Tv-pionier Erik de Vries heeft het nog steeds te druk voor herinneringen finale Tv en krant Eerste televisieprogram Spits moedig afgebeten Goede ontvangst in vele streken Proces-verbaal sr 'fieidae ©outotit' ZATERDAG 28 SEPTEMBER 1991 PAGINA „Onze idealen waren hooggestemd en waarachtig. Televisie zou de mensheid uit haar passiviteit halen. Onze hoop was gericht op het ontstaan van een totaal nieuwe wereld", zegt Erik de Vries nu over de beginjaren van de televisie. Hij kwam aanvankelijk met tv in aanraking als elektronica-man van het eerste uur. Inmiddels is de uitvinder van onder meer Teleac en Radio Stad 79 jaar en nog altijd te druk om lang stil te staan bij herinneringen. In verband met het feit dat het op 2 oktober veertig jaar geleden is dat de toenmalige Nederlandse Televisie Stichting (NTS) haar werkzaamheden begon, wordt er aan alle kanten aan hem 'getrokken'. Wie Erik de Vries zegt, kan niet om Hans Snoek heen. Erik en Hans - onafscheidelijk. Al veertig jaar bij elkaar. Ze hebben het waar schijnlijk zo lang samen volgehou den, omdat ze elkaar niet voor de voeten hebben gelopen. Ze hadden het allebei druk. Erik uit overtui ging, gehoord zijn overbekende uit spraak 'geen beter werk dan over werk'. En Hans gewoon door haar werk als danseres en balletleidster. Zij was destijds de oprichtster van het Scapino Ballet. Hun levens spe len zich af volgens de 'regels' van een goed toneelstuk. De spelers kennen hun tekst en komen op tijd op en gaan ook weer af als het script dat bepaalt. Hun huis groei de bij dat toneelstuk in veertig jaar uit tot een levendig decor van drie verdiepingen. Erik de Vries bleef al die jaren dezelfde gestructureerde chaoot, die hij altijd al was. Als hij voor dit interview naar fo to's en andere herinneringen zoekt, raakt hij het spoor af en toe bijster. „Zo gaat dat vaak", verklaart hij. „Als ik wat zoek, vind ik het vaak niet op dèt mo ment. Maanden later soms, kom ik - op zoek naar iets anders - eindelijk te gen wat ik aanvankelijk zocht". Het maakt hem niet narrig. Integendeel. En ter verontschuldiging kan hij aanvoe ren dat veel materiaal op het moment van het interview het huis uit is, omdat iemand zo aardig is hem te ontlasten van de verplichting eigenhandig zijn me moires te schrijven. Bij elk voorwerp dat hij, door zijn huis dwalend, uit het verleden opgraaft, bor relen herinneringen op aan een volge- stampt leven. Zijn vrouw Hans heeft bij dat alles een stroomlijnende rol. Ze heeft aan haar lange ballet-carrière niet alleen een kaarsrechte lichaamshouding, maar ook een stoïcijnse instelling overgehou den. Als haar .man weer eens druk geba rend en luidkeels in zichzelf pratend de trappen op en af stormt op zoek naar de materiële restanten van weer een onder het stof der jaren bedolven gebeurtenis, markeert ze even de pas, denkt een frac tie van een seconde na en scoort trefze ker met het noemen van juiste datum en plek van 'archivering'. En elke keer be loont Erik haar met luide loftuitingen. Verjaardagen Vaste ontmoetingspunten in deze ver knochte levens zijn veertig jaar lang hun beider verjaardagen, die ze steevast, om ringd door een grote schare vrienden, thuis vieren. Als er in hun stormachtige levens al plaats is voor tradities, dan be horen de verjaardagen daar in elk geval bij. Traditioneel zijn ook de regelmatige snipperdagen in Bathmen, in welke plaats ze een klein 'retraite-oord' hebben gevonden. Op achttienjarige leeftijd begon Erik de Vries zijn loopbaan op de afdeling zen- derbouw van het 'natlab' (natuurkundig laboratorium) bij Philips in Eindhoven. Hij maakte snel carrière, werd in het 'stenen tijdperk' van de televisie behalve zenderbouwer ook omroeper en pro grammasamensteller en was betrokken bij de bouw van verschillende proefzen- ders. Tussen de bedrijven door maakte hij enkele smalfilms die nog bekroond werden ook. Met zo'n start kan een loopbaan bijna niet meer stuk. In 1935 werd hij camera man-regisseur-omroeper van een één- mansstudio. Na de Tweede Wereldoor log was hij leider van de PET (Philips Experimentele Televisie). De PET ver zorgde een kleine 250 tv-uitzendingen die alleen in een beperkt aantal Eindho- vense huishoudens konden worden ont vangen. De proefuitzendingen vormden het voorspel voor het tv-tijdperk waarin we ons nog steeds bevinden. Helaas moet de 'jubilaris' toegeven dat de hoog gestemde verwachtingen uit de beginja ren nauwelijks zijn gehonoreerd. Wie de moeite neemt om halverwege een willekeurge avond een wandeling door stad of dorp te maken, waant zich in de 'aanleunwijken' van een giganti sche psychiatrische inrichting. Huis na huis straalt de passiviteit hem of haar te gemoet. Nederland ligt machteloos plat voor de buis met de lv-hapjes en het al of niet alcoholische sapje onder handbe reik. Laatste foto Erik de Vries was de eerste instructeur en adviseur van tv-teams bij alle omroe pen en later ook in verschillende Euro pese landen en onder de UNESCO-vlag in vele Amerikaanse landen. Hij werkte als free lance regisseur voor alle omroep verenigingen, in welke hoedanigheid hij o.m. een groot aantal afleveringen 'Pen sion Hommeles' regisseerde. Van oud worden wil hij niet weten, laat staan van oud zijn. Toch hebben zowel hij als zijn vrouw de leeftijd der sterken bereikt. Zij 80 en hij 79. Maar ze gedra gen zich nog alsof ze zestig jaar jonger zijn. Op zolder hangt een stel tumringen en tegen de zoldering en aan de muren zijn balletfoto's geprikt. In combinatie Tv-nestor Erik de Vries voor zijn boekenkast. met het beroep van Hans Snoek ligt de gevolgtrekking van regelmatige training voor de hand. Op de piano staat muziek van Mozart. Behalve danseres is Hans namelijk ook pianiste. Voor Erik telt een werkdag nog altijd twaalf uren. Hij citeert graag de legenda rische Amsterdamse arts Sajet, die ooit zei: „oud is wat je nog niet bent". Op het ogenblik vult hij zijn werkdagen met verschillende bestuursfunkties. Zo zit hij in het bestuur van een stichting die zich onder de titel 'Schrijvers in beeld' de produktie van een educatieve filmserie over schrijvers ten doel stelt. Films van pakweg een half uur lengte en bedoeld voor het onderwijs. Bij Philips halen ze hem er nog altijd bij als er iets nieuws 'op het vuur' staat. Hij is 'bij' tot en met de HD-tv, zoals hij ook getuige was van de eerste experi menten met diepte-televisie, ofwel drie dimensionale tv. „Schitterend was dat. Alsof je zelf in de scène waar je naar keek aanwezig was. Ik heb op zeker moment een wolkje sigaret tenrook vlak voor de camera-lens gebla zen. De mensen die het experiment via de monitor volgden, hebben met hun handen zitten wuiven om de rook die 'voor hun ogen langsdreef te verdrijven. Zo suggestief was de dieptewerking". Hij pakt het boekje 'Herinneringen aan Marga Klompé' (destijds cultuurminis ter) van tafel en tikt op de foto op het omslag: „Die foto heb ik van haar ge maakt. Kort daarop overleed ze. Zonder het te weten had ik de laatste foto van haar gemaakt". Eerste liefde De fotografie was een van zijn eerste liefdes en passend in de 'loopbaanplan ning' van een telg uit het interbellum van deze eeuw. „Eerst wou ik dokter worden. Toen vliegenier. Jongensdro men. Met die vliegerij ben ik serieus be gonnen, hoewel ik letterlijk in het begin ben blijven steken. Ik ben gewoon naar Plesman van de KLM gestapt en heb hem gevraagd of ik volgens hem kans maakte om vlieger te worden. Hij ant woordde met een wedervraag: waarom of ik krom stond. Hij gaf meteen zelf het antwoord: om m'n lengte te verbergen. Vanaf dat moment heb ik me in mijn volle lengte door het leven bewogen, hoewel dat mijn vliegplannen tot nul re duceerde. En ik ben nog gegroeid ook. Nu ben ik twee meter". De lengte zat hem bij het vliegen zoals gezegd letterlijk in de weg. Met vliegin- structeur Van der Graft mocht ik mee naar 'boven'. Die had zich waarschijn lijk voorgenomen mij zo snel mogelijk doodziek te krijgen. Hij heeft alles met het Pandertje waarin we vlogen uitge haald. Loopings, rolls en screws. Ik heb hemel en aarde vanuit alle hoeken kun nen bekijken. Jammer voor hem werd ik niet ziek. Ik vond het prachtig. Op zeker moment zat ik met een been ergens klem. Het had tot gevolg dat het vlieg tuigje niet meer funktioneerde zoals dat hoorde. We moesten een noodlanding maken en hebben het er zonder kleer scheuren afgebracht. Maar het was dui delijk dat cockpits niet op mijn lengte waren gebouwd. Vliegerij voorbij dus". Zijn vader raadde hem aan bij Philips te solliciteren. Een krankzinnig advies, want het was 1930. Het toppunt van de crisistijd. Philips zette de helft van zijn personeel op straat: van 22.000 terug naar 11.000 mensen. De Vries: „Maar nu het zotte: ik werd toch aangenomen op de afdeling zenderbouw. Werkdagen van twaalf uur. De eerste tv-zender die we bouwden zond uit op een golflengte van 7.85 m. Hij werd geplaatst op het dak van het Carlton Hotel in Amster dam bij de Munt". Kerkdienst In 1954 ging hij voor de Ikon (toen nog Ikor) werken. „Kun je het je voorstellen: ik als agnost bij de Ikor. Tussen twee dominees in ben ik er zelfs directeur ge weest". Jaren geleden kwam hij op het idee om in de late avond van 4 mei kerkdiensten te houden, diensten die het middernach telijk uur zou overschrijden, met de idee erachter dat herdenken moet gebeuren met het oog op de toekomst. Erik: „Want op de droefenis van 4 mei volgt de vreugde van 5 mei. We moeten niet eeuwig over een vorige oorlog blijven denken. We kunnen onze krachten beter richten op het voorkomen van volgende oorlogen. Dit jaar hebben we in verband met de Golfoorlog deze dienst niet meer gehouden. Iedereen die ermee te maken had, heeft die diensten overigens als zeer zinvol ervaren. Maar de Golfoorlog was een goede aanleiding om ermee te stop pen". Bij Philips deed hij veel meer dan waarvan z'n aanstellingsbrief melding maakte. Hij fotografeerde (had net een boxje gekocht of gekregen), maakte korte filmpjes van personeelsfeestjes. Erik: „Ik wilde gewoon plaatjes zien. Bij de eerste experimenten met tv werd bijvoorbeeld altijd een testbeeld voor de camera ge zet. De techneuten van toen waren net als die van nu. Ze willen geen gewone beelden; alleen maar testbeelden. Want in een testbeeld zit volgens hen alles wat je nodig hebt om de beeldkwaliteit te be oordelen. Maar ik heb ze zover gekregen dat ze de camera ook eens naar buiten hebben gericht. En in 1935 zijn er op mijn aandringen zelfs opnamen van een voetbalwedstrijdje op de binnenplaats van de fabriek gemaakt". Het was een enerverende tijd, die boven dien regelrecht op de Tweede Wereld oorlog afstevende. Erik: „Ik liep met een gebroken geweertje, maar overwoog wel om me in Spanje te melden voor de Burgeroorlog, omdat ik ervan overtuigd was dat Hitier daar nog te stoppen was". Hij heeft zich tenslotte niet in het Spaanse oorlogsgeweld gestort. Hij solliciteerde bij Associated Corres pondents. Daar werd hij op eigen ver zoek als fotocorrespondent naar de Bal kan uitgezonden. „Naar de Balkan om dat ik dacht dat de oorlog daar zou be ginnen". Hij heeft er van alles gedaan, tot en met spelen met de treintjes van het zoontje van koning Karei van Roe menië. Niet dood, maar weg De oorlog brak uit in West-Europa en niet in Oost-Europa, zoals de kersverse oorlogsfotograaf verwachtte. Toen Hit- Iers horden op 10 mei Nederland bin nenvielen, kon De Vries niet meer weg uit de Balkan. Tot dan toe had hij zich aardig weten te redden. Bij zijn ontslag bij Philips had hij zijn opgebouwde pensioen opgeno men. Een bedrag van rond de tweedui zend gulden, dat hij met maandelijkse porties van vijftig gulden in de Balkan opsoupeerde. De oorlog die uitbrak ont regelde veel en ook de regelmatige geld transacties ten gunste van Erik de Vries. Het leven werd ook voor hem ingewik keld. Uiteindelijk is hij in Indiè terecht gekomen, waar hij voor de Nirom (Ne- derlandsch-Indische Radio Omroep) werkte en in handen van de Jappanners viel. Hij heeft die tijd opgetekend in dagboe ken. Dagboekjes is juister. Papier was schaars in het Jappenkamp. Hij schreef zijn teksten met een fijngepunt Evers- harp potlood. Groen geverfd; Erik: „Ik zie dat potlood nog voor me. Er moet er hier zelfs nog ergens een liggen" (kijkt even rond en scharrelt wat tussen de spullen op zijn bureau zonder de groene Eversharp te vinden). Hij zag kans om vier regels kwijt te raken op de plek van één: „Papier kostte tien plukjes tabak per vel. Eén vel papier ten behoeve van mijn schrijverij, betekende dus tien ma gere sigaretjes minder roken. Dat was heel erg. Vandaar dat microscopische schrift". De dichter Leo Vroman was er zijn sla pie. Erik noteerde de gedichten die Vro man in die beroerde jaren bedacht. Als hij dat niet had gedaan, waren die wer ken van Vroman er nu niet geweest. Hij noteerde ze niet alleen, maar voorzag ze ook van data. Uitgerekend het Indische deel van Vromans oeuvre is derhalve exact gedateerd. De Vries: „Met dat soort dingen hield je je bezig. Het leven in de Jappenkampen was in zekere zin eenvoudig. Er waren maar drie dingen echt belangrijk, voor mij althans: eten, geruchten en boeken. Ik heb er 555 boe ken gelezen, waaronder drie detectives". FOTO: DIJKSTRA Het boek waaraan hij de dierbaarste her inneringen heeft is 'Adam and Eve' van Thomas Erskine. „Ik heb het nog, des tijds meegenomen uit het kamp. Óp 13 december 1945 kon hij het kamp verla ten. Hij woog nog 49 kilo, zeg maar 25 kilo per meter lichaamslengte. „Binnen een maand woog ik 85 kilo; ik heb nooit meer zo lekker gegeten als toen". Na de eerste vreugde werd hij ziek. Hij bleek tbc en pleuritis te hebben en be landde in een sanatorium. Ook bleek zijn hart zich twintig centimeter van z'n oorspronkelijke plaats te bevinden. Ge volg van mishandelingen. Ondanks alles verdween hij op zekere dag uit een zie kenhuis in Singapore, een briefje met de tekst 'niet dood maar weg' op zijn kus sen achterlatend. Langer verblijf in dat ziekenhuis zou zijn dood hebben bete kend. Pionier Op 18 maart 1948 had Erik de Vries li chaam en geest weer redelijk op orde en vatte hij zijn werkzaamheden in Neder land weer op. Drie dagen televisie per week, dinsdag, donderdag en zaterdag volgens een recept dat nu ook nog onge veer wordt gevolgd: nieuws, film, toneel. Zijn vrouw leerde hij door het tv-werk kennen. „Er werden opnamen van het Scapino Ballet gemaakt. We vielen voor elkaar. Zij was getrouwd en ik ook, maar tussen Hans en mij was het onmiddellijk koek en ei. We trouwden snel". Erik de Vries kijkt nog maar weinig tv. In elk geval nooit series. Nieuws en do cumentaires wil hij nog wel eens in ogenschouw nemen. Toen hij nog wel veel tv keek, en daarvoor net als nu wei nig tijd had, nam hij veel op video op. „Daarmee ben ik ook opgehouden. Er staan nu nog tachtig onbekeken banden in de kast met in totaal achthonderd uur programma's. Of ik er ooit aan toe kom om ze te bekijken, betwijfel ik zo langza merhand. Hans en ik houden het nu maar op levende voorstellingen en con certen in de vele theaters en concertza len van Amsterdam". Hans Snoek houdt zich bovendien bezig met de 'operatie onmisbare kunst' die aandacht vraagt voor kunstenaars die nog niet in de musea 'hangen'. En Erik de Vries zit zelf in het bestuur van het Taller-atelier dat beeldende kunst, mu ziek en (muziek)theater tot gemeen schappelijke produkties probeert te in spireren. Volgend jaar komt er uit die hoek een grote show in Parijs. Op zoek naar illustraties zet De Vries een stoffige doos op tafel. Vlak voordat hij het deksel met een snelle beweging uit zicht brengt, zien we de tekst op het deksel: 'Bestemd voor Omroepmuseum'. In de doos allemaal foto's van gebeurte nissen uit het veelzijdige leven van een tv-pionier. Uiteraard besteedden de kranten in Ni derland aandacht aan de invoering vai de televisie, een medium dat later ee; grote concurrent zou worden. Enkele da gen voor 2 oktober 1951 schreef de per onder meer: Het eerste officiële Nederlandse te levisieprogramma, dat op Dinsdag avond 2 October zal worden uitge zonden, wordt verzorgd door gezamenlijke omroepverenigingen, De volgende artisten zullen er aan medi werken: Ank van der Moer, Hetty Blol Albert van Dalsum, Ad Hooykaas en Jt han de Meester. Verder wordt er in ee kinderrol gespeeld door de 11-jarig Louis Bouwmeester, een achterkleii zoon van wijlen de grote toneelacteur Het betreffende televisiespel 'De Tove; spiegel' werd geschreven door Willy va: Hemert, Peter Koen en Evert Werkmai De regie is in handen van Eric de Vrie ER KWAMEN BEELDEN GISTERAVOND Hopelijk zal er in de Nederlands historie nimmer gesproken worde over de 'Slag bij Bussum' of 'Slag bij Lopik'. Deze gemeente worden gelukkig in dit verband t( dusverre in onze geschiedenisbot ken niet vermeld. In een andei meer vreedzaam opzicht staan echter onuitwisbaar in de histon gegrift en wel met ingang van gist! ren. Om kwart over acht stonden een twe duizend fonkelnieuwe apparaten, ov het hele land verspreid „aan" om de ee ste beeldgolven op te vangen die vani Irene-studio uit Bussum via de tweeho derd meter hoge zendmast te Lopik den uitgezonden: de Nederlandse telei sie zette haar eerste officiële schreden onze samenleving. Het 'alle begin moeilijk' geldt wel in het bijzonder v< dit technisch hoogst ingewikkelde tele sie-experiment, dat in zijn programma sche uitleg moest worden gelegd in ha den van medewerkers die weliswaar b! ken van enthousiasme, maar die n; niet beschikken over voldoende en ring. Rekening houdende met deze fa toren heeft Nederland gisteravond m» dig het moeilijk begaanbare televisiepa ingeslagen onder het speurende oog va naar schatting vijftigduizend landgem ten, die in groten getale rond toestellt geschaard in alle delen des lands de tel visie-première hebben gevolgd. Het regeringswoord van mr. J.M.L. Cal de staatssecretaris van O., K. en W., 1 een economische en culturele inslag, zijn openingstoespraak kwam duideli tot uiting, dat de regering zich in hoogs instantie verantwoordelijk acht voor h goede gebruik van de televisie. Dei moet niet leiden tot cultuurafbraa maar tot cultuurverspreiding en tot cu tuuropbouw. Jeanne Roos, de Amsterdamse journal! te, voor deze avond fungerende als i aantrekkelijke omroepster, zei niet veel toen ze in haar openingswoordje b weerde: „Het is een heel bijzonde avond, ook voor ons in de studio. Dank zij de deskundige voorlid ting wisten bewoners in streken d binnen een straal van 50 kilomet van de zender liggen - prof. Halbertsma sprak in zijn boek 'De le en de televisie' zelfs over 70 kilometer dat zij practisch op een goede ontvan konden rekenen. Maar daarbuiten? was gespannen verwachting. Het resi taat is alleszins bevredigend geweest. Prof. Kors, de voorzitter van Nederlandse Televisie Stichtii kreeg na afloop van de allereer televisie-uitzending de mededelii dat twee ambtenaren in func hem wensten te spreken. Prof. Kors moest weliswaar een aan enthousiaste gasten in de steek lat( maar disciplinair als de professor is, hij onmiddellijk gehoor aan het verzoi Het bleken twee ambtenaren te zijn de Arbeidsinspectie uit Utrecht, die eigen ogen hadden gezien dat er kind Toch arbeid was verricht en wel door de I jarige Louis Bouwmeester, zoon van cabaretier Stoethaspel". De jonge Lu. moest als getuige verschijnen. De hei van de Arbeidsinspectie waren van een proces-verbaal op te maken, i werden geïmponeerd door het druk) J; bijzondere uur en „beloofden" vandi bij prof. Kors opnieuw op bezoek te men. Inmiddels heeft een hoge Nederland! g< autoriteit gezegd, dat als prof. Kors 1 deze overtreding moet „zitten", hij televisietoestel in zijn cel krijgt. Z( hc bc da ki Kï sp hij Ki toi str ge- on m< KI Ki on Te Sp Sti dri teL dei doe |ha Toer 1961 de voor bij c dio sione de e: derla ter d „Maa de sp van g wel z< beeld minui moesl over verva twee. lijk ge of vijl te je e geen daar c iets te de doi ten zii doelpi techni werd i honen In hel den d riode zonda moest settes Hilvei dan ei ook n die ee: eindel: In die met pl op de met al zaak", progra laat o was. Pli streeks Honga met pl samen P' seur/pi VRO an Le wijs d< bracht, nog ni< jen st<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 32