'Ik vind dat ik goed kan luisteren' 'final naie Zelf cosmetica maken vooral een leuke hobby LEONTIEN CEULEMANS: THUIS IN RADIO ROMANTICA Valentino de Mafioso helpt Sovjet economie te hervormen '£eidóc0ou/ia/ntB ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1991 PAGINA 30 Leontien Ceulemans is sinds kort een van de drie redactieleden van Veronica's Radio Romantica ('s zondags van 14 tot 17 uur op radio 5), 'het openhartige programma over liefde, seks en romantiek'. Per uitzending bellen gemiddeld vijftig tot 120 men sen met adviezen, problemen of vragen. 'Radio Romantica' betekent voor Ceulemans weer een nieuwe ervaring. De zoveelste sinds ze als vierjarig meisje haar radiodebuut beleefde en daarna ettelijke kinderpro gramma's, theaterstukken en tv-optredens kende. Haar loopbaan lijkt geschreven on der het motto 'Alles doen en alles meemaken'. Leontien Ceulemans FOTO: ARCHIEF HILVERSUM - Elke zondagmid dag, als het verder doodstil is in het Veronicagebouw, zit het redactie team van 'Radio Romantica' bij el kaar om zich voor te bereiden op de uitzending. Razend nieuwsgierig is Leontien Ceulemans (39) - sinds 16 juni aan de redactie toe gevoegd - naar de gevoelens en ge dachten van luisteraars over liefde, seks en romantiek. „Wel ja, niets menselijks is mij vreemd". 'Radio Romantica' is een 'openhartig programma' rond een thema waarover luisteraars al of niet anoniem hun hart kunnen luchten. Samen met Alfred La- garde behandelt Ceulemans de reacties terwijl seksuologe Maria Schopman des kundig commentaar levert. Het idee van een 'phone-in'-programma bleek zó aan te slaan dat inmiddels een boek is ge schreven over 'dit fenomeen van de Ne derlandse radio'. Ceulemans voelt zich prima thuis bij 'Radio Romantica'. „Ik ben geweldig ge voelig voor sfeer. Als ik door barrières heen moet om mijn werk te kunnen doen, dan stap ik op. Kijk, ik zit er om de luisteraar of kijker te dienen en als mijn werk belemmerd wordt door de sfeer, dan zit ik niet op m'n plaats daar". „Voor ik een rol accepteer in een stuk kijk ik ook heel kritisch naar mijn mede spelers en de regisseur. Bovendien vraag ik me zelf ook af: zou ik naar dit stuk kijken? Zo niet, dan gaat het niet door". Weinig menselijks is haar vreemd, maar ook Ceulemans staat af en toe raar te kijken van de kwesties die in 'Radio Ro mantica' aan de orde komen. „Ik pro beer me altijd zoveel mogelijk in te le ven in de luisteraars. Maar soms is dat lastig. Over een tijdje gaan we het in 'Radio Romantica' hebben over seks met dieren, naar aanleiding van een boek van Midas Dekkers. Het onder werp spreekt me niet direct aan, maar ik ben wel geïntrigeerd over het hoe en waarom". Delicate onderwerpen schuwen ze niet bij 'Radio Romantica'. „Nee, absoluut niet. We willen niet moraliseren, maar aan de andere kant zeggen wij ook wat we ervan vinden. Ik geef wel tegengas als ik iets te ver vind gaan". Kleuter Presenteren en acteren hebben elkaar al tijd afgewisseld in de loopbaan van Ceu lemans. Als vierjarige kleuter kwam ze al in aanraking met het grote publiek in het radioprogramma 'Kleutertje Luister' en dat is sindsdien niet meer gestopt. In het nieuwe tv-seizoen speelt ze mee in de AVRO-dramaserie 'Villa Borghese' waarin alles draait om een beautyfarm. Verder is ze presentatrice-buiten-beeld, zoals dat heet, van de satellietzender Kindernet die elke morgen van zeven tot tien uitzendt. Na een abrupt afscheid bij het Jeugd journaal in 1982 als gevolg van interne spanningen - een periode waarover ze niet graag meer praat - baarde ze twee jaar geleden opzien met haar presentatie in het Engels van Neerlands eerste echte beursprogramma 'European Business Weekly'. Afwisseling en een onverzadigbare nieuwsgierigheid naar 'bijna alles' ken merken haar. „Ik wil geen specialist zijn maar me juist orienteren op veel onder werpen. Dat betekent elke keer een zwa re voorbereiding, maar heeft ook het voordeel dat ik me nu toch een soort specialist op breed terrein mag noe men". „Ik heb 'ns een symposium voorgezeten over betonbouw. Alles zelf gedaan, re search, redactie, presentatie. Je zou den ken: wat kan beton je nou schelen? Maar bijna alles interesseert me. We hebben dagelijks met beton te maken, het ligt op een steenworp afstand van ons en onze maatschappij kan niet meer zonder. Dan wil ik wel weten hoe dat zo is gekomen". Ze heeft het geluk, zegt ze, dat luisteren en inleven een tweede natuur zijn ge- Leontien Ceu lemans als pre sentatrice van het Jeugdjour naal, inmiddels zo'n tien jaar geleden. FOTO: DIJKSTR.4 worden. „Dat is het werk van een actri ce. Ik vind bovendien dat ik goed kan luisteren en vlug merk als iemand zich zelf tegenspreekt. Ik ben niet voor één gat te vangen". Jazz Haar tv-debuut maakte Ceulemans als elfjarige dreumes in 'In het TV-Lab'. In het theater en op de buis speelde ze rol len naast Ko van Dijk en Guus Hermus en onlangs stond ze op de planken in 'Spel' van Samuel Beckett. Journalistiek is ze ook onderlegd: ze schreef in '83-'84 een jongerenpagina in Het Vrije Volk vol en verzorgde 350 programma's voor Radio Wereldomroep. Ze heeft één grote wens: op haar oude dag nog eens een eigen jazzprogramma op de radio te hebben. „Ik zou dan al leen maar Nederlandse jazzgroepen laten horen, want ik vind het schandalig dat die nooit een kans krijgen in ons land. En ik zou gaan praten met de al wat ou dere generatie in de jazz". „Ik ben zelf gek op jazz, het is mijn grootste hobby en ik weet er ook wel iets van af. Ik vind eigenlijk dat ik wel de aangewezen persoon ben om zo'n pro gramma in elkaar te zetten. In dat geval zou je een zeer gelukkig mens aantref fen". KEUKEN ALS LABORATORIUM: Idoor CHRISTA VAN DER HOFF UTRECHT - Men neme tien gram liposomengel en zes milliliter jojo- ba-olie. De gel in een schaaltje doen, en maatlepel voor maatlepel de olie al roerend toevoegen aan de gel. De olie moet helemaal worden opgenomen door de gel voordat u de volgende hoeveelheid toevoegt. De kosten van deze gel bedragen slechts 7,50. Zelf body-lotions, oogschaduw, zonne brandolie, baby-shampoo en lipsticks maken: niet alle recepten zijn even een voudig als het bovenstaande. „Voor een recept moet je gemiddeld een half uur uittrekken. Daarom moet je het zelf cos metica maken vooral beschouwen als een leuke hobby", zegt Jos Jansen van den Doormalen. Als producer van de Teleac-serie 'Zelf Cosmetica Maken' is ze van het begin af aan bij de opzet van de cursus betrokken geweest. „Het idee komt eigenlijk uit Duitsland. Daar is het zelf maken van cosmetica een enorm succes en kan je op allerlei verkooppunten ingrediënten krij gen". In Nederland is het nog niet zover. Voorwaarde voor de samenstellers van de cursus was de verkrijgbaarheid van de ingrediënten. Er zijn twee postorder bedrijven ingeschakeld en in Rotterdam Bewust Tot nu toe hebben zich vierduizend cur sisten gemeld. Dat aantal is inclusief de cursisten van de eerste cursus. Momen teel wordt de cursus herhaald. „Mensen die zelf cosmetica maken zijn doorgaans mensen die bewust leven en veel zelf doen. Ze eten bewust. Ook hun cosmeti ca willen ze graag zelf maken omdat ze dan precies weten wat ze er in stoppen", vertelt Jansen. De meeste grondstoffen die gebruikt worden zijn - voor zover bekend - niet op dieren getest. Ook wordt gewerkt met grondstoffen, waarvoor geen dieren ge dood hoeven te worden. Zo wordt wal schot van de potvis, een wasachtige stof niet gebruikt. In plaats daarvan neemt men bijenwas. Dus zoveel mogelijk na tuurlijke produkten als amandelolie, la vendelolie, bijenwas en plantenextracten als kamille, lindebloesem en aloè vera. Hygiënisch Het allerbelangrijkste van het zelf cos metica maken is de hygiëne. Het is niet zo dat je je keuken als een laboratorium moet inrichten, maar het materiaal waarmee gewerkt wordt moet in kokend water gesteriliseerd worden. Als de crè me eenmaal klaar is kun je er het beste, net als met gewone crèmes, steeds met een schoon spateltje een portie uitne men. „Dat is ook belangrijk in verband met de houdbaarheid van de crème", zegt Jansen. De zelfgemaakte cosmetica is minder lang houdbaar dan de traditionele cos metica. „In de cosmetica-industrie zijn de produkten drie jaar houdbaar. Ze moeten uiteraard een tijdje in de winkel kunnen staan. Wij willen zo min moge lijk conserveermiddelen toevoegen. Daarom hanteren we voor de zelfmaak- cosmetica een periode van zes a acht we ken. Wil je helemaal geen conserveer middel gebruiken, dan kun het produkt, van één tot tien dagen mee". Koken Voor de geringere houdbaarheid is be wust gekozen. Conserveringsmiddelen doden alle micro-organismen. Het mid del maakt geen onderscheid tussen huid- vriendelijke bacterieën en ziekteverwek kende bacterieën. Daardoor worden ze allebei vernietigd. Ook kunnen conser veermiddelen irritatie veroorzaken. Is het moeilijk om zelf cosmetica te ma ken? „Uiteraard", zo geeft Jansen toe, „kan er zeker in het begin nog wel eens wat mis gaan met de bereiding. Op de televisie lijkt het allemaal heel gemakke lijk. Je kunt het vergelijken met de kookprogramma's. Daar staan ervaren koks in de keuken. In het zelf maken moet je wat handigheid krijgen. Het in de gaten houden van de temperatuur is bij de meeste recepten het belangrijkste voor het slagen ervan". De kooktechniek van het au-bain-marie bereiden van gerechten wordt ook veel vuldig bij het maken van crèmes ge bruikt. Vergelijking Het is niet eenvoudig de produkten te vergelijken met die van de grote cosme- tica-huizen. Jansen licht toe: „De cosme tica-industrie is niet verplicht te verniel den wat voor ingrediënten er in zitten. Dat houden ze dan ook angstvallig ge heim. Wij willen ons ook met tegen de commerciële produkten afzetten, omdat de huizen vanuit een hele andere filosp- fie werken. Wij werken zoveel mogelijk met natuurlijke produkten en, zoals ik eerder al vertelde, met grondstoffen die niet op dieren zijn getest. De mensen kunnen ook zelf, en zonder meteen een grote uitgave te doen, een allergietest doen voor ze het produkt maken". Omdat je, als je zelf cosmetica maakt, alleen de grondstoffen betaalt en geen re clame en duur verpakkingsmateriaal, ben je een stuk goedkoper uit. Afgezien van de aanschaf van wat materialen als een thermometer, cilinderglaasjes, maat- lepels en injectiespuiten kost een pro dukt tussen de drie en tien gulden. „Waar je ook enorm op kunt besparen is op de zonnebrandmiddelen. Die zijn snel en eenvoudig te maken, en net zoals de andere produkten precies in de hoe veelheid die je nodig hebt". Over lekke re geurtjes hoeven de zelfmaaksters zich ook geen zorgen te maken. Er kan uit honderd etherische olièn gekozen wor den. Bij de Teleac-cursus is een uitgebreid cursus- en receptenboek verkrijgbaar. Voor meer informatie over de Teleac-cur sus: 030 - 946946. ODESSA - Valentino de Mafioso staat niet in de rij bij een benzine station. Hij rijdt gewoon naar de pomp, haalt een handgranaat uit zijn zak en kondigt aan de zaak te zullen „verbouwen" als hij geen benzine krijgt. Meestal krijgt Va lentino heel snel benzine. Naar mafia-maatstaven in Odessa is Valentino maar een onbedui dend diefje. Uit zijn vrijmoedige relaas over de onderwereld in de Sovjetunie valt echter op te maken dat bij de huidige chaotische over gang naar een marktsysteem eerlij ke ondernemers aan het kortste eind zullen trekken. oi Mev straa Mev AX i Zij k per c Op pu; doe I JAf Wat: lende biet z form: denkt als pi „Ze doen alles", zegt Valentino, die zo'n vijftig methoden beschrijft om oneerlijk aan geld te komen. Vaak gaat het om het aloude beschermingsgeld, waarbij nieu we ondernemers gedwongen worden een bepaald bedrag te betalen in ruil voor rust in hun zaak. „Meestal vragen ze 5 tot 10 procent van de winst", aldus Valentino, die eraan toevoegt: „Niet te veel, weet je, het is een goede afspraak. Het beschermt de ondernemer ook tegen andere mafiosi". Valentino gebruikt in zijn relaas het Russische woord „raketir", maar vaker het Italiaanse „mafioso". In Odessa en andere steden in de Sovjet unie is de term mafia van toepassing op alle vormen van georganiseerde mis daad. En net zoals bij de echte mafia op Sicilië heeft de georganiseerde onderwe reld in de Sovjetunie zijn eigen regels en code van eer. De georganiseerde misdaad is op ziet niets nieuws in de Sovjetunie. Alhoewel de autoriteiten meteen na de Oktober- Revolutie hebben geprobeerd de mis daad uit te bannen is dat nooit gelukt e heeft het bendewezen zich verder kun nen uitbreiden. Een van de dingen di de misdaad in de kaart hebben gespeelt is de bureaucratie en enorme schaarst in het land. Die schaarste gaf immer aanleiding tot het ontstaan van eei enorme corruptie en zwarte markt, waai de misdadigers graag aan meededen. Over de regels van de Sovjet-onderwe reld moet niet te licht worden gedacht Een zware mishandeling is wel het min ste waar op gerekend moet worden in dien men de mafia negeert. „Dat is wa: ik heb gedaan. Ik heb mensen gecorri geerd die iemand hadden beledigd", zegt Valentino, die er ondanks zijn weinig in drukwekkende postuur wel degelijk in slaagt om mensen vrees in te boezemen. Het zijn dan ook niet zozeer het mes en de grote mond van Valentino die dt mensen tot „inzicht" brengen, maai veeleer het apparaat dat achter hem staat. „Als er een verschil van mening is rege- drogei len de autoriteiten het", zegt Valentino die daarmee niet refereert aan de staat maar aan de leiders van de misdaadsyn dicaten in de Sovjetunie en hun eigei vorm van rechtspleging. Valentino h; zich te verklaren dat hij dat soort din ondertussen niet meer doet. „Ik ben êei veel te aardige jongen. Ik moest drinkei om gemeen te kunnen zijn. Maar er zijl genoeg mensen die dat werk nog doen alhoewel wij maar weinig mensen dodei in Odessa", zegt hij. In goede tijden verdient Valentino we 30.000 roebel (2.000 gulden) per maand De echte grote bazen van de onderwe reld, die eigen criminele organisatie hebben, verdienen zo'n een miljoen roe bel per maand. Ook de georganiseerde misdaad moei zich aanpassen aan de veranderingen de Sovjetunie. De totstandkoming vai een marktsysteem stuit daarbij aller1-: minst op weerstand, omdat elk nieu? winstgevend bedrijf er een meer is beschermingsgeld van te kunnen eis „Wij werken alleen met prive-bedrij er zit geen geld bij staatsbedrijven", Valentino. De risico's zijn betrekkelijk klein, wan door de chaotische toestand in de So* Het lij jetunie en de mislukte staatsgreep va ia|0gj augustus is het politiële apparaat minde |ancj g dan vroeger in staat om op te treden tl hei 0p gen misdadigers en dus vrezen de crimi '0ost-I nelen hun collega's meer dan de hei dan de mandad. pjgen< „Je kunt niet naar de politie als ieman haalt e het je moeilijk maakt want ze zoudöachterg een onderzoek naar je kunnen instellei druk v; En als een eerlijk persoon je aangeel kwalite hoef je alleen maar voor een alibi te zoi voorzie gen en in de zaak van die vent word kennen een bom gegooid", aldus Valentino, name 1 Naast beschermingsgeld afdwingen kut zoals I nen de mafiosi tegen een flinke betalit ldje VCl of deel van de te verwachten winst oo De act de benodigde documenten verschaft ook te voor het opzetten van een ondernemin Michel Mensen zoals Valentino zijn veel $de mo< vraagd als adviseurs van diegenen dijaan Y\ niet opgelicht willen worden door de g gaan. T organiseerde misdaad. „Ik ken alle trui üitgeko en bovendien durft niemand zich te bj prijs va moeien met zaken die ik onderneem de Yve stelt hij. «daan Net als bij andere Sovjet-misdadigers de sleutel tot het succes van Valentin Niet een netwerk van corrupte politiemai Verder nen, ambtenaren, medewerkers vi lauweli luchtvaartmaatschapijen, zwart hand n verl laars en autodieven, die waardevol iljjft diensten kunnen verlenen. In ee: (N/all NOOR Zuid hoop keren 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 30