f11 „Moslims doen alles om te integreren" GEESTELIJK LEVEN OPINIE Feministische theologen beklagen zich Traditionele katholieken stellen Verklaring van Salzburg op Verdeeldheid houdt integratie van hindoes tegen COMMENTAAR aag! pat aU' ,^4 CeidócSoivuvnt dinsdag 10 september 19!!tdóc< Zwitserse predikant verstopte wapens in orgel URSENDORF Het raadsel van de wa penvondst in de Hervormde kerk van Ur- sendorf bij Bern is opgelost. De predikant heeft toegegeven zelf de twee geweren te hebben verstopt. Begin juli bleek er plotse ling geen geluid meer uit het orgel te ko men. Een orgelbouwer werd erbij geroe pen en ontdekte twee halfautomatische ge weren in het orgel. Niemand bleek te we ten waar die vandaan kwamen. Na een maand zwijgen heeft de predikant nu in het gemeenteblad toegegeven dat hij ze zelf had verstopt. Zijn zoon had de gewe ren legaal verworven, maar de predikant vond dat ze niet in de pastorie bewaard konden blijven. Het orgel leek hem een betere plek. Niet het gebrek an liefde maar het gebrek aan vriendschap maakt huwelijken. Friedrich Nietzsche Tegenstander van kinderdoop geschorst LONDEN De Schotse predi kant Sandy Shaw is geschorst omdat hij weigert kinderen te dopen. De doop mag volgens hem alleen worden toegediend aan mensen die oud genoeg zijn om „berouw te hebben en het geloof in Jezus Christus te vin den". De presbyteriaanse predi kant in het Schotse dorp Aulde arn is door de classis Inverness geschorst. De predikant zegt dat minstens 17 van de 1300 predi kanten in de kerk achter hem staan. Het conflict vestigt op nieuw de aandacht op de funda mentalisten in de Kerk van Schotland. Demonstratie tegen Vaticaanse steun aan Kroatië BELGRADO Honder den mensen hebben het afgelopen weekeinde bij de pauselijke nuntiatuur in Belgrado gedemon streerd tegen wat zij be schouwen als „steun van het Vaticaan aan het neo- fascisme in Kroatië". De demonstranten voer den spandoeken mee met leuzen als 'Goddelozen, God zal jullie straffen' en 'Paus - dirigent van de Us- tasja' (de extremistische Kroatische beweging die tijdens de Tweede Wereld oorlog met de Duitsers col laboreerde). Tijdens de demonstratie, die was georganiseerd door de Bond van Serviërs in Kroatië, werd de Joego slavische regering opge roepen te protesteren te gen het beleid van het Va ticaan dat gericht zou zijn op de vernietiging van Joegoslavië. Het Vaticaan werd verweten vooral tij dens de beide wereldoorlo gen een anti-Servisch be leid te hebben gevoerd. Het Vaticaan steunde vol gens de demonstranten de „volkerenmoord van de Ustasja-fascisten" op de Serviërs en „zegende" Us- tasja-leider Ante Pavelic. Paus Johannes Paulus II zou er volgens de demon stranten goed aan doen het voormalige concentratie kamp van de Ustasja in Jasenovac te bezoeken en zich daar op de hoogte te stellen van de gruwelda den van deze beweging tij dens de Tweede Wereld oorlog. De demonstratie, die een half uur duurde, verliep zonder incidenten. De bond wil woensdag op nieuw bij de Vaticaanse vertegenwoordiging in demonstreren. HTP geeft strijd voor voortbestaan nog niet op HEERLEN Als de voortekenen niet bedrie gen, lijken weliswaar be perkte kansen aanwezig voor het voortbestaan op langere termijn van de Universiteit voor Theolo gie en Pastoraat (UTP) in Heerlen. Die opmerking maakte rector prof. dr. A. Blijlevens gistermiddag bij de opening van het nieu we academisch jaar. Over de toekomstperspectie ven van de UTP kon Blijle vens noodgedwongen niet na der ingaan. Volgende week beraden vier bisschoppen, on der wie kardinaal Simonis en bisschop Gijsen van Roer mond, zich met vertegenwoor digers van de Vaticaanse con gregatie voor het katholieke onderwijs over het fusieplan van de theologische faculteit van de Katholieke Universi teit te Nijmegen en de UTP. Hopelijk, aldus Blijlevens, zal dit gesprek tot gevolg hebben dat verder gewerkt kan wor den een een vernieuwde theo logische faculteit in Nijmegen met een instroomlokatie voor de eerste jaren van de studie in Heerlen, zoals de Katholie ke Universiteit en de UTP zijn overeengekomen. Voor het academisch jaar 1991/1992 hebben zich 33 eer stejaars aangemeld, negen meer dan vorig jaar. De nieu we studenten mogen er in be ginsel van uitgaan dat zij hun studie in Heerlen kunnen vol tooien. Vorig jaar stonden 150 studen ten bij de UTP ingeschreven: 97 mannen en 53 vrouwen. Aan het postacademisch on derwijs namen toen 61 perso nen deel en aan de speciale cursussen 237. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Hoogeveen G.J. Ros te Brummen; te Middelburg(buitengewo- ne wijkgemeente) L Wöllschleger te 's-Gravenhage. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Dronten J. Ophoff te Driebergen-Rijsenburg. Evangelisch Lutherse Kerk Beroepbaarstelling drs. M.L. van Wijngaarden, De Hennepe 371, 4003 BD Tiel; mevr.drs. M.A.J. Brouwer, Frederik Hendrikstraat 50 II, 1052 HW Amsterdam. DEN HAAG De mosli morganisaties in Neder land vinden de uitlatin gen van VVD-fractielei- der F. Bolkestein afgelo pen weekeinde op een conferentie van de Libe rale Internationale in Lu- zern getuigen van ondes kundigheid. De meeste van hen vinden dat zij er alles aan doen om in de Nederlandse samenleving te worden opgenomen. Volgens Bolkestein roept het integratieproces de vraag op welke culturele normen er moeten worden gehandhaafd: die van de meerderheid van de bevolking, die geen moslim is, of die van de moslim-min derheid. Zodra de moslim-nor- men botsen met de liberale fundamentele beginselen, moet gekozen worden voor het het eerste. De moslims moeten zich dan aanpassen. „Dit soort uitlatingen geeft al leen maar voedsel aan ex- treem-rechtse groepen", aldus A.W. van Bommel, voorzitter van het Moslim Informatie Centrum. „Bolkestein heeft een behoorlijk eenzijdige blik op de moslims en beslist geen inzicht in de zaken." „Bolkestein moet toch beter weten", is de reactie van R. Kasiem van de World Islamic Mission. „De Nederlandse moslims doen er alles aan om te integreren." Integreren kost tijd, is de me ning van Van Bommel. Maar moslims in Nederland zijn re delijk goed in de Nederlandse samenleving geïntegreerd. Een ontwikkeling die wordt bevorderd door onder meer de in januari opgerichte Islamiti sche Stichting ter Bevordering van Integratie (ISBI). A. el Boujoufi van de Unie van Marokkaanse Moslim Organi saties in Nederland (UMMON) vindt dat Bolkestein het isla- mistisch geloof en de cultuur van de immigranten met el kaar verwart. Het geloof zou juist meehelpen aan de inte gratie. De problemen die bijvoorbeeld door de islamitische voedsel- voorschriften kunnen ont staan, kunnen gemakkelijk worden opgelost. „In zieken huizen en in het leger wordt toch ook rekening gehouden met mensen met een dieet. Dus waarom niet met mos lims?", zegt el Boujoufi. Bolkestein ging in zijn speech op de conferentie in Luzern nader in op de moslimwereld. „In veel moslimlanden wor den de liberale principes zoals de scheiding van kerk en staat, de vrijheid van menings uiting, tolerantie en anti-dicri- minatie, niet gewaardeerd", aldus de VVD-fractieleider. Van Bommel verdenkt Bolke stein ervan een monolitisch beeld te hebben van de mos limwereld. „De moslims vor men echter geen blok, er zijn veel verschillende richtingen. Sommige geleerden in de mos limwereld hadden en hebben bijvoorbeeld een humanisti sche denkwijze. En het huma nisme is weer een van de grondleggers van het liberalis- Het Komitee Marokkaanse Arbeiders in Nederland (KMAN) is verontwaardigd over de uitspraken van Bolke stein. De VVD-leider geeft blijk van „kortzichtigheid en ondeskundigheid met betrek king tot de waarden en nor men van de islamitische cul tuur", aldus het KMAN. Bolkesteins conclusie dat inte gratie niet mogelijk zou zijn is het gevolg van het falend min derhedenbeleid, zo meent het KMAN. „Integratie dient niet te worden vervangen door as similatie om het eenvoudige feit dat er in het beleid ver keerde keuzes worden ge maakt om integratie te berei ken." Volgens het KMAN kan totale assimilatie nimmer worden bereikt, omdat het zal leiden tot een totale vervreemding van de eigen cultuur. „Juist die vervreemding zal een ave rechts effect hebben en aanlei ding geven tot meer proble men binnen de minderheids groepen." Het KMAN is voornemens om in oktober een conferentie over het minderhedenbeleid te organiseren. Het Nederlands Centrum Bui tenlanders heeft de uitlatingen van Bolkestein eveneens be treurd en hem beschuldigd van politieke stemmingmake rij. Bovendien geeft hij met zijn uitspraken een vrijbrief aan degenen die zich tegen minderheidsgroepen keren, al dus het NCB. Cubaanse regering verstoord over Spaanse kardinaal HAVANA Kritische opmer kingen van Spaanse bisschop pen over de positie van de Rooms-Katholieke Kerk op Cuba zijn slecht gevallen bij de regering van dat land. Vooral de uitlating van de aartsbis schop van Madrid, kardinaal Angel Suquia Goicoechea, die de situatie van de Cubaanse katholieken gelijkstelde aan die van de eerste christenen in de catacomben van Rome, heeft bij de regering veront waardiging opgewekt. De kar dinaal beschuldigde de rege ring van pogingen het land te ontkerstenen. De vijf Spaanse bisschoppen zijn op het eiland op uitnodiging van hun Cu baanse collega's. Eerder wer den bisschoppen uit Duitsland, Mexico en Frankrijk op Cuba ontvangen. De Cubaanse bis schoppen zien dit als een ma nier om „de broederschap bin nen de katholieke familie" te vergroten. Reiniging van zonden BRISTOL Feministische theologen hebben het niet ge makkelijk in Europa. Er zijn nauwelijks banen voor hen be schikbaar, de weinige betrek kingen aan universiteiten zijn slecht betaald en tot op heden is in heel Europa slechts één leerstoel voor hun vakgebied. De honderdvijftig deelneem sters aan de conferentie van Europese feministische theolo gen, die afgelopen weekeinde in het Engelse Bristol werd af gesloten, wonden zich vooral op over een recent geval van vrouwendiscriminatie in Duitsland. De rk theologische faculteit van Tubingen had Silvia Schroer graag als hoog leraar Oud-Testament willen hebben, maar de bisschop had zijn leerstellige bedenkingen en passeerde haar ten gunste van een man. De „kwestie-Schroer" is slechts het topje van de ijsberg, aldus de theologen. Vooral de katholieke deelneemsters wis ten te vertellen dat zij nauwe lijks kansen krijgen op weten schappelijke ontplooiing. En thousiaste vrouwen worden op allerlei manieren ontmoedigd om aan een academische car rière te beginnen. De vrouwen klaagden ook over het gebrek aan geld dat in feministisch onderwijs en onderzoek wordt gestoken. Uit enthousiasme voor de feminis-, tische zaak brengen zij vaak grote financiële offers, zo werd gezegd. Mary Grey bij voorbeeld, scheidend voorzit ter van de organisatie, verruil de een goedbetaalde baan in Londen voor een onbezoldigd professoraat in Nijmegen. Al leen dankzij sponsors geniet zij nu een „bescheiden" inkomen. Terwijl Westeuropese feminis tische theologen vooral strij den voor de „institutionele verankering" van hun vak in het wetenschappelijk bedrijf, kampen hun Oosteuropese col lega's met heel andere proble men. In Tsjechoslowakije bij voorbeeld mogen katholieke vrouwen niet aan een studie theologie beginnen. De enige deelneemster uit dat land zei dat zij „ondergronds" heeft ge studeerd en in Duitsland haar examen heeft SALZBURG Na de ver klaringen van Keulen, Washington en Luzern van progressieve geloofs genoten kunnen sinds gis teren behoudende rooms- katholieken hun handte kening zetten onder de Verklaring van Salzburg. Hierin wordt nadruk ge legd op het geloof in de „heilige, katholieke en apostolische" kerk en de maagdelijke geboorte van Christus en de trouw aan paus en bisschoppen. Leden van de Werkgroep Christelijk Oostenrijk, die de verklaring heeft opgesteld, verzetten zich gisteren tijdens een persconferentie tegen het vaak „negatieve, verwrongen en beperkte beeld" van de kerk in veel media. Vooral de verklaring van Luzern, waar in kritiek op het beleid van paus Johannes Paulus II wordt geuit en wordt gepleit voor een „open kerk", is bij hen slecht gevallen. Ongeveer 10.000 mensen hebben de afge lopen maanden laatst genoem de verklaring ondertekend. Mensen „met een mooie ka derfunctie in de kerk" verster ken volgens de werkgroep de tegenstellingen in de kerk, be vorderen vooroordelen over de kerk en drijven een wig tussen „gelovigen en mensen van de kerk, tussen priesters en leken, maar ook tussen mannen en vrouwen". De verklaring van Salzburg is volgens de werkgroep bedoeld als poging om de verdeeldheid binnen de kerk te overwin nen. Deze verdeeldheid is vol gens haar voor een groot deel te wijten aan „geloofsproble- men". Behalve hun geloof in de leerstellingen van de kerk betuigen de leden van de werkgroep daarom ook hun trouw aan de paus en bis schoppen en aan de authentie ke leer van het Tweede Vati caanse Concilie, zonder dat „uitspraken van het Concilie worden weggemoffeld of wor den veranderd in wereldse geest". De verklaring pleit voor een „echte" vernieuwing van de kerk en een „vrijheid die al leen uit de waarheid voort komt en niet als dekmantel van het kwade dient". Zij wijst echtscheiding af en vindt het de taak van de door de paus benoemde herders „hun kudde waakzaam te behouden voor dreigende gevaren". DEN HAAG De ver deeldheid onder de hindoes is het voornaam ste obstakel voor hun in tegratie in de Nederlandse samenleving. Dat bleek tijdens het symposium 'Hindoeïsme en politieke tolerantie' dat afgelopen weekeinde in Den Haag werd gehouden. „De verdeeldheid onder hindoes maakt ambtenaren gek. Zijn zij net aan het onder- andelen met de ene groep, komt de andere binnen. In de Bijlmer heeft de grote groep hindoes geen tempel gekregen. Maar de moslims hebben wel een moskee", zei politicoloog drs. C. Choenni. „De hindoes zijn meer geïntegreerd in dé Nederlandse samenleving dan bijvoorbeeld de moslims. Toch krijgen zij minder voor el kaar." De overheid helpt de hindoes te weinig, zo werd meermalen opgemerkt. Drs. J.F. Huibers (CDA) en J.W. Achttienribbe- Buijs (PvdA), beiden lid van de Tweede Kamer en van de vaste kamercommissie voor het minderhedenbeleid, toon den zich warm voorstander van integratie en tolerantie, maar wezen erop dat in Ne derland kerk en staat nu een maal gescheiden zijn. Een van de aanwezigen vond het beroep hierop vreemd. „In Nederland is de zondag toch een vrije dag en worden er christelijke feesten gevierd? Dat lijkt niet op een scheiding van kerk en staat." Huibers reageerde met te zeggen dat er in veel bedrijven voor niet- christenen de mogelijkheid be staat om op godsdienstige feestdagen vrij te krijgen. Tijdens het symposium, geor ganiseerd door negen Neder landse hindoe-organisaties, werden ook voorbeelden ge noemd van geslaagde integra tie van hindoe-normen in de Nederlandse samenleving. De overheid houdt bijvoorbeeld in de wet op de lijkbezorging re kening met de speciale wensen van hindoes rond de crematie. Voor hindoe-ondernemers die van de banken geen krediet krijgen en daardoor kansarm zijn, wordt een oplossing ge zocht. Ook heeft het kabinet grote druk op bedrijven uitge oefend om in de CAO te rege len dat mensen uit etnische groepen betere kansen op werk krijgen. De jonge pandit A. Kumar wees op een positieve ontwik keling op religieus gebied. „Hindoe-jongeren kennen geen Hindi meer; daarom wor den de godsdienstige teksten nu in het Nederlands ver taald." Duidelijk werd dat de Neder landse samenleving niet alleen negatieve effecten op de hin doe-gemeenschap heeft. On danks de nog steeds grote ver deeldheid, is de eenheid onder hindoes al wel gegroeid. De vrouwen zijn meer geëmanci peerd dan in het land van her komst. De strakke structuur in de familie is aan het verdwij nen. Maar de hindoes willen het liefst een eigen constructieve bijdrage leveren aan de Neder landse samenleving. Daarvoor hebben ze eigen scholen, tem pels, een omroep en andere voorzieningen nodig. De eerste stap hiertoe is een betere sa menwerking tussen de ver schillende hindoe-organisaties. Euthanasiewet hard nodi phen ■rkrakers een van [ie veroor ar tot dr De al bijna twintig jaar durende politieke en maatscN lijke discussie over het vraagstuk van de euthanasie is daag een nieuwe en hopelijk beslissende fase ingegaaviJfnma^P commissie-Remmelink, vorig jaar januari door het k{^?^e" ingesteld met de opdracht na te gaan hoe en in welke ]S fangeh in ons land euthanasie wordt toegepast, heeft een deie waart werkstuk afgeleverd met opmerkelijke resultaten. en voor; UlT het onderzoek, dat een hoog wetenschappelijk g< draagt, blijkt niet alleen dat euthanasie veel minder voorkomt dan tot nog toe in schattingen is aangenomen ook dat de betrokken artsen over het algemeen zorg1 en gewetensvol met het probleem omgaan. Medici tiller het algemeen zeer zwaar aan de beslissing om een ve tot levensbeëindiging al dan niet in te willigen en zij daarbij beslist niet over één nacht ijs. Het onderzoek straft de vaak in het buitenland en ook in orthodox-c< sionele kring binnen Nederland gekoesterde opvattin hier lichtvaardig met ernstig lijdende patiënten wordt sprongen. en maan ;k aan be 1 wel act: 'emerkte [TCI 'sl Niets wijst op de ook wel verkondigde stelling dj schaarste in de gezondheidszorg (gebrek aan geld, persl en apparatuur) één van de motieven zou zijn voor de ui ring van euthanasie. Alle artsen die tot levensbeëint overgaan, doen dat volgens het onderzoek uitsluitend dedogen voor de patiënt die ondraaglijk lijdt en/of vei rustig te sterven voordat pijn en ontluistering hun lev< een hel maken. De commissie legt echter ook de vinger op twee plekken in de euthanasie-praktijk. Veel artsen houder) niet aari de door justitie gestelde eis dat ze een schrif verslag moeten maken van de overwegingen en gebeurt sen die hebben geleid tot het besluit om tot euthanasie te gaan. En ten tweede (maar dat was eigenlijk al lanj kend) loopt een ruime meerderheid van de artsen na hey- voeren van een levensbeëindigende handeling nog altijq fl I van de waarheid. Zij geven een overlijdensverklarin waarin wordt vermeld dat de betrokken patiënt een nal lijke dood is gestorven, deels uit vrees voor strafrecht* vervolging en deels omdat zij de nabestaanden niet het P°r willen laten lopen door de politie te worden verhoord ar tuigen van een moord. N H.AA Deze overwegingen mogen weliswaar op het eerste g# zou. plausibel klinken (er hebben zich in het verleden inderp®urinl onverkwikkelijke taferelen voorgedaan in contacten agenten enerzijds en artsen en nabestaanden anderfmaijê€ maar de medici moeten toch inmiddels beter weten. DP siK° groeide praktijk heeft uitgewezen dat een arts die zicPei^ z! een euthanasie-geval houdt aan de door justitie verlad'^^ zorgvuldigheidseisen, zoals overleg met een collega en ^eclei opstellen van een verslag, geen vervolging hoeft te vrr1 Sew Ook de nabestaanden worden tegenwoordig in het algeif^01^ z met rust gelaten. elscnap Gisteren vierden de joden hun Nieuwjaar, Tasjlich genaamd. Terwijl badgasten toekeken, kwamen op het strand bij Tel Aviv religieuze joden bijeen om de reinigingsrituelen uit te voeren die bij deze dag horen. Reiniging, zo schrijft de joodse traditie voor, dient nu eenmaal aan het water te geschieden. HET rapport van de commissie-Remmelink maakt |en dan ooit duidelijk dat er hoognodig een wettelijke regi voor euthanasie moet komen. Alleen een wet kan er zorgen dat artsen worden gedwongen de gelukkig al gr<daag he< deels bestaande zorgvuldigheid bij euthanasie tot het uit vrom te betrachten. Alleen een wet kan de artsen zodanige rechte' v zekerheid bieden dat de remmingen om open kaart te sifin8. voc j or rmaxima£ worden weggenomen. ^et Oscar Wilde omstreden voor Westminster Abbey LONDEN Sir Laurence Olivier is misschien wel de laatste Engelse kunstenaar die in de voor schrijvers, schilders en acteurs bestemde hoek van de Londense Westminster Ab bey zijn laatste rustplaats heeft gevonden. Op de kerkvloer is geen plaats meer voor een grafschrift, daarom wil men nu met raaminscripties Britse kunstenaars eren. Over wie als eerste zo'n ins criptie moet krijgen, bestaat onenigheid. De Britse premier John Major en zijn vrouw vin den dat de negentiende-eeuw- se schrijver Anthony Trollope die eer toekomt, anderen zijn voor de omstreden dichter en prozaïst Oscar Wilde. De afge lopen zeshonderd jaar zijn meer dan 100 kunstenaars, on der wie Shakespeare en Dic kens, in de Westminster Ab bey begraven. Trollope is vooral bekend van zijn boeken over de Victori aanse tijd, waarbij anglicaanse geestelijken vaak de rol van trouweloze intrigant toebe deeld krijgen. De vrouw van Major heeft een biografie over hem geschreven. Anderen willen graag dat Os car Wilde (1854-1900) wordt herdacht in de Westminster Abbey. Zijn toneelstuk 'The importance of being Earnest' wordt gerekend tot de beste li teraire werken van zijn tijd. Wilde is echter een omstreden figuur, omdat hij in 1895 op beschuldiging van homoseksu ele activiteit tot twee jaar ge vangenschap werd veroor deeld. De voorstanders van Wilde, zoals zijn kleinzoon Merlin Holland, vinden echter dat zijn grote bijdrage voor de Engelse literatuur belangrijker is dan zijn privé-leven. De de ken van Westminster Abbey, Michael Mayne, zal volgende week een beslissing nemen. r!r foidóC&HIAO/nt a>a Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers b Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 -122 244. Telefax: 071 -134 941 Postadres Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon 070-3190 933. Telefax: 070 - 3906 717 Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers Chef-redacteur: G.- J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808): L. van Koot. 047): R. Kleijn (chef), M. t Herpen (chef), F. Buurman, Sport Leiden e.o. (tel. 071 -1 Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Holstein E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R de Roo, drs. K. Veraa Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B Jansma, H. Piët. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835) L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse. Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A. de E B. Hermans, J. Hofmeester, C. de Kier, H Nieuwman Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. •ank terst jSTERI rvolle puwbu Joze p ir wel itarscoL irers o gens i turier een ee lerlanc atuur jaci ft ovei de oper hij met lief we* :s die op f lange worde stwerkt De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland ëeri België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swiers en M. var Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H Bijleveld, D. land, P. Koopman, D van Rietschoten en K. van Wees - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; isons m ige of 1 jndere rant (Athene), Heering (Ron euw Delhi), ïrink (Moskou R. Hasselerharm (Johannesburg), T. B. van Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R Vunderink (Mi W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaa publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: M,de Cocq. ri 08.30 tot 17.00 u n 18.00 tot 19.00 u 25,70 76,60 294,30 Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op mr 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal 78,60 per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 lie bore velen lo iet sch erkleur iSPEI Ir.AWM, ets u TOE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2