„Wij willen geen missionarissen zijn"
Charismatici doorbreken eenzaamheid gelovigen
De kerk heeft rituelen nodig
Vierduizend gelovigen
tanken bij in Vierhouten
COMMENTAAR
Maij begrensd
Rome ongelukkig met
religiestudies aan
Nijmeegse universiteit
JSr CcldócSouoont
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
QeidoaQowianL
-S
DINSDAG 21 MEI 1991 PA(J
Een groot gedeelte
van goed zijn, is
goed willen
worden
Protesten tegen bouw Vaticaanse sterrenwacht
TUCSON Milieu-acti-
visten en Apache-india
nen in de Amerikaanse
staat Arizona hebben ge
protesteerd tegen de bouw
van een sterrenwacht van
het Vaticaan op de berg
Graham. Hun pogingen
om de bouw tegen te hou
den, zijn echter op niets
uitgelopen.
De rechter in Tucson besloot
dit weekeinde dat de bouw ge
woon door moet kunnen gaan.
Hij vernietigde een uitspraak
van april waarin een bouwstop
werd afgekondigd. Het project,
dat wordt uitgevoerd door de
Universiteit van Arizona en
tevens voorziet in een sterren
wacht voor het Max Planck
Instituut, wordt komende
week voortgezet.
De milieu-activisten strijden
voor het behoud van de rode
eekhoorn, die in een beperkt
aantal alleen nog voorkomt op
de berg Graham. Voor de indi
anen is Graham een heilige
berg. Zij vinden het een kwa
lijke zaak dat juist het Vati
caan op hun heilige grond
bouwt.
Bij de protesten zijn tot nu toe
meer dan vijftig mensen gear
resteerd. De demonstraties zul
len ook na de jongste uitspraak
worden voortgezet. Inmiddels
zijn er al vele bomen gekapt
en ligt er een drie kilometer
lange asfaltweg naar de top
van de berg.
De Vaticaanse sterrenwacht
vierde in maart haar honderd
jarig bestaan. Zij werd op 14
maart 1891 officieel in het le
ven geroepen door paus Leo
XIII met zijn document 'Ut
mysticam'. Bij de wacht, die
destijds begon in Rome en in
de jaren dertig verhuisde naar
de pauselijke zomerresidentie
in Castelgandolfo, werken al
leen maar jezuïeten.
VIERHOUTEN Het 'Praise The Lord' schalde in de omge
ving van Vierhouten over berg en dal. De Stichting Opwekking
hield daar zijn traditionele Pinkstervierdaagse, waar zeker vier
duizend mensen aan deelnamen. Lof- en aanbiddingsliederen
wisselden daar vier dagen lang preken, bidstonden en optredens
van gospelbands af. Het aantal ouderen boven de vijftig jaar was
dit jaar volgens de organisatoren minder. Driekwart van de con
ferentiegangers blijkt beneden de 35 jaar. Onder hen Bas Hogen-
dorf (17) uit Ommen, lid van een Evangelische Gemeente die
aangeeft waarom hij daar was. „In de traditionele kerk is het
vaak van: je moet dit en je moet dat. Het is allemaal zo star en
opgelegd. De jeugd wil iets nieuws, iets fris en progesssiefs. Als
lid van een Evangelische Gemeente kun je je volledig ontplooi
en zonder als een afvallige gelovige gebrandmerkt te worden.
Als je met iemand uit de traditionele kerk over de Evangelische
Beweging in gesprek komt, ben je bij voorbaat al verdacht. Dat
vind ik triest."
BOEDDHISTEN IN NEDERLAND:
DEN HAAG De boed
dhistische monnik zit ach
ter in de zaal zich een
heel klein beetje op te
vreten. Hij was uitgeno
digd voor de zoveelste stu
diedag over de dialoog
tussen de godsdiensten en
was na lang aarzelen ook
maar eens gegaan. Hoort
'ie een vooraanstaande is
lamkenner zeggen dat Ne
derland 450.000 moslims
telt en 100.000 hindoes.
„Boeddhisten en New Age
weten we niet precies."
Het gaat hem niet om het aan
tal, volgens de Nederlandse
overheid 10 a 15 duizend, vol
gens de boeddhisten zelf onge
veer 30.000. Nee, zijn opwin
ding betreft vooral het feit dat
de boeddhisten, al vaker op
één hoop gegooid met hare
krishna's en bhagwan-volge-
lingen, nu in één adem ge
noemd worden met New Age.
„Wij zijn geen New Age; de
Boeddha is van alle tijden".
De man blijkt de eerste Neder
landse boeddhistische monnik
te zijn, de eerwaarde Thera
Dhammawiranatha. Hij geeft
leiding aan het Boeddhayana
centrum in Den Haag, waar
drie monniken wonen en tal
van activiteiten worden geor
ganiseerd. Hij kreeg zijn oplei
ding in Indonesië en keerde in
1977 terug naar Nederland. Er
waren toen al enkele boed
dhistische monniken in het
land, maar zij waren allen af
komstig uit Azië.
De monnik werd 37 jaar gele
den als Pierre Krul geboren
en wist als katholiek jongetje
van 13 dat hij boeddhist wilde
worden. „Het was liefde op het
eerste gezicht. Ik las de Vier
Nobele Waarheden en dacht:
dit is het. Zo'n leven van zui
verheid wil ik ook leiden." Als
monnik houdt hij zich thans
De Nederlandse boeddhist Thera Dhammawiranatha
aan de 227 leefregels die vol
gens de Boeddha tot de ware
Verlichting leiden.
Bezienswaardigheid
„Als Nederlandse monnik
word je toch een beetje raar
aangekeken", zegt hij. „Mooie
rok heb je aan!" Ook op straat
wordt hij vaak voor hare
krishna versleten, maar hij
stoort zich er niet meer aan.
Als Aziatische monnik zou hij
FOTO: ANP
in Nederland heel serieus wor
den genomen; als blanke in
een exotisch gewaad blijft hij
in het kille Holland een
vreemde bezienswaardigheid.
„Wij lijken niet op echte mon
niken. Wij zijn Nederlanders
die voor monnik spelen".
Het is niet zo zinvol, heeft de
monnik inmiddels ontdekt, om
aan buitenstaanders uit te leg
gen wat het boeddhisme pre
cies inhoudt. „Het is veel beter
hun duidelijk te maken wat
we niet zijn". Dus „geen halve
hindoes, geen aanhangers van
Bhagwan of New Age".
Boeddhisme is „niks engs of
mystieks" en ook geen sekte.
„Als mensen vragen of het
boeddhisme een sekte is, zeg
ik altijd: ja hoor, net zo'n sekte
als het christendom".
„Het boeddhisme is de enige
wereldreligie die door weten
schappers niet wordt tegenge
sproken", zegt de monnik. Dat
komt omdat het zich niet ba
seert op een wetmatig systeem
dat door een godheid of oer
kracht buiten de mens wordt
bepaald. „De leer van de
Boeddha is een psycho-ethisch
systeem, waarin ile ethische
normen bepaald worden door
de psychologische achtergron
den en motieven van ons han
delen."
„Het boeddhisme is begonnen
met een mens. Daarom heeft
de hele leer van de Boeddha
een menselijk karakter", aldus
de leraar die zich Thera mag
noemen omdat hij meer dan
tien jaar monnik is. De Boedd
ha Gotama, die 26 eeuwen ge
leden in Noord-Indië werd ge
boren, heeft nooit gezegd „dat
hij een God was, of de zoon
van God. Er was niks godde
lijks aan hem."
In deze „zeer actuele religie"
is geen plaats voor geboden of
verboden. Het boeddhisme
moet het, gelukkig, stellen
zonder religieuze begrippen als
zonde en straf, schuld en boe
te. „De mens wordt aange
spoord om het goede te doen
en zich te onthouden van
mensonterende handelingen
van bedrog, kwetsen en bene
veling."
Het is een heel praktische reli
gie, „in de eerste plaats een
leefwijze die overal in de
praktijk kan worden ge
bracht". Ook een individualis
tische religie: „Je doet het
voor jezelf en niet voor je om
geving". Bovendien hoeft nie
mand bang te zijn voor zielt-
jeswinnerij: het boeddhisme
ontkent het bestaan van een
menselijke ziel en „er valt dus
niks te winnen".
Dat neemt niet weg dat de eer
waarde Thera bijna dagelijks
op pad is om op scholen en op
allerlei bijeenkomsten in den
lande te vertellen over de leer
van de Boeddha - het leven is
lijden, het lijden wordt veroor
zaakt door begeerte, dus over
win de begeerte door het No
bele Achtvoudige Pad te be
wandelen. Maar „alleen als er
om gevraagd wordt. Wij willen
geen missionarissen zijn."
Hij begrijpt wel dat er door
deze afwachtende houding
veel misverstanden over de
Boeddha en zijn volgelingen
blijven bestaan. „Wij timme
ren niet aan de weg. Wij profi
leren ons te weinig en zijn ook
van mening dat we ons niet zo
nodig hoeven te profileren.
Wij hebben geen actiegroepen.
Wij zijn gewoon rustig boed
dhist."
Leren
Een gereformeerde weten
schapper liet vorig jaar in
Amersfoort tegenover een zaal
vol christenen weten dat ker
ken nog heel wat kunnen le
ren van de Boeddha. „Veel
van het kerkelijk bedrijf in
ons land ziet er maar bleekjes
uit in vergelijking met de
diepgang van allerlei boed
dhistische geschriften."
Als de dialoog echt van de
grond komt, zal blijken dat we
heel wat gemeen hebben,
voorspelt de monnik. Christe
nen zullen ongetwijfeld hun
problemen hebben met deze
'godloze' religie, maar zullen
er anderzijds veel goeds in
herkennen. Of zoals de katho
lieke Zuster Mauritia in het'
blad van het boeddhistische
centrum zegt: „Christus blijft
natuurlijk voor mij DE inspi
rator. Maar ik zie in de Boedd
ha ook zoveel goeds, zoveel
mooie, rijke dingen."
Rijtjeshuis
Het Boeddhayana Centrum in
Den Haag, gevestigd in een
rijtjeshuis in een door en door
Haagse straat, is inmiddels te
klein geworden voor de vele
activiteiten van de eerwaarde
Thera en zijn volgelingen. Bij
de jaarlijkse Wesak-viering,
enkele weken geleden gehou
den ter herdenking van de ge
boorte, de verlichting en het
heengaan van de Boeddha,
kon het klooster de 200 bezoe
kers nauwelijks bergen.
Volgens plan moet het cen
trum volgend jaar verhuisd
zijn naar een groot meditatie
centrum buiten de Randstad.
Het liefst het oosten van het
land, waar meer rust is voor
meditatie en waar grond en
gebouwen goedkoper zijn dan
in het westen. De monniken,
die het moeten hebben van ga
ven en giften, hebben bere
kend dat ze 600.000 gulden no
dig hebben.
De Haagse monniken, allen
Nederlander van geboorte, be
horen tot de school van de
Therawada, het vroege boedd
hisme zoals dat voornamelijk
wordt beleden in Burma, Sri
Lanka en Thailand. De be
langrijkste andere stromingen,
die op hun beurt in allerlei
strominkjes zijn opgesplitst,
zijn de Tibetaanse en de Chi
nese variant en de uit Japan
afkomstige Zen.
Nadat lange tijd Zen in het
westen de grootste populariteit
genoot, is volgens de monnik
nu de beurt aan het Tibetaanse
boeddhisme, dat bezig is in het
Friese Hantum een groot cen
trum op te richten. De diverse
stromingen - „sommigen kun
nen door hun veelheid de leer
van de Boeddha niet meer
zien" - leven vreedzaam en
niet-concurrerend naast elkaar
en ontmoeten elkaar spaar
zaam in de Boeddhistische
Unie van Nederland.
Het Therawada boeddhisme
groeit intussen rustig voort,
zegt de monnik. Op 9 juni zal
zijn enige leerling-monnik,
ook al ex-katholiek, in de orde
worden opgenomen. Hij moet
dan „een soort toelatingsexa
men" afleggen, waarbii onder
andere wordt gevraagd of hij
geen schulden of ongeneeslijke
ziekten heeft. Daarna is hij
zoals de leerling graag zelf
zegt, lid van „de jongensclub".
Opnieuw is verkeersminister Maij-Weggen de pa
sneden. Haar plan tot het mogelijkerwijs alleen in Ne|
invoeren van een snelheidsbegrenzer op vrachtauto'^
door een kamermeerderheid van CDA en VVD afgi
Ook het verplicht stellen van dimlicht overdag is ty
fracties in ongenade gevallen. i
i
HET wordt langzamerhand een bekend patroon: nj
Maij stelt iets voor weet daar zelfs de ministerraad r
winnen en vervolgens schiet de Kamer het nobele r
Ook dwingt de samenleving de bewindsvrouw soms
terugkeer op haar schreden. Het meest vers in het geL
ligt nog wel de noodgedwongen verlaging van de boet(
zwartrijden van 100 naar 60 gulden. De kring kantonrl
bleef immers weigeren het vorig jaar tot 100 gulden v^
de boetebedrag ook op te leggen.
Dat een daadkrachtige minister af en toe een gas m
rugnemen is niet ernstig. Integendeel, het illustreerti
maar een forse dosis ambitie. En het moet gezegd worj
portefeuille van Maij-Weggen nodigt als geen anderel
krachtig besturen. De hardnekkige files, toenemende i
vervuiling, hardhorende vrachtwagenchauffeurs en
dateerde openbaar-vervoersysteem zijn slechts enkele j
problemen die op het bordje van Maij liggen.
MAAR je kunt ook té ambitieus zijn. In de krap twj
dat zij regeert heeft Maij iets te vaak haar hoofd gestol
vraag dringt zich dan ook steeds meer op of het een
aan vermogen tot overleg en overreding is, of misschii
pure dwarsigheid die haar drijft tot bij voorbaat vt
confrontaties met de Kamer. Als de Europese Raad n
sluit tot het in heel Europa invoeren van snelheidsb
zers, kan Maij volgend jaar de zoveelste nederlaag in H
lement verwachten.
A.L met al lijkt de minister van verkeer steeds meerl
lopen in het rulle zand van dwarsliggende collega-poli
tegenwerkende belangengroeperingen. Daarom doet
verstandig aan het informele overleg met de Kamer
met name met haar eigen fractie wat aan te trekk^
mag in strijd zijn met een zuiver duaal politiek best
'aftasten' van de eigen achterban willen we een minisi
blijbaar niet over voldoende politiek Fingerspitzengefj
schikt nog wel toestaan.
HET alternatief voortgaan op de oude weg I
malen schadelijker. Dit leidt vroeg of laat onvermijde|
verlies aan prestige en geloofwaardigheid. De mini^
daar niet om verlegen, het zou ook zeer ernstig zijn
die verkeers- en vervoersproblemen die node op eenj
sing wachten.
BEROEPINGEN
Nederlandse Hervormde Kerk
Aangenomen naar 's-Gravenhage-
Loosduinen R.J. de Vries te Harlin-
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Haren (als geestelijk ver
zorger van Beatrixoord) drs. A. van
den Berg te Drachten(geestelijk ver
zorger Bertilla) die dit beroep heeft
aangenomen.
Beroepen te Bakkeveen mevr. J. de
Boer, kandidaat aldaar die dit beroep
heeft aangenomen.
Polen wijst algel
verbod abortus i
WARSCHAU Het
parlement (Sejm) hed
voorstel voor een algeht
bod van abortus, wj
Rooms-Katholieke Ker
had gepleit, afgeweze
grond van de oude wet
dereen zich laten abc
De Sejm aanvaardde n
tegen 145 stemmen bij
houdingen een motie
de regering wordt ge
een minder liberale a
wet te ontwerpen. Dezt
was ingediend door d
trum-linkse Democr
Unie van oud-premie
deusz Mazowiecki.
UTRECHT De nieuwe
geestelijke bewegingen in
de Rooms-Katholieke
Kerk, zoals de Charismati
sche Vernieuwing, kun
nen de eenzaamheid van
de gelovige in de gesecu
lariseerde maatschappij
doorbreken. Gelovige
mensen voelen zich im
mers eenzaam in een we
reld die in elk opzicht
functioneert, alsof God
niet bestaat, meent dr. E.
Henau, hoogleraar pasto-
raaltheologie aan de Uni
versiteit voor Theologie
en Pastoraat in Heerlen.
De bewegingen kunnen niet
alleen trefpunten zijn waar
mensen hun geloof ter sprake
brengen en bemoedigd worden
in hun geloof, maar zij kunnen
de parochies, die dreigen te
verworden tot koepelorganisa
ties van werkgroepen, helpen
het gebed te ontdekken als
voedingsbodem voor elke
vorm van engagement. Boven
dien kunnen zij meer spiritue
le diepgang geven aan het
edelmoedige werk van tien
duizenden vrijwilligers.
Henau ziet de nieuwe geestelij
ke bewegingen daarom als een
hoopgevende ontwikkeling, zo
liet hij maandag blijken tijdens
de veertiende nationale open
dag van de Katholieke Charis
matische Vernieuwing, waar
voor ongeveer tweeduizend
gelovigen naar Utrecht waren
gekomen. Hij bepleitte dat de
nieuwe bewegingen een net
werk worden van kleine ge
meenschappen waarin het
christen-zijn, op basis van een
gedeelde geloofservaring, op
een attractieve wijze wordt
voorgeleefd.
Henau bepleitte dat pastores
hun „koudwatervrees" voor de
nieuwe bewegingen opgeven.
Bisschop R.Ph. Bar van Rot
terdam, die namens de bis
schoppen de contacten met de
Charismatische Vernieuwing
onderhoudt, zei desgevraagd,
dat de contacten tussen paro
chies en charismatische ge
bedsgroepen heel goed zijn.
Hem zijn geen conflicten be
kend. Dat komt mede door het
volgens Bër behoedzame op
treden van de parochiepasto
res. Gelovigen die zich niet
door de charismatische ver
nieuwing voelen' aangespro
ken, worden niet in die rich
ting gedwongen.
Henau beklemtoonde dat de
charismatische groepen en an
dere geestelijke vernieuwings
bewegingen er zelf veel aan
kunnen doen dat ze door de
parochianen worden geaccep
teerd. Zij moeten zich ervoor
hoeden „zich zelfgenoegzaam
in te kapselen en de indruk te
wekken esoterische organisa
ties te zijn". Ook mogen zij
geen toevluchtsoorden worden
waar zich overwegend mensen
verzamelen die vluchten in de
veilige intimiteit van de kleine
groep. Want, zo zei Henau in
navolging van de Nederlandse
bisschoppen, hoe begrijpelijk
de behoefte aan zekerheid bij
de moderne mens ook is,
„mensen zullen moeten aan
vaarden dat onzekerheid en
soms zelfs twijfel deel uitma
ken van de menselijke werke
lijkheid".
Behalve Bar namen ook kardi
naal dr. A.J. Simonis en bis
schop H.J.A. Bomers alsmede
pro-nuntius A. Backis aan de
open dag deel. Zij konden luis
teren naar de Belgische kardi
naal G. Danneels die een uit
eenzetting gaf van de beteke
nis van de Heilige Geest voor
het geloof. Als de Geest in het
hart doordringt, bekeert de
mens zich, verstaat hij het
Evangelie op een nieuwe wijze
en krijgt hij „goesting" om het
Evangelie onder andere men
sen te verspreiden.
NIJMEGEN In Rome is
negatief gereageerd op de
aanwezigheid van religies
tudies naast de traditione
le studierichting theologie
op de faculteit theologie.
De nieuwe studierichting
is dit jaar voor het eerst
gegeven.
Dit meldt KU-Nieuws, het
weekblad van de Nijmeegse
universiteit. De theologische
faculteit heeft in navolging
van andere theologische facul
teiten zo'n studierichting opge
zet om het tanend aantal stu
denten voor theologie weer
wat op te vijzelen.
Volgens prof. dr. H. Haring
zijn de „negatieve geluiden
uit Rome het gevolg van „mis
verstanden die uit de weg
künnen worden geruimd".
Haring liet op een faculteits
vergadering verder weten dat
in het kader van de verster
king van de katholieke identi
teit van de universiteit door
het College van Bestuur aan
de theologische faculteit een
belangrijke rol zal worden toe
gekend. Overigens heeft de fa
culteit door het sterk teruglo-
f>end aantal studenten de afge-
open jaren nogal wat forma
tieplaatsen moeten inleveren.
Haring deelde verder mee dat
er plannen zijn ontwikkeld om
op het terrein van de universi
teit een kapel te bouwen.
Voor wat de voorgestelde sa
menwerking betreft tussen de
theologische faculteit en de
Heerlense universiteit voor
theolgie en pastoraat (UTP) is
het wachten alleen nog op de
goedkeuring van het bisschop
pencollege.
VERENIGING LATIJNSE LITURGIE:
DEN HAAG De kerk
dient te voorzien in de be
hoefte van de gelovigen
aan rituelen en spirituali
teit. De Latijnse liturgie is
hiertoe een bij uitstek
geëigend middel.
Deze stelling poneerde me
vrouw mr. H.D.L.M. Schruer,
voorzitter van de Vereniging
voor Latijnse Liturgie, zater
dag op de algemene ledendag
van de vereniging, die dit jaar
werd gehouden in Den Haag.
„De postmoderne mens is het
materialisme voorbij en op
zoek naar zingeving van zijn
bestaan", betoogde Schruer in
een toespraak in Diligentia.
„Deze hang naar het transcen
dente laat zich vatten in het
begrip spiritualiteit, het mo
ment waarop de mens zich
openstelt voor God". Volgens
de spreekster wordt er in de
kerk van vandaag teveel ge
praat en gepolemiseerd. De li
turgie wordt ontdaan van zijn
rituelen en symboliek, die nu
juist zo belangrijk zijn om de
spiritualiteit te vinden. „In de
Latijnse liturgie wordt op een
bijzondere en directe wijze de
sprong naar het transcendente
femaakt", aldus mevrouw
chruer, die haar betoog ad
strueerde met een citaat van
de Franse schrijfster Margue
rite Yourcenar: „Het gaat om
de glans van ceremonies, de
rite, het gevoel voor het heili
ge omdat het allerlei mensen
voor de duur van misschien
een half uur verenigt en de
gebaren van het leven in heel
hun schoonheid laat zien".
Speciale spreker op de leden
dag was de classicus dr. P.G.
van Wees uit Brielle. Hij gun
de de toehoorders een kijkje in
de vernieuwing van de Ro
meinse liturgie, die, begonnen
na het Tweede Vaticaans Con
cilie, nog steeds voortduurt.
Van Wees belichtte in het bij
zonder de nieuwe ontwikke
lingen rond het kerkelijk
avondgebed, de vespers. Hoe
wel de Vaticaanse liturgie-ex
perts nog niet klaar zijn met
het nieuwe 'Antiphonale Ro-
manum', het Romeinse getij
denboek, is al wel duidelijk
hoe de vespers eruit gaan zien.
Het aandeel van de psalmen is
minder geworden ten gunste
van teksten uit het Nieuwe
Testament, in de vorm van
cantieken. Verder zijn er op
talloze plaatsen kleine wijzi
gingen in de Latijnse teksten
aangebracht. Dit komt doordat
alle bijbelteksten nu worden
ontleend aan de opnieuw ver
taalde vulgaat ('Neovulgata').
Deze correctie op de oude,
vroeg-middeleeuwse vulgaat is
gemaakt op basis van de He
breeuwse grondteksten. Hoe
wel klein zijn de verbeterin
gen soms toch zeer opvallend.
Het aloude 'Magnificat' bij
voorbeeld heeft erdoor een an
dere strofenverdeling gekre
gen en een aantal gewijzigde
woorden. Zo is het voortaan
niet meer: 'in Deo salutari
meo' maar: 'in Deo salvatore
meo' (vroeger tweede, nu eer
ste strofe).
De praktische consequenties
van het hooggeleerd gesleutel
aan de teksten, kwamen aan
het aan het einde van de mid
dag aan het licht in de kerk
van de Heilige Jacobus de
Meerdere, waar de vespers
van Pinksteren werden gezon
gen door een gelegenheids-
schola van verenigingsleden.
De doorgewinterde zangers,
die het Magnificat altijd uit
het hoofd zongen, moesten nu
eerst flink repeteren om de
lofprijzing van Maria onder de
knie te krijgen.
Uitgave: wésterpers bv (behorende tot Sijthoff Pers bv).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden.
Telefoon: 071 - 122 244.
Telefax: 071 - 134 941
Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden.
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk.
Telefoon: 070 - 3190 933.
Telefax: 070 - 3906 717.
Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag
Directeur/hoofdredacteur: J. Leune.
Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers.
Chef-redacteur: G.- J. Onvlee.
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot.
n Herpen (chef), F. Buurman,
071 - 144 049): K.
Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815):
A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van
E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven.
Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pleterse.
Redactle-i
(tel. 070 - 3190 819): T. Kors.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van:
- freelance-medewerkers en -correspondenten In zijn verspreldlngsgeble
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Ui
redactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten In Ne
en België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swier
M. van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef)
leveld, D. Hofland, P. Koopman en D. van Rietschoten.
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus;
- de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag),
drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis). A. Courant (Ath
R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Heerlng i
B. van Huët (Parijs). M. de Koninck (Washington), H. Kultert (Nieuw Dell
F. Llndenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderlnk (Mo
W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgr
F. Wljnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel).
De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve
en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. V
ster: M. de Cocq.
r. van 08.30 tot 17.00 uur.
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 uur, op za. va
tot 15.00 uur.
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling:
per maand 25,70
per kwartaal 76,60
per jaar 294,30
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 39
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050