Duff McKagan: „Wij doen in de schijnwerpers wat anderen achter gesloten deuren uitspoken" IN DE KRANT STAAT INFORMATIE. ikke van Dale van Britten "flblt 14.000 nieuwe woorden KUNST/RTV 13 Nationale Ballet wil vier miljoen meer tidóüQowiant ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1991 ongresgebouw loopt gratis reclame mis prince komt niet ak ol (lERMAN ROSENBERG pf HAAG Door star op- Öen is het Nederlands Con- jsgebouw gratis reclame in tv-programma van de RV misgelopen. Dit bleek ermiddag tijdens de voor- |toning in het Haags Histo- h Museum van de laatste [vering van NCRV's 'Ker- ad'. programmamakers bena- jden vorig jaar de directie i het Congresgebouw i!G) met de vraag of de |uwe Kerk, die wordt be heerd door het NCG, in het Kerkepadprogramma kon worden opgenomen. Hiertoe zou de kerk op de zaterdagen 7 en 14 september moeten wor den opengesteld. Tot verba zing van de NCRV meldde de Congresgebouw-directie dat de Nieuwe Kerk geen kerk meer is maar een 'partycentrum' en daarom niet opengesteld kon worden. De NCRV wendde zich hierna tot de gemeente en het Haags Historisch Museum. Na einde loos touwtrekken ging het NCG alsnog akkoord met deél- neming aan Kerkepad. Voor waarde was wel dat er huur voor de kerk moest worden betaald. Het geld werd be schikbaar gesteld door de ge meente. De toestemming kwam echter zo laat, dat de Nieuwe Kerk niet meer in het tv-programma kon worden op genomen. Het Congresgebouw loopt hierdoor zeker vijf minu ten gratis tv-reclame mis. De NCRV was namelijk van plan bij de beelden te vermelden dat de kerk tegenwoordig wordt verhuurd voor feesten en bijeenkomsten. De laatse Kerkepad-aflevering wordt uitgezonden op vrijdag 6 september op Nederland 1. MINNEAPOLIS Het Engelse concert dat Prince op 31 augus tus in Blenheim Palace bij Oxford zou geven, gaat niet door. Dat heeft het management van de Amerikaanse ster gisteren bekend gemaakt. De reden is dat de promotor het benodigde bedrag voor de produktie niet op tijd op tafel kon leggen. „Wij hebben steeds aangedrongen het geld over te maken, maar dat is niet gebeurd", aldus Jill Willis vanuit Paisley Park. „Prince is uiterst teleurgesteld dat de show niet doorgaat. In een poging toch voor zijn Europese fans te kunnen spelen en zo zijn nieuwe groep The New Power Generation voor te stellen, had hij al genoegen ge nomen met een veel kleinere gage. Bovendien hebben zijn advi seurs de show echt op het allerlaatste moment afgeblazen. Er is zelfs even overwogen een andere lokatie te kiezen, maar dat bleek organisatorisch onmogelijk te zijn". Prince bedankt zijn trouwe fans middels een persbericht. „Ik zal mijn uiterste best doen, de show alsnog zo snel mogelijk in Europa van de grond te tillen. En dan maken we er een extra feest van", aldus de zan ger, gitarist. Wie een kaartje heeft gekocht, kan het weer inleve ren bij het verkoopadres. Grachtenconcert in teken Rusland AMSTERDAM De Russi sche pianist Andrei Gavrilov heeft gisteravond het Prinsen- gracht-concert in Amsterdam aangegrepen om de slachtof fers van de staatsgreep in zijn land te herdenken. Gavrilov speelde twee ballades van Chopin en de Sonate nr. 2 van deze componist. Het derde deel van dit stuk is de bekende 'Marche Funébre'. De pianist die de duizenden toehoorders verschillende keren toespraak droeg de sonate op de nacht dinsdag op woensdag in Mos kou zijn omgekomen. Daarna speelde Gavrilov de imposante Sonate nr. 8 van Prokovjev. In het laatste deel van dit stuk schets de compo nist een beeld van de Stalinis tische terreur in het Rusland van de jaren dertig. „Nu weet u hoe het er gedurende vijfen zeventig jaar aan toe is gegaan in mijn arme land", zei Gavri lov na afloop. Na stormachtige ovaties van het enthousiaste publiek besloot de pianist zijn concert met enige delen uit de piano-versie van de balletmu ziek 'Romeo and Julia' van Prokovjev. Irandsteder GUNS N' ROSES: PERFECT CLICHÉ IN ROCK ROLL-THEATER ïag blijven ijden IN HAAG De 41-jari- iquizmaster Ron Brand- der is gisteren door de htbank in Den Haag oordeeld tot zeshon- d gulden boete en zes anden voorwaardelijke zegging van de rijbe- igdheid wegens te hard )r de kantonrechter in ft was Brandsteder veroor- [d tot vier maanden ont ging en een boete van 360 )en. Op 1 oktober 1988 had pp de A 13 bij Delft 153 ki- jeter gereden, waar maar jderd gereden mag worden. quizmaster is al eerder we- te hard rijden veroor- d en heeft daarvoor in ok- r vorig jaar al een ontzeg- van vier maanden gekre- bij de kantonrechter in :cht. Hij werd bij verstek bordeeld en is toen niet in >ep gegaan. Voor rechter L. Verheij legde Brandste- uit dat hij zijn auto abso- nodig heeft omdat hij in hele land werkt. Die vier Inden dat hij niet mocht [n, heeft hij steeds werk- lenten naast zich gehad. e hadden dan net hun rij- |ijs en er zit nu een deuk in 1 auto. In totaal heeft het |12.000 gulden gekost". 41-jarige quizmaster ver- taide dat hij zijn rijstijl te- poordig heeft indien heeft hij een motor rijdt daar nooit dan honderd kilo- br. De avond dat hij op de werd aangehouden, im hij van zijn werk uit jerdam en had door de 5SEN tte nog niet kunnen eten. kent in Den Haag een fa- ...Jt restaurant, waar hij nog sPAANSjd wilde zijn om een hapje ten, zo verklaarde Brand-' Insrtiïuup- zijn haast op de A13. iding te f jk van KOPENHAGEN De wereldtournee van het Amerikaanse Guns N' Ro ses ging deze week van start in de Deense hoofd stad Kopenhagen. Het zes tal, dat in zijn inmiddels zesjarige bestaan, net zo veel stof deed opwaaien als de cowboys in het Wil de Westen, gaat nog even aan Nederland voorbij. Er ligt wel een tussenstop in het Duitse Mannheim, waar de musici vandaag hun reputatie vap 's we relds grootste rock and rollband willen waarma ken. Dat ons land wordt overgeslagen, heeft louter praktische reden. Het im mense podium, past ge woon niet in Paradiso - waar ze in 1987 ston den - of welke andere club in Nederland ook. Bovendien rekent Guns N' Roses erop dat het uit brengen van de twee el pees 'Use Your Illusion 1' en 'Use Your Illusion II' in september de populari teit van de groep ook hier zó omhoog zal stuwen dat volgend jaar zomer het Feyenoord als decor kan dienen voor het meest perfecte cliché in rock roll-theater aller tijden. Of Nederland nu wel of niet definitief overstag gaat, is lou ter een kwestie van ego-strele- rij. De status van de groep liegt er namelijk niet om. Op het moment dat de rockwereld even zijn adem inhield, deed Guns N' Roses een geslaagde Bassist Duff McKagan (r) met de nieuwe drummer Matt Sorum: ,,Er zijn heel veel groepen, die alleen maar in naam rock roll- bands zijn". FOTO: ROB VERHORST/ARIOLA ook in woordgebruik. Er groeide een haat-liefde ver houding tussen schrijvers en musici met de nadruk op het eerste. En dus worden inter views alleen nog maar gedaan als de Amerikanen zelf de touwtjes in handen kunnen houden, zoals tijdens perscon ferenties en fotografen maken geen enkele kans meer. „Té veel mensen hebben al té veel verdiend aan slechte foto's van ons", laat Slash in Kopenha gen weten, (lachend) „We heb ben nu onze eigen hof-foto- graaf: Robert John". greep naar de macht. Twintig miljoen exemplaren van het debuut 'Appetite For Destruc tion' en het tussendoortje 'G N' R Lies' later, kan niemand meer om de musici heen. The Rolling Stones hadden al heel. snel in de gaten met een rock roll-mammoet te maken te hebben en gaf de groep dan ook de ruimte het voorpro gramma te vullen tijdens de laatste Amerikaanse tournee. Ze bleken behoorlijke wilde brassen te zijn en een gemak kelijke prooi voor de roddel pers, die smulde van de drugs- en alcohol-escapades van gita rist Slash, de in therapie zijnde zanger Axel Rose en de uit de punk overgebleven rauwheid, Reputatie zonderlijk gedrag tijdens de concerten, waarmee ze hun re putatie opbouwden. Okee, Guns N' Roses is een van de hardst werkende rock roll- groepen in de wereld, maar dan vooral op het podium. „Hoe minder we doen, hoe groter Guns N' Roses wordt", laat Slash de dag na het con cert weten vlak voordat hij, met een fles Jack Daniels, in rook opgaat en dus het wach tende corps diplomatique der Europese fotografen in de kou laat staan. Toch zal niemand zich direct verbazen over de populariteit van de groep. Ze hebben na melijk geen concurrentie op het gebied van de rock roll mythe. Er is niemand die het spel zo perfect speelt als Guns N' Roses. Het lijkt alsof er een uiterst slimme scenario-schrij ver aan het werk is geweest om deze twintigers, die woon achtig zijn in Los Angeles, van het perfecte script te voorzien. Er lopen rode draden naar The Rolling Stones, maar ook naar The Beatles en wie er wat voor voelt en bovendien wat afweet van de rockge- schiedenis, kan zijn hart opha len. Zonder al te diep te gra ven, zal een ieder die oud ge noeg is om Keith Richards ook buiten de schijnwerpers aan het werk te hebben gezien, na een ontmoeting met Slash de indruk overhouden met een Richard-clone te hebben ge sproken, zo perfect sluiten de hese stemmen, maar ook de wat verwarde spraak bij el- Meespelen Dat Slash muzikaal zijn man netje staat, bewees hij niet al leen tijdens het concert in het Deense Forum (een soort Groenoordhal in Leiden), het spreekt ook uit de uitnodigin gen die hij krijgt, mee te spe len op elpees van rocksterren als Michael Jackson, Bob Dy lan, Alice Cooper, Lenny Kra- vitz en Iggy Pop. Slash werd geboren in een Engelse rock roll-familie. Zijn moeder Ola was het liefje van David Bo wie in de Alladin Sane-perio- de en ontwierp kleren voor de inmiddels tot Tin Machine-ge- transformeerde rocker. Zijn vader Anthony hield zich be zig met het maken van hoezen voor o.a. Joni Mitchell. De dreadlock-gitarist staat op het podium zijn mannetje. Zijn spel wordt gekenmerkt door gevoelig klinkende, menselijke bluesloopjes, terwijl hij in zijn houding af en toe iets weg heeft van Jimi Hendrix. De show voltrekt zich met gevoel voor theater. Tijdens 'Civil War' komt zanger Axel Rose in een Amerikaanse vlag-jasje het podium op en verschijnt een Russische vlag. „Dat was ons teken van solidariteit, maar over politiek willen we het vandaag niet hebben", laat bassist Duff McKagan een dag later weten. Vuurwerk Guns N' Roses heeft alles over voor een goede show. Als te gen het einde 'Sweet Child Of Mine' klinkt en wat vuurwerk in het publiek afgaat, stopt zanger Axel Rose, die met zijn nauwelijks indrukwekkende stemgeluid de zwakste schakel van Guns N' Roses lijkt te zijn, de show. „We spelen pas ver der als degene die hiervoor verantwoordelijk is, zich bij de veiligheidsdienst heeft ge meld", laat Axel voor hij met de groep het podium verlaat, weten. Het lijkt geregisseerde oproer, door de perfectie waarmee even later het num mer weer wordt ingezet. „Ik dacht dat er een bom afging", verklaart Slash het stil leggen van het optreden. „Jij zou het zelfde hebben gedaan. Ik dacht dat Duff's arm eraf was geblazen of zo. (lachend) De dreun klonk harder dan het geluid wat wij produceren. En er is nu eenmaal een punt waar je zegt; tot hier en niet verder. We kunnen niet alles zo maar ongestrafd laten pas seren. Dan krijg je ongeluk ken. Het gooien van vuurwerk of wat ook is onverantwoorde lijk en dat pikken wij niet. Tenslotte is iedereen aanwezig om plezier te hebben, wij van het publiek en het publiek van de wereldtournee, is de defini tieve verovering van Europa begonnen. De show is een strak geregisseerde, muzikale explosie die behalve eigen ju weeltjes ook werk van ande ren laat horen zoals 'Live And Let Die' van Paul McCartney en - de wat vreemde eend in de bijt - het thema uit de film 'The Godfather' als solo-uit stapje voor Slash. De gitarist en Axel verplaatsen zich veel vuldig onder de (eveneens) on metelijke veelkleurige licht bak. Daarbij bestaat de indruk dat de zanger extra veel ple zier heeft. Door de vorm van de microfoon is het namelijk net alsof hij constant aan een ijsje likt. Bizar is wel, dat hij regelmatig met bezweet hoofd en nat haar het podium ver laat om even later, weer ui terst fris en met geföhnde lok ken terug te keren. Confrontatie Axel Rose is op de dag na het concert niet op de persconfe rentie aanwezig. Slash, Duff McKagan en de verse, van The Cult afkosmtige drummer Matt Sorum, die de plaats in nam van Steven Adler, nemen de confrontatie met de Euro pese pers voor hun rekening. Het wordt vooral een half uur tje bewijzen, dat 'Dreft' toch schoner wast ofwel met alle kracht in de verdediging om aan te tonen dat alle verhalen die over Guns N' Roses de ronde doen louter uit heel dik ke duimen zijn gezogen. Op de vraag waar Axel Rose is, ant woordt bassist Mckagan: „Ik heb geen idee. Ik ben z'n moe der niet", waarop Slash laat volgen: „Hij slaapt om zijn stembanden te sparen". Even eerder heeft Slash toege geven dat er een zekere mythe bestaat. Slash: „Maar rock roll is niet alleen een levens houding, de muziek heeft ook een zekere uitstraling. Je hebt er een bepaalde instelling voor nodig, vooral een die tegen de haren van de gevestigde orde instrijkt". Duff McKagan: „Er zijn heel veel groepen, die alleen maar in naam rock rollbands zijn". Slash: „Maar eigenlijk zijn het rechtse ballen. Ik haat die groepen. Rock roll spelen, is je bloot geven en daar gebrui ken wij het podium voor". McKagan: „Wij doen in het licht van de schijnwerpers wat andere mensen achter gesloten deuren uitspoken". Speeltuin Slash: „Het podium is een speeltuin voor ons, waar we mogen vloeken, spugen en er voor kunnen zorgen dat we niet alleen naar onze hotelka mer terugkeren, dus alles uit spoken waarvan de maat schappij vindt dat het slecht is. Wij kennen geen obstakels, hoeven ons niet aan te passen aan het leven van alle dag. Maar ons karakter heeft ook een heel tedere zijde. Pro bleem is alleen dat de media daar geen interesse in heeft, die willen het cliché van de sex, drugs en rock and roll be nadrukken. Toch hebben we veel integriteit als muzikanten en zijn we er eigenlijk alleen maar op uit om het publiek, een plezierige avond te bezor gen. Want vergeet niet dat on danks alle verhalen, dat het enige is waarom het gaat". HT HEDENDAAGS ENGELS IN COLLINS ENGLISH DICTIONARY AMSTERDAM Wil het Nationale Ballet zich met recht een gezelschap blij ven noemen dat uniek in modern en klassiek is, dan zullen de subsidiënten (de gemeente Amsterdam en het ministerie van WVC) hun jaarlijkse subsidie ge zamenlijk met 2 miljoen gulden moeten verhogen. Dit staat in de Beleidsnota en Meerjarenbegroting 'Het Na tionale Ballet danst niet voor niets in het Muziektheater', die is opgesteld door de nieuw artistiek leider Wayne Eagling en de adjunct zakelijk leider van het ballet Dick Hendriks. Naast het oplossen van een structureel tekort op de begro ting van 1 miljoen gulden stel len de opstellers van de nota nog eens een miljoen nodig te hebben om het voorgenomen beleid uit te voeren. Verder is er voor het optrekken van de salarissen van de dansers naar een „voor Nederlandse begrip pen aanvaardbaar en voor de internationale markt concur rerend niveau" nog eens 2 miljoen gulden nodig, zo staat in het plan. Door het te lage niveau van de dansers nu verliest het Natio nale Ballet steeds vaker de slag op de internationale dan- sersmarkt. Het Nationale Bal let ontvangt nu jaarlijks 14,5 miljoen gulden subsidie. „De overheden verlangen van ons een grote variëteit in het repertoire, een substantiële pu- bliekserkenning en een inter nationale positionering. Ver langens waar wij hard aan werken. En met succes. Het bereiken van die doelstelling vergt investering van tijd, energie en geld", zo schrijven Eagling en Hendriks die zeg gen ervan bewust te zijn dat bij de economische situatie in Nederland de verhoging van subsidies niet voor de hand ligt. Het geld is onder meer nodig om de buitenlandse presenta ties op het niveau van vóór 1986 te brengen. Toen startte het gezelschap de optredens in het Muziektehater in Amster dam en koos het ervoor de buitenlandse optredens te be preken en het accent in de hoofdstad te leggen om nieuw en meer publiek te trekken. Optredens in prestigieuze theaters in steden als New York, Londen, Parijs, Moskou en Leningrad zijn in de ogen van het Nationale Ballet nu een 'must' geworden. Verder zal de coaching van nieuw ta lent moeten worden geïntensi veerd. Nieuw repertoire, zo hebben Eagling en Hendriks voor ogen, zal de komende ja ren voor een belangrijk deel van buitenlandse choreografen moeten komen. Eén of twee avondvullende balletten zullen aan het reper toire worden toegevoegd. Ge dacht wordt aan 'Eugene One- gin' (Cranko), 'La bayadere' (in principe de Kirov-versie), 'De Notekraker' (van Nurejev of een nieuwe versie) en 'Ro bin Hood' (een nieuwe pro duktie van Eagling). Verder zal worden gewerkt aan een co-produktie met de Neder landse Opera, die mogelijk wordt uitgebracht tijdens één van de- komende Holland Fes tivals. IGER SIMONS DEN - De derde edi- an 'Collins English ionary', zo ongeveer [ritse tegenhanger van 'Dikke van Dale', is 'erschenen. Het boek- bevat 14.000 nieuwe •den, waaronder een t aantal plaats- en fa- inamen die tegen- jeval met fdig^ in Groot-Brittan- van de gr| als 'household words' I gebruikte woorden) Verstuur jen beschouwd. De owe 'Collins' is name- ook encyclopedisch lijvend stu< K, NA. de aandacht van Collins' igrafen gaat in de eerste uit naar woordbeteke- iij introduceren een rui- euze van nieuwigheden: hedendaags Engels dus. niet wil zeggen dat alle ?n uitdrukkingen in rde uitgave van de dikke is' courant worden ge- door de Britten. Want !ollins English Dictiona ry' is een internationaal En gels woordenboek. Het bevat niet alleen hedendaags Engels, Schots, Welsh en Iers-Engels maar ook enorm veel Ameri kaans, Canadees, Australisch, Nieuwzeelands, Afrikaans, Aziatisch en zelfs (wat de Brit ten noemen) Caraïbisch En gels. De algemene ontwikke ling van deze wereldtaal in alle regio's door de eeuwen heen wordt uitvoerig behan deld in inleidende bijdragen. Onmisbaar De nieuwe 'Collins' is prak tisch onmisbaar omwille van de vele nieuwe woorden en uitdrukkingen die hij bevat. Geen andere moderne taal „leeft" zo als het Engels. Haar productievermogen van nou veautés is onvoorstelbaar groot. Hoewel een deel van het nieu we Engels bedacht werd in Australië, Nieuwzeeland of Zuidafrika, zijn het hoofdzake lijk Amerika en Engeland die genadeloos met elkaar concur reren op het terrein van kers verse woorden en uitdrukkin gen. Vroeg of laat worden deze taaleigen. De Amerika nen en de Britten zijn op dit gebied verrassend vindingrijk. Vijf jaar geleden was een 'Hail Mary' nog gewoon een wees gegroet. Vandaag de dag is het ook een term van de Ameri kaanse voetbalsport. Dit en nog veel meer leert de nieuwe 'Collins'. Onder de algemene leiding van hoofdredactrice Marian Makins werden sedert de vorige uitgave (verschenen in 1986) zowaaÊ 25.000 nieuwe woorden en uitdrukkingen verzameld in Collins' 'New Word Monitoring Programme'. Marian Makins, die met haar redactionele team al begonnen is aan de voorbereiding van de vierde editie, maakt gebruik van tientallen binnen- en bui tenlandse 'woord-aanbren gers'. „In het totaal zo'n 160 men sen", laat ze weten. De nieuwe woorden en uitdrukkingen worden zorgvuldig gecatalogi seerd en vervolgens in Collins' computer gestopt. Ze komen van overal ter wereld uit kranten, tijdschriften en boe ken, van de radio, de tv of werden gewoon genoteerd naar aanleiding van gesprek ken. Hun frequentie wordt in de loop van de jaren geregeld gecontroleerd. Lang niet alle' woorden en uitdrukkingen doorstaan de „definitief opge nomen in het Engelse taalei- gen"-test. Moderne echtgenoot Van de 25.000 nieuwigheden die de laatste vijf jaar in Col lins' computer kwamen te zit ten, werden slechts 14.000 uit gekozen om te worden opge nomen in de derde editie. „Vijf jaar geleden", zegt de re dactie „was 'New Man' al even onbekend als de naam John Major. Vandaag de dag staan beide in onze derde editie". De 'New Man' is een moderne echtgenoot die zich net zo goed als zijn ega ontfermt over de kinderen en/of het huiswerk doet. John Major staat in de dikke 'Collins' als de huidige premier van Groot-Brittannië. De Belgische premier Martens wordt ook vermeld, maar mi nister-president Lubbers van Nederland niet. De derde uitgave van 'Collins English Dictionary' (met 1791 pagina's het grootste eendelige Engelse woordenboek) kost in Groot-Brittannië nauwelijks twintig pond. Het is nog niet bekend wanneer en tegen wel ke prijs dit nuttige woorden boek ook bij ons te koop zal worden geboden. Hoboïste Pauline Oostenrijk wint concours in Baltimore AMSTERDAM De Neder landse hoboïste Pauline Oos tenrijk heeft het internationa le 'Gillet Hobo Concours' in Baltimore gewonnen. Ze kreeg een geldprijs en mag boven dien een recital verzorgen in Carnegie Hall. Oostenrijk studeerde hobo en piano aan het Sweelinck Con servatorium in Amsterdam. Op haar zeventiende was ze eerste hoboïste van het World Youth Symphony Orchestra en tegenwoordig is ze eerste hoboïste van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Zij viel tijdens wedstrijden meermalen in de prijzen. Zo werd ze eerste tijdens het Tromp Concours, behaalde de Sweelinckpriis en won de Zil veren Vriendenkrans van het Concertgebouw. Bovendien behaalde ze de eerste plaats tij dens de Nederlandse finale van het Eurovisie Concours 'Young musician of the year'. Vriend prinses Diana overlijdt aan aids LONDEN De voormalige gouverneur van het Londense Koninklijk Ballet en goede vriend van prinses Diana, Adrian Ward-Jackson, is giste ren overleden aan de gevolgen van aids. De 41 jaar geworden Ward-Jackson zat samen met prinses Diana in het bestuur van het nationale Britse Aids Crisis Fonds en was een be kende kunsthandelaar. Enkele zijn dood Prinses Diana verlaat het St. Mary ziekenhuis, waar ze een laat ste bezoek heeft gebracht aan haar vriend Adrian Ward-Jack- was Diana nog aan zijn sterf bed aanwezig. Ze verliet vrij dagmorgen duidelijk aange daan het St. Mary ziekenhuis in Londen. Samen met Ward- Jackson ijverde ze binnen het aids Fonds voor het opheffen van de vooroordelen tegen de ziekte. De voorzitter van de Britse Kunstraad, Lord Palumbo, liet weten dat de danswereld treurt om het afscheid van Ward-Jackson, die volgens inspiratie" was om de danskunst. mee te werken sioneerde pleitbezorgei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13