidingen af moeten". Tientje „Om terug te komen op de concerten: ik houd van m'n vak, ik houd van m'n koren, ik wil plezier hebben in m'n werk, maar als ik qua niveau noodgedwongen minder zou den moeten dan hoeft het voor mij niet meer. Ik heb tegen de gemeente gezegd dat als zij doorgaan met de kunst af te breken ik 't voor gezien zal houden' Voorlopig heeft Gerard Ak kerhuis nog handen vol werk. Niet alleen met de cantate diensten (de eerstvolgende cantatedienst is op 27 oktober) of mét orgelconcerten, maar ook met een concert op 25 ok tober in de Grote Kerk met een uitvoering van het 'Requi em' van Mozart en 'de Mis (D.324)' van Schubert en met een concert door het koor van de Europese Gemeenschappen op 9 november in de Klooster kerk. Wij hebben dit jaar veel aandacht geschonken aan de koorwerken van Mozart", al dus Akkerhuis „en in dat ka der en als afsluiting heb ik ge kozen voor het 'Requiem'. He laas is het Mozartjaar al te commercieel uitgevallen, maar ik blijf van Mozart houden. Natuurlijk is Bach voor mij nummer één, maar ook Mozart had grote bewondering voor Bach". Het concert in de Grote Kerk op 25 oktober wordt gespon sord door Alcatel Nederland, een bedrijf voor telecommuni- catie-systemen. Alcatel biedt dit concert door het Residentie Bach-koor en -orkest aan de Haagse bevolking aan voor tien gulden. Medewerking aan het concert verlenen Christia- ne Hampe, Sylvia Schlüter, Ludwig van Gijsegem en Phi lippe Huttenlocher. In ver band met het feest van Aller Heiligen zou Mozarts 'Requi em' aanvankelijk op 1 novem ber door Akkerhuis en de zij nen worden uitgevoerd. „Maar", zo licht Akkerhuis de keuze van 25 oktober toe „ik constateerde dat op die dag het Toonkunstkoor in de Klooster kerk 'The Messiah' uitvoert en twee koorconcerten op één avond is geen goede zaak". Coördinatie lijkt bij de profes sionele en amateuristische en sembles in Den Haag een on gekend woord, het besluit van Akkerhuis bewijst gelukkig dat die coördinatie wel dege lijk kan. Het Koor van de Eu ropese Gemeenschap te Brus sel (dirigent Dirk De Moor) geeft jaarlijks een concert in het land van de voorzitter van de EG. De minister van bui tenlandse zaken, mr. H. van den Broek, is dit jaar voorzit ter en Gerard Akkerhuis is de eer te beurt gevallen een con cert te organiseren. „Het is een uitstekend koor", meent Ak kerhuis. „Ik heb al met het ensemble gewerkt. De bezet ting is internationaal, de koor leden zijn geschoold en zij ge ven onder leiding van voor aanstaande dirigenten tal van concerten per jaar". Afgebeeld: de Astra GLS 5-deurs. NIEUW: OPEL ASTRA. VANAF 2 6.950, De ideale auto is geen droom meer, maar werkelijkheid: de Opel Astra. Een auto die alleen al qua veiligheid de norm in z'n klasse zal bepa len. Door bijvoorbeeld de ingenieuze gordelspanners, de extreem stijve kar rosserie en de stalen balken in de portieren. Maar ook op het terrein van het milieu heeft de Astra een voor- beeldfunktie. Door o. a de toepassing van kunststof onderdelen die geschikt zijn voor recycling en het gebruik van lakken op waterbasis. Het milieu in de auto kreeg eveneens veel aandacht. Zo is elke Astra voorzien van een geavanceerd ventilatiesysteem met mikrofilters, dat vuile lucht buiten de auto houdt. Bovendien wordt een minstens zo [°eeJ1ÜÏI komfortabele bijdrage aan uw rijplezier geleverd door het Astra-display. Op dit geavanceerde display kunt u niet alleen de tijd en de datum aflezen, maar ook de funkties van de speciaal bij de Astra te leveren radio's met diefstalbeveiliging. Iedere Astra is overigens eveneens uitgerust met een radio-voorbereiding met 6 speakers en antenne! Samen met de boardcomputer en het Opel-Checkcontrol-Systeem (op de CD en de GSi) wordt het Astra-display een ware informatie centrale. Aan alles is gedacht. Kortom, de ideale auto bestaat. Hij staat bij de Opel-dealer voor u klaar voor een onthullende proefrit: de Opel Astra! OPEL-© Prijzen inclusief B T W., exclusief afleveringskosten Af General Motors Nederland BV, Sliedrecht Prijs- en specifikatiewijzigingen voorbehouden De serie van Rijk de Gooyer komt zo'n twintig jaar te laat r mj v T door RENÉ DE COCQ Taboes doorbreken, dat was door de jaren heen een van de aardigste aspecten van de Nederlandse televisie. Niet dat het nou zo vaak gebeurde in die veertig televisiejaren tot nu toe. maar sóms werd er echt een heus grensfje) doorbroken. Inmiddels kijken we haast nergens meer van op. en als we al ergens van opkijken, in negatieve zin. schakelen we schouderophalend door naar een van de andere netten. Zo'n publiekelijke campagne om programmamakers aan de schandpaal te nagelen, zoals De Telegraaf ooit ontwikkelde om de VARA een hak te zetten na het vertonen van het nummer 'Beeldreligie' in het satirische magazine 'Zo is 't toevallig ook nog 's een keer', zoiets krijg je niet meer voor elkaar, in de jaren negentig. Daarom zal het voor acteur Rijk de Gooyer des te frustrerender zijn dat hij nu pas de gelegenheid krijgt zijn grote liefde eens te belijden: de hoofdrol spelen in de serie 'In voor- en tegenspoed'. Deze is een bewerking van de beroemde serie 'Till death do us part' van de Engelse schrijver Johnny Speight, die ooit ook model stond voor de nog meer beroemde 'All in the family'. De satirische serie dateert uit de jaren zestig, en gold toen als onvervalst vuurwerk, met de onbelemmerde scheldpartijen van de vader-hoofdpersoon op alles dat hem niet beviel: vreemdelingen, joden, negers, katholieken, vrouwen, werklozen enzovoorts. Deze uitingen van geborneerde haat en onverdraagzaamheid waren in hun overdaad zo treffend dat de kijker zich veilig kon wanen: gelukkig was hij zelf een veel beter De Gooyer vatte al heel snel het plan op een Nederlandse bewerking te organiseren, met hemzelf in de tierende hoofdrol, en kreeg in eerste instantie de KRO zo gek dat er een reeks afleveringen werd geproduceerd. Maar toen het op uitzenden aankwam was de katholieke omroep bang zich aan water te branden en liet de videobanden veilig op de plank liggen. Zeer tegen de zin van De Gooyer. wie het project na aan het hart lag. En nog steeds ligt: hij bleef maar actie voeren om de Speight-serie nog 's op de buis te krijgen. De aanhouder wint. zoals we weten. De Gooyer kreeg uiteindelijk de VARA mee, en sinds enkele weken zien we hem nu doende als Fred Schuyt in 'In voor- en tegenspoed' (het taalkundig benodigde streepje achter 'voor' is bij de VARA overigens gesneuveld in de handen van de vormgever). En wat gebeurt er nu, en waarom is dat zo zielig voor RijkHij heeft het in zijn rol van volkse Amsterdammer wel over mensen en groepen die gemiddeld voor het Nederlandse publiek wat dichterbij staan dan de doelwitten van Archie Bunker in All in the family', maar: hij mag in deze serie schelden wat-ie wil, niemand wordt er warm of koud van. Dit taboe is allang doorbroken, we zijn als kijkers al zo gehard in het bekijken van satire en zwarte komedie dat we het gesputter van Schuyt voor kennisgeving aannemen. Kunnen we de serie dan niet gewoon leuk vinden, zonder ons het hoofd te breken over het gehalte aan ideële taboedoorbrekendheidNatuurlijk, dat zou kunnen. En we geven toe: het vakmanschap van Rijk de Gooyer zorgt soms voor aardige momenten, en Ingeborg Elzevier zet als zijn ietwat fatalistische echtgenote een mooie, van alle glamour ontdane rol neer. Maar daar blijft het wel bij: de meeste grappen zijn niet alleen niet schokkend (meer), maar ook niet echt leuk, en dat mag je toch een eerste vereiste noemen voor een comedy En de bijrollen zijn schandelijk slecht bezet (dat serietje wijkhuipen dat vorige week werd afgewerkt, bijvoorbeeld, kan zo in 'Goede tijden j. Jammer voor Rijk. en jammer voor de geschiedenis van de Nederlandse televisie. Maar deze serie komt zo'n twintig jaar te laat. Perki innt [DEN- Leid >theek niddag md wai i aantal voorw£ oten. V wel sprs niet al ar we sj bulkcoi Acaden ot met d tiegroe; >pen al >0) te in. Vcx train idsters Dnderde bezuiï jnswerl itaten zins d icipatie ippen bespari 400.00C rig jas uit biet concri 1DEN en hee orisch' dse c Internationaal Kamermuziekcon cours in het Koninklijk conservatori um, finalistenconcert. Gisteravond. Wie in de wereld van de klas sieke muziek vooruit wil ko men moet aan veel concoursen meedoen en die bij voorkeur nog winnen ook. Het Konink lijk Conservatorium werkte aan deze internationale wed ren mee door onderdak te ver lenen aan het 7e Europese Ka mermuziekconcours. Het was voor het eerst dat deze wed strijd voor musici van onder de 22 jaar gewijd was aan pia no- en strijktrio en aan het strijkkwartet. Drie moeilijke genres waar ensembles alleen na jarenlang samenspel vol doende eenheid en artistieke kwaliteit in kunnen bereiken. Het was dan ook een prettige verrassing dat de internationa le jury onder leiding van Guus Smeets het Nederlandse piano trio bij het finalistenconcert gisteravond, tot winnaar van zowel de eerste prijs als van de Mozartprijs uitriep. Niet dat het trio niet goed speelde, maar het zit nog niet zo stevig in elkaar met name omdat de violist, Armand Gouder de V ='J Beauregard, de wegens zk uitgevallen violiste in dit semble is opgevolgd. Toch het er op dat zijn bijzoni,r muzikale spel, iets waari list Johan van Iersel en Jeroen Bal nauwelijks hem onderdeden, in belang: ke mate de doorslag heeft geven. Dat bleek vooral twee delen van een trio Badings. Het Oostenrijkse notrio moest het met een verdiende derde prijs doen het Duitse strijkkwartet, v ik persoonlijk een lichte vi keur voor had, met de twt prijs. In het moeilijke g( van het strijkkwartet, v vier stemmen exact op ell afgestemd moeten word hadden zij een verrasst hoog peil bereikt en gingen moeilijkheden ook niet uit de weg getuige twee eerste delen van het kwartet van Sjostakovitsj. Voor de Stichting Jong ziektalent Nederland die gastheer optrad en die zichi doel stelt jong Nederlands lent te selecteren en inter tionaal te lanceren, waren welslagen van het conco waar acht van de tien aan melde ensembles aan mee den en de Nederlandse prijs een kroon op haar wj ROTTERDAM De acteur Frank Groothof, bekend van samstraat, heeft ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan Amnesty International een bewerking gemaakt van de op 'Fidelio' van Ludwig von Beethoven. Samen met actrice Ei Sassen, bekend van Medisch Centrum West, voert hij zijn 'Ft lio' uit op 20 oktober in de Grote Zaal van de Rotterdam Schouwburg. De opera is zowel bestemd voor kinderen als v wassenen, De opbrengst van de voorstelling gaat naar Amne: Groothof heeft voor een bewerking van Fidelio gekozen, orn het thema van de opera verband houdt met mensenrechten, gaat over een vrouw die op zoek gaat naar haar gevangen g men man. Zij redt haar man, maar de boosdoener blijft o straft. Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen en 15.00 uur, telefoonnr.071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde 3< nabezorgd. s n oop Vi slagac vervo zeskan doorsri r 80 c< ht in had I ten Iswapei "I/ Jakam V 1E I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 8