Omroepen: voorstellen FAncoiia onbegrijpelijk Vanaf maandag acties bij omroep err Flick: „We maken hele oorlogsfilm-genre belachelijk p Ceidae Qowuvnt lteronica wil ook iRA op Nederland 2 T EINDE VAN 'ALLO 'ALLO NOG LANG NIET IN ZICHT rman van Veen steelt Franse harten Albert Roussel de bekende onbekende Mickey Rourke blijkt een succesvol bokser Frivool amusement met Feydeau Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! ST/RTV VRIJDAG 24 MEI 1991 PAGINA 15 JRSUM Veronica-voor- van der Reijden wil sa- t de VARA en de TROS Nederland 2. Dat plan lan- hij vandaag in het NOS- r met de bedoeling de im- te doorbreken rond de zenderindeling voor tele- ier 1 oktober. De VARA ev eel voor deze partnerruil, luqziet het als een oplossing echts één seizoen, het geharrewar binnen igijjiimissariaat voor de Media o e nieuwe zenderindeling, volgens Van Dam niet meer mogelijk dit jaar nog samen met de NOS en de VPRO het derde net te vullen. Wanneer het NOS-bestuur akkoord gaat met het plan van de Veronica-voor zitter, en daar ziet het naar uit, dan wordt het eerste net gevuld door KRO, NCRV en AVRO, het tweede net door TROS, Veronica en VARA en het derde net door NOS, VPRO en EO. Volgens de NOS is de zenderindeling die vandaag wordt vastgesteld een 'tussenstap'. „Het einddoel blijft een gedifferentieerd bestel", al dus een woordvoerder. (Vervolg van de voorpagi na) HILVERSUM De bonden zijn van plan al vanaf maan dag te beginnen met acties bij de omroep. In eerste instantie gaat het om het „ernstig ver storen" van de bedrijfsvoe ring, zoals bijvoorbeeld het niet rondbrengen van de post. De kijkers en luisteraars zullen hier nog niets van merken. Mochten deze acties echter niet tot het gewenste resul taat leiden, dan moet vanaf midden volgende week reke ning worden gehouden met programma-onderbrekingen. Als de omroepwerkgevers dan nog niet overstag gaan, gaat de televisie mogelijk al vanaf volgende week vrijdag „op zwart". Volgens onder handelaar Klaas Koornstra van de Dienstenbond FNV is de redactie van het NOS- journaal bereid om vanaf midden volgende week in dien nodig zondagsdiensten te draaien. De bonden moeten de plannen overigens nog doorspreken met hun achterban. Het actiecomité van de bonden komen van middag om half vijf bijeen om zich nader te beraden. Het overleg tussen de om roepwerkgevers en de vak bonden is afgelopen nacht vastgelopen, nadat geen overeenstemming kon wor den bereikt over een loons verhoging. De bonden ver wierpen het bod van de werkgevers de lonen met drie procent structureel te verhogen. Zij wilden een verhoging van 3,5 procent. De werkgevers wilden echter gezien de precaire financiële positie van de omroep niet verder gaan dan drie pro cent. „We hadden gehoopt dat de bonden meer oog zou den hebben voor de moeilijke positie waarin de omroep zich nu bevindt", aldus een NOS-woordvoerder. De om roepwerkgevers betreuren het mislukken van het over leg, omdat op alle andere punten inmiddels overeen stemming is bereikt. Zo was er een akkoord over een soci aal plan voor de uitvoering van het onlangs vastgestelde Meerjarenplan van NOS- voorzitter De Jong. Gedwon gen ontslagen konden vol gens dat plan worden voor komen, aldus de NOS-woord voerder. Verder is er volgens deze zegsman ook overeen stemming bereikt over de problematiek rond de ATV- dagen. De bonden wilden aanvankelijk een werkweek van vier dagen van negen uur. Op dit moment hebben de omroepmedewerkers een 40-urige werkweek en 24 atv-dagen. Het compromis dat is bereikt behelst een vijfdaagse werkweek van 36 uur per 1 januari 1992. ILVERSUM Onbe- lofjrijpelijk, onaanvaard- en onvolwassen, at waren gisteren en- ele kwalificaties die mroepbazen in Hilver- Jim gebruikten in reac- n «e op uitgelekte passa- van de zogeheten J'inksternotitie van mi nister D'Ancona. de notitie geeft de be- ndsvrouwe haar visie op toekomst van het publieke stel. De notitie, die al met >Tqnksteren werd verwacht, at voor vandaag op de inda van het kabinet voor wekelijkse beraad, de notitie, waarover de nister eergisteren tijdens i bijeenkomst van de snst Omroepbijdragen al ige duidelijkheid gaf, zou der meer voorgesteld wor den om een hogere eigen bij drage van de omroepen te vragen ter waarde van 125 miljoen gulden. Dat zou moeten gebeuren door de contributie voor de leden van de omroepen te verhogen of door de eigen reserves aan te spreken. Ook zou de minister er weinig voor voelen om TROS en Veronica op het toekomstige tweede net de rol van „kostwinner" te laten vervullen voor het geheel be stel. Voor de voorzitter van de NCRV, A. Herstel, is een ver hoging van het lidmaatschap „volstrekt onaanvaardbaar". Als de kijk- en luistergelden niet verhoogd mogen worden omdat er geen lastenverzwa ring mag komen voor de bur gers, waarom dan wel een verhoging van het lidmaat schap, zo vraagt hij zich af. Hij spreekt van een „half slachtig beleid" en het „op zijn kop zetten" van de za ken. De hoge organisatie graad (er zijn circa vijf mil joen mensen lid van een om roepvereniging) zorgt er vol gens Herstel voor dat er indi- rekt toch een lastenverzwa ring komt voor een aanzien lijk deel van de mensen. Ook het putten uit de eigen reser ves is voor hem niet be spreekbaar. „We passen al veel bij uit de eigen reserve, als dit erbij komt zijn we snel door onze reserve heen". TROS-directeur C. Wolzak zegt „verbijsterd" te zijn over wat zich lijkt aan te dienen. „Ik vraag me af of de minis ter begrijpt wat er aan de hand is". Het plan van NOS- voorzitter De Jong, dat door een meerderheid van de om roepen wordt onderschreven, gaat volgens hem juist uit. van een zodanige financie ring dat geen verhoging no dig is. Ook de afwijzing van het idee van een „kostwin- nersnet" kan Wolzak niet goed begrijpen. Het plan van De Jong gaat uit van een ge- diffentieerd bestel waarin één net geld verdient voor de rest. De minister mist vol gens hem de essentie van het plan. Veronica-voorzitter J. van der Reijden wijst er op dat TROS en Veronica nooit echt voor het idee van een kost winner waren. Voor deze omroepen was het de conse quentie van een gedifferen tieerd bestel. „En als het moet dan willen we ook meer geld om kostwinner te worden en programma's te maken die meer kijkers trek- .ken". „Minister u schiet uzelf in de voet", zo reageert hij op de afwijzing van de minister Bill Cosby, toch over het algemeen niet de meest treurige verschijning op de beeldbuis, ge fotografeerd met het meest chagrijnige gezicht ooit getrokken. De tv-ster ontving gisteren een ere-doctoraat aan de Temple Universiteit in Phi ladelphia, alwaar hij voor de foto zijn gezicht- suitdruking even aanpaste aan die van de twee meisjes, die slechts met tegenzin poseerden. De twee kleintjes zijn de kinderen van een Nigeri- aanse wetenschapper, de eerste die aan een Amerikaanse universiteit een doctoraat haalde in Afrikaans-Amerikaanse studies. FOTO: AP Gibson (Herr Flick) en Kim Hartman (Helga): „Engelsen van slapstick, van het Tom en Jerry-effect. Ze lachen om het noodlot van een ander". FOTO: TROS ,3VOORDOUW 'Allo 'Allo. Engelse comedy serie. TROS-televisie. Neder land 2 om 22.36 uur. Vrijdag. HILVERSUM „Dat 'Allo 'Allo bij een brede laag van de bevolking zo'n succes heeft, verbaast mij niet echt. Waar schrijver en bedenker David Croft namelijk in is geslaagd, is om een serie met verschil lende niveau's te creeëren. Ik bedoel, kinderen genieten vooral van de visuele grappen en de gekke accenten, terwijl ouderen het razend knappe spel met woorden en de grap pen over de verschillen in so ciale klasse zullen waarderen. Dat laatste is kenmerkend voor Croft. Kijk maar naar se ries als 'Dad's Army' of 'Are You Being Served'. Daarin zijn de hoofdrolspelers con stant bezig zich boven hun klasse uit te werken", zegt Ri chard Gibson, beter bekend als Herr Otto Flick uit de Britse comedyserie 'Allo 'Allo. Kim Hartman, die Helga speelt: „Engelsen houden van slapstick, van het Tom en Jer ry-effect. Ze lachen graag om het noodlot van een ander, maar ook grappen over domi nees en nonnen zijn geliefd. Eigenlijk waart in het moder ne Britse leven nog steeds het Victoriaanse tijdperk rond. Ook Shakespeare koos het ui terlijk van mensen en zaken als sex om zijn publiek te amu seren. Wat andere volkeren heel gewoon vinden, wordt door Britten veelal gezien als vreselijk grappig". Voor de BBC, die de reeks produceert, is 'Allo 'Allo' een kleine goudmijn. De serie wordt inmiddels in zo'n vijftig landen uitgezonden. Kim: „Ik heb mijzelf Chinees horen spreken". Richard (lachend): „Ik ook, maar toen was het in dat café inmiddels al heel Nieuwe serie Vast staat dat er dit jaar nog een nieuwe serie afleveringen zal worden gemaakt. Wat er daarna gebeurt, is niet duide lijk Richard: „Ze zeggen al zes jaar dat het de laatste reeks is. Toch hebben we ondertus sen al zestig afleveringen ver vaardigd. Ik denk dat veel af hangt van het succes. Als de scripts zo goed blijven als ze nu zijn, denk ik dat we nog wel een paar jaar te gaan heb ben. En wat de acteurs betreft, geloof ik niet dat er veel zul len afvallen. Dat zou anders zijn als 'Allo 'Allo een soap-se rie was. Dan word je er elke dag mee geconfronteerd en gaat het misschien eerder ver velen. Nu heeft iedereen ook tijd voor andere zaken. Hoe wel... Er is ook een toneelver sie van, waarin zo'n tien ac teurs uit de serie meespelen". Kim: „Dat is behoorlijk hard werken, want in het theater doen we acht shows in zes da gen. Bovendien hebben we be gin 1990 een tournee gedaan door Australië. Dit jaar gaan we waarschijnlijk weer voor een maand, waarbij we ook een bezoek brengen aan Hong Kong. Ik zou het echt gewel dig vinden als dat gebeurt". Richard: „Het maken van de televisie-afleveringen is min der vermoeiend, dan het spe len op de planken. Hoewel ook de serie met zo'n 350 man pu bliek wordt opgenomen, heb je van maandag tot en met don derdag de tijd om in je rol te groeien en het script te leren. Daarna zijn er op vrijdagmid dag eerst nog camera-repeti ties voor de aflevering 's avonds wordt opgenomen". Kim: „Improviseren is er dan niet meer bij. Dat kan ook niet omdat een belangrijk deel van het script is opgebouwd uit woordgrappen". Nazi's Problemen bij het publiek met het spelen van nazi's heeft het tweetal tot nu toe niet gehad. Kim: „Ze weten dat het om een comedy-serie gaat. Boven dien heb ik het voordeel dat ik niet echt op Helga lijk. Daar kwam ik achter toen we met de toneel-uitvoering in het Londense West End stonden. Als ik na de voorstelling het gebouw verliet, hoefde ik nooit handtekeningen uit te delen. Soms werd ik zelfs ruw opzij geduwd omdat ze een an der wel herkenden en ik, in hun ogen, in de weg stond. Maar in brieven en zo ben ik nooit aangesproken omdat ik een nazi speel". Richard: „Wat ze waarschijn lijk wel schreven, had betrek king op je acteerprestaties". Kim (lachend): „Ja natuur lijk". Richard: „Als je een Duitse Gestapo-officier neerzet op de manier waarop ik dat bijvoor beeld doe, is dat voor het pu bliek geen probleem. Het punt is namelijk dat we het hele oorlogsfilm-genre belachelijk maken. En er werd een hoop gelachen in de oorlog. Mensen schrijven regelmatig: je zult het niet geloven, maar in het verzet werd veel gelachen. Het was een prima manier om ze nuwen de baas te worden en het moraal hoog te houden. Veel mensen schrijven ook dat ze de show zo goed vinden omdat we de glamour van de nazi's en van de uniformen af halen. Dat doen we door de Duitsers voor gek te zetten, maar tegelijkertijd sparen we ook het verzet niet. Zo is de rol van de Engelse politie agent Crabtree bijvoorbeeld een grap over de Engelsen. Britten vinden namelijk dat iedereen Engels behoort te spreken. Als ze met een bui tenlander te maken krijgen, gaan ze harder en langzamer praten en doen dus net alsof degene die wordt aangespro ken gek is. Spreken Engelsen wel een andere taal, dan heb ben ze vermoedelijk op school niet geleerd dat met het juiste accent te doen. Crabtree is zo iemand. Hij is typisch een En gelsman die Frans spreekt. Om hem niet in de war te la ten raken, worden zijn teksten fonetisch uitgeschreven". Planken Zodra de serie en de toneeluit voering niet zo veel tijd meer opslokken, wil Richard Gib son, die als artistiek directeur is verbonden aan het Londen se Boulevard Theatre, weer te rug naar de planken. Richard: „Het theater is de speeltuin van een acteur. Ik zou graag wat films doen en televisie, waarin ik veel heb gewerkt, is prachtig, maar er gaat niets boven het theater. Als je een maal op het podium staat, ben je eigen baas, bepaal jij wat er gebeurt. Bij televisie en ook bij film moet je altijd andermans instructies opvolgen en het desnoods twintig keer over doen totdat de regisseur het goed vindt". Kim: „Ik weet niet waar ik mij straks mee zal gaan bezig houden. Toekomst-plannen maak ik nooit, want zodra ik dat doe, komen ze niet uit. Ik wacht dus rustig af". toyS „Een show gelijke, een bizarre leling sketches". De ent van het Franse Politis is onder de e geraakt van het optreden van Her- ran Veen. De inter- aal verantwoorde elling van de Ne- Zi)dse showman heeft ndruk gemaakt op rwende Parijse pu- ïn de Franse critici. 'pik met 8 juni verzorgt derlander een reeks ens in het knusse a,r TLP Dejazet in de 3 hoofdstad. ihinderd door de maar ier gebezigde talen (een solo in namaak-Japans iet meegeteld) zet Van en wervelend program merDaarin etaleert hij t geringe talent en le- het bewijs dat het ty- Nederlandse moralisti- ibaret zich uitstekend uorteren. Had hij al grote successen in Duitsland, Van Veen mag nu ook Frankrijk aan zijn erelijst toevoegen. Het is niet voor het eerst dat Herman van Veen in Frankrijk optredens verzorgt. Sinds 1985 kwam hij al vier keer naar de lichtstad. Maar dit keer treedt hij liefst drie weken aan een stuk op. De Franse pers heeft het voor hem opgenomen. „Herman van Veen is een clown van de wereld, geniaal, spiritueel, subtiel", schrijft 'Tele 7 Jours', met zijn oplage van ruim vier miljoen exemplaren Frank- rijk's grootste culturele week blad. En TExpress' prijst de absurde humor van de 'zin gende harlekijn' in een artikel waarin 'De Vliegende Hollan der' wordt vergeleken met de gekte van de Franse entertai ner Raymond Devos en beel dend kunstenaar Folon. Na afloop van de première wist het publiek niet goed waar het Herman van Veen moest plaatsen. „Dergelijke shows, waarbij de artiest goed zingt, goed musiceert, grappen maakt, mime speelt en de mo raal uitdraagt bestaan bij ons helemaal niet. Het is of het een of het ander", vertelde een Parisienne, die diep onder de indruk zei te zijn van het gebodene. „Ik kende Herman van Veen niet, maar was nieuwsgierig geworden door de affiches". Het feit dat meerdere talen door elka.ar werden gebruikt hinderde haar niet. „Integen deel. Ik vind dat er voldoende wordt uitgelegd in het Frans en voor de rest begreep ik de show goed. Theatertaal is in ternationaal. En Herman van Veen levert daarvoor het be wijs". Diverse andere toeschouwers sloten naadloos op de critici aan door te bevestigen dat het Nederlandse accent van Her man van Veen en de enkele taalfouten 'trés charmant' wa ren. Echt sterke punten kon of wilde men niet aangeven. „Ik vond juist dat de hele show een opeenvolging van hoogte punten was. Maar wat ik erg waardeerde was dat hij goed op het publiek inspeelde", meende iemand. Daar zal Henri Wijnaendts, de Neder landse ambassadeur in Frank rijk het van harte mee eens zijn. Nadat Van Veen met een 'Ik hou van mannen en vrou wen die zonder complexen van anderen kunnen houden' door de zaal afscheid nam van het publiek kreeg deze een dikke zoen op het hoofd. Residentie Orkest onder leiding van Janos Fürst in werken van Haydn,, Roussel en Brahms. Solist de violist Gil Shaham. Gisteravond, Anton Philipszaal, Den Haag. Herhaling vanavond. Geen vreemde maar dan toch wel een tamelijk on bekende „eend in de bijt" bij het concert dat het Re sidentie Orkest gister avond onder leiding van Janos Fürst uitvoerde: de derde symfonie van Al- bert Roussel. Roussel, een land- en tijdge noot van componisten als Cé- sar Franck, Ravel en Debussy, Fauré en Satie, overleed in 1937 en liet een oeuvre na met soloconcerten, opera's, ballet ten en kamermuziek. Zijn der de symfonie is inmiddels zestig jaar oud. Roussel vraagt om een orkest in grote bezetting en in 25 minuten haalt hij compositorisch gezien wel zo één en ander overhoop. Hij valt van hét ene uiterste in het andere; zo spelen alle instru menten fortissimo en zo klinkt een tedere vioolsolo. De op dracht luidde een feestwerk te componeren. Dat was ter gele genheid van het vijftig-jarig bestaan van het Boston Symfo nie Orkest en voor dat feest schreef Roussel zijn derde symfonie, Strawinsky zijn Psalmensymfonie en Honeg- ger zijn .Symphony en ut'. De Roussel-symfonie is nog al tijd een verrassend stuk en heeft zelfs een overrompelen de werking. Dirigent Janos Fürst hield een levendig plei dooi en het Residentie Orkest vond het hoorbaar leuk om eens wat anders dan anders te kunnen spelen. Dat gold niet voor de symfonie nr.65 van Haydn. Keurig gespeeld, dat wel, maar het raffinement ontbrak. Niemand kijkt tegenwoordig meer verrast of verbaasd als het podium betreden wordt door een violist van een jaar of twintig die ondanks zijn jeugd al een flinke carrière achter de rug heeft. Zo'n violist is Gil Shaham die op tienjarige leef tijd in zijn geboortestad Jeru salem debuteerde, die in Ame rika studeerde, met belangrij ke Europese orkesten werkte en die de vioolconcerten van Paganini, Saint-Saëns, Bruch en Mendelssohn op de plaat zette. Gisteravond was hij so list in het concert van Brahms en het werd een weergave rijk aan „belli toni", hij stapelde op krachtige wijze de ene prachti ge toon op de andere. Soms was op zo'n toon qua zuiver heid wat aan te merken, maar dat is gemakkelijker te verge ven dan het feit, dat hij muzi kaal gesproken nogal aan de oppervlakte bleef. Het was vi oolspel waarin het hoofd meer doorklonk dan het hart. FORT LAUDERDALE De filmster Mickey Rourke (34) is in Fort Lauderdale een succes vol beroepsbokser gebleken. Hij versloeg na een gevecht over vier ronden de Ameri kaan Steve Powel op punten. De beslissing van de jury was unaniem. In de jaren zeventig was Rourke amateurbokser. Hij leverde in. vier jaar 26 ge vechten. Zijn profdebuut in het War Memorial Auditorium trok 2800 toeschouwers. Rour ke hield zijn tegenstander op afstand en bepaalde het gevecht. „Ik wil de komende twee jaar twaalf tot vijftien keer in de ring komen", ver klaarde hij na zijn succes. Rourke blijft intussen films maken. De hoofdrolspeler in onder meer 'Nine and a half weeks' werkt op dit moment met Don Johnson aan de film 'Harley Davidson and the Marlboro Man'. Toneelgroep Veneter: 'Kat in de zak' van Georges Feydeau. Theater De Poort, Paviljoenagracht 18, Den Haag. Première gisteravond. Herha lingen: 24, 25 en 26 mei. Regisseur Barend Jan Donker had kennelijk kosten noch moeite ge spaard voor de aankleding van zijn produktie 'Kat in de zak' van Feydeau. Zo wel decor als costuums waren tot in de puntjes verzorgd volgens de stijl van 1880 en bijzonder ple zierig om naar te kijken. Voor wat de uitvoering van het stuk betrof moest hij werken met de riemen die hij had. Het resultaat was frivool amusement van wisselend niveau. Feydeau's klucht, bedoeld als een satire op zowel de Parijse bourgeois als de toneelmanier tjes van die dagen, toont de in triges rond de komst in huize Pacarel van een jongeman, Dufalset, zoon van een be roemde tenor, die per vergis sing voor zijn vader wordt aangezien. Hij raakt verstrikt in de avances van twee mid delbare dames, Mme Pacarel en haar vriendin Mme Con sternation. De beide echtgeno ten, denkend dat Dufalset een castraat is, hebben daartegen geen bezwaar. Dochter Julie Pacarel, oorspronkelijk be loofd aan Des Friques en Dos, wordt uiteindelijk de ware liefde van de allerminst gecas treerde jongeman. Leuk zijn en kluchtig hangt niet persé samen met luid ruchtigheid. In feite is het vaak storend. Zo ook hier bij de vertolking door Frans Bleij- enga van de snob Pacarel. Soms schreeuwde hij zo hard dat hij onverstaanbaar werd. Hij werd pas natuurlijk in sommige van de vele terzijdes. Michel Verbeek als Dufalset was merkwaardig wisselend in zijn spel. Per moment even helemaal goed en dan weer onbegrijpelijk schools. Ron Triep als Des Friques en Dos was wel vermakelijk, maar het beste amusement van de voor stelling werd geleverd door Elisabeth Bernard als Mme Consternation en vooral ook Loes Bleijenga als Mme Paca rel. Deze twee actrices bereik ten soms het niveau van de sprankelende farce. Maar de voorstelling als geheel bleef toch in middelmatigheid han gen. Dansen in de exotische marge „Semela" in het Korzotheater donderdagavond herhalingen he denavond en zaterdagavond om 21 Op het snijvlak tussen wester se podiumdans en bewegings tradities uit Afrika en het Ca- ribisch gebied proberen alloch tone danseressen via eigen choreografieën een scènische uitweg te vinden voor hun naar theatraliteit strevende in nerlijk. Hun bewegingsidioom lijkt veelal een samenraapsel van variabele folklore. Waar evenwel de klassieke techniek als stevige onderbouw veelal ontbreekt of te oppervlakkig is beoefend, blijft het vaak bij dansen in een exotische mar ge. Anders gezegd, de boom trilt wel maar zijn bladeren openen zich niet. Ook de uit Curasao afkomstige Gabri Christa ontkomt in haar iongste creatie 'Semela' dat "betekent: zij die van elders komt niet aan dit scènische tekort. Zij streeft naar een vrije associatie van een jonge Caribische vrouw, die als een soort dochter van de zeegodin op reis gaat en stadia van haar vrouwzijn doorleeft. Het resul taat is een hap-snap choreo grafie, waarin het gespartel in een pierebadje geen diepere betekenis vermag op te roe pen. Jammer van het fraaie dansmateriaal dat zij van huis uit meebrengt. Haar medewerkster Nienke Reehorst paart losheid van le dematen aan emotionele ademstoten die het geprangde gemoed akoestisch gestalte ge ven, maar het blijft de vraag of de toeschouwers daarin kunnen meegaan. In het ver dere verloop van de voorstel ling, die al met al vijftig minu ten duurt, vertoont ook nog een trapezewerkster haar kun sten. Vergeleken met wat een gemiddeld circus biedt, mikt Barbara de Klein niet hoog. Gedrieën vullen zij het span ningsveld tussen westerse en niet-westerse danstechnieken onvoldoende in. Maar men kan daar uiteraard ook anders over denken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 15