Nederlandse vrouwen vragen aandacht voor werk Marga Klompé a GEESTELIJK LEVEN OPINIE Gezamenlijk poëzieproject kerken en kunstenaars COMMENTAAR Katholieke leer alternatief voor Sovjetunie? jr Marranen: de laatsten der 'nieuw-christenen' in Portugal li fteidóe Somatit DINSDAG 17 SEPTEMBER UTRECHT Kerken en kunstenaars hebben geza menlijk een serie poëzie- posters samengesteld die vooral jongeren aan de praat moet krijgen over geloof en vertrouwen. Geen bekeringsactie, geen kerkelijke kunst, maar wel kunst die voor de kerk van betekenis is, zo bleek maandag in Utrecht bij de presentatie. Teksten van de dichters Rut- ger Kopland, Jan Elburg, Ida Gerhardt en Guillaume van der Graft sieren de posters die binnenkort te zien zullen zijn in kerken, scholen, bibliothe ken en andere openbare gele genheden. Op stations zullen ze niet hangen, „dat is een te kostbare grap", zegt F. Eerhart van de stichting Plint. De stichting, die sinds 1980 poëzieposters uitgeeft, heeft voor het project samengewerkt met de Van der Leeuw-stich ting, het kerkelijk centrum dat sinds 1954 probeert kerk en kunst dichter bij elkaar te brengen. De twee organisaties hopen dat zij jaarlijks een serie van vier posters kunnen uitge-, ven. De eerste posters werden over handigd aan oud-minister Brinkman van WVC, die zei dat de gedichten „geen bijbel taal" en „geen kerktaal" be vatten, maar toch een essentië le rol toeschrijven aan „bijbel se woorden en beelden". Hij sprak de hoop uit dat de lezers erdoor aan het denken worden gezet en bijvoorbeeld „eens gaan kijken wat er binnen in die kerk gebeurt". Eerhart wees erop dat „het ze ker geen bekeringsactie is". Met een verwijzing naar Kop- lands gedicht dat eindigt met de woorden „Ik heb,geen ant woord", zei hij: „Poëzie en ge loof laten zich niet begrijpen." De posters zijn wat hem be treft geslaagd als ze „tot ge dachten of gesprekken leiden over geloof en ongeloof, over hebben en zijn". Voorzitter A. van Hengel wees erop dat de aandacht van de Van der Leeuw-stichting sinds 1989 minder gericht is op litur gie en kerkbouw en meer op de ontmoeting met buitenker kelijke kunstenaars. Het pos terproject is daaruit voortge komen, net als het idee om op een aantal „inhumane plaat sen" Schiphol, de Maas vlakte en de Utrechtse Baan in Den Haag internationaal bekende kunstenaars „moder ne bidkapellen" op te laten richten. Volgens Van Hengel is het no dig dat kerken en kunstenaars „nadat ze eeuwenlang geza menlijk de wegen bewandeld hebben" elkaar weer gaan ontmoeten. „De kerk kan niet zonder de eigen inbreng van de kunst als reflectie op het Evangelie en dé kunst mis schien niet zonder de inspira tie van de vragen i kerk bezig is." Alles is politiek, maar politiek is niet alles Een autistisch kabinet HET kabinet-Lubbers/Kok heeft een goede analj maakt van de toestand van ons land. Het is waar dat zienlijk minder goed gaat met de economie en het eens een feit dat de overheid daar zelf vrijwel niets veranderen. De staatsschuld neemt nog steeds toe met tientallen miljarden per jaar. Onder die omstandighed geen geld voor omvangrijke investeringen van de ov Wil er dan toch extra werkgelegenheid geschapen voor al die honderdduizenden die ook volgend ji baan zullen zoeken dan moeten de lasten bedrijfsleven zo laag mogelijk gehouden worden, daar ruim de helft van onze ondernemingen moet concurreren op de wereldmarkt. OP CONGRES INTERNATIONALE KATHOLIEKE VROUWENUNIE GUADELAJARA (Mexi co) Marie-Thérèse van Heteren-Hogenhuis leidt vanaf morgen in Guadela- jara (Mexico) de conferen tie van de wereldunie van katholieke vrouwenorga nisaties (WUCWO). Daar zal gesproken worden over concrete voorbeelden die voor de daar verza melde vrouwen inspire rend zijn. De Nederlandse delegatie zal uitgebreid persoon en werk van oud minister Marga Klompé belichten. In Guadelajara zijn van 18 tot 27 september ruim vijfhonderd vrouwen bijeen voor de vier jaarlijkse Assemblee, een com binatie van studieconferentie en algemene vergadering. Me vrouw Van Heteren-Hogen huis maakt als presidente deel uit van de twaalfhoofdige Ne derlandse delegatie, waarin al lemaal vrouwen zitten die af komstig zijn uit katholieke vrouwenorganisaties. Wat drijft Marie van Heteren- Hogenhuis zo veel tijd en energie te steken in deze vrij willigers- en dus onbetaalde baan? „De overtuiging dat vrouwen een zeer wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan kerk en maatschappij. Vrou wen hier en in andere welva rende, veelal westerse landen verkeren natuurlijk in een ri ante positie ten opzichte van vrouwen in bijvoorbeeld Azië of Afrika. Ik zie het als mijn taak zoveel mogelijk vrouwen, met name die in achterstand posities - en dan heb ik het niet alleen over materiële za ken - te helpen. Die steun kunnen we onder meer geven via onze internationale vrou wenorganisatie, de WUCWO". Voordat zij vier jaar geleden voorzitter werd, was mevrouw Van Heteren-Hogenhuis gerui me tijd voorzitter van de stich ting Melania Ontwikkelingssa menwerking, een Nederlandse organisatie die kleinschalige projecten in ontwikkelingslan den steunt, speciaal gericht op vrouwen. Mevrouw Van Hete ren-Hogenhuis: „Acht jaar ge leden heb ik op verzoek van de toenmalige presidente van de WUCWO een inleiding ge houden en een workshop ge leid over dat onderwerp. Dat heeft tot gevolg gehad dat de vergadering unaniem stemde voor een resolutie van de Ne derlandse delegatie om een commissie ontwikelingssamen- werking in te stellen. Mij is ge vraagd die commissie te leiden en tevens zitting te nemen in het bestuur van de unie. Vier jaar geleden hebben vrouwen uit ontwikkelingslanden mij voorgedragen voor de functie van president en ik ben toen tot voorziiter gekozen". Volgens mevrouw Van Hete ren-Hogenhuis gaat het er om die ontwikkelingssamnenwer- king concreet te maken. „Je kunt wel met allerlei woorden idealen bedenken, maar het gaat om de praktijk van alle dag die in ontwikkelingsaln- den vaak erg hard en zwaaar is. Nu adviseren wij vrouwen in ontwikkelingslanden waar ze terecht kunnen voor pro gramma's en projecten. Wij helpen die vrouwen met het aanvragen van die projecten. De Wucwo heeft zelf geen geld voor dit soort projecten, daarom moeten wij de boer op om zelf geld te vinden bij or ganisaties waarvan wij weten of vermoeden dat ze geld be schikbaar stellen". „Zo'n assemblee als nu in Mexico wordt om de vier jaar gehouden. Het is een combina tie van een studieconferentie en een officiële statutaire ver gadering. Dat ze in Latijns- Mevrouw Marie-Thérèse van Heteren-Hogenhuis Amerika wordt gehouden, is niet toevallig. Een van onze eerste zorgen is de contacten met vrouwengroepen in La tijns en Midden Amerika te versterken die door allerlei politieke problemen enigszins verloren zijn gegaan. Het thema van de assemblee dit jaar luidt: Vrouwen en le ven: visie, realiteit, actie. Spe ciaal zal gesproken worden over spiritualiteit. Daar heb je voorbeelden bij nodig. Van daar dat de theologe uit Uru guay die daarover een inlei ding houdt alle deelnemers heeft gevraagd na te denken over wat zij onder heilig ver staan. Zij was namelijk zelf tot de ontdekking gekomen dat vrouwen de grote voorbeel den, de heiligen, zo ver van FOTO: PERS UNIE zich af plaatsen, terwijl die vaak in ons midden te vinden zijn. De Nederlandse delegatie komt met Marga Klompé. „Ze zou waarschijnlijk zelf het grootste bezwaar hebben ge had om heilig genoemd te worden". Haar activiteiten als minister, als voorzitter van de commissie Justitia et Pax zul len door de Nederlandse dele gatie uitgebreid belicht wor den. Mevrouw Van Heteren-Ho genhuis: „We hopen op een feest van verbondenheid, ze ker ook in het dagelijks sa menkomen voor het ochtend gebed en de eucharistie die tel kens wordt voorbereid door een bepaald land. Wij doen dat samen met de Duitsers". VAL COMMUNISME VEROORZAAKT IDEOLOGISCHE LEEGTE MOSKOU Na de val van het communisme als de ideologie van de Sov jetunie is er in Moskou ruimte voor denkrichtin gen die vroeger als „legi timering van het imperia lisme" werden afgedaan. Niet alleen wordt er veel ge sproken over de liberale idee ën over de markteconomie, maar ook wordt de katholieke sociale leer gezien als 'derde weg' tussen het socialistische systeem en het systeem van de vrije markt. Deze maand zijn er in Moskou twee bijeenkom sten waarop de katholieke so ciale leer centraal staat. Woensdag begint een interna tionaal symposium van de Sovjetacademie van de arbeid, waar westerse geleerden en vertegenwoordigers van orga nisaties van werkgevers en werknemers uit het westen zich beraden met tal van poli tici en deskundigen uit de Sovjetunie. Een week later be gint in het Huis van de Jeugd, de vroegere academie van de communistische jongerenorga nisatie Komsomol, een reeks lezingen waarin westerse hoogleraren de ontwikkelin gen in de economie en de maatschappij schetsen aan de hand van de katholieke sociale leer. Rerum Novarum De aanleiding voor beide bij eenkomsten is de viering van 100 jaar Rerum' Novarum, de eerste sociale encycliek van de RK Kerk, en de publikatie eerder dit jaar van de ency cliek 'Centesimus Annus'. De rooms-katholieke sociale leer kwam ook uitgebreid aan de orde tijdens de conferentie van filosofen uit de Sovjetunie en vertegenwoordigers van het Vaticaan eind mei in Mos kou, hoewel het thema 'demo cratie en morele waarden' dat niet deed vermoeden. Maar de intense belangstelling onder politici, filosofen, sociologen en geleerden uit de Sovjetunie voor de leer van de kerk, wees toen al op een geestelijk va cuüm na de mislukking van het marxisme-leninisme. Ook de perestrojka, die bedoeld was als hervorming van het leninisme, hangt filosofisch in de lucht en moet een nieuwe ethische basis krijgen. Alternatief De economische denkers in de Sovjetunie willen de negatieve effecten van de marktecono mie vermijden. Voor de coup vertraagde dat de invoering van economische hervormin gen: massa-ontslagen waren ook voor hervormingsgezinde communisten geen gangbare weg voor de gezondmaking van de economie. Tijdens de conferentie van mei werd dui delijk dat in die situatie de ka tholieke sociale leer als echt alternatief werd gezien. Voor- ai het katholieke uitgangspunt v,an de mens als subject van de geschiedenis sprak de filosofen uit de Sovjetunie aan. De nieuwe fase in de pere strojka heeft een fundament nodig. Voordat de vrije markt wordt ingevoerd, willen de po litieke en economische leiders van de Sovjetunie een ant woord hebben op de vraag, waarom het 'kapitalisme' als remedie wordt beschouwd, na dat dit economische systeem meer dan 70 jaar zoveel moge lijk zwart is gemaakt. De poli tici hopen in sociale encylie- ken als 'Centesimus Annus' aanknopingspunten daarvoor te vinden. Anti-Hongaarse actie Roemenië CLUJ Vandalen hebben af gelopen week vernielingen aangericht bij de graftombe van de zeventiende Hongaarse theoloog en uitgever Kis. Ni- colaas Kis ligt begraven op de nationale begraafplaats Haz- songard in Cluj, Roemenië. De grafschending vindt plaats nog geen week nadat er in Kis' geboortedorp Totfalu een expositie is ingericht over het leven en het werk van de ze ventiende eeuwse geleerde. Dat werd gisteren bekendge maakt door Laszlo Maracz, vice-voorzitter van het Fries- land-Transsylvanië Comité. Maracz ziet de vernielingen als een regelrechte provocatie aan de Hongaarse minderheid in Roemenië. „Het is een waar schuwing, zo kort na de ope ning van het museum ter ere van Kis. Men wil voorkomen, dai de Hongaren in Transsyl- vanië verder nog initiatieven ondernemen om de eigen identiteit te benadrukken", al dus Maracz. Er wonen naar schatting twee miljoen Hongaren in Transsyl- .vanië. Ze onderscheiden zich van de Roemenen door hun taal, cultuur en godsdienst. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Moordrecht(deelge- meente Bethel) L. Quist te Bruchem- Kerkwijk. Aangenomen naar Delfsha- ven P.L. de Jong te Nunspeet. Gereformeerde Kerken Beroepen te Drl)ber(part-time) en te Westerbork(part-time) D.G. ter Horst, kandidaat te Drljber, die deze beroe pen heeft aangenomen. Aangenomen naar Utrecht A.C. van Beek te Barne- veld; naar Lemmer drs. H. Thon te 't Zandt en Zljldljk. AMSTERDAM Er le ven nog 120 marranen in het noorden van Portugal, afstammelingen van de ongeveer honderdduizend joden die in 1492 uit Span je werden verdreven en die vijf jaar later in Portu gal onder dwang werden gedoopt. Een deel van deze 'nieuw-christenen' bleef in het geheim trouw aan het jodendom: de marranen. Een ander deel kwam naar Amsterdam en stichtte de Portugees- Israëlietische Gemeente. Beide thema's worden behan deld op de tentoonstelling 'De laatste marranen in Portugal. De Portugese joden van Am sterdam' in het Joods Histo risch Museum in Amsterdam (tot en met 24 november). In een afgelegen bergstreek in het noorden van Portugal le ven nog 120 marranen, die zichzelf 'judeus' (jood) of 'da nacao' (van de natie) noemen. Officieel zijn ze rooms-katho- liek, maar in de beslotenheid van de familie houden ze vast aan hun joodse geloof. Ook na de afschaffing van de Inquisitie in 1821 bleef de angst er bij deze zwaar ver volgde groep in zitten. Vijf honderd jaar hebben ze zonder boeken hun identiteit weten te handhaven. Ado-naj, waarmee God wordt aangeduid, is hun Portugese joden verlaten de synagoge in Amsterdam: foto uit de tentoonstelling enige Hebreeuwse woord nog. Tot voor enkele jaren was ge heimhouding een onderdeel van hun ritueel. Op de tentoonstelling is een unieke serie foto's te zien die de Franse antropoloog en foto graaf Fréderic Brenner vorig jaar van de marranen maakte. Brenner, die dit jaar de 'Prix de Rome' voor fotografie won, vertelde tijdens de perspresen tatie dat hij lang had getwij feld of hij de foto's zou publi ceren. Hij kwam terug van zijn belofte aan de marranen dat hij niet tot publikatie zou overgaan, nadat enkele marra nen zelf de geheimhouding hadden doorbroken. Om de onduidelijkheid over hun identiteit op te lossen door de christenen niet als christen beschouwd en door de joden niet als jood beschouwd riepen de marranen een rabbijn uit Israël te hulp. De groep is nu weer officieel jood geworden. „Over tien, twintig jaar is er van de marranen niets meer over," aldus Judith Belinfante, directeur van het Joods Historisch Museum. Het streven van Rome om de kerk zuiver te houden, heeft volgens Belinfante een grote rol gespeeld bij de verdrijving van de joden uit Spanje. In heel West-Europa werd de aanwezigheid van joden als een bedreiging voor de kerk gezien. Joden en christenen moesten worden gescheiden. Zonder goud, geld en goederen vluchtten de meeste joden naar Portugal. Daar waren ze ook niet geheel veilig, maar tot 1637 was er geen Inquisitie. Verder werden ze als groep beschouwd, terwijl de joden in Spanje individuen zonder eni ge onderlinge verbondenheid waren. Vlucht Om aan de Inquisitie te ontko men, vluchtten velen via de Franse havensteden naar Am sterdam. Aan het eind van de 16e eeuw kwamen ze hier aan, HA/ iweli [enen grote dat c die r|jjkt uit dat 1 1 ht gal olitiel 'Kleine oecumene' geen stap verder EDE Er zit nog geen schot in de 'kleine oecumene', in de rechterflank van het reforma torisch erf. Een verzoek van de Nederlands gereformeerde kerk in Enschede-Noord aan het landelijk verband van de Nederlands gereformeerden om eens te gaan praten over hereniging met de vrijge- maakt-gereformeerden, is af gewezen tijdens een bijeen komst in Ede. Na „een bewogen discussie" wees de landelijke vergade ring twee voorstellen van En- schede-Noord af. Er wordt geen contact met de vrijge- maakten gezocht. De oecume- nische commissie zal reageren als er van vrijgemaakte kant openingen komen. Afgaande op de vrijgemaakte synode is er volgens voorzitter P. Wasse naar geen enkele reden te denken dat er zoiets komt. Ook het Enschedese voorstel om op plaatselijk vlak contac ten te zoeken, werd afgewe zen. „We zullen de zaak met belangstelling volgen en zijn bereid te helpen en te advise ren waar dat nodig is," aldus voorzitter Wassenaar. De vergadering reageerde so ber op de brief van de Gere formeerde Kerken in Neder land (GKN), waarin deze schuld belijdt aan de kerk scheuring van 1944, waaruit de vrijgemaakten voortkomen. De Nederlands gereformeer den op hun beurt zijn weer aan afsplitsing van de vrijge maakten. De landelijke vergadering wees een voorstel af om in het antwoord aan de gereformeer den een uitnodiging voor een gesprek op te nemen. Paus nodigt Jeltsin uit voor bezoek MOSKOU Paus Johannes- Paulus II heeft de Russische president Boris Jeltsin uitge nodigd voor een bezoek aan het Vaticaan. Dat is meege deeld na afloop van de ont moeting van Jeltsin met de Vaticaanse 'minister van bui tenlandse zaken', aartsbisschop Jean-Louis Tauran, in Mos kou. Tauran en Jeltsin spraken af dat de Russische Federatie en het Vaticaan officiële betrek kingen gaan onderhouden en een verreikende samenwer king nastreven. De Russische minister van buitenlandse zaken, Andrej Kozyrev, zei na afloop van de ontmoeting tussen Jeltsin en Tauran dat de Russische rege ring het teruggeven van ker ken en andere kerkelijke ge bouwen aan de rooms-katho- lieke gelovigen stimuleert. Jeltsin zal eind dit jaar tijdens een bezoek aan Italië ook het Vaticaan aandoen. CTl DeS te verwonderlijker is het dat hetzelfde kabinet terste best lijkt te doen om met iedereen tegelijk ruzie ken. Was het nu echt nodig de vakbonden zozeer in het harnas te jagen? Is er nu echt geen enkele mi heid meer om het bittere conflict over de wao en de wet bij te leggen? De vakbeweging is zich ervan bev het ziekteverzuim in ons land te hoog is en dat er veel mensen afhankelijk zijn van een wao-uitkering. den hebben zich ook bereid getoond samen met de naar oplossingen te zoeken. Dan moeten er, zeker land waar men zo prat gaat op de bereidheid naar el luisteren, toch mogelijkheden zijn elkaar te vinden A.LS de regering de uitgestoken hand van de vakl niet grijpt, roept zij zelf het noodlot over zich af. Wi mag zichzelf in staat achten het PvdA-congres te ove van zijn gelijk, de vakbonden zijn een hardere noot kraken. Zij zullen zich niet door een paar redevoerin ten afhouden van het stellen van compenserende loc Nu lopen er al meerjarige cao's waarin een hogere ging is afgesproken dan de door.het kabinet verantwi achte drie procent. Ook het Centraal Planbureau gaa^ uit dat de lonen volgend jaar met tenminste 3,75 proci len stijgen. Hoe denkt de regering dan in vredesnaa doel te bereiken. Hoopt zij soms op een wonder? OOK de Raad van State constateert dat deze Miljoei een 'naar binnen gekeerde indruk' maakt. De Raad daarmee dat de regering zich eigenlijk alleen om zich kommert, zoals een autistisch kind. Laat er geen misv over bestaan: het is natuurlijk een goede zaak dat het het eigen financieringstekort omlaag wil brengen. In der is het ook te prijzen dat het kabinet op zoveel ei^ties gaven bezuinigt. Maar er is geen sprake van, zoals h< onj net wil doen geloven, dat dit in voldoende mate gebeten c ders zou het niet nodig zijn de lasten te doen stijgeq die het aantreden van het kabinet zijn de collectieve la: stegen met ruim anderhalf procentpunt. Van elke ve elt. gulden moet nu 53,4 cent aan de fiscus worden afgefcn Niet verwonderlijk dus dat ook de werkgevers mgaare brand schreeuwen. Nu dreigen zelfs zeven zeer grotejiet 1 landse ondernemingen hun investeringen over te lpe naar andere, goedkopere landen. Dat moet toch een" ste aan de wand zijn, zeker voor een kabinet dat het sdeid van werkgelegenheid beschouwt als zijn eerste priori. HOFL HA, wer tnaat UW HULP Paf LEGT WEL DEGEtg GEWICHT K- IN DE SCHAAIjoen. Bn g Steun ons nu: |en' S 06-30012 Honger is niet te verr^e' VS/ MENSEN IN NO^p terwijl in 1602 de eerste syna- gogedienst in Mokum werd ge houden. De joden die naar Italië waren gevlucht, werden daar 'Portu- gesi' genoemd, terwijl ze op de Balkan 'christenen' heetten. Met deze groepen hebben de Amsterdamse joden overigens weinig contact gehad. Aanvankelijk bestond er een tamelijk dubbelzinnige situa tie. Enerzijds vroegen 'nieuw- christenen in Frankrijk, die zich volkomen joods be schouwden maar het niet mochten zijn, Amsterdamse rabbijnen om advies. Ander zijds was een vooraanstaande Amsterdamse jood van Portu gese afkomst, Jeronimo Nunes da Costa, in de 17e eeuw in Nederland gezant van de ko ning van Portugal. In Amsterdam hebben de uit Portugal afkomstige joden tot het midden van de vorige eeuw de Portugese taal in de synagoge en voor de admini stratie gebruikt. Ook nu wor den nog enkele teksten in het Portugees gezegd, maar de joodse gemeente beschikt over een boekje waarin staat hoe deze moeten worden gebruikt en wat ze betekenen. Onder joodse weesmeisjes werd jaarlijks een bruidsschat verloot. Won een meisje uit de joodse gemeente in Rouen of Bayonne de prijs, dan moest ze wel in Amsterdam trouwen. Zo kwam werd nieuw bloed in de gemeenschap. De tentoonstelling besteedt ool^ aandacht aan de joodse ge meenschappen in de West: Cu racao, Suriname en Brazilië. In Suriname heette de streek langs de Surinamerivier, waar de joden eigen plantages had den, de Joodse Savanne. r»* CeidbcSotetont Uitgave. Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv) Kantoor Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon 071 - 122 244 Telefax: 071 - 134 941 Postadres Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk Telefoon 070-3190 933. Telefax 070-3906 717. Postadres Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J Leune. Adjunct-hoofdredacteur J Timmers Chef-redacteur G - J Onvlee Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L van Koot Stadsredactie Leiden (tel 071 -144 046 of 071 -144 047): R. Kleijn (chef).fi Nl drs. J. van Zeijl 5terj Omgeving Leiden (lel 071 - 144 048): K. van Herpen (chef). F Buurman jan i ngei r mc olksj Krist drs R. Koldenhof. M. Kroft, T Pieters Sport Leiden e o. (tel. 071 - Binnen- en buitenland, financiën A. van Rijn (chef), W Bunschoten, di E Huisman, H Jansen, drs J van L n Kesteren. (tel: 070-3190 815) n Haersma Buma, A. var - Voorbij. R. de Roo, drs K. \i Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jans Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs, P van Veil Foto (tel. 070 - 3190 838) M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S Pieterse Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten v - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijr - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting P dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale k Belgie De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs K swie Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef). H. I land, P. Koopman, D van Rietschoten en K. van Wees - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus. - de volgende correspondenten in het buitenland S. Akkerman (Praag). urg* drs. D J van den Bergh (Peking), drs. H Botje (Tunis), A. Courant (Athev— R Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs A. HeeringL B. van Huet (Parijs). M de Koninck (Washington). H Kuitert (Nieuw Del": F Lindenkamp (Sao Paulo). R Simons (Londen), drs. R Vunderink (M<f W Werkman (Jeruzalem), E Winkels (Barcelona), G. vanWijland (Belgif' F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vf va: publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertar M.de Cocq. n 18.00 tot 19.00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand 25,70 per kwartaal 76.60 per jaar 294.30 Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal 78,60 per jaar 299.30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2