'i, ,/akbonden bepleiten ïogere omroepbijdrage £«idóc6otnmtt Tilburg krijgt groot museum uit erfenis L ERHOGING LEDENGELD FUNEST VOOR OMROEPEN' x van Praag fCjs visite ert je VARA 'Ein Abend In Wien is blauwdruk van 'Pandora' RAI-Concert op 15 juni Niet meer geld voor Veronica Folkloristisch Danstheater gaat voort op ingeslagen weg Tevredenheid bij omroep over bereikt cao-akkoord Voetbal UNST/RTV DINSDAG 11 JUNI 1991 PAGINA 17 tonist Cas Oosthoek leerleden e]ielle aan den ijssel /on lianist Cas Oosthoek is gisteren ;er( 70-jarige leeftijd overleden in woonplaats Capelle aan den jjl. Oosthoek speelde in het tbeluisterde radioprogramma s'" Bonte Dinsdagavondtrein' en ®ielens van Dorth wipt even bij u Hij componeerde ook de mu- voor veel liedjes van Hens van |t. Hij begeleidde verder veel ers en zangeressen van het po- 're genre en tevens goochelaar Kaps. Oosthoek was de com- it van 'Dan moet je m'n zuster waarmee Ria Valk in de ja- zestig een grote hit scoorde, hoek was ongeveer een halve actief als pianist. Stadspenning voor Haagse Kunstkring DEN HAAG De 100-jari- ge Haagse Kunstkring (HKK) heeft de stadspen ning van de gemeente Den Haag gekregen. Cultuurwethouder mevrouw Ans van den Berg reikte de penning onlangs uit bij de opening van de ledenten toonstelling, die de HKK heeft georganiseerd ter gele genheid van het eeuwfeest. Een deel van de kunstwer ken hangt in het gebouw van de HKK aan de Denne- weg, de rest in galerie Inkt aan de Prinsegracht. De ten toonstelling is tot en met 30 juni te bezichtigen. TILBURG Van de nalatenschap van zakenman en industrieel mr. J. de Pont zal in Tilburg een leegstaande textielfa briek worden omgebouwd tot museum voor beeldende kunst. Het De Pont Centrum zal in het vooijaar van '92 worden geopend. De De Pontstichting die zich over de er fenis ontfermt, heeft haar oog laten val len op de voormalige weverij Thomas de Beer aan het Wilhelminapark. Van het complex zal in totaal 6000 m2 wor den ingericht als museum, gastateliers voor kunstenaars, een bibliotheek en een leeszaal. De stichting is al enkele ja ren bezig met het aanleggen van een verzameling die volgens directeur H. Driessen zal bestaan uit „hedendaagse kunst van hoge kwaliteit". Een collectie die het gezicht van het museum zal be palen en dus langdurig vertoond zal worden. „Wij willen niet van de ene in de andere wisselende tentoonstelling vallen", aldus Driessen. Hoeveel geld de De Pontstichting be schikbaar heeft, wil Driessen niet zeg gen. Toen mr. J. de Pont in '87 overleed heeft hij laten vastleggen dat een groot deel van zijn fortuin in beeldende kunst moest worden geïnvesteerd. De onder nemer verdiende zijn miljoenen onder meer met het importeren van Mercedes- sen. Hij is geboren en gestorven in Til burg, maar had verder geen band met de voormalige textielstad. De keuze voor Tilburg heeft volgens Driessen al les te maken met de voor handen lig gende leegstaande weverij „met haar formidabele lichtval". Tremaine-collectie wordt geveild NEW YORK Een van de be roemdste schilderijencollecties van de Verenigde Staten, de Tremaine- collectie, zal in november worden geveild bij Christie's in New York. Tot de 49 schilderijen die onder de hamer komen behoren onder ande re Fernand Legers 'Le Petit-dejeu- ner' en Jasper Johns' 'Device Cir cle'. Ook werken van Robert Delau- nay, Piet Mondriaan, Juan Gris en Georges Braque behoren tot de col lectie en zullen op 5 november in veiling worden gebracht. Christie's verwacht dat de schilderijen meer dan 35 miljoen dollar zullen opbren gen. Verwacht wordt, dat Le Petit- dejeuner tussen de 8 en 10 miljoen dollar zal opbrengen. Chagall Beurs voor mediakunstenares LEIDSCHENDAM De media- kunstenares Petra Barberini uit Wales mag voor maximaal 30.000 gulden gaan studeren. Zij won de jaarlijkse beurs van de Chagall Holding, een grote horeca-onderne- ming die daarvoor een fonds bij het Prins Bernhard-fonds heeft onder gebracht. Het Prins Bernhard- fonds doet ook de selectie voor de Chagall Beurs. In haar werk maakt Barberini gebruik van multimedia le technieken, waaronder laser projectie. Barberini, die al een op leiding volgende aan de Akademie voor Beeldende Kunst en Industrie in Enschede, gaat de beurs beste den in Schotland, aan het Duncan of Jordanstone College in Dundee. derei STERDAM De be- n van de bonden van Hloeppersoneel willen de vakcentrales FNV !NV zich sterk maken een verhoging van omroepbijdrage. Vol de bonden is dit no- om de publieke om- een „stevige finan- uitgangspositie" te :haffen. donderdag gepresenteer- ta over de toekomst van igiublieke bestel pleit minis- D'Ancona van welzijn, gezondheid en cultuur een verhoging van het lidmaatschapsgeld van de om roepverenigingen. De omroep- bonden noemen dit echter een „volstrekt door de tijd en maatschappelijke ontwikkelin gen achterhaald idee". Verlies De bonden vrezen (evenals de omroepen zelf) dat een verho ging van het lidmaatschaps geld zal leiden tot een verlies van „tienduizenden"leden. Als dat gebeurt blijft het publieke bestel worstelen met het „alles verlammende financieringpro bleem", aldus de bonden. De bonden wijzen er op dat de omroepbijdrage in Nederland hoort tot één van de laagste in Europa. Het CDA-kamerlid Beinema zei vorige week don derdag dat hij zijn fractie zal voorstellen de omroepbijdrage te verhogen. Ook hij liet we ten weinig gelukkig te zijn met de plannen voor verho ging van de lidmaatschapsgel den. De federatieraad van de FNV heeft zich maandag nog niet definitief uitgesproken over de vraag of de omroepbijdrage omhoog moet. Dit omdat de gevolgen van een verhoging voor met name de laagstbe taalden nogal ingrijpend kun nen zijn voor het netto-inko men. Gewicht !,Om die reden wil de FNV ook veel gewicht toekennen aan andere financieringsmoge lijkheden", aldus de federatie- raad. De vakcentrale zegt ove rigens dat het verzoek om ver hoging van de omroepbijdrage aansluit bij de algemene op stelling van de FNV dat voor essentiële voorzieningen en verbeteringen daarvan ook be taald moet worden. De FNV zegt verder dat het niet voor de hand ligt om de lidmaatschapbijdragen van- de omroepverenigingen te verho gen om het publieke bestel te financieren. De vakcentrale ondersteunt het pleidooi voor versterking van de publieke omroep „van harte". Ruffin Hij werd beschouwd als een van de mensen die de zwarte platenmaatschappij Motown zijn stem gaf. David Eli Ruffin, een van de zangers van The Temptations, werd gisteren onder groot eerbe toon begraven. De vijftigjarige zanger overleed vorige week aan een overdosis drugs. Stevie Won der, hier zingend achter de kist, was een van de vele bekenden uit de wereld van muziek en amu sement die gisteren in Detroit de laatste eer bewezen aan Ruffin. foto: ap ERSUM Van Praag zijn carrière indertijd een amateur-auditie FF ook ga n jec% VARA de eerste prijs men te hebben met een ie van Louis Davids. as in 1936, en die eer ijs bestond uit een ei- itzending op de radio, tv-loze tijdperk het invloedrijke medium at moment. im van de joodse volks- keerde daarna elke ,r erug tijdens de vrijdagse -uitzendingen en werd iitekaartje van. de (toen Dcialistische omroep, oorlog dook Van Praag in Boskoop. Na de oor- 'rvatte hij zijn carrière eker1^0 Herrijzend Neder- Hn later opnieuw bij de Daar trad hij onder ttaii 'P *n rechtstreekse uit- gen, begeleid door het lide orkest The Ram- n Accordeola onder lei- 'an Jan Gorissen. Zijn rit'èit viel onder meer af een enquete van ;n veelgelezen blad 'Tu- ines', waarvan de lezers aarzeling Van Praag te verkiezen boven de )k niet kleine Benjami- li. 'tistieke carrière beein- fan Praag al in 1964. Hij Ouit de krant vernemen VARA geen prijs meer op zijn medewerking, lat ook al Theo Uden n van The Ramblers, e hij veel samenwerkte, verkomen. Van Praag de grammofoonplaten- in, en opende enkele aken in Amsterdam, ger werd daarnaast ac- een totaal ander, ook em nog onbekend ter- it van de jazz. Hij orga- e in Loosdrecht het be- Loosdrecht Jazzcon- vaar tal van grootheden azzwereld hun opwach- ïaakten. Het concours daarnaast als kweekvij- ingtor een hele generatie ïban lnc'se jazzmusici. Van maakte nog wel enkele die voornamelijk dien- eerbetoon aan de grote andse liedjesschrijvers lis Davids, Jean Louis en Dirk Witte. In 1964 i gehij voor zijn inspan- v,i voor het Nederlands lent de Gouden Harp Stichting Conamus. TWEEDAAGS POPMUZIEK-FESTIVAL IN ROTTERDAMSE DOELEN Idoor HANS PIËT ANTWERPEN Met een persconferentie in een Ant werps zwembad kondigde Double You, het kleine broer tje van concertpromotor Mojo, gisteravond 'Ein Abend In Wien' aan. Dit twee dagen du rende festival voor nieuwe popmuziek wordt op 31 augus tus en 1 september gehouden in de zalen van de Rotterdam se Doelen. ID-TV maakt in op dracht van de NOS opnamen van het festijn die in een ne gentig minuten durende com pilatie op 9 september zullen worden uitgezonden. De VARA en VPRO zijn ook aan wezig en maken radio-opna men, die op een later tijdstip zijn te beluisteren. 'Ein Abend In Wien' is irï principe een blauwdruk van 'Pandora's Music Box' die in de jaren 1983-1985 nieuw^ stromingen en groepen een kans bood zich aan een groot publiek voor te stellen. Deze keer is het initiatief echter niet afkomstig van Mojo Con certs maar van de Stichting Collectieve Promotie Geluids dragers (CPG) uit Haarlem, die het grootste deel van de zeveneneenhalve ton aan kos ten op tafel legt. Op die ma nier hoopt de CPG zijn schou ders te zetten onder een stevi ger promotie van de nieuwe popmuziek naar het platenko pend publiek. De bedoeling is dat 'Ein Abend in Wien' straks tussen de vijf entwintig en dertig groepen in de Doelen herbergt. Het pro gramma, waarin geen echte rode draad is te ontdekken, maar dat in principe aan alle huidige stromingen onderdak biedt, is echter nog niet hel maal rond. Mede-organisator Berry Visser: „We willen nog wat plaatsen ophouden voor van belang zijnde groepen, die zich op het laatste moment aandienen". Pan-Europees De organisatoren lieten gister avond met nadruk weten dat 'Ein Abend In Wien' geen pan-Europees festival is. Ber ry: „We hebben voor een pre tentieloze programmering ge kozen. Dat komt deels omdat we na afloop niet met een eindrapport naar WVC of de gemeente Rotterdam hoeven om onze subsidie te verant woorden. We krijgen namelijk geen subsidie. Daarbij komt dat er van enige vooruitgang in de popmuziek geen sprake is op dit moment. Wat dat be treft was 'Pandora' een festi val voor de popliefhebber als pionier, met 'Ein Abend In Wien' zou dat niet eens kun nen". Het festival laat niet alleen groepen optreden, maar heeft ook een aantal sprekers uitge nodigd zoals Jeffrey Lee Pier ce, Ice T, Lee Ranaldo, Henry Rollins, Annie Sprinkle en Lydia Lunch. Groepen die in de verschillende zalen stro mingen als dance, doom, hard core, rap en pop vertegen woordigen zijn onder anderen Charming Children, De La Soul, Eton Crop, Into Paradise, James, Freedy Johnston, Ma nic Street Preachers, Miranda Sex Garden, Bob Mould, Qua- zar, Violent Femmes, Sonic Youth, Chapterhouse en Won- derstuff. Accent Om de Doelen het 'Ein Abend in Wien'-accent mee te geven wordt de Grote Zaal omge doopt tot Heldenplatz, heet de Kleine Zaal straks Trabanthal- le, wordt de Feestzaal Ball- haus, de Gehoorzaal Manege en de Flipse Zaal Schinkenpa last. Berry Visser: „De Doelen is dé lokatie voor zo'n feest. Het enige probleem dat we hadden, was het aantal nog be schikbare dagen. Meestal zijn zulke zalen drie jaar van te voren volledig volgeboekt, nu waren er nog vier dagen open. De mogelijkheden die we nog hadden, was op 4 en 5 mei, wat we om begrijpelijke rede nen niet hebben gedaan, en 31 augustus en 1 september. Ge volg is dat de eerste dag van 'Ein Abend In Wien' samen valt met het gratis toegankelij ke Metropolis Festival (van 14.00 tot 21.30 uur) in het Rot terdamse Zuiderpark. Ik wil benadrukken dat het hier gaat om een ongelukkige samen loop van omstandigheden". James Brown terug De King of Soul is terug. James Brown gaf gisteren in Los Angeles zijn eerste concert sinds zijn vrijlating uit de gevangenis. Drie uur lang vierde de Amerikaanse ster zijn terugkeer in de maat schappij, in een concert dat rechtstreeks werd uitgezonden door een Amerikaanse kabelomroep. Brown is binnenkort in Nederland te zien, tijdens het North Sea Jazz festival, waar hij op 10 juli optreedt. foto: ap AMSTERDAM Het jaarlijkse RAI-Concert, traditie getrouw verzorgd door het Koninklijk Concertgebouw orkest, vindt dit jaar op zaterdag 15 juni plaats. Voor dit 31ste concert in zijn soort heeft chef-dirigent Ric- cardo Chailly voor een Franse stijl gekozen. Het KCO legt zich voor dit concert altijd toe op een populair programma. Uitgevoerd worden composities van Dukas, Saint- Saëns en Bizet. Solistische medewerking wordt verleend door de pianist Jean Yves Thibaudet, de mezzosopraan Maria Ewing, de tenor Keith Ikaia-Purdy en de bariton Philippe Rouillon. Het Nederlands Theaterkoor onder leiding van Krijn Koetsveld is eveneens van de partij. Voor dit optreden is de Zuidhal van de RAI omgetoverd tot een concertzaal met 4400 zitplaatsen. D'Ancona verhindert veiling gebedenboek in buitenland RIJSWIJK Een 15de eeuws Nederlands gebedenboek kan door toedoen van minister D'Ancona van cultuur niet door de particuliere bezitter worden geveild. Het zou op 18 juni bij Sotheby's in Londen onder de hamer komen, maar de bewindsvrouw stak daar met spoed een stokje voor. D'Ancona vindt het rijkelijk verluchte boek van Beatrijs van Assendelft uit 1480 zo be langrijk, dat ze het met spoed op de lijst van in Nederland te houden cultuurbezit heeft ge zet. Het is voor het eerst dat de minister van cultuur op deze wijze gebruik maakt van de Wet tot Behoud van het Cul tuurbezit. De Nederlandse eige naar. J. Six van Hillegom, hoeft niet met het werk, dat vermoedelijk ettelijke tiendui zenden guldens waard is, te blijven zitten. Hij kan het in Nederland verkopen, aan de Staat of aan een handelaar die dan moet beloven dat hij het niet naar het buitenland door verkoopt. Six gaat de kwestie in elk geval niet bij de Raad van State aan vechten. „Ik heb er geen enkel probleem mee". Verkoop in Nederland is volgens hem goed mogelijk, hij heeft het boek al leen maar in Londen inge bracht omdat Sotheby's in Ne derland geen boeken veilt. DEN HAAG Veronica krijgt geen hogere vergoeding uit de omroepbijdragen. Een verzoek daartoe is afgewezen door de Raad van State. Eerder al had het ministerie van wvc afgewezen. Veronica wil een hogere bijdrage van wege de gestegen kosten. Dat laatste heeft vooral betrekking op extra huisvestingskosten voor het pand Laapersveld in Hilversum. De Veronica Om roep Organisatie schat de ex tra kosten ,op 750.000 gulden per jaar. Volgens de Raad van State ko men alleen de extra kosten na invoering van de nieuwe Me diawet (1 januari 1988) voor vergoeding in aanmerking. Veronica zit sinds 1987 in het pand Laapersveld. AMSTERDAM Consolidatie van wat inmiddels in meer dan een kwart eeuw aan waardevols is opge bouwd, moet één van de sleutelbegrippen zijn voor de komende beleidsperiode van het Folkloristisch Dans theater. Dat blijkt uit het Beleidsplan 1993-1996 van het dansgezelschap. Het dansgezelschap gaat door op de ingeslagen weg, want het publiek is tevreden, zo valt te lezen in een publieksonderzoek dat het Folkloristisch Danstheater dit voorjaar hield. Het gepre senteerde beleidsplan is gebaseerd op het onderzoek. „Het woord aan het publiek" heet het onderzoeksrapport dat te gelijkertijd met het beleidsplan werd gepresenteerd. De vak groep Massacommunicatie van de Universiteit van Amsterdam hield het onderzoek onder bezoekers bij de voorstellingen van het programma „Dansend langs de Zijderoute"in de drie steden, Amsterdam, Kampen en Oosterhout. In totaal werden 827 vra genlijsten uitgedeeld, waarvan driekwart werd ingevuld en ge retourneerd. Vaste achterban Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat het gezelschap een grote vaste achterban heeft. Bijna driekwart van de bezoe kers bekijkt een of meer programma's van het gezelschap. Volgens de onderzoekers werkt een voorstelling van het Folklo ristisch Danstheater bovendien drempelverlagend, want de be zoeker van het dansgezelschap behoort tot de „niet intensieve gebruiker" van theater. Driekwart van de ondervraagden be zoekt slechts enkele malen per jaar een theater. Ook blijkt de helft van het publiek van buiten de gemeente waar de voorstel ling plaats vindt te komen. Volgens het dansgezelschap toont het onderzoek aan dat het Fol kloristisch Danstheater goed functioneert. Ook het eerder dit jaar gepresenteerde onderzoeksrapport van de Direktie Overleg Dansgezelschappen (DOD) over het Nederlands publieksbezoek aan dansvoorstellingen (1986-1990), onderschrijft dit. Na Het Na tionale Ballet is het Folkloristisch Danstheater naar publieksbe reik en gemiddelde zaalbezetting het tweede dansgezelschap in Nederland. (Vervolg van voorpagina) HILVERSUM De voorzitter van de onderhandelingsdelega tie van de werkgevers, W. van Beusekom, zei gisteravond „zeer tevreden" te zijn over het bereikte resultaat. Vooral de looptijd van de cao, twee jaar, noemde hij een belangrijk punt. „Het is goed omdat er de ko mende twee jaar binnen de om roep veel dingen staan te ge beuren waarbij bonden en om roepen elkaar nodig hebben. Dan is het goed dat we hier even niet aan hoeven te trek ken", aldus Van Beusekom, wijzend op de komende reorga nisatie van het publieke bestel. Volgens hem is de omroep met het bereikte resultaat gebleven binnen de grenzen van loon ruimte die voor de omroep be schikbaar was. Het oorspronke lijke bod van drie procent van de werkgevers kon worden bij gesteld omdat de bonden afza gen van een aantal secundaire zaken, waardoor de structurele loonsverhoging kon worden opgetrokken naar 3,5 procent. Bij sterk afwijkende sociaal- economische omstandigheden (bijvoorbeeld sterke inflatie) tullen partijen opnieuw over leggen om te zien of de afge sproken loonsverhogingen moeten worden bijgesteld. Ten aanzien van de 36-urige werkweek is afgesproken dat omroepen die het niet eens zijn met het voorstel van de stuur groep voor 1 november een al ternatief moeten aandragen. Met de invoering van de 36- urige werkweek is een impasse doobroeken die was ontstaan rond de ATV-dagen in de om- roepcao. In de nieuwe cao komt de term ATV-dagen niet meer voor. In principe kan elke omroep op maat een regeling makên die leidt tot een werkweek van 36 uren voor mensen met vast kantoortijden. Voor de catego rie programmamakers, die geen vaste werktijden hebben, is afgesproken dat zij naast hun normale vakantie nog 24 vrije dagen hebben als compensatie. Partijen hebben verder afge sproken bij de komende reor ganisatie van het publieke be stel gedwongen ontslagen te voorkomen. De omroepen heb ben zich verplicht om overtol lig personeel twee keer een an dere baan aan te bieden. jfi «Rt; door René de Cocq Nou doe ik het niet meer. Ik kijk niet meer naar rechtstreekse voetbalreportages. Traditioneel zijn mei en juni de maanden van de Europacupfinales, en die zijn weer allemaal te zien geweest, en er was niks meer aan, helemaal niks. Elke keer weer ga je met optimisme aan de buis, in de verwachting dat het nóu toch eindelijk wel eens een leuk potje zal worden. Zoals die EC 1-finale tussen Rode Ster en Olympique, dat zijn toch Joegoslaven en Fransen, bekend om mooi technisch voetbal en véél aan valslust. En het werd andermaal een teleurstelling, een bloedeloos partijtje voetbal van niks, verspilde avond, bittere nasmaak. Er is gewoon niks meer aan, de duurbetaalde vedetten bakken er niks van, de breedtepass en het tikkie- terug vieren hoogtij, de coaches zijn uitgepraat, de vedetten uitgespeeld. De interland Finland - Nederland, afgelopen woensdag, was de druppel die de emmer deed overlopen. Wat een droefenis, wat een ergernis, wat een armoede, wat een geklungel. Die Huistra, die Rutjes, die Winter, die Schip, wat moet dat eigenlijk allemaal in Oranje? En de arme Huistra wegens wanprestatie dan vervangen door de werkloze Kieft, die dan zonder enig wedstrijdritme op een vreemde plaats in een niet draaiend elftal twintig minuten lang de show moet stelen - wat zijn dat voor beslissingen? Een wedstrijdje in de nacompetitie van de eerste divisie levert meer kijkplezier en sportgenoegen. Of natuurlijk de wedstrijden aan de overkant van de Noordzee, waar ze nog begrijpen waarom voetbal van oudsher zo'n aardig (kijk)spelletje kan zijn. Niks balletje terug op de keeper, nee: met z'n allen naar voren, rennen op elke bal, voorzet vanaf de cornervlag, spektakel voor de goal - kostelijk. De Engelse cup final, dat is dus volgend jaar het enige live voetbal waar ze mij nog voor aan de buis krijgen. Want dat EK in Zweden, dat wordt toch ook weer niks. Koos Postema is weer terug in het publiek bestel. Althans: hij is ook op Nederland 1, 2 en 3 weer regelmatig te zien. De vertrou wen wekkende praatbaas van RTL4 is door de PTT ingehuurd om ons de zegeningen van het Nieuwe Doorschakelen voor te houden, en treedt als zichzelf op in een STER-spotje. Als zichzelf: dat wil zeggen dat we zien hoe de telefoon gaat in een scholengemeenschap, het is iemand die Koos Postema wil spreken, en die blijkt zich in een van de klaslokalen van het gebouw te bevinden. Wat doet hij daar? Dat wordt er niet bij verteld, maar de suggestie dat het iets te maken heeft met zijn 'Klasgenoten (ook RTL4) ligt er dubbeldik op. Waardoor de curieuze situatie ontstaat dat Koos tussen de programma's van de gevestigde omroepzuilen niet alteen reclame maakt voor de hekjes- en sterretjestelefoon van de PTT maar ook voor RTL4. Niet leuk voor de zuilen, lijkt me zo, maar ze zullen er weinig aan kunnen doen. Blijft de vraag of RTL4 ome Koos zó schraal honoreert voor zijn bijdragen dat hij zich daarnaast nog altijd op de schnabbelmarkt moet verhuren. Afgelopen zaterdag begon de VARA met het vertonen van de vierdelige televisieserie 'Vincent en Theo', een afgeleide van de gelijknamige speelfilm van Robert Altman, die door de VARA met dit doel was mede-gefinancierd (volgens het model 'Soldaat van Oranje' bij de TROS). Dat mag; het lijkt me een niet onhandige manier om een 'grote' produk tie in huis te krijgen voor een overzichtelijk bedrag. Maar het blijft raar om 'onze' Vincent en Theo van Gogh alsmaar Engels te horen praten. Ik ben bepaald geen voorstander van nasynchronisatie, maar in dit geval, met zo'n zeer Nederlandse achtergrond, was dat misschien toch te prefereren geweest boven ondertiteling. Datzelfde gold al voor de klassieke Vincent-film met Kirk Douglas, maar voor deze Altman-serie zeker opnieuw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 17