Op de Hema Najaarsbeurs is
de wintertijd in de aanbieding.
Romantiek in raadhuis
van Wassenaar
3.~
19.75
2.-
22.75
34.75
4.-
14 CeidócGouomit
KUNST/RTV
15
Lampen voordeel.
4*
.H E MA De normaalste zaak van de wereld..
Laatste interview
Max Koot op radio
DINSDAG 1 OKTOBER 1991
Wij zul-
eldende .Zee, strand en di
de ge- landse Romantiek'
nljk ge-
n in de Neder-
s tot en met 10
het raadhuis De
Wassenaar; dinsdag tot en
'j" Imet vrijdag van 10 tot 16 uur, zater-
dag en zondag van 13 tot 17 uur. De
huidige toegang is gratis.
enk dat
,em wel II door
bestuur TOM VAN RIJSWIJK
ust vol-
ig hotel WASsEnAAR Na de bij-
zonder geslaagde tentoonstel
ling gewijd aan de Haagse
Schoolschilder Anton Mauve
komt het Wassenaarse raad
huis De Paauw opnieuw met
een prachtige expositie. Dit
maal is het thema 'Zee,
strand en duin in de Neder-
landse Romantiek'. Evenals
bij de Mauve-tentoonstelling
gaat het ook nu weer om een
beknopte collectie 24
schilderijen maar ditmaal
van twintig verschillende
kunstenaars. De bijeenge
brachte werken vormen een
aantrekkelijke doorsnee van
IB de kunststroming uit de eer
loste helft van de vorige eeuw.
I Hoewel langzamerhand ook bij
sea het besef begint door te
breken dat de vaderlandse ne-
I gentiende-eeuwse schilder
kunst waard is om gezien te
worden (het Rijksmuseum, het
Stedelijk Museum en het Van
Goghmuseum in Amsterdam
hadden alle drie dit jaar zo'n
tentoonstelling), blijft de waar
dering voor de romantische
school in sommige kunstkrin
gen toch nog steeds achter. Al
te vaak bezigen 'echte kunst
liefhebbers' nog denigrerend
termen als 'ambachtslieden',
'gladde-plaatjesmakers' en
'mooi-weerschilders'.
Het waren toch niet de eersten
de nesten die de aanzet gaven
voor een hernieuwde waarde
ring van de romantische schil
derkunst in ons land. Pieter A.
Scheen, de grondlegger van de
Nederlandse 'kunstbijbel', ook
wel 'De Scheen' genoemd, was
de eerste die na de oorlog op
de waarde van een ten on
rechte vergeten eeuw schilder
kunst wees. De helaas veel te
vroeg gestorven Wassenaarse-
Amerikaanse kunsthandelaar
Leslie Smith sprak zelfs begin
jaren zeventig van 'De Tweede
Gouden Eeuw van de Holland
se schilderkunst'.
te beperken. Bovendien zou
het gekozen onderwerp een
weerspiegeling vormen van de
(vroegere) geografie van Was
senaar met zijn Noordzee,
strand en duinen, zo zeiden zij.
Helaas is daar in de tentoonge
stelde werken weinig tot niets
van terug te vinden. Van de 24
schilderijen gaat het in een
vijftiental gevallen om zoge
naamde marines (zeestukken).
Nuyei
n
De samenstellers van de Was
senaarse tentoonstelling kozen
voor de aspecten zee, strand en
duin om op die manier de vele
voorhanden zijnde onderwer
pen in de Romantiek enigszins
Vaak zijn in moeilijkheden
verkerende schepen afgebeeld,
in een kolkende zee onder een
onheilzwangere lucht. Af en
toe gaf de schilder aan waar
het afgebeelde tafereel zich
zou hebben afgespeeld (de
Spaanse kust, Zandvoort,
Texel). Maar even goed zou
het de Zuiderzee, de toen nog
niet drooggelegde Haarlem
mermeer of de Normandische
kust zijn geweest. Met name
dit noordwestelijke deel van
Frankrijk heeft menig Neder
landse romantische schilder
geïnspireerd, zoals bijvoor
beeld Wijnand Nuyen. De or
ganisatoren van de Wasse
naarse expositie, onder wie
oud-directeur M.L. Wurfbain
van het Museum De Lakenhal
in Leiden, zeggen het te be
treuren dat juist deze, bij zijn
korte leven al zeer gewaar
deerde, schilder moet ontbre-
uit 1847 van Nicolaas Riegen
ken. Zijn werk is echter zo
kostbaar, dat de musea geen
afstand van de gekoesterde
werken willen doen.
Maar voor het overige valt er
genoeg fraais te zien. Enkele
namen van de schilders van
geëxposeerde werken in Was
senaar zijn; Andreas Schelf
hout, Abraham Hulk, Johan
nes Hermanus Koekkoek,
Louis Meijer, Johannes Chris-
tiaan Schotel, Salomon Ver
veer, Jozef Israels, Charles Ro-
chussen.
'Zee, strand en duin in de Ne-
derlandse Romantiek' is vanaf
vandaag tot en met 10 novem
ber gratis te zien in het raad
huis De Paauw in Wassenaar;
dinsdag tot en met vrijdag van
10 tot 16 uur, zaterdag en zon-
Welke lamp u ook zoekt, de Hema heeft ze allemaal in
huis. En een groot aantal ervan is deze week ook
nog in de aanbieding. Wat in de donkere wintertijd wel
erg attent is. Want met licht van de Hema komt u niet
alleen de winter door, maar met zo'n duizend brand-
uren per lamp haalt u waarschijnlijk de zomer ook nog.
Spiegelreflectorlamp voor gericht licht:
25 t/m 60 Watt, vanafvanaf
Opaal spaarlamp: 40 t/m 75 Watt
-23^5"
Sfeerlichtlamp: normale fitting, 75 of 100
Watt 2.25 25 t/m 60 Watt
Halogeen cup: 20 of 50 Watt/
12 Volt29J5
Mini spaarlamp: 40 t/m 75 Watt.
Standaard gloeilamp: mat, normale fitting,
15 t/m 100 Watt0.90 6 VOOr
Kaarslamp: kleine fitting, helder gedraaid of flame, 25
of 40 Watt 2.-/2.25 2 voor 3.50/4.-, egaal wit, 25 of
40 Watt 1.75/2 - 2 voor 3.-/3.50, mat 15
t/m 40 Watt1.25 2 VOOr
Kegellamp: kleine of normale fitting, flame, 25 of 40
Watt, 2.25/2.50 2 voor 4.-/4.50, egaal wit, 25 of 40
Watt 1.75/2 - 2 voor 3.-/3.50, mat, 15 t/m 40 Watt
1.25 2voor2.-, 5 Watt 1.75 2voor3.-,
helder, 25 of 40 Watt1.25 2 VOOF
FOTO: PR
dag van 13 tot 17 uur.
Wie niets wil missen, moet
echter niet tot het laatst wach
ten, maar vóór 25 oktober een
kijkje gaan nemen. Twee we
ken voor het eind van de Was
senaarse tentoonstelling ver
huizen een paar schilderijen
namelijk al naar Brugge, waar
ze worden tentoongesteld op
de daar te houden Kunstbeurs.
De VARA op het
vechtnet: redding jf
voor het bestel?
door RENE DE COCQ
Gisteren begon het nieuwe Nederlandse
wintertelevisieseizoen. En? Bent u er al aan
gewend? Aan al die frisse nieuwe programma 's.
nieuwe gezichten, nieuwe decors, nieuwe formules,
al dat nieuwe elan? Of had u nog niks in de gaten,
maakt het u niks uit dat de AVRO en de VARA
van zender hebben geruild, dat de EO nu op
dinsdag zit. en doet het u niks wie die
middagflauwekul verkoopt? Gelijk heeft u: het
maakt allemaal maar bitter weinig uit.
De VARA zit nu dus op Nederland 2 en geldt daar
dan als welkome aanvulling, in het licht van de
gedachte dat Nederland2 het 'vechtnet' moet
worden, het 'kostwinnersnet'. dat reclamegeld
moet opbrengen waarmee het Nederlandse bestel
in leven kan worden gehouden. Dat zal in de
kijkcijfergekte ook wel blijken te kloppen: de
meest bekeken comedy's (Zeg 'ns Aaa) en shows
(Linda) en kwissen (Lingo) die de zuilen weten te
bedenken zitten nu op 2.
Maar of dat nou de redding van het bestel zal
blijken te betekenen, en wat daar dan weer het
belang van is. blijft in het ongewisse. Zeker als je
weet dat de VARA eigenlijk veel liever met NOS
en VPRO het derde net had gedeeld, volgens een
eerder plannetje uit die rokerige vergaderzalen
waar de omroepbonzen niet uit weg te slaan zijn.
Een van de meest besproken onderwerpen daar is
overigens niet hoe de Nederlandse televisie moet
worden verbeterd, maar hoe de Nederlandse
televisie moet worden gefinancierd. Daarbij wordt,
het zal inmiddels wel een soort automatisme zijn
geworden, meteen collectief met beschuldigende
vingers naar Den Haag gewezen, naar de
landspolitiek. Die wil immers maar niet begrijpen
hoe hoog het Luxemburgse water inmiddels aan de
Hilversumse lippen is gestegen.
Als we nu even in gedachten houden dat de
Hilversumse bonzen een schier onmetelijke
hoeveelheid boter op het eigen sigarenrokende
hoofd meetorsen, moeten we toch enig begrip
opbrengen voor deze beschuldigende
vingerwijzingen. 'Den Haag' heeft inderdaad maar
weinig idee van wat er in omroepland nou
eigenlijk echt aan de hand is. en blinkt bepaald
niet uit door kennis van zaken.
Een treffend voorbeeld leverde vorige week D66-
kamerlid Wolffensperger. toch niet de eerste de
beste stagiaire in de Nederlandse politiek. Tijdens
een commissievergadering (over de vraag in
hoeverre de televisie nu wel of niet ook het
allochtone gezicht van Nederland laat zien) staafde
hij. volgens het ANP-verslag. het pleidooi om ook
dat nu maar eens dwingend op te leggen met de
vraag:Waarom is er bijvoorbeeld bij 'Zeg 'ns Aaa
nou nooit eens een Surinamer te zien?"
Kijk. Gerrit Jan, als je nou vindt dat je ergens een
mening over moet hebben, zorg dan op z'n minst
dat je feiten kloppen. Als je daarbij zo nodig een
naam moet noemen, trek dan even na of het de
goeie is. .Zeg 'ns Aaa, is nou net precies het
verkeerde voorbeeld: daar speelt al jaren de acteur
Kenneth Herdigein (van Surinaamse afkomst) een
doktersrol.
Er zijn vele series en programma 's op te noemen
die je als (te) 'blank' kunt omschrijven, die best
eens een allochtoon zouden kunnen gebruiken, die
een vertekend beeld geven van de Nederlandse
samenleving. Maar uitgerekend 'Zeg 'ns Aaa'
onttrekt zich aan deze kritiek, zoals de vele kijkers
al jaren weten.
De geachte afgevaardigde Wolffensperger geeft
zichzelf met deze domme leuterpraat een bewijs
van onvermogen. In die zin zou hij wel eens model
kunnen staan voor de maatschappelijke
(on)betrokkenheid van de meeste van zijn
parlementaire collega's. Wel veel praatjes, maar
niet gestoeld op kennis van de feiten, en zeker niet
op kennis van de maatschappij.
HILVERSUM De vorige
week woensdag overleden
Haagse fotograaf Max Koot
gaf zelden interviews. De
laatste dertig jaar slechts vier
of vijf maal. Max Koot, die
in zijn privéleven de publici
teit meed, gaf vier dagen
voor zijn overlijden de NOS-
radio zijn laatste interview.
Het wordt komende vrijdag 4
oktober uitgezonden tussen
elf en twaalf uur 's morgens
op Radio 5 in het programma
Een Leven Lang.
In het interview vertelt hij
programmamaker Kees Tuk
ker dat hij de fotografie vooral
zag als een ambacht; „Het ging
me er vooral om een zo goed
mogelijk gelijkend portret te
maken. Dat yond ik belangrij
ker dan dat ze tegen me zei
den dat ik een mooie foto had
gemaakt". In het radiopro
gramma haalt hij verder her
inneringen op aan zijn vriend
schap met Wim Kan en zijn
fotosessies met leden van de
koninklijke familie.
Vakmanschap
Max Koot huldigde het princi
pe: 'hoe simpeler de foto. hoe
echter'. Dat bleek zijn geheim.
Ogenschijnlijk zag zijn werk
er eenvoudig uit, maar het
verborg een hoop vakman
schap. „Het moet er zo simpel
uitzien dat men denkt: dat kan
ik zelf ook", zei hij ooit. Max
Koot heeft het vak in de prak
tijk geleerd. In Eindhoven ge
boren ontdekte hij in de oorlog
op zolder een oude platenca-
mera van zijn vader. Uit een
boekje leerde hij ontwikkelen
en afdrukken. Toen Eindho
ven in 1944 werd bevrijd acht
te Koot de tijd gekomen om
een eigen studio te openen. De
toen 27-jarige ambitieuze Bra
bander koos positie bij de
schouwburg en vroeg nationa
le en internationale artiesten
of hij hen mocht fotograferen.
Drie jaar later vertrok Max
Koot naar Den Haag. Behalve
portretten van toneelspelers
en cabaretiers wierp hij zich
nu op een nieuw fenomeen: de
bruidsreportage. In zijn foto
boek 'Daar komt de bruid' uit
1981 vertelt hij daarover: „Een
echte bruidsreportage, het ver
tellen van het verhaal van de
huwelijksdag in beelden zoals
een journalist dat met
woorden doet, werd toen nau
welijks gemaakt". In het mid
den van de jaren vijftig ging
hij naar Parijs om er te wer
ken in de studio's van Har-
court, waar alle grote artiesten
werden gefotografeerd. „Artis
tiek leerde ik er niet veel,
maar zakelijk des te meer".
Terug in Den Haag combi
neerde Max Koot vanaf die
tijd artisticiteit en zakelijk in
zicht. Zijn manier van werken
viel zo op dat de koninklijke
familie hem verzocht voortaan
de portretfoto's te maken. Het
koningshuis werd ongedwon
gen op de gevoelige plaat vast
gelegd. „Je moet de leden van
de koninklijke familie gewoon
fotograferen als ieder ander",
zei hij om zijn handelsmerk,
'die onmiskenbare Max-Koot-
uitstraling', te verklaren.