Oostenwind waait over bij Wereldraad EeidaeSoivumt GEESTELIJK LEVEN OPINIE Jongeren Machtsverlies onverteerbaar voor Spaanse kerk li COMMENTAAR 1 uT £cicUc0CHuant Helft Sovjetburgers wil van joden af MOSKOU Ruim 50 procent van de Sovjet-burgers wil dat alle joden het land verlaten, zo blijkt uit een opiniepeiling die woensdag openbaar werd gemaakt tijdens de eerste conferentie over antisemitisme in de Sovjetunie. Ruim de helft van de on dervraagden was bovendien van mening dat de strijd tegen het zionisme versterkt moet worden. De peiling bevestigt de conclusies van de meerderheid van de sprekers op de conferentie dat het antisemitisme in de Sovjetu nie toeneemt nu het land van communisme overgaat in een vorm van democratie. „Dit is niet het totalitaire antisemitisme dat we van vroeger kennen en dat hypocriet was. We hebben nu te doen met openlijk antisemitisme", zo verklaarde Dr. Michail Tsjlenov, mede-voorzitter van Va'ad, de confederatie van joodse organisaties en gemeenschappen in de Sovjetunie die de confe rentie heeft georganiseerd. „Net zoals nazisme, verspreidt dit openlijke antisemitisme zich in de grote steden van de Russische Federatie, terwijl wij in an dere republieken het totalitaire antisemitisme zien dat wij zo goed kennen", aldus Tsjlenov. Een op drie kerken Hervormd ledengeld dubbeltje omlaag ZATERDAG 28 SEPTEMBER Hij treurt eerst echt, die treurt zonder betaalt geen cent aan Wereldraad GENEVE De in geldnood verkerende Wereldraad van Kerken heeft niet alleen te lij den onder de inflatie en de harde Zwitserse frank. Van de 317 lidkerken betaalt een der de geen cent aan de oecumeni sche beweging. Voor een deel zijn dat kleine kerken uit ont wikkelingslanden, voor een ander deel de kerken uit de voormalige communistische landen wier roebels, forinten en zlotys in Genève onbruik baar zijn. LEIDSCHENDAM De hervormde gemeenten hoeven vol gend jaar per doop- en belijdend lid een dubbeltje minder te betalen, heeft de Generale Financiële Raad (GFR) van de Ne derlandse Hervormde Kerk besloten. Het ledengeld, de belang rijkste component van het quotum (verplichte afdracht van de gemeenten voor het bovenplaatselijk kerkewerk), is voor het derde achtereenvolgende jaar verlaagd. In 1988 en 1989 moest fl. 5,87 per lid worden opgebracht. In 1990 moest fl. 5,80 en in 1981 5,75 per lid worden betaald. Volgend jaar zal elke gemeente kunnen volstaan met een bedrag van 5,65 per lid. De GFR noemt de verlaging van het ledengeld een meevaller voor de ge meenten in een tijd van toenemende inflatie. Ze toont aan dat de bezuinigingen bij de classes, provincies en het landelijk bureau succes hebben. Een andere reden voor de verlaging is de accent verschuiving naar de tweede component van het quotum, de heffing op de inkomsten uit bezit. Hiervoor geldt weliswaar een vast percentage, maar toch stijgen de opbrengsten door enerzijds grotere inkomsten uit onroerend goed en anderzijds doordat de GFR er alles aan doet om de heffing te baseren op recente gege- door MARINUS V.D. BERG „Jongeren beleven hun ziek- zijn en gehandicapt-zijn heel anders dan ouderen", schreef iemand me. ,,lk zou heel graag een boek lezen, dat gaat over zieke en gehandicapte jongeren: wat hun geloof tijdens het ziek-zijn en gehandicapt zijn betekent, wat zij voelen, hoe zij tegen alle onbegrip opboksen... Daar is heel weinig over geschreven, jammer genoeg". Het is uit een brief van iemand die zelf op jonge leeftijd ernstig ziek werd met blijvende gevolgen. Over deze brief heb ik een tijdje zitten na te denken. Ik had juist gelezen over jongeren met Cystic Fybrosis. Een stofwisselingsziekte, die in de kinderjaren zich meestal openbaart. Naarmate het kind ouder wordt, een jongere wordt, gaat hij of zij ook meer het levensbedreigende van deze ziekte beseffen. Ik las dat het voor het levensgeluk van belang is om te leren je leven niet steeds te spiegelen aan dat van gezonde leeftijdsgenoten. De ziekte brengt allerlei beperkingen met zich mee. Dat geldt ook voor jongeren die lijden aan rheuma. Een ziekte die vooral onzichtbaar is, maar veel moeheid en pijn met zich meebrengt. De televisie liet de laatste tijd een jongere zien die geleden heeft aan kanker. Hij hoort tot de groep die genezen is en wil er, zoals hij zegt, het liefst niet meer op aangesproken worden. Dit jaar is er bijzondere aandacht voor kinderen en jongeren die met kanker in aanraking komen, omdat ze zelf hieraan lijden of één van de ouders lijdt aan een blijvende of ongeneeslijke ziekte? Hoe beïnvloedt dat het leven van jongeren? Dat zou een vervolgvraag zijn op de vraag van de briefschrijfster. Zij schrijft dat jongeren het ziek- zijn en gehandicapt-zijn heel anders beleven. Ik probeer daarover na te denken. Allereerst is een verschil, denk ik: je toekomstverwachting wordt ernstig verstoord. Je studiemogelijkheden kunnen beïnvloed worden of je beroepskeuze. Er kan een angst in jezelf ontstaan over je toekomst in relatie met een ander. Tijdens de zomervakantie vertelde een jongere mij dat zij een relatie had losgelaten met een jongen die leed aan astma. Dat was voor hem, maar ook voor haar moeilijk geweest. Zij had ontdekt dat de relatie vooral steunde op medelijden en niet op echte liefde. Een jongere met een ziekte kan bang zijn vanwege zijn of haar ziekte afgewezen te worden. Toch ken ik ook een jongere die leed aan de hiervoorgenoemde ziekte: cystic fybrosis en zij is nu al weer meerdere jaren getrouwd. Zijn ouders hadden in het begin aarzeling. Hij hield veel van haar en besefte dat hun huwelijk misschien niet zo lang zou duren. De liefde was hier sterker dan de doodl Ondervinden jongeren meer onbegrip omdat in onze samenleving het jong, mooi en aantrekkelijk zijn sterk centraal staat? Of hebben jongeren misschien minder gespreksmogelijkheden met lotgenoten? De jongere die mij schreef heeft kennelijk ook behoefte aan herkenning: hoe ervaren andere jongeren hun ziek-zijn en gehandicapt-zijn? Wie mij over jong-zijn en leven met ziekte of handicap wil schrijven is ook van harte welkom. (Willemsgang 44, 7607 EB Almelo). GENEVE De wind woei uit het oosten tijdens het 43e Centraal Comité (bestuur) van de Wereld raad van Kerken, de afge lopen dagen in Genève. De orthodoxe kerken hebben de historische be tekenis van de zitting, waarop de Wereldraad besliste over een nieuwe structuur en nieuwe prio riteiten voor de komende jaren, aangegrepen om hun zorgen over de koers van het oecumenisch or gaan te uiten. Opvallend was dat de bomen - o.a. in de persoon van secretaris generaal Emilio Castro - wel meebogen onder de luchtverplaatsing, maar zich uiteindelijk weer in hun oorspronkelijke posi tie herstelden. De strijd tussen hen die streven naar een vooral op de ker ken gerichte Wereldraad en de kerken die de We reldraad een maatschap pelijk betrokken voorhoe de-functie toedichten, gaat door. Ds. Willem van der Zee was de afgelopen acht dagen als waarnemer aanwezig tijdens het Centraal Comité. De secre taris van de Nederlandse Raad van Kerken is verrast over de orde waarin de vergaderingen hebben plaatsgevonden. "De Wereldraad is geschrokken van de chaos tijdens de Assem blee in Canberra in februari dit jaar. Er is nu veel zakelij ker vergaderd". Wat zich in Canberra al open baarde, zette zich door in Ge nève. Net als in Australië ga ven de orthodoxe kerken, die 100 miljoen gelovigen verte genwoordigen, een gezamenlij ke verklaring uit, waarin ze eisten dat de Wereldraad een raad van kérken moet zijn. Het is de orthodoxen een doorn in het oog dat de organi satie zich in haar 43-jarig be staan meer en meer heeft ge richt op andere zaken dan kerkelijke eenheid alleen. In de verklaring eisten de ortho doxen een koerscorrectie. Ze werden bijgevallen door de Li banese aartsbisschop Aram Keshishian (de eerste ortho doxe voorzitter van het Cen traal Comité) en in feite ook De Armeense aartsbisschop Aram Keshishian, de eerste ortho doxe voorzitter van het centraal comité van de Wereldraad van Kerken. FOTO: ANP Van der Zee, maar dan wel vanuit het standpunt van hun eigen gelijk. Er heerst droefe nis dat dit onderwerp slechts een van de vele is geworden dat bovendien onderbelicht bleef. Overbelicht vinden de ortho doxe kerken bovendien de deelname van vrouwen en jongeren aan de Wereldraad. „Dat voelen ze als een dwang maatregel. De orthodoxe ker ken zijn sterk hiërarchisch. Er is een groot verschil tussen le ken en geestelijken". Volgens Van der Zee hebben de orthodoxen echter op geen van de door hen naar voren gebrachte punten succes ge boekt. Pogingen om de specia le commissie voor de dialoog met de joden onder te brengen in een afdeling die zich bezig houdt met 'andere godsdien- Irritaties Van der Zee signaleert twee irritaties bij de orthodoxe ker ken. In de nieuwe structuur van de Wereldraad houden vier programma-eenheden zich bezig met verschillende onderwerpen. Een van deze 'units' gaat over Eenheid en Vernieuwing. „Voor de ortho doxen is 'vernieuwing' terug gaan naar de bronnen, naar de traditionele leer zoals die is vastgelegd in de orthodoxe concilies. Die verander je niet meer". De orthodoxe kerken laten zich liever niet onderwij zen op dit gebied door prote stantse en anglicaanse lidker ken. Ze willen niets liever dan een geloofsgesprek aangaan over kerkelijke eenheid, aldus sten', faalden. Een 'historische beslissing' van de Wereldraad, aldus Van der Zee, waarmee de organisatie aangaf dat de joodse religie een speciale plaats inneemt binnen de or ganisatie. Harde getallen Ook pogingen om een speciale vijfde programma-eenheid voor religieus onderwijs voor Oost-Europa op te richten, strandden op de harde realiteit van de getallen: 30 stemmen voor, 87 tegen en 3 onthoudin gen. Ondanks hun dreigement ermee, verwacht Van der Zee niet dat de orthodoxe kerken na deze organisatorische echecs zullen opstappen. „Ze zijn nu vertegenwoordigd in vrijwel alle belangrijke be sluitvormingsorganen". Leonid Kishkovsky is sinds dit jaar lid van het dagelijks be stuur van de Wereldraad. De Amerikaan is lid van de Oos- ters-orthodoxe Kerk in de Verenigde Staten, een kerk met ongeveer 750.000 leden. De voorzitter van de Ameri kaanse Raad van Kerken zou het 'tragisch' vinden indien kerken als de Russisch-Ortho- doxe Kerk de oecumenische beweging zouden verlaten. „De kritiek van de orthodoxe kerken gaat niet over de plaats van hun eigen theologie. Het gaat om de zorg om de onder graving van basiselementen in het christelijke geloof, zoals die in het Westen plaatsvindt. Veel theologen vinden het niet meer belangrijk te geloven in de drieënige God, of in de Hei land Jezus Christus. De ortho doxe kerken worden in hun kritiek daarop bijgevallen door de kerken in de Derde We reld". Dat de oosters-orthodoxe ker ken zich vooral de laatste drie jaar zo hebben laten horen, komt volgens Kishkovsky door het belangrijker worden de grondvlak in deze kerken. „De leken en geestelijken in de- lagere echelons kunnen na de, bevrijding van het commu nisme zeggen hoe ze erover denken. De kerkelijke leiders moeten daar rekening mee houden. Maar de theologische kritiek van de orthodoxen da teert al van de een veel oudere datum". Diepgaand Kishkovsky vindt dat de or thodoxe kerken en de Wereld raad tijd moeten uittrekken voor een diepgaande dialoog. Nu de Oosteuropese kerken weer vrij zijn om hun kerke lijk en maatschappelijk leven op te bouwen, kan die dialoog veel diepgaander worden dan tevoren het geval was. "Vóór de verdwijning van het com munisme konden de kerken nooit echt vrijuit spreken". "De dialoog kan uitmonden in een nieuwe oecumenische di mensie. Het kan een nieuwe visie opleveren over de plaats van het christendom in het volgende millennium. Maar eerst moet er een eerlijk ge sprek plaatsvinden tussen het westerse en oosterse christen dom. Over uitwisseling van ideeën, over wat goede en slechte oecumene is. Het is niet eerlijk om te zeggen dat de huidige oecumene niet dichterbij de orthodoxie kan komen. Misschien is de situatie over 20 jaar wel totaal anders". Intussen zal de strijd tussen de kerkelijk en maatschappelijk gerichte stroming binnen de Wereldraad voorlopig nog wel doorgaan. Van der Zee is als progressieve theoloog vooral blij met de programma-een heid die zich met het conciliair proces zal bezighouden. „Deze unit zal een voortrekkersfunc tie kunnen vervullen". De af deling gaat zich buigen over o.a. mensenrechten, milieu, economie, rechten van vrou wen en jongeren, en onderwijs op al deze gebieden. "Het grote gemis van de We reldraad is de RK Kerk. Pro testanten en orthodoxen naast elkaar, daar mist iets tussen. De RK Kerk weet op een be wonderenswaardige manier de trouw aan da traditie te ver binden aan maatschappelijke betrokkenheid. Het zou ramp zalig zijn wanneer ze niet zou deelnemen aan de Wereld- De Keniaanse bisschop mgr. John Mutiso Mbinda die waar nemer was bij de conferentie zegt in de eerste plaats te stre ven naar handhaving van de betrekkingen die het Vaticaan en de Wereldraad nu hebben. Sinds zeven jaar bestaat er een gezamenlijke werkgroep, die in Canberra een studie uit bracht over plaatselijke en mondiale kerkelijke eenheid. „Maar onze relatie zal altijd moeten terugvallen op de vraag wat de aard van de kerk is. Het antwoord op die vraag geeft ook de grenzen van de samenwerking aan". Mutiso is zeer tevreden over het feit dat de reorganisatie van de Wereldraad een specia le functionaris heeft opgele verd voor de verhouding tus sen Rome en Genève. Het bu reau maakt deel uit van het Secretariaat-Generaal, dat het management van de vier 'units' van de Wereldraad op zich neemt. "Zo'n persoon was 'er tot nu toe niet". Twee Spaanse bisschop pen met een bescheiden vooruitstrevende reputatie hebben deze week besfo- ten hun taak neer te leg gen en missionaris te wor den. Ze hadden veel kri tiek op de gang van zaken in hun kerk en meer in het bijzonder op de groei ende invloed van het Opus Dei op de Spaanse kerk. Ze stonden model voor een kerkopvatting waar de paus duidelijk niet gecharmeerd van is. Deze zet momenteel grote haast achter de heilig verklaring van de stichter van deze lekenbeweging, José Ma ria Escriva de Balaguer, een volstrekt ander type priester dan de twee bisschoppen. Het belangrijkste obstakel op weg naar zijn heiligverklaring blijkt inmiddels opgeruimd. In het dossier over de stichter ontbrak tot nu toe een wonder, maar de Vaticaanse commisie die de canonisatie voorbereidt heeft daar inmiddels in voor zien. De wonderbaarlijke ge nezing van een zeventigjarige Karmelietes die leed aan kan ker en hernia is onlangs door de voorzitter Edward Nowak op het conto van de stichter van het Opus Dei geplaatst. Net als toen het Vaticaan zich enige jaren geleden voornam priester-slachtoffers van de Spaanse burgeroorlog zalig te verklaren, leven er ook nu in de Spaanse katholieke kerk en daarbuiten grote bezwaren te gen deze komende heiligver klaring. De man die het als zijn taak zag door een speciale lekenorganisatie waarvan de leden in woord en daad de maatschappij moesten herker stenen, wordt onder meer door zijn oud-secretaris van grote ambitie, manipulatie en valse bescheidenheid beschuldigd. Die verklaring staat niet op zichzelf. De stichter van het Opus Dei liet zich markies van Perralta noemen en zelfs zijn naam veranderen om daar meer uitstraling aan te geven. Genoeg redenen dus om min stens aan zijn nederigheid te twijfelen. Op het Vaticaan en de paus zal dit weinig indruk maken. Net als hij voor Polen deed zoekt de paus immers naar voorbeel den die bij zijn kerkelijk ideaal passen. Soms begaat men daar bij in het Vaticaan een fout die onder druk van buiten af her steld moet worden zoals vorig jaar toen het Vaticaan met het oog op vijfhonderd jaar kerste ning met het voorstel kwam de Spaanse vorstin Isabella za lig te verklaren die verant woordelijk was voor de uitdrij ving van de joden uit Spanje. De paus sprak er deze week tegenover de Spaanse bis schoppen zijn spijt over uit dat de Spaanse maatschappij de laatste vijftien jaar in moreel zo zwaar is afgegleden. Soort gelijke verwijten maakte hij in juni toen hij in Polen was. De paralellen tussen Polen en Spanje liggen dan ook voor het oprapen. Net als Polen nu be leefde Spanje na de dood van Franco een inhaaloperatie. Het verschil in zeden met de rest van Europa werd in Spanje en nu in Polen snel weggewerkt. Net als Polen nu nog stond Spanje tot aan het verdwijnen van Franco bekend als een van de meest katholieke lan den ter wereld. Kerk en staat waren onder het bewind van de generalissimo José Maria Escriva de Bala guer FOTO: BAYARD 'PRESSE twee handen op een buik. Franco zag in het katholieke geloof het bindmiddel bij uit stek van de samenleving. In de laatste jaren van het Francobewind begon de Spaanse kerk, daarin regel recht beïnvloed door het Tweede Vaticaanse Concilie, afstand te nemen van het regi me. Onder leiding van kardi naal Tarancon realiseerde zij zich dat zij niet zonder zonde was geweest bij het ontstaan van de Spaanse burgeroorlog, waarin dertien bisschoppen, 4184 priesters en een kleine drieduizend paters en nonnen werden vermoord. Zij reali seerde zich dat deze extreme haat mede was opgewekt door de grote macht die zij koste wat kost had willen behouden. In de afgelopen vijftien jaar heeft de kerk in Spanje een verlies van een nog veel groter kaliber geleden. Zij is niet lan ger de morele hoeder van de natie. Zij verloor de strijd te gen de legalisering van echt scheiding en abortus en zij is niet langer staatskerk, want protestanten, islamieten en jo den hebben nu dezelfde rech ten als rooms-katholieken. Het is duidelijk dat de Spaanse bisschoppen van wie inmid dels een groot deel hun benoe ming te danken hebben aan paus Johannes Paulus II dit verlies niet weten te verkrop pen. De weinige meer modern gezinde bisschoppen die zich realiseren dat dit verlies mede de vrucht is van een heilzame verbreking van de ooit onlos makelijke maar o zo corrum perende band tussen kerk en staat, doen er het zwijgen toe, zij gaan, niet alleen in Spanje, in een soort innere Immigra tion. Net als in andere 'bevrijde' Oosteuropese landen zal de rooms-katholieke kerk in Spanje door zich te spiegelen aan ideaalbeelden en machts posities uit het verleden figu reren als underdog maar daar mee haar teruglopende in vloed niet kunnen terugwin nen. In dat verband voorspelt de bisschoppensynode over Europa die de paus voor no vember bijeen heeft geroepen waarschijnlijk niet veel goeds. Dr. P.A. van Gennip, secreta ris van de Katholieke Raad voor Kerk en Samenleving vreest dat de bisschoppen on der leiding van de paus vooral zullen proberen verloren gega- ne macht terug te winnen. An dersdenkenden in de RK kerk zijn er wel, maar zij laten zich gewoontegetrouw niet horen. ndc kt aag wel Kok en de PvdA Het moet voor Pvd A-leider Wim Kok een vree ml waarwording zijn geweest. In eigen gelederen fel omsti gform kreeg hij deze week volop steun van traditionele 'tegei it eei ders'. Oppositieleider Bolkestein (VVD) zei in onze kr r hopen dat Kok de strijd in zijn partij overleeft. Niet i1 het nu opeens zo goed kan vinden met de PvdA-leider, aremg Kok vertegenwoordigt een gematigde stroming binne f^ve partij waarmee de VVD in de toekomst ooit nog eens p ,erech ke zaken hoopt te doen: een kabinet zonder het CD Vb), Bolkestein was het KNOV-voorzitter Kamminga, di h°eve ramp voorspelde als het congres van de PvdA de voorste inzake wao en Ziektewet afkeurt en daarmee zijn leid het kabinet het bos in stuurt. VANMORGEN, bij het begin van het PvdA-congres i megen, was de afloop nog steeds onzeker. Uit een ron rJVJ1 lang de PvdA-gewesten, die wij gisteren publiceerden, dat de meeste gewestvoorzitters erop rekenden dat Ki vertrouwen zou krijgen met het hoofd, niet met hei Het zijn echter niet de gewestvoorzitters die het vand Nijmegen voor het zeggen hebben; dat zijn de afdeling daar zijn de emoties de afgelopen weken hoog opge Ook deze afdelingen moeten echter een afweging make leen door in het kabinet te blijven kan de PvdA invloe ven uitoefenen op de instandhouding van de verzot staat. Alleen zo kan bij de formulering van de uiteini wetsvoorstellen alsnog worden getracht de scherpste van de wao-voorstellen wat bij te vijlen. Het alternatiel de wao-voorstellen worden afgewezen, Kok opstapt i kabinet valt. Aangezien in Nederland de regel geldt d; breekt, betaalt', zouden nieuwe verkiezingen wel eens treuze gevolgen kunnen hebben voor de PvdA. Het is echter niet alleen de PvdA die beducht zou n •zijn voor de uitslag van eventuele nieuwe verkiezinge voor het CDA staat veel op het spel. De Amsterdamse coloog prof. Daudt heeft ooit de theorie van 'de u noodzaak' geformuleerd, gebaseerd op een uitspraak v IKEI katholieke leider Nolens in de jaren twintig. Deze t 'aars houdt in dat christen-democraten alleen een coalitie t PvdA aan gaan wanneer een rechtse coalitie geen me heid heeft of wanneer de maatschappelijke verhouding iet v verstandig maken met de PvdA te regeren. Bijvoorbe l", een tijd van even noodzakelijke als ingrijpende veran loom gen in het sociale stelsel. Wat dat betreft zijn de wao n stellen nog maar een begin, zoals deze week ook ble een nota van staatssecretaris Ter Veld over de toekom de sociale zekerheid. BATS het nd k: ;volki nekk: is te iet 25- WlE, de theorie van Daudt indachtig, kijkt naar de ten van de meest recente opiniepeilingen kan tot geen re conclusie komen dan dat beide partijen een 'uiterste zaak' hebben bij het instandhouden van de coalitie. De schappelijke omstandigheden vragen om een centrum coalitie, maar CDA en PvdA zijn bij eventuele nieuw kiezingen niet zeker van een regeerbare meerderhe andere mogelijkheid voor de PvdA is tweede viool te in een kabinet met D66, aangevuld met VVD of Groen een op z'n zachtst gezegd weinig aanlokkelijk alte voor de PvdA. Het CDA zou in theorie nog een vi kunnen aangaan met D66 dan natuurlijk zonder de jjg a' Ondanks de goede onderlinge verstandhouding tusse mier Lubbers en D66-voorman Van Mierlo hebben hr tijen echter zulke tegengestelde uitgangspunten, dat e litie nauwelijks denkbaar is. MaAR ook als de PvdA-leider vandaag het vertrouw zijn congres krijgt en de coalitie overeind blijft, is d de crisis in de PvdA niet overwonnen. De eerste vr rhijnse zijn of Kok zelf de steun voldoende vindt om door t< Stotti Zo ja, dan staat de PvdA aan de vooravond van een r me en vaak pijnlijke politieke heroriëntatie. De partij erfenis van de jarenlange oppositierol definitief va moeten afschudden en nieuwe antwoorden vinden vorming van een Progressieve Volkspartij? die aannspel op de problemen van de jaren negentig. De tijd zal 1( de PvdA daartoe in staat is. ere 'Klasse!': nieuw blad voor opvoeders DEN HAAG Sinds gisteren is er een nieuw blad op de Ne derlandse markt: 'Klasse!'. Het blad, ook verkrijgbaar in de kiosk, richt zich op ouders en andere opvoeders van kinde ren van vijf tot vijftien jaar. Daarmee is het blad te be schouwen als een vervolg op een blad als Ouders van Nu dat zich richt op de jongste kinderen. Het tweemaandelijks blad is een initiatief van de Stichting Katholieke School (SKS) dat tevens gezorgd heeft voor het startkapitaal. Deze stichting verzamelde fondsen vooral via besturenorganisaties in het ka tholiek onderwijs. Voorzitter is prof. dr. G. Brenninkmeijer. Ook pater H. van Munster, voormalig secretaris van het RK Kerkprovincie maakt deel uit van het bestuur. Om financieel zelfstandig te kunnen voortbestaan heeft het blad 'Klasse!' na de eerste jaar gang een betaalde oplaag van veertigduizend nodig. De re- daktionele formule van het blad is gericht op een breed publiek, vooral gezinnen, dat „waardering heeft voor ver trouwde waarden en normen en open oog voor moderne op vattingen". „De aandacht voor normen is duidelijk een trend", aldus hoofdredakteur Peter Meijering, „in de jaren zeventig en tachtig brak de pe riode aan van de 'vrije opvoe ding'. Alles mocht en alles kon en op een gegeven moment moest alles kunnen. Die tijd is voorbij; we beseffen dat kinde ren vrij laten ook betekent: kinderen aan hun lot overla ten. Ouders willen het nu an ders doen, gebaseerd op oude waarden en nieuwe opvattin gen. Daarbij wil het blad on dersteuning verlenen". Uitgave. Kantoor: Telefoon: Telefax Postadres Westerpers bv (maakt deel uit Apothekersdijk 34, Leiden. 071 -122 244 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Telefax: 070-3906 717. Postadres: Postbus 9. 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G.-J. Onvlee Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. Stadsredactie Leiden (tel. 071 - 144 046 of 071 -144 047): R. Kleijn (chef),l|)3^20 drs. J. van Zeijl. 4 048); K. van Herpen (chef), F. Buurman, Sport Leiden e.o. (tel 071 - 144 049)- K. van Kesteren. E. Huisman, H Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K Vis Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse. Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unit dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nedf België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swiers en M Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H Bijlevelc land, P Koopman, D van Rietschoten en K van Wees. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland' S. Akkerman (Praag), drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs H. Botje (Tunis), A. Courant (Athe R Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs. A. Heenngl B. van Huët (Parijs), M de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delh F Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderink (Ma W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G van Wijland (Belgr 1 F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaa' M. de Cocq. Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 uur, op 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 25,70 per kwartaal 76,60 per jaar 294,30 Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal 78,60 per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 39l Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 kerho cent mer rnstig derzot |arei ontst; wikkt AAG ijgt n 'gelijl aus d aans nsct asocial eonft Ams namer ositiev an dee de 0< ES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2