'Suite 215'
speeltuin
voor
schrijvers
en makers
Soap 'Take Off gebakken lucht
£«idóc (SowuvnV
finale
ZATERDAG 28 SEPTEMBER 1991 PAGINA 35
Producer John van de Real windt er geen doekjea om: mal de
aerate twaalf afleveringen van de nieuwe NOS-aerie 'Suite 215'
moet de baaia worden gelegd voor een hoogwaardig en alom
gerespecteerd produkt.
m FOTO: NOS
Op elke ruit in de draaideur van
iet hotel glanzen de letters HM je
egemoet. Een sierlijk goudkleurig
oonogram, waarbij de gedachte
an een zeer sjieke gelegenheid zich
ipdringt. Eenmaal binnen wordt
die gedachte nog meer gevoed door
ta's ziit'k kennelijke aandacht die is be-
steed aan het klassieke interieur.
IS. Van|We zijn in de lounge van Hotel
Mauritz, met veel glimmende huis-
-oalb laad. koperen ventilatoren aan het
3 ruiriittóafond en bollende theatergordij-
Jien langs de trap naar boven. Hier
erk m%men mensen met geld.
Zo heb
WP7ja 'ijiotel Mauritz staat in Amsterdam,
%iaar wie zich daar eens wil gaan wente-
OVer dien 'n de wee'de d'e het te bieden heeft,
tal het behalve in de tv-bode in geen en-
Want fele hotelgids kunnen vinden. Dit 'Am
sterdamse' hotel bevindt zich in werke-
'd iS Wflijkheid in het Gelderse Hoevelaken; een
Verblijf is slechts voorbehouden aan de
Van deicteurs die spelen in de nieuwe Neder-
Jandse drama-serie 'Suite 215' die ko-
dinsdag start. Producer John van
p. Jje Rest windt er geen doekjes om: met
binne&e eerste twaalf afleveringen van deze
t i^picrie moet de basis worden gelegd voor
hoogwaardig en alom gerespecteerd
werk, hfodula'
'Suite 215' heeft aardige mogelijkheden,
want behalve de locatie van het hotel
staat er weinig of niets vast. Ger Apel
doorn en Harm Edens, twee jonge schrij
vers die onder meer voor 'Laat maar zit
ten' de teksten leveren, bedachten de
formule. Er is geen sprake van doorlo
pende karakters, elke aflevering kent
weer nieuwe hoofdrolspelers die zich
voor langere of kortere tijd in suite 215
inschrijven. Het hotelpersoneel bestaat
wel steeds uit dezelfde personen, maar
speelt meestal een achtergrondrol. Het
streven is ook om per aflevering te wis
selen van schrijver en regisseur.
Speeltuin
„Het moet een speeltuin zijn voor
schrijvers, regisseurs, acteurs en pro
grammamakers", drukt Van de Rest ie
dereen op het hart, „waarbij de schrij
vers veel in de melk te brokkelen heb
ben. Zij bepalen het verhaal en het gen
re. Het enige vaste gegeven waarmee ze
rekening moeten houden, is dat het zich
in dit hotel afspeelt. In plaats van te zeg
gen: 'Schrijf maar eens wat', gaven we
een vrije en toch gerichte opdracht".
Daarbij is de producent niet over één
nacht ijs gegaan. In totaal 41 bekende en
minder bekende schrijvers werden uitge
nodigd een 'treatment' te leveren, een
eerste idee van één of twee A-4'tjes. Van
die 41 mensen is aan 22 gevraagd een
eerste versie te schrijven en daar werden
de uiteindelijke twaalf scrip
teerd voor de eerste serie.
Het speeltuin-idee van een bonte menge
ling medewerkers lijkt wat te worden ge
logenstraft door het gegeven dat regis
seur Jan Keja al zeven afleveringen voor
zijn rekening neemt en scenario-schrij
ver Ger Beukenkamp de smaak dermate
te pakken heeft, dat hij reeds met zijn
derde verhaal bezig is. En in hoeverre
krijgt aanstormend talent nog de kans
zich te manifesteren wanneer ook schrij
vers van naam als Adriaan van Dis en
Jan Terlouw worden aangezocht een sce
nario te schrijven? Overigens lieten bei
de heren weten geen tijd te hebben.
Y oorzichtige start
Het ligt voor de hand een voorzichtige
start te maken, te mikken op zekere
kwaliteit en de risicovollere onderne
mingen te bewaren voor later. Maar
wanneer deze vorm van televisie maken
eenmaal aanslaat, zal de serie hopelijk
een kweekvijver van nieuwe, getalen
teerde schrijvers, regisseurs en spelers
kunnen zijn.
Dat dank zij de vele verschillende han
den die aan 'Suite 215' meewerken, de
verhalen en genres heel verscheiden zijn,
bewijzen de eerste twee afleveringen.
Daarvan mag 'Weerzien' komende dins
dag het spits afbijten. Lex Goudsmit en
Emmy Lopes Dias zien elkaar daarin als
Bram en Becky voor het eerst na 45 jaar
weer terug, en wel in suite 215. Tijdens
de oorlog leerden zij elkaar kennen op
hun gezamenlijk onderduikadres en wer
den verliefd. Een liefde die weliswaar
onbeantwoord moest blijven, omdat bei
den zich al aan een ander gebonden wis
ten. Wanneer Becky jaren later ernstig
ziek wordt, wil ze haar geliefde van des
tijds nog eenmaal terugzien. Een ont
moeting die voor beiden niet bepaald
zonder gevolgen blijft.
Gevoelens
De acteerprestaties laten weinig te wen
sen over. De diepe gevoelens die de twee
mensen na al die jaren nog steeds voor
elkaar koesteren, worden geloofwaardig
over het voetlicht gebracht, niet in de
laatste plaats door de teksten. Zo is met
name de laatste zin een merkwaardige
mengeling van ontroering en wrange iro-
theaterstuk op de planken te brengen,
zijn in een vergevorderd stadium en dat
lijkt heel terecht. Zo snijdt het mes vol
gens Van de Rest aan twee kanten. Kwa
liteit op televisie die tevens nieuwe thea
terstukken voorbrengt.
Het grote verschil tussen 'Weerzien' en
de daarop volgende aflevering berust
met name op het luchtige karakter van
de tweede. Hierin wordt een provinci
aals echtpaar bedacht met een meteoriet
die zich door alle etages van hun huis
boort, om ergens onder het parket te ein
digen. Natuurlijk zal zo'n ding-uit-de-
ruimte wel het één en ander waard zijn,
en de man, Sjaak, gespeeld door Frits
Lambrechts, loopt voortdurend rond
met florijntekens in zijn ogen. Het valt
hem echter niet mee zijn vrouw Anja
(Maijan Luif) te overtuigen van het
voordeel dat ze bij de verkoop van de
steen zullen hebben.
Onderzoek
Sjaak en Anja zijn geen mensen die uit
zichzelf hun intrek nemen in een derge
lijk duur hotel. In dit verhaal is dat op
gelost doordat de Universiteit van Am
sterdam onderzoek wil doen naar de me
teoriet en om die reden het echtpaar
maar al te graag met steen en al laat
overkomen en derhalve ook de verblijfs
kosten betaalt.
Nog een andere manier om aannemelijk
te maken dat ook minder financieel be
voorrechte mensen in suite 215 verblij
ven, is door ze bijvoorbeeld 'een week
endje Amsterdam in hotel Mauritz' te
laten winnen. Maar het vaste gegeven
van een sjiek en dus duur hotel lijkt op
het eerste gezicht aanleiding te geven tot
het ten tonele voeren van de ietwat ge
goede burgerij.
Het decor is tot in de puntjes verzorgd.
Naast de lounge waar de spelers in elke
aflevering hun allereerste entree maken,
is een enorm lange hotelgang gebouwd
met aan weerskanten deuren die toegang
geven tot de diverse kamers. Alle deuren
kunnen open... een paar centimeter. Dan
is daarachter een harde, echte muur.
Maar bij de deur van suite 215 kun je
wél naar binnen om een kijkje te nemen
in de kamer met balkon, de slaapkamer
daarachter en de badkamer.
Plattegrond
„De unieke situatie doet zich hier voor
dat de schrijvers zich volledig kunnen
richten naar het decor dat al in een
eerder stadium gereed was", maakt Van
de Rest duidelijk. „Zij kunnen thuis let
terlijk met de plattegrond voor hun neus
het scenario schrijven, of zelfs hier door
het hotel dwalen. Het decor wordt niet
voor de gelegenheid opgebouwd en weer
afgebroken, maar staat permanent ter
beschikking van de gebruikers. Decor
ontwerper Huub Gestel heeft zich des
tijds samen met Jan Keja gewijd aan de
uitvoering ervan. Ik heb gezegd 'doe
maar', en toen hebben ze dit eh... niet al
te goedkope decor gebouwd".
Niettemin moet 'Suite 215' een betaalba
re produktie blijven. Daarom worden de
meeste afleveringen in vier A vijf dagen
opgenomen. Regisseur Jan Keja werkt
het liefst met één camera. Elke shotwis
sel is daarom heel filmisch. De producer
wenst vurig dat de serie zal aanslaan en
wel om meer dan alleen financiële rede
nen, want: „Wanneer de serie op de buis
komt, hoop ik dat nog meer schrijvers
worden geïnspireerd om aan dit project
mee te doen".
De tv-serie 'Suite 215' wordt vanaf dins
dag 1 oktober op Nederland 3 door de
NOS uitgezonden van 21.15 tot 21.45
disch Centrum West', 'De Dageraad', 'Zeg 'ns Aaa', 'In de Vlaamsche Pot', het is
Gefundenes Pressen voor miljoenen Nederlandse tv-kijkers. 'Take Off is de nieuwste
loot aan de zich steeds verder vertakkende stam. Een Nederlandse soapserie over twee
concurrerende luchtvaartmaatschappijen, waarmee Veronica volgende week donderdag
van start gaat. De Nederlandse pers mocht alvast een aflevering zien. Kosten noch
moeite werden gespaard om haar in hogere sferen te brengen - een heuse vliegtrip van
Schiphol naar Eindhoven Airport - maar wat zij uiteindelijk in 25 minuten te zien
kreeg bleef ver beneden NAP.
acteurs en regisseurs alleen op het toneel
rond? Steken de scenario's niet goed in
elkaar of wordt er te weinig tijd en geld
in gestoken? Dat het wél kan bewezen
onlangs de makers van de VPRO-serie
'Bij nader inzien', die op alle fronten
kon overtuigen. Maar dat is één van die
zeldzame parels in Hilversums (en
Luxemburgs) dramaland waar doorgaans
Koning Middelmaat regeert.
e ploeg van 'Take Off.
FOTO: VERONICA
„Wie te laat komt heeft een kwaaie
aan mij", zegt de cheffin van de
huishoudelijke dienst tegen een
nieuwe Turkse medewerker. Ah 4 j
(humor) is er niet van onder de in- I
druk. Volgende scène: twee smoe-
zende stewardessen. „Laat dat kind
de pest krijgen", sist de één tegen
de ander over weer een ander. Het
klinkt al evenmin overtuigend.
Even later briest de big boss tegen
een sollicitant: „Als ik praat heb je
te luisteren naar wat ik zeg". Fer
me taal, niets op aan te merken,
maar toch...
In geschreven vorm lijkt er niets mis
met deze simpele zinnetjes. Uitgespro
ken door acteurs en actrices van 'Take
Off leiden ze tot gekrulde tenen. Ook in
andere dialogen van de eerste aflevering
van deze nieuwe Nederlandse soapserie
is het 'echtheidsgehalte', dat bijvoor
beeld voor BBC-stukken zo gewoon is,
ver te zoeken.
Hoe komt het toch dat veel Nederlands
televisiedrama soms zo gekunsteld, zo
onecht overkomt? Lopen getalenteerde
aan wiens brein 'Take Off is ontsproten.
Desondanks heeft hij goede hoop dat de
soap zal inslaan. „Vliegen is leuk, reizen
ook. Er zit een element van spanning in
en het wel en wee van een luchthaven
heeft iets glamourachtigs. Dat alles bren
gen we in beeld", zo laat hij weten.
Onbekend
Conclusie
Als de eerste vijfentwintig minuten van
"Take Off maatgevend zijn voor het ni
veau van de rest van de serie, is er maar
één conclusie mogelijk: beneden de
maat. De introductie-aflevering wordt
gekenmerkt door een dunne verhaallijn,
als los zand aan elkaar hangende scènes
en pover acteren. Natuurlijk, de spelers
moeten in hun rol groeien en het verhaal
dient zich nog uit te kristalliseren, maar
tijdens een persconferentie werd duide
lijk dat de kijker weinig diepgang hoeft
te verwachten.
„Als je een goede seks- of geweldscène
wilt doen, ben je minstens een dag bezig.
De tijd om die subtiel in beeld te bren
gen hebben we niet. Overigens spelen
die elementen geen essentiële rol in het
stuk. Komen ze voor, dan wekken we de
suggestie", zegt regisseur Lex Pieffers,
Bij de casting is niet gestreefd naar het
aantrekken van acteurs of actrices van
naam en faam, waaraan jong talent zich
wel eens aan wil spiegelen en optrekken.
Het zijn bijna allemaal onbekenden, die
veelal de toneelschool hebben doorlopen
en van wie er sommigen enige tv-erva-
ring hebben. Goed uitziende jongeren,
uitermate geschikt voor het maken van
wervende reclamespots (enkelen komen
ook daadwerkelijk uit die wereld), maar
of ze voldoende bagage hebben om zo'n
stuk te dragen is twijfelachtig. 'Zwaarge
wichten' lijken op het eerste gezicht niet
voorhanden.
Op een speler meer of minder is trou
wens niet gekeken. Naast de twintig
hoofdrollen (voor onder anderen Roel
Bos, Eric Corton, Isabella van Rooy,
Frank Rigter en Caroline de Bruin) zijn
er zeventig gastoptredens. Liefst dertig
delen telt 'Take Off, die voor een deel
op locatie worden opgenomen, onder
meer op Eindhoven Airport.
„Het is een serie vol machtsverhoudin
gen, intriges, verraad, wraak en harts
tocht", luidt de tekst van een vooraf op
maatschappijen die elkaar het leven
zuur maken. De ene, Air Company,
wordt geleid door de meedogenloze Wil
lem Pieter van Mecklenburg, die W.P.
wordt genoemd. Een goed verstaander
heeft maar twee initialen nodig: hij moet
de nieuwe Nederlandse J.R. worden.
Een vast onderdeel van het verhaal vor
men de gebeurtenissen die zich dagelijks
op de luchthaven afspelen, het wel en
wee van de verschillende passagiers en
de onderlinge verhoudingen tussen ste
wardessen, piloten,grondpersoneel en
marechaussee.
Vergelijking
Een vergelijking met Medisch Centrum
West dringt zich op. Daar speelt zich al
les in het ziekenhuis af. In 'Take Off* is
de locatie de luchthaven. Na de eerste
afleveringen van MCW verscheen er
nogal wat kritiek vanuit de medische
wereld, omdat er een loopje met de
waarheid werd genomen. Zijn de makers
van 'Take OfF niet bang dat hen eenzelf
de lot treft? Lex Pieffers schudt z'n
hoofd. „In grote lijnen wordt de werke
lijkheid nagebootst. We kunnen ons
geen fouten permitteren".
Veronica-baas Joop Daalmeijer toont
zich - dat zal geen bevreemding wek
ken - publiekelijk zeer tevreden over
deze produktie. „Het is een echte Neder
landse soap; zelf geschreven en met een
club nieuwe acteurs. Als omroep moeten
we zeventig procent meer Nederlands
drama brengen dan voorheen. Met deze
produktie en 'In de Vlaamsche Pot' zit
ten we daar ver overheen. We hebben
gemeend het geld niet in grootschalige
shows te moeten stoppen, maar in dit
soort series".
Hij verheelt niet dat het „een aardige rib
uit ons lijf' is, maar weigert de prijs te
noemen.
Hoe het ook zij, vanaf 3 oktober kan een
ieder zich overtuigen van de kwaliteit
van 'Take Off.