„Ik toon bewijzen die altijd over het hoofd zijn gezien" final* OLIVER STONE VERFILMT KENNEDY-MOORD Het 3Bmnenfio j i foidóctSotna/rit1 ZATERDAG 8 JUNI 1991 PAGINA Filmregisseur Oliver Stone: „Kennedy was mijn Godfather, hij was de man die ons veranderingen beloofde. Hij was net bezig ze door te voeren ook, toen hij in Dallas werd vermoord. Als gevolg daarvan kon de Vietnam- oorlog zozeer escaleren, dat duizenden Amerikanen, onder wie ikzelf, naar Vietnam werden gestuurd. Als Kennedy in het Witte Huis was gebleven, was het nooit zover gekomen. De moord op de president heeft indirect het lot bepaald van mijn generatie, het vormde Amerika zoals het er vandaag de dag uitziet. Dat is m'n diepste overtuiging". Opnieuw heeft Stone de lenzen op de jaren zestig gericht, het decennium waarin zijn leven ontspoorde. In 1986 doorbrak zijn film 'Platoon' (zes Oscars) het taboe rond de Vietnam- oorlog. Nu grijpt de gevierde regisseur, van 'Born on the 4th of July', 'Wall Street' en 'The Doors', naar het tweede hete hangijzer in de Amerikaanse geschiedenis: de onopgeloste Kennedy- moord. De film JFK, naar de initialen van de president, gaat met kerst in roulatie. Dan zal blijken of Stone de aanslag uit persoonlijke emoties koos of uit commerciële aandrang. Maar een kassucces zal de film, waarin Oscar winnaar Kevin Costner van 'Dances with wolves' de hoofdrol speelt, toch wel worden. De traumatische Kennedy- moord, het twijfelachtige Warren-rapport en de doofpot-affaires erna voeden nog steeds de emoties. Stone gooit vooraf al olie op dat vuur door te zeggen dat hij „bewijzen toont die 28 jaar lang over het hoofd zijn gezien". DALLAS - Wie zal ooit 22 no vember 1963 vergeten? Kennedy reisde met zijn vrouw naar Texas om er de onderlinge twisten bij de Democraten te bezweren. Het drie daagse bezoek werd beklonken met een tocht door het 'lastige en con servatieve' Dallas. Nog geen vijftig minuten was het echtpaar in de stad, toen het gebeurde: terwijl de limousine over Dealy Plaza reed, aan de rand van het centrum, weerklonken opeens schoten. Ver bijsterde toeschouwers zagen hoe Kennedy naar zijn keel greep en in elkaar zakte. Vlak erna blies een nieuwe kogel zijn schedeldak open. Ook gouverneur John Conally, voorin de wagen, zakte ineen. In paniek reed de stoet naar het Parkland Hospital. Daar zagen de doktoren dat er geen redden meer aan was: de president had teveel bloed verloren en zeker een derde van zijn hersenen was weggeschoten. Een uur na de aanslag werd officieel het overlij den van John F. Kennedy bekendge maakt. De wereld rouwde. Emoties De emoties op Dealy Plaza liepen hoog op. Veel van de 400 aanwezigen meen den dat de president van voren bescho ten was vanuit de bosjes op een glooien de helling, de 'Grassy Knoll'. Ook vice- president Johnston zei dat in z'n volgau to gezien te hebben. Toen politiemensen naar de plek ren den, werden ze gestopt door CIA- en FBI-agenten. Achteraf beweerden beide diensten, dat hun mensen er helemaal niet stonden, maar de schutter kon in elk geval ontsnappen. Anderen dachten dat vanuit de belendende gebouwen was geschoten. De politie hield Castro-aan- hanger Lee Harvey Oswald aan, werk zaam in het Texas Schoolbook Deposi tory. Erg grondig kon hij niet worden verhoord, omdat hij 48 uur later werd vermoord door Jack Ruby, politievriend en kroegbaas uit Dallas. Opperrechter Earl Warren werd belast met het onderzoek naar de moorden. Negen maanden later legde zijn commis sie het eindrapport op tafel. Conclusie: Oswald was de enige dader, hij schoot driemaal vanaf de zesde verdieping van het boekenpakhuis. Eén schot miste, het tweede raakte Kennedy in de nek en ver wondde daarna de gouverneur. Schot drie trof Kennedy dodelijk in het hoofd. Van een complot -zei de commissie- was geen sprake. Daarmee was vooral voor een politieke oplossing van de moord ge kozen: president dood, dader gepakt, dossier gesloten. Kortom, het volk kon rustig slapen. Dat deed het volk, totdat critici aantoonden hoe tientallen verkla ringen in het rapport waren verdraaid of weggelaten om de officiële conclusie van de commissie niet te ondergraven. Held Stone's filmteamgezien van de zesde verdieping van het Texas School Depository, is bezig met het opnemen van de schoten die Oswald vanuit het gebouw zou hebben afgevuurd. Rechtsonder het stukje Elmstreet waarop Kennedy reed toen hij werd vermoord. FOTO'S: PERS UNIE Stone's film volgt de wandel van Jim Garrisson, officier van justitie uit New Orleans. Hij werd in 1966 de held van de wijfelaars, door heropening van het onderzoek te eisen. Hij poogde de ultra rechtse olieman H.L. Hunt de moord aan te wrijven. Vergeefs. Maar wel maakte hij aannemelijk dat Oswald de moord nooit gepleegd kon hebben. Die was 70 seconden na de moord immers door een politieman in de kantine van het boekenpakhuis ge zien. In reconstructies vergde die tocht van zeshoog zeker twee minuten. Ook was het bijna onmogelijk met het gevon den 'moordwapen' driemaal binnen 6.4 seconden (de benutte tijd bij de aanslag) te schieten. Scherpschutters raakten met het infe rieure geweer niet eens trefzeker een stil staand doel. De officier toonde aan dat Kennedy en Conally niet door dezelfde kogel getroffen konden zijn, tenzij de ko gel een scherpe bocht naar rechts had ge maakt. En kogels maken geen bochtjes. Garrisson ontdekte dat veel bewijsmate riaal (de gevonden kogels bijvoorbeeld) was verdwenen. Nog erger, het resteren de bewijs was „in overeenstemming" ge bracht met de Warren-conclusie. Autopsiefoto's toonden een onbescha digd achterhoofd van de president, ter wijl twintig verpleegkundigen en chirur gen in het Parkland-hospital bleven roe pen dat de schedel er juist een gapend gat had vertoond. Omdat de uitgangs- wond bij een kogel groter is dan de ïn- gangswond, betekent het maar één ding: de dodelijk kogel moet de president van voren hebben geraakt. Pijnlijk Garrisson stelde pijnlijke vragen over de rol van de politie. Waarom was de route van de stoet ter elfder ure veranderd? De limousine had op Dealy Plaza recht door kunnen rijden, maar men liet de wagen twee onnodige en scherpe boch ten maken, waardoor Kennedy vlak langs de Grassy Knoll en de gebouwen werd geleid, waar schutters een eerste klas positie kregen. Hoe wisten die trouwens dat de route was verlegd? Dat kon alleen de politie weten! De officier ontdekte tevens hoe vijftien kroongetuigen die de Oswald- theorie konden weerleggen, op myste rieuze wijze om het leven waren geko men. Garrisson verloor z'n zaak, maar zaaide definitief twijfel over de officiële lezing. Een staatscommissie bekeek in 1978, on der druk van de publieke opinie, de moord opnieuw. Uit akoestische proe ven (tijdens de aanslag stond de micro foon van een motoragent open, de band ervan bleef bewaard) bleek dat er waar schijnlijk vijf of zelfs zes schoten zijn af gevuurd, waarvan twee gelijktijdig. Er waren dus meerdere schutters. Het dode lijk schot -werd officieel vastgesteld- kwam inderdaad vanaf de Grassy Knoll. De andere schoten kwamen van achte ren, misschien uit het boekenmagazijn, maar dan van een lagere verdieping. Of van het naastgelegen Dall-Tex gebouw. Eenzaam In zijn film neemt Stone een kwart eeuw Kennedy-onderzoek onder de loep. Hij bundelt alle moderne theorieën'over de aanslag voor z'n film in de persoon van Jim Garrisson. „Hij is de eenzame vechter tegen een onbetrouwbare overheid. Een man waar mee je je als buitenstaander kunt vereni gen", betoogde Stone tegen de Dallas Morning News, de enige krant die hem tot nu toe mocht interviewen (Stone kan niet anders, hij moest Dallas wel even uitleggen waarom alle hoofdwegen we kenlang voor de film werden platgelegd). „Garrisson was de underdog, de man uit het Zuiden die eerst meer hoon dan be wondering oogste. Maar hij had de moed als eerste de leugens te bevech ten". Overigens krijgt Garrisson in de film zelf ook een rol. hij speelt zijn voor malige tegenstander: Earl Warren. Stone bereidde z'n zaakjes grondig voor. Hij kreeg hulp van vooraanstaande Ken nedy-researchers, sprak zelf met vijftig getuigen van de moord, met gouverneur Conally en met vrienden van Lee Har vey Oswald. Uit die voorbereidingen kwamen vijf moord-scenario's tevoor schijn van wat er op die 22ste gebeurd kan zijn. „Die mogelijkheden laat ik allemaal zien. De film begint met de officiële Os- wald-versie, maar behandelt ook de meest vergaande complot-theorie. De aanslag blijft me bezighouden, het myti- sche ervan wordt verenigd met een who dunit: wie heeft het gedaan. In de film probeer ik daar een antwoord op te ge ven, al is de vraag waarom men de moord pleegde voor mij belangrijker dan wie het deed en hoe het gebeurde. Ik wil vooraf nog niet mijn visie verraden, die bewaar ik tot m'n film". Hoewel Stone's aanpak in nevelen is ge huld, zagen toeschouwers vanuit de kan toorflats hoe cameraploegen precies op de vijf lokaties filmden, waar zich vol gens onderzoek uit 1978 schutters ver schanst konden hebben. Ook is op de plek gefilmd waar Abraham Zapruder zijn amateurfilmpje schoot, waarvan de beelden als freeze frames in alle kranten en tijdschriften werden afgedrukt, met een de blik bepalend die het publiek op het kleine Dealy Plaza had. Druk Om de moord-scenario's zo natuurge trouw mogelijk te filmen, nam Holly wood het pleintje flink onder handen. Hollywood heeft Dealy Plaza, de plaats van de Kennedymoord op 22 november 1963, weer in de oude staat teruggebracht. Zelfs de auto's die er stonden zijn in type, kleur en jaartal weer opgespoord. Inmiddels is de moord-lokatie in Dallas door hoge kantoorflats met spiegelramen ingesloten. De markante lantaarnpalen bleken bovendien door neonbuizen ver vangen te zijn en de grasmat was op vele plaatsen verdwenen of platgetrapt door de 100.000 bezoekers die jaarlijks zelf de 'Grassy Knoll' beklimmen in een poging de gruwelijke waarheid te doorgronden. Bovendien is de Dealy Plaza één van de drukste punten van downtown Dallas: de Main Street, Commerce Street en Elm Street komen er samen, en dagelijks raast het verkeer negenbaans over het vriendelijke pleintje. Kosten noch moeite zijn door de filmers gespaard om de Dealy Plaza in de staat van 1963 terug te brengen, de oude lan taarnpalen werden teruggeplaatst, net als de verkeersborden van toen. Twee jaar geleden stuurde Stone's filmmaatschap pij al een tophovenier uit Washington naar Dallas om alle bomen terug te snoeien naar de omvang van toen. Daar naast werd een miljoen gulden géspen- deerd om de Texas Book Depository in oude staat terug te brengen. Sierwerk Het gebouw uit 1901 (inmiddels officieel herdoopt tot Dallas County Administra tion Building) was in de jaren zeventig bruin geverfd, de naam was van de gevel verwijderd en het stenen sierwerk van de ramen op de grondvloer was verdwe nen. De filmers lieten daarom het hele ge bouw bespuiten met een laagje schuim rubber van een halve millimeter dik, waarop decormensen steen voor steen weer de bakstenen gevel in verf aan brachten. Medewerkers speurden maan denlang om auto's van dezelfde kleur, type en jaartal te vinden, die op de dag van de moord in de omgeving gepar keerd stonden. Op het naastgelegen viaduct, waar in middels een enorm parkeerterrein was aangelegd, werd het asfalt met tonnen zand bedekt en werden de rails opnieuw ten behoeve van de film aangelegd. Tij dens het filmen is de Dealy Plaza al twee blokken vooraf voor het publiek afgeslo ten. Politiemensen (die zich in hun vrije tijd door de filmers lieten inhuren) hou den iedereen buiten de set, zodat Stone de moordvarianten desnoods met vier camera's tegelijk kan filmen, zonder dat verdwaasde toeschouwers in het beeld worden gevangen. Wie ondanks de afzetting op handen en voeten via de bosjes naar Dealy Plaza kruipt (het lukt anno 1991 in Dallas dus nog steeds om de politie zo te omzeilen) wacht een merkwaardige sensatie. Want bij het richten van de lens op de Plaza, ligt de plaats van de moord er ogen schijnlijk precies zo bij als op 22 novem ber '63. Zelfs het weer (heet, klam en windstil) is in mei hetzelfde. In Dallas is de temperatuur in mei en november na genoeg gelijk. Vanwaar die ongelofelijke drang tot per fectie? Stone: „Toen ik de film voorbe reidde, sprak ik met veel mensen. Ook met twee meisjes, van 21 en 22. Intelli gent. Desondanks wisten ze niet wie Lee Harvey Oswald was. Of Jack Ruby. Dat heeft me geschokt. Het is een plicht van de film dat de historische les die we toen leerden, niet wordt vergeten. Vandaar dat het de moeite loont het tijdsbeeld zo nauwkeurig mogelijk te reconstrueren. Dan pas zal de impact optimaal zijn". VAN VEERTIG JAAR Maandag 1951 GELEDEN Pius X zalig verklaard Op slag van elf uur Zondagmorgen luidd de klokken van de St. Pieter om aan de w reld te verkondigen, dat Joseph Sarto, zoon van de gemeentebode van Riese, en latere Paus Pius X in het rijk van zalij van Gods Kerk is opgenomen. Tegelijker viel voor de Gloria van Bernini het di weg, dat tot dan toe de beeltenis van de ge Paus Pius X had omhuld en hief de spriester van de St. Pieter, kardinaal T schini, het Te Deum aan. Een luid gej vervulde de St. Pieter. De kreet der I nen overstemde echter alles: „Papa Sarto Papa Santo" (Paus Sarto, Heilige Paus) ere-titel die aan Pius X tijdens zijn le reeds door het gewone volk werd gegev (Maandag 4 Juni 1951) Evertsen terug uit Korea Hr. Ms. torpedobootjager „Evertsen" i van Juni '50 af tot April van dit jaar f tief aan de oorlogshandelingen in Kot heeft deelgenomen, is ZondagmiddagI de haven van Den Helder teruggekeei De oorlogsbodem werd door een grote n nigte belangstellenden en familieled, van de opvarenden op het havenhoofd gewacht. Onder de vrolijke klanken i de Marinierskapel onder leiding van J pitein Gijsbert Nieuwland voer het sc de haven binnen. (Maandag 4 Juni 1951) Zijn gewicht in platina fdt sloten om hun geestelijk leider op zijn 75 verjaardag in Februari 1954 zijn gewicht, platina aan te bieden. Tenzij de prijs van p, tina stijgt of de Aga Khan inmiddels in f wicht toeneemt zal dit geschenk zijn volf lingen ongeveer 10 miljoen Pakistaanse j pijen kosten. (Dinsdag 5 Juni 1951) jE Schoonebeek vlekvrij in de olie^ (Van een onzer verslaggevers) Diep weggedoken in het eenvoudige Dren| _J landschap ligt, tegen de Duitse grens, de j meente Schoonebeek. Een dorpje, waant geen der vijfduizend inwoners ooit ze maar heeft kunnen dromen, dat het nog et in de schijnwerpers van de internationj belangstellling zou worden gevangen vastgehouden. Jarenlange onderzoeking door de Bataafsche Petroleum Maatschan in het gehele land verricht, wezen in l( echter uit dat Schoonebeek in de olie lag j een schip in het water. Om begrijpelijke P denen werd er eerst na de bevrijding met^ exploitatie in het groot een begin gemat De productie is sinsdien zodanig opgevoi dat dit olieveld het vorig jaar 700.000 ton bracht, hetgeen ongeveer dertig procent van de Nederlandse behoefte. (Dinsdag 5 Juni 1951) Zo\onde Jaargang no. Iq Kouder Malariamuskiet in Moerwijk j In het nieuwe gedeelte van Den Haags Moerwijk, heerst thans ernstige ongerT heid. De vorige week is er een geval malaria geconstateerd bij een driejx meisje. Reeds enkele malen was er d de bewoners met klem op aangedroni dat er van gemeentewege maatregc zouden worden genomen om poelen stukken ondergelopen land, waaraan; wijk zo rijk is en waar de malariani kiet kan gedijen, te laten verdwijnen! (Woensdag 6 Juni 1951) Zevende Jaargang no. Vrij koel rwnU-cd UjdrlUk ml Noorwegen gaf Oranje geen ka (Van onze sportredacteur) ROTTERDAM, 6 Juni Men kan niet ders zeggen dan dat het duel tussen Ni land en Noorwegen een mistroostig slot is weest van het interlandseizoen. De Ora ploeg heeft voor de ogen van meer 60.000 mensen een erbarmelijke demons tie voetbal weggegeven, welke na het hi volle resultaat tegen België ronduit weer stap terug betekent op de moeizame naar vooruitgang. De eindstand was een royaal verdiende zege voor Noorw» dat in deze wedstrijd duidelijk het b heeft geleverd een serieuze candidaat te! len zijn voor de Olympische voetbal! Hetgeen wij (helaas) van ons eigen Oi elftal nog lang niet kunnen zeggei vertoning in het Feijenoord-stadion. (Donderdag 7 Juni 1951) Winkeliersomzet blijft dalenl Niet alleen de schoenen- en textielb{ che, maar vrijwel alle andere bn hebben op het ogenblik te kampen een daling van de omzet. Alleen spor optische zaken zijn in April iets voo gegaan. Ook in Mei is de omzet bil dalen. Gedeeltelijk als gevolg van de]j reaanse oorlog. (Zaterdag 9 Juni 1951) Samenstelling: Aad van Holstt 1echo <lr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 28