Rapportage over restauratie van 'Red Yellow and Blue' bevredigt niet -in Gedegen kwartetspel dócs samenwerking omroepbladen en vnu Qr0ot en thousiasme in Bruckner- symfonie HUIS ■RAADL k aantal meldingen stijgt na invoering landelijk 06-nummer Consument weet Keuringsdienst te vinden Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! £etcLw Soma/nt .KUNST IRTVI CONSUMENTENINFORMATIE. WOENSDAG 9 OKTOBER 199: HILVERSUM Uitgeverij VNU en de omroepbladen van AVRO, KRO, NCRV en VARA overwegen te gaan samenwer ken. De partijen zijn momenteel in onderhandeling over een ge zamenlijk op te richten bedrijf, waarin VNU voor 50 procent zal deelnemen. De onderhandelingen moeten nog voor het einde van het jaar uitmonden in een intentieverklaring. Waaruit de samenwerking precies zal bestaan, is volgens woord voerder Th. Notermans van de VARA nog niet bekend. Het plan tot samenwerking is ongeveer drie jaar geleden ontstaan, in de tijd dat KRO, NCRV en VARA nog samen uitzonden op Ne derland 1. Er bestaat al een samenwerking tussen de bladen van deze omroepen op het gebied van de advertentie-acquisitie. Onlangs is de VNU erbij betrokken, die nu al in samenwerking met de AVRO de Avrobode/Televizier uitgeeft. Woordvoerder W. Ruygrok van de KRO zegt dat zijn omroep in de onderhan delingen in ieder geval zal waken voor het behoud van de eigen identiteit in de programmabladen. Ruygrok voegt daar aan toe dat samenwerking met de VNU in ieder geval voorkomt dat deze uitgeverij zélf met een programmablad op de markt komt. Het Symtonie-orkest van het Ko ninklijk Conservatorium o.l.v. Ro land Kiett m.m.v. Andrea Zierleyn (klarinet) met werken van Weber en Bruckner. Koninklijk Conservatori um Den Haag, gisteren. Bruckners muziek bestaat uit een aantal simpele figuraties, muzikaal gezien vaak heel ele mentair, die plompverloren naast elkaar lijken te zijn ge zet. Maar wat schuilt daarach ter? Achter de schijnbare een voud ligt een groot en complex netwerk dat bol staat van de emoties. Juist dat is hetgene wat in een goede uitvoering van een symfonie van Bruck ner tot uitdrukking moet wor den gebracht. Het enthousiasme en de inzet die de jonge leden van het Symfonie-orkest van het Ko ninklijk Conservatorium aan de dag legden in Bruckners Zesde was enorm. Onderuitge zakte en ongeïnspireerde mu sici - een bekend beeld bij veel beroepsorkesten - waren hier niet te vinden. Het gevaar bestaat echter wel dat het geheel door het grote enthousiasme moeilijk in toom te houden is en dat het orkest als een wild paard op hol slaat. In het eerste deel dat 'maesto so' gespeeld moet worden, werden bij het eerste forte al flinke spierballen getoond, en dat staat een subtiele formele opbouw van de symfonie enigszins in de weg. De tech nisch getalenteerde dirigent Roland Kieft wist zich wat de interpretatie betreft eigenlijk geen raad met zijn 'wilde' in strument. Hij leek op twee ge dachten te hinken: nu eens probeerde hij de aanwezige speelvreugde volledig uit te buiten, dan weer trachtte hij alles zo beschaafd mogelijk te houden. Een eenduidige visie van Kieft was beter geweest om de muziek een grotere la ding te geven. De emoties moeten bij Bruckner steeds centraal blijven staan; nergens mag de indruk van trivialiteit gewekt worden, en dat ge beurde bijvoorbeeld in het Adagio duidelijk wel. Op die momenten valt het ook op dat er wat zwakke plekken zijn in het orkest. Maar toch: de Zes de van Bruckner zonder grote kleerscheuren door komen is op zich al een prima prestatie. In Webers Eerste klarinetcon cert schitterde de jonge soliste Andrea Zierleyn. Zij liet horen inzicht te hebben in de klassie ke structuren van deze compo sitie en speelde met een opval lende elegantie. Klassieke vor men en elegantie zijn precies de zaken waar deze muziek om vraagt. AMSTERDAM „Ik weet niet wat niet wat ik er mee moet. Het zou me niets verbazen als ik van daag vraag om het debat uit te stellen over de res tauratie van „Who's Af raid of Red, Yellow and Blue". Het Amsterdamse gemeente raadslid E. Bakker (D66) is in zijn eerste reactie niet tevre den over het rapport van di recteur Wim Beeren van het Stedelijk Museum over de res tauratie van het wereldbe roemde schilderij van Barnett Newman. De commissie bestaat naast Beeren uit de restarateur van het museum E. Bracht, het hoofd van de afdeling schil der- en bouwkunst, R. Dippel en het hoofd van de afdeling kunstzaken van de gemeente Aangetast Amsterdam, A. Jansen. De rapportage wordt vandaag besproken in de Amsterdamse raadscommissie voor kunst en cultuur en roept volgens Bak ker meer vragen op dan wor den beantwoord. Zo geeft het zestig pagina's dikke rapport bijvoorbeeld geen antwoord op de werkwijze en het gebruik van materialen van restaura teur Daniel Goldreyer. Die vragen moeten nog aan de res taurateur worden voorgelegd, zo blijkt uit de rapportage. In het rapport constateert de restaurateur van het Stedelijk Museum, E. Bracht, onder meer dat de penceelstructuur en de verschillende schakerin gen van rood door de restaura tie zijn verdwenen. Ook stelt zij dat wat betreft de over schildering verf is gebruikt die de oorspronkelijke verflaag van het werk heeft aangetast. De opvatting van Bracht wordt niet gedeeld door de an dere drie commissieleden. Volgens Bakker blijft de vraag, of het kunstwerk nu een olieverf- of acrylschilderij is geworden, onbeantwoord. Eerder uitte de hoogleraar kunstgeschiedenis aan de Uni versiteit van Amsterdam en restauratiedeskundige E. van de Wetering de kritiek dat Goldreyer het doek - een rood olieverfvlak - met een ver froller onder een laag acryl had bedekt. Goldreyer zelf heeft altijd gezegd dat hij een met een mes beschadigde de len van het schilderij met twee miljoen stipjes heeft behan deld. Ook bij de financiële rapporta ge van de commissie zet Bak ker vraagtekens. Uit het rap port blijkt dat de restauratie kosten in totaal 814.000 gulden bedragen. Beeren heeft altijd gezegd dat het om een half miljoen gulden ging. Het Philharmonia Quartett Berlin speelt werken van Haydn, Mozart en Brahms in Diligentia. Dinsdagavond. De Stichting voor Kamermu ziek opende gisteravond haar seizoen met een kwartet dat zich nog niet eerder aan het verwende Haagse publiek pre senteerde. Het in 1983 opge richte Philharmonia Quartett Berlin bestaat uit leden die in het Berlijns Philharmonisch Orkest spelen en die waar wil len maken dat het spelen van orkest- en kamermuziek best samen kan gaan. Tot vrij grote hoogte bewezen zij dat gisteravond in Diligen tia, waar een kennerspubliek ieder verkeerd nootje haarfijn noteert en, verwend door spel van internationale topkwartet- ten, uiterst kritisch luistert. Maar echt warm lopen voor het gedegen samenspel van de vier musici en hun extra altis- te voor twee kwintetten, res pectievelijk dat in Es KV 614 van Mozart en dat in G op. 11 van Brahms, kon men niet. De start met het kwartet in C op. 76 nr 3 van Haydn was niet zo geslaagd door het slordige spel van de eerste violist. In Mozart liet hij veel minder ste ken vallen en in het Brahms- kwintet was hij speeltechnisch op het hoge niveau van zijn collegae, zij het dat zijn lichte toon weinig kleurnuances bleef houden Het ensemble oogstte het meeste succes met het weinig gehoorde Brahmskwintet waarin regelmatig zigeuner motieven opduiken en cello en alt een belangrijke rol spelen. Het gedegen samenspel en het hermetische klankbeeld ston den weliswaar in het snelle eerste deel de stralende schoonheid die Brahms daar voor ogen stond enigszins in de weg. Maar eenmaal meege nomen in de stroom van bijna orkestrale klank die de com ponist in dit rijke kwintet op roept, kon niemand zich meer aan de fascinatie daarvan en van het gedreven spel van de musici onttrekken. Op 5 en 14 november volgen twee beroemde kwartetten, respectievelijk het Vermeer- en het Borodin kwartet. In Amsterdam is gisteren de col lectie toneelkos tuums van de fir ma Leeger ge veild. Veiling meester G. van den Berg bracht kostbare kos tuums, gedragen door beroemde acteurs en actri ces, onder de ha mer. Leeger stopt met het verhuren omdat er geen opvolger voor het bedrijf I te vinden is. FOTO: ANP 'Echte' Rembrandt Mr. J. Voute (r) toont in het museum Het Prinsenhof in D< eerste echtheidscertificaat voor een ets van Rembrandt. i| "I Foundation for Paper Research na onderzoek heet vastj^lA dat een ets een originele Rembrandt is, krijgt deze een i caat. Het eerste was voor de ets 'Christus die de zieken ge) hier in de handen van onderzoeker Laurentius. Natalia Ginzburg overledfl ER ALLEE t ROME De met veel literaire prijzen onderscheiden ItaT schrijfster Natalia Ginzburg is in de nacht van maandag ojj tj a A dag in Rome overleden. Zij is 75, jaar geworden. Ginzburg heeft tal van romans en essays op haar naam nie n' Haar eerste werk 'La strada che va in citta' (De weg n)gewon stad) publiceerde zij in 1942 onder het pseudoniem Alesi Qi Tornimparte. Zij gebruikte een pseudoniem omdat de t destijds de publikatie verboden van werken van joodse I Sezin vers. In 1945 verscheen een herdruk van de roman ondepest pre eigen naam. jls iede Tot haar andere werken behoren de roman 'E stato cosi' (iders is het gebeurd - 1947) de verhalenbundel 'Tutti nostri ieri' i Cylvjg voci della serra' (1961). De bescheiden Natalia Ginzburg s<v j. sobere romans over eenzaamheid en vervreemding, waarr verdriet ovèrheerst. Ze behoort tot de belangrijkste naode duis schrijvers in Italië. Tl opm Zij werd in 1916 geboren in Palermo als Natalia Levi. Zij ti op na de met Leone Ginzburg. een journalist van Russische afk.aanse die samen met enkele anderen de uitgeverij Einaudi oprjïpfde Leone Ginzburg speelde een actieve rol in het Italiaanse U, tegen het fascisme en werd in 1943 wegens het uitgeven va illegaal blad gearresteerd. Een jaar later stierf hij )pjes V. lomete het g rfven k Deze a Ant INGEBLIKT I Eerste deel van drieluik, geschre een a en geregisseerd door Lodewijk de Boer. want Met Sacha Bulthuis, Aus Greidanus, Dirk Zeelenberg, Henk Votr Carlme Brouwer. Dekor André Joosten VANAF WOENSDAG 16 OKTOBER - 2015 uur trii ADVERTENTIES STUDIO APPELTHEATER Duinstraat 6 - Den Haag - Tel. 070 - 350 22 00 TuinTiendaagse in tuincentra De Vereniging Belangenbe hartiging Tuinbranche (VBTB) houdt deze week de ,Tuin- TienDaagse', een propaganda campagne waarvan iedere tuinliefhebber iets kan opste ken, zonder dat het direct geld kost. Het motto is ,Even tijd voor de tuin', want het najaar is daar een belangrijke periode voor. Die moet niet alleen winterklaar worden gemaakt. Voor de winter invalt moeten reeds voorbereidingen voor het (vroege) voorjaar worden getroffen. Vandaar dat de deelnemende tuincentra (her kenbaar aan speciale posters) vooral de nadruk leggen op het element voorlichting. In dit jaargetijde moet er hard gewerkt worden in de tuin. Neem alleen het snoeien en bijwerken van bomen maar. Sommige (fruit)bomen moeten in de winter gesnoeid worden en anderen juist in de herfst. Daarnaast hebben tuinliefheb- bers deze voorbije zomer plan ten gestekt en opgekweekt en die moeten nu een juist plekje krijgen. De VBTB adviseert een (gratis) deskundig advies in te winnen. De actie loopt zaterdag 12 oktober af, maar in de herfstvakantie is er alle gelegenheid de tuincentra te bezoeken. Inlichtingen: 078- 412344. Het is niet alleen in geval v Huishoudhulp en fiscus^ïh 'Zeker iet& verkeerds ge geten'. Wie heeft het nog nooit achteloos gezegd bij het voelen opkomen van een buikgriep of misselijk heid? Vaak echter blijft het bij die veronderstelling als de klachten niet al te ernstig zijn en snel voorbij gaan. Voor de dertien Keuringsdiensten van Wa ren in ons land staat als een paal boven water dat slechts een fractie van het aantal voedselvergiftigin gen gemeld wordt. Het openstellen van een spe ciaal klachtennummer (06- 0488), begin dit jaar, is on der meer bedoeld om daarin meer inzicht te krijgen. En de consument weet de weg naar de keu ringsdiensten steeds beter te vinden, zo blijkt uit de verdubbeling van het aan tal klachten sinds de open stelling. Smaakt het zojuist ge kochte biefstukje nogal onheilspellend? Is het ge hele gezin aan de diarree na een etentje buiten de deur? Bevat de aardbeien jam een 'extraatje' in de vorm van een wesp of wurm? Consumenten die ontdekken of vermoeden dat er met hun gekochte of genuttigde spullen iets loos is, kunnen sinds een half jaar a la minute hun grieven kwijt bij de Keu ringsdienst van Waren. De dertien diensten hebben een gratis 06-nummer inge steld, waarop klagers en infor matievragers vierentwintig uur per dag terecht kunnen. Klagen over ondeugdelijke produkten kon altijd al bij Keuringsdiensten, maar de in voering van het gratis num mer blijkt de drempel voor on tevreden consumenten flink te hebben verlaagd. Het aantal klachten laat sinds begin dit jaar een verdubbe ling tot verdrievoudiging zien, vertelt Bert Hendriks van de algemene directie van de Keu ringsdiensten van Waren in Klachten over produkten komen uit het hele land. De heer J. Bonnema van de Keuringsdienst van Waren laat hier zo'n produkt zien. FOTO: AB HAKEBOOM Rijswijk. „Vorig jaar zaten de gezamenlijke diensten op tus sen de 3500 en 4000 klachten, dit jaar komen we als het zo doorgaat uit op 10 a 12.000. En dat is ook het doel; dat men eerder met klachten over de brug komt." „Vooral op het gebied van voedselvergiftiging komt, den ken wij, nog heel weinig aan de oppervlakte. Mensen ver warren het met een buikgriep je of het gaat vrij snel weer over. Ze zien er de volgende dag het nut niet meer van in om dat nog te melden. Terwijl wij nu juist graag beter op de hoogte willen komen van der gelijke zaken. Fouten bij de produktie of bereiding van etenswaren kunnen beter op gespoord worden als de oor zaak bekend is", zegt Hendriks over de achtergrond van de klachtenlijn. Het gros van de Nederlanders is nog steeds niet op de hoogte van het bestaan en werk van de dertien Keuringsdiensten. „Veel mensen weten niet wat een Keuringsdienst van Wa ren doet. Ze denken dat we er alleen zijn om restaurants te inspecteren. Dat we ook in de niet-eetwaren speelgoed, huis houdelijke spullen, cosmetica, noem maar op heel veel doen en dat je bij ons ook met je klachten terecht kunt, is meestal helemaal niet be kend", zegt Hendriks. Toch weet de consument zo langza merhand de klachtenlijn te vinden, is zijn voorzichtige in druk na een half jaar ervaring. Promotie-acties van de Keu ringsdiensten, zoals het met reclamevliegtuigjes boven de kustlijn vliegen op hete zomer dagen, hebben daartoe volgens Hendriks ook bijgedragen. Piketdienst Wie tijdens kantooruren het 06-nummer draait, komt te recht bij de Keuringsdienst in het eigen district. Maar van vijf tot tien uur 's avonds heeft één van de dertien Keu ringsdiensten piketdienst. Me dewerkers zitten dan op kan toor om klachten in ontvangst en, zonodig, meteen in behan deling te nemen. Klachten die geen directe actie vereisen worden naar de dienst in het district van de beller gefaxt, 's Nachts komt de beller te recht bij het ministerie van WVC. Na het inspreken van een boodschap op een ant woordapparaat wordt de kla gende consument teruggebeld. De Keuringsdiensten hebben om de drie maanden een week lang piketdienst. Gemiddeld noteren ze per avond twee tot tien klachten. De meeste daar van komen rond etenstijd bin nen. Meestal tussen half zes en half acht. Men komt tijdens het eten ineens tot de ontdek king dat er iets aan de hand is met het voedsel en wil dat graag direct kwijt Het telefoonnummer is be doeld voor zowel acute als niet-acute klachten. Ook doet het dienst als informatienum mer. Zo komen mensen bij voorbeeld met warm weer in eens met vragen over de houd baarheid van produkten en dergelijke. De vierentwintig uurs-open- stelling van het gratis nummer is niet alleen bedoeld als servi ce aan de klanten, maar ook om sneller actie te kunnen on dernemen. Tijd speelt bij mo gelijke voedselvergiftiging ui teraard een rol. Heel belangrijk in zo'n geval is om resten van het gegeten voedsel op te sporen. Na één of twee dagen is daar in de mees te gevallen echter niets meer van te achterhalen. Bovendien kunnen de ziektekiemen in het geval van voedselvergifti ging worden doorgegeven, bij voorbeeld door een besmette kok, zoals laatst ergens ge beurde bij een bruiloft. Eén van de familieleden kwam uit eindelijk zelfs in het zieken huis terecht met uitdrogings verschijnselen. Het is dan voor de Keuringsdienst heel be langrijk om zo snel mogelijk de oorzaak te achterhalen om te voorkomen dat nog meer mensen ziek worden. Het is niet alleen in geval van ernstige zaken als voedselver giftiging belangrijk contact te zoeken met de Keuringsdienst. Ook een klacht over vuil be stek in een restaurant wordt serieus behandeld. Als de Keu ringsdienst ingeschakeld wordt, kan erger voorkomen worden. Wie ongerechtigheden ontdekt in gekocht voedsel (onlangs kwam een faxbericht binnen van een vrouw die een stuk cake-met-houtsplinter opat, waarbij de splinter in haar keel bleef steken) gaat meestal verhaal halen bij de winkelier en laat het daarbij. Jammer, vindt men bij de Keuringsdienst. „Ze kunnen beter naar ons gaan dan naar de winkelier. Bij de winkelier krijg je geld terug of een ander produkt, maar daarmee houdt het vaak ook op. Andere klan ten kunnen daarna misschien met hetzelfde probleem te ma ken krijgen. Bij de Keurings diensten krijg je geen geld te rug, maar wij gaan wél achter de oorzaak van een klacht aan. En dan kan het best zijn dat er in een produktieproces bij voorbeeld iets mis is". Salmonella Even terug naar het onder werp voedselvergiftiging, hét onderwerp waarmee de Keu ringsdiensten de laatste jaren in de publiciteit kwamen. Vooral de salmonellabacterie zorgde en zorgt nog steeds voor onrust. Bij de Keurings dienst gelooft men niet dat er nu meer voedselvergiftigingen zijn dan tien jaar geleden, maar ze komen nu meer in de publiciteit. Tien jaar geleden werden er echter ook wel bak kerijen gesloten wegens salmo nella. Dat heeft enkele onder nemers de kop gekost. Toch vindt men het bij de Keurings dienst niet terecht dat bij het onderwerp 'voedselvergifti ging' vaak meteen naar res taurants en inrichtingskeu kens van bijvoorbeeld zieken huizen of bejaardentehuizen wordt gewezen. Bij de Keuringsdienst is men ervan ervan overtuigd dat de meeste voedselvergiftigingen gewoon bij moeder thuis in de keuken ontstaan. Verkeerde behandeling van het voedsel, gesol met kliekjes of gewoon te lang bewaren. Misschien heeft dat wel iets te maken met de Hollandse zuinigheid. In ons land worden tussen werkgever en werknemer di verse soorten arbeidsvoor waarden in een collectieve ar beidsovereenkomst afgesloten. In de meeste gevallen baseren partijen de aan te gane over eenkomst op basis van het ar beidsrecht volgens het burger lijk recht. Er is dan sprake van een arbeidsovereenkomst in formele zin, die onder voor waarden als een dienstbetrek king is aan te merken. Dit laatste betekent dat partijen inhoudingsplichtig zijn inzake loonheffing (loonbelasting en premies volksverzekeringen) en werknemerspremies sociale verzekeringen. Wanneer is er nu sprake van een dienstbe trekking? De arbeidsovereen komst dient hiertoe aan een drietal voorwaarden te vol doen, te weten: 1. Tussen werkgever en werk nemer moet een gezagsver houding bestaan. Kort gezegd houdt dit in dat de werkgever in redelijkheid opdrachten aan de werknemer geeft voor de volgens overeenkomst uit te voeren werkzaamheden; 2. De werknemer is verplicht persoonlijk de arbeidsprestatie te leveren. Dit betekent dat hij of zij zelf, in eigen persoon, de bedongen arbeid dient te ver richten; 3. De werkgever is loonbeta- lingsplichtig. Voor de gelever de prestatie moet de werkge ver een overeengekomen belo ning betalen. Omdat de meeste arbeidsrela ties aan deze criteria voldoen valt de werknemer onder de loonheffing en is sociale premies verschuldigd. Dit houdt in dat van rechtswege verzekering bestaat ingevolge de sociale wetgeving (o.a. zw, ww, wao). Er bestaan bepaalde arbeids verhoudingen, waarbij de werknemer(ster) zowel in pri vé-, als in zakelijk opzicht werkzaamheden in loondienst verricht. Een veel voorko mend voorbeeld is dat van de huishoudhulp of werkster, die op één of twee dagen per week zowel de privé-woning als de zakelijke ruimte van haar werkgever 'een goede beurt' geeft. Dit tegen een bepaalde zakelijke vergoeding. De huis houdelijke hulp als hiervoor geschetst voldoet veelal aan de criteria voor dienstbetrekking. Immers, zij verricht in op dracht persoonlijke arbe|» gen een bepaalde vergoffl -r"| L beloning. Dit zou beteP-"--"^ dat iedere huishoudelijki in deze vorm werkzaaf dienstbetrekking, loP VAN fings- en premieplichtiir>TjQT zijn. Afhankelijk van dL- vang en frequentie var huishoudelijk werk, in tot het zakelijk deel vlhllispi werkzaamheden, bestaade G grond van fiscale en %-avon< wetgeving (wet op de Inboek lasting en de ziektewet)™ j stelling voor loonbelastii premieplicht ten aanziePc"am 'huishoudpersoneel'. Lethd dll luidt de tekst van de vde ei ving in dezen: „Als die(rernie trekking wordt n'etA.lma schouwd de arbeidsverha van degene, die ten bePeer van de natuurlijke persoJde O' wie hij in dienstbetrejlde d staat, uitsluitend of nagte be' uitsluitend huiselijke ofk soonlijke diensten in jCu-i huishouding verricht er diensten op doorgaans m dan drie dagen per weelfisse w richt". ar zo t< 'Uitsluitend of nagenoejfceizoer sluitend' is uiteraard eei te wei gripsbepaling, voor meerPpllens uitleg vatbaar. De belaMn6 dienst en de bedrijfsverejde hie gen hanteren hiertoe veip- Tec lende normeringen. Om het de laatste te beginnen: dl de 1 drijfsverenigingen gaanhoutse van enig begrip 'huishoiJelft e dat wil zeggen bij oversPstelli ding van een afwijking voor méér dan 10% van de huil delijke/privé werkzaamst eers in de zakelijke werksfeer echtei sprake van een foi°rte y< dienstbetrekking (prf'e seii plichtig en, eventueel, iop de heffingsplichtig). De isieclu daarentegen hanteert hepad rr grip 'huishouden' in ijoord c ruimere zin. Vrijstellingindska loonheffing is van toepai acti als maximaal 40% vanen m< werkzaamheden buiten jangm; huishouden in enge zin, iL kelijke sfeer, wordt ver^-^ Dus binnen deze marge i caal nog geen sprake definitie van 'dienstbel king', dus géén loonheffr^J®^ plicht. Het verdient aanlr",^" ling bij het aangaan vanl ReaM 'gemengde' arbeidsverl96-75 ding, in de zin van de huis£a' Mac delijke hulp, de aan te F overeenkomst van tevoraJa^k^ overleggen met zowel de u oostt als de bedrijfsvereniging om, bij onjuiste toepassing de relatie, 'naweeën' vorm van financiële aanl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 10