A b Waarom verdienen mensen hun brood met maken van wapens? 1 o Rusland als redder van de wereld COMMENTAAR Stikken of stikken wei EsidóeSoivuwit GEESTELIJK LEVEN OPINIE zaterdag 24 augustus 19! Bisschop Salvador wil hervatting van vredesbesprekingen SAN SALVADOR Aartsbisschop Arturo Rivera Damas van San Salvador heeft de regering en de leiders van de verzetsbewe ging FMLN opgeroepen zo snel mogelijk de vredesbesprekingen te hervatten. De aarts bisschop reageert hiermee op de berichten dat in de afgelopen week 41 mensen door geweld de dood vonden. Hij ziet de dialoog als enige mogelijkheid om een eind te ma ken aan de spiraal van geweld in El Salva dor. De onderhandelingen tussen regering en FMLN zijn in april 1990 onder supervisie van de Verenigde Naties begonnen, maar zijn nu geheel vastgelopen. De hervatting van de gesprekken wordt onder meer be moeilijkt door de ontvoering van twee leden van de regeringspartij. Eén getuige is geen getuige Num. 35 30. NG-Kerk ontkent ten stelligste 'gemene zaak met regering' KAAPSTAD De Nederduitse Gereformeerde Kerk (NGK) ontkent ten stelligste geld uit geheime rege ringsfondsen te hebben aangenomen. Op de vraag of de NG Kerk „gemene zaak met de regering heeft ge maakt om bepaalde opvattingen of het beleid van de regering te propageren" is het antwoord „ondubbel zinnig nee", aldus een brief van de NGK aan de NG Sendingkerk, de vroegere dochterkerk voor kleurlin gen. „Voorzover ons bekend heeft de regering nooit de NG Kerk benaderd om mee te doen aan projecten die moesten leiden tot het opheffen van de economi sche sancties tegen Zuid-Afrika," schrijft scriba dr. F.M. Gaum van de NG Kerk. De assessor van de Sen dingkerk, ds. H.R. Botman, had kortgeleden de NG Kerk opgeroepen openheid van zaken te geven over deze kwestie. Naar aanleiding van de geheime rege ringssteun aan de Inkatha-beweging waren er vol gens ds. Botman geruchten over betrokkenheid van de NG Kerk in omloop gekomen. Wereldbond stuurt delegatie naar Zuid-Afrika LEIDSCHENDAM De Wereldbond van Hervormde en Gere formeerde Kerken (WARC) stuurt in november een delegatie naar Zuid-Afrika om te bekijken of de blanke Nederduitse Ge reformeerde Kerk (NGK) weer lid kan worden. De NGK werd in 1982 wegens haar steun aan de apartheid geschorst. De delegatie zal ook onderzoeken of een consultatie over het eenwordingsproces van de NG-Kerken voor zwarten, kleurlin gen, blanken en Indiërs zinvol is, zo meldt de hervormde secre taris-generaal dr. K. Blei die deze maand een vergadering van" het uitvoerend comité van de WARC in Sao Paulo heeft bijge woond. De NGK, lange tijd een belangrijke steunpilaar van het apartheidsbewind, werd geschorst op het moment dat de WARC werd geleid door dr. Allan Boesak, predikant in de NG-Sending- kerk. Het besluit, dat destijds veel stof deed opwaaien, is altijd door de NGK aangevochten. De Zuidafrikaanse afdeling van de WARC, de SAARC, kwam in april tot de conclusie dat de NGK de apartheid nog steeds onvoldoende heeft veroordeeld. 'MIVA-MISSIONARIS' PUT MOED UIT MESSIAANS VISIOEN VAN VREDE !>T> door MARINUS V.D. BERG Muziek ,,Er luisteren bijna honderdduizend mensen, maar je moet spreken tot één mens". Het is een van de tips en de gedachten die me zijn bijgebleven na de opname voor het KRO-radioprogramma: „Daar word ik stil van...". Het is elke maandagmorgen te beluisteren op radio 4 om half tien. Ik ken het programma al lang en luister er naar als ik thuis ben. Niet alleen de gekozen religieuze muziek is vaak verrassend en ontroerend, maar ook de kiezer. De gast die zijn of haar persoonlijke keuze presenteert. Ik ben met extra oren gaan luisteren toen ik zelf werd uitgenodigd voor dit programma. Martien van Buuren is de man achter het programma en ook de geestelijke vader. Ik ontmoet hem voor de eerste keer in de Pepperbox, een bekende vergaderplaats, vanaf het station gemakkelijk bereikbaar, in Utrecht. Hij is een mens die niet over één nacht ijs gaat. „Haast noemt hij de vijand van ieder programma". Hij houdt van zorgvuldigheid. „Elk woord luistert nauw", zegt hij. „Eén storend woord, verkeerd gekozen, kan al het goede andere verloren laten gaan". De ontmoetingen met hem zitten vol wijsheid. Martien van Buuren is een kenner. Je merkt 't onmiddellijk. Ik voel me leek. Maar hij stelt me op mijn gemak. Hij geeft me#iiet het gevoel leek te zijn. Hij is geïnteresseerd in wie je bent. Daar is hij ook zelf gevoelig voor. Hij is een gentleman in de dubbele betekenis van het woord: vriendelijk en waardig. Ook zijn leven kent crisis, de noodzaak tot nieuwe oriëntatie, maar hij werd er meer mens van. Bitterheid, rancune om onheusheid is hem vreemd. Samen praten we over de keuze van de muziek die ik hem voorstel. Martien houdt van dialoog en heeft het wat minder gemakkelijk met eigenwijze mensen. Ik luister op mijn beurt graag naar zijn opmerkingen. We maken een afspraak voor de opname. Vanwege de vakantie zal dat al spoedig gebeuren. Een onverwacht verdrietig gebeuren noodzaakt mij om de opname enkele dagen te verschuiven. De begroeting in de historische hal van de KRO is hartelijk. Ik ben zijn gast en de gastheer verstaat de kunst. Dan zitten we in de studio, vanwaaruit vroeger elke middag om twaalf uur het „angelus" werd gebeden en uitgezonden met de klokken van de nabijgelegen Vituskerk. Het Magnificat van Vivaldi is één van mijn keuzes. Martien heeft me gevraagd om de toelichtende teksten op papier te zetten. Hij verontschuldigt zich voor zijn schoolmeesterachtige trekken. Eenmaal in de opnameruimte schept hij een sfeer van rust en vertrouwen. Hij laat mijn eerste spanning wegvloeien. Zo wordt het mogelijk om van de geschreven taal een spreektaal te maken. Ik raak vrij van wat ik heb opgeschreven. Humor over mijn eigen „vals" zingen, waartoe ik al sedert het derde jaar van de lagere school ben veroordeeld, krijgt de ruimte. Gaandeweg groeit het spontane en word ik warmer. Als alle verbindende teksten zijn opgenomen, ben ik aangenaam verrast. Martien van Buuren heeft door zijn bescheidenheid mij geholpen om er een levende opname van te maken. Zo leert hij me hoe geloven niet is als het niet meer bewegen van een dode fossiel, maar het levende bewegen van mensen die in Godsnaam geven om mensen. Ik ben dankbaar voor de geboden mogelijkheid, maar nog meer voor de ontmoeting en de opgedane ervaring. De uitzending vindt plaats op maandag 26 augustus om half tien, radio 4. RIJSSEN De tafel in de woonkamer ligt bezaaid met kranteknipsels, pape rassen en brieven. Eén be richtje heeft hij apart ge legd. Een stukje, waarin melding wordt gemaakt van het feit dat de wapen export van Nederland naar de Derde Wereld ge groeid is tot jaarlijks vier miljard gulden. Alfons ter Beke: „Waarom stond dat bericht niet op de voorpa gina? Waarom verdienen mensen hun brood met het maken van die wa pens. Weten zij eigenlijk wel wat ze daarmee aan richten?" „Ik weet het wel. Vrouwen en kinderen, ik heb ze de lucht in zien vliegen. Babies met hun hoofd eraf, vrouwen zonder een arm. In Soedan zie je om je heen de misère. De mensen zijn voortdurend op de vlucht. Alles is er op de bon: brood, benzine, suiker, thee. Maar op het vliegveld in Karthoum staan supermoderne straalja gers, in de grote kazerne aan de spoorlijn kannonen en tanks. Militair materiaal uit Irak, die dat weer gekocht heeft in ons rijke westen". Ter Beke werkt al enige jaren in het extreem gemilitariseer de Soedan. Vijfenvijftig pro cent van het budget van de overheid wordt besteed aan wapenaankopen. Geen kerkgebouw Daar in het noorden van Soe dan ondervindt Ter Beke in de vluchtelingenkampen wel de gevolgen van de burgeroorlog. Samen met twee Oegandese priesters verrichtte hij er op beperkte schaal wat pastoraal werk. De twee priesters be schikken er over een auto, ge financierd door de MIVA uit Oostenrijk, waarmee ze de kampen rondom kunnen be zoeken en verzorgen, en de verbindingen met Karthoum onderhouden. Alfons ter Beke zit vooral in En Nahud om er naar school te gaan: Arabisch leren „Arabisch is voor wes terlingen een erg moeilijke taal", zegt hij en dat heeft hij ervaren in Umm Bedda, mid denin een vluchtelingenkamp bij Karthoum. Samen met fa- Pater Alfons ter Beke in het vluchtelingenkamp in Um Bedda bij Karthoum, in het noorden van Soedan. Met de onderwijzeres Aïda bespreekt hij het wel en wee van de voor de oorlog en hon gersnood gevluchte Afrikanen uit het zuiden. foto: kna Opbrengsten MIVA-collecte lopen terug Dit weekend houdt de Missie Verkeersmiddelen Aktie (MIVA) de jaarlijkse landelijke actie onder het motto 'Overbrug die af stand'. Doel ervan is om gelden bijeen te brengen voor de uitvoering van het nieuwe vervoersprogram ma, waarvoor meer dan 500 projekten ingediend zijn door kerkelijke orga nisaties, missionarissen en ontwikkelingswerkers in de Derde Wereld. Daar voor heeft de MIVA een bedrag van 5 miljoen gul den nodig. Dat geld is voor fietsen, motoren, auto's en boten, maar ook voor ga rages, onderdelenvoorzie- ning en technische oplei ding. Een van de missiona rissen die in zijn werk profiteert van de MIVA is Alfons ter Beke uit Wier- den. De missionaris van Mill Hill werkt de laatste jaren in Soedan in Afrika. Hij is momenteel met ver ons land. hij i lof i: BREDA Miva, de Missieverkeersmiddelen Aktie in Breda die dit weekeinde zijn jaarlijkse collecte houdt, haalde vorig jaar 3.526.000 gul den op, een daling ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit bedrag omvat, aldus de MIVA, de opbrengsten in kerken, kloosters en van de aanschrijving van vaste donateurs van de MIVA. De opbrengst van de kerkcollecte alleen bedroeg /l. 185.000. De inkomsten uit andere wervingsactiviteiten, zoals de Miva-loterij, viel eveneens tegen. Aan totale bestedingen gaf de Miva vorig jaar ruim zeven miljoen gulden uit. Veruit het meeste geld ging naar Afrika 3.612.725). De Miva rekent voor dit jaar op een bedrag van vijf miljoen gulden. De helft van dit bedrag zou morgen moeten worden op gebracht. In zijn informatiebulletin van augustus schrijft de organisatie dat de kosten van transport voor mnissionarussenen ontwikkelingswerkers steeds groter worden. Kosten van het vervoer zijn steeds moeilijker in ovewreenstemming te brengen met d eteruglopende baten van de MIVA. Daarom streeft de organisatie naar een transportbeleid om de kosten te drukken. ther Peter Major, een Ameri kaan van oorsprong, woonde hij er ruim een half jaar in een lemen huis, temidden van de kampen, waar de vluchtelin gen in kartonnen hutjes wo nen of in tenten van jute of plastic. Een kerkgebouw was er niet Dat is streng verboden door het islamitische bewind. Misschien is dat ook wel goed, vindt Ter Beke, tenslotte ligt de kern van het christendom niet in een uiterlijke structuur, maar in de innerlijke rijkdom van het hart van de christen. Want is het bouwen van ker ken ook hetzelfde als kerk- zijn? Kerken bouwde Alfons ter Beke dan ook niet in het kamp, maar wel bouwde hij er zo goed en kwaad als het ging aan de christelijke gemeen schap, gaf hij leiding aan het opzetten van allerlei zelfhulp projecten en organiseerde hij het onderwijs in de schooltjes. Distributie Iedere vrijdag stouwde Alfons ter Beke in Umm Bedda met zijn vriend Peter Major een truck vol met zakken bonen en gerst, blikken met botero- lie, stukken plastic, zeildoek en dekens. Een eigen truck hadden ze niet. De vrachtwa gen kregen ze ze te leen van UNICEF, de brandstof voor de truck en de hulpgoederen werden door SOEDAN-AID, de hulpverleningstak van de Soedanese Raad van Kerken verschaft. Dan reden ze de hele dag door meerdere kam pen (een kamp is een gebied van zo'n veertig vierkante ki lometer) en leverden ze de spullen af bij speciaal aange stelde vrouwen in de distric ten. Alfons ter Beke verhaalt van zijn medebroeder Ben Stopel die in het diocees Malakal ten zuiden van Karthoum werkt. Die kreeg in de afgelopen ja ren geld van de MIVA om de motor van zijn boot te revise ren. „Zijn boot heet de St. Martinus. Het hele bisdom Ma lakal kent de St. Martinus." Met de St. Martinus bezoekt Ben Stopel de missieposten langs de Witte Nijl en de zij takken daarvan. Hij vervoert er voedsel, cement en bouw materialen mee, om de verval len missieposten in ere te kun nen herstellen. Wat Alfons ter Beke op de been houdt om in dit door oor logsgeweld en extreme hon gersnood geteisterde land te werken? Nuchter pakt hij er de bijbel bij, spreekt over de messiaanse droom dat er eens een tijd zal komen dat zwaar den zullen worden omgesmeed tot ploegscharen en slaat de passages uit het boek Micha en uit het Lucasevangelie op. „De armen de blijde boodschap brengen, blinden laten zien, kreupelen laten lopen, gevan gen de vrijheid melden. Daar gaat het toch om in het chris tendom?" Info: Missie Verkeersmiddelen Aktie, Vijverstraat 12, 4818 ST Breda. Tel. 076-217150. Giro: 272249 „Rusland heeft de wereld ge red", zei Boris Jeltsin deze week voor het parlement van de Russische federatie. Het was de merkwaardigste uitspraak die Jeltsin zich deze week veroorloofde toen de grootste verwarring na de mislukte staatsgreep voorbij leek. Dat de Russen zich een rol toe kennen ten behoeve van het heil van de wereld dateert niet alleen maar van het nu defini tief afgesloten marxistisch-le- ninistische tijdperk. Het geloof in de noodzaak de revolutie te exporteren was tot onder Brezjnev een onaantastbaar dogma, ook al werd er onder zijn leiding officieel gestreefd naar „vreedzame coëxisten tie". Alleen al de naam van een krant als de Pravda („Waarheid"), dit erfstuk van het leninisme illustreert de to renhoge, mateloze pretenties die de aanhangers van Lenin destijds hadden. Maar het ge loof in de roeping van het oude Rusland heeft veel oude re papieren en Jeltsins uit spraak bewijst slechts de conti nuïteit ervan onder de meest barre omstandigheden. Moskou, en bij uitbreiding heel Rusland, gold voor de sla- vofielen van de vorige eeuw als het derde Rome (waarbij de- redenering werd gehanteerd dat het vanuit Byzantium ge kerstende Rusland de banden met het centrum van het oriëntaalse christendom na de val van Constantinopel had moeten verbreken en deze laatste stad in 1054 de banden met Rome had doorgesneden). De slavist Peter Krug wijst in een cultuurhistorische studie over Oost-Europa op het ont staan van deze opvatting. De monnik Philotheus formuleer de deze leer in de eerste helft van de zestiende eeuw ten dienste van zijn vorst Ivan de Verschrikkelijke, toen alle po gingen om weer aansluiting te vinden bij Constantinopel of Rome mislukt waren. „Het oude Rome is vervallen en het tweede, Constantinopel, is in het bezit van de Turken en daarom werd uw rijk, o eer biedwaardige tsaar, het derde Rome. Alle andere christelijke rijken zijn voortaan in uw heerschappij begrepen. Gij zijt de enig waarlijk christelijke soeverein. Gij zijt de meester van alle gelovigen". Kerk en machthebbers waren al sinds de bekering ruim dui zend jaar geleden van Vladi mir de Heilige tot het christen dom onafscheidelijk op elkaar betrokken, maar na deze theo rie van Philotheus werd de tsaar - het woord is afgeleid van het latijnse Caesar, de titel die de Russische vorsten over namen na de aanvaarding van deze filosofie - ook nog eens de verpersoonlijking van een po- litiek-religieus ideaal. Deze versmelting van politie ke en religieuze idealen in een sterk centraal gezag die elke speelruimte voor afwijkende initiatieven inperkte, valt na tuurlijk niet te begrijpen zon der acht te slaan op de kwets baarheid van dit enorm uitge strekte rijk dat toen net het bijna twee eeuwen durende Mongoolse juk van zich af we ten te werpen. Maar dit gezegd zijnde is het aardig de keerzijde van deze medaille te laten zien. Krug ci teert daarvoor een uitspraak van de Rus Michael Cherniav- sky die hierop neerkomt: de heilige mythe van Rusland als het Derde Rome rechtvaardig de ook alle middelen om haar tot werkelijkheid te maken. Hoe groter de ellende was van het Russische volk, des te gro tere vormen moest de mythe aannemen om al deze ellende te rechtvaardigen en te over stijgen. In de vorige eeuw toen de con tacten met het westen inten siever werden dan ze ooit ge weest waren, ontstond het be kende debat tussen de wester lingen die vonden dat Rusland zich op basis van westerse ideeën moest vernieuwen, en de slavofielen die de mythe van Rusland als het derde Rome hooghielden. Krug ci teert in zijn boek de dichter Fjodor Tjoettsjev om de men taliteit van de laatsten weer te geven. „Met het verstand is Rusland niet te begrijpen met de gewone maat niet te meten;/ het heeft een bijzon dere gestalte,/ aan Rusland kan men slechts geloven". Volgens Krug is er een opmer kelijke parallel tussen de op komst van het marxisme in Rusland en die van het chris tendom. De leer van de Duit ser Karl Marx ontwikkelde zich in Rusland tot een natio nale Sovjet-ideologie, een al ternatieve godsdienst, met dui delijk anti-westerse trekken, het orthodoxe christendom dat Rusland zag als het Derde Rome, keerde zich eveneens tegen het Westen. Het is duidelijk dat ondanks de aarzelend op gang komende democratisering het oude Rus sische gedachtengoed, mythes als men wil, van voorgaande izoel t me het zwartste politieke scenario is voor de PvdA in 1 gezet. Het is een kwestie van stikken of stikken gewoi geconsi Vandaag vergaderen de sociaal-democraten vanuit de n ,r^e Pr< benijdenswaardige positie in hun geschiedenis. Kiest de nie°a tie voor het kabinetsvoorstel tot beperking van hoogtn s duur van de wao, dan valt de hele partij over haar 1 Kiest de fractie echter voor het bijstellen van het moei; bereikte compromis van het kabinet, dan is de val var motie r kabinet eigenlijk onvermijdelijk. jrmatie ening C IJ AAR komt nog eens het slechte nieuws overheen, da t onder CDA al voor volgend jaar ontkoppeling eist van lonen er g houd< keringen. Nu kan de PvdA-fractie vandaag besluiten on^ssl30* voorstel van De Vries en Ter Veld in weerwil va achterban te accepteren, maar dan blijft de dreigende koppeling bestaan. En dat is een heet hangijzer. Partijlr Kok heeft waarschijnlijk voor zichzelf gekozen om de g zigde wao-plannen te accepteren en tevens vast te hoi aan de koppeling. Als het kabinet valt kan de PvdA ziel ter tot de achterban wenden met de strijd voor handha de koppeling, dan met de strijd tegen een gewijzigd voorstel. Want één ding is duidelijk bij het huidige kabi voorstel: zowel de komende als de huidige wao'ers mc\j jjAr fors inleveren. Kiev, bakermat van het Russische christendom, wordt onder de voet gelopen door de Mongolen. (V bere de w AaN de winst die Kok ten aanzien van de wao heef lang i boekt, beleeft hij geen minuut plezier. De zogenaamde s( delen pe kantjes zijn bepaald niet van het voorstel verdwenen/V-frac al is de huidige groep arbeidsongeschikten beslist betenorgei Desalniettemin is de winst die hij heeft geboekt na we bewii lang draaien op de vierkante milimeter een absolute Py er in overwinning. De CDA-fractie is wantrouwend geraakt vanwege he brek aan standvastigheid van de coalitiegenoot. De chri kabin. democraten moeten nu namelijk zaken doen met een Pi werd g leider die niet meer kan beslissen zonder een mandaating var zijn ernstig verdeelde fractie. En van dat mandaat is vanaf vandaag niet meer zeker. Het is te vroeg om een oordeel aan te matigen oveij wao-voorstel. Maar één ding mag ook de PvdA-fractit^ harte nemen: niemand is er in geslaagd om een beter natief voor de aanpak van de wao op tafel te leggen. I naast is ook de PvdA er van doordrongen dat een stij van de uitgaven voor de wao een halt toegeroepen ri worden. Over de wenselijkheid om de uitgaven voor de sterk te korten kan oeverloos gediscussieerd worden, der geval is in de politiek algemene bereidheid gevondei te korten. De politieke werkelijkheid wijst dan ook oijl mijdelijk in de richting van het gisteren neergelegde con mis ook al is dat tot verdriet van de arbeidsongeschikte! meeste Pvd A-kiezers en in wezen alle burgers. door paul k De PvdA heeft vandaag dan ook geen andere keus j. wao-voorstel te accepteren. De sociaal-democraten ztn voor hun gevoel tot diep in het stof moeten buigen, mat a een kabinetscrisis is niemand gebaat. Een volgend ka^n w maakt immers geen beter wao-voorstel. Dat is uitgesk j-jen ondanks alle politieke verkooptechnieken van D66 en vercj Een crisis kan de PvdA trouwens in het geheel niet u|er^a„, gen. Waarom zou een kiezer stemmen op een partij dieL]^ vóór was en die nu ineens tegen is? jenhof - -y. ove Balke wordt hoogleraar in Pralen tas in AMSTERDAM De kerkhis- Midden-Europa. Hij zal p"Splo( toricus dr. W. Balke (58) is be- een instituut voor de gesjoze bi noemd tot gasthoogleraar aan denis der Hussieten opzë-herm de Karelsuniversiteit in Praag, Het betreft een halftime-Lrs g de oudste universiteit van voor de periode van vierjne^ q mstaru J onj eeuwen opnieuw zal doorwer ken. De rol van de Russisch- orthodoxe kerk zal door het vacuüm .van waarden dat het communistische tijdperk heeft veroorzaakt ongetwijfeld al leen maar groter worden. Wie mocht denken dat de de mocratie in Rusland aan een zegetocht is begonnen nu de communisten definitief versla gen lijken, zou wel eens bedro gen uit kunnen komen. Het verdwijnen van het commu nisme betekent niet dat ook dit messianisme, deze Russi sche zendingsdrang, is ver dwenen. Boris Jeltsin bewijst het. N.a.v. Peter Krug, Ost-Europa in de spiegel. Cultuurhistori sche en literarire verkennin gen. Uitgave Kok Agora, Kampen. Prijs 41,50. ÊcicbcSotncmt Uitgave Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv) Kantoor Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon 071 -122 244. Telefax: 071 - 134 941 Postadres Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk Telefoon 070-3190 933 Telefax 070-3906 717. Postadres: Postbus 9. 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J Leune Adjunct-hoofdredacteur J. Timmers Chef-redacteur: G - J. Onvlee Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808) L. van Koot 047): R Kleijn (chef), M. n Herpen (chef). F Buurman, Sport Leiden e o. (tel 071 - 144 049): K van Kesteren. Binnen- en buitenland, financien en economie (tel: 070 - 3190 815): o A van Rijn (chef), W Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A van Holstein n E Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R de Roo, drs. K. Veraa3ncjen Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834)- G. Ansems (coordinator), B Jansma, H. Pie Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835) L. Kooistra, drs P van Velthoven Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S Evenhuis, S. Pieterse. Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A. de E B Hermans, J Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwman Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten v, - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn versp - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stic dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederlan )b Belgie De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swiers en Mva Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H. Bijleveld, D. land, P Koopman, D van Rietschoten en K. van Wees. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus, - de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), drs D J. van den Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis), A Courant (Athene] R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs A Heering (Ror B van Huèt (Parijs), M. de Koninck (Washington), H Kuitert (Nieuw Delhi), F. Lindenkamp (Sao Paulo), R Simons (Londen), drs R. Vunderink (Moskoi W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgrado) F Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaddi publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster M. de Cocq 25.70 76,60 294,30 n 08.30 tot 17 00 uur Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 uur. op z; 15 00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling, per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal 78,60 per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 ARLI justi egir 20-ja ite si hij ^jndam h 4olgei SP/

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2