1 1 1 II inal Ie Het oude Rusland' herleeft £eicUe(3outtmt ZATERDAG 8 JUNI 1991 PAGINA 29 FOTO'S: PERS UNIE GESCHIEDENIS VAN VOOR DE REVOLUTIE IN VERBLUFFENDE FOTO'S GEVAT MOSKOU - „Sachalin is een oord van uitersten, van het meest on draaglijke lijden waartoe de mens in vrijheid of gevangenschap in staat is.... Uit de boeken die ik on der andere lees wordt wel duidelijk dat wij miljoenen mensen in gevangenissen laten verrekken, vol komen voor niets laten verrekken, zonder enige overweging, bar baars.... Wee ik verzeker u, Sacha lin is noodzakelijk, en interessant, en men kan slechts betreuren dat ik erheen ga en niet iemand anders die meer kennis van de situatie heeft en die de belangstelling van de samenleving weet te wekken". Dat schreef op 8 maart 1890 de toen nog niet zo beroemde Russische schrijver Aleksandr Tsjechov aan de uitgever van het blad Novoje Vremja (De Nieuwe Tijd), die hem een perskaart verstrekte waarmee hij een maand later naar het oostelijke eiland reisde. Het Russische keizerrijk deporteerde daar zijn berucht ste gevangenen naartoe. In 1895 publi ceerde Tsjechov een boek: Het eiland Sachalin. Het Letterkundig Museum in Leningrad bewaart nu foto's uit zijn pri vé verzameling, waaronder bijzondere exemplaren over de omstandigheden op het strafeiland. Bijzonder verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog in beeld gebracht door deze foto van het ^fjoeren van gesneuvelde soldaten uit de loopgraven ergens aan het Russisch front. Drie ervan zijn afgedrukt in het boek 'Het oude Rusland', waarin een over zicht wordt gegeven van het leven in het keizerlijke Rusland vanaf het moment dat de professionele fotografie er zijn in trede deed (1839) tot aan de bolsjewisti sche revolutie van 1917. De samenstel lers van het boek hebben gebruik ge maakt van zeven van de belangrijkste Sovjet-archieven, die voor het overgrote deel tot voor kort gesloten waren. Het is een bijzonder boek met foto's van een vaak verbluffende kwaliteit. Het biedt inzicht in vele verschillende aspec ten van het rijke en gevarieerde leven van een eeuw geleden. Zoals van de kro ning van tsaar Nicolaas II in 1896. Van Grigori Raspoetin, de 'heilige duivel' aan het keizerlijke hof, omgeven door zijn volgelingen. Een terreuraanslag in Sint Petersburg in 1914, met een paard als slachtoffer. De boulevard Nevski Prospekt in de voormalige Russische hoofdstad, al 85 jaar geleden verstopt door met een enkele paardekracht aange dreven voertuigen. De levensomstandig heden in Russische werkplaatsen, aan de zelfkant en bij vooraanstaande families. Persoonlijkheden in het theaterleven, kunst en cultuur. Het huis van de Tataar Solovatov in het dorp Kadoma in het district Sergatsjevi, ontdaan van het strooien dak, dat tijdens de grote hon gersnood van een eeuw geleden aan het vee was gevoerd. Het leed van de Eerste Wereldoorlog. Panorama Het is maar een kleine selectie van de foto's in het boek. Dat de Russische fo tografen, zoals erin wordt vastgesteld, „de panorama-fotografie perfect beheer sten", blijkt uit een tiental opnamen. De details zijn tot op grote afstand duidelijk te onderscheiden. De foto's zijn haar scherp. Ze brengen bijvoorbeeld het drukke verkeer van 1906 op de Nevski Prospekt in Sint Petersburg tot leven. Je hoort het geratel van het wielbeslag op de keien. Of ze laten de bedrijvigheid in de haven zien, waar een wirwar aan masten en tuig het zicht op het achterlig gende gebouw bijna ontneemt. Heel op merkelijk is een panorama-opname van een volksfeest in 1908: honderden hoof den kijken rechtstreeks de camera in. De wat mij betreft indrukwekkendste foto in het boek toont een vrijwel verla ten straat in Moskou, waar op de kinder kopjes alleen in de verte een paard-en- wagen te ontwaren is, terwijl er verder twee agenten kennelijk (maar waarom?) op wacht staan. Opvallend is het grote aantal schreeuwende reclameborden waarmee de middenstanders anno 1880- 1890 de aandacht op zich trachtten te vestigen. Geschiedenis De geschiedenis van de fotografie in Rusland staat centraal in het boek, bo ven de geschiedenis van het land zelf. Per hoofdstuk wordt de selectie uit een archief besproken. Daardoor is er geen enkele sprake van een chronologische volgorde. Sommige onderwerpen komen verschillende keren terug. Het boek springt van de hak op de tak. Er staat gedegen informatie in over de sfeer, de frustraties, de groeiende weerzin tegen de tsaar en de idealen van de 'nieuwe tijd', die later door Lenin vorm zouden worden gegeven, maar om die te vinden is een intensief speurwerk vereist. Maar de kwaliteit van de foto's vergoedt veel. 'Het oude Rusland' is geen boek om haastig door te bladeren. De foto's zijn afkomstig uit het Historisch Mu seum en het Letterkundig Museum in Moskou, de Openbare Bibliotheek M.Je. Saltykov-Sjtsjedrin, de Hermitage, het Museum voor Toneel en Muziek en het Centraal Archief voor Film- en Fotodo cumenten in Leningrad en het Centraal Archief voor Film en Fotografie van de Sovjetunie in Krasnagorsk. De eerste Russische foto werd gemaakt in het najaar van 1839; een opname van de bouw van de Isaak-kathedraal in Sint Petersburg, met een belichtingstijd van, 25 minuten. Hij is niet in het boek afge drukt. Er was verbazing over de moge lijkheid van „een schilder zonder verf en penseel, die in enkele minuten een opna me maakt van iedere willekeurige afbeel ding, elk portret, ieder landschap, enzo voort". Maar dat de fotografie voorals nog niet als een kunst werd gezien blijkt uit de uitspraak van een proces over het copyright in 1896, waarin werd vastge- j eerder werd afgedrukt in het Etnografisch steld: „De fotografie vereist geen bijzon dere talenten, en in de gehele lichtbeeld kunst is de zon de enige kunstenaar". Uitvoerig gaat het boek in op de ver schillende technieken die in het begin van de fotografie werden gehanteerd. De eerste foto's waren daguerrotypie, waar bij het beeld als het ware in een zilver laag op een koperplaat werd ingebrand en via een zeer ingewikkeld procédé ge fixeerd en zichtbaar kon worden ge maakt. Nieuwe technieken vereenvou digden de procédés aanzienlijk, zodat de 'straatfotografie' ontstond en mensen zich op volksfeesten, in amusementspar ken en in badplaatsen op de gevoelige plaat konden laten vastleggen. In een apart hoofdstukje wordt nader ingegaan op de techniek. Variatie Veel van de afgedrukte foto's behoren tot de 'daguerrotypieën'. Het zijn vooral portretten van vooraanstaande figuren. Ook worden voorbeelden gegeven van handgekleurde foto's van meer dan een eeuw geleden. Weelde en pure armoede wisselen elkaar hf in de vorm van fami lieportretten, een picknick die in 1913 werd gegeven door grootvorstin Maria Pavlovna, een jaarmarkt in een kozak- kennederzetting, schapen scheren in de Zuid-Oekraïne, zoutproduktie aan een Zuidrussisch meer en andere bedrijvig heid uit alle windhoeken van het grote Russische rijk. Een belangrijk deel van de collectie van de Hermitage in Leningrad is afkomstig uit de boedels van de na 1917 genationa liseerde herenhuizen van de Petersburg- se arisfbcratie. Opmerkelijk is de verza meling foto's van ooit vermaarde Russi sche acteurs van het Museum voor To neel en Muziek in Leningrad. Ze zijn bijna allemaal geposeerd, waarbij echter de grote zorg van de fotograaf voor de compositie duidelijk is. 'Het oude Rusland - Fotografie 1839- 1917'. Uitgeverij: Jan Mets/Fragment, 260 pagina's. Prijs: 80. 1echov bracht onder meer deze foto van I.I. Pavlovski mee van het strafeiland Sachalin, waar gevangenen voor het werk aan el- *ir worden geketend. Grigori Raspoetin, een rondtrekkende profeet en mysticus, wist tot het hof van Nicolaas II door te dringen en kreeg daar een enorme invloed. De 'heilige duivel' werd in 1916 vermoord. Op de foto uit ca. 1915 is hij omringd door volgelingen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 29