Kunst van IJsland Iin Island Gallery DE SUIKERZOETE WRAAK VAN DE AUSTRALISCHE SPLIT ENZ Crowded House in Roxy: muzikale mafkezen (UNST/RTV CeidaeSomatit WOENSDAG 5 IUNI 1991 PAGINA 13 pn|iet moet een goed gevoel i^'in weer vrij te zijn voor les Brown, de godfa- of soul, die na een ïr jaar gevangenisstraf deTimiddellijk de podia weer izoekt. Gisteren presen- 20 tierde hij zijn programma rWapor een optreden in Los igeles, waar de man iks, M.C. Hammer, een in de vele gasten is. diejrown zat twee jaar vast hij was veroordeeld tf vpor verzet tegen zijn ar- s blïstatie, die volgde nadat teg$n vrouw had geklaagd mopt hij haar met een wapen loniclreigde. FOTO: AP Vandaag geen onderbreking uitzendingen radio en tv HILVERSUM De radio- en televisieuitzendingen zijn van daag nog niet onderbroken door de acties die de bonden voeren om de omroepwerkgevers er toe te bewegen een betere cao af te sluiten. De bonden hadden hun leden bij de omroep opgeroepen om vandaag tussen twaalf en twee uur het werk te onderbreken voor een actiebijeenkomst. Dit zou naar verwachting geen con sequenties hebben voor de radio- en televisie-programma's. De oproep was voornamelijk bedoeld om de actiebereidheid onder de leden te peilen. Als die groot zou zijn, dan zouden vanaf mor gen hardere acties te verwachten zijn, waaronder programma onderbrekingen. Bij het ter perse gaan van deze krant was nog niet bekend hoeveel omroepmedewerkers gehoor hebben gege ven aan de oproep van de bonden. Het conflict tussen de bonden en de omroepwerkgevers is ontstaan op 23 mei, toen de werkge vers weigerden de looneis van 3,5 procent te honoreren. Zij wil den niet verder gaan dan 3 procent. Bovendien is er onenigheid ontstaan over de wijze waarop de arbeidstijdverkorting moeten worden verwezenlijkt. Deutekom geeft masterelasses in Congresgebouw DEN HAAG Christina Deu tekom geeft deze zomer mas terelasses in het Haagse Con gresgebouw. Ter gelegenheid van het negende Wereldcon gres over Hoogbegaafdheid geeft de beroemde operazange res op 30 juli en 1 augustus in het openbaar les aan tien reeds geselecteerde zangers. Op 2 augustus is er een concert van de vier beste. Deutekom bege leidt al jaren jonge zangers. Wie dat nu eens wil gadeslaan kan een kaartje kopen bij de VVV. IKON eist vanaf 1 juli meer tv-zendtijd DEN HAAG De IKON heeft giste ren een beroep op de Raad van State gedaan om uitbreiding van de televi sie-zendtijd van de kerkelijke om roep reeds de volgende maand moge lijk te maken. Het Commissariaat voor de Media heeft zich naar de me ning van IKON ten onrechte op het standpunt gesteld dat uitbreiding van de zendtijd pas in het nieuwe televi sieseizoen kan worden gerealiseerd. Uitbreiding van zendtijql met 33 pro cent is het gevolg van een uitspraak van de Raad van State begin dit jaar. De tv-zendtijd van IKON en RKK wordt jaarlijks met 45 uur en 30 mi nuten en de radiozendtjd met weke lijks anderhalf uur uitgebreid. Volgens het Commissariaat is realise ring echter pas in oktober mogelijk omdat de minister van WVC niet be reid is extra geld beschikbaar te stel len. Het Commissariaat ziet verder geen mogelijkheden via herverdeling van zendtijd uitbreiding eerder te re aliseren. Herverdeling zou ten koste gaan van de andere omroepen. De IKON spreekt van een bijzondere situatie. De kerken mogen niet de dupe worden van dë strijd tussen Commissariaat en departement. Vol gens IKON-advocaat mr. M. Oranje had het Commissariaat eerder pas sende maatregelen moeten nemen. Bovendien zou er op Nederland 3 voldoende ruimte zijn. De Raad van State doet binnen enke le dagen uitspraak IVEER TWEE NIEUWE GALERIES GEOPEND IN DEN HAAG 1 Gallery, Gedempte Gracht 9, Haag. Valgerdur Hauksdottir en en litho's). Geopend van jdag tot en met zondag van 12.00 I tot en met 18.00 uur. Tot en met ie Maurit8 van de Laar, West- 203, Den Haag. Kees Volle- (schilderijen). Geopend van iderdag tot en met ldag van 12.00 uur tot 18.00 uur. I en met 16 juni. HANS OERLEMANS Den Haag zijn weer Jee nieuwe galeriehou- -frs opgestaan. Olav Fek- Is (eigenaar van Foto Jiiek) heeft aan de Ge simpte Gracht 9 de Is- id Gallery geopend. Hij eft daarvoor een specta- llair gebouw laten neer- fcten dat geheel uit glas staal is opgetrokken, de begane grond komt het einde van het jaar fotohandel; de eerste .*7^ tweede verdieping zijn reserveerd voor de ga- Jrlopig wil Olav Fekkes al- IJslandse kunst tonen, g jaar bracht hij voor het frjSt een bezoek aan IJsland ^-aakte meteen verslingerd het mysterieuze eiland, ruige landschap en kli- it en ook het vervreemden- ibhm verschil tussen dag en olil i it maken dat de Europese medi eker het gevoel krijgt een Ui reerkelijke wereld te zijn la engestapt. Die karakteris- zag Olav Fekkes weer- letoigeld in de kunst die ook eigen atmosfeer kent. Dat deed hem besluiten in de gale rie voorlopig alleen IJslandse kunst te tonen. Deze maand het grafisch werk van de kun stenares Valgerdur Hauksdot- De tweede nieuwe galeriehou der is de jonge kunsthistoricus Maurits van de Laar. Ook hij heeft „de sprong in het diepe gewaagd", zoals hij het zelf formuleert. Een galerie ope nen is een risicovolle onderne ming, maar eveneens een spannend avontuur. De hang naar avontuur heeft gewon nen. Hij opende aan het West einde 203 in het pand waar Marijke Gémessy tot voor kort haar keramiek-galerie had, een nieuwe galerie. Wat hij precies gaat tonen, wil Maurits van de Laar nog niet al te pre cies afbakenen. Maar hij heeft wel voorkeur voor eigenzinni ge kunstenaars die los van trends hun eigen weg durven gaan Uiteindelijk zal altijd zijn eigen smaak het bepalen de criterium zijn of een kun stenaar wel of niet bij hem een expositie krijgt. Om zichzelf bij de huidige stand van zaken in de kunst nog vast te pinnen op begrippen als avant-garde, vernieuwend of experimenteel vindt Maurits van de Laar een hachelijke onderneming. De kunstproduktie is te diffuus geworden om vandaag nog zulke categorieën te kunnen hanteren. Voorlopig laat hij zien wat hij zelf interessant vindt en hoopt zo een eigen plaats te veroveren binnen het Haagse galeriecircuits. Kees Vollemans De expositie die Maurits van de Laar op dit moment in huis heeft, stemt hoopvol. Het is een serie intrigerende en mooie schilderijen van een kunstenaar die niet zo vaak naar buiten treedt. Kees Volle mans uit Vlaardingen is vooral bekend als kunsthistoricus en publicist, maar blijkt ook als schilder een respectabel oeu vre te hebben opgebouwd. Er mag hier met recht van een oeuvre worden gesproken om dat in al zijn werk één motief terugkeert: de meerval. Deze roofvis zonder schubben maar met de zo kenmerkende platte kop en snorharen duikt in al lerlei vormen en gedaanten op. Of Kees Vollemans nu al leen is geboeid door de ver schijningsvorm van de vis of dat hij er ook symbolische be tekenis aan wil hechten, valt niet onmiddellijk op te maken. Feit is wel dat aan de meerval talloze mythen en sagen zijn verbonden. Het is een zoetwa tervis die ooit ook in West-Ne derland voorkwam. Hij zou kinderen roven, zo werd er vroeger gefluisterd, en een doodskist op zijn rug dragen. De ongelukkige die de meer val zag, zou spoedig sterven. Vandaar de naam: 'doodskist- vis'. Waarschijnlijk heeft het vreemde uiterlijk de meerval zo'n slechte pers bezorgd. De werken van Kees Vollemans Valgerdur Hauksdottir: 'Highnoon'. lijken een soort onderwater- schilderijen, alsof de schilder met zijn ezel op de bodem van de zee heeft postgevat. De wa terige, vertroebelde kleuren en de vage, zachte contouren creëren een sfeer die ver ver wijderd is van het harde dag licht. De schilderijen ogen door hun kleurstelling met een hang naar donkere tinten zeer romantisch. Aangenaam om naar te kijken, maar tegelijk vervuld van onheil. Op een aantal schilderijen ver vagen de contouren van de vis en ontstaat er een figuur met zowel dierlijke als menselijke trekken. Ledematen als een hand of been zijn versmolten met het lichaam van de vis. Dit versterkt het vermoeden dat Kees Vollemans toch een soort innnerlijk landschap wil creëren. Misschien liggen de wereld onder water en de we reld van het onderbewuste wel dicht bij elkaar Allebei zeer realistisch, maar nog slechts gedeeltelijk verkend. Valgerdur Hauksdottir De enige IJslandse kunstenaar die in Nederland bekendheid geniet is Sigurdur Gudmunds- son, maar hij woont ook al sinds de jaren '60 in Amster dam en mag zo langzamer hand misschien wel een Ne derlandse kunstenaar worden genoemd. Voor de rest is de beeldende kunst uit dat onher bergzame eiland bij ons nau welijks doorgedrongen. Toch bestaat er een omvangrijk en geïnspireerd kunstklimaat. Het eiland kent veel kunste naars en een respectabel aan tal galeries, dat is althans het beeld dat het IJslandse minis terie van Cultuur schetst in een mooi uitgevoerde brochu re. Valgerdur Hauksdottir (1955) Litho van Valgerdur Hauksdottir: 'Complementary Play'. FOTO'S: PR hoort tot de jongere generatie IJslandse kunstenaars. In Eu ropa heeft ze tot nu toe vooral in Skandinavische landen ge ëxposeerd. De expositie bij Is land Gallery is haar eerste in Nederland. De kunstenares maakt etsen en litho's waarbij ze zich laat inspireren door de natuur van haar geboorteland. De donkere, gedempte kleuren zijn eraan ontleend en ook de grillige rotsachtige vormen. De meeste werken zitten vol kras- achtige patronen waarbij dun ne lijnen in een kluwen of een bundel bij elkaar liggen. Die lijnen versterken het beeld van een landschap met veel scherpe, hoekige randen. Vaak tekent Valgerdur Hauksdottir een strakke horizon met drei gende wolken waar hier en daar het blauwe licht door heen probeert te breken. Het land dat ze in kaart brengt, oogt als een ruwe en onher bergzame wereld waar de mens niets te zoeken heeft. Het werk is doordrongen van natuurkrachten: geisers, vul kanen en gletsjers Maar altijd gloort er ergens in de vérte licht dat probeert door het aar dedonker heen te breken. fded House, met van rechts naar links Neil Finn, Nick Sey- en Paul Hester. FOTO: PR Concert Crowded House met Neil Finn (zang, gitaar, piano), Tim Finn (zang, piano, gitaar), Paul Hester (drums, zang), Nick Seymour (bas gitaar, zang). Voorprogramma: Ri chard Thompson (gitaar). Roxy, Am sterdam. Gisteravond. AMSTERDAM Mick Jagger in het Haagse Paard, een paar jaar later gevolgd door Prince. Gis teravond Crowded House in de Amsterdamse Roxy. 'Het zijn concerten die slechts voor een select pu bliek zijn weggelegd om dat het om zogenaamde verrassings-optredens gaat. Parels die je koestert in het opslaggebied dat geheugen heet, tenzij een fors salaris maandelijks de bankrekening spekt. Dan kan je je vergalopperen aan de zogenaamde witte elpee of cassette, waar het concert in allerbelabber- ste kwaliteit op is terug te vinden. Wie Crowded House heeft ge mist, en dat is de hele wereld met uitzondering van zo'n honderd mensen, hoeft niet di rect te treuren, want hët con cert wordt binnenkort op Ra dio 3 door KRO of VARA uit gezonden. Reden voor de komst van Crowded House naar Amster dam is de nieuwe elpee 'Wood- face', die over twee weken in de winkel ligt. Het is een ju weel van een plaat, die humor bindt met Beatles-achtige mu ziek. Extra aardigheidje daar bij is de komst van Neil Finns broer Tim, die na een zo goed als mislukte solo-carrière het trio aanvult tot een kwartet. De broertjes Finn zijn voor het leeuwedeel van het materiaal verantwoordelijk, met hier en daar een solo-escapade van Neil. Dat betekent niet alleen dat de composities aan diepte hebben gewonnen, maar dat er bovendien prachtige samen zang is terug te vinden op 'Woodface'. Dat kun je aan het tweetal overlaten. De komst van Tim in de gele deren van Crowded House heeft overigens veel weg van een suikerzoete wraak-actie. Het is alsof het duo in tweede instantie wil bewijzen hoe goed hun eerste groep Split Enz eigenlijk was. Mochten ze besluiten toetsenman Eddie Rayner de gelederen binnen te slepen dan is Split Enz weer zo goed als compleet, want drum mer Paul Hester verhuisde eind jaren tachtig mee naar Crowded House. Alleen Nick Seymour had er niets mee te maken. Gevoelens Crowded House in de nieuwe samenstelling aan het weFk zien, veroorzaakt een vreemde mengelmoes aan gevoelens die overigens vooral is voorbehou den aan mensen die Split Enz ooit zagen optreden. Wanneer de schijnwerpers het kwartet in het licht zetten, is het even alsof Split Enz terug is. De stemmen, de fel gekleurde pakken van Neil (groen), Tim (paars) en Nick (rood) en voor al het gedrag van Tim doen de jaren zeventig herleven. Al leen de geverfde gezichten ontbreken. Voor de rest is het ontegenzeggelijk Crowded House. De humor heeft het hoogste woord en beleeft zijn climax tegen het einde van het een uur en vijftig minuten du rende, exclusieve concert wan neer Neil, deze keer achter de piano, tijdens de nieuwe single 'Chocolate Cake' de tekst en muziek tijdelijk aanpast en op het thema van 'Don't Cry For Me Argentina' zingt „huil niet om mij Andrew LLoyd Web ber, de waarheid is dat ik nooit van je heb gehouden". Grappig, omdat er in het num mer ook een verwijziging zit naar deze Engelse componist. Het kwartet heeft er vanaf de eerste minuut duidelijk zin in. Hoewel de techniek af en toe een steekje laat vallen, mani festeert Crowded House zich als een stelletje muzikale maf kezen, voor wie het schijnbaar ondenkbaar is een nummer twee keer hetzelfde te spelen. Er wordt rijkelijk geïmprovi seerd, waardoor een composi tie als 'World Where You Liv^', van de eerste elpee, nauwelijks de oude nog is. Maar eerlijk is eerlijk, niet alle nieuwe arrangementen en im provisaties zijn even geslaagd. Dat geldt overigens niet voor 'Sister Madly' dat een prachtig basgitaar-intro krijgt van Nick waarbij Paul de snaren be werkt met zijn drumstokjes. Richard Thompson, die een perfect voorprogramma afle verde, komt ervoor uit zijn kleedkamer en mag vervol gens in nummers als 'When you come' laten horen hoe een snarenvirtuoos met zijn instru ment omgaat. Al had Neil vier handen dan nog kwam hij techniek te kort om Thomp son, die meespeelde op de twee Crowded House elpee 'Temple of the low man', te overtref fen. Thompson is namelijk een van de weinige gitaristen die in staat is uit zijn instrument een heel orkest te halen. Een ode aan de muziek 'Un re in ascolto' opera van Luciano Berio, uitgevoerd door het Rotter dams Philharmonisch Orkest, koor van het Rotterdams Conservatori um, zangsolisten en acteurs. Het ge heel onder leiding van Stephen Har- rap. Gisteravond Concertgebouw in Amsterdam. De Italiaanse componist Lucia no Berio krijgt tijdens het Hol land Festival speciale aan dacht. Het Residentie Orkest speelt op 8 juni in het Concert gebouw werk uit vier van zijn stijlperiodes. In de Amster damse studio's valt van 4 tot en met 8 juni zijn bewerking van een kameropera van Mon teverdi te besluisteren, gister avond werd in het Concertge bouw zijn opera 'Un re in as colto' voor het eerst in Neder land uitgevoerd. Helaas was Berio zelf door ziekte verhin derd en moest hij de directie overlaten aan zijn vaste assis tent Stephen Harrap. Het li bretto maakte de componist samen met de schrijver Italo Calvino. Zij probeerden daarin samen Italo's opvattingen over het 'luisteren' vorm en klank te geven door middel van een op Shakespeares 'The tempest' geïnspireerd verhaal met daarin theaterdirecteur Pros- pero, die een repetitie bijwoont van een muzikale klucht over een koning die luistert. In de tweede acte wordt Prospero echter zelf die koning die in de zee van geluiden steeds weer een stem hoort, die tus sen andere stemmen verbor gen zit. Als de repetitie voorbij is blijft Prospero eenzaam op het toneel achter en verdringt als het ware in de zee van mu ziek. Weer hoort hij die stemen sterft. Berio wil met deze opera iets zeggen over de grenzen tussen reali teit en verbeelding en door to neel in het toneel een mens to nen die al luisterend gaat be grijpen dat hij zich altijd aan illusies heeft gehouden. Zoiets is met enige voorstudie en met de tekst, hetzij leesbaar in de hand, hetzij geprojecteerd nog enigszins te volgen. Bij de half scenische uitvoering in het Concertgebouw kon het pu bliek alleen luisteren en naar de handeling kijken. Die was in de eerste acte met de vele figuranten uit de repetitie op verschillende niveaus al fe verbrokkeld en complex. Het beeld in de tweede acte was veel rustiger waardoor het oog minder werd afgeleid en zij die Italiaans verstonden iets meer kans maakten de hoofd lijn te volgen. Dat was voor wat betreft de hoofdrollen vrij goed mogelijk, omdat de zan gers de taal duidelijk uitspra ken en daarmee ook vaak ex perimenteerden. Berio is im mers de man die onder meer taal en muziek in elkaar pro beert te laten overgaan. Het meerendeel van het publiek moest zich met een groten deels muzikale ervaring tevre den stellen. Daartoe bood de brede baaierd van klank, waaruit zich steeds aparte in strumenten even losmaken ruim de kans. Bovendien le verden de zangers indringende prestaties, Donald Mclntyre (Prospero) in de eerste plaats, maar nauwelijks minder Peter Haagè, Graham Valentine, Kathryn Herries, Csilla Zan- tai, als respectievelijk regis seur, Vrijdag, en twee zange ressen. En naast hen de tien andere zangsolisten. Stephen Harrap realiseerde met het grote orkest en het koor „de zee van muziek" waarover Prospero steeds zingt en deed dat even bescheiden als kun dig. Button-down streepshirt Canda zomerfclou on, katoen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13