Een kerkje als statussymbool Van huiswerkboekje tot 'lifestyle-magazine' PLAATS GENOEG OM TE BIDDEN OP GRIEKS EILAND MYKONOS ZATERDAG 11 MEI 1991 Straatbeeld in de hoofdstad Mykonos. Drie fris oogt met name dank zij de witge kalkte muren en het karmijnrode, boog vormige dak. Sinds enkele jaren zitten de meeste toe gangsdeuren stevig op slot. Pure nood zaak, aldus Dimas, omdat er veel waar devols is gestolen. Want hoewel de kerk jes er van de buitenkant sober uitzien, zijn de interieurs soms van grote kunst historische waarde. Vooral wanneer een familie al van generatie op generatie de zorg voor het onderhoud draagt. Zo kon in de loop der tijd het interieur steeds verder worden verfraaid met ikonen, olielampen en kandelaars. In elk kerkje wordt minstens een keer per jaar door een priester de mis opge dragen. Dat gebeurt op de naamdag van de heilige aan wie de kerk is gewijd. Maar daarnaast kan een familie zijn kerk natuurlijk zo vaak gebruiken als men wil. Voor huwelijken, begrafenissen of gewoon om te bidden. Bezem Even buiten de stad Mykonos ligt bo venop een heuvel vlakbij een woonhuis het kerkje van de familie Foka, dat in 1923 werd gebouwd. Oma Foka heeft de sleutel, maar stuurt haar kleinzoon George Kousathanas mee om het ge Het sobere kerkje van de familie Foka is bovenop een heuvel gebouwd. Idoor CLARISSE BUMA MYKONOS - Er is waarschijnlijk geen eiland dat zoveel kerken heeft als het Griekse eiland Mykonos. Zeker vierhonderd om een indruk te geven. Terwijl het vliegtuigje be zig is met landen wordt dat al met een duidelijk. Kleine, witte kerkjes liggen met hun karakteristieke rode daken overal tegen de hellingen aangeplakt. De reiziger raakt van uit zijn comfortabele vliegtuigstoel vrijwel direct de tel kwijt. Trouwens, ook de autoriteiten op dit zonnige vakantie-eiland in de Egeïsche Zee weten niet het exacte aantal. „Maar vierhonderd zijn er zeker", zegt de Griekse reisagent Costas Dimas. En dat is wel een heel groot aantal voor wie be denkt dat Mykonos niet groter is dan 85 vierkante kilometer en maar vierdui zend inwoners telt. Op iedere tien inwo ners dus een kerkje. (Ter vergelijking: het eiland Texel beslaat een oppervlakte van 160 vierkante kilometer). De meeste kerken op Mykonos zijn fa miliebezit, vertelt Dimas, die in de ge lijknamige hoofdstad Mykonos een agentschap voor inkomend toeristisch verkeer runt en het eiland op zijn duimpje kent. Vroeger liet men vaak een kerkje bouwen als dankbetuiging aan een heilige voor de redding van een va der of zoon. Bijvoorbeeld wanneer deze een schipbreuk had overleefd. Veel ker ken zijn dan ook gewijd aan de heilige Nicolaas, de schutspatroon van de zee lieden. „Maar veruit de meeste zijn aan de heilige maagd Maria gewijd", weet Dimas. „Tegenwoordig hoeven de mensen na tuurlijk niet meer bang te zijn dat hun familieleden niet veilig van het vissen terugkeren. Maar toch worden er nog steeds nieuwe kerkjes bijgebouwd, "hoe wel niet zo veel meer als vroeger. Men sen besluiten soms nu nog een kerk te bouwen als ze een crisis in hun leven hebben overwonnen of wanneer ze gene zen zijn van een ernstige ziekte", zegt hij. De kerkjes op Mykonos - op één uit zondering na allemaal Grieks-ortho dox - lijken erg op elkaar en vallen op door hun nuchtere eenvoud. Een recht hoekig gebouwtje van misschien niet meer dan zes bij drie meter, dat - zij het met wat meer ramen - net zo goed als woonhuis of schooltje dienst zou kunnen doen, gecombineerd met een kleine klokketoren er bovenop of er naast. Een bouwstijl die vriendelijk en bouwtje van binnen te laten zien. Op de motor, een ideaal vervoermiddel voor de smalle, drukke weggetjes van Myko nos, zijn we er zo. Ook dit kerkje is getooid met het zo ken merkende rode dak, dat in de late avondzon een bijzondere kleur krijgt. „Onze kerk werd gebouwd door een fa milielid van ons, de priester Panagotis Mhlios, die hier een stuk land had", ver telt George, terwijl hij wijst op de een voudige gedenksteen boven de deur. „De kerk is gewijd aan de heilige Jaco bus en op zijn naamdag op 23 oktober houden we hier altijd een mis". Binnen is het typisch Grieks-orthodoxe interieur meteen herkenbaar. Eigenlijk is de ruim te voor het grootste deel leeg. Wat er aan 'meubilair' is, staat aan de korte kant van de kerk opgesteld, tegenover de deur: het altaar, de ikonen, de kaarsen houders en de olielampen. Kerkbanken of bidstoeltjes zijn afwezig. Binnen blijken ook nog twee gedenkste nen in de muur te zitten. „Achter deze steen zijn de botten begraven van Pana gotis Mhlios, die in 1945 overleed", zegt George. De andere steen markeert de overblijfselen van een familielid dat al in 1928 overleed. Volgens George is het nog steeds mogelijk om de resten van overleden familieleden op deze manier bij te zetten, maar gebeurt dat in de praktijk nauwelijks meer. Intussen is ook een tante van George het kerkje binnengekomen. Ogenschijnlijk niet gehinderd door het geklik van de fo tocamera eq het onverwachte bezoek, pakt ze een bezem en begint de vloer wat aan te vegen. Het is inderdaad een beetje rommelig in de kerk. Vervolgens steekt ze wat kaarsjes aan die voor de ikonen staan opgesteld. Gemiddeld twee tot drie keer per week komt ze even naar het kerkje. Jaloezie Gevraagd naar een verklaring voor het grote aantal kerkjes op Mykonos moet reisagent Costas Dimas een sluitende verklaring schuldig blijven. Inderdaad, Mykonos heeft volgens hem veel meer kerken dan welk ander Grieks eiland ook en de bewoners zijn zeer gelovig, ge tuige het geld dat ze voor hun kerk uit trekken. „Maar de mensen zijn volgens mij niet religieuzer dan bijvoorbeeld op een eiland als Santorini", voegt hij er meteen aan toe. Volgens Dimas zijn de familiekerkjes op Mykonos vooral een soort statussymbool. Welgestelde fami lies wilden niet voor hun buren onder doen en gingen dus zelf ook een kerk bouwen. Een situatie'die misschien nog het best te vergelijken is met het kijken FOTO'S: CLARISSE BUh naar de nieuwe auto van de buurmi zoals we dat in Nederland kennen, j Overigens is hulpbisschop Maximos Rotterdam, die werkzaam is in de q tropolis (zeg maar kerkprovincie) Nedi land, België en Luxemburg niet zo ovi tuigd van de uitzonderlijke positie \j Mykonos. „Er zijn weliswaar veel k ken op Mykonos, maar op de andere landen zijn er ook heel veel. Hoeveel precies op Mykonos zijn, weet ik ni Maar ik denk dat je in zijn algemei heid kunt zeggen dat er veel meer ke jes zijn op de eilanden dan op het vai land van Griekenland. En dat heeft al te maken met de zee. Vroeger blei zeelui soms wel jaren van huis". Dat het Grieks-orthodoxe geloof juist Mykonos goed gedijt, dat een bekei ontmoetingsplaats is voor met name moseksuelen en naturisten, is voor mas geen vreemde zaak. De Grieks thodoxe kerk en een vergaande toleij tie op het gebied van de zeden gaan j gens hem heel goed samen. Iets wat c rigens door bisschop Maximos bestro wordt. Dimas: „Iemand die Grieks-orthodoi vindt het immoreel wanneer je iemi anders iets aandoet. Dus als je 1 schade berokkent. Maar in de homo reld is daar geen sprake van. Op punt is de rooms-katholieke kerk j weer veel strenger". kerkjes staan op een kluitje bij elkaar. Uiterst links de enige rk kerk op het eiland. Nationaal Schoolmuseum verzamelt school agenda's ROTTERDAM - Met innig genoe gen heeft de directeur van het Na tionaal Schoolmuseum in Rotter dam destijds zijn schoolagenda's verscheurd. Een gelukje voor het museum is dat veel mensen hun agenda's juist hebben gekoesterd. Twe^ oproepen van het museum om agenda's toe te sturen, waren Een pagina uit een schoolagenda, die toch heel veel prijsgeeft over de eigenaar. voldoende om zolders en archieven op te ruimen. Sobere huiswerk- boekjes en kunstige plakboeken stromen nu toe voor de tentoon stelling die deze zomer wordt ge houden. De meeste mensen willen hun agenda niet afstaan maar wel in bruikleen ge ven, is de ervaring van directeur Jaap ter Linden. „Veel mensen staan hun agen da's moeilijk af. Ze hebben er een emo tionele band mee, zijn er erg aan ge hecht". Hij heeft ook gemerkt dat men sen denken dat hun agenda vol zeer ver trouwelijke informatie staat. Bijvoor beeld een hartje met 'Jan' erin en een paar maanden verderop een hartje met 'Piet'. Ter Linden vindt dat volstrekt neutrale informatie, zelfs als de naam van de bezitter bekend is. „Die persoon was toen verliefd, wat dan nog, daar is toch niets verkeerds aan? Maar meestal heeft het geen enkele zin om dat tegen een eigenaar van een agenda te zeggen. Het emotionele aspect blijft, want hij of zij kent namelijk het verhaal dat achter zo'n naam zit". Indien gewenst wordt de agenda dan ook onder volledige anoni miteit geëxposeerd. Agenda's zijn niet alleen persoons- maar ook tijdgebonden, trapt Ter Linden enigszins een open deur in. „Schoolagen da's geven een geweldig beeld van de ge bruikers. De meeste scholieren voorzien hun agenda rijkelijk van persoonlijke notities, gedichten, ontboezemingen, stickers en foto's. Ik heb hier een agenda liggen waarin op een aantal pagina's een handtekening staat. Ouders moesten van sommige scholen vroeger de agenda con troleren. Ik heb dat zelf ook nog meege maakt". De directeur is ook alert op details in de agenda's, op elk woordje wordt gelet. „In de jaren vijftig ging je naar een fuif, te genwoordig is dat vervangen door disco of zoiets. Er zijn ook woorden waar ik totaal overheen lees. Bijvoorbeeld de woorden voor drugs die je in de huidige agenda's tegenkomt". Uitvinding De directeur ontdekte tot zijn stomme verbazing dat de agenda een typisch Ne derlands 'ding' is. „Een collega van me in Duitsland vertelde dat ze daar het huiswerk in een schriftje schrijven. En zo zijn er meer landen, bijvoorbeeld Amerika, Frankrijk en Italië. Het feno meen van de rijk geïllustreerde agenda is een Nederlandse uitvinding". E>e vraag wanneer deze uitvinding precies is inge voerd, kan Ter Linden nog niet beant woorden. Het oudste exemplaar dat is opgestuurd, is de geïllustreerde 'Pesta- lozzikalender' uit 1923. Er wordt nog ge zocht naar oudere exemplaren. „Juist door de illustraties herinner je je een agenda nog wel. Daar keek je tenslotte een heel jaar lang tegenaan. Ik denk dat de agenda's voor 1923 uiterst zakelijk waren". Het bladeren in de inmiddels vergaarde agenda's lijkt soms op het stiekem snuf felen in een geheim dagboek vol per soonlijke ontboezemingen. Maar vaker toch op het bekijken van een simpel en saai huiswerkboekje. De agenda's uit de jaren twintig en dertig zijn opvallend eenvoudig uitgevoerd. De afbeeldingen zijn vrij neutraal. Het is allemaal land schappen en stadsgezichten wat de klok slaat. Bij de personalia moeten boord en hoedenmaat worden ingevuld. Het nummer van de fietsenbergplaats en kapstok eveneens. De directeur is ervan overtuigd dat deze saaie kleurloze agenda's niet tot de ver beelding van de scholieren hebben ge sproken. „Wat deze agenda wil zijn: een vriend 'met ijzeren hand en koel gebie dend oog'; een venster dat uitziet op onze wereld; een gids bij moeilijke pro blemen en school vragen". Een tekst die de mulo-scholier uit 1939 vast niet heeft aangezet tot een fluitende gang naar school. Billie holiday Het schoolgaan werd niet onderbroken door de Tweede Wereldoorlog. Het be gin van de oorlog komt in alle agenda's voor alle schooltypen voor. Dat varieert van 'catastrofe in Rotterdam' na het bombardement tot twee onbeschreven bladzijden, waarna uit de tekst 'weer naar school' blijkt dat het schoolse leven weer doorgaat. De agenda's uit de jaren vijftig tonen typisch Nederland-in-op- bouw met fotoN van scheepswerven, nieuwe gebouwen en het droogleggen van het Wieringermeer. De bekende Rij- am-agenda verschijnt enkele jaren na de oorlog voor het eerst. Met teksten van J.C. Bloem en foto's van eigentijdse ar tiesten als Billie Holiday en sportidolen zoals hardrijder Wim van der Voort. De eerste editie bedroeg vijfduizend exem plaren en raakte meteen uitverkocht. Het jaar daarop werden vijfentwii duizend exemplaren verkocht. Het moraliserende toontje en de dai behorende plaatjes zijn in de jaren z< helemaal uit de agenda's verdwei Kleurenfoto's, reclame voor school1 kelen en prijsvragen doen hun intr En gevouwen pagina's, want dat toen de trend. Pas in 1975 kreeg Ri echt concurrentie van andere uitgei De jeugd werd namelijk ontdekt als i sument. En het aantal verschilli schoolagenda's groeide in 1989 uil 52. Volgens Ter Linden is dat aanta al opgelopen tot 190. Snoopy, Knu Macho Mouse, Naf Naf, Avant G Girls, Popfoto, Active, het zijn nog r enkele titels die van de spetterende ten afstralen. Maar ook de studiebo] geen behoefte heeft aan franje komt z'n trekken met bijvoorbeeld de St Agenda. Zelfs agenda's voor de b school worden op de markt gebri Onzin en puur commercieel, volgen directeur, want huiswerk wordt op basisschool nauwelijks opgegeven. Jetskiën De moderne agenda's 'The Next Gen tion' en 'Pour Elle' zijn samen goed i een oplage van 350.000 exempla Geen fotootjes meer van The Beatle Rob de Nijs maar reportages over; skién en surfen, advertenties voor zonnecosmetica en dito kleding. Oi reikbaar of onbetaalbaar voor de s lier, maar mogelijk het nastreven wi in het leven na de middelbare scli Schoolagenda's zijn het nauwelijks t te noemen. 'Lifestyle-magazines' is betere term. Van de oude vertrou agenda is niets meer over. Behalve de personalia, het overzicht van de ft dagen, spreuken, tekeningen en nat lijk de ruimte voor het huiswerk. Ter Linden vouwt zijn handen opei de dikte van een agenda aan te gevei helemaal is volgeplakt en totaal ni beschreven. „We hebben dat meisji gebeld en gevraagd of ze soms school baalde, omdat ze haar agenc ontzettend had toegetakeld. Maar bleek niet het geval, ze had haar werk in een vervangend boekje teerd. Het is nu de trend om de ag zo snel mogelijk vol te plakken en over te gaan op een ander boekje, I da's worden eigenlijk niet meer als i da's gebruikt". Mensen die een agenda willen afsta in bruikleen willen geven aan het A naai Schoolmuseum kunnen bellen: 4045425. CcicUcSoUACMlt'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 32