Amerikaanse bisschoppen
hopen op Billy Graham
La
Christenen en moslims met elkaar in gesprek
CcidócSowant
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
COMMENTAAR
Kerken in de VS
steunen 'mars
voor wederopbouw'
IA li
Ha;
Joodse begraafplaats
in Warschau vernield
AT CcidaeSoiwa/nt
"UI
WOENSDAG 7 AUGUSTUS 199-
Militaire plechtigheid bij Klaagmuur mag doorgaan
JERUZALEM Het geschil tussen de leiding van het Israëli
sche leger en rabbijnen over een militaire ceremonie bij de
Klaagmuur is bijgelegd. De ceremonie van de Israëlische organi
satie ter voorbereiding op de militaire dienst, Gadna, kan daar
om op 14 augustus gewoon doorgaan, bericht de Israëlische
krant Ha'aretz. De rabbijnen die toezicht houden op de Klaag
muur, hadden de ceremonie verboden, omdat zij een „ontwij
ding" van het heiligdom van het joodse geloof vreesden. De jon
gens en meisjes van de Gadna waren de afgelopen jaren slechts
schaars gekleed. Bovendien stak het de rabbijnen dat sommigen
elkaar kusten.
Het leger heeft de rabbijnen toegezegd dat de meisjes en jongens
los van elkaar optrekken en „zedig gekleed" gaan. Rabbijn Je-
huda Getz, die erop toe moest zien dat ieder zich hield aan de
godsdienstige voorschriften aan de Klaagmuur, trad eerder dit
jaar af, nadat een hoge legerofficier met een „broederoorlog"
had gedreigd om de ceremonie door te zetten. Ultra-orthodoxe
groepen hebben aangekondigd op 14 augustus tegen de plechtig
heid te demonstreren.
Kleitablet wijst op bestaan bijbelse stad Hazor
Alle dieren behalve
de mens weten dat de
voornaamste plicht
van het leven is
ervan te genieten
Samuel Butler
TEL HAZOR De Israëlische
archeoloog Amnon Ben-Tor
heeft gezegd dat een kleitablet
dat vorige week werd gevon
den waarschijnlijk onderdeel
is van het koninklijke archief
van Hazor, eens de grootste
stad van het bijbelse Israel
Ben-Tor, verbonden aan de
Hebreeuwse universiteit van
Jeruzalem, zei gisteren dat het
kleitablet, dat ongeveer zo
groot is als een luciferdoosje,
dateert uit de achttiende of ze
ventiende eeuw voor Christus.
Het kleitablet werd gevonden
tussen gebruiksvoorwerpen uit
de latere Ijzertijd. Volgens de
archeoloog is het tablet daarin
terecht gekomen omdat de
toenmalige bewoners grond
verplaatsten om bouwstenen
te maken. Gelegen op 15 kilo
meter ten noorden van het
Meer van Galilea besloeg Ha
zor 80 hectare en was daarmee
acht keer groter dan het toen
malige Jeruzalem. In de bijbel
wordt naar Hazor verwezen
als „de leider van al die (Ka-
naanitische) koninkrijken".
Ben-Tor vermoedt dat het ar
chief van Hazor onder de res
ten van het paleis ligt. Het
vermoedelijke paleis wordt
momenteel opgegraven. Als
het archief wordt gevonden,
zou daarin kostbare informatie
kunnen staan die meer dan
3.500 jaar teruggaat.
In de Syrische stad Mari aan
de Eufraat zijn tienduizenden
kleitabletten gevonden uit de
achttiende eeuw voor Christus.
Daar zijn ook veertien brieven
onder die gestuurd zijn door
het koninkrijk Hazor. Ben-Tor
zei dat in het archief dat onder
het paleis wordt vermoed het
antwoord op die brieven moet
liggen.
De Israëlische archeoloog Yi-
gael Yadin verrichtte van 1955
tot 1958 graafwerk bij Hazor.
Volgens de Jerusalem Post
heeft hij kort voor zijn dood in
1984 gezegd dat hij wist waar
de archieven lagen en dat hij
er naar op zoek wilde gaan
NEW YORK De aarts
bisschop van New York,
kardinaal John O'Connor,
en aartsbisschop Theodore
McCarrick van Newark,
New Jersey, hopen dat
een evangelisatiecampag
ne van de baptist Billy
Graham afvallige rooms-
katholieken weer naar de
kerk zal brengen. Graham
zal van 3 tot 7 september
in Newark evangeliseren
en op 22 september in
Central Park in New
York preken.
Op verzoek van de Billy Gra-
ham-organisatie zullen rooms-
katholieke vrijwilligers mee
werken aan de nazorg van de
campagne. Aan het eind van
de bijeenkomst roept Graham
altijd de toehoorders op naar
voren te komen en hun leven
aan Jezus te geven. Zij krijgen
dan het advies zich bij een lo
kale gemeente of parochie aan
te sluiten. Daarbij wordt hun
gevraagd hun naam, adres en
eventueel kerkgenootschap in
te vullen. De kaarten met rk
worden tijdens de komende
campagne aan rk vrijwilligers
ter beschikking gesteld.
Zowel O'Connor als McCar
rick heeft zijn vertrouwen in
de campagne van Billy Gra
ham uitgesproken. Eerstge
noemde zei in een brief aan de
priesters van het aartsbisdom
er zeker van te zijn dat vele
mensen „geraakt door de pre
diking en het gebed van Billy
Graham zullen reageren op
Gods genade die hen oproept
naar het rooms-katholieke ge
loof terug te keren. Billy Gra
ham, een dynamische verkon
diger van het Woord Gods,
heeft de bedoeling mensen er
toe te bewegen zich tot Jezus
te bekeren."
Duitse joden door
financieel
schandaal
getroffen
HEIDELBERG Drie jaar na
de affaire rond voorzitter
Werner Nachmann is de Jood
se gemeenschap in Duitsland
opnieuw door een financieel
schandaal getroffen. Bij de Ho
geschool voor Joodse Studiën
in Heidelberg, de Duitse rab
bijnenopleiding, is volgens het
weekblad Der Spiegel niet al
leen overmatig gedeclareerd,
maar bestaat bovendien nog
een geheim potje van een half
miljoen mark, zonder dat de
centrale raad van Duitse joden
er iets van wist. De resultaten
van het accountantsonderzoek
brengen de financiële manipu
laties in herinnering van de
vorige raadsvoorzitter, Werner
Nachmann, die de rente over
400 miljoen mark smartegeld
voor joodse slachtoffers van de
Tweede Wereldoorlog verduis
terde. Nachmann, die overleed
voordat de zaak in de open
baarheid kwam, had 33 mil
joen mark op de rekening van
zijn eigen textielzaak overge
maakt. Nachmanns opvolger,
Heinz Galinski, drong er toen
zelf bij de Westduitse regering
op aan de* onregelmatigheden
door de rechter te laten onder
zoeken. Bij de centrale raad
zijn 73 Joodse Gemeenten met
ruim 33.000 leden aangesloten.
De Joodse Gemeente in Ber
lijn is met 7.000 leden de
grootste.
GENEVE Amerikaanse kerken en de
commissie van de Wereldraad van Kerken
voor vluchtelingen en interkerkelijke hulp
verlening steunen de mars voor een ander
economische beleid die volgende week on
der leiding van ds. Jesse Jackson in de
noordoostelijke staat Connecticut wordt ge
houden.
De deelnemers aan de mars, die zondag begint
in Bridgeport, eisen betere gezondheidszorg,
voldoende goedkope woningen, voldoende ba
nen, beter onderwijs, milieubescherming en eer
lijke belastingen. Zij lopen tot en met 17 augus
tus 54 mijl (ruim 86 kilometer) door Connecticut
naar Hartford, de hoofdstad van deze staat, die
de rijkste is van de 50 staten van de Verenigde
Staten. De mars begint in Bridgeport omdat
deze stad vermoedelijk als eerste grote Ameri
kaanse stad failliet zal worden verklaard.
Volgens Jackson toont het dreigende faillisse
ment van Bridgeport de noodzaak aan van een
„herinvestering in het Amerikaanse volk". „De
steden zijn verlaten, boeren moeten hun bedrijf
opgeven en kinderen zijn verwaarloosd", aldus
Jackson.
Behalve kerken hebben vakbonden, onderne
mersorganisaties en welzijnsorganisaties zich bij
de 'mars voor de wederopbouw van Amerika'
FOTO: AP aangesloten.
BEROEPINGEN
(toez.) J. Quist te Hendrik Ido Am-
Baptisten Gemeenten
Aangenomen naar Emmen-Zuid Chr.
Eijer te Lelystad.
Nederland is de afgelopen
25 jaar ingrijpend veran
derd. Ongeveer de helft
van de Nederlanders
noemt zich onkerkelijk.
Moslims, hindoes en boed
dhisten hebben met hun
andere eet- en leefge
woonten en andere reli
gieuze besef de Neder
landse samenleving een
veelkleurig aanzien gege
ven. De Sektie Interreli
gieuze Ontmoeting van de
Raad van Kerken voert al
twaalf jaar een dialoog
met andersdenkenden.
Het pas verschenen boek
'Wereldgodsdiensten in
Nederland' is daarvan de
vrucht.
Lange tijd hebben de Neder
landers gedacht dat de Turken
en Marokkanen na bewezen
diensten wel weer zouden ver
trekken. Anno 1991 is het dui
delijk dat de indertijd te hulp
geroepen buitenlandse werk
nemers met hun gezinnen zich
blijvend in Nederland wensen
te vestigen. De tweede genera
tie - zij die in Nederland gebo
ren zijn - moet er vaak niet
aan denken om terug te keren.
Het aantal Turken in Neder
land is tussen 1977 en 1987 bij
na verdubbeld: van 85.000 tot
161.000. Het aantal Marokka
nen nam toe van 48.000 tot
123.000. Door het grote aantal
geboorten zal het aantal Tur
ken en Marokkanen alleen
maar verder toenemen. Behal
ve Turken en Marokkanen
wonen er ook kleinere aantal
len moslims uit voornamelijk
Suriname, Indonesië en Pakis
tan in Nederland. Volgens het
Centraal Bureau voor de Sta
tistiek wonen in Nederland in
totaal 437.000 moslims, dat wil
zeggen 2.8 procent van de ge
hele bevolking.
Wat betreft de spreiding van
de moslims over het land
spreekt het voor zich dat grote
concentraties te vinden zijn in
de dichtbevolkte en geïndus
trialiseerde gebieden. Cijfers
uit 1984 leren dat 2% van de
moslims te vinden is in de drie
noordelijke provincies; 16.4%
in de twee oostelijke provin
cies; 13.3% in de drie zuidelijke
provincies en 68.3% in Utrecht,
Noord- en Zuid-Holland. Over
het percentage moslims in de
vier grootste steden van Ne
derland valt het volgende te
zeggen: Den Haag 5.4% (3.4%);
Amsterdam 7.2% (5.6%);
Utrecht 8.0% (5.7%); Rotterdam
7.0% (6.3%). Dit zijn cijfers uit
1988. Ter vergelijking zijn de
percentages uit 1980 tussen
haakjes geplaatst.
Parallel met de toename van
het aantal moslims in Neder
land groeit ook het aantal ge
bedsruimten. Waren er in 1973
13, in 1980 was dit aantal al ge
groeid tot 120. Eind 1990 wa
ren er bijna 300.
Behalve de moslims zijn er
ook nog 80.000 Surinaamse
hindoes en 2000 georganiseer
de en nog eens 2000 ongeorga
niseerde boeddhisten in Ne
derland. Het aantal boeddhis
ten van Aziatische origine, in
clusief aanhangers van etnisch
gerichte boeddhistische orga
nisaties, wordt geschat op
12.600.
Geen groei
De Amerikaanse religie-statis
ticus David Barrett heeft bere
kend dat het aandeel van de
moslims in de wereldbevol
king in deze eeuw gestegen is
met zo'n zeven procent. In het
jaar 2000 zullen er volgens zijn
berekeningen 1.2 miljard mos
lims zijn. Dat is 19.2 procent
van d^ wereldbevolking.
Barrett voorziet onder christe
nen nauwelijks groei. In 1900
was 34% van alle mensen op
de aarde christen. In 2000 zal
dit percentage 34.8% zijn. Dit
komt overeen met 2.2 van de
6.25 miljard mensen die naar
verwachting over 9 jaar de
Moskees in Nederland, hier een aan de Haagse Wagenstraat, zijn een gewoon verschijnsel gewor
den.
FOTO: PERS UNIE
planeet aarde zullen bewonen.
Daarmee blijft het christen
dom veruit de grootste gods
dienst. Opmerkelijk is dat bin
nen de christenheid charisma
tische bewegingen en pink-
stergroepen het sterkste groei
en. Barrett houdt er rekening
mee dat deze groepen rondom
de komende eeuwwisseling
22% van alle christenen zullen
omvatten.
Nummer drie op de ranglijst
van de wereldreligies zijn de
860 miljoen hindoes. Hun aan
deel in de wereldbevolking
zou, aldus Barrett, sinds de
laatste eeuwwisseling met bij
na anderhalf procent zijn toe
genomen. Verliezers zijn de
boeddhisten met een daling
van 2.7 procent.
De grootste groei boekt Barrett
voor de categorie van mensen
die zeggen dat ze geen enkele
van de grote wereldgodsdien
sten aanhangen. In 1900 wer
den er nog geen twee van elke
honderd mensen in deze cate
gorie ingedeeld. In 2000 zal ze
17% van de wereldbevolking
uitmaken. De Amerikaanse
statisticus voorziet verder een
groei van allerlei mystieke be
wegingen, zoals occultisme en
astrologie.
Moslim in Nederland
Ds. J. Slomp en en drs. A. Ka-
ragül proberen antwoord te
geven op de vraagof het moge
lijk is moslim te zijn in Neder
land. Om tot een antwoord op
deze vraag te komen vragen
de auteurs zich af of de mos
lims in Nederland de vijf be
langrijkste verplichtingen en
de twee verboden die het
meest de aandacht trekken,
kunnen nakomen. De vijf ver
plichtingen zijn: (1) de geloofs
belijdenis ('Ik getuig dat er
geen godheid is dan God Al
lah) en dat Mohammed de ge
zant is van God'); (2) moslim
mannen en -vrouwen moeten
vijf maal per dag aan de op
roep tot gebed gehoor geven;
(3) vasten in de maand rama
dan; (4) de armenbelasting; (5)
de pelgrimage naar Mekka. De
verboden betreffen het nutti
gen van wijn en varkensvlees.
Een duidelijk antwoord op de
vraag of je nu wel of niet mos
lim in Nederland kunt zijn, ge
ven Slomp en Karagül niet.
Wel sommen ze een rij proble
men op waar de moslims te
genaan lopen. Neem nu het
verbod op wijn. Het naleven
van het verbod op wijn blijkt
veel moeilijker dan het verbod
op varkensvlees. In wetsge-
trouwe kringen maakt men
zich met name zorgen over de
moslimjongeren, die als 'twee
de generatie' hier zijn opge
groeid. Voor de werklozen on
der hen zijn alcoholische dran
ken en drugs een grote verlei
ding. Men neemt het anderen
kwalijk wanneer zij moslim-
gasten drank aanbieden of op
dringen.
De Palestijnse imam H. Zaïd
die werkzaam is in Utrecht,
draagt vanuit de Koran over
wegingen aan voor de dialoog
met christenen. Zaïd wijst er
op dat de profeet Mohammed
zelf tot een gesprek met chris
tenen bereid was. Over chris
tenen wordt in de Koran on
dermeer gezegd: "En twist niet
Europese beslissing
WARSCHAU De Poolse president Lech Walesa heeft gisteren
de grafschennis betreurd die heeft plaats gehad öp de Joodse Be
graafplaats in Warschau. Vandalen hebben vorige week vrijdag
op de begraafplaats grafstenen omver gegooid en er graffiti aan
gebracht. Daarbij is onder meer een monument beschadigd dat
was gewijd aan joodse soldaten die om het leven kwamen bij de
verdediging van Polen tegen de nazi's in 1939. De begraafplaats
is gelegen op de plaats van het voormalige Joodse Getto in de
wijk Wola. Er waren verscheidene stenen omver gegooid; ande
re stenen waren kennelijke gestolen en weer andere waren van
vulgaire leuzen voorzien. Minister van staat Arkadiusz Rybicki
zond namens Walesa een spijtbetuiging aan de directeur van de
begraafplaats. De begraafplaats is een van de weinige overblijf
selen van de eens bloeiende joodse gemeenschap in Warschau.
Na de oorlog werd zij jaren verwaarloosd, maar de afgelopen ja
ren wordt zij schoongehouden en wordt zij langzaam gerestau
reerd.
Eerste blanke predikant in grootste zwarte kerk VS
DURHAM Craig Keener (31) wordt binnenkort de eerste
blanke predikant in de de grootste zwarte kerk in de Verenigde
Staten, de Nationale Baptistenconventie.
Volgens Keener heeft hij zich bij de ruim acht miljoen leden tel
lende kerk aangesloten „niet omdat ik haar iets te bieden heb,
maar omdat ik daar een eeuwenoud reservoir van weerstand en
spiritualiteit heb gevonden". Doordat zij jarenlang in de Ameri
kaanse maatschappij zijn onderdrukt hebben zwarten naar zijn
mening een diep geloof ontwikkeld dat in blanke kerken ont
breekt. De zwarte kerken in de Verenigde Staten hebben onge
veer 24 miljoen leden.
RID - 1
n brief
krant, n
dan ooi
De vierde missie van de Europese trojka heeft de Joe
vische tijdbom welisaar niet kunnen neutraliseren, ma ,se vertej
het besluit van de EG-ministers van buitenlandse zake t groep 1
de CVSE in te schakelen is er vanmorgen onverwacht panje m
nog een bestand van kracht geworden in Kroatië. D; e Baskei
hoedt Joegoslavië hopelijk voor wegglijden naar de ^ikkir
chaos. ercji zo ri
;ls zo'n
De ontwikkelingen tot nu toe laten er overigens geen (gewapei
le twijfel meer over bestaan wie de hoofdverantwoord ^ing u
is voor de crisis in Joegoslavië. De voorstellen voor ee
stand en het sturen van een Europese vredesmacht sti
alleen op het veto van de Servische communistenleidei iPDR
bodan Milosevic. De hele wereld weet nu dat de obstj
voor een ernstige en eerlijke oplossing van de crisis w( W
gelijk in Belgrado liggen, niet in Zagreb of Ljubljana.
het Kroatische of Sloveense streven naar onafhankelijl
is de oorzaak van de crisis, wel het door Milosevic noo
gegeven streven naar een communistisch Groot-Si
Kroatisch en Sloveens separatisme begon trouwens pas
laaien toen Milosevic de Servische bevolking mobilis
om haar 'rechten' op te eisen in de Joegoslavische fede
De Albanese meerderheid in Kosovo weet wat dit bete I I
Nu Milosevic en zijn kliek de maskers hebben afgeg
rijst meteen de vraag wat de internationale gemeend
gaat doen om hun voortdurende provocaties en intimi®
een halt toe te roepen. Tot dusver heeft de Europese ba.
deling, die er vooral op gericht was tijd te winnen om d
publieken de kans te geven zelf een oplossing uit te weJTERD
meestal in het voordeel van de Serviërs gewerkt. Geen dn vine
le missie heeft hen kunnen tegenhouden in hun pogiÜief dc
Krajina en andere streken los te weken van Kroatië j kro
eerst de Kroatische bevolking te verdrijven. Daarvoort de m
duidelijk hardere maatregelen nodig. De EG kan zickerooft
haar engagement in de crisis niet permitteren haar gdenroll
waardigheid te verliezen. Dat betekent maximale druk <j want
Serviers. van.
auislar
Tot dusver had de EG de eventuele erkenning valïï^SS(
Kroatische en Sloveense soevereiniteit slechts als laatst? 0n
lossing overwogen. De Servische houding maakt een bi
sing in die zin straks echter onvermijdelijk. Vooral de Ej»^r^
minister Hans-Dietrich Genscher wil de EG zover krr 111
Verscheidene andere landen neigen in die richting, mal™100
\b), e
het Duitse standpunt al een meerderheid haalt, is niet zi
Vooral Frankrijk verdedigt nog altijd een vrij strakke ot
ting van Joegoslavië als één staat. Erkenning van de voor
hankelijkheid van de twee republieken zou enorme imp
ties hebben voor het buitenlands beleid van de Gemeensj Qp
en voor de relaties in Europa. Het zou voor het eerst zijLr(jam
het zelfbeschikkingsrecht van de volken de voorrang lg is g
op de ongeschonden eenheid van grondgebied. Als da|trict tt
beurt, zal Europa nooit meer hetzelfde zijn. Te veel laF
(Frankrijk, Spanje, Sovjet-Unie) zijn echter te bang vaw1^10
gionale zelfstandigheid om er nu al mee in te stemmen. vor|g
Slovenen en Kroaten betekent dat concreet dat zij vermqi kere
lijk nog even zullen moeten wachten voor hun eisen rea 'gerol
worden. Maar als dat de enige weg is om een bloedbyToeri
vermijden en daar ziet het ondanks het bestand^ sta
steeds naar uit zullen de EG en de rest van Europér" 1JS
verplicht zijn te beslissen. Bij afscheiding van Slovenii
Kroatië verliest alleen Servië, bij een gewelddadig
spatten van de Joegoslavische federatie verliest heel Eui
met de lieden van de Schrift
dan op de betamelijkste wijze;
met uitzondering van diege
nen onder hen, die onrecht
doen". Elders zegt de Koran
dat de christenen de naasten
zullen zijn in genegenheid
voor de moslims (Soera 5:82).
Imam Zaïd noemt een aantal
redenen die een dialoog tussen
moslims en christenen recht
vaardigen. Ontkerkelijking,
secularisatie en fundamentalis
me bevriezen de activiteiten
van beide godsdiensten; verder
is het milieu een overweging.
Aantasting van de ozonlaag, de
zure regen, de vervuilde rivie
ren en zeeën, de honger, ver
plichten christendom en islam
ertoe om de strijd tegen deze
gevaren aan te binden. Zaïd
pleit ervoor om als christenen
en moslims dichter bij elkaar
te komen "om zo de opdrach
ten van één en dezelfde God,
die we aanbidden, doeltreffen
der te kunnen uitvoeren".
Bekeringsijver
Dr. J. van Lin (studiesecretaris
van de Pauselijke Missiewer
ken in Nederland) en prof.
D.C. Mulder (voorzitter Raad
van Kerken) schrijven over de
vormen van geloofsijver je
gens moslims. Uiteraard zijn er
christenen die vinden dat mos
lims zich moeten bekeren,
maar andere pleiten voor een
open gesprek. Een derde groep
vindt dat christenen in dit ge
sprek ook nadrukkelijk hun
eigen waarheden ter discqssie
moetren durven stellen.
Drs. Jan Slomp - secretaris
van de Sektie Interreligieuze
Ontmoeting van de Raad van
Kerken - probeert in het 'Na
woord' aan te geven waar de
sektie zelf staat. Hij weigert
voor één van de drie groepen
te kiezen. Slomp kiest voor de
dialoog, maar sluit bekeringen
niet uit.
N.a.v. Wereldgodsdiensten in
Nederland, christenen in ge
sprek met moslims, hindoes en
boeddhisten. Academische Uit
geverij Amersfoort. Prijs: 29.
Uitgave
Kantoor:
Telefoon:
071 - 122 244.
071 - 134 941
Postbus 112300 AA Leiden.
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk
Telefoon 070-3190 933.
Telefax: 070-3906 717
Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag
Directeur/hoofdredacteur: J. Leune.
Adjunct-hoofdredacteur: J Timmers.
Chef-redacteur: G - J. Onvlee
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L van Koot
046 of 071
dac
Ik IV
TRICT
e poli
op 2'
langel
|kken
ud-W,
naar
h he
ial
™et'
legaal
tn.
mstei
Sporl Leiden e.o. (tel. 071 -144 049): K van Kesteren.
047): R Kleijn (chef), M Rjaanlt
an d
astric
genla
het h
n Herpen (chef), F. Buurman,
de p
Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel 070 - 3190 815): ners
A van Rijn (chef). W Bunschoten, drs C. van Haersma Buma, A van Holstein,^ ]an
E Huisman, H. Jansen, drs J. van Leeuwen - Voorbij, R de Roo, drs. K. Veraai aanj
Sport algemeen (tel. 070 - 3190 826)' F. Werkman (chef), P Alleblas, D. Dijkhui) De
D. Kiers. R Langeveld, drs H -F Ruijl hujj
Joep
ins in
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L Kooistra, drs. P van Velthoven. |j0r z
voel
(len
Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A. de Bruijn, W. Diekstra, L. HenLjjeJj
Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator), B Jansma, H. Piet
Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef), S Evenhuis, S. Pieterse
pmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef). A. de Bruijn, W. Diekst
Hermans, J Hofmeester, C. de Kier, H Nieuwmans, H, Schneider.
Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T Kors
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van:
- freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied;
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, e
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederlant
Belgie De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K Swiers en M. van
Ven De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H, Bijleveld, D.
land, P Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees. ECH
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; pcloti
- de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), r
drs. D J van den Bergh (Peking), drs H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), boek
R. Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs A. Heenng (Rorneen
B van Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhi), Liekt
F Lindenkamp (Sao Paulo). R Simons (Londen), drs. R Vunderink (Moskouf
W Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona). G. van Wijland (Belgrado),"1 ir
F Wijnands (Bonn). J. Wijnen (Brussel)
De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal
publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaalster:]
M de Cocq
eeA
van 08 30 tot 17.00 uur.
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 uur, c
15.00 uur.
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling:
per maand 25,70
per kwartaal 76,60
per jaar 294,30
Bij betaling per acceptgirokaart:
per kwartaal 78,60
per jaar 299,30
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 705
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050