CcidócSomcmt Bevrijdingstheoloog Boff stort zich op het milieu GEESTELIJK LEVEN OPINIE Zusters gaan vrouwenhandel te lijf COMMENTAAR Vredesconferentie Niet langer Amerikaans protest tegen zwarte bisschoppen ZIEN EN GELOVEN „God heeft te maken met mooie dingen" CcidócSoivuMit Israël verbiedt aanroepen God in verkiezingsstrijd JERUZALEM Israël gaat het aanroepen van de Almachtige in verkiezingen aan banden leggen. Het gebruik van zegeningen, vloeken en zelfs excommu nicaties was in handen van ultra-religieuze groepe ringen de laatste jaren tot een belangrijk electoraal wapen uitgegroeid. In een deze week aangenomen wet is daar nu paal en perk aan gesteld. Op overtre ding van het nieuwe verbod staat een celstraf van vijf jaar. Jarenlang hebben seculiere politici zich ge ërgerd aan de methoden van hun ultra-religieuze te genstrevers. De druk op politieke tegenstanders werd steeds verder opgevoerd. In de verkiezingen van vorig jaar waren er zelfs rabbijnen, die op tv vloeken en ongelukken afriepen over andersden kenden. Medestanders konden daarentegen op voorspraak van de reli-politici bij God rekenen op vruchtbaarheid en een goede gezondheid. Deze 'makelaardij' is nu bij wet verboden. Achteraf is ieder wijs Frans spreekwoord ZATERDAG 27 JULI ,ki TILBURG Een werkgroep van Nederlandse vrouwelijke religieuzen wil samen met nonnen in de ontwikkelings landen de vrouwenhandel te lijf gaan. Zij wil daartoe met hulp van de oversten van de zustercongregaties in ons land een netwerk opzetten. De zusters in de ontwikkelings landen kunnen niet alleen vrouwen weerbaar maken te gen de valse beloftes van de handelaars, maar ook de vrouwen die naar hun ge boorteland terugkeren, bege leiden bij het opbouwen van een nieuw bestaan. De werkgroep Religieuzen tegen Vrouwenhandel zoekt in de kloos ters of communiteiten in ons land „veilige plaatsen" waar vrouwen die aan hun 'bazen' zijn ontkomen, kunnen worden opgevangen. Ver der gaat zij na of zusters, vooral oud-missionarissen, die de cultuur van het land waar de vrouwen vandaan komen, kennen en hun taal spreken, bij de begeleiding van de slachtoffers van de vrou wenhandel kunnen worden inge schakeld. De werkgroep hoopt de 14.000 zus ters in ons land ertoe te brengen bij de politieke partijen aan te dringen op maatregelen tegen de vrouwenhandel. Zij wijst erop, dat brieven aan kamerleden al eerder resultaat hebben gehad. Volgens de woordvoerster van de werkgroep telt de werkgroep op dit moment tien leden, afkomstig uit diverse congregaties. Zij werkt nauw samen met de officiële Stichting tegen Vrouwenhandel, die wordt gesubsidieerd door de overheid. De maar niet ophoudende reeks onthullingen over djf tijken van de BCCI-bank werpt een wat merkwaarqi z op tal van gebeurtenissen van de voorbije jaren in hleli; den-Oosten. Wat te denken bijvoorbeeld van de miBrse steun die in elk geval Kuwayt, maar mogelijk ookp1 landen, heeft gegeven aan de beruchte terrorist AbiP® Wat moeten we geloven van berichten als zouden vj;ev geheime diensten al enige jaren op de hoogte zijn bro van deze en andere dubieuze transacties? En wat w^itv nog meer allemaal niet over geheime plannen, actiefre: menzweringen die er mogelijk toe hebben bijgedraf16 vrede in het Midden-Oosten steeds een toekomstdroom*"" bleven? HET antwoord op al dergelijke vragen is extra pikan voor het eerst reden bestaat voor heel bescheiden opl over de mogelijkheden voor een vredesconferentie alle betrokken partijen. Alleen deze formulering geef dat van kansen op vrede in het Midden-Oosten ni< zichtig genoeg melding kan worden gemaakt. Toch nu, voor het eerst sinds de komst van de Egyptisch dent Sadat naar Israël en de daarop volgende Aki van Camp David (1979), iets te zijn veranderd. De Isr premier Shamir heeft zijn onverzoenlijke houding la ren. Hij heeft zelfs lovende woorden over voor de president Assad die, volgens Shamir, dezelfde weg Sadat. De implicatie is duidelijk: ook Syrië zal vredeji met Israël. JARENLANG heeft Israël het verzet tegen een vree ling kunnen volhouden door te wijzen op de afwijzen ding van de Arabische buurlanden, die nimmer met se staat rond één tafel zouden willen plaatsnemen, f al die landen hebben besloten in te stemmen met de kaanse plannen voor een vredesregeling, weet Isr goed welke houding aan te nemen. Want aan tafel j ten met de Arabische buren betekent onvermijdelijk derhandelen over de bezette gebieden en de Pal< Aanvankelijk zal Israël, met Amerikaanse steun, voorkomen dat aan die gesprekken ook wordt deelg door de Palestijnse Bevrijdings Organisatie (PLO), duur zal de joodse staat echter niet om die PLO he< nen, hoezeer haar leider Arafat zichzelf en zijn org ook in diskrediet heeft gebracht vanwege zijn steun Iraakse leider Saddam Husayn. De PLO geldt intern evenwel als dé vertegenwoordiger van de Palestij wordt door de Palestijnse bevolking massaal gesteund situatie waartoe het brute Israëlische optreden in de gebieden ook veel heeft bijgedragen. VANUIT deze optiek is de ommekeer van premier ook een tactische manoeuvre die tijdwinst oplevert, akkoord te gaan met de besprekingen met de Ar buurlanden, stelt Israël de onderhandelingen over de gebieden zeker drie jaar uit. Meer dan tijdwinst zal ter niet kunnen zijn. De Palestijnen mogen dan ijfj meest vertrapte en uitgebuite volk van de hele Ai] wereld zijn gemanipuleerd en misbruikt voor eigepa einden door alle partijen in het conflict ze r/ niettemin één volk en hebben zoals ieder volk recht P® beschikking in hun eigen staat. Israël wil alleen praf Palestijnen die in vrede met Israël willen leven. Hc^_ eerste punt van een vredesconferentie behoort dan zijn de officiële erkenning van de staat Israël door d^ sche buren en de Palestijnen. Maar de speerpunt zou gedraaid kunnen worden: de Israëliërs moeten in vre de Palestijnen leren leven. Zij moeten bijgevolg opl het land van de Palestijnen in beslag te nemen. Hoe 1^ beide volken immers in vrede met elkaar leven, wanf voortdurend eikaars land opeisen? Uitgave: Kantoor Telefoon: Postadres Westerpers bv (maakt deel uit Apothekersdijk 34. Leiden. 071 -122 244. 071 - 134 941 Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933 e Telefax 070 - 3906 717 VC Postadres Postbus 9,2501 CA Den Haag. L Directeur/hoofdredacteur: J Leune. lp Adjunct-hoofdredacteur J Timmers. Chef-redacteur: 6 -J Onvlee Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L. van Koot jjj Stadsredactie Leiden (tel 071 -144 046 of 071 -144 047): R Kleijn (chef), N S Katsman, drs. J. van Zeijl. en eg n Herpen (chef), F. Buurman, Sport Leiden e.o. (tel 071 - 144 049) K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A van Holstè i E Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K Va Sport algemeen (tel 070 - 3190 826): F. Werkman (chef), P Alleblas, D. Dijf" D. Kiers, R Langeveld, drs. H -F. Ruijl. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Pië!/J Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L Kooistra, drs P van Velthoven Foto (tel. 070 - 3190 838) M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse P Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. te; De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied:11 - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Uniejd dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nedeu, België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K Swiers en M c Ven De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H BijleveldF land, P Koopman, D. van Rietschoten en K van Wees o« - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus, ,i: - de volgende correspondenten in het buitenland: S Akkerman (Praag), drs D J van den Bergh (Peking), drs H. Botje (Tunis). A Courant (Atheut R Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs A Heering (J B van Huét (Parijs). M de Koninck (Washington), H Kuitert (Nieuw Delhi F Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs R Vunderink (Most W Werkman (Jeruzalem), E Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgrafa F Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vetd publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaalr M de Cocq n 08.30 tot 17.00 u taal^ Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op mj 15.00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar n 18 00 tot 19 00 u 25.70 76,60 294,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 door MARINUS V.D. BERG Deurcollecte Tussen zes en zeven uur in de avond gaat nog al eens onverwacht de deurbel. In de zomertijd is er de meeste kans dat de aanbeller bij mij niet tevergeefs belt. Voor mij is het een verrassing wie er voor de deur zal staan. Er zijn twee hoofdmogelijkheden: of het zijn twee personen die me willen bekeren, of het is één persoon die komt voor een collecte of om loten voor een goed doel te verkopen. Voor heel wat goede doelen worden er collectes gehouden. Het blijkt dat het niet altijd gemakkelijk is om voldoende kollektanten te vinden. Daarom moeten sommigen meerdere wijken voor hun rekening nemen. Opmerkelijk vaak zijn het vrouwen! Dat is opmerkelijk want in het kerkelijk leven is collecteren vooral een mannenzaak. Ik heb zelfs gehoord dat er geachte kollektantencolleges zijn die de rijen gesloten houden voor vrouwen. Maar aan de deur komen vooral vrouwen. Niet alleen in de zomer maar ook in de winter. Ik hoor nog al eens verhalen van vrouwen die niet meer alleen in het donker de straat opdurven, maar deze vrouwen laten zich niet door de machten van de duisternis thuis houden. Het kontakt met een deurkollektant is vaak maar kort. Toch gebeurt er wel een en ander. Allereerst word je herinnerd aan het bestaan van mensen wiens leven ondersteund moet worden of wiens belang extra steun nodig heeft. Ik denk aan collectes voor het Rheumafonds, de Nierstichting, het Asthmafonds en vele anderen. Zo'n herinnering doet mezelf nog eens weer beseffen dat mijn gezondheid, mijn bestaan niet vanzelfsprekend is. Op de tweede plaats is het een korte ontmoeting met een vaak onbekende medemens, die bereid is om persoonlijk op pad te gaan. Iemand die bereid is om tijd te investeren en niet alleen geld maar ook teleurstelling te incasseren. Het persoonlijk overhandigen en het ontvangen door de ander is een heel ander gebaar dan het uitschrijven van een girootje. Het is goed dat niet alles geautomatiseerd wordt. De aandacht voor de mens-naast- je mag/moet persoonlijk blijven, van mens tot mens. Bij zo'n collecte word ik ook altijd weer herinnerd aan die bijbelse tip: laat de rechterhand niet weten wat de linkerhand geeft. De meeste kollektanten zijn bescheiden. Ik ben niet zo enthousiast over de lijsten waarop je je naam en het geldbedrag moet invullen. Meestal kan het ook anoniem. Die lijsten zijn er voor de controle is me verteld. Toen er onlangs iemand voor de deur stond die mijn naam en adres al op een kaartje had staan, een kaartje waarop mijn jaarlijkse bijdrage werd bijgehouden, had ik daar veel moeite mee. Nog akeliger is als je met naam en toenaam verteld wordt: 'die en die heeft ook gegeven.' Dan word ik onder druk gezet. Meedoen aan de collecte is vrij. Maar dit zijn uitzonderingen. Vooral wil ik eigenlijk mijn respect uitdrukken voor hen die voor hun medemens, voor een goede zaak, soms door weer en wind, de straat op gaan. Van deur tot deur. Ik heb niet zoveel behoefte aan mensen die me willen bekeren, of met me over de bijbel willen praten. Die evangelisatie begroet ik zelden enthousiast. Maar die mensen die me weer verbinden met andere onbekende mensen die zijn voor mij de bescheiden getuigen van de goede geest van het evangelie. Zij stemmen mij hoopvol: mensen die het belangeloos opnemen voor elkaar. OAK PARK Hulpbisschop Harold R. Perry van New Or leans, die op 17 juli op 74-jari- ge leeftijd overleed, was niet zomaar een bisschop in de Amerikaanse Rooms-Katholie- ke Kerk. Hij werd in 1966 als eerste zwarte tot bisschop ge wijd, ondanks heftige protes ten van blanken die in de lei ding van de kerk geen zwar ten duldden. Toen Perry afgelopen maan dag werd begraven, was dat voor veel zwarten reden om terug te zien op de moeilijke tijd van weleer. Tijdens Per ry's wijding demonstreerden blanke katholieken met bor den met daarop de tekst 'Wij willen geen nikker-bisschop'. In het aartsbisdom New Orle ans had drie jaar eerder het besluit van de kerkleiding om de katholieke scholen ook voor zwarten open te stellen, tot rellen geleid. Drie katholie ke politici werden wegens hun racistische houding geëxcom municeerd en een van de ook voor zwarten bestemde scho len werd door een bomaanslag getroffen. Van de discriminatie van zwarten toen was bij de begra fenis van Perry niets te mer ken. In zijn preek stelde hulp bisschop John H. Ricard van Baltimore, voorzitter van de bisschoppelijke commissie voor zwarte katholieken, vast dat „Harold Perry het geloof van de zwarte Amerikanen heeft vernieuwd als maar wei nigen voor hem". Na Perry zijn twaalf andere zwarten tot bisschop benoemd. Achtergrond Perry, die zich zeer beijverde voor de burgerrechtenbewe ging en de strijd tegen het ra cisme, was op het eerste ge zicht geen voorbeeld voor strijdbare zwarte katholieken. Hij koos voor het stille werk op de achtergrond. Al op zijn eerste persconferentie als hulpbisschop stelde hij sommi gen teleur, toen hij bescheiden vaststelde niet „het katholieke antwoord op Martin Luther King" te zijn. In de jaren na de racistische scènes bij de wijding van Per ry zijn krasse racistische uitla tingen binrièn de kerk een uit zondering geworden. Toch worden de zwarte bisschoppen niet moe erop te wijzen dat ra cisme tot op heden een alge meen voorkomende zaak in de Amerikaanse samenleving en in de kerk is gebleven, ook al wordt het meer subtiel naar voren gebracht. Hulpbisschop Joseph A. Fran cis van Newark, die de redac tie had van de brief waarin de Amerikaanse bisschoppen in 1979 het racisme veroordeel den, zei onlangs dat het racis me de laatste jaren weer op leeft en bovendien veel ge vaarlijker is geworden. Ook in de kerk is het racisme geen voorbije zaak, aldus Francis. Getallen tonen dit aan. Van de ongeveer 53.000 katholieke priesters is minder dan een procent (530) zwart. Volgens recente cijfers zijn 2 (ongeveer 3,5 procent) van de 55 miljoen katholieke Ameri kanen zwart. De volgens zwarten vaak lakse houding van de kerk tegen over de eisen van de zwarten speelde ook een rol bij het be sluit van de zwarte priester George Stallings om de Afro- Amerikaanse Imani Tempel te stichten. Stallings, die door aartsbisschop James Hickey van Washington werd geëx communiceerd, is later bis schop in zijn eigen kerk geworden. Openheid Maar er zijn ook positieve ont wikkelingen te noemen. Aartsbisschop James P. Lyke van Atlanta, de hoogste zwarte in de hiërarchie in de Vere nigde Staten, wijst onder meer op de groeiende openheid voor de Afro-Amerikaanse cultuur in de zwarte parochies. De li turgie, muziek, cultuur, kunst en niet in de laatste plaats de stijl van de preken is in die pa rochies „zwarter" geworden. Bovendien zijn de zwarte priesters, religieuzen en pries terstudenten veel beter geor ganiseerd dan vroeger. Lyke heeft zelf kunnen erva ren dat de solidariteit tussen zwarten en blanken binnen de kerk is gegroeid. Toen zijn voorganger Eugene Martino, de eerste zwarte Amerikaanse aartsbisschop, vorig jaar na een relatie met een jonge vrouw moest aftreden, toon den de media zeer veel belang stelling. Het aartsbisdom ont ving honderden brieven en te lefoontjes. Zowel blanke als zwarte katholieken toonden de bisschop, die zich onder psy chiatrische behandeling liet stellen, hun medeleven. Marti no genoot in Atlanta veel res pect door de ijver waarmee hij de sociale tegenstellingen in zijn bisdom te lijf ging. FRIBOURG De beken de Braziliaanse bevrij dingstheoloog Leonardo Boff richt zijn aandacht de komende tijd op het mi lieu. In het voetspoor van de Franciscus, de stichter van de orde waartoe hij behlbort, werkt hij aan een boek over 'Spiritualiteit en ecologie' waarin hij de grondlijnen van een rechtvaardige ecologische wereldorde ontvouwt. Boff besloot dit voorjaar een sabbatjaar te nemen, nadat hij onder druk van het Vaticaan door de orde der Franciscanen was ontheven van zijn functie als hoofdredacteur van het franciscaans tijdschrift 'Vozes'. Hij is sinds 1972 herhaaldelijk met de conservatieve bisschop pen in Brazilië en het Vati caan in aanvaring gekomen. In 1985 legde het Vaticaan hem een spreek- en schrijfver bod van een jaar op, omdat zijn boek 'Kerk: charisma en macht' een gevaar werd ge acht voor de rooms-katholieke geloofsleer. Tegenover het Zwitserse ka tholieke persbureau APIC zegt Boff dat hij wil aantonen hoe aan de ervaring van een nieu we overeenstemming tussen mens en natuur een principe ten grondslag moet liggen waarin de natuur, de menselij ke persoonlijkheid en de kos mos worden verenigd. De mens en de natuur zijn geen chaos, maar vormen samen een kosmos. Christenen noe men dit principe de Heilige Geest, zegt de bevrijdingstheo loog. Panentheïsme Boff wil aansluiting zoeken bij een 014de christelijke gedachte die in de vergetelheid is ge raakt: het panentheïsme (God is in alles), niet te verwarren met het door de RK Kerk be streden pantheïsme (God is al les). Hij citeert om het panent heïsme uit te leggen een ge dicht van de Sioux-Indianen: „De geest slaapt in de steen, droomt in de bloem, voelt in het dier en het is de mens die weet dat hij voelt". Christenen zijn deze gedachte uit het oog verloren, maar zullen haar no dig hebben om een nieuw ver bond met de wereld om hen heen te kunnen sluiten. Boff beschouwt zijn „ecologie van de bevrijding" als een „verfijning" van de bevrij dingstheologie. „Het proces van overheersing van de vol keren, de armen strekt zich ook uit tot de plundering van de natuur: er ligt dezelfde ra tionaliteit aan ten grondslag, het gaat om dezelfde mecha nismen van overheersing en uitbuiting", meent hij. Volgens de theoloog voelen de armen zich familie van de natuur, de dieren en de aarde. Aan de bo men en vogels, die voortdu rend van de mensen te lijden hebben, moet evenzeer recht worden gedaan als aan de ar men. Bedreigd Volgens Boff is de meest be dreigde soort op aarde niet de Idoor lütsen kooistra DEN HAAG „Als je de kerk binnenkomt, zie je het en je voelt het: er is met heel veel zorg en lief de en ook met veel inzicht aan gewerkt. De ruimte roept eerbied op. Je wordt er echt een beetje stil van en als het ware uitgeno digd om met iets ander bezig te zijn dan de alle daagse dingen". Tine Heidoorn (50) uit Den Haag heeft het over de Oud- Katholieke Kerk in de Juf frouw Idastraat. Het barokke interieur uit de achttiende eeuw is bij velen - ook buiten de oud-katholieke geloofsge meenschap - bekend om zijn schoonheid en 'effect' op men sen. En terecht, vindt Tine Heidoorn, werkzaam in het volwassen-onderwijs. „De kerk heeft iets". Ongeveer vijfentwintig jaar geleden woonde ze een paar jaar in de kosterij van de kerk en in die tijd verzorgde ze rondleidingen in de kerk. Ze herinnert zich dat bijna alle mensen die binnen kwamen, zeiden onder de indruk te zijn van wat het gebouw 'hun deed'. „Ik weet niet precies waardoor het komt dat deze kerk me een echt thuisgevoel geeft. Het heeft vast te maken met het bouwkundig ontwerp, de maatverhoudingen; mis schien ook met de geschiede nis van de kerk het is een schuilkerkje tenslotte en ze ker ook met de 'aankleding'. Het is geen protserig-barok in terieur; eerder sober. De wan den zijn bijvoorbeeld niet ver sierd, altaar en orgelfront wel. Misschien komt het ook door ook het licht dat soms zo mooi door de ramen valt, of door de manier waarop de schilderijen oplichten". Soms gaat ze met leerlingen met mijn verleden, met mijn vader, die hier wel op het or gel speelde. In zekere zin er vaar ik warmte en geborgen heid in de ruimte en ook wel een beetje zekerheid of veilig heid. En dat is heel prettig. Misschien ga ik die dingen ook wat meer voelen en waarde ren nu ik een wat ouder word. Misschien worden mensen dan allemaal wel een beetje con servatief, gericht op de ver trouwde dingen. Ik denk in ie der geval dat veel mensen be hoefte hebben aan zaken als warmte en geborgenheid in de kerk. Mensen maken hun huis gezellig omdat ze kaal niet leuk vinden en waarom zou dat in de kerk anders zijn? Sfeer en vertrouwen zijn voor mij voorwaarden om God ter sprake te brengen, om met an dere mensen over Hem te spreken of om een dienst mee te maken. Evangeliseren op straat zou ik dan ook niet kun nen. Geloven is toch een heel persoonlijk iets en er moet iets van vertrouwen zijn tussen mensen, voordat je over die gevoelens begint. Natuurlijk kun jé wel allerlei theologi sche zaken bediscussiëren met weet ik wie, maar daar zit het uiteindelijk toch niet in. Aan ons kennen en weten zit een grens; het verstand is op een bepaald moment niet meer toereikend, er blijft een hele boel wat je niet kunt begrijpen en wat niet te verklaren is. Op die grens begint de ervaring en is er eigenlijk alleen nog maar het voelen. Die gevoe lens zijn kwetsbaar en vragen als het ware om een ruimte waarin vertrouwdheid en inti miteit kunnen worden beleefd. En zo'n ruimte biedt onze kerk". Dit is het eerste artikel in een serie over mensen die vertel len over hun geloofservarin gen naar aanleiding van een (kunst)voorwerp in een kerk gebouw. foto: upi De mens moet volgens Boff worden „heropgevoed", zodat hij een verbond sluit met de natuur en zich niet langer schuldig maakt aan milieuver vuiling. Boff pleit in dit ver band voor een „democratie van de kosmos". De bevrijdingstheoloog zal zijn visie uiteenzetten tijdens de wereldconferentie over het milieu die in juli volgend jaar in Brazilië wordt gehouden. naar de kerk en vaak merken die na afloop op: 'u hebt iets met deze kerk, dat voelen we'. „Het hangt natuurlijk mede van de stemming af waarin je verkeert, maar eigenlijk iedere keer als ik in de kerk kom, er vaar ik weer die sensatie, ook als ik met andere mensen kom kijken. Kennelijk straal ik iets af van het speciale gevoel dat ik er krijg". „Voor mij geldt dat God beter te vinden is in een ruimte zo als onze kerk dan op een wil lekeurige andere plaats. Som mige mensen zeggen: 'ik hoef niet naar de kerk, ik kan God ook thuis ontmoeten'. Dat werkt bij mij anders; de kerk is wel min of meer voorwaar de voor een religieuze erva ring. God heeft naar mijn ge voel te maken met 'mooie din gen'. Met mooie kleuren, mooie muziek, met mooie voorwerpen. Natuurlijk zit God niet 'gevangen' in mooie dingen, alsof God uitsluitend daar te vinden zou zijn. Maar net zo goed als je Kerstmis viert in een bepaalde sfeer, of dat je je verjaardag viert op een bepaalde manier, vind ik dat de ontmoeting met God, de kerkdienst, in een bepeelde sfeer moet plaatsvinden. Voor mij heeft dat aspect van het mooie veel betekenis. Dat zal wel te maken hebben met mijn opvoeding; we werden thuis steeds opmerkzaam ge maakt op 'mooie dingen'. Maar er is meer, denk ik. De kerk is niet zomaar een gebouw, je bent er op allerlei manieren mee verbonden. Mijn eerste herinnering aan de kerk is van toen ik een jaar of acht was. Dus het kerkgebouw heeft ook van alles te maken pandabeer of een zeldzame boom of vogel. „Dat zijn de ar men, die dagelijks in steeds groter aantal sterven. In Brazi lië sterven dagelijks duizenden kinderen aan ondervoeding, aan slechte gezondheidszorg, hygiëne en huisvesting". Men moet volgens Boff de aandacht voor behoud van het milieu combineren met die voor de sociale gerechtigheid. Tine Heldoom foto: Stephen evenhuis Leonard Boff

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2