Kerken achter onafhankelijkheid Slovenië In iedere RIAGG een religiefunctionaris O Vrouw nog niet in ambt bij oud-katholieken COMMENTAAR U° Mitterrand in het nauw nr' H GEESTELIJK LEVEN/OPINIE EeidaeSomcwit DINSDAG 9 JULI 1991 PAGI, ■JE Paus aanvaardt ontslag Canadese bisschop VICTORIA Paus Johannes Paulus heeft het ontslag aanvaard van een Canadese bisschop die terecht moet staan op beschuldiging van seksuele misdrijven. Dat heeft de Canadese bisschoppencon ferentie bekend gemaakt. Bijzonderheden over de aard van de aanklachten waarvoor de bisschop. Hubert Patrick O'Connor, voor de rechtbank moet verschijnen werden niet verstrekt. Wel werd gezegd dat de misdrijven waarvan de bisschop wordt beschuldigd geen kin deren betrof. De nu 62-jarige O'Connor zou de fei ten hebben gepleegd tussen juli 1964 en juli 1967, toen hij hoofd was van een school in Williams Lake, 330 kilometer ten noordoosten van Vancou ver. Eerder werden al twee andere aan de school ver bonden geestelijken vervolgd op beschuldiging van seksuele misdrijven. De tijd baart rozen Nederlandse zegswijze Lutherse Wereldfederatie moet Zuidafrikaanse kerken weer opnemen CHICAGO De Lutherse Wereldfederatie (LWF) moet de twee blanke kerken uit Zuidelijk Afrika die zij zeven jaar gele den schorste, weer in haar midden opnemen. Deze oproep deed secretaris-generaal Gunnar Staalsett op de vergadering van de LWF in Chicago. De Evangelisch-Lutherse Kerk in Zuidelijk Afrika en de Duitse Evangelisch-Lutherse Kerk in Namibia werden in 1984 door de algemene vergadering in Budapest geschorst. Zij hadden volgens de LWF te weinig afstand genomen van het apartheidsregime. Staalsett wees erop dat beide kerken zich inmiddels duidelijk hebben uitgesproken tegen de rassenscheiding. Zij hebben zich bovendien aangesloten bij de niet-raciaal gescheiden 'Lutherse gemeenschap van kerken in Zuidelijk Afrika'. De beslissing over de toelating van de twee kerken wordt van daag verwacht. Bij de LWF zijn 105 lutherse kerken aangesloten met in totaal 57 miljoen leden. PAUS GAAT IN AUGUSTUS OPNIEUW NAAR POLEN WARSCHAU Paus Johannes Paulus II zal in augustus opnieuw naar Polen reizen voor een tweede bezoek aan zijn geboorte land binnen een jaar, zo hebben functiona rissen van de rooms-katholieke kerk maan dag gezegd. De paus zal op 15 augustus in het bedevaart soord Czestochowa een bijeenkomst bijwo nen van gelovige jongeren uit heel de we reld. Verder zal hij tijdens zijn bezoek, dat van 13 tot en met 16 augustus duurt, de stad Krakau, waar hij ooit aartsbisschop was, en zijn geboortedorp Wadowice aandoen. In juni was Johannes Paulus al.voor een ne- gendaags bezoek in Polen, het eerste sinds de val van het communistische bewind in dat land. Het bezoek in augustus wordt het vijfde aan Polen tijdens het pontificaat van de paus. BODONCI Het dage lijks leven van ds. Ludvik Josar is door de onrust in Slovenië behoorlijk in de war geraakt. Hij komt niet meer toe aan het geven van godsdienstlessen, de kerkdienst is afgelopen zondag niet doorgegaan vanwege luchtalarm en zijn zoon Benjamin (18) kon niet naar de hoofd stad Ljubljana om toela tingsexamen te doen voor de universiteit. Zijn doch ter Edith (25) ziet hij bijna niet meer omdat ze voort durend dienst moet doen in de apotheek van de provinciehoofdstad Murs- ka Sobota. Maar, zegt hij hoopvol: ,,Het komt alle maal wel goed". Josar is predikant van een kleine lutherse gemeente in het dorpje Bodonci in het ui terste noordoosten van Slove nië, aan de overkant van de rivier de Mur (Prekmurje). Hij heeft de geestelijke zorg voor vierhonderd gezinnen, hoofd zakelijk boeren. Doordat het dorp nogal afgelegen ligt (vier uur rijden van de hoofdstad Ljubljana) merkt hij in zijn dorp weinig van de gerechten die plaats vinden tussen het federale leger en de soldaten van de territoriale bewaking, zoals de militie van Slovenië wordt genoemd. Op vijftien kilometer afstand ligt echter de grensovergang met Oosten rijk, Radgona Gora. „Daar is de tijd behoorlijk geschoten. De toren van de rooms-katho lieke kerk ernstig is bescha digd en dat er gewonden zijn." In zijn gemeente bestaat hoofdzakelijk angst en span ning over het lot van de jon- In Slovenië wordt hard gewerkt om de beschadigingen op de wegen ten gevolge van de Tsjecho- slowaakse tanks te herstellen FOTO: AP gens die zijn opgeroepen in het leger of aan de kant van de militie strijden, ondanks het bestand dat nu is gesloten. „Ongeveer 35 gezinnen heb ben zonen die in het leger zijn. Het droevige is dat ze gedwon gen zijn tegen elkaar te vech ten." Twee kerken in Slovenië (rooms-katholiek en luthers) staan achter de onafhankelijk heidsverklaring. De Servisch- orthodoxe kerk heeft zich op de vlakte gehouden. Josar: „We hebben ons positief uitge sproken over de volksstem ming die een half jaar geleden is gehouden en ook bij het plechtig voorlezen van de on afhankelijkheidsverklaring heeft een vertegenwoordiger van onze kerk zijn instemming betuigd." Diplomatiek Josar benadrukt dat er vooral diplomatieke steun nodig is voor het Sloveense onafhanke lijkheidsstreven. „Morele steunbetuigingen hebben we voldoende gehad. Wij hebben echter steun nodig van rege ringen. Het is niet zo dat wij een stukje territorium voor onszelf willen. De Slovenen vormen een eigen volk, met een eigen identiteit." De geschiedenis van de prote stantse kerk is sterk verbon den met de identiteit van Slo venië. Voor de ontwikkeling van de eigen taal werd veel gedaan door de kerkhervor mer Primoz Trubar. Hij werd in 1508 in de buurt van Ljubl jana geboren. In 1557 vertaal de hij het eerste deel van het nieuwe testament in het Slo- veens. Hij stichtte ook een bij belgenootschap. Die vertalingen moest Trubar in het buitenland uitvoeren, omdat hij vanwege zijn geloof uit het land was verdreven. Met hulp van een Oostenrijkse landheer kon hij voor een paar jaar als superintendent naar Ljubljana terugkeren. Later werd hij, onder invloed van de contra-reformatie, weer uitge wezen. Trubar en zijn mede werkers vertaalden in twintig jaar tijd zo'n vijftigduizend boeken in de Sloveense taal. De contra-reformatie dwong de protestanten ertoe hun ge loof op te geven. In vrijwel ge heel Slovenië verdwenen deze gemeenten. Alleen in het ui terste noordoosten in het ge bied aan de overkant van Mur, konden de gemeenten blijven bestaan. Daar ligt nog steeds het accent van de kerk. De lu therse kerk van Slovenië be staat uit dertien gemeenten. Buiten het genoemde gebied zijn nog slechts gemeenten in Ljubljana en Maribor. De kerk heeft 20.000 lidmaten. Vliegtuigen Het centrum van de kerk is gevestigd in Murska Sobota. De leiding berust bij Senior Ludvik Novak. In zijn stad (14.000 inwoners) is de afgelo pen dagen wat meer van de gevechtshandelingen te mer ken geweest. Namens zijn kerk heeft Novak inmiddels een telegram naar de Lutherse Wereldfederatie gestuurd, waarin hij onderstreept dat de kerk van de Slovenië achter de onafhankelijkheid van het land staat. „Wij hopen dat vele landen ons zullen steunen. Die steun is onontbeerlijk. De toe komst is onzeker, vooral om dat blijkt dat het Joegoslavi sche leger de zaak steeds meer in eigen hand neemt. De rege ring wordt niet meer erkend." Onafhankelijkheid is onont koombaar, omdat Slovenië geen eenheid meer kan vor men met Joegoslavië. „We hebben hier een democrati sche regering. Er is een markt economie. Het land voert een zelfstandige politiek. Dat is in andere delen van Joegoslavië geheel anders. Wij willen wel een band houden, maar dan in de vorm van een confederatie van zelfstandige republieken." Ludvik Josar vult aan: „In Joegoslavië in de huidige vorm is geen democratie te verwezenlijken. De Serven, de Montenegrijnen, de inwoners van Kosovo en Voyvodina hebben de meerderheid. Bo vendien is de invloed van het leger groot. En het leger wil het oude systeem handhaven." Josar probeert de kerkdien sten gewoon te laten doorgaan. Tevens hoopt hij de achter stand die hij met de catechisa tie heeft opgelopen (tachtig kinderen nemen hieraan deel) weer in te lopen. Want op de eerste zondag in augustus zal, traditiegetrouw, een groep be lijdenis van het geloof doen. Alphense negenarmige kandelaar naar Jeruzalem ALPHEN A/D RIJN De negenarmige kande laar (menora), die in 1980 onder de vloer van de re monstrantse kerk in Al phen aan de Rijn werd ge vonden, wordt binnenkort overgebracht naar Yad Vashem, het monument voor de joodse slachtoffers van de Tweede Wereld oorlog in Jeruzalem. Met dit bemiddelingsvoorstel van de Israëlische ambas sadeur in ons land, M.N. Bawly, heeft de remon strantse gemeente inge stemd. In de remonstrantse kerk zal binnenkort een replica komen te staan van de kandelaar van Yad Vashem, aldus secretaris mevr. C.W. Suttorp van de kerkeraad van de remon strantse gemeente. Het is nog niet bekend wanneer de kan delaar naar Jeruzalem wordt overgebracht en wanneer de replica in de Alphense kerk wordt geplaatst. De remonstrantse gemeente kocht in 1955 de voormalige synagoge in Alphen, die tij dens de oorlog door de Duit sers werd geconfisqueerd en na de oorlog als pakhuis had gediend. Bij herstelwerkzaam heden werd in 1980 een kistje gevonden met daarin de kan delaar en een krant uit 1941. Deze bleek door een joodse echtpaar te zijn verstopt. Een comité onder leiding van de Amsterdamse rabbijn L.B. van de Kamp, dat wil dat alle joodse voorwerpen die tijdens en na de Tweede Wereldoor log in niet-joods bezit kwa men, worden teruggeven, be pleitte ook de teruggave van de kandelaar. De remonstrant se gemeente weigerde aan dit verzoek te voldoen, vooral na dat de erfgenaam van de jood se familie de kandelaar bij no tariële acte aan de kerkeraad had geschonken. Van de Kamp is blij met het besluit van de remonstrantse gemeente. De kandelaar wordt nu toch teruggegeven aan de joodse gemeenschap. AMERSFOORT De in ternationale bisschoppen conferentie van de Oud- Katholieke Kerken heeft in het Zwitserse Wisliko- fen nog niet kunnen be sluiten tot toelating van de vrouw tot het ambt. De Nederlandse Oud-Katho lieken hadden hierop sa men met hun Duitse en Zwitserse geloofsgenoten aangedrongen. De speciale vergadering van de bisschoppen, die een week heeft geduurd, heeft wel opge leverd dat tegenstribbelende kerken zich moeten gaan be zinnen op het vraagstuk. Met name de Oud-Katholieke Ker ken in Polen, de Verenigde Staten en Canada verzetten zich hevig tegen vrouwelijke diakens, priesters en bisschop pen. Secretaris E. Verhey van de Oud-Katholieke Kerk van Ne derland is niet ontevreden met het resultaat, al had hij liever gezien dat de vergadering de landskerken de vrijheid had gegeven om de vrouw toe te laten tot het ambt. Hij vindt het positief dat de kwestie in Zwitserland niet helemaal van tafel is verdwenen en dat alle Oud-Katholieke Kerken zich er nu over moeten buigen. De internationale bisschoppen conferentie noemt geen tijdstip waarop zij zich opnieuw zal beraden over de vrouw in het ambt. Verhey verwacht echter dat binnen twee jaar een be sluit zal zijn genomen. „De bis schoppen hebben zich ver plicht hierover na te denken; zij kunnen de kwestie niet voor zich uit blijven schui- De synode van de Nederlandse kerk sprak zich in april uit voor de toelating van vrouwen tot het 'drievoudig ambt'. Het ambt moet „zo spoedig moge lijk, doch uiterlijk in 1998" voor vrouwen worden openge steld, luidde de boodschap die de synode aan de twee Neder landse bisschoppen meegaf voor de internationale bis schoppenconferentie. De discussie over de vrouw in het ambt speelt in de Oud-Ka tholieke Kerk sinds begin ja ren zeventig de eerste vrou wen werden gewijd in de Ang licaanse Kerk, waarmee 'volle dige kerkelijke gemeenschap' bestaat. In 1984 sprak een commissie van theologen zich uit voor openstelling van het ambt voor vrouwen, in 1990 volgde het internationale con gres. De Oud-Katholieke Kerken hebben in Europa en de Vere nigde Staten ongeveer 500.000 leden. De kerk in Nederland telt 8.000 leden. De aartsbis schop van Utrecht, mgr. A.J. Glazemaker, is voorzitter van de Unie van Utrecht, waarin de Oud-Katholieke Kerken sinds 1889 samenwerken. VOORSTEL WERKGROEP: DEN HAAG Binnen de Regionale Instellingen voor Ambulante Geestelij ke Gezondheidszorg (RI AGG) is weinig oog en oor voor mensen met religieu ze problemen. Om die re den moet binnen iedere RIAGG een aandacht sfunctionaris voor religie en levensbeschouwing aangesteld worden. Dit voorstel komt uit de koker van de werkgroep Religie en RIAGG die binnenkort met een rapport over dit onder werp op de proppen komt. De bij voorkeur theologisch geschoolde medewerker zou ervoor moeten zorgen dat de RIAGG-medewerkers met el kaar in gesprek raken over ge loof en levensbeschouwing. Een andere taak van deze functionaris zou moeten zijn om zijn collega's enigszins te scholen op dit terrein. „Er werd en wordt binnen de RIAGG heel weinig over reli gie gesproken. Het is een ver waarloosd terrein", aldus dr. W. Schulte van de RIAGG- Groningen. Hij is één van de twaalf samenstellers van het rapport. Om zijn woorden kracht bij te zetten wijst Schulte erop dat bij de intake van patiënten soms niet inge vuld wordt of hij of zij een le vensovertuiging heeft. Volgens Schulte heeft het ge brek aan aandacht voor religie alles te maken met een sterk individualiseringsproces onder hulpverleners. Bij veel van zijn collega's staat in de thera pie het voor jezelf opkomen en ervoor zorgen dat jij niet te kort komt centraal, terwijl re ligie juist te maken heeft met gemeenschap en delen. Boven dien heeft „een heel groot aan tal mensen in de hulpverle ning geen religieuze voeling". Intake De aandachtsfunctionaris moet zich er, volgens de werkgroep RIAGG en Religie, sterk voor maken dat bij de intake van patiënten de levensbeschou wing niet vergeten wordt. Be halve de vraag of een patiënt al dan niet een levensbeschou wing heeft, zou ook aan de orde moeten komen of de cliënt zelf een relatie ziet tus sen de problemen waar hij mee zit en zijn levensbeschou wing. Uit eigen ervaring weet Schul te dat sommige patiënten lij den aan hun religieuze opvoe ding. „Ze voelen zich als ge volg van hun opvoeding hul peloos en schuldig". Ook ko men er wel mensen bij dr. Schulte die boos zijn over de verboden en geboden die ze vanuit hun religieuze opvoe ding meegekregen hebben. „Men vindt het soms onzin dat men geleefd heeft zoals men geleefd heeft". Pastoraal-psychologisch mede werker H. Rienties van de RI AGG Westelijk-Utrecht heeft de indruk dat er de binnen de RIAGG's de laatste jaren meer aandacht is gekomen voor de christelijke achtergrond van hun patiënten. „Wij willen dat structureren", aldus Rienties die eveneens aan het rapport van de werkgroep RIAGG en Religie heeft meegewerkt. In dit verband wijst hij er ook op dat in de werkgroep twaalf mensen zitten van verschillen de RIAGG's (in totaal telt Ne derland 60 RIAGG's). Alle twaalf houden zich nadrukke lijk met dit onderwerp bezig en proberen het aan te kaarten bij hun collega's. IJsje Net als vele anderen tijdens de hitte van de afgelopen dagen, genoten ook de zusters Franciscanessen in het Duitse Erfurt van een ijsje. FOTO: DPA BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen de benoeming tot voorganger van de evange lisatie te Kollum en Leek T. van den Brink te Ederveen, wonen de te Nijkerk. Gereformeerde Kerken Beroepen te 's-Gravenhage- Gereformeerde Kerken vrijge maakt Aangenomen naar Spa kenburg-Zuid voor de missio naire dienst te Zaïre G.J. Bruijn te Voorthuizen-Barne- veld. Christelijke Gereformeerde Kerken Bedankt voor Zaandam P. van Dolderen te 's-Gravendeel. De Franse president Frangois Mitterrand, door zijn hr^g. deraars koesterend 'Tonton' genoemd, maar door zijnen den bespot als 'Dieu', moet zich onderhand afvragenjm met Edith Cresson wel een winnend paard van stal heeft. Twee maanden na haar aanstelling als eerste gaat de populariteit van de premier en die van de soi sche regering pijlsnel naar beneden. De Fransen hebbt niet eens de beleefdheid gehad Edith Cresson de gebi ke honderd dagen respijt toe te kennen. Minder dai maanden na haar aantreden is blijkens opiniepeiling»!!1 meerderheid van de Fransen ervan overtuigd dat slechte regeringsleidster is. De negatieve opinie over ste minister heeft zijn weerslag op de mening van de| sen over hun eveneens socialistische president: de stei zijn persoon is gedaald tot 48 procent. Het is heel lanj den dat 'oompje Frangois' zo laag genoteerd stond volksgunst. 1. ns: Dergelijk groot populariteitsverlies in korte tijdj meert de partijstrategen. Is het een tijdelijk verschijns( het politieke tij andermaal aan het keren in Frankrijï de Fransen uitgekeken op Mitterrand? Kan het tij ra keerd worden? Wat er ook van zij, feit is dat het imai de Parti Socialiste de afgelopen maanden door tal vanj| dalen typisch Franse affaires zware averij heefj lopen. Voorts heeft Edith Cresson zichzelf en haarj geen dienst bewezen door zeer opmerkelijke uitspraj doen over Japanners en, gisteren, over illegale vreerii gen. De Japanners noemde zij „mieren, die er op uit r k wereld te veroveren". Voor de Franse televisie verlMl Cresson gisteren dat zij speciale vliegtuigen wil inzet" grote aantallen illegale immigranten terug te vlieger hun land. De uitspraken van premier Cresson onderstrepen na dat er in Frankrijk twee soorten van vreemdelingenhL^ ven. De eerste is de vrees van de hoger opgeleiden, dij zelf en hun economische positie bedreigd voelen doori pansiedrift van de Japanners. De andere is de vreenpU genhaat van de lagere klassen, die een ruwgeslepei ge vindt in de extreem-rechtse politicus Jean-Marie Le Ffer altijd beweert dat hij hardop zegt wat de gewone Fraf1 s denkt. De stemmenwinst van het Nationaal Front wh Pen in de peilingen bracht Jacques Chirac, burgemeesj z( Parijs, voormalig eerste minister en presidentskandici I zelfs toe Le Pen te imiteren. Dat leverde hem onmi(Pn) een forse stijging op in de opiniepeilingen. f0^' En nu heeft dus ook premier Cresson 'het wiel ge V van Jean-Marie Le Pen. Vooral sinds het geweld in j tenwijken van Parijs en andere steden, waar veel buiL-. ders wonen, bieden Franse politici tegen elkaar op m yj 'oplossingen' voor het immigratieprobleem. De uits| van premier Cresson hierover kunnen dan ook niet la. den gezien van haar sterk dalende populariteit. DeL grantenkwestie is daarmee, of men dat wil of nii brandpunt van de Franse politiek. Voor de Parti Soci$|] het bovendien een regelrechte splijtzwam geworden, is immers geen monolitische partij, maar een verboi-p politieke groeperingen die met elkaar op voet van geil de vréde leven. De uitspraak van premier Cresson h onrust binnen het blok alleen maar aangewakkerd. lAi laise is zo groot, dat sommigen al spreken van een vteta keling en versplintering in verschillende partijtjes, bqan gen en tendenties. Zoals trouwens het geval was voord w terrand de socialisten samenbracht onder één dak. !ko De malaise binnen de PS is ook voelbaar in het buitya] se beleid. Frankrijk speelt, ondanks verwoede poging 'Dieu' Mitterrand, geen eersterangsrol meer op het ift tionale toneel. De president moest zich vorige week ziar verwijt van de prestigieuze dagblad Le Monde laten jaa vallen dat Frankrijk vanaf de val van de Muur van in alle kwesties stelselmatig op het verkeerde paard heefb. Zou de 'Dieu' dan toch moe zijn? ger «S" CcidócSouxcmt Uitgave: Westerpers bv (behorende tot Sijthoff Pers bv). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Telefax 071 - 134 941 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Telefax. 070-3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G.- J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. Stadsredactie Leiden (tel. 071 - 144 046 of 071 - 144 047): R. Kleijn (che|Ar S. Katsman, drs. 1 uan 7oiil n Zeijl. (tel. 071 - 144 049): K. v in- en buitenland, financiën n Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. isman, H. Jansen, drs J. van Leeuw rlai n Herpen (chef), F. Buurman,jtse (tel: 070-3190 815): Ild n Haersma Buma, A. van Ho!0» - Voorbij. R. de Roo, drs. K&is Sport algemeen (tel. 070 - 3190 826): F. Werkman (chef), P. Alleblas, D Dijkhuizen, D. Kiers, R. Langeveld, drs. H.-F. Ruijl. Ta Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): K. van Wees (chef), G. Ansems, B. JansmVf| Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Koolstra. drs. P. van Velthoven.elij Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuls, S. PieterseP (chef), A. de Bruijn, W. Dlekstra, ljje. jst( Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. te De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten In zijn verspreldlngsgebH - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers lïhc redactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten In Nj p en België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swli M van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (che leveld, D. Hofland, P. Koopman en D. van Rietschoten. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; de n (Johannesburg). T. Heard (Kaapstad), drs. A. HeerincP1^ rijs), M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Duit R. Hasselerharm B. van Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington). H. Kuitert (Nieuw Duit F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderink (Wm W Werkman (Jeruzalem), E Winkels (Barcelona). G. van Wijland (Bel{ F. Wijnands (Bonn). J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid v en publicatierecht! ster: M. de Cocq. 18.30 tot 17.00 u i 18.00 tot 19.00 u 25,70 76,60 294,30 Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m vr. va tot 15 00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar f Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal /o,ou per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2