Kerkelijke verontwaardiging
over wao-plannen van regering
Nederlandse pelgrims
mijden Medjugor je
Christelijke eenheid bestaat al"
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
Wereldbevolking groeit iets sneller
dan het aantal rooms-katholieken
COMMENTAAR
tST CeidöcSommit
CcicLeSouta/nf
DINSDAG 16 JULI 1<
Stijgende belangstelling voor
christelijke radio in Egypte
VATICAANSTAD Het aantal rooms-katho
lieken in de hele wereld is in 1989 gegroeid tot
ruim 906 miljoen. Toen paus Johannes Paulus
II in 1978 werd gekozen, waren het er nog 749
miljoen. De groei van 20,9 procent blijft iets
achter bij de groei van de gehele wereldbevol
king, die in dezelfde periode 22,5 procent be
droeg. Een en ander blijkt uit het nieuwe statis
tische jaarboek dat maandag in het Vaticaan
werd gepresenteerd.
Het aantal rooms-katholieken groeide in Afrika
met 56,3 procent, in Azië met 38,7 procent, in
Zuid-Amerika met 24,6 procent, in Noord-Ame-
rika met 13,9 procent en in Europa met 5,7 pro
cent. Volgens de Wereld Almanak waren er in
1989 op een wereldbevolking van 5,1 miljard
1,7 miljard christenen, 925 miljoen moslims, 689
miljoen hindoes, 311 miljoen boeddhisten en 17
miljoen joden.
Het Vaticaan constateert een forse daling van
het aantal priesters. In 1978 waren het er
418.522, ruim tien jaar later was hun aantal ge
daald tot 401.479. Het aantal vrouwelijke reli
gieuzen daalde van 984.782 tot 885.654. Ook hier
vielen de hardste klappen in Europa. Daarente
gen zijn er juist in dit continent naar verhou
ding veel catecheten en permanente diakens
bijgekomen. Ook is wereldwijd het aantal bis
schoppen gegroeid: van 3650 tot 4159.
Morgen is de dag
waarop de meeste
vermagerings
kuren beginnen.
Gustav Knuth
BAARN In Egypte zijn
steeds meer mensen die
luisteren naar christelijke
radiouitzendingen. Dat
blijkt uit het aantal brie
ven naar aanleiding van
uitzendingen van Trans
World Radio (TWR). Het
aantal brieven is in korte
tijd ongeveer vertienvou
digd. Dit meldt drs. J.G.
Pellegron van TWR.
Het aantal reacties steeg
enorm toen een programma
maker van Trans World Radio
een reactieadres in Egypte
aankondigde in plaats van het
adres in Europa. Een lucht
postbrief vanuit Egypte naar
Monte Carlo, van waaruit
TWR naar Egypte uitzendt, is
circa tien maal duurder dan
een brief verzenden binnen
het land zelf.
Trans World Radio is een we
reldwijd werkende protes
tants-christelijke zendingsor
ganisatie die christelijke radio
uitzendingen verzorgt in 80 ta
len vanaf zeven zendstations.
Europese
basisgroepen
in malaise-
stemming
UTRECHT Basisgroe
pen uit heel Europa ko
men van 26 tot 29 juli in
Parijs 'in malaise-stem-
ming' bijeèn voor hun
vierde Europese Congres.
De 600 deelnemers praten
daar over de sociale recht
vaardigheid in Europa '92,
maar zullen de bijeen
komst vooral ook gebrui
ken om elkaar een beetje
op te peppen.
,,Er heerst in de basisbeweging
in heel Europa op dit moment
een zekere malaise-stem-
ming", zegt Gea Boessenkool
van de Basisbeweging van kri
tische groepen en gemeenten
in Nederland (BBN), die in een
paar jaar tijd terugliep van
zestig naar vijftig aangesloten
groepen. „Stellen we eigenlijk
wel iets voor", vragen de ba
sisgroepen zich allemaal af.
De 'linkse' christenen hebben
gedeeld in „het succes van de
vredesbeweging", dat inmid
dels voorbij is, legt Boessen
kool uit. Ze liepen warm voor
onder meer Nicaragua en
Cuba, „en daar loopt het niet
meer zo best". Ze waren voor
standers van „het reëel be
staande socialisme, dat ook al
op z'n gat ligt".
„Tot nu toe staan daar geen
nieuwe positieve ervaringen
tegenover", aldus de coördina
tor van de BBN, een van de
zestig Nederlanders die naar
Parijs zullen afreizen.
Minder bescheiden
Uit de lezingen van „buiten
staanders" als de Oostduitser
Ulnch Duchrow en de Filipijn
Ed de la Torre zal echter blij
ken dat de Europese basisbe
weging er best mag zijn en
„wat minder bescheiden moet
wezen", weet Boessenkool al.
Het belang van „al die kleine
verzetsgroepjes", die in het
maatschappelijke en kerkelij
ke „verdomhoekje" zitten, is
groter dan veel deelnemers
zelf nog denken. Zeker met
het oog op het nieuwe Europa
ligt is er voor hen een belang
rijke taak: opkomen voor al
die groepen die in een extra
kwestbare positie komen:
vluchtelingen, migranten en
vrouwen.
Het congres zal hierover aan
bevelingen formuleren, die in
de deelnemende landen
moeten doorwerken. Dat be
treft niet alleen landen uit
Oost- en West-Europa, maar
ook de Verenigde Staten, Au
stralië en Hongkong en 'Derde
Wereld-landen' als de Filipij-
nen en Brazilië, die met de na
delige gevolgen van „het eco
nomische fort Europa" gecon
fronteerd zullen gaan worden.-
AMSTERDAM De
Dienst in de industriële
samenleving vanwege de
kerken (DISK) en de ker
kelijke organisatie De
Arme Kant van Neder
land zijn verontwaardigd
over de plannen van de
regering met de wao. Ge
volg van de voorstellen
zal zijn, aldus directeur
Crijns van DISK, dat de
groep Nederlanders die op
het financieel minimum
terecht komt alleen maar
groter wordt.
„De mensen die al kwetsbaar
zijn worden nog kwetsbaar
der", vindt drs. H.J.G.M.
Crijns. Immers de wao-ers zijn
al gehandicapt wat betreft hun
gezondheid en nu worden ze
ook financieel aangepakt.
„Stel je bent een stratemaker,
nog net geen vijftig jaar en
hebt een versleten rug. Je
wordt afgekeurd. Binnen vijf
jaar zit je op een minimum uit
kering". Crijns wijst er verder
op dat wao-ers door de eigen
bijdragen in de gezondheids
zorg al met extra kosten ge
confronteerd worden.
De directeur van DISK ziet
ook wel dat de financiering
van de wao een probleem
wordt aangezien bijna 1 mil
joen mensen er gebruik van
maken. Hij wijst er echter op
dat er onvoldoende moeite ge
daan wordt om mensen die ar
beidsongeschikt geraakt zijn
ander werk te geven. In dit
verband noemt hij de ver
plichting van de grotere be
drijven om vijf procent wao-
ers in dienst te nemen, maar
dit aantal lang niet halen.
Als de regering extra geld no
dig heeft voor de wao, dan zou
Crijns er de voorkeur aan ge
ven om de mensen die wel ge
zond zijn om een hogere pre
mie te vragen. Meer in het al
gemeen zegt hij dat de geldzor
gen van de overheid niet afge
wenteld moeten worden op de
schouders van de kwetsbaren
in de samenleving, maar op
die van de sterken.
Pas over een jaar of zeven,
voorziet Crijns, zullen de ge-
Drs. H. Noordegraaf
volgen van deze regerings
maatregelen zichtbaar worden.
„Dan zal men zeggen: is de
groep armen weer groter ge
worden?".
Het aantal van 800.000 huis
houdens in Nederland dat on
der het bestaansminimum
leeft, zal door de wao-plannen
van de regering toenemen.
Dat verwacht de kerkelijke
organisatie 'De Arme Kant
FOTO: SP
van Nederland'. Volgens drs.
H. Noordegraaf van 'De Arme
Kant' betekent de beperking
van de wao-duur dat mensen
na verloop van tijd met nog
minder geld moeten rondko
men dan nu al het geval is.
In juni hield 'De Arme Kant'
samen met de kerken, de vak
beweging, de wao-beweging
en de medische wereld een
'alarmbijeenkomst' in Amster
dam over de toenemende druk
waaronder de wao is komen te
staan. „Maar de huidige plan
nen zijn nog ingrijpender dan
we vorige maand vreesden",
aldus Noordegraaf.
De bemoeienis van de regering
met de wao komt volgens 'De
Arme Kant' op een te laat tijd
stip, en lijkt te veel gericht op
het terugdringen van de uitke
ringen. Preventie van arbeids
ongeschiktheid en herintegra
tie van wao-ers op de arbeids
markt komen er in de plannen
bekaaid af.
Volgens Noordegraaf moet de
regering meer aandacht beste
den aan de sociale en medi
sche begeleiding van werkne
mers. Verder moet het aantal
aangepaste *banen omhoog, om
zo arbeidsongeschikten een
nieuwe kans te geven. „We
moeten accepteren dat de ar-
beidsproduktiviteit van de ge
middelde werknemer dan iets
lager komt te liggen dan nu
het geval is".
'De Arme Kant' hoopt in au
gustus met voorstellen te ko
men over de wao. De organisa
tie werkt daartoe samen met
de Gehandicaptenraad, de
wao- en de vakbewegingen.
Devotie in Medjugorje
BOXTEL Nederlandse
pelgrims mijden het Joe
goslavische Maria-bede-
vaartsoord Medjugorje. De
drie organisaties die zich
hebben toegelegd op be
devaarten naar het dorp
in de deelrepubliek Bos-
nië-Hercegovina beleven
rustige tijden.
„Er gaat helemaal niemand
meer", zegt de woordvoerster
van de stichting Medjugorje
Bedevaarten. De stichting or
ganiseert ongeveer twintig
groepsreizen per jaar, maar
heeft tot nu toe de helft al
moeten afgelasten. „De men
sen zijn gewoon bang."
„Je kunt ze niet aan het ver
stand praten dat er geen echte
problemen te verwachten zijn,
zeker niet bij de vliegreizen
naar Medjugorje", zegt ze.
Maar het gaat om doorgaans
oudere mensen, die net zo
goed naar een ander bede
vaartsoord kunnen gaan: „Wij
zijn Maria-vereerders, dus dan
gaan we dit jaar toch naar
Lourdes."
Bij het Mariacentrum in Maas
tricht is het eveneens rustig.
De groepsreis in juni ging niet
door en ook die in september
loopt gevaar. Voor de indivi
duele reizen is evenmin be
langstelling. Het Mariacen
trum wijst normaal een kleine
honderd gelovigen de weg
naar Medjugorje; dit jaar zijn
het er nog geen 25.
Bij de stichting Koningin van
de Vrede zijn ze minder bang
aangelegd. In juni keerden nog
twee bussen vol pelgrims terug
uit Bosnië, zij het via Honga
rije. „Maar de mensen hebben
niets gezien, alleen één bran
dende tank", zegt mevrouw M.
Lahaije. Ze verwacht dat ook
de reis in september gewoon
door zal gaan. Er hebben zich
al twintig pelgrims aangemeld.
„Ze hebben vertrouwen in
Maria. De Moeder Gods be
schermt ons, denken ze."
De crisis in Joegoslavië kwam
voor Medjugorje op het ver
keerde moment. Óp 24 juni
was het precies tien jaar gele
den dat in het dorp ten zuiden
van Sarajevo voor het eerst
ENTHOUSIASME OP CHARISMATISCHE CONFERENTIE IN BRIGHTON
BRIGHTON De onge
veer 2500 deelnemers aan
de internationale oecume
nische charismatische con
ferentie in Brighton heb
ben zeer enthousiast gere
ageerd op een toespraak
van de Milanese theoloog
en kerkhistoricus Raniero
Cantalamessa O.F.M. Cap.
over de eenheid van de
kerk. De hoogleraar kreeg
een staande ovatie voor
zijn toespraak over de
christelijke eenheid.
Volgens de Italiaan is de een
heid waarnaar kerken zoeken
er al; het gaat er om die een
heid van Godswege te vinden
en te accepteren. Eenheid is
niet in de eerste plaats iets wat
veroverd kan worden, maar
een gave. Bovendien is een
heid meer nog dan dat het een
opdracht is, genade dat door
het geloof kan worden aange
nomen. Net als een begrip als
de 'heiligheid' van de kerk, is
ook de eenheid van de kerk
een eschatologisch begrip dat
uiteindelijk in de volle beteke
nis bereikt wordt in het he
melse Jeruzalem.
Volgens de hoogleraar in de
geschiedenis van de vroege
kerk zijn er twee wegen naar
de eenheid: de 'geestelijke'
weg en de weg van institutie
en van autoriteit.
Initiatief
De eerste weg is die van de
pinkstergeest en van de cha
rismatische weg. Op die weg is
er geen tijd of noodzaak voor
discussie, voor het uitvaardi
gen van decreten of wat dan
ook; het goddelijke initiatief
heeft het eerste woord en
heeft zoveel kracht dat men
sen er door worden meege
sleept. Dat was bijvoorbeeld
het geval bij de apostelen.
De eenheid die door deze
kracht wordt bereikt is niet
zomaar een leerstellige een
heid, of een van geloof, maar
een totale eenheid; de mensen
zijn één van hart en ziel.
In de geschiedenis van de
kerk wordt echter al snel dui
delijk dat deze eenheid niet al
tijd wordt bereikt. In het bij
belboek Handelingen wordt
verteld van de ruzie over de
vraag of de weduwen niet ten
achter worden gesteld bij de
dagelijkse uitdeling van eten.
De eenheid moest worden her
steld door middel van een oor
deel van de apostelen; zij zet
ten beleid uit. „Waar de cha
rismatische spontaniteit ont
breekt, is autoriteit nodig", al
dus de r.k. theoloog, daarmee
duidend op de tweede weg
naar eenheid. In deze lijn
plaatste hij ook het functione
ren van de apostelen en de di
akenen in de gemeenschap
van gelovigen; de Heilige
Geest werkt ook door middel
van structuren (ambten) die
door Jezus zijn ingesteld.
Tussen beide wegen naar een
heid is geen tegenstelling, be
toogde Cantalamessa; op beide
wegen werkt immers Gods
geest. Als er al een conflict zou
ontstaan tussen beide, dan zou
Cantalamessa, als rooms- ka
tholiek, „weten wat ik zou
moeten doen: ik ben er aan ge
houden de levende, apostoli
sche autoriteit van de kerk te
gehoorzamen Dat betekent
geen veraad aan de Geest of
mensen meer gehoorzamen
dan God. Integendeel, het be
tekent juist de Geest alle eer
geven".
Het trefwoord in het streven
naar eenheid, de oeucumene,
moet de christelijke liefde zijn,
aldus Cantalamessa. Dat bete
kent niet dat de vragen van
geloof en leer veronachtzaamd
moeten worden bij het streven
naar gemeenschapelijke actie.
Dat is wel gebeurd in het be
gin van de oecumenische be
weging in onze tijd en dat
bleek problemen op te leve
ren. Ook moet er voor worden
gewaakt waarheid te vervan
gen door barmhartigheid. Het
is juist de liefde die het stre
ven naar waarheid en barm
hartigheid mogelijk maakt.
De doctrinaire verschillen mo
gen niet verdoezeld worden en
ze moeten worden opgelost op
de daartoe geëigende plaatsen,
maar die verschillen verhin
deren niet elkaar als christe
nen lief te hebben; die liefde is
de enige 'schuld' die christe
nen hebben ten opzichte van
God. De basis voor die liefde is
gelegen in het gemeenschap
pelijke geloof in Vader, Zoon
en Heilige Geest. Dat geloof
verbindt christenen en die
band is vele malen groter dan
wat hen verdeeld houdt, aldus
de hoogleraar.
De liefde waarmee een chris
ten naar zijn naaste kijkt heeft
een diepe grond. Het is niet
een liefde vanuit een houding
van 'het is toegestaan' om el
kaar lief te hebben, maar de
christelijke liefde heeft een
bovennatuurlijk karakter; ze
komt voort uit de liefde van
God voor mensen en die god-
deljke liefde maakt het moge
lijk om de ander lief te heb
ben. Dit is de wortel, het fun
dament van de eenheid onder
christenen, zo zei de Italiaanse
theoloog.
Prent voor een cent
Wie ergens in een vergeten hoekje nog een cent heeft liggen,
heeft geluk. Voor een cent kunnen bezoekers van het Bijbels Mu
seum te Amsterdam een lot kopen waarmee men kans maakt op
de originele volksprent: 'Het leven en de dood van Steven van de
Klok' (op de foto een detail). In de afgelopen eeuwen zijn er veel
prenten gedrukt. Zij waren bedoeld voor de gewone man en wer
den door marskramers voor een cent verkocht. Een volksprent
werd intensief gebruikt bij de geloofsopvoeding. Onder de titel
'een prent voor een cent' laat het Bijbels Museum tot 27 oktober
een groot aantal van deze prenten zien.
BEROEPINGEN
Nederlandse Hervormde Kerk
Bedankt voor Katwijk aan Zee dr.
E S. Klein Kranenburg te Nljverdal;
voor Werkhoven(part-time) en tevens
voor Bussum(part-tlme) A. Tromp te
Maarssen; voor Rijssen W. Westland
te Woudenberg. Aangenomen naar
Sebaldeburen R de Koning Gans te
Giessen.
Gereformeerde Kerk vrijgemaakt
Beroepen te Driesum c.a. A.G. Bruijn,
kandidaat te Kampen. Bedankt voor
Dalfsen T. Wendt te Bunschoten-
Oost; voor Enschede-Noord(voor de
missionaire dienst te Irian Jaya) S.S.
Braaksma, kandidaat te Kampen.
Assads ommekeer
De Syrische dictator, Hafez Assad, is waarschijnlijk d;e
die het meest heeft geprofiteerd van de Golfoorlog. M
aansluiting bij de anti-Irak-coalitie wat hem gezit
bittere vijandschap met Saddam Husayn geen enkel i
soonlijke moeite kostte en met een symbolische m
aanwezigheid in Saudiarabië, heeft hij het maximu^
rendement binnengehaald. In één keer werd Syrië we 'J
respectabel land. Jarenlang had het op de lijst van 'teri
sche' landen gestaan, landen die optreden als promot fc
sponsors van het internationale terorrisme. Maar ker n
niemand wenst nog aan die kwalijke reputatie van S;3<
worden herinnerd. De Syrische president werd ev<
toegestaan zich meester te maken van Libanon. Nii'
protesteerde toen het laatste maronitische verzet tej
Syrische greep op het land werd neergeslagen.
In ruil voor de nieuwe achtenswaardigheid van Syrij
ste Washington Assads medewerking aan het vredespi
het Midden-Oosten. De regering-Bush vond dat Syri
wel eens dankbaar mocht tonen en zijn starre afwi
houding tegenover elk vredesinitiatief mocht afleggen,
was in het nieuwe vredesinitiatief van de Amerikaan
nister van buitenlandse zaken James Baker een cruci
toebedeeld. Zonder de medewerking van de president
was niets mogelijk. Groot was dan ook de ontgoochelir
Washington toen na vier vermoeiende rondreizen van 1
ter Baker door het Midden-Oosten president Assad
maand het vredesplan koudweg torpedeerde. Welke on
gingen president Assad nu, na een maand, van menin 1
ben doen veranderen en hem ertoe hebben gebrac 11
plan-Baker goed te keuren, blijft vooralsnog een raads
langrijk is momenteel echter dat Syrië niet langer stokfr
de wielen steekt.
Blijft voor Washington de moelijke taak Israël o'
lijn te trekken. Israël heeft zich steeds verzet tegen
internationale conferentie dan ook. Israël verkiest de
David-aanpak, separate onderhandelingen met de Ara"
buren zonder pottekijkers die volgens Israël met h
zaak niets te maken hebben. De Amerikaanse aanpak
de richting van de stelregel 'Land voor de vrede'. Maa
het er nu in Israël aan toegaat, neemt Israël het land
de vrede. De plannen van minister van huisvesting^
Sjaron, om een miljoen kolonisten aan de oostkant van
zalem, dus in bezet gebied te vestigen wat volge
oorlogsrecht eigenlijk verboden is liegen er niet o
Israëlische kolonisatiepolitiek is door de Amerikaanse
dent George Bush al herhaalde malen op de korrel geie
en omschreven als een van de belangrijkste obstakel
de vrede in het Midden-Oosten.
Het vait te verwachten dat de vs en Europa de dif^
Israel gaan opvoeren. Israël is nu de enige die het bee"
houdt. Maar zelfs indien Israël zijn verzet tegen een in
tionale vredesconferentie laat varen, wil dat nog niet j u
dat die conferentie er inderdaad spoedig komt. Er li, ie
conflictstof genoeg in het Midden-Oosten om de conf<
weer naar de achtergrond te verschuiven. Ondertusse'j
Israël rustig 'Palestijns' gebied inpalmen en de wereli
voldongen feiten stellen.
melding werd gemaakt van
een verschijning van Maria.
Sinds 1981 hebben ongeveer 10
miljoen katholieken het dorp
bezocht.
De Joegoslavische bisschoppen
zijn vooralsnog niet overtuigd
van de echtheid van de ver
schijningen. Zij lieten begin dit
jaar in een wat cryptische ver
klaring weten dat „de zoge
naamde verschijningen van
Maria in Medjugorje niet bo
vennatuurlijk zijn". De plaat
selijke bisschop en ook de
communistische autoriteiten
van Bosnië hebben van meet
af aan bestreden dat Maria in
Medjugorje verschijnt.
De Vaticaanse congregatie
voor de geloofsleer werkt op
dit moment aan een stand
puntverklaring over de ver
schijningen. Enkele jaren gele
den heeft zij bedevaarten naar
Medjugorje verboden. Tever
geefs dus. „Gewone gelovigen
maken zich niet druk om wat
bisschoppen op dit punt te zeg
gen hebben", aldus de woord
voerster van de stichting Med
jugorje Bedevaarten. „Ze gaan
gewoon."
Er is niets te koop in de wereld
L-nmf an np L b
of 't komt in de krant.
Uitgave: Westerpers bv (behorende tot Sijthoff Pers bv).
Kantoor. Apothekersdijk 34, Leiden.
Telefoon: 071 - 122 244.
Telefax: 071 - 134 941
Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden.
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk.
Telefoon 070 - 3190 933.
Telefax 070-3906 717.
Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag
Directeur/hoofdredacteur: J. Leune.
Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers.
Chef-redacteur: G.- J. Onvlee.
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot.
046 of 071 - 144 047): R. KleIJn (chef),|)
n Herpen (chef), F. Buurman,
Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): K. van Kesteren.
E Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K.
n Wees (chef), G. Ansems, B. Jansma,
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P. van Velthoven.
Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse
(tel. 070 - 3190 819): T. Kors.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten v
edactioneel samenwerkingsverband v
en België. De algemene verslaggevers van Pers Ühle zijn drs. K. Swierslt
M. van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), b
leveld, D. Hofland, P. Koopman en D. van Rietschoten.
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus.
- de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), 1
drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Atheè
R Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs. A. Heering (ft,
B van Huët (Parijs), M de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delh?
F Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderink (Mos9
W Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona). G. van Wijland (Belgraè
F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel).
De Leidse Courant heeft als lid v
en publicatierechten van The Times e
ster: M. de Cocq.
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248 op n
tot 15.00 uur.
fi 08.30 tot 17.00 u
i 18.00 tot 19.00 u
25,70
76,60
294,30
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 39
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050