Geloofsverhaal parochies op Acht Mei-manifestatie Leonardo Boff onder druk uit Franciscaans tijdschrift gezet Het derde geheim van Fatima en de nieuwe wereldorde COMMENTAAR Metaal-cao GEEN ADVERTENl £eidóc6outant GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Ceidóc Qowumt MAANDAG 13 MEI 1991 PAG Eerste Russisch-orthodoxe radiozender in de lucht MOSKOU De eerste onafhankelijke Russisch- orthodoxe radiozender is vorige week begonnen met zijn uitzendingen. De kerkelijke zender wil vooral jongeren met de Orthodoxe Kerk in aanra king brengen, bericht het officiële persbureau TASS. De redacteuren van 'Radio Radonesch', al len Russisch-orthodox priester, verzorgen voorlo pig vier dagen in de week een twee uur durend programma over actuele ontwikkelingen in kerk en samenleving. Vanaf eind mei zal dagelijks worden uitgezonden. 'Radio Radonesch' maakt gebruik van de techni sche faciliteiten van de staatsradio. De zender is vooralnog echter alleen in Moskou en directe om geving te ontvangen. Ook het niet-kerkelijke radiostation 'Radio Rusland' heeft inmiddels een religieus programma. Wekelijks wordt het 30 mi nuten durende programma 'Ik geloof' uitgezonden. De wildste leeuw wordt tam in de omgeving van de leeuwin. Koningin Elisabeth benoemt vrouwelijke kapelaanaan hof LONDEN Koningin Elisabeth II heeft voor het eerst een vrouw benoemd tot kapelaan, een geeste lijke die aan het hof werkt. Dit meldt de Britse krant The Times. De koningin, die formeel aan het hoofd van de Anglicaanse Kerk staat, laat hiermee volgens de krant zien dat zij niets heeft tegen de priesterwijding van vrouwen. In de wereldwijde Anglicaanse Kerk bestaat hierover diepgaand ver schil van mening. De 67-jarige Mary Levison wordt een van de tien persoonlijke kapelaans van de koningin in de Anglicaanse Kerk van Schot land. Een van haar taken is af en toe een preek houden op het koninklijk slot Balmoral in Schot land. In de Anglicaanse Kerk van Schotland kun nen vrouwen sinds 1968 priester worden. De Ang licaanse Kerk van Engeland (the Church of Eng land) moet in 1992 een besluit nemen over deze ne telige kwestie. Europees forum christenhomo's vat nieuwe moed voor toekomst DRIEBERGEN Met hernieuwd elan wil het Europees Forum van Lesbische en Homo Christengroepen de pro blemen in de nabije toekomst tegemoet. Een kleiner be stuur, waarvan de leden dichter bij elkaar wonen, zal alerter op de ontwikkelingen inzake kerk en homoseksu aliteit reageren. Bovendien zal aansluiting bij de HCA (het vorig jaar opgerichte Europees platform van mensen rechten- en vredesgorepen) en bij de Internationale orga nisatie van lesbische en homoseksuele organisaties (ILGA) worden gezocht. Een en ander is besloten tijdens het Forum, dat van 9 tot 12 in Driebergen vergaderde. Voorzitter Kees van Wijk van het COC wees de christen homo's op de mogelijkheid zich bij de ILGA aan te slui ten. De koele betrekkingen tussen christen-homo's en niet-kerkelijke homoseksuelen en lesbiennes verbeteren geleidelijk, aldus Posthumus. Ook daarin gaat Nederland voorop. 'Kom Beter Binnen' wordt opgeheven DEN HAAG De interker kelijke stichting 'Kom Beter Binnen', die zich inspant voor verbetering van de toeganke lijkheid van kerkgebouwen voor gehandicapten, wordt binnenkort opgeheven. Haar taken worden overgeno men door de Commissie Inte gratie Gehandicapten, waarin vijf protestantse kerken deel nemen. 'Kom Beter Binnen' werd in 1984 opgericht na een onderzoek naar de toeganke lijkheid van kerkelijke gebou wen in Den Haag. Vele gebou wen bleken moeilijk of niet toegankelijk. Gehandicapten konden daardoor vaak niet deelnemen aan het kerkelijk gemeenteleven. Bovendien bleek hun deelnemen aan het kerkewerk bij niet-gehandi- capten soms vragen of zelfs weerstanden op te roepen. Tegelijkertijd had er binnen de kerken een discussie plaats over de bijdrage van kerken aan de strijd tegen de (jeugd werkloosheid. De aanpassing van de kerkelijke gebouwen zou zo'n bijdrage kunnen zijn. De stichting 'Kom Beter Bin nen', die zich aanvankelijk al leen op Den Haag richtte, had daarom twee doelstellingen: verbetering van de toeganke lijkheid van kerkelijke gebou wen en werklozen, vooral jon geren, werk bezorgen door hen bij de aanpassing van kerkgebouwen te betrekken. In haar eindverslag consta teert het stichtingsbestuur, dat 'Kom Beter Binnen' al enkele jaren na haar oprichting de schakel was geworden tussen de gehandicapteninstellingen op plaatselijk en provinciaal niveau enerzijds en de kerke lijke organen die zich met het gehandicaptenbeleid bezighiel den anderzijds. Vele kerken en kerkelijke centra werden voor gehandicapten toeganke lijk. In 1987 werd de grens van 1 miljoen gulden aan investe ringen voor aanpassingen van kerkgebouwen overschreden. Volgens het bestuur zijn de kerken zich meer bewust ge worden van de noodzaak hun gebouwen aan te passen. De bouwinspeeties van de rooms- katholieke bisdommen bij voorbeeld hebben toegezegd toe te zien op de toegankelijk heid van hun gebouwen. In de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland wordt gewerkt aan een gehandicaptenbeleid in de plaatselijke gemeenten. Ook de kleinere protestantse kerken hebben meer oog ge kregen voor de problemen waarmee gehandicapten te kampen hebben. UTRECHT Creativiteit en diplomatieke handig heid kan de organisatoren van de Acht Mei-manifes tatie niet ontzegd worden. Enkele jaren geleden ont stond er een stevig con flict tussen de beweging en de bisschoppen over het gebruik van een niet door Rome goedgekeurd tafelgebed. Zaterdag werd in de Utrechtse Vee markthallen, bezocht door zo'n 12.000 deelnemers, aan het slot van de zeven de manifestatie de eucha ristie gevierd. Opnieuw werd een tafelgebed van Huub Oosterhuis gebruikt, maar nu een dat onlangs spe ciaal voor deze manifestatie herschreven was en aangepast was aan ,,de veranderde taai en geloofsbeleving van deze tijd". Een tafelgebed dat hij al eens eerder had bewerkt, in 1966, maar toen nog in op dracht van de Nederlandse bisschoppen.... Het was de 'Romeinse Canon', het „oudste eucharistische ta felgebed uit de Westeuropese kerktraditie", een tekst van rond het jaar 400. Oosterhuis had het in de Romeins-Latijn se verwoording opnieuw gele zen en trachten te verklaren „in het licht van het bijbelse geloofsverhaal". Zaterdagmor gen gaf hij van die bewerking een uitvoerige toelichting aan de Acht-Meigangers. Voorzit ter Wies Stael-Merkx moest tijdens de persconferentie er kennen dat de eucharistievie ring „niet helemaal volgens de wetten en regels van de RK Kerk" plaatsvond, maar, zo zei ze, „als vernieuwingsbeweging vinden we dat we op het ter rein van de liturgie best een nieuwe impuls mogen geven." Tijdens de slotviering stonden er dan ook een aantal niet ge wijde voorgangers (Wies Stael- Merkx, Jos Brink, Sabine Lö- wenthal, Karin Colley) en priesters (Fred Keesen, Piet Struik) gezamenlijk achter de tafel. Een bewuste keuze, al dus de Acht Mei-voorzitster, „om daarmee de breedte van de beweging aan te geven". Weliswaar sprak een priester (pater Struik, provinciaal van de Orde der Dominicanen) de instellingswoorden („Neemt en eet hiervan") uit, maar ze wer den tegelijkertijd ook meege zongen door de aanwezigen, hetgeen niet ook helemaal vol gens de regels is. Maar daar dacht Huub Oosterhuis duide lijk anders over. Hij sprak tij dens de persconferentie „van een inventief omgaan met de traditie", waarover „best een zinnig gesprek met de bis schoppen denkbaar is". Dat de gelovigen meezingen, is vol gens Oosterhuis „volstrekt vol gens het boekje en volgens de gegroeide traditie in de Neder landse RK Kerk". Onlangs nog had bisschop Ernst van Breda in een brief aan voorzit ster Wies Stael-Merkcx laten weten te hopen dat tijdens deze manifestatie „geen min dere zorg gegeven wordt aan wat in de geloofstraditie van de kerk heilig is". Parochies Op de manifestatie, gehouden onder het motto 'Het verhaal doorgeven', stond het geloofs verhaal van de parochies cen traal, waarbij getracht werd de 'toekomst van de traditie' te verwoorden. Wies Stael- Merkx in haar openingstoe spraak: „Hier kunnen mensen hun zegje doen, hun verhalen kwijt, verhalen, die meestal niet de kans krijgen om tot de oren van officials en topbe stuurders door te dringen. En toch is het de eerste vereiste voor een goed invoelend lei derschap, om naar de stem van mensen en medewerkers te luisteren. Alleen dan kom je te weten waar mensen mee zit ten, wat leefbaar en onleef baar is. Alleen bij de gratie van luisteren ontstaan inspire rende, ruimte-scheppende richtlijnen. Daarom oefenen we hier een gesprekscultuur van mensen, die elkaar serieus nemen: die met hun wensen en kritiek samen een bijdrage willen leveren aan de opbouw van een vernieuwde kerk, waarin het behoedzaam en goed wonen is." Het was dan ook geen wonder dat de bezoeker zaterdag in de Utrechtse Veemarkthallen overal plekken aantrof, waar- Aandachtig luistert deze bezoeker op de hoogste trap van de tri bune naar een spreker op de Acht Mei-manifestatie. FOTO: HENK TUKKER in mensen ervaringen uit de parochies met elkaar uitwissel den. Of het nu ging om „pleiij- gesprekken" over basisge meenten, of een forum over de vormgeving van katechese in de parochie, over het oude wij- kenpastoraat, activiteiten in het kader van 'Kerk-in-de- Samenleving', of over liturgie in verschillende tenten, veel werd er met elkaar gesproken. Maar ook gezongen. Waar in de ene tent nieuwe liederen werden ingestudeerd („Hon derd verhalen overal vandaan, in honderden talen kun je ze verstaan, en ze roepen, vragen jou om mee te gaan"), klonken tegelijkertijd uit de andere tent de swingende klanken van de jongerenband Dreadli- ne door, waar nu eens reggae, dan weer African Highlife ten gehore werd gebracht. En bui ten koesterden een paar zus ters in habijt, met een rietje zuigend aan een blikje choco mel, zich in het voorjaarszon netje, zagen en spraken oude bekenden elkaar weer eens, terwijl anderen langs de 161 kraampjes schuifelden, waar tijdschriften, boeken, en aller hande materiaal, waaronder zelfs rozenkransen, aan de man of vrouw werden ge bracht. Mensenrechten Het thema mensenrechten kwam 's middags aan de orde in een zogeheten „hoorzitting", waarin de nota 'Bouwen rond de Hoeksteen' van bisschop Ter Schure uit Den Bosch be sproken werd. Het aantal pas torale werk(st)ers van 105 moet daar snel worden terug gebracht' naar ongeveer 25. Eén van de stoelen in het fo rum moest leeg blijven, gere serveerd voor een vertegen woordiger van het bisdom. Vi caris Hurkmans had de orga nisatoren laten weten dat de bisschop en zijn medewerkers geen gehoor gaven aan de uit nodiging voor deze hoorzitting. Er werd volop onvrede geuit over de manier waarop Ter Schure de inspraak bij de pas torale personeelsvoorziening naast zich neer heeft gelegd. Maar vice-voorzitster Toos Verdonk van de Salvatorkerk in Den Bosch liet weten dat haar parochie „de teleurstel ling reeds voorbij" was. „We erkennen dat de bisschop een andere stijl van denken heeft en dat we zelf onze verant woordelijkheid moeten nemen. Dat is beter dan je eigen hart laten opvreten door aggressie." Sinds kort heeft de Salvator kerk buiten de bisschop om een pastoraal werker in dienst genomen die bekostigd wordt voor een daarvoor speciaal op gerichte stichting. Het komende jaar zal de Acht Mei Beweging meer aandacht geven aan democratisering en oecumene, aldus voorzitster Wies Stael Merkx. Maar bij dat laatste onderwerp is niet het verenigen van kerken het doel, maar „het bundelen van mensen die leven uit dezelfde Geest". Welke die Geest is, verwoordde Colet van der Ven van de IKON, die samen met Jos Brink het centrale pro gramma presenteerde, mis schien wel het treffendst. „Acht Mei is een plaats voor zieners en zoekers, geënga geerde twijfelaars, aarzelende betweters en kritische dro mers", zo kwalificeerde ze de bezoekers. „Een allegaartje van mensen op zoek naar er kenning en herkenning, die van een ivoren toren een tent maken, waar alle winden vrij spel hebben. Die van alle oude hiërogliefen verstaanbare te kens maken, die de verbeel ding kracht geven, het verhaal optillen en uitdragen." Leonardo Boff en mevrouw Berma Klein Goldewijk, onlangs in Nijmegen FOTO: GER LOEFFEN RIO DE JANEIRO Na druk van het Vaticaan is de Braziliaanse bevrij dingstheoloog Leonardo Boff gedwongen af te tre den als hoofdredacteur van het tijdschrift Vozes, uitgegeven door de Fran ciscaanse orde. Dit heeft zijn broer Waldemar, mederedacteur van Vozes. dit weekeinde in Rio de Janeiro bekend gemaakt. Het Vaticaan wil dat de gelijknamige uitge verij Vozes, een van de groot ste in Brazilië, haar beleid wij zigt. Vozes heeft bijna alle boe ken van Boff en van andere- bevrijdingstheologen uitgege ven. Reeds in 1985 had de conser vatieve bisschop van Anapolis, mgr. Manuel Pestana Filho, er bij de uitgeverij op aangedron gen te stoppen met het uitge ven van „atheïstische en im morele boeken". Het laatste nummer van Vozes 'bevat het verslag van een door Leonardo Boff georganiseerde conferentie over de uitoefe ning van de macht in de RK Kerk. Dit was voor de rooms- katholieke hiërarchie de drup pel die de emmer deed overlo pen, aldus Waldemar. De 53-jarige Franciscaan Leo nardo Boff wordt sinds 1972 door het Vaticaan gecontro leerd, zo zei hij kortgeleden toen hij in Nijmegen de pro motie van Berma Klein Golde wijk bijwoonde. „Ik kan geen enkel boek of artikel schrijven zonder toestemming van mijn bisschop of overste," zo zei Boff. Dat is volgens hem een onrechtvaardige situatie. Een christen moet dezelfde vrij heid hebben als een heiden. „Onze Heer Jezus Christus is toch de Heer van de bevrij ding en niet van de onder drukking?" Enige jaren geleden werd Boff gedwongen als hoofdredacteur af te treden van de Revista Eclesiastica Brasileira, het be langrijkste theologisch tijd schrift in Brazilië. Toen het Vaticaan in 1981 Boff een jaar lang het zwijgen oplegde, riep dit veel kritiek op Nu gebeurt het op een veel subtieler en ongrijpbaarder manier, aldus mevrouw Klein Goldewijk, die in maart op Boff promoveerde. De gevolgen zijn echter veel ernstiger. Boff wordt langza merhand van alles en iedereen geïsoleerd. Zo mag hij ook niet meer meewerken aan het pro- jekt 'Woord en leven' van de Latijnsamerikaanse religieu zen in het kader van 500 jaar christendom in dat continent. ROME Ter afsluiting van een vierdaagse reis aan Portugal, Madeira en de Azoren bezoekt paus Johannes Paulus II van daag het pelgrimsoord Fa tima, waar op 13 mei 1917 Maria zou zijn verschenen aan drie jonge schaapsher dertjes. Tien jaar geleden op diezelfde dag werd de paus op het Sint Pieters plein zwaar gewond door twee kogels uit het pistool van de gestoorde Turk Ali Agca. Karol Woytila beschouwt het samenvallen van die data als een bewijs, dat hij zijn overle ven heeft te danken aan de bescherming van de Heilige Maagd van Fatima. Hij heeft daarom een van de bewuste kogels in het aureool laten zet ten van haar beeld in het hei ligdom, dat jaarlijks vier mil joen pelgrims trekt. Zijn dankzegging van van daag, die naar verwachting een miljoen toeschouwers naar Fatima zal brengen, is een herhaling het bezoek dat hij op 13 mei 1982 aflegde. Dat werd toen echter verstoord door een tweede mislukte an- slag: een aanhanger van bis schop Lefebvre, die zijn leer meester nog in onverzoenlijk heid overtrof, kon er nog net van worden weerhouden om de paus aan zijn dolk te rijgen. Voorspellingen Het pauselijke bezoek heeft weer de aandacht gevestigd op het zogeheten 'derde geheim van Fatima'. Tijdens haar ver schijning zou Maria drie voor spellingen hebben gedaan. Van twee daarvan is de in houd inmiddels bekend ge maakt. Van de drie zienertjes zouden er twee spoedig over lijden. Dat is ook gebeurd: al leen de nu 84-jarige Lucia dos Santos overleefde. De tweede uitspraak van de Moeder Gods betreft de toekomst van Rus land: „Als mij gehoor wordt gegeven, zal Rusland zich be keren en zal er vrede heersen. Zo niet, dan zal het zijn dwa lingen over de wereld uitzaai en en de oorzaak zijn van oor log en vervolging. De Heilige Vader zal lijden en naties zul len worden weggevaagd." Ve len, onder wie de paus zelf, be schouwen deze als gerealiseerd door de recente gebeurtenissen in Oost-Europa en de daaraan voorafgaande aanslag op de Het derde geheim had volgens de instructies van de Maagd zelf in 1960 geopenbaard moeten worden, maar zowel Johannes XXIII als Paulus VI besloten na lezing om dat niet te doen. Ook de huidige paus zag er na een gesprek met Lu cia dos Santos in 1982 van af, „omdat het verkeerd uitgelegd zou kunnen worden." In privégesprekken en tijdens zijn bedevaart van 1982 heeft de paus verwezen naar de apo calyptische inhoud van de der de voorspelling. Ook nu riep hij tijdens zijn Portugese reis weer het beeld op van de tota le ondergang, als gevolg van de 'ontwrichting van ganse continenten'. Maar in tegen stelling tot negen jaar geleden legt hij die ondergang nu in positieve zin uit. In Lissabon haalde hij de woorden aan van Sint Augustinus, die als bis schop van het door de Vanda len belegerde Hippo de gelovi gen voorhield, dat de val van de stad niet „het einde van een oude wereld, maar het be gin van een nieuwe" zou bete kenen. De historische vergelijking is ondubbelzinnig. Door een eind te maken aan het decadente Romeinse rijk maakten de Vandalen de weg vrij voor het ontstaan van de vrome mid deleeuwse maatschappij. En in de weidse visie van de paus is zich aan de vooravond van het derde millennium weer een dergelijke omwenteling aan het voltrekken. „Ik heb ver trouwen in de nieuwe Vanda len", zei hij daarom in Portu gal. Hij doelde daarbij niet al leen op de veranderingen in het Oosten, die immers al heb ben plaatsgevonden, maar ook op een toekomstige morele re volutie in het door egoisme en genotzucht geteisterde Westen. In Vaticaanse kringen wordt er rekening mee gehouden, dat de gewijzigde verhoudin gen in de wereldpolitiek een spoedige openbaarmaking van het 'derde geheim' mogelijk zullen, maken. Als het aan cnV-voorzitter Hofstede ligt zullen de, bonden de oproep van minister-president Lubbers volg^i volgend jaar slechts te streven naar beperkte loonsvej ring. Wat Hofstede betreft zullen zelfs helemaal geeni loonsverhogingen worden geëist, maar wordt alleeij. twee procent prijscompensatie gevraagd. Dat zou goed zijn voor de economie, maar of de bi het standpunt van Hofstede willen delen valt te betwi Zeker nu'de metaalbonden in het vrijdagnacht afgeslot koord met de werkgevers voor volgend jaar al vier p loonsverhoging hebben bedongen. Waarmee de werk overigens niet ongelukkig zijn, gezien de zeven proce onze oosterburen aan hun werknemers konden bieder HET akkoord dat na zeven dagen van staken werd b is vergeleken met de andere Nederlandse cao's niet Maar het ging afgelopen weken niet om geld. Het c betrof in de eerste plaats vergroting van de vut-regel verhoging van de bijdrage voor wao'ers boven de 55 j HeT laatste is niet helemaal goed afgelopen voor dc bonden. De werknemersorganisaties wilden een aam van de wao tot 87,5 procent van het laatst verdiend* Afgesproken is nu dat 55-plussers in de wao een aanvu uitkering krijgen tot tachtig procent. Ook ten aanzien vut is de eis van de bonden ten dele ingewilligd. Zij i| de vut uitbreiden tot alle werknemers die langer dan jaar hebben gewerkt. Daarvoor komt een stapsgewijze ring in de plaats, waarbij eerst de 59-jarigen met dienstjaren mogen uittreden en het jaar daarop ook jarigen. HeT belangrijkste succes is door de bonden echter g op een veel principiëler punt, namelijk het niveau v afspraken worden gemaakt over ziekteverzuim, pre' registratie en begeleiding. De werkgevers wilden dj liefst per bedrijf regelen, maar de vakbonden hebben ej aan gedaan om dit per bedrijfstak vast te leggen. Zo s| nu in de cao dat er een jaarlijkse rapportage komt oi vorderingen die gemaakt worden in de strijd tegen hel teverzuim en het aannemen van deels arbeidsonges werknemers. De vier vakcentrales hebben nu waargemaakt wat i deden bij Hoogovens. Daar werd eveneens gezegd dat j king niet ging om geld, maar om principes. Toen de d echter met de geldbuidel rammelde was de staking c dellijk over. Aan de secundaire arbeidsvoorwaarden derde nagenoeg niets. En dat werk boven inkomen zoi gold ook al niet bij het afgesloten akkoord in de Rotter haven. Daarin werd helemaal niets gerealiseerd ten ba de werkgelegenheid. Volgens ingewijden kregen de handelaars van de vakbonden daar in gesprek met de gevers op een bepaald moment zelfs 'dollartekens' ogen. DiE dollartekens zijn niet van toepassing voor het pri akkoord dat nu in de metaalsector is bereikt. Er is d vakbonden een overwinning behaald op principiële p terwijl de werkgevers bepaald niet ontevreden hoeven over de afgesproken loonkostenstijging. Hun concurrei sitie is vergeleken met Duitsland versterkt (met nam de Nederlandse werven) en de arbeidsrust is voor 21 den verzekerd. DE PAPUA'S HEBBEN TOCH NODIG.U KENT ZE. HELP papoea fonds - ede giro 243001 Uitgave: Westerpers bv (behorende tot Sijthoff Pers bv). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Telefax: 071 - 134 941. Postadres: Postbus 11. 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Telefax: 070-3906 717. Postadres: Postbus 9. 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur G.- J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van f Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Hol E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef). S. Evenhuis, S. Pieterse. Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten In zijn verspreldlngsgebi - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers l redactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in N en België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. SwU M van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. In 't Hout (chet leveld, D. Hofland, P. Koopman en D. van Rietschoten. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten In het buitenland: S. Akkerman (Praag) drs D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Ati R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Heering B. van Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington), H. Kultert (Nieuw D« F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderink (M W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belt F. Wljnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. ster: M de Cocq. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op n tot 15.00 uur. Het abonnementsgeld dient vooruit fi 08.30 tot 17.00 u i 18.00 tot 19.00 u 25.70 76,60 294,30 b worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2