„Laat McCarthy met rust!" PvdA en het ontbrekefÜli van crisismanagement; £e*dóe<2ou/iant OPINIE Lezersservice DE AVONTUREN VAN KAPITEIN ROB". JAN VAN RIEBEECK IN ZUID-AFRIKA CHINA rMTiw ZATERDAG 10 AUGUSTUS 199 Na vier en een half jaar als gijzelaar te zijn vastge houden in Libanon, werd Brian Keenan vorig jaar augustus vrijgelaten. Hij beschrijft de vervreemding die hij voelde na zijn vrijlating. De aandacht van de media kan, bovenop de problemen van het dage lijks leven, de eerste weken tot de pijnlijkste van de hele gijzelingsperiode maken. De pers moet de af gelopen donderdag vrijgelaten gijzelaar John McCarthy daarom met rust laten opdat hij zichzelf kan terugvinden, aldus Keenan. EX-GIJZELAAR BRIAN KEENAN CIENh Jffelijki iet Belj met Brian Keenan omhelst zijn zusters nadat hij vier jaar als Lang voor ik Belfast verliet, had iemand ergens op een muur de treffende woorden gespoten: „Is er leven voor de dood in een plaats als deze?" Ik heb vaak aan de humor van die tekst moeten denken toen ik diezelfde gevoelens bij me zelf diepgravend onderzocht. Hoewel ik in fysieke en geo grafische zin ver van de Noordierse omstandigheden verwijderd was, voelde ik mij zeer innig en diep verbonden met de algemene strekking van deze woorden. In mijn verklaring voor de pers in Dublin Castle vlak na mijn vrijlating beschreef ik een gijzelaar als een 'mutant' en nu onderga ik nog steeds een gevoel van vervreemding; mijn zelf is slechts een waar nemer. Dit gevoel van verwij dering is echter geen afwij zing, maar eerder een innerlij ke dwang, een zelf gewilde af wending. Een mens probeert vat te krijgen op zichzelf, zich zelf te sturen of bij te sturen. Deze sturingsdwang lijkt geen uitingsmogelijkheid te hebben in de wereld waarnaar ik ben teruggekeerd. Soms lijkt het alsof de liefde en warmte waarin ik word ge huld door vrienden en familie een soort broeikas van ver plichtingen is, zowel persoon lijke als openbare. Ik was hier niet op voorbereid en vind het ontzettend moeilijk hiermee om te gaan. Door deze psycho logische, emotionele en sociale temperatuurverandering van vries- naar kookpunt - wordt de persoonlijkheid uit zijn evenwicht geslagen en een betekenisvolle respons op de wereld moeilijk. Hierbij komt nog de druk van de pers en het publiek om ant woorden, interviews, commen taar op gebeurtenissen met de ogen van de wereld op je ge richt. De voorwaarden van de vrijheid maken het geen vrij- zijn, maar een andere, nog veeleisender gebondenheid. De constante gedachte dat ik zoveel mensen zoveel ver schuldigd ben, gaat gepaard met onredelijke schuldgevoe lens en medelijden ten opzich te van degenen die zijn achter gebleven. Dit vreet aan me en maakt mij tot een gevangene. Ik kan niet denken aan zelf ontplooiing. Hardnekkige zorg Een andere, onverwacht hard nekkige zorg is het effect dat mijn vrijlating heeft op mijn familie. Mijn zussen Elaine en Brenda zijn mij zeer lief. Voor hen is het proces van terug trekking en aanpassing pijnlijk en verwarrend, en het weer spiegelt het mijne in veel op zichten. Na vier en een half jaar van onophoudelijk cam pagne voeren, van reizen van continent naar continent om mijn zaak onder de aandacht te brengen, is nu hun werk voor mij, dat zo lang ieder uur van de dag in beslag heeft ge nomen, abrupt tot een einde baatzuchtig enthousiasme heeft die verandering zich niet openlijk voltrokken, maar on bewust. In de familiekring hebben we een gecompliceerd en behoed zaam kennismakingsspel ge speeld, vol angst, verwarring en liefde. Maar we tasten rond in onze eigen, afzonderlijke duisternis en botsen onvermij delijk, verwondend en gewond rakend, zonder het hoe of waarom te begrijpen. De wens om hen te beschermen botst met hun begrijpelijke verlan gen hun broer te bezitten. We hebben nog niet dat samen gaan van hart en ziel bereikt dat ons in staat stelt lief te hebben en te laten gaan. Deze persoonlijke verwarring gaat gepaard met een meer openbare. We worden overal achtervolgd door de pers en de media. Ik probeer om te gaan met de paradox dat ik een pu blieke figuur ben terwijl ik er wanhopig naar verlang on zichtbaar te zijn. Tegelijkertijd probeer ik om te gaan met een diepgevoelde morele en emo tionele verantwoordelijkheid ten opzichte van de andere gij zelaars. Ik bestook mezelf constant met vragen. Wanneer moet ik praten? Met wie? Hoeveel kan ik zeggen? Wat zal helpen? En het belangrijkste, wie kan ik vertrouwen? Het vinden van een nieuwe, betekenisvolle en scheppende vertrouwensrela tie met de wereld is misschien wel het probleem dat ik het meest intens ondervindt. We hopen allemaal vurig dat die mannen spoedig bij ons zullen zijn. De langdurige ver dorvenheid waaraan wij wer den blootgesteld doet het on derscheid van persoonlijkheid vervagen. Een dergelijk isole ment maakt iedereen gelijk. Alle angsten worden gedeeld. Hoe we daarmee na de vrijla ting omgaan kenmerkt de ver schillende wezens die we uit eindelijk toch zijn of verkozen te worden. Iedereen zal natuurlijk gecon fronteerd worden met zijn ei gen openbare en persoonlijke problemen. De vele vragen die worden gesteld over Terry Waite in combinatie met de het gebrek aan initiatief van de Britse regering zullen on vermijdelijk tot gevolg hebben dat hij, wanneer hij tenslotte wordt vrijgelaten, in het mid delpunt van de belangstelling van de media en het publiek zal komen te staan. Waar gaat het hier om? Niet alleen om de medelevende re habilitatie van een man. Zijn wij als verantwoordelijke menselijke wezens die niet kunnen weten hoeveel angst en pijn hij heeft doorstaan, nog gezwegen van de enorme trau matisering, niet verplicht om deze man en andere vrijgela ten gijzelaars met rust te laten? Opdat zij hun eigen middelen tot zelfgenezing kunnen vin den? Enige tijd geleden sprak ik met het subcomité voor de mensenrechten van het Euro pese Parlement. Ik stelde de mensen deze vraag. Hoe kun nen we spreken van mensen rechten als we die niet als sa menleving in praktijk bren gen? Is het achtervolgen van mensen die nog niet tegen het sociale leven opgewassen zijn niet een vorm van wreedheid? En een des te verwerpelijker wreedheid omdat zij wordt be gaan onder het mom van mo raliteit en het zoeken naar de waarheid? Wat voor vragen er ook zijn, hoe groot de behoefte om te weten ook is, dergelijke zaken moeten wachten tot voormali ge gijzelaars zichzelf weer vol ledig kennen en voelen dat zij hun plaats in de wereld heb ben teruggevonden. In een brief aan de pers heeft Jill Morell, de vriendin van John McCarthy, een aantal problemen geschetst die vrij gelaten gijzelaars ondervinden. Het is mogelijk dat een gijze laar weer moet leren lopen na vastgeketend te hebben geze ten aan de radiator. Hij kan problemen hebben met zien na jaren zonder een glimpje dag licht, of zijn stembanden over belasten wanneer hij probeert gewoon te praten na jarenlang te hebben gefluisterd. Al deze fysieke problemen en meer kan ik bevestigen: kleine din gen die gezamenlijk een frus trerende lijst van tekortko mingen vormen. Het is moei lijk lang achtereen schoenen te dragen, omgaan met geld is vreemd en gecompliceerd. Het spellen van eenvoudige woorden is soms onmogelijk. Wanneer iemand me vraagt iets op te schrijven, zoiets een voudigs als een handtekening bijvoorbeeld, ondervind ik soms een geestelijke blokkade. Dan word ik woedend en ver legen, hetgeen het simpele verzoek nog meer compliceert. Ik merk dat ik niet in staat ben me langer dan twintig mi nuten op groepsgesprekken te concentreren. Als twee of drie mensen tegelijk tegen me pra ten ben ik na die korte tijd niet meer in staat hun gesprek te volgen. Dan krijgt een ver gelijkbaar gevoel van frustra tie en verwarring vat op me. Wat de fysieke kant betreft, veroorzaakt een plotseling verrijkt dieet in de eerste maanden ernstige problemen. De spijsvertering is een derge lijke variatie ontwend en een gemakkelijke en frequente toegang tot de wc is van essen tieel belang. Ik zou de lijst nog veel langer kunnen maken, maar dat is hier niet mijn doel. Ik sta ach ter het protest van Jill Morell over de gevoelloosheid en ba gatellisering in sommige pers commentaren. Ze heeft echter ook op een ander, diepere ma nier mijn sympathie. Haar constante, vastberaden pogin gen om het lijden van de Brit se gijzelaars onder de aandacht van het publiek en de regering te brengen heeft ook van haar een publieke figuur gemaakt, net zoals van mijn zussen. Daarom vrees ik dat een goed bedoelend, maar niettemin on gevoelig pers- en mediacircus haar bij de vrijlating van John McCarthy met niet aflatende ijver zal bestoken. Dergelijke acties van de pers brengen ex tra problemen en frustraties met zich mee die geen deel zouden moeten uitmaken van de terugkeer van een mens naar het leven. Als de laatste man die met John heeft gesproken voor zijn vrijlating, en als iemand die hem uitzonderlijk goed kent, kan ik de media zeggen dat John geen circus op zijn hielen wil. Uit naam van het fatsoen en uit mededogen met John McCarthy, zijn vrienden en vooral zijn familieleden, die genoeg hebben geleden, moet ik de pers doordringen van de noodzaak hun activiteiten te matigen en met terughoudend heid en menselijkheid te han- De vreemde paradox van de situatie is dat wij, die zoveel tijd alleen hebben doorge bracht, bij onze vrijlating nog steeds wanhopig de behoefte gevoelen om alleen gelaten te worden. We moeten, geleide lijk en in alle rust, onze won den likken en laten genezen. Wij hebben allemaal stilte en rust nodig om onszelf terug te vinden, om ons terug te vin den in een waardevolle en be tekenisvolle rol in de wereld. De snelheid waarmee je ge ruchtenstromen indamt, het zelfvertrouwen dat je toont aan eigen medewerkers en de verve waarmee je gedane keu zes verdedigt, zijn bij een crisis van levensbelang. Dat is les één van de cursus crisismana gement voor beginnende poli tici. Het lespakket geeft ook een paar voorbeelden, waarmee de ontluikende ideologische ma nagers aan de slag kunnen. En omdat geen enkele cursist be hoefte heeft aan onwaarschijn lijke crisisscenario's zijn de voorbeelden treffend gekozen. Na lezing van de casus (de probleemstelling) mogen de deelnemers oplossingen aan dragen. Vandaag een voor beeld dicht bij huis: 1 augustus 1991: Partijsecreta ris Alard Beck is terug van va kantie en hij klinkt opgewekt. Journalisten staat hij graag te woord. „Zeker, we hebben het verzoek gekregen om een par tijraad te houden. Er komt be slist een partijraad en onze voorzitter Marjanne Sint is na tuurlijk aan het terugkomen". 3 augustus 1991: Partijsecreta ris Beck belt voor de tweede achtereenvolgende dag het ge heime privé-nummer van Marjanne Sint. Een oneindig aantal keren gaat de telefoon over, maar ze neemt niet op. Morgen nog maar eens probe ren. 5 augustus 1991: Partijsecreta ris Beek krijgt opnieuw jour nalisten aan de lijn die bang zijn dat ze hem een paar dagen geleden verkeerd begrepen hebben. Marjanne Sint zou toch thuiskomen? Maar er is niks aan de hand. Beek: „Wat hebben jullie toch vandaag? Sint is nog steeds aan het te rugkomen. Hé jongens bedenk eens iets leukers in de zomer vakantie en gun haar die rust toch". 7 augustus 1991: Partijsecreta ris Beck belt journalisten spon taan op. „Waarom willen jullie toch zo graag weten waar Sint blijft? We hebben toch een pri ma vice-partijvoorzitter (Frits Castricum) die de kar trekt?". 9 augustus 1991: Partijsecreta ris Beek gooit ontredderd de hoorn op de haak na de zo veelste poging Marjanne Sint thuis te bellen. Hij weet het ook allemaal niet meer. Hij weet niet waar ze was, wat ze doet en nog belangrijker hij weet niet eens wanneer ze thuiskomt. De partijraad komt er wel, maar de datum is nog onbekend. Hij heeft de overge bleven bureaustaf dringend aangeraden daar zolang moge lijk mee te wachten. „We moeten de zaken door-en-door voorbereiden, want anders heeft zo'n bijeenkomst hele maal geen zin". Tot zover dit voorbeeld van crisismanagement. Nu zouden de cursisten zich beslist gierend van de lach op de knieën hebben geslagen in dien ze niet zelf lid van de partij waren geweest. Het eer ste partijlid dat reageerde sloeg meteen de spijker op zijn kop. „We hebben hier te ma ken met een ernstig tekort aan betrokkenheid en bevlogen heid van de partijvoorzitter". Het antwoord komt van Bert Middel (39), politicoloog en PvdA-fractiewoordvoerder over het heikele punt van de wao. De „coming man" van de fractie steekt deze week gedu rende vier pagina's zijn nek uit in het weekblad HP/De Tijd, maar hij heeft er onmid dellijk spijt van. Daags erna herroept hij de suggestie dat hij van zijn partijvoorzitter af In een organisatie waar de in terne spanningen tot een kookpunt komen, waar de le den bij honderden tegelijk be danken, waar dagelijks topbe- raad nodig is en waar een par tijsecretaris met kletspraatjes de journalisten buiten de deur moet houden, daar mag een voorzitter niet afwezig zijn. Ie dereen is het er over eens, dat de partijvoorzitter ongelooflijk faalt op een cruciaal punt in de partijgeschiedenis. Oplossingen Maar bij crisisbeheersing hoort niet alleen een sterke leiding. Er moeten ook oplossingen ge vonden worden. En daar is Middel vooralsnog niet erg in geslaagd. Hij pleit voor een grote persoonlijke betrokken heid van de PvdA-politici bij de wao-problematiek. Dat is namelijk de enige mogelijk heid om de traditionele achter ban waar het vuur van de arbeidersstrijd nog leeft te behouden. Maar Middel vervolgt in één adem: „De PvdA gaat teveel van het ene in het andere ui terste". „De PvdA moet niet als een gek naar dat midden hollen". „De PvdA moet de traditionele achterban vast houden". „De PvdA moet de kinderen van arbeiders die hebben mogen doorleren bij D66 terughalen". Die vier uit spraken zouden voor hetzelfde geld kunnen komen van vier verschillende partij-aanhan gers. Middel wil vier richtingen te gelijk op en dan krijg je nooit de wind in de zeilen. Eigenlijk weet niemand in de partij op welke koers de sociaal-demo cratie precies moet liggen. Ge lukkig weet Middel wel van waaruit de PvdA vertrokken is (en daarmee heeft hij voor sprong op collega's), maar waar het schip moet aanlan den (en niet stranden), staat ook hèm niet duidelijk voor de geest. fers in »ns doi Wie aan de PvdA cfcft hij denkt aan het verdejen gec vraagstuk van econoni heeft groei, inkomenspolitiek /alenci daaraan gekoppelde niïzit inn ringsgedachte waar \fie Var Joop den Uyl zo'n warm jegens stander van was. Maar vqbben i 'oude' inkomenspolitiek verkl niet veel kiezers meer w De groep gestudeerde k| -jj ren van arbeidersgezifer li waar Middel het over heef Almere-socialisten die D66 lonken) wil in tijdeiL. bezuiniging alleen nog de welvaart op zijn minst houden. Er is wat hen be al genoeg verdeeld. laar Hier komen de opvattr van partijleider Kok in b Hij is zoals wel word|T/DA suggereerd niet ondeijk lei<- juk van Lubbers Co doi Hezb gaan, maar steunt de hu)dlaha aanpak volledig. Kok willed al tonen dat socialisten ook PJ te nen zorgen voor een veM ëe' woorde economische wel\de ho die bovendien eerlijk verd Lib wordt. Daarvoor is een je ze sociaal stelsel nodig, dat pgePa* bruik ontmoedigt en niden e zwaar drukt op de econcb ^u.' Dat is weliswaar hard, n'n Li tenslotte toch verdedig! vrt! meent Kok. an J derda Geen moed a^s Alleen is verzuimd die b icele^' schap met verve uit te dra^g En in dat opzicht heeft Mijn een pijnlijke plek blootgejweed Nieuw beleid slaagt alleeijoajs de hele partij er achter staan. En zover komt hei dam{ leen als de partijvoorz/part daaraan leiding geeft. >n roj Met de inzichten van KoLactj Marjanne Sint het overi^ordt volledig eens. Zo zei ze ^oi Trouw van 11 april dit j groe dat de PvdA de strijd nieL^rjj, macht van de verwoij twe rechten nog niet aandurft. !g er lef moet de partij opbrenyen verklaarde ze. Vervolgens heeft wijt ze in datzelfde artikel^ WQ. haar fractie de ombuigingeijeuw de Tussenbalans te we'vrdjcc heeft uitgedragen als PV|heeft beleid. De vraag bestaat o^p die kritiek ook op zichzem^^j, trekt, want die ondersteuning moet nu juist van haar konxu ifi Zij zou de PvdA-koers ,e Kok met overtuiging mo(c^e uitdragen. Daarvoor ontbrdaTmn blijkbaar de moed. Ste- nog, de partijvoorzitter breekt in eigen persoon. Misschien komt ze nu te lf'ï Jeruz van .lister -7 i 1 Ben Ze keert terug van vaka^ de' en ziet iedereen zijn eijja}es| koers varen. Nu kan ze weien c anders doen dan de partij ri ze alle vier windstreken Middel tegelijk te leiden. gejjj^ is de rinenl (Hildebrand Bijleveld is paf^g mentair redacteur van d krant). e uitv jvordi BRIEVEN VAN LEZERS Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden stukken in te korten bf aansl H« Dodenherdenking (1) De Stichting Japanse Ere schulden roept een ieder op zijn/haar individuele bijdrage te leveren tot een waardig eer betoon aan onze geliefde ge vallenen op donderdag 15 au gustus aanstaande. Het bestuur van de stichting vertrouwt er op dat met aller medewerking deze herden king op een indrukwekkende en waardige wijze kan plaats hebben. Het bestuur van de Stichting Japanse Ereschulden, DEN HAAG Dodenherdenking (2) Aan alles komt een einde en elk einde maakt het mogelijk om altijd weer opnieuw te be ginnen. Maar wat achter ons ligt kunnen of willen we zel den vergeten. Omdat het erva ringen zijn geweest, die ons le ven hebben gevormd, vernield of juist verdiept. En omdat wij niet vergeten, hebben wij be hoefte om samen te komen, erover te praten of erover te zwijgen. Herdenken noemen wij dat en er zijn vele specia listen die menig boek hebben geschreven over het verschijn sel herdenken, verwerken, sa men komen. Het gevaar bestaat daardoor, dat de zin, het nut van ons bij eenkomen wordt overschat en dat het een enkel moeten wordt, waardoor de spontane individuele behoefte om ge woon bij elkaar te zijn niet meer telt. Vele jaren zijn wij als oorlogsslachtoffers bijeen gekomen en al die samenkom sten waren zinvol. Wij hebben innerlijk de band gevoeld, wij hebben onze gevallenen her dacht en wij hebben hen niet vergeten. Laat ons reëel zijn en beseffen, dat wat ons toen in overkomen, ons zal blijven binden. Maar wij worden ouder, velen zijn reeds heen gegaan en de ambitie om jaarlijks een zin volle bijeenkomst te houden neemt af. Het met zovele jaren op een waardige wijze herden ken van onze gevallen kame raden heeft onze oorlogserva ringen nieuw leven ingebla zen. Op zo'n dag maken wij ons los van onze dagelijkse be zigheden. Wij komen er om datgene te doen waarover zo veel gesproken en geschreven wordt: „Herdenken". Wij her inneren ons na meer dan 45 jaar nog steeds die tijd, doorge bracht in diverse kampen. Deze kampjaren maken slechts een klein deel uit van de jaren die daarna kwamen met ande re kampen en wederom veel ellende. Na de capitulatie van Japan op 15 augustus 1945 hadden de politieke verwikke lingen in Nederlands-Indië de losscheuring tot gevolg van dit Koninkrijk der Nederlanden De inspanning, die in die pe riode van ons gevraagd werd, verdrong het beeld van onze kamptijd naar de achtergrond. Vergeten kunnen wij het ech ter niet. Waarom een jaarlijkse herdenking? Omdat in Neder land de herinnering aan de Duitse bezetting en kampen bij voortduring uitgebreid wordt herdacht. Maar niet vergeten mag worden dat ook tiendui zenden mannen en vrouwen overzee in de Japanse kampen hebben geleden. En na 15 au gustus 1945 volgden voor ve len van hen nog de ellende in de kampen ten gevolge van de extremistische opstand (de bersiap-periode). Herdenken brengt de suggestie met zich mede dat wij nadruk kelijk met de gebeurtenissen meeleven, om aan te geven, dat wat in die jaren is geschied zich nooit meer mag herhalen. Herdenkingen zijn nodig, om de jonge generatie te doen be seffen, dat gruwelijkheden die zich in het verleden hebben voorgedaan, in elke toekomst vermeden moeten worden. Daarom moeten wij blijven herdenken, in het besef dat het gaat om gebeurtenissen, waarvan wij met klem moeten zeggen: „Eens maar nooit meer". Wij voelen het als een plicht de jongere generatie hierop te attenderen. Tevens beschou wen wij het als een heilige plicht die generatie ervan te doordringen dat zij de fakkel met de vlam der vrijheid, die als het ware door de stervende hand van onze dierbare geval lenen aan ons is overgedragen, zo helder mogelijk brandend te houden. L. Jacobs (secretaris-penning- meester van het comité Flores- Molukken-Singapore Reünie), DEN HAAG. God (3) Een brief in deze rubriek be gon afgelopen zaterdag met de tekst: „Wie u hoort, hoort Mij, wie u versmaadt, versmaadt Mij. Zeer juist natuurlijk! Maar hoe is het mogelijk, dat inzen der direkt na dit citaat uit de mond van Christus zelf al zijn gal uitspuwt over de paus en heel het katholiek leergezag? Er is de laatste jaren een vreemde godsdienstige hyste rie en een soort hetze rond de kerk ontstaan, vooral in onze westerse landen. Zo moet op nieuw een Zwitserse bisschop het ontgelden, die „met hulp van de paus en zijn gewijde el lebogen" niet netjes in het straatje loopt van een deel der daar functionerende geestelij ken en hun gelovigen. Zwit sers, die tussen haakjes niet zo democratisch zijn als inzender ons wil doen geloven: ze heb ben al honderden miljarden aan gestolen geld witgewassen. De Zwitsers waren en zijn der halve niet zulke voorbeeldige Europeanen! Verder schrijft inzender: Als ik naar het gezag der tien geboden leef, doe ik voldoende Gods wil en veeg het kerkelijk gazag in de hoek. Nou, naar het gezag der tien geboden leven, doet hij niet, daar hij Gods eerste gebod, de liefde namelijk, al in de wind slaat. Bovengenoemde hetze en drang om af te kraken zijn naar mijn mening er de oor zaak van dat groepen gelovi gen wel de fouten en wantoes- ■gedet tanden in de kerk willen zf maar niet de overvloecf stroom aan weldaden en zei ningen. Tot slot een wel^an meende raad: laten inzeni en wij allemaal ophouden iv kankeren en weer leren tr yM den. Ik heb altijd geleerd L geloofd dat dan de H. geesttv0er meest verstokte harten if iewe€ fitte geste lit d (tijd wori stiscl fop r weet te treffen! G.A. v.d. Valk. DEN HAAG. (D 070 - 3 190 882 ONTMOETING MET CHINA ■■■li ..^TiWiW' Vertrek: 4 november QN834 Dagenlang lopen de mannen onder een brandend hete zon door haast onbegaanbare oerwouden, dan weer over einde loze vlakten, heuvel op, heuvel af. De streek is hier onbewoond, maar overdag loeren panters en luipaarden op een gemakkelijke prooi en 's nachts horen zij in de rivieren, waarlangs zij trekken, krokodillen rondzwemmen. De schipper waarschuwt zijn mannen goed uit te kijken en niet op eigen houtje de wildernis te gaan verkennen. Enkele zieken bezwijken onderweg. Zij krijgen een eenvoudige begrafenis, de schipper spreekt een kort gebed uit en dan trekt de stoet verder. Jan van Riebeeck komt onwillekeu rig toch onder de bekoring van dit woeste, eenzame land. 's Avonds, bij het kampvuur, schrijft hij telkens zijn bevindingen van die dag op. 10-daagse reis naar BEIJING (Pekmg), de exotische hoofdstad van een wereldrijk. China is eén der grootste landen ter we reld. Met de grootste bevolking (1,2 mil jard), de meeste fietsen, met het grootste plein ter wereld en met de langste muur ter wereld. En verder nog met zeer veel wondermooie bezienswaardigheden. Op het programma van deze exclusieve reis staan o.a. bezoeken aan: - de Chinese muur, het enige door mensen gebouwde bouwwerk, dat vanaf de maan te zien is. - de 'Verboden Stad" waar de Chinese keizers vroeger in strikte afzondering hun reusachtige rijk bestuurden - het Plein van de Hemelse Vrede - de Mmg-graven, waar 13 van de 16 kei zers uit de Ming-dynastie zijn begraven - het Zomerpaleis met zijn hallen, tempels, pagoden en paviljoenen - een stadsrondrit Natuurlijk maken wij, met degenen die daar voor voelen, een fietstochtje door Beijing, maar ook een wandeling door de stad levert al een schat van indrukken op. Bent u moe van het lopen, een taxi brengt u voor weinig geld weer terug naar het hotel. Het hotel is het zeer luxueuse hotel BEIJING INTERNATIONAL, gelegen in het hartje van de stad. Uw kamer omvat alles wat u van een luxe hotel mag verwachten: de bediening, is uitstekend, er is een groot overdekt zwembad, een sauna, zes restau rants waarvan één draaiend op het dak en (rem pe hand lan z P Li een supermarkt. Er wordt gevlogen van het vliegveld Berlijn-Schonefeld in het voormalige Oost-LJ^ Berlijn, vanwaar de comfortabele Boeing 767 van Air China u m ca. 10 uur naar Beijing brengt. iKE Inclusief vervoer naar Berlijn per touringcar inclusief overnachting in de Harz inclusief ontbijt vliegreis per lijndienst transfers verblijf in hotel Beijing International op basis van logies/ontbijt excursieprogramma lunch tijdens dagexcursie naar de Muur voorlichtings- en kennismakingsbijeen komst eigen SIJTHOFF PERS reisleiding visumkosten De reissom bedraagt: Vraag vrijblijvend het programma aan! m km

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 4