Hotel der hotels maakt zich op voor groten der aarde !en Wechselstube in Theresiënstadt QeidóaQowuvnt De geïm proviseerde ingang van het Amstel Hotel. HET AMSTEL WERKT MODERNITEITEN WEG AMSTERDAM - 'Betreden alleen |met helm' bezweert het bordje op de houten schutting naast de geïm proviseerde ingang, maar daar trekt hij zich al lang niets meer van aan. Met zekere tred laveert hij tussen de steigers, betonmolens, planken ^en brokstukken door, naar de zelfs Sin deze staat nog majestueuze hal 5van het Amstel Hotel Directeur (uijHeinz Strobl over de verbouwing: „U ziet het, binnenin is niets meer gijovereind gebleven". een half jaartje en dan moet het af jzijn, de prestigieuze renovatie van het tërahotel der hotels in den lande. Onvoor- geHstelbaar, wanneer je de ravage bekijkt. P^LWe zijn net uit de fase van het afbre- f*jken, het opbouwende werk begint nu". blijft er nogal laconiek onder. „De Jtijd dringt, maar het moet klaar zijn in w^maart. April is alweer volgeboekt". TibUn november 1990 sloot het Amstel zijn ^deuren om voor vijftig miljoen gulden ^heen rigoureuze opknapbeurt te onder- jgaan. Op dat moment stond Strobl twee j^jjaar aan het roer en had hij de bezet- )-asjtingsgraad van 52 naar 73 procent weten jizejop te krikken. Maar het was niet genoeg, a^]|het Amstel was niet rendabel, „voldeed Jniet meer aan de eisen van deze tijd". gebaart rond in het geraamte van vergaderzaal: „Als hier een bijeen- comst werd gehouden, moesten proviso risch microfoons aangelegd worden, men gestruikelde over de draden. Er was geen .ir-conditioning, op een snikhete dag :on een vergadering een behoorlijk ver- itte aangelegenheid worden". 'och ging het onder de bezielende lei- ing van Strobl opeens een stuk beter net het hotel. Hij ging met een grote be- :em door het management en richtte :ich vooral op 'exclusieve klanten'. „Als :r een congres was-in Amsterdam streef- le ik er niet naar alle congresgangers in a'n hotel te hebben, maar belde de RAI p en vroeg naar de voorzitter. Die lo- ïdsc^eerde dan hier". Maar uiteindelijk wa- ren deze maatregelen toch niet meer dan het doorsmeren van een auto: „Even is het een verbetering, maar op gegeven moment kun je toch niet om de grote beurt heen". De hoge heren van de Inter Continental hotelketen waarbij het Am stel is aangesloten gaven hem de vrije hand. Hoogpolig Fax, personal computer, video, mini-ste reo set en meerdere televisies, behoren straks tot de standaarduitrusting van elk van de 79 suites. Die spullen worden verdekt opgesteld; het Amstel moet de koninklijke grandeur van weleer uitstra len, zonder de hinderlijke voortbrengse len van de hectische moderne tijd. Strobl en de zijnen oefenen alvast in sfeermaken: sinds drie weken is een klei ne vleugel van het hotel een volledige proefruimte ingericht. Met een geheimzinnige glimlach toetst de directeur op een verscholen paneeltje een codenummer in en de deur geeft toegang tot de toekomst: koningsblauw hoogpolig tapijt, goudkleurig behang, ivoorwitte deuren, albasten vazen, schil derijen en gravures aan de wanden. Dus dat is de bedoeling. Nou nee, nog niet helemaal. Elke keer wordt er weer een detail veranderd: de ene keer blijkt de metaalkleur van de sprinklers niet te passen bij de armatu ren van de lampen, dan weer zit de ther mostaat midden op de muur in plaats van discreet achter een kastje, denk niet dat het eenvoudig is. Het hout van de nieuwe meubelen mag niet te zeer afste ken bij dat van het antiek uit een roem rijk verleden. En dat het vrolijke zonne scherm buiten vloekt bij het ingetogen interieur, is natuurlijk ook een foutje. Maar nu nóg niet onherstelbaar, geluk kig. Hielenlikker Terug naar de werkelijkheid van de bouwput. „Je kunt de verpakking nog zo mooi maken, het is de service die het 'm doet", zo luidt Strobl's vaste overtui ging. Van de 160 mensen die er voor de verbouwing werkten, keren er maar veertig a vijftig terug. Sommigen zagen Een doorkijkje in het hotelLinks de oude kluisjes waar de gasten hun kostbare spullen in konden opbergen. zelf wel in dat er voor hen geen plaats meer zou zijn in de nieuwe opzet, ande ren heeft Strobl benaderd met de on heilstijding. „Toen ik als directeur werd aangesteld, heerste er een sfeer van: 'Wij zijn het beroemde Amstel, je mag blij zijn dat je hier mag logeren'. Ik weet niet wat dat is met Nederlanders, maar ze kunnen zich heel moeilijk dienstbaar op stellen", zegt de uit Duitsland afkomsti ge directeur. „Je hoeft helemaal geen hielenlikker te zijn om toch goede servi ce te kunnen verlenen. Maar het is mijn ervaring dat velen dat als vernederend ervaren". Bij de selectie van nieuw per soneel - de staf wordt uitgebreid tot 210 mensen - zal er dan ook vooral gekeken worden naar de omgangsvormen die de kandidaten hebben, meer nog dan naar kennis van zaken en ervaring. Dertig mensen zijn in dienst gebleven, ook tijdens de verbouwing. Onder hen bevinden zich twee oudgedienden van het hotel, het illustere portiersduo Tey- sen en Meyer. De een werkt zolang bij het American (ook Inter Continental en onder beheer van Strobl), de ander zit tijdelijk bij de afdeling inkoop. „Zij ho ren bij het hotel, zij blijven". Wie niet wilde blijven is de chef-kok. Ondanks het aanbod van een eigen krui dentuin aan de zijkant van het hotel, een riant onderkomen in de kelder met een eigen domein waar hij naar hartelust cu linaire experimenten kan uithalen en, waarom ook niet, Paul Bocuse aan de dis kan noden, besloot hij zijn werkter rein te verleggen naar een restaurant in Vinkeveen. Het Amstel heeft al een an der op het oog, maar houdt de details nog even voor zich. Groten der aarde Als je even niet oplet struikel je erover in de kelder: de heipalen. Een van de te genvallers, vertelt Strobl: er was niet ge rekend op een geheel nieuwe fundering. De Bataafse Aanneming Maatschappij, die het project in handen heeft, zag geen andere oplossing. De nieuwe constructie met de betonnen vloer die over de palen loopt, vormt een opmerkelijk contrast met de antieke gewelven van het kelder- plafond. „Dat is het risico als je een ge bouw uit 1867 onderhanden neemt", zegt Strobl schouderophalend. Van 3,6 miljoen wel te verstaan. Tijdens het leggen van een fundering van een nieuw bijgebouwtje werd nog maar net een ramp voorkomen: volgens de tekening zouden de palen dwars door de waterleiding zijn gegaan die geheel Amsterdam-oost van water voorziet. „Dat gebouw hebben we toen maar iets verschoven". Buiten wijst Strobl enthousiast op de verdorde grond die tot aan de Amstel loopt: de tuin, het nieuwe overdekte zwembad, de fitnessruimten, de theekoe pel: hij ziet het al helemaal voor zich. En met een riant uitzicht over dit alles door het kogelvrije glas, de Royal Suite, nu nog niet meer dan een paar wanden met hier en daar een flard oud behang, straks een acht-kamerappartement waar voor vierduizend gulden per nacht neer geteld moet worden. De pleisterplaats voor de groten der aarde. En wat dat aangaat heeft het Amstel-nieuwe- stijl een traditie op te houden: de gastenboe ken vermelden namen als Harry S.Tru man, Winston Churchill, Willy Brandt, Thomas Mann, Walt Disney, Roger Moore en Madonna. Als alles volgens plan verloopt kunnen de boeken voorjaar '92 weer worden opengeslagen, het koninklijk servies weer uitgepakt, de wijnen weer terugge haald van de handelaren. En dan is er gelijk nog wat te vieren: het 125-jarig be staan van het Amstel Hotel. OTyarenlang behoorde het antisemitisme tot de onofficiële politiek van Tsjechoslowakije en werd de joodse rijkdom van het land verborgen ge- Jiouden of zelfs vernietigd. Nu worden synagogen en begraafplaatsen geres- en is het joodse Praag een toeristische tophit: vorig jaar minstens 25.2Vier miljoen bezoekers. Maar waarom staat het voormalige concentratie- ;amp Theresiënstadt nog steeds bol van de communistische propaganda? elke dag naar het loket dat toegang geeft tot de oude joodse begraafplaats (van 1439 tot 1787 begroeven de joden hier hun doden), het Ceremoniehuis en de tot het museum behorende synagogen. RAAG/TEREZIN - Josef Noval 'as een jongetje van een jaar of ien toen hij een tekening maakte Ij/an een man die aan de galg ge hangen werd. 'De ophanging', noemde Josef zijn tekening. Zelf fverd hij op 18 mei 1944 in Ausch- itz vermoord. Hij was op 25 ok- :ober 1931 geboren in een Tsjecho- ilowaaks gezin van joodse afkomst en,jm werd daarom gedeporteerd naar erezin, sinds de oorlog beter be- ;end onder de Duitse naam There- iiënstadt. Josef leefde er, getuige :ijn tekening, in een hel. Dagelijks komen er duizenden mensen jiaar 'De Ophanging' kijken in het Cere- .3,5^noniehuis in Praag, onderdeel van het Staats Joods Museum. Daar hangen de iS Rekeningen van de kinderen van There- hènstadt: de galg getekend door Josef iderlNoval, de' kampbegrafenis door Karei .ng pattler, maar ook een huiskamer door bertruda Kestlerova en twee poppen floor Hanus Fischl. Al deze kinderen vatRerden in oktober 1944 vergast, evenals tun tekenlerares Friedl Dicker-Brandej- |ova, die met hen van Theresiënstadt laar Auschwitz werd gevoerd. nenljTot vóór 1989, het jaar van de fluwelen ;evolutie in Tsjechoslowakije, werd alles ■at joods was door het regime zoveel ïogelijk weggemoffeld. En omdat er (och al niet veel toeristen kwamen - af- seschrikt als die werden door de com- unistische dictatuur - bleef het aantal :zoekers aan het Joods Museum be- :rkt tot de fijnproevers. Dat is tegen- anders. Eindeloze stromen iVmerikanen, Japanners, Duitsers, Ne derlanders, Denen, Italianen en toeristen Van andere nationaliteiten wurmen zich Laten lopen „Vorig jaar hebben we vier miljoen kaartjes verkocht", zegt conservator Arno Parik, „maar bij gebrek aan mede werkers kunnen we lang niet alle bezoe kers controleren, en ik veronderstel dat het er veel meer dan vier miljoen zijn geweest. Er zijn dagen dat we ze gewoon maar moeten laten lopen". Zo druk als in het Ceremoniehuis is Te rezin zelf (zestig kilometer ten noorden van Praag) niet. Maar de parkeerplaats, die wij een paar jaar geleden leeg aan troffen, is nu goed gevuld en bovendien verrijkt met twee terrasjes en een 'Wech selstube'. Het is heet in het kamp, de straten zijn stoffig, de muren vaal, de tralies roestig. Tussen november 1941 en mei 1945 verbleven hier in totaal 140.000 mensen, in meerderheid joden, onder wie 15.000 kinderen. Voor de meesten van hen was Theresiënstadt een doorgangskamp en kwam de dood later, in een vernietigingskamp als Auschwitz. Toch stierven ook in Theresiënstadt nog 34.000 mensen, door uitputting, mishan deling en executie. Nu lopen wij er, toeristen. We gaan on der de poort door met het opschrift 'Ar beit macht frei', bekijken de barakken, betasten de muren van de dodencellen, nemen foto's van de zonovergoten bin nenplaats. De geschiedenis trilt in de lucht, maar grijpen kunnen we haar niet, dat is niet anders. We gaan een onder grondse gang door en staan dan opeens oog in oog met de galg van Josef Noval. Een vogel zingt, insekten zoemen en daar staat een galg met een los trapje eronder. Wij, toeristen, kijken er naar. In de voormalige kazerne van There siënstadt is een tentoonstelling onderge bracht om de bezoekers de historische betekenis van het kamp te duiden. We kunnen ons nog wel herinneren wat dat indertijd inhield: over de joden geen woord, over communistische helden des te meer. Maar zo is het, omwenteling of geen omwenteling, nu nog steeds. De expositie is exact dezelfde als in de dagen dat Tsjechoslowakije nog commu nistisch was. In de tien pagina's tellende rondleiding wordt precies één keer mel ding gemaakt van het feit dat er ook jo den onder de slachtoffers van Theresiën stadt waren. Voor het overige is het boekje, in overeenstemming met het ten toongestelde, geheel gewijd aan het com munistische verzet tegen de nazi's en de bevrijding van het kamp door het Rode Leger. Stalin valt te bewonderen, de Pravda hangt in een vitrine, evenals de Tsjechische Rudepravo. Dat was mis schien te billijken geweest (tenslotte heb ben er inderdaad communistën in The resiënstadt gezeten en waren het inder daad de Sovjets die het kamp bevrijd den), als er daarnaast ook aandacht was besteed aan de holocaust. Maar nee, niets, geen woord. Dat komt omdat de expositie nog stamt uit de tijd dat Vaclav Novak directeur was, dezelfde Novak die in een fotoboek over het kamp schreef dat „het There- siënstadt-monument bijdraagt aan de strijd tegen alle manifestaties van heden daags imperialisme". Pas sinds een half jaar is een nieuwe directeur actief (hij was niet voor commentaar bereikbaar) en die heeft het, volgens medewerkers van het Staats Joods Museum in Praag, zo druk met voorbereidingen voor een nieuw museum in het voormalige getto van Terezin, dat hij aan de vervanging van de oude tentoonstelling nog niet is toegekomen. Anti-zionistisch Dat het lot van Josef Noval en de ande re slachtoffers van Theresiënstadt door de communisten werd misbruikt in hun strijd tegen imperialisme/kapitalisme- /fascisme, stond niet op zichzelf. Over de hele linie waren ze anti-joods, al noe men ze dat zelf liever anti-zionistisch. Arno Parik haalt Hana Volavkova aan, de enige van het museumpersoneel die Tussen november 1941 en mei 1945 verbleven in Terezin - sinds de oorlog beter bekend onder de Duitse naam Theresiënstadt - in totaal 140.000 mensen, in meerderheid joden. Voor de meesten van hen was Theresiënstadt een doorgangskamp. Toch stierven ook in Theresiënstadt nog 34.000 mensen. FOTO: SP de Tweede Wereldoorlog overleefde; ze werd daarna directrice van het museum. Volgens haar waren de omstandigheden voor het museum onder de communis ten net zo slecht als onder de nazi's. De Pinkas-synagoge werd in 1968 'tijdelijk' gesloten, en pas verleden jaar weer geo pend. Het gedenkteken voor de holo caust-slachtoffers mocht niet onthuld worden ('omdat we niet de mensen wil len eren die onze Palestijnse broeders onderdrukken en het internationale im perialisme ondersteuen'). En de door de staat benoemde leiding van het museum was zo corrupt, dat het grootste deel van het geld dat voor onderhoud bestemd was, verdween in de zakken van be vriende communisten. Het vervallen kerkhof en de Pinkas-sy nagoge worden nu gerestaureerd, maar het zal nog jaren duren voor ze weer in fatsoenlijke staat hersteld zijn, aldus Pa rik. De toeristen laten zich daardoor echter niet afschrikken, en blijven met miljoenen komen. De organisatie van het museum, dat wellicht geprivatiseerd zal worden en over zal gaan in de han den van dc joodse gemeenschap in Praag, is absoluut niet toegerust voor deze plotselinge populariteit. Maar zelfs al was dat wel het geval, dan nog zat er niets anders op dan dat de mensen in rijen langs de zerken moesten, en elkaar zouden verdringen voor de tekeningen van dc kinderen van Theresiënstadt. Pa rik schudt vertwijfeld zijn hoofd en zucht: „Toerisme is een industrie, daar doe je niets aan. En het is natuurlijk heel goed dat zoveel mensen uit zoveel lan den naar deze plaats komen om iets te leren over het joodse verleden en de joodse cultuur".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 21