eint es
Televisie kijken
om te gaan lezen
'Imago zegt mij niets'
071-122244
KUNST/RTV
23
Nieuw instituut voor hedendaagse kunst
Opheffingsuitverkoop
gaidae Gouxcmt
yiichael Jackson werd
geestelijk mishandeld
ijEW YORK Een telg uit de wereldberoemde
Amerikaanse muzikantenfamilie Jackson, La
Xoya, heeft gisteren gezegd dat haar vader haar
oudste zuster seksueel misbruikte en haar negen
andere broers en zussen - waaronder Michael en
Janet - geestelijk mishandelde. Voor het televisie
programma 'Today' van de zender NBC zei La
Toya dat haar vader Joe Jackson tijdens zijn woe
de-uitbarstingen „iedereen in de familie sloeg. Niet
alleen lichamelijk geweld, maar ook veel geestelijk
>n seksueel geweld kwam voor", aldus de zange
rs. La Toya, die op het ogenblik haar autobiogra-
ie 'Opgroeien in de familie Jackson' promoot, ver
jaarde dat haar oudste zus Rebbie seksueel mis
bruikt is door haar vader. Maar niet alleen vader
Jaekson krijgt er van La Toya van langs. Zo zou
iaar zus Janet anti-semitisch zijn en haar broer
Jermaine jaloers op het overweldigende succes van
zijn broer Michael.
ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1991
Michael Jaekson
Muziekcentrum
in Eindhoven
vernoemd naar
Frits Philips
EINDHOVEN Het Eindho-
vense muziekcentrum, dat vol
gend jaar in gebruik wordt ge
nomen, zal worden vernoemd
naar Frits Philips, de zoon van
een van de grondleggers van
het- honderdjarige concern.
Burgemeester J. van Kemena-
de maakte dat gisteren be
kend. Het muziekcentrum is
ter gelegenheid van het eeuw
feest van Philips opgedragen
aan de onderneming. Het Bra
bants Orkest wordt de vaste
AMSTERDAM Het is
geen museum, heeft geen
collectie en wordt volledig
uit eigen middelen betaald.
Toch is er kunst te zien in
het nieuwe particuliere In
stitute of Contemporary Ar
t/Amsterdam (ICA), dat
vanaf morgen voor het pu
bliek toegankelijk is.
ICA/Amsterdam, gevestigd
in het Spiegelkwartier van
de hoofdstad, laat zich vol
gens de Peruaanse directeur
Eduardo Lipschutz-Villa
het best omschrijven als een
Kunsthal.
Jaarlijks presenteert het in
stituut vier grote tentoon
stellingen, aangevuld met
kleinere projecten. Daarbij
zal veelal worden samenge
werkt met conservatoren-
zonder-museum. Hierdoor
worden ze in staat gesteld
een eigen tentoonstelling
samen te stellen. „Want", zo
zegt Lipschutz-Villa, „voor
kunstenaars bestaan allerlei
subsidie-mogelijkheden,
maar voor deze groep is
niets geregeld".
Naast beeldende kunst wil
het ICA ook aandacht be
steden aan andere heden
daagse kunstuitingen op het
gebied van film of fotogra
fie. In het gebouw, dat een
totale oppervlakte van 1.700
vierkante meter beslaat, be
vinden zich naast de ten
toonstellingsruimte de
boekhandel Artbook en een
restaurant, dat in november
opent. In de boekhandel zal
ook per tentoonstelling één
kunstwerk in een beperkte
oplage worden verkocht.
Dat kan een driedimensio
naal object zijn, een litho of
zeefdruk. De verkoop van
het kunstwerk vormt, sa
men met die van de boeken
de grootste inkomstenbron.
Over de financiering van
het gehele project wil Lip
schutz-Villa niet meer zeg
gen dan dat een aantal par
ticuliere sponsors uit het
bedrijfsleven ervoor verant
woordelijk is. Namen of be
dragen wil hij niet noemen.
„We zijn financieel volledig
onafhankelijk en werken
zonder subsidie van WVC
of de gemeente Amster
dam", aldus Lipschutz.
Bij elke tentoonstelling die
het instituut organiseert zal
in samenwerking met de
SDU uitgeverij Koningin
negracht een boek over de
kunstenaar worden uitgege
ven. De eerste uitgave is sa
mengesteld met werk van
de Amerikaan Richard
Tuttle. De eerste tentoon
stelling, met onder meer
Vloertekenigen die Tuttle
in de jaren 1987-1889 maak
te, zijn in het instituut ten
toongesteld. De expositie
duurt tot 20 oktober. Na
Tuttle komt kunstenares
Kiki Smith aan de beurt.
Voor het artistieke beleid
van het ICA is het bestuur
verantwoordelijk dat be
staat uit Björn Springfeldt,
directeur van het Moderna
Museet in Stockholm, Vi
cente Todoli, hoofdconser
vator van VAM Centro Ju
lio Gonzalez in Valencia,
Fumio Nanjo, internationaal
organisator van tentoonstel
lingen en voormalig direc
teur van ICA/Nagoya en
Els Hoek, directeur van de
Oud-Amerisweerd Founda-
Belle van
Zuylen in
Regen tenkamer
fertaling Carol Alphenaar, geassis-
I»
i Nieuwkoop. Gisteravond.
BERT JANSMA
SCHOOL-TV KOMT MET INDRUKWEKKENDE BOEKENSERIE
zek
ienst
an Zuylen was een van
de eerste vrouwelijke schrij-
uit ons land die zich zelf-
ig, los van tradities, als
feministe avant-la-lettre
opstelden. Dat deed ze ergens
ussen 1740 en 1805, de tijd
ze leefde. Op school
lebben we nooit van haar ge-
loord, want ze schreef in het
''rans. En ze was naar Zwit
serland 'gevlucht' in een ver
standshuwelijk omdat ze de
an wie ze hier was uit
gehuwelijkt niet zag zitten.
Het is het werk van het echt-
jaar Pierre en Simone Dubois
geweest dat verantwoordelijk
tor de uitgave van haar
complete werk. In tien delen.
dat werk zijn Belle van
Zuylens brieven zonder meer
;est interessante deel. Ze
rt erin zeer direct op de
ran haar tijd, geeft haar
s een in die dagen onge-
lende vrijheid en laat haar
cht nuchter en genuanceerd
chijnen op actuele onderwer
pen. Ze schreef ook toneel en
j'n beetje. Haar theater
werk vult een dundrukdeel
liefst achthonderd pagi-
Het is voornamelijk
deeëntheater, stukken die te
genstrijdige gedachten uit haar
tijd tegenover elkaar zetten, in
hoop dat de lezer wordt ge
stimuleerd de juiste keuzes te
maken. Vaak zijn het aanzet-
ïooi ontwikkelde eerste
ledrijven terwijl de rest er wat
lij hangt. Van die stukken
werd 'La parfaate égalité ou
tu et toi' in 1793 in Frank
rijk op de planken gebracht,
linnen het Theaterfestival
verd dat stuk opgehaald. Niet
theatervoorstelling, want
laarvoor is het te zwak, maar
'lezing'. Door acteurs
ichter een tafel dus, goed voor
uiken aan theatrale mogelijk-
ïeden zonder dat ze er van
i. De kennismaking gis-
eravond in de Regentenka-
an het Hofje van Nieuw-
toop (aardige plek voor het
van een vrouw die zich
iterk maakte niets van 'regen-
.n te nemen) was dat be-
ireft uniek. Het stuk zelf kan
alleen goed waarderen wan-
;er je je in de tijd van Belle
in Zuylen en de positie van
vrouw daarin verdiept. Het
een komedie die de uiter-
ijkheden van de Franse revo-
utie op de hak neemt. De ho-
standen moeten zich ver-
een dochter uit betere
kringen moet trouwen met
;n omhooggevallen 'citoyen'.
etgeen ze niet wil. Ze kiest
Dor de liefde. Zonder die ach-
rgrond is het via ogen van
u braaf- toneel, aardig in aan-
;t, voorspelbaar in uitwer
king.
Nederland 3 c
HILVERSUM Soms
ben je als kind behoorlijk
bevoorrecht. Neem de
nieuwe serie 'Boeken voor
kinderen', die de Neder
landse Onderwijs Televi
sie op het scherm brengt.
Het is een juweeltje, dat
het kritische oog van de
avond-kijker gemakkelijk
zou plezieren. En daar zijn
een paar redenen voor. De
makers bedienden zich
niet alleen van uitsteken
de scripts, maar wisten
zich bovendien verzekerd
van de medewerking van
karakterspeler-bij-uitstek
Ton van Duinhoven, die
tegenwoordig veel te wei
nig op televisie is.
Natuurlijk is de reeks gemaakt
om kinderen aan het lezen te
krijgen, maar wie de vier afle
veringen bekijkt als korte dra-
ma-produkties zal vaststellen
dat zij behoren tot de „onder
houdende soort". Het is peda
gogisch verantwoorde televisie
wat betekent dat de leerling
niet wordt bedolven onder een
stroom aan informatie. Zo zijn
er in het verhaal rustpunten
ingebouwd om even op adem
te komen en het voorafgaande
te verwerken. Het enige ge-
dat i
'Boeken
deren' schuilt, is dat de speelse
invulling te veel voeding geeft
aan dagdromers. Wanneer dat
het geval is, verwateren de
twintig minuten durende afle
veringen tot een reeks fantasie
stimulerende beelden. Ook
leuk natuurlijk, maar niet als
het is bedoeld als lesmateriaal.
Vooral in de derde aflevering,
waarin Van Duinhoven op zijn
eigen perfectionistische wijze
gestalte geeft aan een zwerver,
propagandeert hij de ongecom
pliceerde levenswandel
„Zwervers zijn net vogels, die
fladderen wat rond en maken
zich nergens druk over. Zo is
het met mij ook".
Rondsnuffelen
Het is tevens de inleiding voor
een 'kunst-kijkje' aan de hand
van de schilders Rousseau en
Monet. „Rousseau was een
echte dromer die rondzwom in
zijn eigen fantasie", laat Van
Duinhoven als verteller we-
Het centrale thema in alle vier
afleveringen is eigenlijk dat
rondsnuffelen in boeken een
uitmuntende gelegenheid is
om weg te dromen. Het ge
drukte woord brengt de lezer
naar verre landenen, laat hem
kennis maken met allerlei cul
turen en avonturen. Het han
dige is dat je er niemand voor
nodig hebt en dat het boven
dien redelijk goedkoop is. Een
abonnement bij de bibliotheek
doet wonderen.
Ton van Duinhoven zet vier
heel verschillende karakters
neer, die als personages passen
in de raamvertellingen, waar
binnen de gekozen boeken en
gedichten tot leven komen.
Ton van Duinhoven in zijn rol als conciërge die met het boek van
Dik Trom in de weer gaat.
FOTO: NOT
Het gaat om boeken als 'Nou
Moe' van Veronica Hazelhoff,
'De Blauwe Boekanier' van
Tonke Dragt en 'Ik houd van
de tuin van Monet' van
Christina Bork en Lena An
derson.
Gezien de televisie-verslaving
die vooral onder de jeugd erg
groot is, lijkt het vreemd om
juist de televisie te gebruiken
om kinderen (van negen en
tien jaar) door middel van het
kastje aan het lezen te krijgen.
Samensteller Jan 't Lam: „Uit
een onderzoek dat we hebben
gehouden naar aanleiding van
een vorige serie 'Ik zoek, ik
zoek een kinderboek' blijkt
dat kinderen na het bekijken
van de uitzending meer zijn
gaan lezen. Zeventig procent
van de leraren had de indruk
dat er meer naar de biblio
theek werd gegaan".
Boekenfragmenten
De NOT maakt al een jaar of
acht kinderboeken-program
ma's. Jan 't Lam; „Daarbij
gaan we altijd uit van het vi
sualiseren van een boekfrag-
ment. Voorlezen is prachtig,
maar of dat ook voor televisie
werkt? Televisie is toch een
andere sensatie dan het pure
voorlezen. Door voor de dra
ma-vorm te kiezen, kun je ook
wat meer met de taal spelen
en dat doen wij graag".
Over de rollen die Ton van
Duinhoven als conciërge,,
strandjutter, zwerver en pa
tiënt neerzet, kan Jan 't Lam
alleen maar juichen: „Ton is
een perfectionist. Zo was het
de bedoeling dat hij als zwer
ver met een Zeeuws accent
zou praten. Dat taaltje be
heerst hij echter niet. Hij vond
de oplossing door het script
door een Zeeuw te laten in
spreken en het net zo lang af
te draaien tot hij het vlekke
loos sprak. Hij is echt vreselijk
bezig met zijn rol tot zelfs de
manier waarop zijn haar is ge
kapt. Daarom oogt het nergens
geforceerd. En hij speelt een
karakter altijd op dezelfde ma
nier, waardoor het heel ge
makkelijk is om de beelden te
knippen".
Acteurs
'Boeken voor kinderen' maakt
onderdeel uit van een meerja
ren-plan, waarin in opzet
werd gekozen voor een vertel
ler, die telkens een andere rol
neerzet. Jan 't Lam: „Nou, dan
is de link naar Van Duinho
ven snel gemaakt. Volgend
jaar, wanneer er een tweede
serie verschijnt, maken we
echter gebruik van vier ver
schillende acteurs. Wie het
worden, kan ik nog niet zeg
gen".
Prijs
Jiri Kylian, de artistiek-
directeur van het
Nederlands
Danstheater, krijgt uit
handen van Paul
Korenhof de Prijs van de
Kritiek 1991. Deze
jaarlijkse
onderscheiding van de
Kring van Nederlandse
Theatercritici werd
uitgereikt in de
Koninklijke Schouwburg
in het kader van het
Theaterfestival. De
choreograaf kreeg de
prijs voor „het
imposante overzicht"
van twintig balletten uit
zijn oeuvre, dat het
Nederlands Danstheater
het afgelopen jaar heeft
laten zien.
LEIDSE COURANT
LESSEN EN CLUBS
Middenstandsexamen 1
Informatica
opleidingen
Binnenkort starten w
pakkettrainingen
Centrum voor Automatisering
3 CR Amsterdam
Leraar piano-keyboard, dipl.
Kon. Cons, heeft nog plaats
voor leerlingen. Tel. 070-
Engels (Cambridge), Frans,
Voor 'n SPOEDKURSUS auto/
motorrijden in Ned. of voor 'n
spoedexamen op de Ned. Antil-
den 070-3639890.
Verkeersschool
Tempo
Ie les 3,95
Dat kan weer vanaf oktober.
Info: St. Tarboet, tel. 020-
6717718.
GEBR. DE NOBEL
GROOTHANDEL
n Berge Henegouwen
Vronkenlaan 23. Leiderdorp.
Tel. 071-892777.
J (KORTE) MEDEDELINGEN
„Mee uit in de Residentie"
een activiteit van 't Gilde Den Haag, Stadswandelingen met erva
ren gidsen, iedere dinsdag en donderdag aanvang 10.30 uur en
13.30 uur, kosten 2.- p.p. Startplaats Gem. informatiecentrum.
Dagelijkse Groenmarkt 7. Inlichtingen en reserveren iedere werk
dag tussen 10 en 12 uur. Tel. 070-3561281.
Dienstplicht?
Het Leids Juristen Collectief
verzorgt uw vrijstelling.
071-171757/Fax 130986.
Kunstof ramen en deuren
(meer dan 20 jaar ervaring)
10 jaar garantie, Komo keur
eigen montage, alles in één
Super Korting
070-3479567/3851466.
nazzel vermaak
;anten van de dik tweeduizend
:ansrijke kramen. Kijken, keu-
Si kraamhuur: 02510-
rijs. Info 070-3604701.
WATERSPORT
bij Hot Surf
Alles met kortingen tot 50%
Let op! Alles moet weg
Alle kleding halve prijs
surfplanken en zeilen, ook voor halve prijs.
Kom eens kijken
Hot Surf
Teunisbloemplein 1, Kijkduin
Tel. 070-3233824
T.k. St. Grundel Motorkruiser
Werf geb. in Leidschendam, ontw. Ir. A. Folker 12.50x3.65, diepg.
0.80, overal stah., Ford scheepsd. 62 pk 4 cll. 2 mast br. steun-
zeil, royale open zelfl. kuip, gez. ruime salon, pl.bodem, uniek
toervol sch. i.pr.st., 60.000,-. Tel. 071-890483.
Polyester WEEKENDKRUISER
Onedin, 650x250, i.z.g.st. v. on-
ïr Inzage. Vr.pr. 17.500,-
Tel. 070-3617110 tot 17.00 uur
3667673 na 17.00 uur.
i. tel. 023-292625.
plaats onder de naam PARA
DOX in Het Trefcentrum, Phoe-
nixstr. 66, Delft, geopend van
Tel. 070-3841364.
T.k. SPEEDBOOT, 50 pk
b.b.motor trailer, vr.pr.
4750.-. Tel. 070-3994384.
nd 1339,-, Singapore
1575,-, New York 750,-, Sri
Lanka 1425,- incl. 20 dgn. ho
tel l.o. 1795,-, incl. rondreis 8
dgn. 2325,-. SCHAKEL Tra-
Tours. Tel. 085-649548.
Dringend gezocht, wegens al
lergie, goed tehuis voor twee
POEZEN, 7 jr., gezond en lief,
tel. 070-3541741 na 18 uur.
Tel. 070-3462184.
golden Retrievers. Tel. 01723-
Prijs 500,-. Tel. 05288-
T.k. aangeb.: jonge spreken
de grijze ROODSTAARTPA
PEGAAI incl. org. antieke
kooi. 950.-. Tel. 070-
3238360 na 18.00 uur.
'REBELSE' VIOLIST NIGEL KENNEDY:
LONDEN Als een woeke
rende superzwam die iedere
minuut in omvang verdubbelt,
immuun voor bestrijdingsmid
delen, wordt ook de hysterie
rondom violist Nigel Kennedy
steeds groter. Als het in dit
tempo doorgaat, zou het niet
verrassend zijn als er ergens
een standbeeld a la Lenin (met
John Lennon-bril) wordt op
gericht te zijner ere.
Op het Edinburg festival in
augustus leek het of mensen
uit de menigte bij zijn entree
op hun knieën vielen voor de
maestro. Bij nader inzien ble
ken de aanbidders fans en fo
tografen te zijn die op hun
knieën gingen om Kennedy's
fascinerende onderhelft vast te
leggen. Die zag er als volgt uit:
een zwarte schoen aan de ene
voet en een witte aan de ande
re; twee melkwitte, behaarde
benen in shorts tot op de knie;
een Guarneri-viool waar je
losgeld voor kunt eisen en een
miniatuur mopshond van on
beschrijflijke lelijkheid met
een sjaal om van voetbalclub
Aston Villa. Het liep rond in
een grote tent waar de fans al
twee uur in de rij stonden om
Kennedy zijn nieuwe autobio
grafie, 'Always Playing', te ho
ren promoten.
„Ik nam, zeg maar, wat dingen
op en mijn manager John tikte
het uit en toen hebben we nog
wat dingetjes veranderd", legt
de violist uit. Deze werkwijze
verklaart de ongeremdheid
van de autobiografie en het
veelvuldig gebruik van 'bulls
hit'. Maar hij had tenminste
een goede reden om zijn ziel te
verkopen voor een getal van
zes cijfers: hij wilde een fat
soenlijke viool kopen. Met zijn
Stradivarius kwam hij niet
verder, al steeg de waarde van
het
de
Vandaar de Guarneri, uit het
zelfde tijdperk. „De toonkwa-
liteit was verbazingwekkend
en hij klonk veel beschaaf
der", aldus Kennedy.
Allergisch
Dergelijke subtiele nuances
ging het merendeel van het
publiek op het festival voorbij.
De mensen wilden liever we
ten waarom hij verschillende
gekleurde schoenen droeg, of
hij naar de voetbalwedstrijd
Aston Villa tegen Hibs zou
gaan en hoe hij aan zijn nepac-
cent kwam. Gelukkig werd de
prietpraat afgekapt
Kennedy zijn viool tegen zijn
schouder zette en onder bege
leiding van een gitarist een
staaltje jazz ten beste gaf. Hij
hield de viool tegen zijn schou
der omdat hij allergisch is voor
achttiende-eeuwse hars en ge
opereerd is aan een cyste in
zijn nek.
Ondanks deze handicap was
het resultaat, zoals een van de
mensen uit het publiek het
noemde, 'wreed'. Zelfs een
huilende baby kon het optre
den niet verstoren: Kennedy
verweefde het „waa-waa-rit-
me" in zijn volgende improvi
satie. De scherpzinnigheid die
ontbrak wanneer hij sprak,
uitte zich in zijn muziek. Zijn
vingers vlogen langs de hals
van de viool. Het publiek was
in de zevende hemel. Na af
loop hield Nigel een lezing, het
onderwerp: Nigel Kennedy,
De opstelling: Het onderwerp:
Nigel Kennedy. De opstelling:
Nigel met een biertje onderuit
gezakt op een stoel op het po
dium. Onder de stoel de hond.
Pinguïns
„Er is een sterke beweging om
klassieke muziek in een mu
seumsituatie onder te brengen,
maar ik ben bereid een paar
risico's te nemen, vooral muzi
kale, maar ook met de dingen
eromheen". De hond draaide
ongedurig heen en weer onder
de stoel. „Imago zeg met niets.
Ik denk eigenlijk helemaal
niet na over mijn kleren. Is er
dan niemand die het gek vindt
dat de honderd mensen in een
symfonieorkest allemaal als
pinguïns opgedoft het podium
opkomen?"
De hond draaide op zijn rug en
lag er voor lijk bij. Later, wan
neer Kennedy het publiek
'verraste' met een stukje Col-
trane, ontsnapte het beest van
onder de stoel, rende naar het
midden van het podium, tilde
dreigend een poot op en was
de volgende vijf minuten
doende zijn kop te schudden
en aan de Aston Villa-sjaal te
knauwen tot het ding op de
grond viel. De hond leek zelf
voldaan.
Het is een beetje zonde om toe
te laten dat de aandacht van je
muzikale talent wordt afgeleid
door een hond, laat staan door
je kleren. Kennedy, 34 jaar,
kan zich dat maar beter reali
seren, of hij is rijp voor de
vuilnisbelt. Door meer zichzelf
te verkopen dan zijn muziek
loopt hij het gevaar dat zijn
roem even vergankelijk is als
die van veel popsterren.
Als we hem later spreken,
geeft Kennedy toe bang te zijn
voor de toekomst. „Yeah, ik
denk dat het gevaar bestaat
dat ik opgebrand raak. Ik heb
op dit moment nog een hoop
ideeën voor nieuwe dingen,
maar later... Nu neem ik de
verantwoordelijkheid op me
voor ieder detail, omdat ik
werk met mensen die niets
van klassieke muziek afweten
en niet weten dat je tachtig
mensen nodig hebt om Brahms
te spelen en twintig voor Vi
valdi. Ze denken alleen maar
dat het een orkest is." De afge
lopen drie jaar was John Stan
ley zijn manager. Eerdere
klanten: de Bay City Rollers
en Ronald Reagan.
Kennedy rechtvaardigt zijn
commerciële instelling met het
argument dat hij een viool no
dig had die net zo goed was als
die van tijdgenoten als Anne-
Sophie Mutter. „Ik denk dat
het goed is als het publiek een
beetje commerciële bullshit
van me moet verduren om op
de lange duur een betere spel-
niveau te krijgen".
Zijn gelaatsuitdrukkingen pas
sen meer bij een jongen van
half zijn leeftijd. Hij is lievig
en vrij naïef, een beetje ver
rast door de aanvallen op zijn
commerciële instelling. Het is
alsof de muzikale helft van
zijn hersenen overontwikkeld
is, waardoor er weinig ruimte
overblijft voor volwassenheid.
Voor Kennedy is de tijd ken
nelijk opgehouden toen hij ze
ventien was. Zijn kleren, die
door oudere recencenten wel
'punkerig' of 'trendy' worden
genoemd, waren vijftien jaar
geleden modern. Ook zijn vo
cabulaire („Hey man", „cool")
doet gedateerd aan. Hij houdt
van popmuziek uit de jaren ze
ventig: hij is een fan van Kate
Bush en Peter Gabriël. Zijn
hobbies, voetballen en "wat
grijze cellen afpeigeren, man",
zijn door de jaren heen weinig
ontwikkeld, behalve dat hij nu
de enige is die zonder stropdas
op de VIP-tribune van Aston
Villa mag.
Koffiemuziek
Het lijkt erop dat hij zijn tie
nerjaren nog lang niet is ont
groeid. Misschien komt dat
doordat zijn muzikale oplei
ding, eerst aan de ziide van
zijn moeder die muzieklerares
was en vervolgens vanaf zijn
zevende op een kostschool,
waar hij drie tot vier uur per
dag muziek moest studeren.
Dit slokte zoveel tijd op dat hij
niet als een normaal kind kon
opgroeien, op straat kon spelen
en kattekwaad uithalen. Ken
nedy wijst deze redenering
van de hand: „Er zijn genoeg
popmuzikanten die een wilde
jeugd hebben gehad en nu nog
even wild zijn". Even later
zegt hij:„Ik haat vioolconcer
ten van Mozart. Mentaal heb
ik daar gewoon niets mee. Het
is veel te gemakkelijke koffie
muziek. Netjes afgewogen en
alles is precies goed en zo be
leefd. In ieder geval ga ik het
niet spelen alleen omdat die
vent honderd jaar geleden is
gestorven". Kennedy geeft de
voorkeur aan Brahms, Beetho
ven, Elgar, Hedrix en Clapton.
Hij denkt dat het succes dat hij
en anderen, zoals Pavarotti,
hebben door de grens tussen
pop en klassiek te overschrij
den van korte duur zal blijken.
„Die grote klassieke rage zal
waarschijnlijk niet lang duren.
Ik zie geen andere tenor op
staan met hetzelfde charisma
als Pavarotti. De meeste klas
sieke musici vinden het bene
den hun waardigheid om hun
muziek te verkopen. Ze den
ken dat dat afbreuk doet aan
de muziek. Ze hebben een
mentaliteitsprobleem."
(c) The Times. Londen