5 Verhoging lidmaatschap omroepen van de baan Venetië in Holland Festival Voyager'de juweeltjes op documentaire-gebied Iaagse Zomer begint met wind en zon NST/RTV QeidwQowumt DONDERDAG 27 JUNI 1991 PAGINA 7 nyRO-personeel wil niet ^rder met Wallis de Vries ,VERSUM Een aanzienlijk deel van het personeel |e AVRO vindt dat voorzitter G. Wallis de Vries niet jemd moet worden voor een derde termijn van vijf Dat blijkt uit een enquête die de ondernemingsraad ige week heeft gehouden onder het personeel. Van ruim 280 personeelsleden heeft circa de helft het en teformulier teruggestuurd. Daarvan vindt 92 procent Wallis de Vries niet herbenoemd moet worden tij- ,s de algemene ledenvergadering in september. Vori- veek besloot het algemeen bestuur Wallis de Vries algemene stemmen voor te dragen voor een derde nijn. De directie van de AVRO ondersteunde de rdracht. De OR wees de kandidatuur van Wallis de es af, onder meer omdat hij zich niet sterk genoeg r de AVRO heeft gemaakt tijdens de discussies over toekomst van het omroepbestel. Om te zien of hij rin gesteund werd door de achterban besloot de OR inquête uit te schrijven. Loosdrecht eert Max van Praag AMSTERDAM De jury van de Wessel Ilc kenprijs zal vrijdag voor de eerste keer een nieuwe jazzprijs uitreiken: de Max van Praag Award. De Wessel Ilckenprijs wordt dit jaar voor de negende maal uitgereikt en is een solis- tenprijs waarnaar jonge musici in concoursvorm kunnen meedingen. De jury vond het een zin volle gedachte de naam van de onlangs overle den zanger Max van Praag blijvend aan het jazzconcours in Loosdrecht te verbinden. Van Praag organiseerde als eerste een jazzconcours in Loosdrecht De naar de zanger genoemde prijs is bestemd voor de meest waardevolle be geleider van één van de kandidaten die mee dingt naar de Wessel Ilckenprijs. De stichting Conamus heeft een bedrag van 1000 gulden be schikbaar gesteld voor de onderscheiding. Eregeld Poetry voor Egyptenaar ROTTERDAM Het eregeld van Poetry Interna tional, bestemd voor een dichter die om zin poëzie vervolgd wordt of gevangen zit, is toegekend aan de Egyptische dichter Muhammad Afifi Matar. het eregeld bestaat uit een bedrag van 10.000 gulden. Afifi Matar (1935) wordt beschouwd als een van Egypte's belangrijkste dichters. In 1989 kreeg hij in Egypte nog de staatsprijs voor literatuur, in maart 1991 werd hij gearresteerd omdat hij banden zou hebben met een politieke organisatie van de Baath-partij. De werkelijke reden was volgens Poetry echter dat hij zich publiekelijk uitsprak te gen Egyptische deelname aan de Golfoorlog. In mei werd hij vrijgelaten, volgens Poetry omdat de autoriteiten „lucht van de mogelijke kandidatuur" van Matar hadden gekregen en ongewenste publi citeit wilden voorkomen. Emmylou Harris komt naar Nederland TILBURG Country- zangeres Emmylou Har- ris komt met haar band The Nash Ramblers in september voor zes op tredens naar Nederland. De concerten zijn in Tilburg (Noorderligt, 18 september), Enschede (Muziekcentrum, 19), Groningen (Ooster poort, 20), Nijmegen (De Vereeniging, 25), Noord wijkerhout (De Schelft, 27) en Kerk- rade (Roda Hal, 28). Prins Bernhard krijgt een verjaardagskaart op video HILVERSUM Prins Bernhard krijgt morgen een verjaardagskaart op video aan geboden door de TROS-televisie. Het gaat om gelukwensen van mensen uit de per soonlijke en zakelijke omgeving van de prins. In het dertig minuten durende programma lost mr. Pieter van Vollenhoven een spor tieve ereschuld in aan zijn schoonvader. An- dré van Duin stuurt zijn geestige herinne ringen aan de samenwerking met prins Bernhard in het kader van het Wereld Na tuur Fonds per home-video vanaf zijn va kantie-adres in Aruba. Andere gelukwensen komen van golf-vriend Robbie van Erven, testpiloot en vlieginstructeur 'Jas' Moll en 'Soldaat van Oranje' Erik Hazelhoff Roelf- De Meervaart breidt uit AMSTERDAM Het Cultureel Centrum De Meervaart in Amsterdam zal voor een bedrag van acht miljoen gulden wor den uitgebreid. De uitbrei ding zou halverwege de ja ren negentig klaar moeten zijn. Het aantal stoelen in de huidige grote theater zaal is dan van 450 op 620 gebracht. Daarnaast komt er een tweede nieuw te bouwen theaterzaal met een capaciteit van 200 stoelen. Er komt ook een nieuwe middelgrote film zaal van 117 stoelen. waar hij, geinspireerd door de akoestische mogelijkheden, de meerkorige stijl 'uitvond'. Het Amsterdamse Concertge bouw heeft een akoestiek die zich uitstekend leent voor meerkorige werken. De San Marco-sfeer was gisteren ech ter ver te zoeken in het Con certgebouw tijdens de uitvoe ring van een aantal composi ties van Willaert. De twee groepen van het Nederlands Kamerkoor waren voor de ge legenheid op respectievelijk het linker en het rechter bal kon geplaatst, dirigent Lucas Vis stond op het podium, laag tussen de koren in, met zijn gezicht naar de zaal. Op die manier kwam er van het reli gieuze karakter weinig over. In plaats daarvan klonk alles te steriel en ietwat gekunsteld. De drie dubbelkorige werken van Giovanni Gabrieli die werden gezongen zijn wat minder statisch waardoor de steriliteit minder opviel. Veel geschikter voor de Am sterdamse zaal is Stravinsky's 'Canticum Sacrum' uit 1955 dat geconcipieerd is op de San Marco, maar dan uitsluitend in theorie: de verhoudingen van de delen van de compositie zijn gelijk aan die van de ka thedraal. Lucas Vis leidde het Radio Filharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerkoor hierin met verve. Ook de solis tische bijdragen van tenor Hein Meens, bariton Henk Smit en organist Leo van Doe selaar lieten niets te wensen over. Stravinsky zou blij ge weest zijn met deze uitvoering, ook al vond die niet plaats in zijn lievelingsstad. De vorig jaar overleden Vene- tiaanse componist Luigi Nono gebruikt in zijn 'No hay cami- nos, hay que caminar. Andrej Tarkovskij' zeven instrumen tale groepen. Prachtige mu ziek, maar bijna niet perfect te spelen. Zelfs de duidelijke ge baren van Lucas Vis konden niet verhinderen dat er enkele coördinatie-problemen ont stonden. Het is overigens een raadsel waarom in een Holland Festi val waarin Spanje centraal staat een concert wordt geor ganiseerd dat zo uitgesproken Venetiaans getint is. Voor alle duidelijkheid: Venetië ligt in Italië, niet in Spanje. HET NIEUWE LEVEN VANEEN VERGETEN PROGRAMMASOORT Voyager. Documentaire-serie. Vero- nica-televisie. Nederland 2 om 23.20 uur. Donderdag. Idoor HANS PIËT HILVERSUM Met 'Voya ger' haalt Veronica een schit terende serie in huis. Het gaat ora de aankoop van de juweel tjes op documentaire-gebied, die door de omroep in tweeën vijftig wekelijkse afleveringen op het scherm worden ge bracht. Initiator van de reeks is National Geographic, een genootschap dat al meer dan honderd jaar de exploratie van onze aarde stimuleert en bo vendien een scherp oogje in het zeil houdt bij het behoud ervan. Ontdekkingsreizigers als Henry Stanley en David Livingstone zagen hun Afrika- reizen voor een deel gefinan- cieerd door deze club. 'Voyager' is een serie met een sjieke uitstraling. Dat is mede te danken aan de slechts ach tentwintig seconden durende leader, die door René Gast en Wijnand Ott in opdracht van European Media Support, de bewerkers van de reeks, werd gemaakt. Het toont op een poëtische wijze de wereld als museum, waarbij de kijker heel wat afleveringen nodig zal hebben om te ontdekken wat zich in die nog geen halve minuut precies afspeelt. Dat niet aleen Veronica blij is met dit stijlvolle jasje blijkt wel uit de prijzen. Zo mochten de ma kers de afgelopen maand tro feeën ophalen in Londen, Brussel en Chicago. „Je kunt je voorstellen hoe trots we zijn", laat Ton Okkerse van EMS weten. „Maar wat ik het leukst vind is dat ook de Na tional Geographic zeer geïnte resseerd is in de leader en dat de Duitse televisie hem gaat gebruiken. Met Spanje zijn we nog in onderhandeling". Eigen publiek Volgens Okkerse, die de docu mentaires bewerkte, is er veel tijd besteed aan de vormge ving. „Hij moest aansluiten bij Veronica en hopelijk levert het een bijdrage tot het creeër- en van een eigen publiek voor de serie". Elke aflevering bestaat veelal uit twee tot drie documentai res waarin avontuur, natuur, technologie en het ontdekken van continenten centraal staan. Zo1 wordt in het eerste deel een kijkje genomen op de Tsikuji vismarkt in Tokio, waar dagelijks tweeduizend soorten vis worden verkocht. De markt, ter grootte van een klein vliegveld, blijkt behalve voor handelaren, ook interes sant voor onderzoekers. Zij ge bruiken de markt om de ge zondheid van de wereldzeeën te beoordelen. In dezelfde af levering ook aandacht voor de terugkeer van de eenhoorn in de Arabische woestijn en voor de bewoners van Bikini, die hun idyllische eiland moesten verlaten omdat het proefter- rein werd voor de atoombom. Het grootste deel van de docu mentaires die in de reeks is verwerkt, werd vervaardigd door Central Television, Tur ner Network en Public Broad casting in Amerika. Okkerse: „De laatste dertien zijn nog in produktie, de rest is voorna melijk gemaakt in de periode 1989-1991, hoewel er ook film bijzit uit 1986. Het gaat dus niet om actuele werkstukken maar om tijdloze documentai res, die eigenlijk niets aan kracht hebben ingeboet. Mijn taak was deze juweeltjes te be werken, vooral inhoudelijk en dat heb ik met ontzettend veel plezier gedaan. Je krijgt niet elke dag de kans met zulke prachtige produkties om te gaan. Sommige produktie- teams gaven drie jaar van hun leven voor een paar meter film. Ik heb dan ook nauwe lijks met mijn handen aan de beelden gezeten. Mijn bewer king was vooral van inhoude lijk aard. Ik heb dingen her schreven, er soms een actuele draai aan gegeven en de pre sentator uit de reeks verwij derd". Uitstervend „De vorm van 'Voyager' biedt genoeg ruimte er ook eigeh documentaires in te verwer ken, maar verder dan een eer ste gesprek zijn we nog niet", laat Okkerse weten. „Toch is er in Nederland genoeg moois op dat gebied geproduceerd. Neem een recente produktie als 'Gouddorst' van Joost Kra mer, die door de IKON is uit gezonden. Zo'n film past moei teloos in 'Voyager". „Als ik zo'n serie bekijk, vind ik het jammer dat de docu mentaire in ons land een uit stervende programmasoort aan het worden is. Vooral ook om dat we op dat gebied een be hoorlijke naam hoog te hou den hebben. Maar in een op de rand van het faillissement le vend omroepbestel, is er nu eenmaal geen geld voor. Een documentaire is immers altijd een dure aangelegenheid. Ik zie alleen bij de VPRO in een programma als 'Diogenes' eni ge consistentie. En de NOS doet mooie dingen, maar hoe lang nog. Dankzij het gekra keel rond de nieuwe zenderin deling lijken ze het komend winterseizoen de boot te mis sen. Gunstige ontwikkelingen zie ik bij de KRO, die Fons de Poel 'Special Report' laat ma ken en RTL4, die nu de kijk cijfers binnen zijn, er door middel van de documentaire alles aan doet zijn imago op te schroeven. Maar wat het ma ken van de grote documentai res betreft, lijken we voortaan aangewezen op Engeland en Amerika. Daar is er blijkbaar nog wel geld voor. Misschien moeten we wat meer co-pro duceren. In Nederland lijkt de interesse bij het merendeel van de omroepen echter ver dwenen. Er wordt in elk geval steeds vaker gekozen voor de 'reportage in de actuele sfeer'. Dat kost namelijk minder". Holland Festival: het Radio Filhar monisch Orkest en het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Lucas Vis m.m.v. Hein Meens (tenor), Henk Smit (bas-bariton) en Leo van Doeselaar (orgel) met werken van Nono, Wil laert, Da Mantova, Gabrieli en Stra vinsky. Grote Zaal Concertgebouw Amsterdam, gisteren. Idoor ARTHUR VAN DER DRIFT Venetië: dat zijn punters, wa ter, toeristen, de San Marco met de bijbehorende muziek cultuur... Tegenwoordig laat Madonna zich als een zingende maagd over de Venetiaanse grachten vervoeren, ruim drie eeuwen geleden heerste de Vlaamse componist Adriaan Willaert over het muziekleven van de stad. Hij was 'maestro di cappella' van de San Marco estauratie ilmmuseum sponsored STERDAM Onge- een jaar geleden ht het Nederlands nmuseum in Amster- [i nog twee a drie mil- i gulden nodig te heb- voor de restauratie- •kzaamheden. Een jaar >r blijkt dat bedrag te opgelopen tot een e vier miljoen gul- omdat tijdens de re- tie „allerlei moois" irschijn kwam, dat ouden moest blijven, helft van dat bedrag is engebracht door drie isors en het Prins nhard Fonds. Op 27 ember zal het Film- leum in het geheel ge weerde Vondelpark- iljoen opnieuw open met onder andere e gloednieuwe filmza- angspunt bij de verbou- ïs volgens directeur Hoos camp geweest „om zoveel dijk weg te halen, wat ër hoorde, en zoveel moge- te herstellen, wat werd etroffen". Architect J. Stigt, onder meer bekend de restauratie van de ierkerk in Amsterdam, op die manier een rui en beter toegerust Film- um kunnen creëren. Om- ijdens de verbouwing van r andere d? nieuwe twee- ilmzaal, een prachtig pla- werd aangetroffen, zijn erbouwingskosten hoger komen dan aanvankelijk imd, zo bleek. Het pla- van deze Grolsch-zaal, ilaats zal bieden aan 108 m, is inmiddels gerestau- bestaande filmzaal -de •zaal- wordt op het mo de laatste hand gelegd de inbouw van het art- interieur van één van de bioscopen uit Amster- Cinerama Parisien. DEN HAAG Minister D'Ancona (welzijn, volks gezondheid en cultuur) ziet af van haar voorstel om de omroepverenigin gen te dwingen hun lid maatschapsgeld met 25 gulden te verhogen. In plaats daarvan gaat zij nu met de omroepen praten op welke andere manier zij kunnen helpen om een voorzien tekort van onge veer 125 miljoen gulden per jaar weg te werken. D'Ancona deed deze toe zegging gisteren tijdens een mondeling overleg met de Tweede Kamer. De meerderheid wees haar voorstel vervat in de Pinkster- notitie van de hand om het gat te dichten door de leden van de omroepen 25 gulden meer voor hun lidmaatschap te laten betalen. De bewindsvrouw be nadrukte dat dit bedrag slechts een richtlijn was. De omroe pen mogen wat haar betreft ook hun eigen reserves aan spreken of hun nevenactivitei ten uitbreiden om aan het be nodigde geld te komen. Voor het kabinet is het echter, aldus de minister, „onbespreekbaar" om het Hilversumse gat te dichten met een verhoging van de luister- en kijkgelden. Toch acht zij een verhoging in de „verre toekomst" niet uit gesloten, maar daarover kan pas worden gepraat als alle an dere pogingen om aan vol doende geld te komen mislukt zijn. De minister acht een nau were samenwerking tussen de Hilversumse omroepen onont koombaar. Zij sluit daarbij een fusie tussen bestaande omroep organisaties niet uit. Om het Een wat somber kijkende minister D'Ancona luistert naar de kri tiek op haar Pinksternotitie in de Tweede Kamer. FOTO: ANP CDA-Kamerlid Beinema ge rust te stellen benadrukte D'Ancona wel dat zij een der gelijke verregaande vorm van samenwerking niet zal „af dwingen". „Maar wij willen het wel stimuleren", aldus de minister. Geen garantie Als Veronica en de TROS uit het publieke bestel treden, krijgen zij geen garantie dat zij gebruik mogen maken van één van de bestaande tv-net- ten. Het commercieel maken van één van deze netten kan in de ogen van de minister pas gebeuren als hiervoor duidelij ke objectieve criteria zijn op gesteld. Behalve Veronica en de TROS hebben immers nog ruim veertig andere gegadig den een verzoek bij haar mi nisterie ingediend om com merciële radio- en televisie uitzendingen te mogen verzor gen. De criteria mogen boven dien niet strijdig zijn met de Europese regels. Als Veronica en TROS zich bereid verkla ren het bestel te verlaten, zal dit voor de minister op een „onomkeerbare" wijze moeten gebeuren. De bewindsvrouw zal in dat geval wel een over gangssituatie accepteren, waarbij de twee omroepen sa men één televisie-net beheren, waarop extra reclame mag worden uitgezonden. Tijdens deze periode wordt besloten aan wie het commerciële net krijgt. Als Veronica en TROS in dat geval naast het net vis sen, blijft er voor hen niets an ders over dan via de kabel uit te zenden. Maar dat betekent wel een aanzienlijk verlies aan kijkers. De minister zal in dat geval niet toestaan dat zij te rugkeren naar het publieke bestel. De minister deed nog eens uit voerig uit de doeken waarom zij de vorm van financieren zoals die werd voorgesteld in het Meerjarenplan van de NOS met heeft overgenomen. Volgens haar leidde het plan tot een verdere vercommercia lisering van het publieke be stel, terwijl zij juist een duide lijke scheiding wilde maken tussen publieke en commercië le omroep. Bovendien bestond er tussen de omroepen zélf weinig ver trouwen in Veronica en TROS, die samen op het zoge heten „kostwinnersnet" het geld voor de overige omroepen moesten verdienen. „Ik hou niet van het begrip kostwin ner en zeker niet als die kost winner niet te vertrouwen is. Dan moet je maatregelen tref fen, want een verstandige meid is op haar toekomst voor bereid." D66-woordvoerder Wolffen- sperger kwam tot de conclusie dat het NOS-plan de enige duidelijke oplossing biedt door zijn sluitende financiering. CDA-woordvoerder Beinema wees het NOS-plan af. „Het is ongepast een nonnenklooster te financieren door in een an der deel een bordeel te exploi teren", aldus Beinema. Satellietkanaal De CDA-woordvoerder stelde voor de mogelijkheid van een satellietkanaal voor de kleine zendgemachtigden te laten on derzoeken. Als er straks spra ke is van een omroepbestel met twee publieke zenders en een commerciële, zou een sa tellietzender een oplossing kunnen bieden voor het ruim teprobleem van de overgeble ven publieke omroepen op de twee publieksnetten. tagse Zomer. Met onder ande- z in Motion, Compagnie pour in Zin et les Zizanies, de Izzies Zegveld met de Schouderklop Hopper's Nightmare. Op het Plein. De Haagse Zo- tot en met zondag 30 juni. op deze mooie aan het begin van de sprak de orga- en daarmee hadden hij publiek het geluk dat en plastic jassen iet nodig waren als Zomerkleding. Het be- het zomerfestival alles in de buurt van zag er zowaar uit. de cultuurwet- haar woordje. Zij sprak klimaatverbre- bedoelde daarmee dat kunst van allochtonen Zomer is. geprogram- door de samenwerking Colored Festival. Dat nog steeds denken dat niet kan zonder dat onzin. Wel aange- was haar toezegging dat het zomerfestival de komende jaren op steeds wat meer geld kan rekenen. Het echte begin kwam van de blazers van Jazz in Motion, een nieuwe organisatie die het Nederlands jazzklimaat moet gaan verbreden, zullen we maar zeggen. Het eerste num mer was leuk en een eigen compositie van Maarten Orn- stein, de bewerking van Hol landse hits daarna beviel min der. Met het koor Vokabaal speelde JIM brave versies van Daar waar de molens staan, Goede tijden, slechte tijden en Het Dorp (wel een boeiend in tro), als een soort nieuwe Sky- masters. Beter te genieten was de behandeling die Zoete Lie ve Gerretje kreeg. Daarbij werd het koor wel interessant gebruikt. In de muziek van Zin Zin et les Zizanies was het ook al zoeken naar vertier als in een te goedkoop krentenbrood naar de krenten. Franse chan sons waren door Rogier Pro per van Nederlandse woorden voorzien rond de functies van vooral het onderlijf. Soms even aardig, vooral dankzij de zang van Neel, die gaat voor elke tekst. Met de Izzies, het huisbandje van Ischa Meijer, was de Spiegeltent op de ope ningsdag voor de VPRO. Zomervermaak zoals het hoort werd gemaakt door de Belgi sche Compagnie pour rire: een Middeleeuws spektakel met een verwende prinses, een domme held met een slimme helper, een slechte baron, een duivelse dienares en twee mu zikanten. Compleet met zwe pen, vuurwerk, een begaafde hond, jongleurs, stokgevech- ten, een klassiek verhaal en niet al te subtiele humor. Mooi. Het centrale spektakel van de schemering dat dagelijks aan de voeten van Willem te zien is, heet Hopper's Nightmare. De Hopper die zo eng droomt zal easy rider Dennis zijn, want platinablonde motoren gelen brengen de dansers van Djazzex naar het podium en scheuren tussen de dansen door. Born to be wild, dus. Het zag er erg mooi uit, met fraaie kostuums, maar het was jam mer dat maar een klein deel van het publiek werkelijk ge volgd zal kunnen hebben waar het om gaat in de voorstelling. Hoppers Nightmare werd ge maakt door Glenn van der Hoff en Conny Janssen. Verder kunt u via Peter Zeg veld een schouderklop van God krijgen, wat bepaald een knallende ervaring is. Dan staat het Plein weer vol met De Parade, vermaak in de ten ten als die van Tony Tall, Mi randa en Mevrouw Lips, de gladde sex en de pikante hon denporno van Petit Populair dus. De familie Basovic, vroe ger De Stijle, want... mag na tuurlijk ook niet gemist wor den, evenals illusionisten, het tangodróme, swingende mu ziek in de Orangerie en een le vende jukebox in de Salon des Variété's. Morgen verken ik meer van de Haagse Zomer. DICK VAN TEYLINGEN Ontwerp voor uitbreiding Van Abbemuseum EINDHOVEN Direc- teur J. Debbaut van het Van Abbemuseum in Eindhoven heeft gisteren een voorlopig ontwerp ge presenteerd voor een uit breiding van het museum. Het is een ontwerp van architect Abel Cahen. Met de uitbreiding is vermoe delijk ruim 20 miljoen gulden gemoeid. Onlangs stelde de Eindhoven- se gemeenteraad er 18 miljoen gulden voor beschikbaar. In het plan van Cahen wordt een groot deel van het oor spronkelijke museum gehand haafd. Alleen het karakteris tieke torentje boven de hoofd ingang verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt een vier ver diepingen hoge, naar buiten uitwijkende nieuwbouw. Door de uitbreiding wordt het mu seum drie keer zo groot. Dat is onder meer nodig om de eigen collectie beter te kunnen exposeren. De komende zo mermaanden exposeert het museum een deel van die col lectie. Het accent ligt daarbij op de meest recente aankopen. Daarnaast wordt speciale aan dacht besteed aan het werk van Tony Cragg. De Tsikuji vismarkt in Tokio, ter grote van een klein vliegveld, waar dagelijks tweeduizend soorten vis worden verkocht. FOTO: AP Een van de opmerkelijk uitgedoste deelnemers aan het optreden van Compagnie pour Rire op de Haagse Zomer. FOTO: MILAN KONVALINKA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 7