Christendom in Afrika meer een Vonder' dan gevolg imperialisme Mgr. Gijsen wijdt acht priesters Het zonnige geloof van prof De Valk COMMENTAAR Somber Suriname CeidóeÖotrto/ni GEESTELIJK LEVEN/OPINIE ËeidóetSoutoTit maandag 27 mei 1991 PA Men beheerst de volkeren gemakkelijker door voedsel te geven aan hun hartstochten dan door hun belangen te behartigen. Gustave Le Bon Nieuw evangelisch conferentiecentrum URK De Volle Evangelie Gemeente te Urk heeft een nieuw Evangelisch Centrum /Conferentieoord opgericht. Het centrum, genaamd 'Morgenster', is gevestigd in een voormalig bejaarde noord. De totale kosten bedragen ongeveer één miljoen gulden. 'Morgenster' heeft per 1 juni de beschikking over 60 slaapka mers. Als alles gereed is, zal het gebouw een capaciteit hebben van 120 bedden. Eén van de redenen voor de aankoop van het voormalige be jaardencentrum was het feit dat de Volle Evangelie Gemeente door groei, de gemeente telt nu 250 leden, te kampen kreeg met ernstig ruimtegebrek. De bedoeling is om achter het bejaarden centrum een grote zaal te bouwen waarin de diensten van de gemeente gehouden zullen worden. Op dit moment worden de bijbelstudies en de kindernevendiensten al in de 'Morgenster' gehouden. De doelgroep van 'Morgenster' zijn kerkelijke groeperingen. Volgens het bestuur van het Evangelisch Centrum 'Morgenster' is er behoefte aan een klein kerkelijk conferentiecentrum in Ne derland. 'De Burght' in Burgh-Haamstede is, aldus een woord voerder in Urk, te groot. Glastra van Loon toch weer voorzitter bij humanisten RHENEN Politici mogen bestuurslid blijven van het Humanistisch Verbond. Het tweejaarlijks Congres van het Verbond heeft afgelopen za terdag een motie met als doel dit te veranderen, verwocpen. De afdeling Hilversum wilde voorkomen dat het Verbond een 'kruiwagen' wordt van po litieke belangen. De Hilver- sumse afdeling is bang dat een politieke functie een belemme ring vormt om als bestuurslid vrijuit te handelen. Het con gres verwierp het voorstel, met als argument dat iedere kandidaat op zijn eigen meri tes beoordeeld moet worden. Deze beslissing werd genomen kort nadat prof. mr. J. F. Glas tra van Loon, Eerste-Kamerlid voor D66, bij acclamatie her kozen was als voorzitter. Een ander voorstel van de Hil- versumse afdeling had even min succes. De Hilversummers wilden van het Verbond een pacifistische organisatie ma ken. Het congres verwierp met slechts een paar stemmen vóór het voorstel om uit te spreken dat het Verbond geweld in al zijn vormen principieel afwijst als strijdig met de menselijke waardigheid. Het congres was het eens met het standpunt van het bestuur dat iedere humanist weliswaar een afkeer van geweld heeft, maar dat het eigenlijke pro bleem is, hoe de maatschappij zo kan worden ingericht dat het geweld zoveel mogelijk wordt ingedamd. Het Hilver- sumse voorstel was volgens het bestuur geen stimulans voor de discussie over dit pro bleem. De 65 plaatselijke afdelingen gingen akkoord met een reor ganisatie van het Verbond. Deze moet voorkomen dat het financiële tekort in 1994 tot enkele tonnen zal zijn opgelo pen. De reorganisatie moet te vens een einde maken aan de overbelasting van de mede werkers van het centraal bu reau in Utrecht. GHANESE THEOLOOG BIJ VIERING VEERTIG JAAR HERVORMDE ZENDING: lutsen kooistra OEGSTGEEST De enorme verbreiding van het christendom in Afrika is niet zozeer een bewijs van het effectieve West- europese imperialisme als wel een aanwijzing dat massa's Afrikanen zich thuis voelen in het Evan gelie en dat feit is het wonder van de zending, de missio Dei. Die boodschap had de Ghanese prof. dr. Kwame Bediako, directeur van een onderzoekscentrum voor zending en toegepas te theologie in Akropong, Ghana, zaterdag in Oegst- geest. Hij was een van de sprekers op een bijzondere synodezit ting van de hervormde synode die werd gehouden naar aan leiding van het veertigjarig be staan van de hervormde Raad voor de Zending, gevestigd in Om uitdrukking te geven aan de wederkerigheid van de re latie van de kerken in Neder land en die van overzee, spra ken behalve de Raadsvoorzit ter drs. M.B. Jongeneel-Touw en de Ghanese theoloog Bedia ko nog twee buitenlanders. Het waren de Indonesische vrouwelijke predikante ds. M. Polliton-Assa en de Ghanese predikant ds. D.N.A. Kpobi (Utrecht). Beiden zijn in ons land werkzaam als missionair predikant. Dr. Bediako-hield zijn gehoor (behalve synodeleden ook (oud-)zendingswerkers) voor dat van alle godsdiensten het christendom de meest vertaal bare is, obk cultureel. In te genstelling tot bijvoorbeeld de islam, is in het christendom het goddelijk woord altijd in de eigen taal te horen, is de goddelijke communicatie altijd Synodeleden langs de tafels voor de maaltijd „Het unieke van het Evangelie is in feite de universaliteit er van, een opvatting die in onze tijd bepaald niet overal wordt gehuldigd", aldus Bediako. Het is dan ook een misverstand om te denken dat het christelijk geloof in Afrika een vorm van westers cultureel imperialisme is. Verlegenheid Ds. Kpobi vertelde dat hij heeft moeten concluderen dat de godsdienstige mens een uit zondering is geworden in Ne derland. Er wordt zeker in het openbaar in bijvoorbeeld trein of bus niet meer over God gesproken, maar wel over sport, geld, werk en het weer. Er heerst veel verlegenheid wanneer een gebeurtenis van uit een christelijk gezichtspunt bekeken wordt. Eigenlijk is het een wonder dat kerk haar plaats niet helemaal verloren heeft in de Nederlandse sa menleving, vond ds. Kpobi. Hij heeft echter ook geconsta teerd dat achter de schermen van de secularisatie „de ver borgen vroomheid ligt". Veel mensen hebben onder invloed van die secularisatie een vroomheid die ze niet willen laten zien en die vaak een an dere naam draagt, maar toch het karakter van het Evange lie draagt, aldus ds. Kpobi. „Het is hèel duidelijk dat er buiten de muren van de kerk duizenden mensen zitten wier leven gegrond is op de bijbelse spiritualiteit". Als voorbeeld haalde hij onder meer aan enkele projecten in Utrecht en het werk dat wordt gedaan rondom de Pauluskerk in Rotterdam voor de „slacht offers van drank, geld, drugs, carrière, machtsstrijd, econo mie en politiek". De Indonesische predikante ds. M. Polliton-Assa vertelde hoe naar haar oordeel mensen in Nederland steeds rationeler worden: alles wordt met het verstand bekeken („behalve kinderen ontmoet ik bijna nie mand die huilt"). Het gevoel is geen norm voor westerse men sen. „Mijn vraag is: vind je zelf dat het gevoel echt niet be langrijk is, of probeer je het gevoel te verdringen?", aldus de predikante. Ze heeft overigens tegelijker tijd ontdekt dat er nog behoef te is aan geloofsbeleving, aan warmte en aan ontmoeting. En er zijn ook nog steeds mensen die het initiatief nemen om daarvoor iets te organiseren. 'V erwondering' Na de verhalen van de buiten landers, kreeg de synode het woord, althans dat was de be doeling. Voorzitter ds. B. Wal let nodigde de synodeleden na drukkelijk uit om iets te zeg gen over het thema van de viering van veertig jaar Raad voor de Zending, namelijk 'verwondering'. Het zou vooral moeten gaan om persoonlijke getuigenissen omtrent 'ver wondering'. Slechts twee syno deleden, een adviseur en een gast namen het woord. Het normale synodewerk met be sluiten en moties gaat de leden beter af dan de zitting die „geen besluiten en moties", op leverde, zoals ds. Wallet het uitdrukte. De bijzondere syno dezitting werd afgesloten' met een agapè-viering in eer* tent op het terrein van het Zen dingshuis. De Raad voor de Zending nam bij de oprichting in 1951 het werk over particuliere zen dingscorporaties. Namens de Nederlandse Hervormde Kerk werkten toen in Indonesië 49 en in Nieuw-Guinea 66 zen dingsarbeiders. Om zich 'van de last van het koloniale verleden' te ontdoen, werden in 1960 ook enkele werkers naar West-Afrika ge stuurd. Tussen 1960 en 1970 groeide hun aantal van 4 naar 29 (van de 80 hervormde zen dingswerkers). In de zeventiger jaren groeide het besef van de wederkerig heid in de zendingsrelaties; Nederland werd ook zendings- land. De Raad gaf dit idee ge stalte door een missionair pre dikant uit Indonesië aan te trekken, ds: Lukito Handojo, FOTO: CORNÉ SPARIDAENS en door voor het eerst een be drag te reserveren voor het evangelisatiewerk in Neder land. In dezelfde jaren kwam in de Hervormde Kerk de belang stelling voor Latijns-Amerika op. Daar werken nu 7 mensen werken (Afrika: 21, Azië: 15). Als gevolg van het interkerke lijke project 'Gaven Delen We reldwijd' werd vervolgens ont dekt dat zending niet alleen een kwestie van geld is, maar ook het delen van andere ga ven inhoudt. „Er is geen meet instrument voor spiritualiteit, maar het is geen geheim dat veel westerse christenen wat stil worden bij de geloofsex pressie van niet-westerse ge loofsgenoten", aldus het jubi leumboekje 'Zending in Ont wikkeling'. Uit het jaarverslag 1988/9 blijkt dat in die jaren het grootste bedrag voor missio nair werk ging naar Azië, ge volgd door dat in Afrika. Het missionair werk in Nederland staat voor een hoger bedrag genoteerd dan dat in Latijns- Amerika. Over de verslagjaren ontving de hervormde zending jaarlijks ruim 10,1 miljoen gul den uit de kerken (collecten, giften, acties e.d.). ROERMOND Bisschop Gijsen van Roermond heeft zaterdag acht dia kens tot priester gewijd in een stampvolle Sint Chris- toffelkathedraal. Het was voor het eerst nade ge ruchtmakende gebeurte nissen rondom twee semi naristen van het seminarie Rolduc dat de Roermond- se bisschop zelf weer wij dingen verrichtte. De pronuntius mgr. Backis was zaterdag bij de urenlan ge plechtigheden in Roer mond aanwezig, evenals de hulpbisschop van Roermond, mgr. A. Castermans. In de aanwezigheid van de pro nuntius zei bisschop Gijsen het symbool te zien van de verbondenheid van zijn bis dom met de hele wereld kerk. In de preek die aan de wij ding voorafging, benadrukte bisschop Gijsen vooral de trouw en de gehoorzaamheid die priesters aan hun bis schop verschuldigd zijn. „Priesters ondertekenen geen contract maar behoren de bisschop toe omdat hij vertegenwoordiger van Christus is", aldus mgr. Gij sen. De bisschop mag en moet to tale volgzaamheid van zijn priesters vragen ten bate van de kerk. De bisschop moet kunnen rekenen op zijn priesters. Zonder priesters kan de bisschop het niet stel len maar het omgekeerde is ook waar. Priesters die zich distantiëren van hun bis schop verliezen het contact met Christus. Aan het eind van de wijding namen circa tweehonderd priesters deel aan de hando plegging. Bisschop Gijsen las tenslotte nog een telegram van paus Johannes Paulus II voor waarin deze de wijde lingen gelukwenste en hen zijn apostolische zegen schonk. De affaire waarvan mgr. Gij sen zo ontdaan was dat hij geen wijdingen meer ver richte, maar die taak overliet aan de pronuntius, betrof twee seminaristen die een relatie bleken te hebben toen ze op het punt stonden ge wijd te worden. Eén van hen had bovendien een relatie gehad met de conrector van het seminarie. DEN HAAG „Bisschop Bar heeft mij wel eens ge vraagd: hoe hou je je als gelovige eigenlijk staande in een milieu dat hele maal geseculariseerd is. In het gewone leven wordt al weinig over het geloof gesproken, maar aan de universiteit nog minder?". De vraag was gesteld aan de Rotterdamse professor Koos de Valk, hoogleraar in de sociolo gie en de sociale filosofie aan de Erasmusuniversiteit. Zater dag gaf hij op een bijeenkomst in Den Haag van de plaatselij ke afdeling van de Mariën- burgvereniging zijn persoon lijk antwoord. Wat maakt ge loven vandaag de dag eigenlijk zo moeilijk? De Valk: „Geloven is iets van horen zeggen. Er wordt in ons geloof gezegd: God is almach tig, God is goed, maar dat valt nooit te bewijzen, tenzij we heel bigot zouden zijn en ons afsluiten van de realiteit, maar zo zit ik niet in elkaar. Gelo ven omdat anderen ons dat verteld hebben is natuurlijk een heel andere houding dan je in de wetenschap aantreft. Overigens gelooft men daar ook zeer veel op gezag van an déren". „Dan is er nog een factor die het geloven zo moeilijk maakt: de tijd waarin we leven. In de Middeleeuwen was geloof vol komen vanzelfsprekend, maar nu leven we in een uiterst ra tionalistische en materialisti sche tijd. De invloed van de omgeving op wat we aanne men is zeer groot. Je kunt ook niet ontkennen dat bezwaren tegen traditionele geloofsvoor stellingen een zekere mate van aannemelijkheid bezitten: de maagdelijke geboorte, de ver rijzenis, de eucharistie. Toch is dat ook voor een deel een kwestie van tijdgeest. In de negentiende eeuw had je het zogenaamde sciëntisme, men probeerde het hele leven van uit de wetenschap te verkla ren. Iedereen zwoer er bij. Nu weet niemand meer wat het is. Opvattingen komen en gaan". „Wat mij staande houdt zijn fi guren uit de christelijke tradi tie. Mensen als Pascal, New man en Augustinus, waar ik mij nogal eens in verdiept heb. Ze steken boven hun tijd uit en als mensen mij zeggen: ka tholiek zijn is dwaas, dan kan ik er wel tegen. Gezien de kracht van de traditie ben ik niet zo bang voor de tijdgeest". „Het is bovendien wel aardig om eens nuchter na te gaan wat het christendom te bieden heeft tegenover het moderne materialisme en relativisme". „Het heeft een realistisch mensbeeld: niet het pessimisti sche van de conservatieven en niet het optimistische van de progressie ven. Het is de meest redelijke godsdienst die ik ken. In de moderne wijsbe geerte zoek je vergeefs naar zo'n realistisch mensbeeld. Ja, de seksuele ethiek van de RK kerk kan ik niet aanvaarden. Maar ik moet mijn. eigen be zwaren ook weer een beetje relativeren. Over honderdvijf tig jaar zou ik er misschien heel anders over denken, maar dat geldt ook voor de paus". „Wat ik echt prachtig vind aan het christendom is het idee van de menswording. Het abstracte woord is vlees ge worden, met andere woorden er is een brug geslagen naar de wereld. Het is niet allemaal uur theoretisch. Geen abstract systeem, maar voortdurend een historisch gebeuren. Je hebt de sacramenten, het is een sociaal gebeuren. Toen Christus voor het laatst met zijn leerlingen bij elkaar was, gingen ze samen eten. En toen heeft hij gezegd: dat moeten jullie blijven doen. En dat doen we dus nog steeds. Het is geniaal en toch zo gewoon". „Een andere trek van het christendom is dat het oog heeft ehad voor het kwaad. Het christendom wijt dat kwaad aan de zondeval. Kom daar eens om in welke sy steem dan ook. Niemand kan het kwaad plaatsen". Tenslotte kwam De Valk te spreken over de kerk, waar zoveel christenen aan zeggen te lijden. De Valk: „De kerk is een noodzakelijke instelling, die je nodig hebt om de tradi tie door te geven. Zij gaat als elke menselijke instelling ge bukt onder conflicten, dat valt nooit te voorkomen. Natuur lijk zijn de leiders, de bis schoppen, een beetje conserva tief. Ze moet immers waarden vasthouden. En instituties lo pen nooit voorop. Er moet na tuurlijk een evenwicht zijn tussen behoud en vernieu wing. Er Is een voortdurende slingerbeweging aan de gang en je realiseert je pas achteraf wanneer dat evenwicht werd bereikt". Natuurlijk is twijfel eigen aan geloof: Petrus zei het in zo'n tegenstrijdige formule: ik ge loof, kom mijn ongeloof te hulp. Toen kwam ik een uit spraak tegen van een groot anti-clericaal, Denis Diderot: de diepste overtuiging van ons is niet die waar we nooit aan getwijfeld hebben, maar die waar wij telkens naar terugke ren. En er is niets dat me zo aanspreekt als het evangelie. Bisschop Gijsen legt de hand op tijdens de priesterwijding. FOTO: ANP Christelijke Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Zwijndrecht J. van 't Spijker te Nieuw-Amsterdam; naar Wildervank-Veendam i.c.m. Zuidlaren A. Brons te Vlisslngen, die bedankte voor Zaandam. Bedankt voor Baren- drecht G. Bouw te Urk (Eben Haezer- kerk). BEROEPINGEN Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Vlaardlngen J. Holtland te Steenwljk. t: p Op papier laat de uitslag van de zaterdag in Surit|ü houden parlementsverkiezingen niets aan duidelijlj wensen over. De twee partijen die fel gekant zijn ten verdere politieke rol van het leger van Desi Boutr schikken over een twee derde meerderheid in het pal Zij hebben daarmee voldoende steun om de grond wei anderen en een einde te maken aan de politieke rol^ leger. En als de militairen geen gehoor willen geventa opdracht is, afgaande op uitlatingen in Nederlandse a rikaanse regeringskringen, één telefoontje naar Dffl voldoende. Nederlandse en Amerikaanse soldaten stF klaar om Bouterse c.s. naar de kazerne terug te sch| De Surinaamse werkelijkheid is evenwel gecomplii De traditionele partijen VHP, NPS, KTPI en SPA, in het Nieuw Front, een van de twee anti-Bouterse ringen, hebben van de kiezers een stevige afstraf fir en verloren meer dan een kwart van hun aantal zete parlement. De grote winnaar van de verkiezingen is de partij die nauw gelieerd is aan de militairen. De sl sitie in het nieuwe Surinaamse parlement is toegeva nieuwkomer Democratisch Alternatief'91 (DA'91), re anti-Bouterse groepering, een soort Surinaams D( op de sterke band tussen NDP en de militairen Nieuw Front en DA '91 tot elkaar veroordeeld. De vraag waar de Surinaamse samenleving nu me| geconfronteerd is of de achterban van met name de de NPS bereid zal zijn te breken met het verleden. Df laag van het Nieuw Front is voor een groot deel te vi vanuit de ontevredenheid over het weinig door! Front-beleid tot aan de kerstcoup van 1990. De langs lijnen georganiseerde partijen worden nog steeds gel| politici die ook verantwoordelijk waren voor de vair land afgedwongen onafhankelijkheid in 1975 en de jjr en economische chaos die daarna is ontstaan en die k mene zaak hebben gemaakt met Bouterse om weer ten de macht te kunnen komen. Vooruitgang lijkt in Si;< daarom alleen mogelijk als de 'oude' politici het p oerwoud in worden gestuurd en er ruimte komt vje jongere generatie. Dat is ook het breekijzer waarmee- de coalitiebesprekingen in kan gaan. HET is voor Suriname te hopen dat het inderdaad coalitie komt en dat de leden van de nieuwe regeri den gekozen op grond van hun kwaliteiten en niet, vaak is gebeurd, als resultaat van vriendjespolitiek, dige Surinamers in Nederland zouden zich, veel meer het geval is, beschikbaar moeten stellen voor benoeil hun vaderland. Op die manier kunnen Surinamers orde op zaken stellen. Bij hun pogingen de democratt rechtsstaat te herstellen kunnen zij dan rekenen op sx Nederland. Het alternatief is een verdere verslechteii de politieke, economische en sociale situatie. Met als if dat de cocaïnehandel, waar het leger nauw bij is be^, het land nog meer in zijn greep krijgt. Dat sombere i leidt op termijn onvermijdelijk tot een militair ingrijp de Verenigde Staten en mogelijk ook Nederland, in ging een einde te maken aan de cocaïnehandel. Dant name helemaal terug bij 'af'. Pastor Amsterdamse studentenecclesia verL AMSTERDAM Pastor Alex van Heusden van de Ams se studentenecclesia heeft het bestuur gevraagd om onj van zijn arbeidscontract, zo heeft hij desgevraagd meegj Van Heusden (35) werkt sinds 1 januari 1987 bij de eccï sinds 1971 opereert buiten de verantwoordelijkheid van- dom Haarlem. Daarvoor was hij er zes jaar als vrijwillige Als reden voor zijn besluit noemt Van Heusden persoonlj standigheden, waarop hij niet nader in wil gaan. Hij streept dat er geen conflict met het bestuur of met de pastor Huub Oosterhuis is. Dat blijkt onder meer uit het hij na zijn vertrek soms als voorganger in de diensten 1* treden. Van Heusden, die studeerde aan de Katholieke Theo| Universiteit te Amsterdam, hoopt een nieuwe werkkring den met nadruk op onderwijs en onderzoek. Hij heeft i specialiseerd in de bijbelwetenschappen. Uitgave: Kantoor: Telefoon: 071 - 122 244. Telefax: 071 - 134 941 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Telefax: 070 - 3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Tlmmers. Chef-redacteur: G.- J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): I n Herpen (chef), F. Buurman,r Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Hol E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): K. van Wees (chef), G. Ansems, B. Jansrn H. Piët. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Koolstra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. PieterseJ (tel. 070-3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten In zijn verspreldingsgebli - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers U redactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten In N( en België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swid M. van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef leveld, D. Hofland, P. Koopman en D. van Rietschoten. i - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; 4 - de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag)t drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Atl R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Heeringi B. van Huët (Parijs), M. de Konlnck (Washington), H. Kuitert (Nieuw De F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderlnk (Ml W. Werkman (Jeruzalem), Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Beljf F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). ster: M. de Cocq. tot 15.00 u Abonnementsprijzen (Inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar 25,70 76,60 294,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2