Het begrip 'kan niet'ken ik niet Son ja Barend praat met blinden iRVEYGOLDSMITH, ORGANISATOR BENEFIET-CONCERT VOORKURDEN: Eindspel met humor en hoop Impact bekijkt toename van plotselinge dood sporters -4IST/RTV EeicLie Sow-ant ZATERDAG 11 MEI 1991 PAGINA 11 irosport over enkele iken terug op kabel fERDAM Eurosport zal op zeer korte termijn zijn uit- ngen op de kabel hervatten. Gegokt wordt op het einde jeze maand, maar mogelijk gebeurt het al twee weken r De terugkeer van Eurosport is te danken aan de vlot pen onderhandelingen tussen het sportconsortium en de ie geprivatiseerde staatszender TF1 Er zal nu een plan »n opgesteld waarin de financiële en programmatische za- ijn geregeld Voor TF1 zich achter het sportkanaal schaar dde de zender eerst van de EBU (European Broadcasting i) de zekerheid, dat hen niet hetzelfde lot zou zijn bescho- ls Sky Television. In februari van dit jaar moest het bedrijf pediamagnaat Rupert Murdoch zich terugtrekken nadat ebleken dat Sky zich in zijn eentje geen stevige positie kon ïrven op de Britse markt van satellietzenders. Na de suc- 11e onderhandelingen, gisteren in het Zwitserse Génève, de problemen voor het vinden van een nieuwe partner Curosport nu definitief tot het verleden te behoren. Roland Holst Penning voor Ed Leeflang AMSTERDAM De A. Roland Holst Penning 1991, die elke drie jaar wordt toegekend aan een Nederland se dichter, gaat naar de 61-jarige Ed Leeflang. De onderscheiding, die in 1988 naar Eva Gerlach ging, bestaat uit een penning en een daaraan verbonden stipendium. Leeflang debuteerde op 50-jarige leeftijd met de bundel 'De hazen en andere gedichten' (1979). Overige poëziebundels zijn 'Bewoond als ik ben' (1981), 'Op Pennewips plek' (1982) en 'Bezoek aan het vrachtschip' (1985). De jury voor 1991 onder voorzitterschap van Wam de Moor, bestond verder uit Gerrit Kou- wenaar en Ad Zuiderent. Filmproducenten bepleiten instelling filmkunstfonds en speelfilmfonds AMSTERDAM Een aantal actieve filmproducenten heeft op basis van verschillende filmplannen een „practisch uit voerbaar, goed plan" opgesteld. Het betreft „een synthese van de diverse bestaande filmplan nen", en is gisteren aan minis ter d' Ancona van WVC ver stuurd onder auspiciën van het Genootschap van Nederlandse Speelfilmmakers (GNS) in Am sterdam. De filmproducenten stellen voor een viertal fondsen op te richten, een filmkunstfonds, een speelfilmfonds, een bioscoopfonds en een televisie film fonds. Volgens filmer Wim Ver stappen is het geen hemelbestor mend plan. Voordeel is dat het niet meer kost dan de twaalf miljoen gul den die de minister jaarlijks voor film beschikbaar stelt. Het filmkunstfonds zou in plaats van het huidige filmfonds moeten ko men. Dit, omdat het filmfonds stag neert „aangezien het fonds teveel bij de televisie wil aansluiten", meent Verstappen. Het filmkunstfonds zou honderd procent van de filmkosten moeten subsidiëren, zonder garanties of bijdragen van de omroep. Het zou daarbij om korte films, animatie, do cumentaires en experimenten moeten gaan. In het speelfilmfonds zouden de ta ken van het huidige produktiefonds moeten worden ondergebracht. Dat fonds zou voor een deel semi-auto- matisch moeten worden, wat bete kent dat een producent het geld dat hij terugbetaalt aan het speelfilm fonds bij een volgend project weer ter beschikking gesteld krijgt. Ver stappen:.,een filmmakers moet voor deel hebben bij een commerciëel succes, wat nu helemaal niet het ge val is'. Het door het bestuur gecontroleerde deel van het speelfilmfonds moet volgens de filmproducenten een an dere structuur krijgen, waarbij aan gestelde „lezers" de binnengekomen scenario's doornemen. Op basis van een rapport van deze lezers zou het bestuur een beslissing moeten ne men, aldus het filmplan. De filmpro ducenten bepleiten de toepassing van een dergelijk systeem zowel voor het speelfilmfonds als het film kunstfonds. Daarbij is volgens hen een sterke directeur met een „eigen gezicht,, nodig. Het bioscoopfonds, dat volgens Ver stappen al overal in Europa bestaat moet de bioscopen, distributeurs en producenten steunen, door onder meer een heffing op het kaartje. Voor het televisie-film fonds zou de omroep moeten worden verplicht tot afname tegen reële prijzen van een aantal uren door dit fonds gefinan cierde films. Tot uitzending zouden zij evenwel niet verplicht zijn. jmple Truth'. Benefiet-pop voor de Kurdische vluchte- KRO-televisie, Nederland 1, ir. Zondag. Ook Radio 3, van- steenberghe iEN Telefoons rinke- I faxen snorren onafge- 1 in de kantoren van de Engelse concert-organi- iHarvey Goldsmith. Er met de hele wereld ge- hi alles in orde te krij- oor het grote 'Simple •■concert, dat Goldsmith organiseert ten behoe- i de Koerdische vluchte- ite probleem bij de orga- was dat het zomercon- fseizoen al was begon- )us was de enige moge- d die artiesten die al an toernees bezig waren atellietverbindingen in wereldwijd uitgezonden ley-concert in te lassen haast MC Hammer, Ali oyet, Tom Jones, Chris rgh en Beverly Craven i>ley), ook Paul Simon hester), Rod Stewart prijk), Ryuichi Sakamo- apan), Yes, Whitney in, Hall en Oates en I (Australië), New Kids Block, Gloria Estefan ïg (Nederland) optreden, incert wordt zondag van 24 uur uitgezonden door 10, op Nederland 1. y Goldsmith ligt niet ir van de organisatie, net k als hij schrok toen hij lid, Mandela of The moest opzetten. „Ik hou lom de mensen eens wat 5 te bieden. Als het maar Paul Simon, die op 17 en 18 juni in Rotterdam staat, maar morgen live op tv is te zien in lassen. 'The Simple Truth'. kwaliteit heeft", zegt Golds mith, wiens kantoor twaalf naambordjes heeft, variërend van Harvey Goldsmith Film maatschappij BV tot Harvey Goldsmith Textieldrukkerij BV. Maar Goldsmith dankt zijn grootste bekendheid aan de organisatie van concerten. Nu zit hij braaf op kantoor, dat met alle drukte het hoofdkan toor van Stormin' Norman Schwartzkopf had kunnen zijn. Goldsmith grinnikt: „Ik ga anders liever met een batal jon Irakezen om dan met het leger advocaten, managers en accountants van een McCart ney". Serieuzer: „We zijn in feite inderdaad bezig met het Sting, via satelliet aanwezig op het benefietcon cert voor de Kurden. FOTO: AP opruimen van de rotzooi die Schwartzkopf achterliet. Al hoewel je het de man niet per soonlijk mag aanrekenen blijft het vreemd wat er gebeurde in Irak. Welk leger durft zich vredesmacht te noemen als het een weerloos volk achterlaat in handen van hun doodsvij anden? Maar laten we ons niet met politiek bezighouden. Het is een les die we al vroeg ge leerd hebben. Zoek geen oor zaken van problemen, maar los ze op. Laat de praters pra ten, en doe zelf iets. Dat gold bij Live-Aid, dat gold bij Man dela, bij Amnesty en The Wall, en ook nu weer bij de Kur den". Dat Harveys naam op de pos ters van Kurd-Aid staat, ver baast niemand. „Ze blijven on mogelijke dingen verzinnen en schuiven die plannen vervol gens naar mij toe met de woorden: 'Goh Harvey, dit kun je vast niet'. Maar ik ge loof niet in 'niet'. Zaak is eerst alle plannen op een rijtje te zetten, en met een verse kop thee rustig nadenken. Meestal rollen er dan een of twee knelpunten uit, de rest is ze door te schuiven naar specia listen. Ik ga echt mijn hoofd niet breken over satellietver bindingen. Dat laat ik een sa tellietman doen. Maar - laat het me afkloppen - echt on verwachte dingen kom ik niet meer tegen. We hebben het al lemaal al eens meegemaakt". Goldsmith begon als student zijn carrière als kroegbaas van de befaamde Club '66 in Lon den, dat hij had opgezet als uitgaansfaciliteit voor studen ten, maar dat snel faam ver wierf door de popgroepjes die hij er voor contracteerde. De universiteitsleiding zag de ac tiviteiten van Harvey met ge mengde gevoelens aan, omdat de dames en heren studenten merkbaar concentratieverlies toonden. In een poging Har vey toch weer aan het stude ren te krijgen, kreeg hij een uitwisselingsbeurs toegescho ven voor een Amerikaanse universiteit. „Dat hadden ze niet moeten doen", schudde buikt Goldsmith. In San Fran cisco bezocht hij tal van pop concerten, maar hij keerde te rug als posterhandelaar. „Ter wijl ik in Frisco was kwam opeens een nieuwe trend op zetten: posters. Posters van popsterren, maar ook die half- fluwelen dingen waar je een paarse lamp op moest zetten om ze licht te laten geven. Ik had ze nog nooit gezien, maar het was te gek, en overduide lijk het item voor Carnaby Street (de hipste straat vol boetieks in het Londense cen trum)". Het geld stroomde bin nen en Harvey begon te inves teren in ander hippie-druk werk, zoals de underground bladen Oz en The Internatio nal Times. Ook zat hij aan de bron van Time Out, een soort tv-gids met een wekelijks overzicht van het complete Londense uitgaansleven. Om zijn bladen wat steun in de rug te geven pakte hij het concertwerk weer op. Hij ver anderde de toen gangbare ge woonte om in een keer vier of vijf groepen te presenteren. Zijn eerste grote concert was met Deep Purple, waarbij hij de zaaleigenaar verbijsterde door geen enkele andere groep te contracteren. „Ik kreeg ge lijk. De fans gingen uit hun dak. Binnen een jaar was het hele concertwereldje omge turnd". Zelf ging Harvey 'ge woon' door, met grotere con certen, waarbij hij naar eigen zeggen het publiek centraal stelde. Woest kan hij worden over hetgeen zaaleigenaren hun gasten aandoen. „Tochtige hallen, met de akoestiek van een badkamer. Aan de ene kant een soort trog waar bier te krijgen is, aan de andere kant een stapeltje boxen waar de stadsomroeper zich nog voor zou schamen. Maar wel een fortuin aan entree vragen, en vaak is de organisator al op weg naar de nachtkluis voor dat het concert halverwege is". Goldsmith pakte de zaken an ders aan. Bood een groep waardeloze T-shirts aan voor veel geld, dan kocht hij de vol gende dag een eigen T-shirt- drukkerij op. Slechte posters? Dan de volgende keer Golds- mith-posters. Van die dingen. Zijn kwaliteiten vielen ook de (super)groepen op. Vanaf mid den '75 speelde er geen groep in Engeland, of het werd - op hun uitdrukkelijk verzoek - georganiseerd door Harvey. Dat brak hem bijna op. „M'n accountant kwam in 1980 bij me en zei: 'Vorig jaar heb je 500 concerten gedaan. Op hon derd daarvan zat winst, met honderd anderen speelde je quitte en de rest was verlies'. Rod Stewart, die vanuit Oostenrijk het benefietconcert kan aan grijpen voor een come-back. foto: ap Dat kon zo niet doorgaan, ook zelf liep ik op het randje. Dus heb ik het even rustiger aan gedaan, en een plan gemaakt voor de toekomst". Maximum Vanaf dat jaar stelde Harvey het maximum op 200 concer ten per jaar. Daarnaast richtte hij zijn blik meer op de toe komst, op groepen die werke lijk kwaliteit, hadden en niet alleen groot gemaakt werden door de activiteiten van pla tenmaatschappijen. „Er zijn le gio groepen die uit het niets komen, meerdere keren num mer 1 staan, maar nog nooit in hun leven hebben opgetreden. Als zo'n gezelschap uiteinde lijk op tour gaat, verkopen ze meteen de grootste hallen uit, en debuteren zo voor zalen van 15.000 man. Dat kan ge woon niet. Het is aan de pla tenindustrie en aan ons, orga nisators, om talent te kweken. Rond te kijken, kansen te ge ven. Anders is het zo afgelo pen". Velen zeggen dat Wham! en Level 42 via Goldsmith aan hun succes kwamen. Derde punt in zijn veranderde strategie was een grotere di versiteit. Hij kocht de uitzend en videorechten van tal van films, ging boeken uitgeven en bracht zijn bedrijf naar de beurs. En richtte zijn blik ook op klassieke muziek, door Lu ciano Pavarotti, en de opera's Aida en Carmen te brengen in de Wembley-arena. „Opera begon destijds als een massas pektakel. Het was circus voor het gewone volk. Waarom zou dat niet nog steeds gelden? Ik zette Aida in een zaal voor 14.500 man". En nog steeds is hij bezig met nieuwe dingen. Hij toont een bordspel over popsterren, ont wikkeld met het tienerblaadje Smash Hits. Leuk, spelletjes. „Nou, het is niet nieuw, want ik kocht een tijdje geleden al de rechten van Scrabble op. Ach, ik vond het een leuk spel, en het verdient goed". Ligt Monopoly niet meer in zijn lijn? „Ik heb de helft van die rechten al, met de rest ben ik bezig," antwoordt hij droog... list Bell ndioos in elius-concert ams Philharmonisch Orkest Biding van Paavo Berglund in van Kokkonen, Sibelius en ren. Solist de violist Joshua s Doelen, Rotterdam, gister- Herhaling, zondagmiddag. iaan hager is klopt met zijn symfo- bij het grootste deel van flederlandse concertpu- )p een dichte deur, maar Dolconcert uit 1905 is als jïdersleutel die op al die I past. Al in het openin- aa schiet Sibelius pal in >s, een goddelijke inval len componist zich alleen kan dromen. »ncert stelt de solist ze- )or moeilijkheden, maar lijn moeilijkheden die sen violist van formaat i overwinnen. Zo'n vio- de Amerikaan Joshua t4) die in De Doelen gis- bid het opus 47 op hart- srende en imponerende neerzette. Technisch lij foor virtuoos Bell geen pien te bestaan en muzi- tof hij het concert in het Een grootse prestatie aet talrijke publiek met ratie beloond. »ncert werd geleid door ïikshandig dirigerende Berglund. Merkwaardig ize Fin het vioolconcert jn landgenoot zo meedo- s hard begeleidde, men ch sfeervoller orkestspel ellen. Paavo Berglund, e symfonieën van Sibeli- de plaat zette en die in dam in 1988 de zesde nie dirigeerde, koos nu Ie tweede symfonie van jven. Maar ook uit zijn land bracht hij een sym- mee: de vierde waarop 5 Kokkonen zich zelf in er gelegenheid van zijn 5te veijaardag tracteer- it werk is als een kleur- uchtballon passend bij rjaardagsfeest: fraai om i maar na het uiteenspat- er niets van over. ïnen lijkt niet alleen me- n in zijn hoofd te heb- iij zit er ook mee in zijn want steeds weer blijft de goede bedoelingen i- De componist, toch ven" door Sibelius, heeft n grote voorganger bar 1 te melden. Te zeggen 'rglund voor deze symfo- n hqfr-tstoehtelijk pleidooi fou bezijden de waarheid Het Zuidelijk Toneel speelt Eindspel van Samuel Beckett. Vertaling: Ja- coba van Velde. Regie: Leonard Frank. Decor: Jan Ros. Kostuums: Dorien de Jonge. Licht: Reinier Tweebeeke. Gezien in de Leidse Schouwburg op 10 mei. Op 1 juni in Den Haag. Idoor dick van teylingen „Hier buiten is de dood". „De natuur is op". 'Eindspel' dus, van Samuel Beckett. Hamm zit in een stoel omdat hij niet kan staan. Clov loopt heen en weer omdat hij niet kan zitten. Hij doet alles voor Hamm, voert ook opdrachten zonder zin uit. Hamms ouders hebben geen benen meer en zitten in vuilnisbakken. Alles gaat zoals het al dagen? maan den? jaren? gaat. Clov moet naar buiten kijken en ziet steeds niets, zee of land, maar geen leven. Hij zegt al in het begin dat hij Hamm zal verla ten en aan het eind staat hij inderdaad klaar om weg te gaan, met tas en paraplu. Je zou verwachten dat je van zoveel ellende, wanhoop en mistroostigheid geen verteer baar toneelstuk kan maken. Maar Beckett is behalve aart spessimist ook humorist. „Niets is er komischer dan het ongelukzegt Nell vanuit haar vuilnisbak, en Regisseur Leonard Frank heeft dat se rieus genomen. 'Eindspel' is vaak in verband gebracht met het einde van de wereld, Auschwitz en Hiroshima, maar bij Frank ontbreekt de alleso verheersende somberheid. Clov (mooie rol van Hans Res ting) speelt zijn kleine clown- sactjes heel grappig uit. Onna drukkelijk, zonder grappig te willen wezen, alsof het de enig natuurlijke manier van doen is. De trap, de verrekijker, de hond en de bootshaak spelen dezelfde rol als het hoedje en de bloem in het circus. Tegen speler Bert André heeft die natuurlijkheid niet omdat hij steeds wat geacteerd blijft pra ten. Maar Frank lijkt ook hoop te willen brengen in het spel waarna niets meer mogelijk lijkt. Het decor van glimmen de ijzeren golfplaten heeft meer raampjes dan de twee waar Clov uit kijkt. Rechtsbo ven zit een uil op een dode tak. links steekt wat groen uit een luik. Het jongetje dat Clov uit het raam ziet. interpreteert hij niet als een steen. Clov staat klaar, maar is nog niet weg. Zeker is het natuurlijk niet, maar in het Eindspel van Leonard Frank lijkt nog van alles mogelijk. Impact: 'Plotse Dood'. Documentaire over de dood in de sport. Vara-tele- visie, Nederland 1, 22.46 uur. Dins dag. Idoor peter alleblas HILVERSUM De laat ste tijd gebeurt het steeds vaker, dat bekende en minder bekende sporters in het harnas sterven. Op 4 maart 1987 overleed Wim Griffioen tijdens het tennissen aan een hartaanval. Hetzelfde overkwam wielrenner Johan nes Draaijer vorig jaar op 27 februari. In de documentaire 'Plotse dood' van Cees Over- gaauw maakt het Nationaal Instituut voor de Sportgezond- heidszorg (NISGZ) nieuwe cij fers bekend over dit feno meen. Uit een onderzoek van het NISGZ is gebleken, dat het aantal mensen dat tijdens of vlak na het sporten plotseling overlijdt, aanzienlijk is toege nomen. Het NISGZ kreeg 50 procent meer meldingen bin nen dan bij het vergelijkbare onderzoek van tien jaar gele den. Dit zegt drs. Willemien van Teeffelen van het op Pa pendal gevestigde instituut in deze documentaire. De cijfers die Van Teeffelen noemt, betreffen de periode tussen oktober '90 en oktober '91. In die tijd kreeg het NISGZ 150 betrouwbare mel dingen binnen van mensen, die plotseling overleden tij dens of vlak na sportbeoefe ning. Hoeveel mensen in die periode werkelijk plotseling zijn gestorven als gevolg van sportbeoefening, daarover durft Van Teeffelen geen schatting te doen. „Maar dat moeten er wel honderden zijn geweest. Niet alle huisartsen, cardiologen, ambulancedien sten en ziekenhuizen werken even enthousiast mee. En vooral onder nabestaanden en mensen, die het overleefd heb ben is het bestaan van ons on derzoek veelal onbekend", al dus Van Teeffelen. Als mogelijke oorzaken van hartaandoeningen noemt Van Teeffelen de afschaffing van de verplichte sportkeuring, de toenemende interesse voor duursporten als marathon en triathlon en het feit, dat veel oudere mensen en hartpatiën ten aan sport zijn gaan doen. Uit het onderzoek is ook naar voren gekomen, dat in ieder geval de grootste groep slacht offers uit mannen van middel bare leeftijd bestaat. Opmerkelijk genoeg is er maar één melding van de plotselin ge dood van een vrouw. Van Teeffelen meent dat de manier waarop vrouwen sport beoefe nen, een rol speelt. Immers, de geslachtsverhouding bij plotse linge doden is in het algemeen veel minder uitgesproken. „Je kunt dus veronderstellen, dat vrouwen minder tijd aan sport besteden en ook minder inten sief sport beoefenen", conclu deert Van Teeffelen. In de documentaire komen ook mensen aan het woord, die een hartstilstand overleefd hebben. Onder wie amateur wielrenner Ben Libregts, die in één etmaal vele malen gere animeerd moest worden. En Theo Hoksbergen vertelt hoe hij een hartaanval heeft voor komen. Hij had 20 jaar lang niet aan sport gedaan en maakte zich zorgen om zijn zwaarlijvigheid. Echter, op het moment dat zijn moeder plot seling overleed aan een hart stilstand, liet hij zich voor alle zekerheid toch even keuren op Papendal. Waar men Hoksber gen aanraadde een cardioloog te bezoeken. Onderzoek wees uit, dat vijf aders waren dicht geslibd waardoor evenzovele omleidingsoperaties („bypas ses") noodzakelijk waren. Inspanningsfysioloog dr. Harm Kuipers zegt in de documen taire, dat de topsporter niet al tijd even zorgvuldig naar zijn lichaam luistert. „Topsporters zijn een risicogroep. Bij koorts blijft een gewoon iemand een week thuis. Maar een topspor ter wil geen dag verliezen, ze gaan medisch gezien op onver antwoorde wijze te werk", al dus Kuipers, die zelf in 1974 door een hel ging tijdens het wereldkampioenschap schaat sen. Met een „bonkend hart" en „een zware koppijn" mocht Kuipers op de 10 kilometer vier seconden verliezen in een onderlinge confrontatie met Sten Stensen, maar zijn ultie me poging om het goud te pakken mislukte. In de uitzending stelt Kuipers tevens vast hoeveel sportbeoe fening voldoende is om gezond te blijven. „Niet sporten is niet goed voor de gezondheid. Een beetje sport is beter. Als je elke dag een uur gaat hardlopen en dat drie keer per week, is dat optimaal voor de gezondheid. Maar een marathon, waarbij je zoveel van je lichaam moet vergen, is zelfs voor gezonde mensen niet echt gezond". Sonja op zaterdag. Praatprogramma op lokatie. VARA-televisie. Neder land 1 om 21.02 uur. Zaterdag. Idoor hans piët HILVERSUM Wie inzicht wil krijgen in het leven van blinden, moet vanavond kij ken naar de eerste van zes lo- katie-uitzending van Sonja Ba- rends praatprogramma. In het revalidatiecentrum Het Loo Erf in Apeldoorn heeft ze een openhartige discussie met ne gen blinden en slechtzienden over het leven zonder licht. Niet iedereen die aan tafel komt, had al vanaf zijn ge boorte geen zicht. Hierdoor ontstaat een onderhoudend programma waarin de levens en liefdes van deze mensen worden blootgelegd. „Als je zelf accepteert dat je niet- ziend ben, gaat het goed", al dus een van de gasten. Het plus-punt van de lokatie- uitzendingën is dat Sonja haar onderwerpen niet wegstopt in tien tot twaalf minuten. Sonja: „En dat maakt de uitzending extra zwaar. Ik zou er ook geen dertig per seizoen kun nen maken zoals van mijn ge wone praatprogramma's. Vijf tig minuten aan een onder werp besteden, is heerlijk, maar het brengt ook proble men met zich mee. De grootste is om een blijvende spannings boog te creeëren, zodat de kij ker niet overschakelt naar een ander net. En praten met ne gen blinden is een behoorlijk moeilijke opgave. Ik heb mij voor de opname heel goed ge realiseerd dat ze mij niet kon den zien en dat ik ze bij naam moest noemen als ik een ant woord wilde hebben. Voor we van start gingen, heb ik wel tien keer tegen ze gezegd: rea geer maar als je iets denkt. Dat steeds weer noemen van hun naam wordt tenslotte ook ver velend, dus dat heb ik niet al tijd gedaan. Soms was 'aankij ken' genoeg. Dat voelen ze doordat er warmte wordt ver plaatst". Geen gewoonte Sonja wil dus geen gewoonte maken van dit soort afleverin gen. „Het moeten incidenten blijven. Het voordeel van mijn gewone praatprogramma is, dat ik mij kan beperken tot de essentie. Zo zou ik dit onder werp ook met twee blinden in tien minuten kunnen maken. Als het goed g£at, krijgt de kij ker net zoveel informatie toe gespeeld. Maar als je inzicht wil geven, en dat is echt ons doel, dan is vijftig minuten wel heerlijk". Er ging een lange voorberei dingstijd aan de aflevering vooraf. In die periode werd Sonja Barend op bezoek bij het blinden instituut 'Het Loo Erf' in Apeldoorn. foto: vara met heel veel blinden gespro ken. Er waren meer voorge sprekken nodig dan normaal. De keuze van de onderwerpen heeft vooral met de interesse sfeer van het redactie-team te maken. Om die reden praat Sonja in deze serie ook met kermisexploitanten, „dat was een ijzig koude gebeurtenis", en gaat ze bijvoorbeeld naar Zuid-Afrika in de hoop, naast heel veel geëmigreerde Neder landers, ook president De Klerk te interviewen. Het idee op lokatie te werken, werd zo'n drie seizoenen gele den geboren. Sonja: „Er was aan het einde van het winter seizoen wat tv-tijd over en toen riep iemand: waarom gaan we niet naar buiten. De achterliggende gedachte was dat de geïnterviewde in zijn vertrouwde omgeving wat ge makkelijker zou praten. De basis voor wat nu is uitge groeid tot zes afleveringen vormden de zwerfkinderen". Met het verstrijken van de ja ren heeft Sonja het gevoel dat haar tv-seizoenen steeds lan ger worden. „We gaan nu door tot eind juni en hebben er dan tweeendertig afleveringen op non stop-basis opzitten. Dan hebben we twee maanden om bij te komen voordat we weer volop aan de slag gaan. En dan zitten we, zoals het er nu naar uitziet, opnieuw op zaterdaga vond. Een ding weet ik zeker, en dat is dat mijn familie dat niet echt leuk vindt".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 11