Oecumenisch wondertje tijdens de vakantie Kerkelijke zegen niet aan samenwonenden onthouden T £eidóc0otvuml GEESTELIJK LEVEN OPINIE Protest tegen bonnen voor asielzoekers COMMENTAAR Ordening £eidóe0CHJ/tmit dinsdag 23 juli is Voor het eerst openbare doopdienst in Mongolië DEN HAAG Pas onlangs zijn voor het eerst in het openbaar in Mongolië drie chris tenen gedoopt. Dit bericht de zendingsorga nisatie Open Doors (Kruistochten). Het zen dingsechtpaar Altaa en John Gibbens schrijft in hun nieuwsbrief dat er nu regel matig kerkdiensten en bijbelstudies worden gehouden in de hoofdstad Ulaanbaatar. De diensten worden bijgewoond door gemiddeld twintig mensen. Altaa Gibbens die zelf Mon golische is, is druk bezig met de vertaling van de Bijbel in haar moedertaal. Het Nieu we Testament kwam vorig jaar klaar in een oplage van 5000 exemplaren. Deze zijn bijna allemaal verkocht. In juli vorig jaar ver klaarde de minister van cultuur van Mongo lië nog dat zijn land geen behoefte had aan de Bijbel. Het water dat het schip draagt, is hetzelfde dat het ook verzwelgt Japans spreekwoord Twee miljoen aan hervormd geld in EDCS LEIDSCHENDAM Hervormde ge- meenten in ons land hebben voor meer dan twee miljoen gulden belegd in de Oecumenische Ontwikkelingsbank (EDCS), de in Amersfoort gevestigde beleggingsinstelling van de Wereldraad van Kerken. Bedoeling van het fonds is leningen 'onder zachte voorwaarden' te verstrekken aan landen in de Derde Wereld. Een aandeel in de EDCS kost vijfhonderd gulden. Eind juni waren er tegen de achthonderd hervormde ge meenten die een of meer aandelen had den gekocht. Particulieren kunnen niet rechtstreeks beleggen bij de EDCS, dat gaat via de steunvereniging: Nederland se Vereniging voor Ontwikkelings Coöperatie. Activiteiten rond vierde eeuwfeest Juan de la Cruz DEN HAAG In september begin nen in ons land de activiteiten die verband houden met de herdenking van het vierde eeuwfeest van de mysticus Juan de la Cruz. In Amstel veen wordt op 14 september een plechtige viering gehouden, gevolgd door zo'n twintig bijeenkomsten in het land met voordrachten over Juan de la Cruz, workshops, theater, mu ziek en dans. Vanaf -half december tot en met 12 jnauri is er in de Nieu we Kerk in Amsterdam een tentoon stelling en op 14 december wordt in Rotterdam een feestelijke bijeen komst gehouden. In maart en april 1992 tenslotte is er een tentoonstel ling over Juan de la Cruz in Uden. Russische opleiding voor bijbelvertalen MOSKOU In Moskou wordt deze maand een opleiding geo pend voor bijbelvertalers. De Wy- cliffe-organisatie en het Russische Bijbelgenootschap zijn verant woordelijk voor de opleiding. In de Sovjet-Unie worden in to taal 160 talen gesproken, in 73 daarvan is de bijbel of delen daar van beschikbaar. Tot voor kort werd het maken van nieuwe bij belvertalingen door de Sovjet-au toriteiten niet toegestaan. De Wydiffers en het Bijbelge nootschap streven er naar dat in de toekomst elke bewoner van de USSR de bijbel in eigen taal kan lezen. RECREATIEPASTORAAT IN DRENTE WITTEN De kleine ge stalte van Dick Kruyt (45) loopt voor de auto uit om de weg te wijzen. Langs het bordje 'Bungalows' rij den en dan richting uit gang. Nog een korte groet, een zwaai met de arm. Kruyt loopt terug naar zijn vakantiehuis De Kers, waar hij drie weken met gezin verblijft. Niet om slechts lui achterover te leunen, maar om te wer ken, om te recreëren. Als recreatiepastor. „Ik zou niet drie weken niks kun nen doen. Dit werk ont spant mij." Ruim 25 jaar geleden begon nen de kerken hun recreatie- werk. Zeven kerken van As sen en Bovensmilde (rooms- katholiek, christelijk gerefor meerd, hervormd, baptist, doopsgezind en gereformeerd) werken inmiddels een kwart eeuw samen in de Stichting Interkerkelijk Recreatiewerk Witterzomer om er te zijn voor de vakantiegasten die uit alle delen van het land komen. Geen predikant Dat kerken actief zijn op va kantiecentra is niet nieuw. Dat er echter gedurende zes weken een recreatiepastor actief is, komt minder vaak voor. Dick Kruyt vult nu voor het vijfde achtereenvolgende jaar de helft van die zes weken. „Dit werk is uniek in Neder land", aldus Kruyt, die vijf jaar geleden werd gevraagd. Hij is geen predikant, maar heeft wel een theologische op leiding en gaat zondags ook meestal voor in diensten. In het dagelijks leven is hij perso neelsfunctionaris bij een groot bedrijf in Groningen. „Ik ben vijf jaar geleden aar zelend aan dit werk begonnen. Met vakanties op campings had ik niet zoveel op. Werken met kinderen, daartoe achtte ik mij al helemaal niet in Hij besloot toch op de uitnodi ging in te gaan om zijn vakan tie te combineren met het re creatiepastoraat. Wat doet een recreatiepastor? Kruyt: „Aller eerst aanwezig zijn. Door mid del van het blad van Witterzo mer wordt informatie ver strekt over het recreatiepasto raat. Zo gauw ik hier ben, steek ik het kruisje op mijn blouse. De kerk is dan zicht baar aanwezig." Centraal in het werk van de recreatiepastor staan de ge zinsdiensten, die zondags wor den gehouden. Kruyt: „Die worden door 250 tot 300 men sen bezocht. Het is een oecu menisch wonder. Wat in de gewone situatie niet kan: sa men naar dezelfde kerk gaan, is hier heel normaal. De diensten hier zitten 'min der strak in het pak'. De kin deren krijgen volop aandacht. In de diensten wordt ook wel eens hartelijk gelachen." Huisbezoek Na de dienst wordt er koffie gedronken en na gepraat. Dan worden ook afspraken ge- De vakantie levert soms goede gesprekken op maakt met de pastor voor een huisbezoek. Kruyt: „Het op zoeken van mensen vind ik bij het recreatiepastoraat heel be langrijk. Je moet er op uit. De mensen komen niet naar je toe. Het is echter niet de taak van de pastor om langs de ca ravans en de tenten te gaan en te roepen: „Zijn hier misschien nog moeilijkheden?" Maar wel op pad zijn om contacten op te doen, de mensen moeten je zien en weten dat je er bent." Kruyt benadrukt dat zijn werk geen evangelisatiewerk is. „Het is dienstverlening van wege de kerken." Op zondaga vond wordt er een zangsamen komst gehouden. Op donder dag organiseert de pastor in De Kers een koffieochtend uitsluitend voor mannen. Op zaterdag houdt Kruyt zich be zig met de kinderen op Witter zomer. Met hen bereidt hij het thema voor de gezinsdienst FOTO: SP van de volgende dag voor. Er wordt getekend en geknipt en er worden liedjes ingestu deerd. Het gemaakte en ge leerde wordt de volgende dag in de dienst gepresenteerd. Tussen deze vaste activiteiten door legt Kruyt bezoeken af bij vakantiegasten. Soms op verzoek, soms spontaan, als hij onderweg is per fiets over Witterzomer. Kruyt: „De on derwerpen tijdens de gesprek ken zijn heel verschillend. Ik GEREFORMEERDE HOOGLERAAR K. RUNIA: Prof. dr. K. Runia I FOTO: PERS UNIE DEN HAAG De ker ken moeten mensen die samenwonen een kerkelij ke inzegening van hun re latie niet onthouden. Hiervoor pleit de gerefor meerde hoogleraare prak tische theologie dr. K. Ru nia in het 'Centraal Weekblad'. „Gezien het steeds vaker voor komend verschijnsel van sa menwonen is het in ieder ge val gewenst dat de kerk nieu we wegen zoekt waarop ook in deze situaties mensen vrolijk kunnen voorttreden, onder Gods zegen". De wenselijkheid om als kerk betrokken te ra ken is bij niet-huwelijkse rela ties is bij velen onderwerp van gesprek. Voor veel christenen is het huwelijk een door God ingestelde verbintenis, in de rooms-katholieke traditie is het huwelijk een van de sacra menten. In zijn artikel constateert de gereformeerde professor uit Kampen met spijt dat samen wonen onder jongeren en soms ook onder de ouderen bijna vanzelfsprekend geworden is. „Iedereen doet het, buiten en binnen de kerk. Moeten we het daarom goedvinden, in de zin dat samenwonen en huwe lijk eigenlijk op één lijn staan?" Voor Runia gaat dit te ver. „Ik denk nog altijd dat dit niet de bedoeling is geweest. In de bij bel is het huwelijk altijd het uitgangspunt voor sexuele re laties. Voorzovër ik kan na gaan is er in de geschiedenis altijd één of andere vorm van publieke huwelijkssluiting ge weest en heeft men ook in an dere, niet-christelijke culturen geslachtsgemeenschap en hu welijk altijd aan elkaar ver bonden". Voor Runia is samenwonen dan ook niet de evenknie van het huwelijk. „Toen dan ook sommige van onze eigen kin deren gingen samenwonen hebben we als ouders duidelijk laten merken dat we er niet gelukkig mee waren. Natuur lijk hebben we ze nooit de deur gewezen. Het zijn en blij ven je kinderen, ook als ze er andere meningen en gewoon ten op nahouden. Maar in onze eigen woning hebben we het niet toegestaan". Samenwonenden hoeven, wat Runia betreft, niet meer onder kerkelijke tucht geplaats wor den. „Ik zou ze liever willen aanspreken op hun leven in deze bepaalde situatie". Kruispunten Het samenwerkingsorgaan van de Nederlandse Hervorm de Kerk en de Gereformeerde Kerken kwam in mei van dit jaar met een discussienota waarin ook gepleit wordt voor het zegenen van niet-huwe- lijkse relaties (inclusief de re latie tussen twee homosexuele mannen en twee lesbische vrouwen). In de nota wordt er verder een lans voor gebroken om mensen op allerlei kruis punten in hun leven een ker kelijke zegen te geven. Runia: „Momenteel is het eigenlijk zo dat de kerkorden eigenlijk geen ruimte kennen voor deze dingen. Ik weet zelf ook niet of men zover moet gaan als deze discussienota suggereert. Men kan de specifieke akte van zegening ook devalueren door ze bij alle mogelijke gele genheden te gebruiken". Volgens Runia moet de kerk gebod en situatie voortdurend op elkaar betrekken. Het ge bod blijft daarbij altijd op de GRONAU/MÜNSTER - Enkele tientallen inwo ners van Gronau hebben het opgenomen voor asiel zoekers in hun woonplaats door inkoopbonnen over te nemen. De gemeente heeft gedreigd met ge rechtelijke stappen tegen de ondermijning van het distributiesysteem voor buitenlanders. De (economische) vluchtelin gen in heel Noordrijn-Westfa- len krijgen bonnen in plaats van geld voor het aanschaffen van 'sobere dingen' zoals le vensmiddelen, schoonmaakar tikelen en goedkope huisraad. De maatregel is als afschrik middel ingevoerd. Na protes ten van onder meer kerkelijke organisaties heeft de stad Duisburg het systeem echter alweer afgeschaft. „Niet alleen in Gronau maar in heel Noordrijn-Westfalen zijn burgers overgegaan tot burgerlijke ongehoorzaam heid", zegt vluchtelingenwer ker Volker Hiigel in Münster. Hügel heeft zichzelf, twee maanden geleden aangegeven bij de officier van justitie om dat hij bonnen van asielzoe kers heeft gekocht. Dat is strikt verboden. Daarmee wil de Hügel een proefproces uit lokken. Justitie heeft echter nog steeds niets van zich laten horen. De zaak ligt politiek ge voelig. De actie tegen het bonnensys teem heeft redelijk grote weerklank gevonden in Noordrijn-Westfalen. Plaatse lijke afdelingen van Caritas beijveren zich voor de organi satie van de inruilacties. Ook worden veel bonnen na kerk diensten aan gelovigen ver kocht. „Uiteraard betalen wij het bedrag van de waarde van de bonnen", zegt Hügel. „Maar niet alle winkeliers nemen de bonnen van gewone Duitsers aan." De vluchtelingen voelen zich echter niet prettig in de rij voor de kassa omdat ze alleen met de bonnen kunnen beta len. Daardoor zijn ze direct als asielzoeker herkenbaar en kwetsbaar voor discrimineren de opmerkingen van het win kelende publiek. Volgens de regels mogen de asielzoekers de op naam ge stelde waardebonnen van tien, twintig en vijftig mark niet van de hand doen. Bedoeling van de maatregel is dat de asielzoekers niet teveel con tant geld krijgen. De autoritei ten zeggen te vrezen dat vluchtelingen geld bij elkaar leggen om dure apparatuur naar hun familie te sturen. Met het geld van de verkochte bonnen kunnen ze nu in' elk geval met gewone marken in de supermarkt betalen. Als Duitser onder de Duitsers. De autoriteiten zijn bijzónder ongelukkig met de ongehoor zaamheid. Het bonnensysteem moet immers ook de macht van de 'makelaars' in vluchte lingen uit het vroegere oost- blok (de 'Schlepper') breken. Zij eisen in ruil voor hun vluchtbemiddeling doorgaans een deel van de Duitse bij standsuitkering van twaalf honderd mark per maand op. Met de bonnen kunnen de 'sle pers' weinig doen, luidt het motief van de regering. In de praktijk blijken de malafide mensenhandelaren echter ook met de bonnen goed geld te kunnen verdienen. BOEKWIJZER De Open Geloofsgemeen schap van de Nederlandse Protestantenbond, afde ling Bennekom, heeft in het winterseizoen 1989/ 1990 een serie bezinnings bijeenkomsten georgani seerd met sprekers rond het thema: 'Spirituele Ontmoetingen'. Onder deze zelfde titel is nu een boekje verschenen, waarin de voordrachten die tijdens deze samenkomsten zijn ge houden, werden gebundeld. De auteurs van de vijf opgeno men overdenkingen zijn: reli gie-journalist Rex Brico, dr. Victorine Hefting, oud-direc trice van het Haags Gemeente museum, cultuurfilosoof Jan Kassies, prof. dr. P. Smits en zie De 'nieuwe orde' na het einde van de Koude Oorlog l vorm te krijgen. In alle werelddelen worden posities iiLorj men voor het komende tijdperk. De g7 -top van Londen trad vorige week op als eeiis werelddirectorium dat de bakens uitzette voor de «sdie tijd: democratie, rechten van de mens, vrijhandel, hetret^ van het totalitarisme, onderdrukking en geleide comnj economie. 1 lenL- heb gesprekken met ouders, die het moeilijk hebben met de opvoeding van hun kinderen. Of die juist in de vakantiepe riode spanning in hun huwe lijk beleven. Ook gaat het vaak over de situatie in hun kerk. Het zijn diepgaande ge sprekken. Mensen zeggen wel eens: goh, wat ik nu allemaal tegen u zeg, heb ik nog nooit tegen mijn eigen dominee ge- Weg kwijt Kruyt merkt ook dat soms via het recreatiepastoraat de weg naar hun eigen kerk terug vinden. Hij zegt: „Ik heb van mensen gehoord dat ze nu weer regelmatig naar de kerk gaan. De kerk verlaten is niet zo moeilijk. Er weer terugke ren wel. Als je dan via het re creatiepastoraat daarbij kunt helpen, is dat heel fijn." Naar aanleiding van de ge sprekken, die hij met vakan tiegasten heeft over hun ker kelijke situatie, zegt hij: „Veel mensen zijn de weg kwijt in hun eigen kerk. Pastores zijn soms teveel managers, organi satoren en te weinig hoeders van de kudde. Mensen zoeken naar geloofsbesef. Waaraan kun het zien. Ik probeer door de thema's sprankels herken baar te maken." Kruyt krijgt veel bezoek in De Kers. Pastorale bezoeken, ge- zelligheidsbezoeken. Ook is er eens een beroepingscommissie geweest van een kerk. Die wilde hem beroepen. Kruyt: „Maar ik ben niet beroepbaar. Alleen voor Winterzomer. Dat is drie weken lang mijn ge meente. Wat mij betreft vol gend jaar weer." A.ANSLUITEND op de G7-top werd in Den Haag, najjek voorbeeld van de Transatlantische verklaring, een Euriuis Japanse Verklaring ondertekend, waarin beide partijen het ke kansen op eikaars markt beloofd werd. In de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur komt dej AN (Associatie van de Zuidoostaziatische Landen) a Een nieuw lid werd toegelaten: Zuid-Korea. Voor h< werden ook vertegenwoordigers van China en de So' als waarnemers uitgenodigd. Japan staat te twijfelei kamp het uiteindelijk moet kiezen: het westerse waartl sedert het einde van de Tweede Wereldoorlog behoort,! Aziatische. Tokyo houdt in elk geval aansluiting bij de AN achter de hand voor het geval de EG te hoge eiseru SV\ In Noord-Amerika werd onder impuls van Washingtc Noordamerikaanse vrijhandelszone, van de Canadesel- F streek in het noorden tot de grens van Mexico met Mf. I Amerika in het zuiden, ingesteld. En in Guadalajara ondertekenden de 19 Latijnsameri! landen Amerika een plechtige 'Verklaring van Guad; waarin de landen van Midden- en Zuid-Amerika ziel legden op de principes van vrijheid, democratie, rechi de mens en de vrije markt. In de aanloop naar de t< Guadalajara hadden de Middenamerikaanse landen, ii Panama, zich al vastgelegd op dezelfde principes en Chili, Colombia, Venezuela en Mexico een vrijhandi drag gesloten, als voorbereiding op de aansluiting bij Washington gewenste vrijhandelszone van de Berin) Vuurland. t t HET was de eerste keer dat alle Ibero-Amerikaanse kij 1 verenigd waren, samen met hun voormalige kolon^ h Spanje en Portugal. De aanwezigheid van koning Juatëd los van Spanje en president Soares van Portugal gavi de vergadering het cachet van een soort familiereüi verstonden de deelnemers het ook. De Verklaring van Guadalaraja werd opgevat 'nieuw begin' voor het Zuidamerikaanse continent. verleden werden de Zuidamerikaanse landen maa| vaak beschouwd als bananenrepublieken, landen wj rette-dictators de dienst uitmaakten, waar corruptie, de, onwetendheid en drugshandel hoogtij vierden. i l In de Verklaring van Guadalajara heet het dat de rikaanse landen, optredend als een gemeenschap, v^ - plan zijn het continent te bevrijden van de armoede, (Ze en misère. Geen geringe opgave. De Zuidamerikaanse^ rekenen daarbij op de hulp en de steun van het nocpP halfrond, ook van Europa. De aanwezigheid van de Sr en Portugese staatshoofden staan daarvoor borg. De vcf top van de Ibero-Amerikaanse Conferentie zal imnitvo 1992 in Madrid plaatsvinden. 'H ji h In vrij korte tijd is er in Ibero-Amerika veel ver; Van de 19 staatshoofden die in Guadalajara aanwezig T vi was er nog slechts één in militaire uniform, namelijl Castro van Cuba. Alleen Castro hield nog vast aan zij nistische en stalinistische ideologie. Maar vergeleken democratisch gekozen presidenten die resoluut naar eeuw wezen, stond hij daar als een levend museumstul Castro geldt nog steeds het „socialisme of de dood het „socialisme èn de dood" zijn. eerste plaats staan. „Vanuit het gebod valt licht op de situ atie en in de situatie. Maar de situatie van haar kant kleurt ook het gebod en geeft het zijn spits naar en in die bepaalde situatie". Mr. dr. C.J. Verplancke heeft enkele maanden geleden in 'De Wekker', het officiële kerkblad van de Christelijke Gereformeerde Kerken, ge pleit voor een liturgisch for mulier dat gebruikt zou kun nen worden bij het geven van de zegen aan samenwonenden. Runia: „Zo'n regeling zou mis schien de voorkeur verdienen boven wat er nu gebeurt: de kerk weet er zich eigenlijk geen raad mee en doet alsof haar neus bloedt en gaat dan later, zonder meer over de zaak na te praten, rustig over tot kerkelijke bevestiging van het huwelijk, ook al hebben deze mensen al jaren samenge woond". De Remonstrantse Broeder schap besloot in 1989 zich open te stellen voor inzegening van niet-huwelijkse relaties. Sinds dien hebben zo'n honderd pa ren van die mógelijkheid ge bruik gemaakt. Onder hen zijn homosexuele paren. oud-minister van financiën prof. mr. H.J. Hofstra. De overdenking van Hofstra bevat een indrukwekkende persoonlijke geloofsbelijdenis. Hij verklaart daarin zijn poli tieke bewogenheid vanuit zijn christelijke achtergrond en zegt daarbij onder meer „dat ik als gelovig mens mij aan deze verantwoordelijkheid niet mocht onttrekken". Het is zijn overtuiging dat „in de po litiek en in het maatschappe lijk leven in het algemeen, be ginselen veel duidelijker moeten worden gesteld dan vandaag het geval is". Een zorg voor hem is ook het ver loren gaan van geestelijke waarden door een te grote na- durk op de economische ont wikkeling. 'Spirituele ontmoetingen' is te bestellen door overmaking van 15,70 op postgiro 9992 tnv penningmeester NPB te Zwolle, onder vermelding van 'Spirituele ontmoetingen'. Uitgave: Kantoor: Telefoon Telefax Postadres Westerpers bv (maakt deel uit Apothekersdijk 34, Leiden. 071 -122 244 071 - 134 941 Postbus 112300 AA Leiden n Sijthoff Pers bv) Hoofdkantoor Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933 Telefax: 070-3906 717 Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur- G- J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L van Koot. >a »N anc n Herpen (chef), F Buurman, Sport Leiden e.o. (tel 071 -144 049) K. van Kesteren i, H Jansen, drs J van Leeuwen - Voorbij. R de Roo, drs K Vet, Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834) G. Ansems (coördinator). B Jansma, H Pu Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835) L Kooistra, drs P van Velthoven Foto (tel. 070 - 3190 838) M Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S Pieterse Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. L( De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van P - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied;»] - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Ume,^ dactioneel samenwerkingsv België. De algemene verslaggevers v. Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H. BijleveldJ vi land, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees imo - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus, j - de volgende correspondenten in het buitenland S Akkerman (Praag), drs D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis). A. Courant (Ather|«I< R. Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs. A.Heering (Rttre B van Huët (Parijs), M de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhiff()2 F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R Vundermk (MosI[ttC W Werkman (Jeruzalem), E Winkels (Barcelona). G vanWijland (Belgrad v- F. Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel) f>n( De Leidse Courant heeft als lid var publicatierechten van The Times e M. de Cocq The Sunday Times of London Vertaalst*00 n 08.30 tot 17 00 u »E n 18 00 tot 19.00 uur, op z, 25,70 76,60 294,30 Nabezorging Telefoon- 071 -122 248 op mi 15.00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal 78,60 per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244 L Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902f Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2