OscarJamesde reli-show en daarna 'Timeless'dansen Er zit muziek in de jeugd jazz Waagstuk wordt ge door kinnesini. Vierdelige serie 'Hollands Welvaren' Gouden Eeuw rondom de Dam verdrinkt in de rege FOTO: MILAN KC KUNST/RTV Ceidae Sou/taut DONDERDAG 11 IUL1 1991 PAG] Wie gisteravond rond acht uur in de buurt van het Congresgebouw kwam dacht dat het North Sea Jazz Festival al was aan gevangen. Nee, vandaag pas. Maar gisteren vere nigden talenten als Oscar Peterson en James Brown hun volksmennende kwa liteiten en kon de politie de auto's weer naar de groenstroken dirigeren. Het Midsummer Jazz Gala dus, gesponsord door de PTT. En daarnaast en los daarvan het concert van de niet zo lang gele den uit de Amerikaanse gevangenis vrijgelaten Godfather of Soul. nORTHSEO -CFesHrai— ting van zijn oer-trio (Herb El- lis, gitaar en Ray Brown, bas) roetsjte hij weer door de ak koorden, legde een race-baan van noten over de toetsen, nam haarspeldbochten van stride-piano, naar swing en blues en knoopte alle losse eindjes nog aan elkaar ook. Peterson heeft zo'n surplus aan techniek, heeft z'n 'stan dards' zo vaak gespeeld dat hij z'n improvisaties vaak in de op zichzelf superieure vaste stra- mienen van zijn 'licks' laat verzanden. Dit keer behal ve dan in de tweede toegift 'Someday my prince will come' toen hij blijkbaar uitge speeld was een vaak fabe lachtige grootmeester, die met z'n grote lijf bijna bewegings loos, moeiteloos achter de vleugel met bedriegelijk ge mak een razende boogie-lin- kerhand neerzet. De zestig man van Eerwaarde Clay's Fellowship Choir zorg den voor een merkwaardige belevenis. Een complete 'reli- show', bijna een kopie van wat je zondags in Amerika in een aantal getuigeniskerken kunt zien. Het Hallelujah, Praise the Lord was niet van de lucht, begeleid door piano, drums en orgel. De dominee zelf zingend en zing-zeggend in een aangepaste preek, waarin hij als ik 't goed hoorde ook nog het North Sea Festival betrok. „This is no show", zei de Reverend. „Dit is meer dan een Perfor mance. Wij zijn mensen, wij zijn echt". Op zijn roep naar het publiek 'Do you love Je sus' kwam weinig antwoord. Het wilde wel met de armen zwaaien, gaan staan, „yeah" roepen, maar opeens een ge loofsbelijdenis hardop, dan gaat een Nederlander net te ver. Godsdienst als show, het blijft gek. Maar er wordt alles aan gedaan om je te overtui gen, en vaak kan je er niet stil bij blijven zitten. In de zaal onder andere CDA- fractieleider Brinkman, minis ters Hirsch Ballin en Hans van den Broek, de laatste door pre sentator Fred Racké speciaal vermaand om vanavond toch maar vooral even uit te rusten. Luid applaus. James Brown Elders in het complex raast James Brown van links naar rechts over de planken. Een gekooid beest, met mantels goochelend, zijn dikke buik ditmaal corsetloos de vrijheid latend. De zaal is stampvol. Bier, hasj, punk en plastic gla zen. Dit is al een voorbode van het echte festival van van daag. Beneden in het Congres gebouw gaan de dames en heren in smoking en ander zondagse kledij de dansvloer op. Prachtig contrast. Er speelt een door impresario en platen- en CD-producent Wim Wigt bijeengebrachte big band, 'The Timeless Orchestra'. Met ar rangementen aangekocht van de Glenn Miller Estate, met zanger in tuxedo en een plaat je van een zangeres. Een per fect geoliede muzikale machi ne met een aantal topsolisten. Ze bestaan anderhalf jaar, zijn al in Japan geweest en er is een CD van ze uit, Wim Wigt wil ze bij elkaar houden. Lief hebbers van de Glenn Miller Sound, houd ze in de gaten. over het decor en tevreden vaststellen dat de zon de programma-makers te slim af is ge weest. Die warmtebron blijft buijten het ge zichtsveld van de camera en stuurt in zijn plaats de regen, die de opnamen danig ver stoort. Het werd filmen tussen de buien door, al lukte dat niet altijd. Gevolg is dat de kijker een winters ogend zomerprogramma krijgt voorge schoteld. En dat is een vreemde gewaarwording als buiten het kwik tot boven de twintig graden is gestegen. Presentatrice Ati Dijckmeester, in een dikke jas en een van de kou doortrokken gezicht, herinnert de kijker (ongewild) aan het slechte voorjaar. Zij moet soms noodgedwongen onderduiken zoals tijdens de eerste aflevering in het gebouwencomplex van Schiphol. Maar goed, dat is weer eens wat anders dan van die bruingebrande gezichten, die vooral verraden dat ze er een prettige, onbetaalde vakantie op hebben zitten. Bovendien is dat het risico als je besluit Nederland eens in het zonnetje te zetten. Op de formule van 'Hollands Welvaren' is niets aan te merken. Het programma slaagt er won derwel in op een lichtvoetige wijze de kijker van wat aardige informatie te voorzien. Daarbij hebben sommige onderwerpen een brugfunctie. De kijker zal soms denken: Leuk, daar zou den wij in deze vakantie-periode wel eens naar toe kunnen gaan". En dan ga je, dankzij Ati Dijckmeester, met wat extra bagage. Zo graaft de presentatrice bijvoorbeeld in de geschiedenis van Harlingen en komt de kijker te weten dat in het koopcontract van het huis naast de sluis een opmerkelijke clausule is opgenomen. Daar in staat dat als er gevaar dreigt voor de stad omdat de sluisen het niet houden, het huis mag worden afgebroken. Het puin zou ter verster king in de sluis moeten worden geworpen. Verboden terrein Hoewel de informatie niet altijd even nieuw is, De Waag (Leiden): Waagstuk 1991, presentatie van grafiek en fotografie door 8 Leidse galeries. T/m 14 juli. Afgaand op de naam van de tentoonstelling in de Leidse Waag, zou je denken dat er sprake is van grensverleggen de actie en baanbrekend lef. Helaas blijkt het 'Waagstuk' van acht Leidse galeries wel beschouwd niet veel meer te zijn dan een nogal saai en zelf genoegzaam niemendalletje. Het 'Waagstuk' is de gezamen lijke presentatie van Leidse galeries die dit jaar voor de tweede keer in successie wordt gehouden in de Leidse Waag. De totstandkoming van de eerste editie in 1990 had naar verluidt nogal wat voeten in aarde, omdat men het maar niet eens kon worden over de vorm waarin zo'n tentoonstel ling zou moeten worden gego ten. Leiden kent immers tal van zaakjes die zich 'galerie' noemen, maar er is maar een zeer beperkt aantal galeries in de gebruikelijke zin van het woord, dat zich louter en al leen met handel in moderne kunst bezighoudt. Meestal is de Leidse galerie een nevenbe zigheid van caféhouders en winkeliers of is de galerie on derdeel van een grotere instel ling, zoals bijvoorbeeld de AZL-galerie, die ressorteert onder het Academiscï® 1 k,.;o fsber huis. 05 De vraag luidt: wie |et Ti nu wel meedoen aanjenh sentatie van galeriefes21 niet? Het antwoord inica tuurlijk zijn dat iedere^ of het nu een verkaplrtu2ii! shop is of een echte ICrooi del, mee moet doen. fdl° je tot een aardig, r^T. tief beeld van wat erl^ musea zoal te belevejiag het gebied van de kdio kunst. Maar vorig jat men er niet uit, en od is het Waagstuk wfy draaid op een volkora keurige greep uit H aanbod. Slechts ach) mers presenteren ling, zo ongeveer rijkste galerie ter breekt, terwijl grafisd plaats De Bange Dut twee keer per jaar er pende expositie te zi%i minent aanwezig is. [kar Wat zou het een vrdr~" zijn geweest in de die verschillende van dezelfde bezigheid lijk het exposeren vi nu eens werkelijk i kwamen en gezamenf zien waarvoor zij ra lijk warm lopen, daarvan krijgt het pu vertekend en onvolle voorgeschoteld dat I van de zelfgenoed aan elkaar hangt. D Kunst en Cultuur vl Expositie Voerman in Singer Laren LAREN „Als geen ander legde hij het Hollandse rivier landschap vast", luidt een kwalificatie van Jan Voerman, die in een adem door 'dé IJs- selschilder' wordt genoemd. Nog tot en met 28 juli is in het Singer Museum in Laren een overzichtsexpositie van zijn werken te zien. De hier ge toonde collectie omvat ruim honderd schilderijen, aquarel len, tekeningen uit particulie re en openbare collecties. Een door Waanders uitgegeven boekwerk over Jan Voerman is tijdens de expositie te koop. Concert Pavarotti op dinsdag 30 juli HILVERSUM Het open- luchtconcert in het Londense Hyde Park van de Italiaanse tenor Luciano Pavarotti wordt niet op vrijdag, zoals wij giste ren absusievelijk meldden, maar op dinsdag 30 juli recht streeks door de NOS uitgezon den. meente Leiden, veral lijk voor de gang vail De Waag, is klad niet bij machte om j <C oordeeld en onpartij' Q het gekonkel van dt lende partijen te gaai voert een ad hoe-# wordt beïnvloed dod soonlijke belangen leriehouders. De achtergrond merkwaardige expo het beeldende kunst. Leiden aan elkaar Pet de kinnesinne en belangrijkheid. Detfoe' kijkt gene collega it111' aan, en vice versa, £mP leen omdat men elk/u92 niet deelt. Men is ovlan beledigd, men distaibpb en het publiek moe maal maar begrijpeiL- Dat alles zou nog \rn kelijk ziin, als degert het in feite allemaf kunstenaars, er nié zouden worden gedui dupeerd zijn al did door het benepen i niet in staat zijn om|f|j op een expositie a presenteren, èn al die er wel mogen het is tenslotte een i tige eer om te funge uithangbord van sul vincialisme. Hollands Welvaren. Vierdelige informatieve serie. NCRV-televisie. Nederland 1 om 19.15 uur. Vrijdag. Idoor HANS PIËT HILVERSUM In een poging de zon te slim af te zijn en de mensen vanuit de tuin, een of ander pretpark of strand voor de televisie te krijgen, komt de NCRV met de vierdelige reeks 'Hollands Welvaren'. In het half uur durende programma wordt op een ontspannen manier geprobeerd 'zomertele visie' te maken. En dat dit gebeurt zonder in herhalingen te vallen, is al een pluim waard. 8'Hollands Welvaren' is leuk. En daar zijn ver schillende redenen voor. Wie een beetje cynis me niet uit de weg gaat, zal zich verkneukelen James Brown raast van links naar rechts over de planken Gigs for Kids, Van Goghzaal, Con gresgebouw Den Haag, gisterenmid dag. Idoor BERT JANSMA Niet alleen werd een nauwe lijks koud te noemen Den Haag dezer dagen 'opge warmd' voor het North Sea Jazz festival, de jeugd krijgt het grote Haagse jazz-gebeuren ook al met de paplepel binnen: 'we gaan elk jaar naar Gigs for kids, op 't North Sea festival' zongen enkele honderden kin deren uit volle overtuiging gis termiddag bij het verlaten van de Van Gogh-zaal. In de Sta ten hal was het orkest van Ja mes Brown aan het inspelen, met een 'stand in' voor de soul-zanger op de planken, bij Gigs for kids demonstreerden Frenk van Meeteren en Tom Stuip hoe er ooit tijdens het houthakken een 'worksong' kan zijn ontstaan. Het was weer een feestje. Een krant zou er eigenlijk een re censent van tussen de zes en de dertien jaar heen moeten sturen, maar aangezien dat weinig praktisch en onderge tekende nogal wat ouder is, nam hij voor de derde maal zijn kleindochter (7) als graad meter mee. Dan zie je pas hoe leuk zo'n Gigs for kids werkt. In de auto op weg naar het Congresgebouw werd het fes tival-lied al geoefend. En niks kant-en-klare tamboerijn van opa, er zou beloofde ze meegemusiceerd worden met doosjes gevuld met erwten als doe-het-zelf maracas. Daar komt dan niet zoveel van, want er wordt een vriendinne tje ontdekt en de dametjes snellen naar vlak voor het po dium om het allemaal van dichtbij te zien. Kinderen zijn enthousiast en tegelijkertijd keihard kritisch. „Nou vind ik het saai worden" hoor je als er een aantal kleine harpistes met jeugdige percussie leuk, maar nét te lang bezig zijn (Arpa con ritmo). „Ik wil later ook tapdanseres worden" zegt ze wanneer Peter Kuit jr. z'n tapdansnummers heeft laten zien (wanneer zien we die eens op een groot toneel met z'n knappe voetenwerk?). Gillen Van Meeteren, Tom Stuip en hun 'Crooks' doen het prima bij de zaal. Presentatrice Ger- da Havertong kan enthousiast gillen, maar blijft alle namen voor het tweede jaar achtereen verkeerd uitspreken ('The crookers'). De kinderen zelf op het podium worden steeds be ter: de 'Junior Jazzers' van de Stedelijke Muziekschool spelen alsof hun ouders nog in de Cotton Club hadden gestaan: Ellington, Fletcher Henderson en Minnie the Moocher. De zaal pakte bij dat laatste stuk perfect de vocale escapades van Van Meeteren over. Heer lijk. Er zit muziek in de jeugd. 'Gigs for kids' was een echt kinderfeest. En op kinderfeestjes komt het wel vaker voor dat je op grond moet zitten omdat er geen stoel meer vrij is. FOTO: MILAN KONVALINKA AMSTERDAM Een aantal Amsterdamse mu sea hebben besloten aan dacht te besteden aan de Gouden Eeuw, de zeven tiende eeuw. Titel van het project, dat tot en met 8 september duurt, is 'de Gouden Eeuw rondom de Dam'. De bezoeker wordt de mogelijkheid geboden een combinatiekaart te kopen waarmee drie lokaties rondom de Dam tegen ge reduceerd tarief bezocht kunnen worden. Deelnemers aan het program ma zijn het Amsterdams Histo risch Museum (AHM), de Nieuwe Kerk en het Konink lijk Paleis op de Dam. Aan de hand van een diapresentatie kan de bezoeker in het Am sterdams Historisch Museum kennis maken met de ontwik kelingen in de zeventiende en achtiende eeuw. Ook besteedt het museum aan de hand van schilderijen uit de eigen collec tie aandacht aan de Nieuwe Kerk en het voormalige Stad huis, het huidige Koninklijke Paleis. Het Stadhuis, toonbeeld van de macht en welvaart van de stad werd in de zeventiende eeuw gebouwd door de archi tect en eerste ontwerper van de decoraties Jacob van Cam- pen.„Het achtste wereldwon der" zo omschreef de zeven tiende eeuwse dichter Con- stantijn Huygens Van Cam- pens creatie. Bekend is onder meer de ruimte waar de doodvonnissen werden uitgesproken, de vier schaar. De (opgespaarde) doodsvonnissen werden daar uitgesproken voor het oog van de volk dat buiten naar de plechtige ceremonie kon kij ken. Tot 1808 deed het Stad huis als zodanig dienst, daarna nam Lodewijk Napoleon, de broer van keizer Napoleon er zijn intrek in. Sinds 1936 is het achtste wereldwonder eigen dom van de Staat der Neder landen. Ook voor de Nieuwe Kerk is de zeventiende eeuw van be lang geweest. De kerk werd in de middeleeuwen gebouwd, maar in de zeventiende eeuw voor een deel door brand ver woest. Een groot deel van het huidige interieur stamt daar om uit de Gouden Eeuw. Hoogtepunt is onder meer de gebeeldhouwde preekstoel van A.J. Vinckenbrink. Venetiaans In de Nieuwe Kerk kan tot en met 1 september ook een ten toonstelling worden bezocht waar onder meer Venetiaans glas uit de zestiende en zeven tiende eeuw wordt getoond. Glasspecialist F. Laméris heeft speciaal voor deze expositie 170 glazen, uitsluitend topstuk ken, uit enkele belangrijke Nederlandse verzamelingen bijeengezocht. Volgens sommi gen betreft het hier het mooi ste glas dat ooit is gemaakt. De tentoonstelling, die in het ka der van de manifestaie Am- sterdam-Venetië plaats heeft biedt ook werk van twee he dendaagse Venetiaanse kunstenaars Paolo Valle en Riccardo Licata. In het Amsterdams Historisch Museum is onder meer dit schilderij van Gerrit Adriaansz Berckheij- de 'De Dam gezien naar het Noorden' te zien op de expositie 'De Gouden Eeuw rondom de Dam'. FOTO: ANP biedt 'Hollands Welvaren' de kijker e< zijn aandacht te richten op plekjes die v gewone stervelingen, verboden terrein vr.-:*. biedt de eerste aflevering een ruime blil vjji de schermen van Schiphol bijvoorbeeld licht-informatieve sfeer is natuurlijk plaatsje ingeruimd voor wat toeristisc menten. Zo neemt Ati een kijkje op hetl hoort ze een schipper zeggen: „Het watl baas, meer dan ik ooit de baas over hej kan worden". Alle verhalen, ook de aardige uit de ring opgetekende roddels, worden afy met mooie beelden van indrukwekken» tjes en met andere toeristische lokkertj het aardigste is misschien dat de makerlf |_f mor niet uit de weg gaan. Wie nodigt e voor het muzikale intermezzo de za Windkracht 10 uit? Dat is toch vragen 'd blemen... of waren die er al? erzoj loord

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 14