Voor topmusici ;eldt geen limiet KUNST/RTV Fijne humor in Neil Simon >r j<— 'nzien in olijkheid ar Frans Eén alsema en PQ GiNi Qowumt ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1991 Wilde als service aan Haagse- Comediepubliek Het Nationale Toneel speelt Een ideale echtgenoot van Oacar Wilde. Vertaling: Laurens Spoor. Regie: Hans Croiset. Decor en kostuums: Jos Groenier. Licht: Reinier Twee- beeke. Gezien gisteravond. Vele herhalingen. Idoor DICK VAN TEYLINGEN Wat is Oscar Wilde spelen toch razend moeilijk. De per sonages gedragen zich door en door beheerst, bestudeerd en vanzelfsprekend. Wildes per sonages praten in aforismen die niet terloops genoeg gezegd kunnen worden. En onder die plamuur van twijfelachtige be schaving moet je nog echte mensen kunnen vermoeden. In 'Een ideale echtgenoot' heeft een alom gerespecteerd heer een glanzende politieke carrière voor de boeg. Ook zijfi vrouw ziet hem als toonbeeld van integriteit. Door de komst van een zeer pragmatische dame die handig gebruik maakt van de spelregels van Victoriaans Engeland (alles mag, zolang het niet bekend wordt) dreigt de oorsprong van zijn fortuin onthuld te worden: winstgevende specu laties dankzij voorkennis van politieke besluiten. Volgt een spel met een gestolen broche, brieven en ander chantagema- teriaal, niet Wildes sterkste of meest komische plot. Alles loopt goed af en de vrouw van de (net niet) van z'n voetstuk gevallen ideale echtgenoot voegt zich moeiteloos en zon der merkbare worsteling met principes in de rijen van hypo crieten. Zo gebeurt het althans in de voorstelling van het Nationale Toneel die gisteren in premiè re ging. Het kenmerkt de vlakke benadering van Wildes societykomedie. Wat Britse versies van zo'n werk hila risch maken kan, is die luie superioriteit van mensen die zich de heersers van de wereld weten. Tegen die achtergrond kunnen de idioten met brille die de society bevolken als contrasterende types schitte ren. Dat komt er niet van bij het Nationale Toneel. De spe lers zetten een deftigdoende verzameling burgers neer: le den van de tennisclub, corps ballen, aannemersvrouwen, die weinig eigens hebben. Will van Kralingen stijgt daar af en toe bovenuit, maar geeft haar rol als onberispelijke dame al te makkelijk op. Als een type tje geprobeerd wordt (Guusje van Tilborgh als omhooggeval len volksvrouw), wordt dat maar niet komisch. Met 'Een ideale echtgenoot' lijkt regisseur en artistiek lei der Hans Croiset weer een po ging te doen het oude Haagse- Comediepubliek ter wille te zijn, dat massaal wegloopt zo dra het maar de geur van een artistiek experiment ruikt. Die positie is niet makkelijk Mis schien lukt het met deze Wilde de Comediegangers te bedie nen: het is weer toneel zoals traditionele amateurs of stu dentenverenigingen zouden willen spelen. Anglo-American Theatre Group: 'Chapter Two' van Neil Si mon. Cultureel Centrum De Warenar, Kerkstraat 75, Wasse naar. Gezien gisteravond. Herhaling vanavond. Idoor ANGELA VAN KLEEF In een rustig, onopvallend decor van Hans van Bemmelen bracht de Anglo-American Theatre Group gisteravond (in 't Engels) Neil Simons 'Chapter Two' in het Wassenaarse Cultureel Cen trum 'De Warenar'. De spelers waren thuis in dit decor, bewogen zich over het geheel genomen met weinig misbaar en toonden vooral in hun tekstzeg- ging een fijn gevoel voor understatement. 'Chapter Two' (Hoofdstuk Twee) begint in het le ven van George na de dood van zijn vrouw en in dat van Jennie na haar scheiding. Leo, de broer van George, en Faye, een vriendin van Jennie, brengen de twee met elkaar in contact. Dat wordt een succes, zij het niet zonder problemen. Ze heb ben beiden de neiging hun verleden dood te zwij gen en dat breekt hun op. Niettemin komt het alle maal redelijk goed. Inmiddels beginnen Leo en Faye aan een minder succesvolle verhouding, wat nu en dan tot verwikkelingen leidt. Het pleit voor regisseur Frances Fleming dat deze verwikkelin gen nooit tot goedkope kolder leidden. Overigens was de mise-en-scène soms nogal saai. Mick David son speelde Leo met aanstekelijke exuberantie en ook Kathy Roberts was als Faye overtuigend in haar ijver voor haar vriendin en haar angsten waar het haar eigen leven betrof. Maar het waren Christopher Buck als George en Susan Hunt als Jennie, die met stijl kans zagen soms heel precies de puntjes op de 1 van Neil Simons fijne humor te zetten. Hun telefoongesprekken waren zeer char mant. In scènes waarin emoties opspoten was hun tekstzegging overtuigend en ook ontroerend. Al leen jammer, dat hun bewegingen op die momen ten aan natuurlijkheid inboetten. Radioreclame Haagse musea DEN HAAG De Haagse lokale omroep, Lokatel, gaat vanaf begin oktober radiospotjes uitzenden voor Haagse musea en monumenten. De bedoeling van de spotjes is de Hagenaar te interesseren voor een bezoek aan een museum in de eigen stad. De reclamespotjes, een initiatief van het Museum Plat form Den Haag en de Stichting Lokatel, zullen een jaar lang enkele malen per dag uitgezonden wor den. In elke spot wordt een museum en zijn collec tie besproken. IEF-DIRIGENT RICCARDO CHAILLY: perso recht fERSUM „Ik weet dat de wind mij eeft en ik zal nooit worden dan de wol- en je kunt niet zo leven als de regen, |\Z|eiadat ik verdwenen chijnt de maan". is is en op t toon \Ju en irdoor veroo de TA jaar gele- 'erleden Frans Halsema, y 2 orgen op KRO-televisie i is in een herdenkings- n aanr'entaire onder de titel Omzien in vrolijkheid', (woordelijk voor het tuk is Ria Groeneveld, cuw die de laatste acht \/riihan ziin leven Halsema's gezellin was. „Ik heb er BOUV Ver getwijfeld of ik het doen", aldus de KRO- bij U pimamaakster. „Maar 'ht was". rsoonlijke herinneringen ia Groeneveld aan de op ge leeftijd overleden ca- tr zijn niet het centrale fII verp in de documentai- M oeneveld volgt de loop alsema's leven en illus- IH die met fragmenten uit rvoorstellingen en tv- mma's, foto's, opnamen aties en gesprekken met I n die de cabaretier van shop - V lebben meegemaakt, srs Haze oeven~N^ ^OX .kPlaardlhen natuurlijk Gerard 3.et wie Frans Halsema B?f. JÏaren een gouden duo VI Hypo® fiönze kracht was dat kengestelde jongens wa- Iie elkaar perfect aanvul- 0pldus Cox, die ook ver- Ver de breuk met zijn kunstbroeder. Ria Groeneveld filmde in Halsema's geboorte plaats Amsterdam, in het dorp Dreumel bij Tiel waar hij de laatste jaren woonde,- in het Amsterdamse theater Bellevue waar hij veel successen oogstte en in het schrijfhuisje van Wim Kan, die hij als een va- der-in-de-kunst beschouwde. Zij laste opnamen in van Hal sema's optreden in onder meer cabaret Lurelei, een voorpro gramma van Wim Kan en de musical 'En nu naar Bed'. Ver der is de cabaretier te zien in acts en liedjes als 'Vluchten kan niet meer', 'Wat je zegt, dat ben je zelf', ,'Ik, ik en nog 's ik' en de padvindersact met Gerad Cox. Indiase kunst Eegje Schoo in Gemeentemuseum Arnhem ARNHEM In het Ge meentemuseum in Arn hem is vanaf vandaag tot en met 17 november een expositie te zien van het werk van ne gen hedendaagse India se kunstenaars te zien. De schilderijen en teke ningen zijn afkomstig uit de privé-collectie van mevrouw Eegje Schoo, voormalig Ne derlands ambassadeur in India. De oud-minis ter van ontwikkelings samenwerking, die ei genlijk de kunstnijver heidsschool had willen bezoeken, stelt: „Ik heb altijd geprobeerd mijn politieke werk in het buitenland te combine ren met bezoeken aan galeries. Toen ik in 1987 in India arriveerde, kwam ik voor het eerst in aanraking met mo derne Indiase kunst. Die leek integenstel ling tot wat ik ver wachtte helemaal niet op de neo-koloniale col lecties van Derde We reld-kunst die in Ne derland te zien zijn." Eegje Schoo tijdens haar verblijf in India verbleef een collectie van meer dan vijfhon derd werken van 85 kunstenaars opge bouwd. „Kunst kopen is in India dankbaar werk. Behalve dat ik het gewoon mooi vind, zijn kunstenaars ook enorm geholpen met aankoop. Van het be drag dat voor één kunstwerk wordt be taald, kunnen zij een jaar behoorlijk leven," aldus Schoo. ecord aantal bezoekers apan: Van Goghs Utopia' STERDAM De expositie 'Japan: Van Goghs jia', die op 7 juni in het Van Goghmuseum in terdam werd geopend, heeft nu al een record al bezoekers getrokken. Begin september werd driehonderdduizendste bezoeker gesignaleerd, woordvoerster van het museum schat dat in to meer dan 325 duizend bezoekers de tentoonstel- zullen bezoeken. Morgen is 'Japan: Van Goghs iia' voor het laatst te bewonderen. Het succesvol- irloop is volgens de woordvoerster te vergelijken de tentoonstelling 'Monet in Holland', in /87. Toen bezochten naar schatting 250 duizend sen het museum. De bezoekersaantallen worden uitend overtroffen door de stormloop bij de grote Gogh-overzichtstentoonstelling in 1990. Toen chten in totaal 930 duizend mensen de (schilde- )tentoonstelling in het Van Goghmuseum en de ningen in het Kröller-Mullermuseum in Otterlo. Bijzondere projecten RO-theater ROTTERDAM Het RO-theater in Rotterdam voert de ko mende weken drie bijzondere theaterprojecten uit. Zo is op 23, 24 en 25 september is in de Rotterdamse Schouwburg het toneel stuk 'Global News' te zien van George van Houts en Tom de Ket. Deze theatermakers werden tijdens de Golfoorlog geïnspi reerd door hun eigen actualiteitenverslaving. In 'Global News' proberen zij de mechanismen te onthullen waarmee de televisie de aandacht van de kijkers wist vast te houden. Het beroemde toneelstuk 'Tartuffe' van de Franse schrijver Molière gaat op 28 september in première. Tot en met 6 oktober is deze komedie dagelijks te zien in de Rotterdamse Schouwburg. Daarna volgt een tournee door Nederland. De Duitse journalist André Mtiller schreef het stuk 'Je leeft omdat je geboren bent'. Dit is het ver slag van een gesprek dat hij met zijn moeder voerde. Müller en zijn moeder worden op de planken gebracht in de Rotterdamse Schouwburg op 3 en 4 oktober en in Amsterdam in de Balie op 5 en 6 oktober. Voor dit toneelstuk werkt het RO-theater samen met de Humanistische Omroep Stichting, die op 13 oktober met een televisie-uitzending van het drama komt. Amsterdam krijgt multi functioneel kunstcentrum AMSTERDAM Begin 1994 zal naast de nieuwe Rijksacademie van Beelden de Kunsten aan de Sarphatistraat in Amsterdam het nieuwe Interdisciplinair Internationaal Kunstcentrum 110 wor den geopend. Het nieuwe centrum heet kortweg Kunstcentrum 110. Dit heeft de Stichting 110 bekendgemaakt. De stich ting heeft in samenwerking met het Bouwfonds Woningbouw NV en de wo ningbouwvereniging Lieven de Key een project ontwikkeld waarin „culturele en commerciële onderdelen zijn samenge voegd". Dat betekent dat er plaats zal zijn voor een tentoonstellingsruimte be drijfsruimten voor kunst- en aan kunst verwante instellingen en ateliers anex woningen voor kunstenaars. Commissariaat tegen proef uitzending Radio Noordzee HILVERSUM Radio Noordzee Nationaal kan de volgende maand niet beginnen met proefuitzendingen van een nieuwe, geheel Nederlandse muziekzender. Dat heeft het Commissariaat voor de Media gisteren verklaard. Volgens W. Moerer, hoofd zendtijd- en toezichtzaken, kan geen sprake zijn van een volle dig proefprogramma. Het Commissariaat heeft aan de initiatief nemers laten weten, dat alleen een mededeling over de nieuwe zender is toegestaan. Zo'n aankondiging via het informatieka naal van de exploitant kan slechts enige minuten duren. Radio Noordzee Nationaal wil in de toekomst als commerciële zender een plaats verwerven op de kabel. Het station is bedoeld om de positie van de Nederlandse muziek te versterken. Of het station daadwerkelijk van de grond komt is onduidelijk. Radio Noord zee Nationaal zal voldoende exploitanten moeten vinden die het station willen doorgeven. Verder moet het wetsvoorstel dat com merciële omroep mogelijk maakt nog door de Eerste Kamer worden behandeld. ardo Chailly, de jonge chef-dirigent van 15 musici tellende Koninklijk lertgebouworkest begint aan zijn vierde en. Enige maanden geleden tekende hij lieuw contract, dat hem tot en met het en 1995/96 aan dit wereldvermaarde it verbindt. De ervaringen zijn dus van skanten overwegend gunstig, wat voor de samenwerking tussen een Italiaanse dirigent en een typisch noordelijk Europees orkest als dat van het Concertgebouw, niet vanzelfsprekend hoeft te zijn. Zéker niet na honderd jaar puur Nederlandse voorgangers. Riccardo en „zijn" orkest zijn op 27 september te beluisteren in het Haagse muziektheater, de Dr. Anton Philipszaal aan het Spui. JTERDAM Riccar- 'hailly vertelt graag de ervaringen met orkest. Hij doet dat n rustige, zakelijke Zijn formuleringen en bijna op een filoso- e wijze uit zijn mond, zoals je in eerste in- ie van een Italiaan verwachten. „Om dit :ertgebouworkest te leren kennen je veel tijd nodig", tateert Chailly. „Niet n wat betreft de po- eel muzikale capaci- maar ook met be ting tot de intensiteit het werken met de een an hëj i hypo oiedt ;eft een voorbeeld: „Na re vorig seizoen vijftien misschien meer 'Das von der Erde' van Mah- adden gespeeld tijdens nternationale herfsttour- ar onder andere de VS, nog een eindronde van litvoeringen in Amster- met weinig repetitietijd. it er geen idee van- hoe- we samen nog aan die isitie moesten ontdekken ög dieper het muzikale istel te leren kennen. Er norm, van welke aard waardoor je zou kunnen dat het orkest kan be wijzen dat het de betekenis van élke noot in het stuk be grijpt. Daarom ontdekken we dat samen en bereiken we het beste. Dat is de top die we kunnen geven. Er is echter nooit een limiet aan". Klankwensen In de beginperiode, met de veelal positieve ervaringen die het orkest met Bernhard Hai- tink had, nog vers in het ge heugen, is de relatie tussen Chailly en zijn orkestleden niet altijd optimaal geweest. Indirect geeft Chailly dat ook toe. Chailly bracht zijn eigen Italiaanse klankwensen mee. „Maar", zegt hij, „gedurende drie jaar groeide mijn mense lijk contact met het orkest. We kennen elkaar nu veel meer en daardoor wordt automa tisch de communicatie beter; we hebben een betere dialoog, echt als mensen samen. Dit is een ander aspect wat ik, toen ik als chef-dirigent begon, niet kende". „Door met de musici te praten over de interpretatie, over wat we de vorige avond gedaan hebben, merk je hoe totaal dit orkest zich verbonden voelt met de muziek die het maakt. Het is hun léven. Zelfs na vijf tien uitvoeringen van 'Das Lied von der Erde' waren de laatste drie uitvoeringen in Amsterdam de beste van alle maal. Voor mij wezenlijk on vergetelijk". Chailly is ook muzikaal leider van de Opera in Bologna en wordt daardoor regelmatig ge confronteerd met twee muzi kale werelden, die nogal ver schillen wat musiceren betreft. „Dat betekent voor mij een interessant extra aspect van het dirigeren. In Amsterdam moet ik me zeer in het bijzon der wijden aan het romanti sche en laat-romantische re pertoire plus de avantgarde muziek, terwijl het in Bologna de Italiaanse opera is. Daar is dat orkest driekwart van het jaar mee bezig. We hebben er wel symfonieconcerten, maar dat is niet onze eerste opgave". Mahler-festival De toekomst in Amsterdam. Wat zijn de plannen voor de komende vijf jaar? „In hoofdzaak op dezelfde weg voortgaan. Nu, bij het begin van m'n vierde seizoen hebben we het belangrijke project van de vier Schumann-symfonieën en de vier van Brahms beëin digd. We hebben ze allemaal uitgevoerd en op CD gezet ge durende de laatste drie seizoe nen. Bijgevolg is nu de ge dachte opgekomen om bij voorbeeld een hele serie in één seizoen te spelen, misschien verbonden met concerten. Maar daar moet nog over ge sproken worden. De Bruck ner- en Mahler-lijn gaan jaar lijks door Verder bereiden we het Mahler-festival voor dat in mei 1995 in Amsterdam wordt gehouden. Het wordt een soort herhaling van het Mahlerfeest in mei 1920, toen Willem Men gelberg 25 jaar dirigent was en het werk van deze componist integraal uitvoerde. Het ver schil is dat er in 1995 meer dan één dirigent zal zijn, terwijl te vens het Berlijns - en het Riccardo Chailly gaat zijn Weens Philharmonisch Orkest zullen optreden, ook met gast- dirigenten. Een ander idee is in 1994 en 1996 Italiaanse ope ra's te brengen met het Con certgebouworkest in het Mu ziektheater, waarvan zeker een van Verdi en van Puccini. Er bestaat een ongelooflijk ge voel voor Italiaanse muziek in Amsterdam en een wens naar Ambassadeur Voelt Chailly zichzelf als een ambassadeur van de Italiaanse muziekcultuur? De dirigent lacht ontspannen.. „Ik doe natuurlijk wat ik kan en ben daar gelukkig mee. Maar als ik me dan ambassa deur moet voelen, dan is dat ook voor de Italiaanse avant garde muziek, waarvan vrij veel bestaat en voor die mu ziek in het algemeen, ook voor de Nederlandse. Als je be denkt, wat Mengelberg deed met de muziek van Mahler ze- seizoen in als chef-dirigent var ventig jaar geleden en ziet wat dat vandaag voor het Orkest betekent. De Mahler-composi- ties zijn nu dè identiteit van dit orkest en het is een absolu te noodzaak voor ons, om deze Mahlertraditie voort te zetten. We weten hoe moeilijk het toen voor Mengelberg was en hoe onpopulair z'n geloof was in Mahler en diens tijdgenoten Wagenaar en Diepenbrock. Er waren negatieve en soms vij andige reacties. Maar je moet allereerst in de muziek gelo ven. Ik kan niet voorspellen of in de volgende eeuw Schnitt- ke's muziek of die van Peter Schat even bekend zal zijn als die van Mahler. Ik kan alleen zeggen wat mijn geloof in een componist kan zijn. Het is een noodzaak voor mijn eigen mu zikale voldoening om door te gaan met het uitvoeren van deze muziek. Ik denk boven dien, dat alleen door bij de tijd te blijven een orkest kan we ten hoe het idioom van avant- let Concertgebouworkest. gardistische muziek zich zal ontwikkelen. Je kunt niet al leen bij het tegenwoordige blij ven stilstaan. Dat geldt ook voor het publiek. De avant garde is een vitaal element voor een instelling". Muziektoerisme Het toenemende muziektoeris me in de wereld betekent, dat de toporkesten steeds vaker met elkaar geconfronteerd worden. Dat geldt ook voor di rigenten en solisten, terwijl voor allen grotere populariteit meestal een hogere gage bete kent. Kan het Concertgebouw orkest, waarvan de leden naar internationale maatstaven niet uitbundig worden gesala rieerd, zich handhaven? Chailly: „Het unieke van dit orkest is op de eerste plaats het idioom en de klank en cul tuur van het muziek maken. Niet vergelijkbaar met welk ander orkest ook. Ik denk dat het zeker behoort tot een top- FOTO: DIJKSTRA categorie, maar het is niet mijn taak om een vergelijking te maken. Het orkest is zeker trots op z'n categorie, daar zijn we ons allemaal van bewust. Het geheim van dit orkest is ook dat het eraan blijft wer ken, élke dag. Er is een alge meen begrip dat het niet vol doende is te vertrouwen op de glorie van een honderdjarige geschiedenis. Iedereen is zich bewust dat een grote traditie alleen door kan gaan en in de toekomst kan blijven bestaan door dagelijks te werken aan het bestendigen van hun eigen klank en het beschermen van hun eigen wijze van uitvoe ring. De dirigent heeft een grote verantwoordelijkheid in dit opzicht, maar hij is het niet alleen. Ieder orkestlid heeft haar of zijn eigen belangrijke taak, dag in dag uit. Alleen door dat te doen kun je zo'n belangrijke traditie en daar mee de kwaliteit voortzetten". 'Gewoon Toon' Toon Hermans (links) applaudisseert voor Bert Haanstra (rechts), die in opdracht van de VARA een vier-delige televisie-serie over Hermans heeft ge maakt onder de titel 'Gewoon Toon'. De serie, die vanaf 1 oktober wordt uitgezonden, gaat over het leven en werk van de grote artiest uit Limburg. FOTO: ANP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13