„Een kerk moet uitstraling hebben" Vaticaan: dialoog met godsdiensten geen luxe COMMENTAAR Veiligheidsvacuüm GEESTELIJK LEVEN/OPINIE ËaidóeSouttMit VRIJDAG 21 JUNI 1991 PU£ CHRISTENEN IN GROEN LINKS RICHTEN EIGEN PLATFORM OP AMSTERDAM Christenen in Groen Links hebben 'De Lin ker Wang', een platform voor evangelie en politiek, opgericht. Het nieuwe platform geeft een eigen blad uit en hoopt bijeen komsten te organiseren waar progressieve christenen elkaar kunnen „ontmoeten, sterken en inspireren". „Links, bijbels en uitdagend" wil het nieuwe platform zijn, zo bleek gisteren bij de presentatie in Amsterdam. De naam 'De Linker Wang' verwijst naar de Bergrede van Jezus: Als iemand u op de rechterwang slaat, keer hem dan ook de andere wang toe. Van. de aanvankelijke naam 'Evangelisch Radikaal Forum' is afgezien, omdat die te pretentieus zou kunnen overkomen. Het initiatief is genomen door de EVP, een van de partijen die is opgegaan in Groen Links. 'De Linker Wang' hoopt de discussie met het CDA niet uit de weg te gaan. In haar eerste nummer roept zij „kerkmensen" op de traditionele band met deze christelijke partij kritisch tegen het licht van het Evangelie te houden. „Is wat doorgaat voor christelijke politiek niet te veel verslingerd geraakt aan de macht?" De deugd is zichzelf tot beloning Joods protest tegen 'shoah-business' in Auschwitz PARIJS Leegstaande barakken op het terrein van het voormalige con centratiekamp Auschwitz in Polen zijn sinds onge veer een jaar verhuurd aan bedrijven, zo blijkt uit borden die op de gevels zijn aangebracht. Boven dien wordt nauwelijks haast gemaakt met de ver huizing van de karmelie tessen uit het kamp. Met deze boodschap keerde Serge Cwajgenbaum, secreta ris-generaal van het Europees Joods Congres, in Parijs terug van een bezoek aan Ausch witz. De nieuwe voorzitter van het Congres, Jean Kahn, maakte zich vervolgens goed kwaad over „de Shoah-busi ness" op het door UNESCO tot monument verklaarde terrein. Volgens Cwajgenbaum gebrui ken textiel- en bierfabrieken de gebouwen als opslagplaats. Onmiddellijk na de ontdek king ervan heeft hij in War schau protest aangetekend bij de Poolse autoriteiten. Advi seur Ribitski van president Walesa heeft begrip getoond voor zijn verontwaardigde re actie en beloofd alles in het werk te stellen er zo snel mo gelijk een eind aan te maken, vertelde Cwajgenbaum. Niettemin is men er niet hele maal gerust op. De beloofde verhuizing van de karmelie tessen uit het kamp verloopt uiterst traag. Er is inderdaad begonnen met de bouw van een centrum buiten het terrein van het voormalige concentra tiekamp, maar de nonnen zit ten nog steeds waar ze zitten. Cwajgenbaum verwacht niet, dat er voor de herfst - als er in Polen verkiezingen worden gehouden - nog veel schot in die verhuizing komt. LEIDSE PREDIKANT ALBLAS: LEIDEN Toen hij vier jaar geleden naar Leiden kwam als predikant van onder andere de binnen stadgemeente, trof ds. Ad Alblas (39) een kleine, vergrijsde gemeenschap aan. Dit was voor hem aanleiding om te zoeken naar nieuwe mogelijkhe den om de kerk te laten bloeien. ,,Ik vind dat een kerk uitstraling moet heb ben, karakter, en ergens voor moet staan. Ik vind het niet inspirerend om daarover te praten, zonder tegelijkertijd tot initiatie ven te komen". „Toen ik kwam trof ik een kleine binnenstadgemeente aan met weinig uitstraling. In de provincie bestaan ook klei ne gemeenschappen, maar die mensen délen-ook alles met el kaar. In de stad is dat anders, daar zegt men elkaar 's zon dags om 11 uur voor de hele week weer gedag. Maar de Hooglandse kerk, dié trok me. Als ze je zo'n beroep aanbie den, met zo'n kerk, dan ben je verkocht", licht ds. Alblas zijn komst naar Leiden toe. „De Hooglandse kerk is een prach tig gebouw. Vroeger stond de kunst in dienst van de religie en die mix is in de Hooglandse kerk duidelijk aanwezig. Ik geniet er van om dat te bekij ken en ik heb me afgevraagd of we dat spoor, die mengeling tussen kunst en religie, niet weer kunnen oppakken. In een gesprek met onze organist Joop Brons hebben we de mo gelijkheden bekeken. We heb ben een goede cantorij en daaruit ontstond het idee voor het organiseren van de Even songs". De Evensong is een avond dienst naar Engels model, met een harmonisch evenwicht tussen overdenking en mu ziek. „Muziek is een expressie vorm voor geloof. De bedoe ling van de Evensongs is om door middel van de combinatie religie-kunst de drempel te verlagen voor mensen om in de kerk te komen. We willen zo de bekendheid van de kerk vergroten". Cursus Met zijn komst heeft ds. Alblas nieuw leven geblazen in de commissie Bijzonder Ker kwerk. Eén van de activiteiten Ds. A. Alblas, voor de Hooglandse kerk in Leiden van de commissie is een cursus bijbelse kernwoorden. Deze cursus is een direct uitvloeisel van de Evensongs. „We von den eigenlijk dat we niet al leen maar moesten luisteren naar muziek en overdenking, maar dat we er ook iets van moesten léren. Als logisch ge volg hebben we toen een cur sus opgezet". Met enige verba zing constateert Alblas dat er inmiddels honderd mensen aan de cursus hebben deelge nomen. „De deelnemers ko men uit verschillende kerken, en zelfs van buiten de kerken. Er was iemand die tegen me zei: 'Ik weet niet wat het christendom inhoudt, maar ik kom maar 'ns kijken'". En thousiast voegt hij er aan toe: „Kijk, dat bedoel ik nu!" Een nieuw initiatief van de commissie Bijzonder Ker kwerk is de Hooggetijden. Dit zijn korte diensten van een kwartier, die iedere zaterdag in de zomer om half drie geor ganiseerd worden. „We wilden een kort moment van stilte, muziek en overweging organi seren, en daarmee mensen die binnen komen lopen de kans bieden om meer te zien en te horen dan een lege ruimte. De markt is heel dichtbij, en we gokken er op dat het winke lend publiek even tot zichzelf wil komen". Ds. Alblas noemt de Hooggetijden 'bijzonder oe cumenisch'. Er wordt deelge nomen door de pastors van de gereformeerde, hervormde, doopsgezinde, rooms-katholie- ke en lutherse kerken. 'Kerkje spelen' Ad Alblas studeerde theologie in Utrecht. Tijdens de laatste fase van zijn studie ging hij evangelisatiewerk doen in Amsterdam, de stad waar hij nadien ook acht jaar predikant is geweest. „Ik heb allerlei on conventionele dingen gedaan. Ik ben betrokken geweest bij Youth for Christ, ik heb evan gelisatie- en recreatiewerk ge daan op campings en gepro beerd goede activiteiten te or ganiseren. Op een gegeven moment was ik de hele week kerkje aan het spelen. Ik heb er daarbij wel aan vast gehou den mensen de volledige vrij heid te laten of ze al dan niet met je willen communiceren. Je moet je niet opdringen, en mensen niet in hun privé-situ- aties storen. Niemand zit te wachten op een eenmalig brengen van de boodschap, maar wel op bijvoorbeeld een luisterend oor. Ook heb ik veel met jongeren gewerkt. Ik ben afkomstig uit de protes tants-orthodoxe sfeer, en daar is een bloeiend jeugdwerk". Oecumene Ds. Alblas noemt het 'min of meer toeval' dat juist de jonge ren naar de binnenstadsge meente komen. „Ach", zegt hij, „dat komt door van mond- tot-mond reclame. Ik heb vijf tig belijdeniscatechesanten ge had, maar die zijn eigenlijk vanzelf gekomen. Ik heb wel een goed contact met jongeren, ja. De jongeren nemen ook steeds meer verantwoordelijk heid op zich. Ik vind het posi tief dat je, ondanks dat je ta melijk hoog-liturgisch bezig bent, toch contact met jonge ren kunt hebben". FOTO: STEPHEN EVENHUIS De oecumene is in de zondags diensten in de Leidse binnen stad ver gevorderd. De her vormden en gereformeerden houden gezamenlijk dienst, in toenemende mate gevolgd door de Lutherse kerk, die eens per maand meedoet. Ds. Alblas is blij met deze ontwik keling. „Ik sta achter de oecu mene, het is een geloofsartikel van me. Ik gelóóf in de een heid. Toch moet je als kerk je verscheidenheid niet prijsge ven. Je zou moeten kunnen zeggen: 'dit wel en dat niet'. Oecumene is geen zaak van 'kerkstructuren. Een kerk zon- •der structuur is als een plum pudding. Maar het gaat om het gelóóf. Dat wat jij gelooft moet je kunnen herkennen in ande ren. Immers, 'Alle volken zijn mijn discipelen' en deze vonk van geloof moet verbreid wor den over de hele wereld". Het toenemend individualisme ziet ds. Alblas als een ver zwakking van de kerk. „Gelo ven los van de gemeenschap, daar heb ik moeite mee. Sa menkomsten heb je als kerk nodig om aan de wereld te la ten zien wat geloven betekent. Wij lijden aan gemakzucht. Zo van: Als het slecht weer is gaan we niet naar de kerk". Fel: „Maar het vuur van pink steren moet voortgaan, door de eeuwen heen". Hij krabt na denkend door zijn baard. „Kijk, bij ons thuis is de lijn duidelijk. Op zondagmorgen gaat dit huis naar de dienst, de kinderen ook. Ik moet zeggen dat ik ook nooit tegenzin merk bij de kinderen. Van mij mo gen ze zaterdagavond op stap, maar zondagmorgen gaan we naar de kerk. Punt". Teamleider Ds. Alblas voelt zich terdege herder van zijn gemeenten. „Ik ben eigenlijk één van de teamleiders hier. Democratise ring is belangrijk om ieder te laten delen in de verantwoor delijkheden en ieders moge lijkheden een plaats te geven ih het geheel; juist terwille van dat proces moet iemand de leiding hebben. De juiste mensen op de juiste plaats is voorwaarde voor een vrucht baar samenleven in de kerke lijke gemeenschap". Denkt even na: „Merkwaardig genoeg heb ik wel het gevoel dat ik meer 'dominee' gewor den ben. Vroeger was ik ge woon Ad. Het zit ook niet in m'n huid, maar in de functie. Als ik thuis in m'n zwembroek loop, voel ik me geen dominee. De kracht van het ambt is, dat je heel dichtbij mensen bent, maar toch afstand kunt bewa ren. Het ambt beschermt je er voor om te zeer als vriend overal bij betrokken te wor sen". Het frisse beleid van ds. Alblas heeft de binnenstadgemeente geen windeieren gelegd. De dominee zag zijn gemeente groeien met honderd leden. „Tja, ik vergelijk het wel eens met een verdorde plant die een druppel water krijgt. Die plant fleurt onmiddellijk op. Zo is het ook met de binnen stadgemeente gegaan. We zijn als gemeente werkelijk opge fleurd. We hebben meer zelf vertrouwen en kleur gekre gen, ook door de jongeren. We hebben nu wat te vertellen". In de toekomst hoopt ds. Al blas met zijn Hooglandse kerk een rustpunt te worden 'voor vogels van allerlei pluimage'. „De traditie moet blijven weerklinken. We leven na tuurlijk midden in de moderne tijd, maar we moeten zo dicht mogelijk leven bij wat ons is overgeleverd. We moeten de stilte creëeren die gezocht wordt. Een rustpunt zijn in een jachtige tijd". VATICAANSTAD De dialoog met andere gods diensten is geen luxe-arti kel voor een handjevol theologische specialisten, maar een noodzaak voor de hele Rooms-Katholieke Kerk. Dit staat in het do cument 'Dialoog en ver kondiging' dat donderdag in het Vaticaan werd ge presenteerd. Alle 900 miljoen rooms-katho- lieken moeten niet slechts met 650 miljoen andere christenen het gesprek zoeken, maar ook met 850 miljoen moslims, 700 miljoen hindoes, 315 miljoen boeddhisten, 320 miljoen con- fucianisten, 18 miljoen joden en 110 miljoen aanhangers van de nieuwe godsdiensten. Het document vraagt van alle katholieken „een open en po sitieve houding" tegenover an- dere godsdiensten. Zo kunnen zij ontdekken dat „God zich op een bepaalde manier ook ma nifesteert aan de volgelingen uit andere religieuze tradities". De dialoog kan vooroordelen helpen overwinnen en de kijk op de inhoud van andere gods diensten verhelderen. Het rapport - een gezamenlijk produkt van de pauselijke raad voor interreligieuze dia loog en de congregatie voor de evangelisatie der volkeren, verwijst naar de ontmoeting tussen de wereldgodsdiensten in Assisi (1986). Paus Johannes Paulus II onderstreepte daar de betekenis van de dialoog, maar benadrukte ook dat de kerk de plicht heeft om het Evangelie te verkondigen. Verkondiging is „een heilige taak" van de kerk die nooit verwaarloosd mag worden. Interreligieuze dialoog en ver kondiging van het Evangelie zijn beide „rechtmatig en noodzakelijk", maar niet uit wisselbaar, stelt het document. „Het zijn authentieke elemen ten van de kerkelijke evange lisatie-opdracht." BEROEPINGEN Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Dalfsen T. Wendt te Bunschoten-Oost; te Vrouwenpolder A.G. Bruljn, kandi daat te Kampen; Zutphen L. Sollle te Resten oudste Nederlandse klooster opgegraven SUSTEREN De Rijks- dienst voor het Oudheid kundig Bodemonderzoek heeft bij opgravingen in het Limburgse Susteren resten van het oudste klooster van Nederland ontdekt, zo heeft de pro vinciaal archeoloog van Limburg drs. H. Stoepker gisteren bekendgemaakt. Het klooster werd kort na het jaar 700 gesticht en in 882 door de Noormannen verwoest. La ter werd het herbouwd en be woond door adellijke vrou wen. In de Franse tijd werd het klooster volledig gesloopt. De vondsten bestaan uit paal- sporen van het oudste houten klooster plus funderingen van stenen muren van latere ge bouwen. Verder is een groot Middel eeuws riool met beerput aan getroffen waarin zich kostbaar glaswerk uit de 17de eeuw be vond. Uit graven binnen de kloostermuren zijn tevens ske letten van aldaar in de Mid deleeuwen begraven monnik ken opgegraven. Die skeletten, aldus drs. Stoepker, verkeren nog in zeer goede staat. Interessant noemt hij ten slotte nog de vondst van een zil veren munt uit 850. De opgra vingen waarbij ook nog voor werpen van metaal en aarde werk uit de Middeleeuwen zijn gevonden, zijn in maart Overzicht van de restanten van het oudste klooster van Nederland. FOTO: ANP begonnen in het kader van de bestaande Abdijkerk uit 1050 schatting een maand zullen de herinrichting van de stadskern aan een nader onderzoek is opgravingen beëindigd wor- van Susteren waarbij de nog onderworpen. Over naar den. ie< ce Hoe kan de veiligheid van de zich pas aan Moskoi^^ stelde Oosteuropese landen worden gegarandeerd ieej wellicht de meest dwingende vraag waarmee de Wa van de 35 CVSE-landen, die woensdag en gisteren j kee hebben vergaderd, zich zien geconfronteerd. He|®ke Oosteuropese landen zelf die hebben ingezien dat politieke omwentelingen van de afgelopen twee jaj soort veiligheidsvacuüm terecht zijn gekomen. Het 1 ecje Pact is uiteengevallen. Polen, Tsjechoslowakije en I llijr en in mindere mate ook Roemenië en Bulgarije zijrers volg daarvan in een gat gevallen dat militair noch prt- dichten valt. Intussen is wat als 'de veiligheidsbehoatef de betreffende landen wordt aangeduid, zeer groot. schillen en etnische spanningen kunnen lokale c br veroorzaken, waarin de Oosteuropese landen genstel< kunnen worden meegesleept. vei noel t-v heic JJE kwetsbaarheid van Oost- en Midden-Europa v wc vergroot door de zwakke democratische structuum m landen in die regio. Intussen genieten de Oosteuro t ei den geen enkele militaire bescherming van buitena vaJ toereikendheid van hun eigen legers maakt hun tot; mj loosheid in geval van een conflict daarom nog schr jn Toch zijn de betreffende landen minder bang voor h leid problemen dan voor die welke de Sovjetunie kan b ken. De spanningen in dat land hebben de gevoener machteloosheid in Oost-Europa sterk doen toenemi |a^ hoe moeten die landen zich opstellen als steeds mej. blieken zich van de unie losmaken? Wat moeten de en lige Sovjet-satellieten doen als de conservatieve krals. met name het Rode Leger nog meer van zich doen w en een gevaar gaan vormen voor de positie van Gorbatsjov? En wat te doen als de ontwapeningsbc gen tussen Oost en West opnieuw in het slop raken iee] vo In feite kan alleen de Conferentie voor Veilighei aPf menwerking in Europa (CVSE) enige zekerheid aai,g"c den in Midden- en Oost-Europa geven. In de CVSE,er dialoog tussen alle Europese naties gaande worden gen c kunnen collectieve veiligheidsafspraken worden geiitwi kunnen preventie- en conflictbeheersingsmechani werking worden gesteld. In Berlijn is de afgelope.f evenwel ook pijnlijk duidelijk geworden dat het su r de CVSE in belangrijke mate van Moskou afhanj jd Sovjetunie tot democratisering en economische her gen bereid, dan leidt die houding vrijwel automatiscl spanning en dus tot een verhoogde veiligheid. Maar kou steeds verder wordt verlamd door interne twij^ gebrek aan hervormingszin, het nationaliteitencoif het eigenmachtig optreden van de legertop, dan stagifern CVSE-proces en wordt de nieuwe ordening van Emiooi een verdere toekomst verschoven. ;eei jn a In die situatie blijft het veiligheidsvacuüm waarin Lja europese landen zich bevinden bestaan, al zijn er aj'ng gemaakt over de manier waarop in korte tijd CVSE-jJ. 1 raad kan worden gehouden. Overigens kan een varbe staten dat beraad ook weer snel torpederen. De Oost£ landen kunnen, zo is hen verder te verstaan gegevjtste lid van de NAVO worden. Ze kunnen de blik ook nj/0o: richten op hun voormalige 'beschermheer', de So noi Geen wonder dat er in CVSE-kringen steeds meer ^aai opgaan om de Oosteuropese landen dan toch maar dig de EG binnen te loodsen. In dat geval zijn ze doo van een sterke economische band aan West-Europn s1 den. Die band kan wellicht voorkomen dat Moskou -Ü gi EG om economische redenen hard nodig heeft - wachte dingen doet in de richting van zijn voormaliP" lieten. Op die manier kan de EG, juist omdat ze geen u karakter heeft, de Oosteuropese landen onder een ve sparaplu plaatsen die door het Westen omhoog word - den. Dat is precies datgene waar leiders als Vaclav I Lech Walesa met zoveel nadruk om hebben gevraaj AT £eidóeSou/to/rii Uitgave: Westerpers bv (behorende tot Sijthoff Pers bv). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Telefax: 071 - 134 941 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Lelden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Telefax: 070-3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G.- J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. vai E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. L Hh n Wees (chef), G. Ansems, B. Jansmj Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P. van Vel Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. f Redactie-se 9 (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten In zijn verspreldlngsgebij - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pi redactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten en België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. SwifT™ M. van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't H< leveld, D. Hofland, P. Koopman en D. van Rietschoten. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus: - de volgende correspondenten In het buitenland: S. Akkerman (Praag'1 drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (At R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Heeringl B. van Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw C F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderlnk W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belg; zr F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusleveje publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. I r: M. de Cocq. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op n tot 15.00 uur. per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal i 08.30 tot 17.00 u i 18.00 tot 19.00 u 25,70 76,60 294,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3! Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2