Chinese kerk heeft veel in te halen £cidóc SoivuMit GEESTELIJK LEVEN OPINIE Paus wil betere verdeling priesters Net geen kerkelijke steun voor Irak-beleid van Bush ANGLICAANSE BISSCHOP TING: T>T> „Actiegroepen geven verkeerd beeld van ontdekking Amerika Anglicanen bidden tot 'Onze Vader en Moederr V( COMMENTAAR Hoopgevend CcidócSouxcmt -fï P MAANDAG 22 JULI 19JÜ VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft een permanente commis sie ingesteld die een betere verdeling van de priesters binnen de Rooms-Katholieke Kerk moet bevorderen. De commissie, waarin diverse Curie-organen vertegen woordigd zijn, is ondergebracht bij de con- v gregatie voor het katholieke onderwijs. De prefect van deze congregatie, kardi naal Pio Laghi, zit de commissie voor. Tij dens de bisschoppensynode over de pries teropleiding van oktober vorig jaar is van diverse kanten geklaagd over de ongelijke verdeling van de priesters in de wereld. In Europa bijvoorbeeld zijn aanzienlijk meer priesters per 100.000 katholieken dan in Latijns-Amerika en Afrika. Het geheim van een volksmenner is dat hij zich even dom voordoet als zijn toehoorders. PHOENIX De bisschoppen van de Episcopaalse (anglicaanse) Kerk in de Verenigde Staten hebben met een stem meerderheid een motie verworpen waarin het beleid van president George Bush tij dens de Golfoorlog werd geprezen. Bush is verantwoordelijk voor de dood van ongeveer 200.000 Irakezen, verwoord de de Newyorkse bisschop Paul Moore zijn bezwaren tegen de motie. Bush en verscheidene van zijn minsters zijn lid van de Episcopaalse Kerk, waarbij 2,4 miljoen Amerikanen zijn aangesloten. In de motie werd Bush geprezen om zijn „stijl van leiding-geven, zijn oproepen tot gebed en zijn zorg voor de belangen van de soldaten, hun gezin en de slachtoffers van de oorlog". De kamer van geestelij ken en leken was het in meerderheid met de motie eens, maar voor goedkeuring van een voorstel is ook een meerderheid in de kamer van de bisschoppen nodig. Voor en tijdens de Golfoorlog heeft de voorzitter van de Episcopaalse Kerk, bis schop Edmond Browning, een gewapend optreden tegen Irak afgewezen. Hij had onder meer een persoonlijk onderhoud met Bush. Zorgelijke financiële positie voor het Ojec AMSTERDAM Het Ojec, het Overlegorgaan joden en christenen, heeft een zorgelij ke financiële positie. De inkomsten over 1990 wa ren lager dan de inkomsten en daardoor moest er weer een beroep worden gedaan op de reserves. Door de verliezen van de afgelopen jaren waren die reserves toch al kleiner ge worden. Het Ojec krijgt in komsten van donateurs, ker ken en kerkgenootschappen en instellingen. Het Ojec, dat dit 'jaar het tienjarig bestaan viert, heeft een oproep gedaan tot steunverlening. DEN HAAG Het aantal mensen in China dat het christelijk geloof en het christendom positief tege moet treedt, groeit. Dat is de vaste overtuiging van bisschop K.H. Ting, de anglicaanse voorzitter van de Christelijke Raad van China. Het aantal christenen in China is overigens zeer gering, wel licht zo'n tien miljoen en dat is slechts één procent van het to taal aantal inwoners. De schat tingen van het aantal protes tanten lopen overigens uiteen van vier miljoen tot en met vijfentwintig miljoen. Er zou den ongeveer vijf miljoen ka tholieken zijn. Behalve de sprekende feiten van heropening van theologi sche opleidingen, herbouw of heropening van kerken, zijn er allerlei aanwijzingen die de positieve uitspraak van de bis schop bevestigen. Een daarvan is de uitgifte van een bijbel lexicon door de universiteit van Henan. Een team niet-christelijke we tenschappers heeft het lexicon samengesteld, met een positie ve instelling ten opzichte van de kerk en de christelijke leer. Een van de motieven van de wetenschappers om het lexi- kon uit te geven is de christe nen in het land van dienst te kunnen zijn. Bisschop Ting zegt in een in terview met het blad van de (Duitse) Vereinigte Evangeli sche Mission (VEM). Het gesprek met de bisschop werd mede gevoerd naar aan leiding van de toetreding van de Christelijke Raad van Chi na tot de Wereldraad van Ker ken. In Canberra, tijdens de Assemblee van de Wereldraad, vorig jaar, hield bisschop Ting een toespraak waarin hij de hoop uitsprak dat de formele betrokkenheid bij de wereld- oecumene goed zou zijn voor de Chinese christenen. Hij doelde daarmee, zo blijkt in het interview, onder meer op een theologisch 'inhaal-effect'. „Het theologisch denken in China heeft jaren lang stilge staan en er is dus veel in te halen. Niet dat wij alles wat in andere kerken in gebeurt zul len overnemen, maar we wil len toch op z'n minst kennis nemen van datgene waarvan andere kerken menen dat de Geest hen te zeggen heeft. Veertig jaar hebben we ons niet van de ontwikkelingen op de hoogte willen stellen en al zouden we het hebben gepro beerd, dan nog had dat gedu rende een groot deel van die veertig jaar niet gekund", al dus de bisschop. Met de veertig jaar doelt de bisschop op de periode sinds 1949, het jaar waarin er een harde confrontatie plaats vond tussen kerken en staat, waarbij onder meer alle buitenlandse zendelingen en missionarissen het land werden uitgezet. De Chinese protestantse theo logie is door dat isolement een zijdig geworden, constateert de bisschop. „De meeste christe nen in China verstaan het christelijk geloof helemaal in termen van het persoonlijk zieleheil. We hebben in ons theologisch werk weinig aan dacht gegeven aan ethische vragen en ons bij veel sociale en maatschappelijke vraag stukken laten leiden door de samenleving. We hebben heel veel dingen niet zelf door dacht. Abortus is een voor beeld, maar er zijn talloze an dere te noemen. Die eenzijdig heden hopen we nu te kunnen doorbreken". In het interview komt de zo geheten Drie-Zelf Beweging uitvoerig aan de orde. Deze is ontstaan na 1949, het jaar van de 'bevrijding' door de com munisten. De kerken waren volstrekt niet voorbereid op de ommekeer en waren in allerlei zaken aangewezen op de zen dingspartners van overzee. Vooral de Koreaanse oorlog van 1950 - 1953 vroeg een ra dicale keuze van de christenen voor hun vaderland. De ver warring over de nieuwe om standigheden was groot en veel christenen, die slechts in naam lid waren van de kerk, vielen af. De Partij werd voor velen een weg naar het 'nieu we China'. Om vorm te geven aan de houding van de protestantse christenen ten opzichte van kerk en samenleving, werd op advies van premier Chou En- lai een nieuwe structuur in het leven geroepen: de patriotti sche Drie-Zelf Beweging. De drie principes die ten grond slag lagen aan de organisatie beklemtonen de nationale zelf standigheid van de Chinese kerken: autonoom bestuur, zelfonderhoud en eigen ver kondiging. De sterke nadruk op de zelfstandigheid moet wordèn gezien in het licht van de financiële en inhoudelijke afhankelijkheid van de Chine se kerken van kerken overzee en van zending en missie in de jaren voorafgaande aan 1949. Naarmate de Drie-Zelf-Bewe- ging vastere vormen begon aan te nemen, vervaagden confessionele en organisatori sche grenzen op het prote stantse erf, maar tegelijk ver dween de kerk gaandeweg uit het openbare leven. Publieke lijke verkondiging was niet toegestaan en catechetisch on derwijs door de kerk was er ook niet meer bij. Theologi sche en kerkelijke opleidingen fuseerden deels en anderen verdwenen. De Culturele Revolutie (1966 - 1976) van Mao betekende voor de christenen een aanzienlijk moeilijker periode. Geloven was niet meer zozeer een pri- vézaak, maar een teken van een ongezond verstand en van een verduisterde geest. Ker ken, moskeeën en andere reli gieuze ruimten werden geslo ten of afgebroken en christe nen werden opgepakt, in werkkampen 'her-opgevoed'. 'Lastige' christenen kregen zeer slechte behandelingen. De godsdienst stierf echter niet in China, maar leefde on dergronds verder. In kleine huiskamers en in andere ruimten, soms zelfs letterlijk onder de grond, werden bij eenkomsten gehouden. Na de Culturele Revolutie her kregen de kerk slechts moei zaam haar vorm in het publie ke leven. De oude, institutio nele scheidslijnen waren ver dwenen, maar er kwamen an dere voor in de plaats. Sommi ge van de honderden, wellicht duizenden kleinere en grotere gemeenschappen die onder- Bisschop Ting (I) samen met de secretaris-generaal van de We reldraad van Kerken, Emilio Castro, vorig jaar in Canberra, na de bekendmaking dat de Chinese Kerk lid wordt van de oecumeni sche organisatie: FOTO: AP gronds hadden gefunctioneerd, hadden moeite om ook for meel weer 'bovengronds' te functioneren, bijvoorbeeld via De Drie Zelf Beweging. Een van de geuite bezwaren tegen de Beweging, is dat ze in feite een verlengstuk is van de cen trale overheid. De christenen die tégen de Drie Zelf Bewe ging zijn, komen veelal samen in huisgemeenten en leiden een min of meer verborgen bestaan. De Drie Zelf Beweging is er vooral voor de formele relatie van overheid en kerk. Voor de inhoudelijke zaken werd de Christelijke Raad van China opgericht. Van beide is bis schop Ting voorzitter. De Drie Zelf Beweging verte genwoordigen de kerken in de samenleving en bij de over heid als het gaat om bijvoor beeld eigendomskwesties, re gels en dergelijke. Ook zorgde de Beweging voor vervanging van de in de moeilijke tijd ver loren gegane bijbels en voor christelijke literatuur. De Raad is er voor zaken als de theologische vorming en oplei ding van voorgangers en voor de eenheid van de kerk. De huidige betrekkelijke bloei van de officiële protestantse kerk in China is gekoppeld aan het functioneren van bei de organisaties. Bisschop Ting erkent dat de Drie Zelf Beweging ook bij vele christenen binnen de Christelijke Raad niet zo popu lair is. Hij wijt die houding vooral aan onbekendheid met de principes die er aan ten grondslag en aan de impopula riteit van diverse personen die binnen de Beweging actief zijn. „De mensen met kritiek maken vaak geen onderscheid BOGOTA Actiegroepen in Europa geven een ge heel verkeerd beeld van de gevolgen van de ont dekking van Amerika, volgend jaar 500 jaar gele den. Dat vindt de vroegere voorzit ter van de Latijnsamerikaanse bisschoppenconferentie CE- LAM, de Colombiaanse bis schop Dario Castrillon Hoyos. Volgens de bisschop hebben de Europeanen het geheel bij het verkeerde eind, als zij denken dat de ontdekking van Ameri ka het begin van het einde van de inheemse volkeren was. Hij wijst op zichzelf als iemand van Spaans-Indiaanse afstamming en beklemtoont c het belang van een 'culturele - en raciale synthese' in Ameri- - ka. „Wij kunnen de vijftiende eeuw niet beoordelen met twintigste-eeuwse maatsta ven", vindt Castrillon. „Wij moeten letten op de mening van de mensen die bij de ont wikkelingen toen betrokken waren. Hoe is Europa ont staan? Was er geen slavernij in Europa? Wat deed Karei de Grote met de Saksen aan? Wat deden de Engelsen met de Normandiërs en wat deden de Duitsers in Afrika?" De Colombiaanse bisschop verwerpt de opvatting dat de Rooms-Katholieke Kerk me deschuldig is aan de moord partijen waarvan de Indianen het slachtoffer werden. Vol gens Castrillon zijn de India nen het daarmee eens. Uit een onderzoek van de CELAM on der de Latijnsamerikaanse In dianen is namelijk gebleken, dat er bij hen geen wraakge voelens ten opzichte van de RK Kerk leefden. Treuren om de tempel REBECCA FOWLER en TIM RAYMENT LONDEN Het 'Onze Vader' wordt in Groot- Brittannië wellicht verle den tijd. Dit gebed onder gaat binnenkort een femi nistische facelift. Vanaf oktober zal aan de ge meenten van de Angli caanse Kerk worden ge vraagd te bidden tot een vrouwelijke God die he mel en aarde 'geboren liet worden'. De verandering zal worden aangebracht in een anglicaans gebedenboek, uitgebracht door Engelands oudste uitgever van religieuze boeken, die een ein de wil maken aan het seksis me in de christelijke gods dienst. Al meer dan 2000 jaar beschouwt men God als een man, maar nu is er ook een moeder-God. De herziene ver sie van het Onze Vader wijkt af van de tekst die Christus aan zijn discipelen zou hebben gedicteerd. De eerste zin van het gebed luidt nu: „Onze Va der en Moeder die in de heme len zijt, uw naam worde gehei ligd". In een ander gebed wordt God aangeduid als 'dra ger van de moederschoot'. Het gebedenboek wordt uitge geven door de Society for the Promotion of Christian Know ledge (SPCK), die in 1668 werd opgericht om de christe lijke leer over de gehele we reld te verspreiden en die nu verantwoordelijk is voor de publicatie van het merendeel van de Britse religieuze boe ken. De nieuwe uitgave volgt op een beslissing van de alge mene synode van de Angli caanse Kerk dat bisschoppen feministische theologie zouden moeten onderzoeken. Judith Longman, redactioneel directeur van SPCK, zei: „Wij zijn ons ervan bewust dat dit een niet geringe stap is. Veel mensen hebben lang op deze verandering gewacht, maar anderen, zelfs mensen die nooit in de kerk komen, zeg gen dat niemand aan het Onze Vader mag komen". Vooraanstaande kerkleiders hebben de nieuwe gebeden echter godslasterlijk genoemd. George Austin, de aartsdeken van York, verklaarde dit weekeinde: „Naar mijn me ning is dit ketterij. God heeft geen 'delen' of 'gevoelens'. Als het gebed op deze manier gele zen zou worden, zou ik uit de dienst weglopen". Het nieuwe Onze Vader is geschreven door dominee J. Cotter, een man. (c) The Sunday Times sei De aankondiging van de presidenten Bush en Goi dat zij nog deze maand in Moskou een akkoord overn.e! ductie van de strategische kernraketten zullen ond nen, was veruit het beste nieuws van de G7-top, vorig |ng, in Londen. Elke inkrimping van de meest vernietigen ;eel pens die ooit werden gemaakt, is een stap in de goediakc ting. Dat een dergelijk resultaat wordt bereikt na rui v jaar onderhandelen, maakt het dubbel verheugend. Het START-akkoord moet de kern vormen van de peningsakkoorden tussen de supermachten, omdat het is als het sluitstuk in hun bilaterale relaties. De waan overbewapening in Europa was al enigszins genorm met het INF-akkoord, dat de middellange-afstandsr elimineerde, en het CFE-akkoord, waardoor de conve le bewapening drastisch vermindert. Elk verdrag zou delijk echter niet meer dan een zijdelings effect heb! dien het niet samengaat met reductie van de strategis ketten, waarmee de VS en de Sovjetunie eikaars grom rechtstreeks kunnen treffen. tussen de principes en de feite lijke organisatie. Wie weet waar het in de Beweging om gaat, zal er niet meer tegen kunnen zijn, temeer omdat het 'zelf-principe' niet zo streng wordt geïnterpreteerd als in de vroege jaren vijftig. Allerlei kerkgebouwen worden met buitenlands geld gebouwd, bij voorbeeld". In verband met de impopulari teit van de Drie Zelf-Bewe- ging zijn er gesprekken begon nen over een nieuwe taakver deling tussen de Christelijke Raad en de Drie Zelf-Bewe- ging. De recente geschiedenis van de Rooms-Katholieke Kerk in China wordt net als die van de protestanten gedomineerd door een fundamentele twee deling met de overheid als splijtpunt: katholieken die zijn aangesloten bij de officiële Chinese Katholieke Patriotti sche Vereniging met het prin cipe van de 'drie zelfs' en de katholieken die trouw bleven aan Rome. De laatsten leidden noodgedwongen een onder gronds bestaan, compleet met geheime bisschopswijdingen. Tussen de Patriottische Kerk en de Rome-getrouwe kerk bestaan volgens geen 'geloofs verschillen', maar slechts 'poli tieke', zo zeggen velen. De laatste jaren verminderen de spanningen tussen de 'patriot tische' en Rome-getrouwe ka tholieken, maar ze zijn er nog steeds. Zo reageerde Peking onlangs woedend op de be kendmaking van het Vaticaan dat in 1979 in het geheim een Rome-getrouwe bisschop tot kardinaal was benoemd. De geestelijke woont inmiddels in de Verenigde Staten en zo doende kon zijn benoeming nu zonder gevaar bekend worden gemaakt. Peking noemde de benoeming een 'inmenging in binnenlandse aangelegenhe den'. Ook nog onlangs werd de Rome-getrouwe bisschop van Sjanghai gearresteerd, wegens 'overtreding van de wet'. Wel ke die overtreding was, werd niet bekend gemaakt, maar het is aannemelijk om te ver onderstellen dat het ging om een overtreding van de wet op godsdienstige zaken. AMERIKANEN en Sovjets zijn overeengekomen hu nalen met dertig procent in te krimpen. Dat is heel w der dan de vijftig procent die Reagan en Gorbatsjov afspraken in Reykjavik, maar het betekent wel dat el vijf- tot zesduizend kernkoppen moet vernietigen grootste aantal dat in één klap wordt ontmanteld. J hebben al berekend dat de Sovjetunie en de VS in dL jaar waarover het akkoord loopt, om de 68 uur een kiKi dienen te vernietigen. Maar hoe indrukwekkend die— •ook zijn, uiteindelijk worden de arsenalen slechts 1 bracht tot het niveau van het begin van de jaren Reagan's bewapeningsprogramma een nieuwe wedr gang zette. De echte waanzin, de 'overkill' waarmee L kanen en Sovjets elkaar in een wurggreep houdenren niet weggenomen. Ook het START-akkoord raakt n de 'wederzijdse verzekerde vernieting'. Elk van beid£ en blijft in staat de wereld verschillende keren te 1 BOVENDIEN vertoont het START-akkoord onvernj lacunes. Doordat het op sterk verschillende categori^ wapens slaat van op het land gebaseerde raketterj^j, ketten op onderzeeërs tot zware bommenwerpers -LSj elke partij zich benadeeld wanneer een te laag 'sub-fa.', wordt gelegd in een categorie waarin het een ov|Jg€ heeft. Snoeien in de op het land gebaseerde rakette Moskou het hardst, inkrimping van de strategische bel werpers of de raketten op onderzeeërs is in het nadfB-i Washington. Beide zijden hebben erover gewaakt hij sp wapens te behouden. y r fen DAARBIJ komt dat wapencategorieën, zoals vanoplen gevuurde kruisraketten, buiten het akkoord vallen, je opgevangen moeten worden in een START-2, maar r™! gen uit Washington laten vermoeden dat de huidige oj komst wel eens de laatste voor lange tijd zou kunnen Golfoorlog en het gevaar dat figuren als Saddam eveneens kernwapens kunnen ontwikkelen, hebl hington en Moskou er toe aangezet een maximale king te behouden. De generaals geven ook niet graagl prijs waarvoor miljarden zijn uitgegeven. Vanuit die START een gemiste kans. Vooral het feit dat de oorsj lijke. doelstellingen niet werden gehaald, is een zwan koming. Maar toch is START een nieuw bewijs dat machten hun relaties wel degelijk rationeel kunnen] wen en beseffen dat hun belangen niet gediend zijn nietigingswapens. Als START de echte start is naar ontwapening, is het uiteindelijk toch het beste nieuw wereld in lange tijd heeft gehoord. Vele joden hebben gisteren een dag van vasten en gebed in acht genomen, ter herinnering aan de verwoesting van de tempel. Op de foto: twee vrouwen reciteren klaaggebeden aan een muur die voert naar de Tempelberg. FOTO: AP BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Pernis G.K. Kor poraal te Woudrichem. Aange nomen naar Wanneperveen- Belt-Schutsloot G. Muilwijk te Parrega c.a. en mevr. E.P. Muilwijk-Huis, kandidaat te Parrega (beiden part-time). Gereformeerde Kerken vrijge maakt Beroepen te Ten Post i.c.m. Garrelsweer R.W.J. van Om men, kandidaat te Zwolle; te Franeker-Sexbierum in samen werking met Arum S.S. Braaksma, kandidaat te Kam pen. Uitgave: Kantoor: Telefoon: Telefax: Postadres: Westerpers bv (maakt deel uit v Apothekersdijk 34, Leiden. 071 - 122 244. 071 - 134 941 Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk Telefoon: 070-3190 933 Telefax 070-3906 717 Postadres Postbus 9. 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J Leune Adjunct-hoofdredacteur J Timmers. Chef-redacteur: G - J Onvlee Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L. van Koot. 4 046 of 071 - 144 047): R. Kleijn (chef)k n Herpen (chef), F Buurman, I L_ Sport Leiden e.o. (tel 071 -144 049): K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën A van Rijn (chef). W Bunschoten, drs. C. E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuw (tel: 070-3190 815) Haersrna Buma, A Voorbij, R. de Roo, l5) H i. van HolM- i. drs. K Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B Jansma. H Pifpg Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. jict Foto (tel. 070 - 3190 838) M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis. S. Pieterse Opmaak (tel 070 - 3190 831) Ch. Bels (chef), A de Bruijn, W Diekstra. J1 B Hermans, J. Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans. H Schneider 01 Redactie-secretaresse (tel 070 - 3190 819)T. Kors (e^c De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: i pj - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied r 1 - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers UnilJu dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in NedL België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs K. Swiers en IAn<: Ven De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H. Bijleveljd land, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees L - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland S Akkerman (Praag), ec drs. D J. van den Bergh (Peking), drs H. Botje (Tunis), A. Courant (Athj R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs A Heeringf11- B. van Huët (Parijs), M de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Dein F Undenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderink (Mdjrjr W Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (BelgiL F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) ti e Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m v 15.00 uur n 08.30 tot 17.00 uur. n 18 00 tot 19.00 uur. op zi 25.70 per kwartaal 76,60 per jaar 294,30 Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal 78,60 per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2