„Ik wil in steeds betere films spelen" „Jurrian zwerft door Frankrijk. Maar waar?..." ficidóc SouArnit' "final© ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1991 PAGINA 29 PATRICK SWAYZE: PARIJS - Patrick Swayze moet je niet onderschatten. In een Ameri kaans filmblad lees ik bij een vrou welijke journaliste dat ze valt op het type Patrick Swayze, „maar dan intelligent". Na drie gesprek ken van een uur verdeeld over vijf jaren kan ik niet écht beoordelen of de acteur die wereldnaam maak te met 'Dirty dancing' en de hoofd rol speelde in de komedie 'Ghost' - een van de grootste bioscoophits aller tijden - intelligent is of niet. Het kan me ook niet zoveel sche len. Swayze heeft in die gesprekken een an dere, verbazende kwaliteit: hij is zeer in tens aanwezig, geeft zich volkomen, ook al worden er tien blikken met journalis ten per dag voor hem opengetrokken. Tijdens ons laatste gesprek met zijn rol in 'Point break' als aanleiding, zie je bij een emotioneel moment opeens de tra nen in z'n ogen staan. „Nou heb ik 't verdomme wéér" verbijt hij zich. Patrick Swayze, 37 inmiddels, heeft wat mij betreft nog niet één echt goede film gemaakt in zijn carrière. Maar dat hij bewust aan een carrière bouwt, valt niet te ontkennen. Na zijn enorme succes in 'Dirty dancing' heeft hij het moeilijk ge had. „Vrouwen waren hysterisch, ieder een riep om me, ik was een wereldster. Daar ga je dan zelf even in geloven", zegt hij. „Terwijl ik nog precies dezelfde Patrick Swayze was als op school. En toen liep echt niemand achter me aan". Hij heeft er een moeilijke periode met alcohol door gehad, zijn vrouw - de Fin se Lisa Niemi - dreigde hem te verlaten, maar alles is op z'n pootjes terechtgeko men. Swayze is over zijn carrière gaan denken, en heeft inmiddels van alles ge speeld: de in vechtsporten gespecialeerde uitsmijter in 'Road House', de romanti sche held tussen hemel en aarde in 'Ghost', nu de in surfen en 'sky-diving' gespecialiseerde anti-held Bodhi in 'Point break', terwijl hij eind dit jaar te zien zal zijn in Roland ('The killing fields') Joffe's verfilming van 'City of Joy'. Als een Amerikaanse dokter die zijn leven wijdt aan de problemen van de allerarmsten in Calcutta. Swayze zorgt ervoor niet voor in de val van 'type casting' te lopen. Bedrog Swayze: „Toen ik met de tv-serie 'Noord en Zuid' en de film 'Dirty dancing' een acteur met wereldnaam was geworden, dacht ik even dat ik mijn doel bereikt had. Maar doelen zijn bedrog. Je kan er duizend en één bedenken, maar als je ze bereikt hebt, wat dan? Je kan er tóch niet bij stil blijven staan, anders ga je binnen een kwartier dood van verveling. Je schakelt je eigen mogelijkheid uit om dromen te koesteren. Dat doel op zich zelf is niets. Het proces er naar toe is wat je leven en je werk interessant maakt". In 'Point break' speelt hij een surfer met boeddhistische levensopvat tingen, die zijn onthechtheid echter te ver doordrijft, bankrover wordt en de le vens van anderen in gevaar brengt. „Een rol die mij iets zegt" vindt Swayze. „Ten eerste is het geen film waarin, in zo kort mogelijke tijd, zoveel mogelijk wordt opgeblazen. Ik speel .een 'bad guy' en normaal gesproken zijn die in films recht-voor-z'n-raap-slecht. Maar hier is hij iemand met uitstraling, met een filo sofie:'We moeten onze levens niet laten beheersen door het Amerikaanse sy steem of welk systeem dan ook. We moeten ons geen 'way of life' laten op dringen. De menselijke geest is 'vrij'. Wat dat betreft lijkt die Bodhi op me zelf. Ik ben al jaren gefascineerd door al les wat met spiritualiteit te maken heeft. Door boeddhisme, hindoeïsme en chris tendom. En in feite is het allemaal het zelfde op een andere manier. Of, niet eens op een andere manier, dan wel an ders vertaald. Daarom begrijp ik niet dat mensen elkaar om godsdienstf vermoor den. Dat de een denkt dat hij de waar heid heeft en dat de waarheid van die ander verachtelijk is. Die Bodhi in 'Point break' staat ergens voor. Tegelij kertijd vertelt de film dat hij in z'n over tuiging intolerant wordt. Een jong pu bliek dat eerst bewonderend tegen hem opgekeken heeft, ziet dan dat hij fout zit. Niemand heeft het recht wetten aan z'n laars te lappen en te doden". Vrije val Al de speelfilms van Patrick Swayze sluiten op een bepaald vlak aan bij zijn eigen leven. Hij werd opgeleid als danser en speelde een danser in 'Dirty dancing'. Hij ging als jongen aan gevechtsporten doen, omdat zijn vriendjes hem om zijn dansopleiding maar een 'mietje' vonden en kon die 'martial arts' kwijt in 'Road- house'. In 'Point break' herkende hij zijn eigen onafhankelijke opstelling in het ka rakter van Bodhi. Maar de film gaf hem ook de kans zijn fysieke kwaliteiten bot te vieren. „Ik heb er met een surfplank over golven zo hoog als dit hotel mogen rijden, en ben uit de mooiste vliegtuigen gesprongen voor een vrije val. En daar word je dan voor betaald" grijnst hij. Zowel surfen als 'sky diving' waren nieuw voor hem. Aan beide sporten is hij inmiddels verslaafd. Swayze deed die stunts in de lucht zelf („no blue screen" zegt hij); zijn jonge tegenspeler Keanu Reeves werd vervangen door een 'dou blé'. Normaal gesproken zit geen film verzekeraar om dat soort durfallen te springen. Swayze lacht: „Het gekke is dat de verzekering niet viel over dat sur fen. Dat mocht ik doen. Terwijl dat echt stukken gevaarlijk is dan het springen met of zonder parachute. Dat is statis tisch gezien de allerveiligste sport. Veili ger dan een rit op een motorfiets of in een auto. Wanneer er ongelukken gebeu ren, is dat meestal bij professionele stuntmensen, die steeds meer risico's ne men. Die hun parachutes zo lang moge lijk dichtlaten, of een paar bijzondere draaien tijdens die vrije val willen ma ken waarbij de wind vat op ze krijgt. Met de moeilijkste sprongen hebben we gewacht tot de film klaar was en de ver zekering niet meer kon mekkeren. We zijn toen voor een paar extra-'shots' nog eens de lucht in gegaan. Toen maakte het niet meer uit of ik erbij verongelukte of niet". Swayze lacht. Knie-operatie Het zware fysieke werk leverde hem wel een gebroken vinger en twee gekneusde ribben op. Hij heeft met pijn leren le ven. In zijn carrière is hij al vele malen aan z'n knie geopereerd en hij demon streert vanuit z'n stoel dat hij z'n ene hiel niet meer tegen z'n achterste kan klappen. „Ik zou geen baan bij een bal letgezelschap kunnen krijgeu", zegt hij. „Maar danser /eel oper; digingen aan het weefsel rond mijn knie heb gehad, dat het daar steeds weer stuk gaat. Ik moet m'n knie na zware trainin gen of dansoptredens steeds weer met verband, ijs en compressen oplappen". Tijdens de surfopnames voor 'Point bre ak' werden de acteurs in het water zó koud, dat ze tussen de scènes door in een warm bad aan het strand op tempe ratuur gebracht- moesten worden. Maar voor een sensationele achtervolging te voet in de film liet Swayze zich wél ver vangen door een stuntman. „Ik ben niet meer zo gek als vroeger. Laat vakmen sen de écht krankzinnige dingen maar opknappen". Maar Swayze kwam van de opnamen voor 'City of Joy' (Stad der vreugde) uit Calcutta wel weer terug met een parasiet in zijn lichaam. „Iedereen is daar zo'n beetje ziek geweest. Ik ben die parasiet nog niet kwijt. Ik heb er medi cijnen voor, alleen daar kan je absoluut met bij werken en je wordt er bovendien depressief van". Swayze nam de reuzen stappen tussen 'Dirty dancing' en die 'City of Joy' zeer bewust. „Ik probeer mezelf als acteur op te rekken, steeds moeilijker dingen te doen, steeds beter te worden. Ik wil in steeds betere films spe len, met de zwaargewichten werken. De grote jongens zoals de Norman Jewi- sons, de Roland Joffe's en de Scorse- y olbloedpaarden Om niet helemaal afhankelijk te zijn van wat Hollywood hém te bieden heeft, be gon Swayze met zijn vrouw, de actrice Lisa Niemi., een produktiemaatschappij, 'Troph'. „Eén film voor onszelf, twee voor de studio" is hun motto. Een oud privé-project van de Swayze's begint in middels vaste vormen te krijgen. Een script over twee beroepsdansers en hoe hun werk hun privé-leven beïnvloedt. Lisa Niemi schreef het verhaal, samen met danser Nicholas Gunn van de Paul Taylor Company. Voorlopige titel: 'Wit hout words'. Swayze: „Dan kan je pas écht dansen zien. Dat werk uit 'Dirty dancing' doe ik dromend. Regisseur Ro land Joffe wil peetvader van het project zijn". Voor de rest is het echtpaar Holly- wood-schuw. „Lisa en ik zijn er zo snel mogelijk weggerend" bekent Swayze. In Californië hebben ze een oude ranche gekocht, die opgeknapt, en zijn er Arabi sche volbloedpaarden gaan fokken. Swayze ontspant zich er bovendien met zijn muziek. Ooit heeft hij als zanger i zich 1 stem". Het blijft een hobby. Swayze vindt zichzelf alleen ambitieus als het om de kwaliteit van zijn acteercarrière gaat: „Dan ben ik een pit-bull die niet meer loslaat". Op de zwaarste rol in zijn carrière zullen we tot Kerstmis moeten wachten. De hoofdrol in die verfilming van het boek van de Franse journalist Dominique Lapierre, 'Cité de la joie', spelend in de sloppen van Calcutta. De opnames werden be moeilijkt door hevige protesten van een deel van de samenleving daar. Zó hevig, dat er niet meer in de échte sloppen van Calcutta kon worden gefilmd, maar voor kapitalen een paar kilometer v derop nep-sloppen moesten worden i gebouwd. Demonen Swayze: „Een van de ongelooflijkste er varingen in m'n leven. Tussen soms wel tienduizend figuranten moest jij als ac teur toch een sfeer van intimiteit creër en. Terwijl ze verderop met spandoeken scandeerden: 'Go home City of Joy, Go Home City of Joy'. Onze inventiviteit werd ontzettend op de proef gesteld. We reden met onopvallende autootjes naar een bepaalde plek, zagen dat de kust vei lig was en filmden onze scène. Konden we niet op straat filmen, dan werd het schema omgegooid en gingen we in het sloppendecor verder. En dat allemaal omdat een stel stomme communisten vond dat we munt sloegen uit de armoe de daar. Terwijl de film juist wil vertel len hoe ongelooflijk het is dat mensen, in die neerdrukkende armoede, tóch kunnen lachen, tóch hun waardigheid als mens kunnen behouden. Voor een wes terling niet te begrijpen. Een ervaring die je nederig maakt. Je ziet in hoe ridicuul onze eigen problemen dan opeens zijn. Zelfs de slachtoffers van armoede in Amerika hebben het rijk vergeleken bij die mensen in de sloppen van Calcutta. Zij hoeven tenminste niet te leven met ontelbare ziektes, met open riolen. Voor ik naar Calcutta ging, zei mijn vrouw Lisa tegen me: 'Buddy, ik weet dat je een optimist bent tot je erbij neervalt. Ik weet dat je alle moeilijke dingen in je le ven vertaald hebt naar positieve energie, omdat je vérder wilde. Maar als je iets van die rol van Max in l'City of Joy' wilt maken, sta dan nog eens stil bij de dood van je vader in '82, bij de dood van je manager, bij onze aan aids géstor- ven beste vrienden en bij de dood van je lievelingspaard. Durf terug te gaan naar je diepste verdriet, zoek je eigen demo nen op, dan kan je die rol aan'." Patrick Swayze moet diep slikken wan neer hij zich die tekst van zijn vrouw herinnert. En zijn ogen staan vol tranen. Hij komt er onmiddellijk achteraan met een relativerend: „En misschien vindt straks iedereen die rol te sentimenteel". Het is een risico dat hoort bij de keus voor de Moeilijke Weg van een acteur die bij het afscheid, langs z'n neus weg, in een tussenzin, z'n ware ambitie uit: „Ik wil een carrière als Spencer Tracy". „Doelen zijn bedrog. Je kan ey duizend en één bedenken, maar als j'e ze bereikt hebt, wat dan?" Scene uit „Point Break" met Patrick Swayze. FOTO: PR Per jaar worden 3500 Nederlanders als vermist opgegeven. Zonder taal of teken achter te laten verdwijnen zij voor korte of langere tijd. Sommigen lijken op mysterieuze wijze van de aardbodem te zijn verdwenen. Ongeveer 85% keert binnen tien dagen terug. Enkele tientallen laten heel lang niets van zich horen. Germa van den Boom, Jan van Wanrooy, Mieke Guliën en Jan van de Marei zijn namen van mensen waarvan al jaren niets is vernomen. Vermoord? Ontvoerd? Weggelopen? Vragen waarop de familieleden jarenlang geen antwoord weten. Jurrian Booij is één van hen. De ouders van de zeventienjarige Bredanaar vermoeden dat hij nu al meer dan een maand ergens door Zuid-Frankrijk rondzwerft, want daar is hij minstens drie keer gesignaleerd. ouders van verdwenen zeventienjarige: BREDA - In de nacht van vrijdag 2 op zaterdag 3 augustus, om 2.00 uur 's nachts, is Jurrian vertrokken van een camping in het Zeeuwse plaatsje Kamperland. Daar was hij met wat vrienden op vakantie. „De woensdag daarvoor hadden we hem daar nog opgezocht", vertelt zijn moeder. „Zo te zien leek hij het daar heel erg naar zijn zin te hebben". „Alleen bleken er wat problemen over geld te zijn gerezen", gaat zijn vader ver der. „We hadden hem niet zoveel geld meegegeven, dus hij heeft daar wat moeten lenen van vrienden. Vrijdaga vond om half twaalf belde een vriend van hem op die ons dat vertelde. Ik zei dat ik het hem wel zou voorschieten en dat ik hun de volgende dag van de cam ping zou komen ophalen. Op de achter grond hoorde ik Jurrian zeggen dat hij niet aan de telefoon wilde komen om met ons te praten". Hierna spraken Jurrian en zijn vrienden nog even over de geldzaken waarna zij er van uit gingen dat het verder uitge praat was. Dat bleek niet het geval want even later reed hij met de auto van een vriend het cam ping-terrein af. De sleu tels had hij geleend met de smoes dat hij wat kleren in de auto wilde leggen. „Jurrian heeft natuurlijk geen rijbewijs, want hij is pas zeventien jaar", zegt zijn vader. „Hij heeft nog nooit gereden, zelfs niet op een brommer. Hij moest zelfs aan iemand vragen of hij de wagen een paar meter achteruit kon rijden. Toen dat gebeurd was reed hij in emo tionele staat weg, de spoorboom bij de ingang van het campingterrein ram mend". CRI Volgens de Centrale Recherche Informa tie-dienst (CRI) is dit een 'gemiddeld vermis-geval'. „Iemand die vermist wordt blijkt bijna altijd in depressieve staat te zijn vertrokken", zegt E. Moek- sis van het CRI. „Verder is er nauwe lijks iets over te zeggen, iedereen komt er voor in aanmerking om vermist te worden". De dag na Jurrian's verdwijning zijn de ouders een zoekactie in Zeeland begon nen. „We zijn zelfs langs de Zeeuwse wateren gaan rijden omdat we bang wa ren dat hij in het water was gereden", zegt zijn moeder. „Ook in disco's en bars zijn we hem gaan zoeken. Steeds dacht ik dat ik Jurrian zag. Een aantal mensen in Zeeland dacht hem ook te hebben gezien, maar niemand heeft hem gesproken". Achteraf blijken dit valse tips te zijn ge weest. Jurrian heeft zich namelijk hele maal niet in Zeeland opgehouden, want de dag na de nacht dat hij vertrokken is, is hij in Valenciennes in Noord-Frank rijk geweest. De 'valse tip' is een bekend fenomeen bij de CRI. „Daarom geven we ook lang niet altijd toe aan de druk om een politie-bericht op televisie uit te zenden", zegt Moeksis. „Dat levert ber gen valse tips op. Veel psychisch ge stoorde mensen zien hierin namelijk een aanleiding om aandacht te trekken. Ook tips van waarzeggers worden nauwelijks serieus genomen door de politie maar hebben al heel wat verwarring en valse hoop bij de verontruste familieleden ge zaaid. Ik kan overigens wel begrijpen dat mensen de hulp van een waarzegger in roepen. Ze zien het als een laatste stro halm waar ze zich aan vastklampen". De ouders van Jurrian weten dat hij in Valenciennes is geweest omdat zij een rekening ontvingen van een ziekenhuis. „Misschien heeft hij een ongeluk met zijn auto gehad en is hij daar behan deld", zegt zijn moeder. Dat zou heel goed kunnen, want twee dagen later werd hij namelijk gesigna leerd met een bloedvlek op zijn broek en een hechting in zijn kin. Dit vertelde een Nederlandse toerist die hem een lift gaf van het station van het Zuid-Franse plaatsje Bessèges naar een camping. Sindsdien heeft hij nog minstens twee groepen Nederlandse toeristen aange sproken op verschillende plaatsen in Zuid-Frankrijk. Telkens speldde hij hun een verhaal over zijn auto op de mouw en vroeg hij hun of hij wat geld mocht lenen. „Jurrian kan heel goed fantase ren", zegt zijn vader. „Het moet dus geen probleem voor hem zijn om hun een zielig verhaal op de mouw te spel den". Een maandlang wachten zijn ouders al op het eerste telefoontje van Jurrian. „Als 's avonds laat de telefoon gaat,, staat mijn hart even stil", zegt zijn moe der. „Zou het hem zijn?', denk ik dan. Ik vind het echt verontrustend dat hij maar niets van zich laat horen. Vroeger belde hij al naar huis op als hij een paar laat het i ko men. We hebben geen idee hoe het i hem gaat. Waar slaapt hij? Wat eet hij? Daarover tasten we volkomen in het duister". „Ik ben voorlopig maar gestopt met wer ken", zegt de vader. „Ik kon me echt niet meer concentreren. Een ander mens zou jaloers zijn op de extra weken va kantie, maar ik kan dit niet bepaald als een vakantie zien. Soms word ik 's nachts wakker en denk ik dat ik het alle maal gedroomd heb. 'Hij ligt gewoon in zijn bed', denk ik dan. Ik heb het gevoel alsof ik in een film speel. Maar de aftite ling laat wel lang op zich wachten". Zomer Vooral in de zomer trekt een groot aan tal jongeren erop uit zonder een bericht achter te laten. Moe van het beschermde leventje thuis trekken ze erop uit op zoek naar wat avontuur. Sommigen pro beren op deze manier uit de greep van school te blijven. De vader van Jurrian gelooft niet dat zijn zoon onder deze groep valt. „Het is helemaal niets voor Jurrian om zich in zo'n onbezonnen avontuur te storten. Hij is helemaal niet zo'n avonturier. Hij is eigenlijk heel ra tioneel en zou toch moeten inzien dat dit nergens toe leidt. Nee, ik kan het niet plaatsen". Jurrian Booij. Hij wordt sinds begin au gustus vermist. FOTO: PERS UNIE Tegen een meisje van school heeft Jurri an wel eens gezegd dat hij een nieuw le ven in Frankrijk zou willen beginnen. „Iedereen zegt wel eens zoiets", zegt zijn moeder. „Maar Jurrian meende blijk baar wat hij zei. Frankrijk was altijd al zijn favoriete land". Zijn moeder snapt niet waarom Jurrian het nu al een maand in zijn eentje uit houdt in Frankrijk. „Op een gegeven moment is de lol van dat rondzwerven er toch vanaf? Natuurlijk zullen er wel eens goede dagen tussen zitten als ie mand hem wat geld leent of een drankje trakteert. Maar er zijn vast ook dagen dat hij helemaal niets krijgt. Dan zal hij toch wel naar huis terug verlangen. Hij was altijd heel erg aan thuis gehecht". Zijn vader is vooral teleurgesteld omdat Jurrian zo maar een auto heeft gepikt. „Voor mij is dat echt een raadsel, want het is niets voor hem. Hij is nog nooit in contact met de politie gekomen. „Misschien heeft hij in een opwelling die auto gepakt omdat hij gewoon weg wil de", gaat zijn moeder verder. „Waar schijnlijk is hij later weer bij zinnen ge komen en is hij van zichzelf geschrok ken omdat hij een auto had gestolen. Ik denk dat hij daarna niet meer terug durf de te komen omdat hij bang was om zich voor de politie te moeten verant woorden en voor de rechter te verschij nen. Die drempel is wat hem tegen houdt". „Natuurlijk heb ik er wel eens over ge dacht om hem zelf in Frankrijk te gaan zoeken", gaat zijn vader verder. „Mijn buurman heeft me zelfs al aangeboden zijn auto te lenen. Maar Zuid-Frankrijk is zo groot, dat zou zoeken naar een speld in een hooiberg zijn. Ik zou gek worden als ik daar een week rond zou rijden zonder een spoor te vinden. Bo vendien moeten we thuis blijven voör het geval dat hij toch nog contact wilt opnemen. We moeten het hoofd koel houden". De Franse politie en Interpol kijken al weken naar Jurrian uit. „Maar het liefst zou ik hebben dat hij uit vrije wil weer thuis zou komen", gaat zijn moeder ver der, „Vandaag zou hij zijn rooster voor het nieuwe schooljaar moeten halen. Morgen is het de eerste schooldag. Het is dus hoog tijd om thuis te komen. Maar ik denk niet dat hij meteen weer naar school zal gaan. als hij weer terug komt. Ik hoop dat we goed met hem kunnen praten en begrijpen wat hem bezielde". Mocht u iets over deze zaak weten dan kunt u contact opnemen met de politie in Breda. Tel: 076-238888

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 29