Ritzen bezuinigt negen miljoen op katholieke theologen Afrikaanse christenen willen zending bedrijven Geloof geen directe basis voor maatschappelijke orde Tsjechoslowakije: geen teruggave kerkelijk bezit COMMENTAAR CeidócSouwmt S 'GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidóeSomarit VRIJDAG 5 JULI 1991 PAGINA^ Europees Congres in Nederland van Vrij-Katholieken ZEIST In het conferentie-oord 'Woudschoten' te Zeist is vandaag een vijfdaags Europees con gres van de Vrij-Katholieke Kerk begonnen, die dit jaar vijfenzeventig jaar bestaat. Behalve kerk diensten zijn er lezingen en workshops over di verse aspecten van deze kerk, zoals gnosis, theo sofie en christendom. Veertien bisschoppen uit Europa nemen aan dit congres deel. In totaal worden circa 140 mensen verwacht. De Vrij-Katholieke Kerk, die als offi cieel kerkgenootschap geregistreerd is, combi neert een ruime mate van vrijheid in geloofsop vattingen met hoog-liturgische diensten. De kerk is onafhankelijk van Rome, verkondigt de chris telijke leer en bedient zeven sacramenten. Het in ternationaal hoofdkantoor is in Londen. In ande re continenten vinden eveneens jubileumcongres sen plaats. Ieder moet zijn eigen- last dragen Apostel Paulus (Gal. 6, 5) Vaticaan en Albanië willen diplomatieke banden VATICAANSTAD De Albanese premier Ylli Bufi heeft gisteren na een onderhoud met paus Jo hannes Paulus II gezegd dat zijn land en het Vati caan over enkele maanden diplomatieke betrek kingen zullen aanknopen. Het was 50 jaar geleden dat een paus en een Albanese leider elkaar voor het laatst ontmoetten, zo zeiden functionarissen van het Vaticaan. Albanië, dat tientallen jaren offi cieel atheïstisch was, hief vorig jaar het verbod op godsdienstuitoefening in het land op. Bufi zei dat zijn land niet alleen geografisch tot Europa moest behoren, maar ook „politiek, economisch en spiri tueel". Albanië is het laatste voormalige commu nistische land in Europa dat nog geen officiële be trekkingen heeft met het Vaticaan. Het Vaticaan is geïnteresseerd in de benoeming van bisschoppen. Tien procent van de 3,3 miljoen leden tellende bevolking is katholiek is. Ton Oostveen overleden SON Op 54-jarige leeftijd is gisteren in Son (NB) overle den de journalist Ton Oostveen. Oostveen was een bekende katholieke journalist, eerst in dienst van het Brabants Dag blad. vanaf 1975 in dienst van het weekblad De Tijd. Daar was hij speciaal aangetrokken in een laatste poging de ka tholieke identiteit van het blad op een eigentijdse wijze ge stalte te geven. Oostveen heeft verschillende boeken op zijn naam staan. Over kardinaal Alfrink schreef hij het be kende boek Bernard Alfrink, katholiek, in feite een por tret van de overgangsperiode naar het open naconciliaire katholicisme waarvoor naar het oordeel van Oostveen kar dinaal Alfrink model stond. De laatste jaren schreef hij, qls zovelen teleurgesteld in de ontwikkelingen binnen de RK Kerk, niet meer over ka tholieke onderwerpen. In 1988 verdween hij na een reor ganisatie bij De Tijd naar het weekblad Panorama. Vorig jaar publiceerde hij Haast om jong te worden, een boek over zijn ziekte, kanker, waaraan hij sinds 1989 leed. Ton Oostveen wordt maandagmiddag in Son begraven na een dienst in de kerk Sint Petrus Banden in Son. VPW Rotterdam achter beleid van Acht Mei ROTTERDAM De Vereni ging van Pastoraal werkenden van het bisdom Rotterdam - een beroepsgroep van 175 priesters en pastoraal werk- (st)ers - staat volledig achter het beleid van de Acht mei Beweging in haar keuze voor het Tafelgebed en de wijze van uitvoering zoals dat op haar manifestatie op 12 mei is gebruikt. Volgens de VPW wordt in de publiciteit over het door de bisschoppen gewraakte tafel gebed vergeten dat ruim parti cipanten in de Acht mei bewe ging het wel met deze keuze eens waren. Volgens het communiqué sluit de eucharistieviering op de manifestatie aan bij de geest en de mentaliteit van de mani festatie. „Sinds we ons zelf als Kerk - ook officieel - aller eerst verstaan als een geloofs gemeenschap die gedragen wordt door het algemeen priesterschap van alle gelovi gen bestaat ook de noodzaak van andere vormen en struc turen". Volgens de VPW strekt het de AMB tot eer dat zij overleefde kerkbeelden probeert te vervangen door meer eigentijdse. De VPW zegt het te betreuren dat het gesprek tussen de AMB en de bisschoppen Bar en Ernst hierdoor op de tocht is komen te staan, maar vindt tegelijkeryijd dat men moei lijkheden van deze aard niet uit de weg moet gaan ZOETERMEER Het ministerie van onderwijs en wetenschappen zal in 1996 18,2 miljoen gulden uitgeven voor het katho liek theologisch onderwijs, 9,1 miljoen gulden minder dan in 1992. Dat vloeit voort uit het ak koord over de bekostiging van de katholieke theologische in stellingen dat minister Ritzen en dr. G.H. Veringa, voorzitter van de Centrale Beleidscom missie voor het Katholieke In stellingen voor Wetenschappe lijk Theologisch Onderwijs (CBC), gisteren in Den Haag hebben ondertekend. De be zuiniging is mede te danken aan het besluit van de bis schoppen het aantal katholie ke theologische opleidingen van vijf naar drie terug te brengen. Volgens het akkoord zal per 1 januari 1996 een nieuwe syste matiek voor de bekostiging van het katholiek theologisch onderwijs zijn ingevoerd. Rit zen onderhandelt met de niet- katholieke instellingen voor theologie en de Universiteit voor Humanistiek (UvH) over invoering van dezelfde syste matiek bij deze instellingen. Volgens het ministerie zijn deze onderhandelingen nog niet afgerond, maar wel verge vorderd. Volgens de nieuwe systema tiek krijgt elke instelling in 1996 20.000 gulden maal het gemiddeld aantal studenten over de periode 1985-1989. In de jaren na 1996 wordt het budget jaarlijks opnieuw bere kend. Daarbij wordt ervan uit gegaan dat van de 20.000 gul den per student 15.000 gulden is bedoeld voor onderzoek en 5.000 gulden voor onderwijs. Het bedrag voor onderzoek is niet afhankelijk van het stu dentental, maar dat voor on derwijs wordt jaarlijks bijge steld naar de mate waarin het aantal studenten stijgt of daalt. Tot 1996 wordt een overgangs model gehanteerd. Dat bete kent dat de huidige budgetten van de instellingen stapsgewijs zullen toegroeien naar het ni veau van 1996. In deze periode wordt geen rekening gehou den met de feitelijke studente naantallen. Bovenop de bere kende bedragen kunnen ver goedingen voor wachtgelden komen voor personeelsleden die als gevolg van fusies over bodig worden, maar het totale bedrag mag niet meer zijn dan het huidige budget. In de periode 1985-1989 telden de vijf katholieke theologische opleidingen gemiddeld 910 stu denten. In het akkoord is be paald dat de instellingen op nieuw met de minister om de tafel gaan zitten, als dit aantal onder 850 komt. Het akkoord behoeft nog de goedkeuring van het kabinet en het parlement. Ook de bis schoppen moeten er nog mee instemmen, zij het dat zij het alleen kunnen afwijzen, als de niet-katholieke theologische instellingen of de UvH in hun onderhandelingen met het mi nisterie een hoger bedrag per student uit de bus weten te sle pen. Voor Ritzen is echter juist het aantrekkelijke van het nieuwe bekostigingssysteem, dat de ambtsopleidingen van alle kerken en de UvH in be ginsel gelijk worden behan deld, omdat ze alle dezelfde vergoeding per student krij gen. Minister Jo Ritzen I FOTO: DIJKSTRA CHRISTELIJKE ORGANISATIES IN RAPPORT: DEN HAAG Het chris telijk geloof is niet een so ciaal-economische ideolo gie van waaruit direct een maatschappelijke orde kan worden afgeleid. Het is dan ook onjuist de christelijke maatschappij visie zonder meer voor te stellen als een tegenhan ger van bijvoorbeeld het socialisme en het liberalis- Dat schrijven de vijf organisa ties die samen het Convent van christelijk-sociale organi saties vormen in het reapport 'inspiratie en organisatie'. De ondertitel luidt: 'Perspectieven voor christelijk-sociale organi saties in een tijd van ontzui ling en deconfessionalisering. Het rapport is het resultaat van wat het Convent noemt een 'studie naar de verzuiling en ontzuiling van Nederland'. De inhoud is een summiere sa menvatting van een deel vgn de literatuur op het brede ter rein van sociale geschiedenis en verzuiling. Een van de con clusies is dat ontzuiling en de confessionalisering geen nega tieve invloed hebben gehad op het ledental van de Convent spartners. Het Christelijk Nationaal Vak verbond (CNV), de Katholieke Nederlandse Boeren- en Tuin- dersbond (KNBTB), de Chris telijke Boeren- en Tuinder- bond (NCBTB), het Neder lands Christelijk Onderen- mersverbond (NCOV) en het Nederlands Christelijk Werk geversverbond (NCW) lieten de studie verrichten door een werkgroep onder voorzitter schap van mr. P.A.G. Cam- maert van het CNV. Het rap- Cort is mede bedoeld om een ijdrage te leveren aan de acti viteiten gericht op het in het najaar te houden tweede Christelijk Sociaal Congres. Overeenkomsten In het rapport wordt gezegd dat ondanks de verschillende achtergronden, doelgroepen en werkterreinen de vijf Con ventspartners zich kenmerken door grote overeenkomsten in de beleving van hun christelij ke identiteit. Die kan worden omschreven als 'het zoeken naar de vertalng van evangeli sche normen en waarden in hanteerbare richtlijnen voor het sociaal-economisch hande len van vandaag en morgen'. Er kan geen sprake zijn van een christelijke visie in de zin van een duidelijke en op voor hand geformuleerde stelling- name over de concrete inrich ting van het maatschappelijk bestel. De identiteit van de Convent sorganisaties komt volgens het rapport naar voren in het toe passen van specifieke waar den: de Conventsorganisaties zien het als een opdracht steeds weer na te gaan of het sociaal-economisch bestel be antwoordt aan de uitgangs punten van het Evangelie. Die worden in het rapport gety peerd met naastenliefde, zorg, verdraagzaamheid, zoeken naar gerechtigheid en respect van mensen ten opzichte van elkaar. „Op grond hiervan die nen volgens de Conventsorga nisaties de tussenmenselijke verhoudingen gekenmerkt te worden door overleg, begrip, samenwerking en niet zozeer door strijd, egoïsme en dwang. Verschillen In het rapport wordt erkend dat ondanks dezelfde levens beschouwelijke grondslag, de diverse organisaties verschil lende keuzen (kunnen) wor den gemaakt. „Iedere Con ventspartner behartigt in eer ste instantie de belangen van zijn achterban. Gezien de maatschappelijke samenstel ling van het Convent is het bijna onvermijdelijk dat er verschillende standpunten worden ingenomen. „Het spe cifieke van de Conventspart ners ligt in de combinatie van identiteit en belangenbeharti ging waarbij de belangen rui mer worden opgevat dan al leen het pure eigenbelang; dat belang moet worden geplaatst in het kader van het 'inclusief denken' en handelen". Werken vanuit een spannings veld tussen verbetering van.de eigen positie en waarden zoals naastenliefde, gerechtigheid en rechtvaardigheid wordt ge zien als een opdracht. „Er is hierbij geen principiële tegen stelling tussen eigenbelang en ethisch handelen. Het combi neren van die twee elementen wordt geacht in ieders belang te zijn". In het spoor van Abraham NIJMEGEN In het Bijbels Openluchtmuseum Heilig land Stichting is van 11 juli tot 2 november een expositie te zien over het ontstaan van de drie heilige boeken van de joden, christenen en moslims. Het zijn respectievelijk de Tenach (het Oude Testament), het Nieuwe Testament en de Ko ran. Aan de hand van archeo logisch materiaal en masquet- tes laat de tentoonstelling zien hoe en in welke cultuur de drie heilige boeken ontston den. Met de aartsvader Abra ham is het, aldus de samenstel lers, allemaal begonnen. De maquette van Jeruzalem heeft een symbolische centrale plaats gekregen omdat voor de drie godsdiensten er heilige banden met Jeruzalem zijn. Voor de joden is het de stad van david, voor de christenen de stad van Christus en voor de moslims de stad van Mo hammed. PRAAG Het Tsjecho- slowaakse parlement heeft gisteren ingestemd met een nieuwe gods dienstwet die elke discri minatie op grond van godsdienst uitsluit. Maar een wetsvoorstel dat de teruggave van 197 gebou wen aan religieuze ordes en congregaties regelt, haalde het niet. Een groot deel van de afge vaardigden in de nationalitei tenkamer, een van de twee kamers van het parlement, had de zaal voor de stemming verlaten, zodat het vereiste aantal voorstemmers niet werd gehaald. Vorig jaar stemde het parle ment in met de teruggave bin nen drie jaar van 74 gebouwen aan de ordes en congregaties. De afgelopen maanden bleek de uitvoering van dit besluit tal van praktische bezwaren op te roepen. In de vaak sterk verwaarloosde gebouwen wa ren archieven, bibliotheken, kazernes, partijbureaus of soci ale instellingen gevestigd, die niet zo gemakkelijk in een an der gebouw kunnen worden ondergebracht. Binnen het parlement wordt verwacht dat het wetsvoorstel voor de teruggave van de ge bouwen nog voor het zomerre ces, dat op 19 juli begint, op nieuw aan het parlement wordt voorgelegd. De partijen die het voorstel steunen, zul len de komende dagen probe ren de tegenstanders alsnog tot voorstemmen over te halen. Het is moeilijk op korte ter mijn nog wijzigingen in het wetsvoorstel aan te brengen, omdat er maandenlang inten sief over is onderhandeld BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Oudega c.a.(W) J. Rinze- ma, kandidaat te Soest; te Nieuweroord-Noordscheschut A.J. Sonneveld, kandidaat te Maartensdijk. Beroepen te Wanneperveen-Belt- Schutsloot G. Muilwijk te Parrega c.a. en mevr. E.P. Muilwijk-Huis kandidaat te Parrega( beiden part-time); te Lage Zwaluwe J.A.H. Timmers te Wierden- deelgemeente) die dit beroep heeft aangenomen; Aangenomen naar Beverwijk-Heems kerk drs.J.M.F. Bellwinkel, kandidaat te Amsterdam. Bedankt voor Hoevelaken (toez.) en voor Putten(toez.) W.Chr. Hovius te Katwijk aan Zee. Beroepbaarstelling mevr. E.P. Muil wijk-Huis, kandidaat te Parrega. Gereformeerde Kerken Beroepen te Katwijk aan Zee G.F. Heeneman te Minnertsga, die dit beroep heeft aangenomen. Beroepen te Heemste (als geestelijk verzorger voor bejaardenhuis Kenne- merduln) mevr. H. Atsma, kandidaat te Heemskerk die dit beroep heeft aangenomen. LUNTEREN Afrikaan se christenen moeten meer kansen krijgen om getraind te worden tot zendeling. De theologi sche opleidingen in Afrika zijn veelal niet gericht op zending in andere cultu ren en de culturele ver schillen tussen Afrikanen onderling worden vaak onderschat. Dit was een van de con clusies tijdens een confe rentie van de Afrikaanse Evangelische Alliantie (AEAM) in Lunteren. De consultatie werd deze week gehouden om verte genwoordigers van wes terse zendingsgenoot schappen inzicht te geven in de noden die. er volgens Afrikaanse christenen in hun continent zijn. Adequate training is een pro bleem. Missiologie is nog maar sinds kort onderdeel van het lesprogramma van theologi sche opleidingen, of komt er zelfs in het geheel niet op voor. Bovendien verloopt de uitwisseling tussen Afrikaanse landen moeizaam. Zo werd een Zaïrese docent slechts met moeite geaccepteerd door een bijbelschool in Ivoorkust. Men had liever een Europeaan. Bovendien zijn Afrikaanse christenen zich nog te weinig ervan bewust dat de zendings opdracht ook voor hen geldt, aldus dr. Tokunboh Adeyemo, algemeen secretaris van de AEAM. „Maar ook voor hen geldt dat zij de wereld in moeten gaan." De Afrikaanse deelnemers aan de consultatie toonden zich be zorgd over de groei van de is lam in Afrika. „De islam ont wikkelt een zendingsstrategie, het christendom niet", aldus Bayo Famonure uit Nigeria, secretaris van de afdeling voor zending en evangelisatie van de AEAM. Christenen moeten leren adequaat op de islam te reageren, vond hij. „Waar moslims in de minder heid zijn, is er tolerantie en in sommige gevallen wederzijds respect", aldus Adeyemo. „Waar ze een meerderheid vormen of er bijna evenveel moslims of christenen zijn, is er niet veel nodig voor een confrontatie. Ik verwacht ech ter niet dat het christendom van de kaart geveegd zal wor den, zoals in de zevende eeuw in Noord-Afrika. De kerken zijn nu sterk en vele Afrikaan se christenen zijn bereid te lie den omwille van hun geloof. Famonure gaf een voorbeeld uit Noord-Nigeria, waar al ja ren spanningen zijn tussen christenen en moslims. „Enke le jaren geleden brandden de moslims onze kerkgebouwen af. Maar de christenen kwa men de volgende dag bij de ruïnes bij elkaar en zongen: onze God kan niet verbrand worden. Als gevolg hiervan werden tientallen moslims christen." Behalve training is ook gebed voor de Afrikaanse kerk no dig, zo kwam in de aanbeve lingen van de consultatie naar voren. Het westen kan leren van de Afrikaanse spirituali teit. Gebrek aan geld is een ander groot probleem. Voorts moet gewerkt worden aan ge lijkwaardige relaties met wes terse kerken en zendingsge nootschappen. De Europese deelnemers aan de consultatie erkenden de noodzaak tot nauwere samenwerking en in formatie-uitwisseling. De AEAM is een overkoepe lend orgaan van Evangelische Allianties in 22 Afrikaanse landen. Deze vertegenwoordi gen een kleine tweehonderd denominaties en zendingsge nootschappen. De AEAM heeft behalve een afdeling voor zen ding ook een zeer actieve vrouwenafdeling. Schaduw van Saddam dt Eje Jur: Het Iraakse parlement heeft een wet aanvaard die het men van oppositiepartijen mogelijk maakt, zo heeft mentsvoorzitter Saadi Mehid Saleh gisteren in Baghdf kend gemaakt. Dat klinkt op zich heel positief, maar in w^n kelijkheid is de wet niet meer dan een democratisch saüjtioi waarmee getracht wordt de smerige smaak van de dictati|lijc van Saddam Husyan te verhullen. Op grond van de wet 4 de oppositiepartijen aan strenge regels gebonden, moeten zij de verworvenheden van de revolutie van verdedigen. Die revolutie bracht de Baath-partij van Saddj li Husayn aan de macht en deze lijkt niet van zins die mapag uit handen te geven. 11 Jl HeT openlijke vertoon van macht van de Iraakse dictaA zal, met name in de Verenigde Staten, steeds luider de vr/l doen opklinken wat het resultaat van de Golfoorlog eigenr^ is? Welke overwinning de Amerikanen nu al vele wek - lang vieren? Van alle motieven waarmee president Bush i coalitie ten strijde voerde is alleen de meest directe de vrijding van Kuwayt verwezenlijkt. Hij heeft er ech I nooit een geheim van gemaakt dat zijn bedoelingen veel vpJ der reikten. Wat Bush echt beoogde was de definitieve elij I natie van Saddam als machtsfactor in het Midden-Oost^ maar op dat punt is hij faliekant mislukt. Saddam Husayn steviger dan ooit in het zadel en werpt, tot grote frustrs van Bush, opnieuw een dreigende schaduw over de regio. Iraakse conventionele militaire macht is weliswaar zwaar loor schonden uit de oorlog gekomen, maar niemand kent de olEN vang van Saddams chemische en nucleaire arsenalen. voortdurende pogingen de inspecties van VN-waarnemer?Vei misleiden doen vermoeden dat ten minste een deel van massavernietigingswapens intact is. En dat was precies w£{N om hij als een gevaar voor de vrede werd beschouwd. I Bi SADDAMS uitdagingen aan de VN bevestigen hoe weijh de oorlog de machtsverhoudingen heeft gewijzigd. Zij kP- ken als een echo van het machtsspelletje dat hij opvoerde^ zijn invasie van Kuwayt. Het is een tactiek om te peil waar de grenzen liggen, maar het is ook een aanwijzing hij zich weer sterk voelt en zich niet bedreigd acht dJks eventuele sancties van de VN-Veiligheidsraad. In het vei den heeft Saddam al keer op keer bewezen hoe gevaarlijk1 1 is, als hij zich veilig acht. tc ele Op deze wijze blijven alle voorstellen van de AmerikaP voor een nieuwe orde in het Midden-Oosten voorlopig meer dan retoriek. Zolang Saddam aan de macht is, zaL e] Israëlische premier Shamir altijd een alibi hebben om g jaó duimbreed toe te geven, en zolang dat niet gebeurt, zit pn de rest van het vredesproces muurvast. Saddam is hierif^er andermaal voor president Bush een dilemma geworden, directe aanleiding om militair tegen hem in te grijpen i&ne niet. Verder gaan dan de huidige sancties kan de Veiftge heidsraad bovendien niet. Het enige alternatief zou toch Iziji nieuw offensief zijn. Volgens hardnekkige geruchten is Bl ,.d daar niet afkerig van, maar of hij weer even snel de st#e van andere landen krijgt, is lang niet zeker. Het beste president Bush kan hopen, is dat Saddam Husayn de intei]t tionale gemeenschap blijft uitdagen. Een definitieve afre m; ning met de dictator in Baghdad is, vooral op langere terncte bezien, het minste van twee kwaden. I Helpt olieslachtoffers wordt donateur en zieke eidereenden voor 25 gulden per jaar Rabobank Anjum rek.nr. 34.61.32.134 giro van de bank 913871 De Fugelpits Telefoon: 071 - 122 244. Telefax: 071 - 134 941 Postadres. Postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor. Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Telefax: 070-3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G.- J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. n Herpen (chef). F. Buurman. Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financië A. van Rijn (chef). W. Bunschoten, drs. C. E. Huisman. H. Jansen, drs. J. van Leeuwt Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): K. (tel: 070-3190 815): Haersma Buma. A. van Holstein, Voorbij. R de Roo. drs. K. Verai ija s (chef). G. Ansems. B. Jansma, Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P. van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef). S. Evenhuis. S. Pieterse. Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef). A. de Bruijn. W. Dlekstra. L. Hen P' B. Hermans, J. Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H. Schneider. Iiei I. 070 - 3190 819): T. Kors. L js De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: I de - freelance-medewerkers en -correspondenten In zijn verspreidingsgebied; hisc. - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie. Ln redactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten In Nederlf en België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swlers en11^ M. van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. In 't Hout (chef), H. j wj leveld, D. Hofland, P. Koopman en D. van Rietschoten. h hf - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; j - de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Atheneïte r R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Hearing (Rotje vt B. van Huët (Parijs). M. de Koninck (Washington). H. Kultert (Nieuw Delhi). L F Lindenkamp (Sao Paulo). R. Simons (Londen), drs. R. Vunderlnk (Moskof W Werkman (Jeruzalem). E. Winkels (Barcelona). G. van Wljland (Belgrado) nit F. Wijnands (Bonn). J. Wijnen (Brussel). irtin De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertf°ds en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertalewt ster: M. de Cocq. n 08.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma. tot 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: 18.00 tot 19.00 u 25,70 76,60 294,30 SP „pi 299,30 B warden voldaan. Het abonnementsgeld dient vooruit Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2