Onvergetelijke mensen en momenten ZATERDAG 28 SEPTEMBER 1991 PAGINA 36 Kunst grepen Het beeld was vaak niet alles, in de beginjan Het viel vaak weg, het ging nogal eens aan de rol en het trilde menigmaal. Maar als deze man zich op de buis vertoonde, was er geen bijstellen meer aan. Pierre Janssen, destijt ongetwijfeld de beweeglijkste man van Nederland. Tussen 1959 en 1972 presenteerde hij ongeveer honderd keer zijn 'Kunstgrepen'. Hij deed dat namens de VARA. Bij Dorus op schoot Dorus, die meesterlijke schlemiel, was een creatie van Tom Manders, die in zijn lange loopbaan de harten van zijn publiek stal, via het VARA-scherm. Hij was verantwoorde lijk voor de legendarisch geworden parodie op het mondharmonica-trio, had een gouden succes met 'De twee motten' en liet tijdens zijn memorabele 'Bij Dorus op schoot'-tele- visie-uitzendingen een meisje in al haar spontaniteit en onschuld haar gang gaan met de beginmaten van 'Poesiemauw'. En dan was er natuurlijk nog de dubbelrol waarin hij een archivaris tegenover Dorus neerzette die octrooi wilde op de 2971e variatie van een muizeval. De eenzame Tom Manders stierf te vroeg in 1972, maar liet een rijke televi sie-erfenis na. FOTO: SP Gekke André Apollo-Henkie Bbev Populaire pater Pater Leopold Verhagen is een van de populairste dagsluiters die de Nederlandse televm sie ooit heeft gehad. Van 1958 tot 1968 had de 'pater met het witte haar' het laatM woord bij de KRO. Waarbij hij niet schuwde dieren en voorwerpen mee naar de stud'A te nemen om de zaken wat duidelijker te maken. Ook leidde de pater ooit de quiz 'Wc eter doe ik voor de kost'. Pater Leopold Verhagen, die de tachtig al enkele jaren is gepai jef VO seerd, verkondigde nog niet zo lang geleden, dat de KRO meer de stem van de kerk mol r laten horen. FOTO: De vuist van Willem wM,-n n JTEüJKL Willem Duys is de /wö^nland die het fenomeen praatprogramma op ~fci/.prir Nederlandse televisie 5n,Fm p gestalte gaf. Hij zou fl0GRAf veel volgelingen krijgen, i/puzzei maar niemand hield hei IT zo lang uit als hij. 'm Jubileum na jubileum zo'n 170 keer 'Voor </fll Vuist Weg' - bleef n vRO-gezicht dat mt\ een vissenkom in de buurt zijn gasten tot een vriendelijk aanmoedigde, hij verlegen om woorden en zijn liefde voor de camera was groot. Daarom keerde hij acht jaar na zijn afscheid in 1987 kortstondig terug bij 'zijn' omroep. Nu slijt hij zijn dagen samen met zijn vrouw Mary het buitenland en hij alleen nog voor vuist weg in een taal. FOTO: DIJKSTRA Al in de jaren zestig deed hij mal, als bandparodist. Later zou blijken dat hij ook zijn mannetje stond als hijzelf geluid maakte. André van Duin groeide uit tot één van de heel groten, met eigen shows. Tussendoor liet hij het publiek, meestal tegen carnaval, weten dat er een paard in de gang stond of zo en Willempie was er ook nog. FOTO: PERS UNIE Mannen op de maan. Dat was een droom die in 1969 werkelijkheid werd. Dank zij de televisie kon de mensheid dit unieke gebeuren van 'dansende witte pakken' meemaken. De Amerikaanse maanvlucht werd in een marathon-uitzending verslagen door Henk Terlingen, die daarna als Apollo-Henkie door het leven ging. Hoewel Terlingen de uit zending netjes in pak begon, eindigde hij uiteindelijk met uitgetrokken schoenen en zijn jasje over de stoelleuning. Terlingen, niet op zijn mondje gevallen, verdween na een suc cesvolle periode bij 'Sport in Beeld' in 1981 van het scherm. Even leek het erop dat hij bij het commerciële TV10, het mislukte project van Joop van den Ende, zou terugkeren, maar hij koos uiteindelijk definitief voor zijn rol als media-trainer. FOTO: ANEFO Eerste ramp De watersnoodramp die het zuidwesten van Nederland op 1 februari 1953 trof, was de eerste grote ramp in eigen land die de Nederlandse televisie in beeld moest brengen. Een zwaar karwei, zowel door de beperkte mogelijkheden van televisie maken als door de hachelijke situatie in Zeeland, het zuiden van Zuid-Holland en het westen van Brabant. De meeste Nederlanders beschikten toen echter nog hooguit over een radio en konden de ramp slechts visueel meebeleven via het Polygoon-journaal in de bioscoop. FOTO: SP Lieve, lieve mensen „Dag vogels" Pipo de Clown werd het symbool voor jeugdtelevisie. Hij beleefde tweeëntwintig jaar samen met zijn Mammaloe (Marijke Bakker) allerlei avonturen. Zodoende groeiden generaties kinderen met hem op en werd „Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen" een gevleugelde uitspraak. In maart van dit jaar overleed hij op 65-ja rige leeftijd. FOTO: DIJKSTRA Zij presenteerde de eerste nationale televisiecollecte, 'Open het dorp', en sprak daarbij van 'lieve, lieve mensen', ze bond een groot deel van Nederland aan de buis met het spelletje 'Eén van de acht', ze ruilde de VARA in voor de A VRO, maar toen het nog niet zover was zaten, in de jaren '66-'69, bekende Nederlanders in 'De Stoel' tegenover haar gedurende Mies-en- Scène. In dit geval is het Norbert Schmelzer, die eigenlijk vooral Willem heet en die in het najaar van 1966 het kabinet Cals om zeep hielp tijdens de nadien naar hem genoemde nacht. Mies Bouwman dus. M FOTO: ANP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 36