Museum Mesdag gaat weeënhalf jaar dicht 14 Jaar. Verwaarloosd Mishandeld Op straat gezet Roeiende Strijards van Het Vervolg KUNST/RTV 13 Klinkend resultaat in een lied der nacht Chris Rea fonkelt BC-fotojaarprijs voor Hans Samsom «lidaeSou/icmt §>ekomst van zelfstandig Rijksmuseum nog onduidelijk CELLO ZINGT IN WERKEN VAN BRAHMS EN DE FALLA 55.- p. ia 17.00 ui ZATERDAG 12 OKTOBER 1991 STERDAM Het Rijksmuseum msterdam moet een grotere onaf- kelijkheid gaan ontwikkelen ten chte van de rijksoverheid, maar ^lijkertijd moet de band met het :erk blijven, vanwege de specia- "jositie die het museum inneemt als "lonale schatkamer. Hoe die band de toekomst uitziet, is nog niet te geven. Dat zei de directeur het Rijksmuseum, H. van Os, gis- n in Amsterdam bij de presenta- van de beleidsnota 1991-1999: voor de Nationale Schatkamer'. Os vertelde dat het museum proces van verzelfstandiging" niet is ingegaan. De onderhande met de rijksoverheid zijn nog iegonnen, maar moeten vanaf 1 januari volgend jaar beginnen. Tij dens de onderhandelingen moet dui delijk worden wat voor rechtsvorm het zelfstandige museum in de toe komst moet krijgen. Van Os: „De overheid wilde aanvankelijk dat alle musea in één en dezelfde rechtsvorm zouden worden ondergebracht. Dat is nu van de baan. Er wordt per mu seum onderhandeld". Uiterlijk in 1995 moeten de rijksmusea zelfstan dig zijn, maar het Rijksmuseum acht die termijn te krap. De term 'natio naal', die in de titel van de beleidsno ta is opgenomen, staat er volgens Van Os niet voor niets. Wat daarmee wordt bedoeld kan hij het beste aan de hand van een anecdote duidelijk maken. „We krijgen hier heel veel klassen scholieren binnen, die vaak voor meer dan de helft uit kinderen van buitenlandse afkomst bestaan. Bezoek aan ons museum is volgens de onderwijzers de beste manier voor die kinderen om zich thuis te voelen in Nederland", aldus Van Os. De komende jaren wil het museum ook meer Nederlandse bezoekers trekken, want 75 procent van het be zoekersaantal bestaat uit buitenland se toeristen. Dat binnenhalen van een nieuw publiek wil het museum bewerkstelligen met het organiseren van tentoonstellingen elders in de stad. De eerste expositie in die reeks, 'Beeldhouwkunst in Indonesië', is op 6 februari te zien in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Herre-Jan Stegenga (cello) en Jacob Bogaart (piano) spelen kamermuziek van Rachmaninov, De Falla en Brahms. Cello en piano: een prachtige maar kritische combinatie. Dat bleek gisteren weer eens bij het concert van cellist Stegenga en pianist Bogaart. Vooral Stegenga heeft een indrukwekkende staat van dienst (een van de talentvolste leerlin gen van Tortelier, solo-cellist van Les musiciens de Paris, eerste cellist en solist bij het Rotter dams Philharmonisch), maar ook Bogaart is be slist geen kleintje. Toch beten deze musici zich stuk op opus 19 van Rachmaninov, een sonate uit 1901. Beiden vochten een gevecht uit met de klank van hun instrument, de samenklank en de akoestiek van de Kapelzaal van K O. De cellotoon wilde maar niet dragen en vooral bij de luidere passages kwam er een behoorlijk soe perig geluid uit de Estoniavleugel. De sonate ging dan ook aan het publiek voorbij zonder dat er sprake was van een pointe of 'culminatie punt'. zoals Rachmaninov een van zijn muzikale stokpaardjes betitelde. We waren inmiddels wel drie kwartier onderweg, dus laste het duo een vervroegde pauze in. De musici keerden terug met 'Siete Canciones' van Manuel De Falla. Deze liederen uit 1915 zijn bewerkt voor cello en piano, waarbij een van de zeven liederen (de Sequidilla) het loodje legt. De problemen met de klank bleken goeddeels opgelost, de piano klonk alert en de cello begon prachtig te zingen. Spannende zeer Spaanse muziek met wisselen de stemmingen, heel goed gespeeld en op een enkel aanzetje na foutloos; 'Nana' en 'Asturiana' waren echte juweeltjes. In Brahms' eerste cello sonate (opus 38 in e kl.terts, geschreven tussen 1862 en 1865) bleef de samenklank behouden en kon de cello groeien naar een prachtige lyrische toon. Het quasi menuetto was inderdaad net een menuet. Mooi gespeeld ook, al waren er op nieuw een paar aanzetten zoek en waren de ge lijke noten voor piano en cello niet gelijk ge noeg. Maar het uitbundige applaus was zeker verdiend. Onder de indruk van zoveel aanhan kelijkheid besloten de heren tot een toegift. „Dit wordt een ogentest", verzekerde Stegenga, die naarstig begon te turen naar het ene exem plaar van 'Après un Reve' van Gabriel Fauré (bewerking door Pablo Casals), dat anderhalve meter bij hem vandaan op de vleugel stond. Waarna bleek dat Stegenga wel over een prach tige toon maar niet over arendsogen beschikt, zodat hij een paar keer flink uitgleed. Na afloop keek hij een beetje zuinig, maar het duo kan ge rust zijn: er was veel moois te horen geweest. '."I®""1 IM VAN RIJSWIJK QQj HAAG Het Mu- Mesdag in Den Haag eind dit jaar dicht k'etovërdir de duur van onge- ciubintreijr twee-en-een-half £)eze sluiting houdt band met een ingrij- ien a/d Uf verbouwing van »>- 1 het museum als het aast gelegen voormali- woonhuis van de schil- H.W. Mesdag. Met renovatie wil het Goghmuseum, waar- •r het Museum Mes- sinds vorig jaar res- ert, dat het publiek V de weg naar de Laan Meerdervoort 7f en 9 tunnen vinden. met het Panorama Mesdag aan de Zeestraat een bijkans vergeten bestaan. Slechts en kele duizenden bezoekers per jaar komen er een kijkje ne men. Vanwege dit geringe be zoekersaantal is er enige tijd sprake van geweest dat het museum zou worden gesloten. Nadat vorig jaar het beheer van het Museum Mesdag was overgegaan van het Haagse Mauritshuis naar het Amster damse Van Goghmuseum werd besloten de nalatenschap van H.W. Mesdag de aandacht te geven die het verdiende. Met de hernieuwde belangstel ling voor negentiende-eeuwse kunst werd gerealiseerd dat de collectie van Mesdag 'uniek in Europa' is. Het museum be schikt over maar liefst twee honderd schilderijen van de Franse School van Barbizon en de Haagse School. Er werd een miljoenen kostend red dingsplan opgezet. De financiering is echter nog niet helemaal rond, zo liet hoofdconservator Fred Lee man van het Van Goghmu seum gisteren desgevraagd weten. Er is een beroep ge daan op WVC om een forse subsidie te geven voor de op knapbeurt van de panden. Maar verwacht wordt dat het ministerie binnen enkele we ken met een definitieve toe zegging komt. Leeman: „We gaan het mu seum terugbrengen in de oor spronkelijke staat en kleurstel lingen. Hendrik en zijn vrouw Sientje hielden van kleur. We hebben de onderliggende verf lagen in het interieur bloot la ten leggen. Daaruit is gebleken dat de houten vloeren rood waren en de wanden zacht groen met een gouden biesje. Er komen technische verande ringen zoals betere beveiliging en een subtielere belichting. Nu hangen er nog tl-buizen. Het wordt eigenlijk een kwes tie van terugrestaureren. Ui terlijk gaan we terug in de tijd. Het ernaast gelegen woonhuis, dat we vorig jaar hebben ge kocht, moet ingrijpender wor den aangepakt. Jarenlang is er een opleidingsinstituut in ge vestigd geweest. Er is nog één stijlzuivere kamer uit 1919, dus uit de tijd, vlak na het overlij den van Mesdag in 1915. Maar voor de rest is er niets authen tieks over. Er komen ruimten voor wisseltentoonstellingen, het depot, een restauratieate lier, kantoren en de museu mingang". Ook bestaan er plannen om er een atelier in te richten, zoals het er in de tijd van Hendrik Mesdag moet hebben uitgezien, aldus Lee man. Het voormalige woonhuis van de in 1915 overleden schilder Hendrik Mesdag_ Het pand gaat on- Uitje De achter de huizen liggende tuinen grenzen direct aan het terrein van het Vredespaleis. „Het is de bedoeling dat we in derdeel uitmaken van museum Mesdag het museum en in de tuin een gesloten is worden de schilde- horecagelegenheid creëren, rijen schoongemaakt en de Gecombineerd met een bezoek kostbare vergulde lijsten ge- aan het Vredespaleis kan een restaureerd. De huidige catalo- bezoek aan het Museum Mes- gus met zwart-wit foto's zal dag voor toeristen en dagjes- worden vervangen door een mensen een echt uitje wor- catalogus in kleur. Hanna den". Pennock van het Van Gogh- In de jaren dat het museum museum is volop bezig met het FOTO: MILAN KONVALINKA catalogiseren van de Mesdag collectie. Noortje Heijboer, die in 1988 afstudeerde op D. Sala en Zonen de makers van de lijsten rond veel schilderijen in het Museum Mesdag neemt een hoofdstuk voor haar reke ning over deze in oorsprong Leidse firma. y* toilet, :ndige| art 2e I IIZEN WM NCRV-concert 2. Het Radio Filhar monisch Orkest speelt onder leiding van Edo de Waart de 7e Symfonie in e van Mahler. Gisteravond. De NCRV brengt dit seizoen een serie van acht concerten uit in het AT&T theater. De in eerste instantie voor ballet-uit voeringen gebouwde zaal, waar tot nu toe alleen inciden teel concerten werden gege ven, wordt door deze serie een tweede concertzaal. Voor het balletorkest, dat vanuit de or kestbak speelt, is de akoestiek bevredigend gebleken. De er varingen met de enkele uit voeringen met orkesten op het podium daarentegen vielen door de droge akoestiek tegen. Iedereen was dan ook extra benieuwd hoe gisteravond het eerste concert in de NCRV-se- rie met Edo de Waart en het Radio Filharmonisch Orkest, zou uitvallen. Dat was extra interessant, aangezien het avondvullende programma met alleen de tachtig minuten durende 7e Symfonie van Mahler, een bijzonder groot orkest vraagt. Er zijn vijf de len met als centraal uitgangs punt twee orkestrale noctur nes, geheimzinnige 'nachtmu- zieken'. De 7e Symfonie wordt geken merkt door overdaad, niet zo zeer door de veelkleurige in strumentatie met gitaar, man doline en koebellen, maar vooral door de wervelende stroom van korte sterk con trasterende muzikale frasen binnen ieder van de delen. Dat vraagt veel van de strijkers en vooral van de blazers, die ie der deeltje zijn eigen kleur en karakter moeten geven, ter wijl de dirigent echter tegelij kertijd steeds ervoor moet zor gen, dat het zicht op het ge heel niet verloren gaat. Het pleit voor Edo de Waart, dat hij zodanig rekening bleek te hebben gehouden met de a- koestiek, dat het klinkend re sultaat aan de meeste eisen voldeed. Een groot voordeel van de zaal bleek dat alle de tails goed hoorbaar naar voren kwamen, zonder de doorgaan de lijn daarbij in gevaar te brengen. Alleen in het eerste deel was het spel wat al te luid. Met een gedisciplineerd spel en in pittige tempi lever den dirigent en orkest deze avond een bijzonder goede prestatie. berging, eethL. ligbai Minelli's hond Lilly was.gisteren sneller uit de vliegtuigkennel dan haar bazin uit het vlieg- I. Hij begroette haar in de aankomsthal van Schiphol. Liza geeft vanavond een concert in Rotterdamse Ahoy. JETERMEER Hans 46 msom uit Amsterdam hterom. pt dit jaar de fotowed- iiaapkmrjijd van 'Het ABC van n huis. jt Bedrijfsleven' gewon- Hij kreeg de prijs, 10.000 gulden, uit iden van Ria Lubbers- igeweegen op de Flori- in Zoetermeer. 1 titel van zijn inzending 'We leveren iedere kleur, als het maar oranje is'. Het betreft een foto van de finale Nederland-Sovjetunie op de Europese Voetbalkam pioenschappen in München in 1988. De jury, bestaande uit Paul Huf, Vincent Ment- zel en Eddy Posthuma de Boer, nomineerde uit de in zendingen zes foto's van Max Dereta, Jurjen Drenth, Cor- né Netten, Ruud Taal, Edwin Walvisch en van de winnaar. ABC voor handel en indus trie, uitgever van naslagwer ken, heeft de wedstrijd in 1989 bij zijn 40-jarig jubileum voor het eerst uitgeschreven. De juryleden brachten toen de letters, A, B en C in beeld, als voorbeeld voor vakgeno ten. Dit jaar was het thema de E van export. Het is uit eindelijk de bedoeling dat alle letters van het alfabet aan bod komen, aldus het be drijf. The Naked Truth Tour: Chri» Rea (zang, gitaar), Max Middleton (pia no), Martin Ditcham (drums), Robert Ahwai (basgitaar), Matt Irving (gi taar), Anto Drennan (gitaar) en The Tubas. Ahoy', Rotterdam. Gister- nooit gekomen, want hij koos voor de muziek en gelukkig maar. Hierdoor was de Engels man in staat zijn schrijvers ambities te combineren met zijn muzikale gave en mocht het publiek in de afgelopen ja ren daarvan de rijpe vruchten plukken. Na elf elpees en minstens zo veel tournees is Rea uitge groeid tot een podiumpersoon lijkheid, die dat tijdens deze 'Naked Truth Tour' voor het eerst ook op ondubbelzinnige wijze toont. Zo was hij gister avond de enige van de rijk ge talenteerde muzikantenschare die het licht van de uiterst fraaie lichtshow op zich ge richt zag. Nou verdiende hij dat ook, want niet alleen in zijn krakende, rondborstige zang, maar ook ln zijn rijke gi taarspel fonkelde hij als nooit tevoren. Zo speelde hij op alle fronten de eerste noot en dat is wel eens anders geweest. Ge volg was dat de rest van de groep wat in het donker stond weggedrukt. Hierdoor leek het alsof ze waren gedegradeerd tot de rol van begeleiders. Niets is minder waar, want de muzikale bijdragen van zijn vrienden tellen zwaar. Zij zijn de moorkop, Chris is de room. Het een uur en driekwartier durende concert (inclusief toe gift) in een uitverkochte Rot terdamse Ahoy werd gedom peld in een heel eigen sfeer. Reden daarvan was vooral de ingehouden schoonheid in spel van Chris, die eigenlijk pas in de laatste driekwartier fel van leer trok met baldadige slide- gitaar-uithalen. Daarvoor was er vooral sprake van effectief muziek gebruik. Zo leverde de blazerssectie bijvoorbeeld prachtige ingehouden passa- Chris had zijn eigen materiaal, tot groot genoegen van het pu bliek, weer flink bewerkt. Waarvan hij was afgebleven, waren de danspatronen, die ragfijn door zijn materiaal ver weven zitten, danswerk dat overigens eerder in de ball room dan in de disco thuis hoort. Hij bracht ook nieuw materiaal zoals de sfeervolle ballade 'Footprints in the snow', maar kon het publiek pas echt ontdooien met succes sen als het uitgesponnen 'Let's Dance'. Chris Rea fungeerde gisteravond als een journalist Chris Rea was de room, zijn groep de moorkop. dan toen hij ze beschreef, problemen in de werekf niet Chris is gelukkig en dat straal- die uit eigen werk zong, de uit de wegging, maar tegelij- de hij, met zijn korte koppie kertijd liet horen dat ze tegen- ook uit. Geef hem eens onge- woordig minder zwaar tellen lijk. Hobbema voor 3,5 miljoen aangeboden op kunstbeurs AMSTERDAM Een schilde rij van de 17e eeuwse meester Meindert Hobbema is voor drieeneenhalf miljoen gulden aangeboden op de gisteren be gonnen kunstbeurs PAN Am sterdam, in de RAI. Deze grootste nationale kunst- en antiekbeurs van ons land wordt dit jaar voor de vijfde keer in Amsterdam gehouden en duurt tot en met 20 okto ber. Het werk van Hobbema wordt gezien als een van de mooiste kunstwerken op PAN Amster dam. Het toont een stemmig boslandschap met boerderijen en vissers. Samen met een in tiem stilleven van Ambrosius Bosschaert en een expressief schilderstuk van de 68-jarige San Franciscus behoort het tot de topstukken op de beurs. Wezenlijk onderdeel van de beurs vormen schilderijen en tekeningen van 17e eeuwse Nederlandse en Vlaamse meesters. Ook Franse en Ne derlandse schilderijen uit de 19e eeuw zijn op PAN Amster dam in ruime mate te vinden. Jevgeni Svetlanov een ware maestro Residentie Orkest onder leiding van Jevgeni Svetlanov in werken van Mendelssohn, Grieg en Brahms. So list de pianist Naum Grubert. Gister avond, Anton Philipszaal, Den Haag. Herhaling: hedenavond. Maestro Jevgeni Svetlanov (63) maakte gisteravond het gezegde waar dat er geen slechte of goede orkesten be staan, maar dat alleen sprake is van slechte of goede dirigen ten. Hij dirigeerde het Resi dentie Orkest in 1965. na 26 jaar stond hij gisteravond weer voor het Haagse orkest. In die afgelopen periode is hij uitge groeid tot een internationale grootheid die in ons land in 1989 werd bejubeld na concer ten met zijn Russische Staat sorkest. Het uitverkochte op treden werd geopend met De Hebriden-ouverture van Men delssohn. Svetlanov ontpopte zich als een muzikale gids die royaal de tijd nam om van na tuur en landschap te laten ge nieten. Het Residentie Orkest wist zich geïnspireerd en kwam in alle volheid tot klin ken. Een verrassende volheid in een Anton Philipszaal waarvan in de afgelopen vier jaar meer dan eens werd be weerd, dat met name de vio- lengroepen niet goed tot hun recht zouden komen. Svetla nov schoof die kritiek opzij. Niet alleen in Mendelssohn, ook en vooral in de tweede symfonie van Brahms. Een breed uitgesponnen Brahms. De melodieuze pracht, de warmbloedige romantiek, de intensiteit, het waren aspecten die deze pathetisch getinte in terpretatie tot een door het pu bliek enthousiast ontvangen belevenis maakten. Het piano concert van Grieg stond ook op het programma. Dat was lang geleden! De in Riga gebo ren en in Nederland woonach tige pianist Naum Grubert dwong Grieg tot het aanne men van een andere nationali teit: van Noor tot Rus. Een vertolking a la Rachmaninov en dan nog eens extra geac centueerd. Grieg ondergedom peld in bombastisch geweld en dan ook nog niet geheel en al puntgaaf. Svetlanov voelde kennelijk voor die Rachmani- nov-aanpak, het orkest-aan deel werd dik onderstreept, meer dan eens ten koste van klank-evenwicht en klank schoonheid. ADVERTENTIE Vervolg speelt 'De Overwin- rs' van Frans Strijards. Bewer- Theo Pont. Regie: Han Römer. or: Herbert Janse. Kleding: Do- i de Jonge. Licht: Johan Vonk. tien op 11 oktober in het Theater I) de Haven. Herhaling: vanavond. CK VAN TEYLINGEN naam van de hoofdredac- r en die van zijn tijdschrift ':en al duidelijk dat Theo- Zilch zich met religieuze ^logenheid inzet voor De ischrift. Maar voor zijn aliteitsblad met stukken die de waarheid spitten is steeds minder publiek te vin den. De directie en een redac trice willen daarom een nieu we formule: commerciëler, met meer lifestyle, sfeer, zieke filmsterren en exotische sex. Uiteraard wint de economie het van het idealisme en Zilch vliegt eruit. Op de dag van zijn jubileum nog wel. 'De Overwinnaars' is een wrang stuk van Strijards uit 1981/82. Het werd bewerkt door Theo Pont, al jaren ac teur bij Strijards' groep Art Pro. Pont neemt bij Het Ver volg ook de hoofdrol voor zijn rekening. Dat de voorstelling zonder Strijards' directe lei ding toch sterk zijn stempel draagt, ligt dus voor de hand. Het stuk is concreter dan Strij ards' meer recente werk; situ atie, context en conflict zijn di rect duidelijk. Dat vind je ook terug in de regie van Han Rö mer. De personages zijn emo tioneel manisch als bij Strij ards, ze flitsen van stemming naar stemming. Alleen komen in Romers regie hun bewegin gen directer uit de tekst voort dan bij Strijards doorgaans het geval is. Het stuk heeft meer werkelijkheid en minder losse schroeven van de menselijke geest. Theo Pont is de ster van het stuk, dwingend als meestal, komisch en aandoenlijk tege lijk, maar zonder het onbe vlekte slachtoffer te zijn. Hij valt in zijn vertwijfeling ook op zijn knieën voor het nieuwe beleid. Strijards kiest niet een duidig partij en in zijn wereld beeld is geen plaats voor hel den. Dat maakt zijn stukken des te interessanter. Ook de andere spelers blijven boeien. Mieneke Bakker geeft de lagen vorm die, de naam van redactrice Anna van Gogh-Dreesman al laat ver moeden: een dochter van een rijke, middenstander die zich heeft ingelikt in de kunste naarswereld. Ook Marie- Christine de Both als de twij felende secretaresse en Hans Trentelman als de cynische di recteur doen goed werk. 'De Overwinnaars' is volgens het persbericht het eerste stuk van Strijards dat niet door hemzelf wordt geregisseerd. Dat mag vaker gebeuren, al is het niet per se nodig dat ook in de vorm de geest van de schrijver zó duidelijk rond blijft waren. Zondagavond bij RTL 4 zwerfkinderen in Nederland. Kinderen van dertien, veertien jaar. Soms wat ouder, soms zelfs nog jonger. Door ouders of verzorgers verwaarloosd. Mishandeld. Op straat gezet. Of zelf van huis weggelopen. Duizenden kinderen die hulp nodig hebben. Dus is er geld nodig. Geld voor opvanghuizen. Eten. Kleren. Onderwijs. Werk. Het begin van een geregeld leven. Uw bijdrage is meer dan welkom op gironr. 100.000 ten name van'Doen! Zwerfkinderen'. Zondagavond 13 oktober om 21.20 uur bij RTI4. Geef zwerfkinderen een thuis: giro 100.000.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13