'aus verkondigt et einde van et socialisme Luchtmobiele brigade is geen 'speeltje' PINIE CeicLe Sou/umt woensdag s mei 1991 pagina 1 IEO SALEMINK ji de datering van zijn jwe encycliek heeft s Johannes Paulus II toon gezet. „Centesi- annus" is gedateerd mei en voor de slech- -erstaander heeft de er aan toegevoegd [deze dag ter gedachte lis van „Sint Jozef, ar- Duidelijker kan niet. 1 mei is immers litioneel de „Dag van rbeid", één van de igrijkste feestdagen de socialistische be ng sinds het einde de negentiende eeuw. 'oolse paus kent de 1 mei- ing vooral in de gestalte stalinistisch geregisseerde i-optochten, die de supre- van de Sovjetunie en vazalstaten moest bena lken. Met de datering van icycliek zegt paus Johan- jPaulus II nu openlijk dat ijdperk van het socialisme "i is en dat voortaan de feestdag van links weer katholieke „Dag van de trbeid" kan worden, thema is een belangrijk irdeel van de dikke, met en engagement geschre- encycliek. De paus bena- ;t dat paus Leo XIII al in het grote gevaar van de ilistische beweging onder- Ie. En toen was het socia le nog nergens met politie- lacht bekleed, was het its een „sociale filosofie" n „sociale beweging" van proletariaat. De Poolse meent nu in 1991 dat dit gevaar van het socialis- ■xemplarisch aan het licht is in het marxisme- isme en in het reeële so- ime in Oost-Europa. Hij louwt de gebeurtenissen lidden- en Oost-Europa op ieinde van 1989 en in het van 1990 dan ook als een ■ldhistorische doorbraak, ien gidsfunctie voor heel -ereld kan hebben. Sinds- is, Polen voorop, de ar- iersbeweging weer bevrijd de „marxistische overheer- f" en is ze in staat de ka- ü'eke kerk en haar geloofs- 'over de menselijke waar- eid opnieuw te ontmoeten, t kader noemt hij het ook dwaling, een „onmogelijk iromis", wat sommige itenen met name in de Wereld nagestreef heb- een samenwerken name- an christendom en mar- Deze uitspraak zou in lerde Wereld theoretisch iroken nog wel eens voor ilemen kunnen zorgen. In d-Afrika bijvoorbeeld heb- de katholieke bisschoppen 1 al vanaf 1948 voor het •te verzet uitgesproken en ;taan redelijk sympathiek ïover het ANC, een bewe- ook de communis- ■e partij van Zuid-Afrika igenomen. In de praktijk alledag zal zo'n algemene lordeling van „het socialis me" echter geen directe in vloed uitoefenen. Daarvoor is die te vaag. Het is heel begrijpelijk dat deze paus een rekening veref fent met het reeël bestaande socialisme en haar totalitaire pretenties. Maar in de hele en cycliek wordt nergens onder scheid gemaakt tussen het communisme en de sociaalde mocratie of andere vormen van een kritisch marxisme. De paus spreekt heel massief over hét socialisme als een gevaar lijke dwaling en keert daar mee terug tot voor de ency cliek „Quadragesimo anno" (1931), die nog enig oog had voor het verschil tussen het communisme en de Westeuro- pese sociaaldemocratie. In de huidige fase verkondigt paus Johannes Paulus II het inte grale einde van het socialisme als ideologie en als politieke beweging. Dat moet voor de Westeuropese sociaaldemocra ten, die toch al in grote proble men verkeren, geen opwek kende boodschap zijn. Herinnering De nieuwe encycliek „Centesi- mus annus" is op de eerste plaats een herdenkingsency cliek. Het roept in herinnering dat paus Leo XIII in zijn ency cliek „Rerum novarum" op het einde van de vorige eeuw zich nadrukkelijk en expliciet over de „sociale kwestie" uit liet. Volgens Johannes Paulus II heeft de oude encycliek met name de „rechten van de ar beiders en de arbeid" verde digd tegenover „het wilde ka pitalisme" van de vroege pe riode. „Rerum novarum" er kende het recht van vakorga nisaties en riep de staat op om de rechtspositie van de arbei ders te beschermen via een ac tief beleid. Maar, zo voegt de huidige paus toe, ook het recht van het particulier eigendom werd door het hoofd van de katholieke kerk beschermd. Deze oude traditie van een „bescherming van de arbei ders" tegen het „wilde kapita lisme" heeft in de Derde We reld nog niets van haar actua liteit verloren. En op dit punt steekt de nieuwe encycliek dan ook het verzet van de ar men in de Derde Wereld een riem onder het hart en kan men spreken van een anti-ka- pitalistiche encycliek. Kenmerkend voor deze nieu we, encyliek is dat Johannes Paulus II uitdrukkelijk partij kiest in het actuele debat over vrije markt versus verzor gingsstaat, tussen aanhangers van de neoklassieke economie en volgelingen van J.M. Key nes. Technisch gesproken is de paus een uitgesproken voor stander van een vrije markt economie. Ook neemt hij stel ling in het moderne debat over de verzorgingsstaat. Na 1945 is er in een aantal landen over dreven. „Er zijn misbruiken die speciaal in de meer recente jaren zware kritieken op de welvaartsstaat opgeroepen hebben, die wordt aangeduid als verzorgingsstaat". Teveel bureaucratie, teveel staat in de economie, te grote overheids tekorten. Als men de ency- Volgens paus Johannes Paulus II is het tijdperk van het socialisme voorbij. Zelfs tijdens de 1 mei-parade op het Rode Plein in Moskou moeten de portretten van Marx, Lenin en Engels plaats maken voor het beeld van de gekruisigde Christus. FOTO: AP cliek situeert in het actuele economisch debat, dan kiest Johannes Paulus duidelijk partij voor de christendemo cratische visie op een „sociale markteconomie". Uiteraard keert hij zich tegen een commando-economie vol gens Oosteuropees model, maar ook tegen een gemengde economie en een model van verzorgingsstaat die door de Westeuropese sociaaldemocra ten verdedigd wordt. Opnieuw zullen de sociaaldemocraten even moeten slikken als ze dit lezen. Maar ook de kritische katholieken zullen toch een vreemd opkijken. Paus Johan nes XXIII en Paulus VI waren in de jaren zestig en zeventig juist de grote verdedigers van een verregaande verzorgings staat en een sterke overheids interventie. En ook in de tra ditie van de Wereldraad van Kerken na 1948 had men eerder een Keynesiaanse lijn gevolgd dan een neo-liberale. Kritiek Voor de goede orde: paus Jo hannes Paulus II kiest niet ex pliciet voor de christendemo cratie. In heel de encycliek wordt geen enkele uitspraak gedaan die zou duiden op een voorkeur voor een confessio nele organisatie van vakbewe ging, partijen, onderwijs of sta ten. In dat opzicht is er een sterk contrast met „Rerum no varum" uit 1891, welke juist de „Magna Charta" werd van een sterke verzuiling in een reeks Europese landen. De analogie met de moderne christende mocratie is gelegen in de over eenkomst in inzichten en ar gumenten met betrekking tot de discussie over marktecono mie en verzorgingsstaat. In de strikte zin van het woord is deze nieuwe ency cliek echter geen neo-conser- vatief document te noemen. Daarvoor kent de katholieke traditie een te sterke ethische en theologische onderstroom. De paus herinnert aan de theologische optie voor de ar men, hij kritiseert de verar ming van de.Derde Wereld, de nieuwe armoede in het rijke Westen, de bedreiging van de arbeid en de arbeiders. Hij veroordeelt ook een aantal nieuwe problemen van het huidige kapitalisme. Hij wijst daarbij op de toenemende con sumptiementaliteit, op de eco logische gevaren en op de ver nietiging van een „menselijke ecologie", op de vervreemding van de mens in de moderne economie. Met name veroor deelt hij de aantasting van het intacte gezin als menselijk mi lieu voor een kind. Hij veroor deelt scherp abortus en voor behoedmiddelen en spreekt in dat verband over een „chemi sche oorlog" tegen miljoenen mensen. Een beeldspraak die toch wat vraagtekens moet op roepen. De achterstelling van de vrouw en strijd voor emanci patie door vrouwen noemt hij niet. Al deze problemen vallen buiten de competentie van het economisch marktmechanis me. Hij spreekt over een nieu we „limiet van de markt". Al leen de staat en de kerk kun nen deze collectieve goederen van de mensheid beschermen. Extra dimensie Aan de honderdjarige traditie van de katholieke sociale leer geeft paus Johannes Paulus II ook nog een extra dimensie. Vroeger was het gebruikelijke de Middeleeuwse theoloog en filosoof Thomas van Aqui- no gold als voorbeeld -r- om de katholieke sociale leer als een sociale filosofie te be schouwen. De kerk en de paus hadden wel een eigen bood schap, maar die was toch niet van leerstellige aard. Het ging immers over geld en economie en niet over geloof en zeden. Maar de huidige paus is een andere mening toegedaan. Uit voerig beargumenteert hij, zo wel in het begin als aan het einde van de encycliek, dat het sociale spreken van de kerk juist een kwestie van ge loof en leergezag is. Daarom is de sociale leer ook eerder on derdeel van de theologie dan van de filosofie. De opvattin gen over eigendom, arbeid, markt en ondernemingen stammen, volgens hem, recht streeks uit de „goddelijke openbaring". Zo iets lijkt op het eerste ge zicht voor buitenstaanders en leken weinig uit te maken, maar deze directe fundering van economische visies in de openbaring en het leergezag roept een groot probleem op voor vakeconomen en politici en andere leken. Met hun eco nomische taal, met hun weten schappelijke paradigma kun nen ze niet meer direct in ge sprek gaan met de katholieke argumenten, zoals vroeger in de vaak verfoeide tijd van het Rijkse Roomse Leven nog wel kon. Het relativerend „para digma van de wetenschap" kan niet op tegen het „blij vend paradigma van de kerk", aldus de nieuwe encycliek. (Dr. Th. SaJemink is docent geschiedenis van kerk en maatschappij aan de Katholie ke Theologische Universiteit Utrecht. In het najaar ver schijnt van zijn hand een stu die over honderd jaar katho lieke sociale leer.) In de komende weken wordt een begin gemaakt met de par lementaire behandeling van de in maart jl. verschenen De fensienota. Deze nota kreeg als motto mee 'kwaliteit voor kwantiteit'. Ofschoon deze spreuk verschillende associa ties oproept (alle plannen wer den ook in het verleden maar zelden uitgevoerd), geldt ook hier weer het voordeel van de twijfel. De nota probeert im mers een serieuze invulling te geven aan de kwaliteitsge dachte. Uitgestelde investerin gen, zoals de aanschaf van een amfibisch transportschip en de grote transportvliegtuigen worden realiteit. De krijgsmachtdelen die niet ingrijpend worden gereorgani seerd, zoals de marine en de luchtmacht, kunnen hun wen sen omzetten in nieuw mate rieel. Hierbij geldt dan niet als uitganspunt de operationele noodzaak of de door de minis ter vastegestelde prioriteiten (die ontbreken helaas), maar het toebedeelde budget op ba sis van de formeel losgelaten, maar in de praktijk nog toege paste verdeelsleutel (de verde ling van het geld tussen de krijgsmachtonderdelen). Geheel anders ziet het eruit bij de landmacht. Hier wordt ingrijpend gereorganiseerd. Dit is ook terecht, gezien de gewijzigde situatie in Europa en het afgesloten akkoord over de beperkingen van de conventionele bewapening (CSE). Herstructurering bete kent in dit geval fors inkrim pen en de organisatie afstem men op het nieuwe operatio nele concept van de NAVO. Hier helpt geen kaasschaafme thode, maar gaat 'de beuk erin'. Herstructurering kost geld. Ook andere grote reorga nisaties, zoals die bij Philips, tonen dit aan. De financiële middelen voor deze ingrij pende operatie leggen op de korte termijn een onevenredig beslag op het beschikbare bud get. Het geld om te investeren in kwaliteit komt pas vanaf 1996 vrij, als de afslanking bij na is voltooid (veel materieel zoals de Leopard-1 V tank is tegen die tijd afgestoten en de uitgaven voor personeel zijn dan gedaald). Prioriteiten Door het ontbreken van prio riteiten in de Defensienota wordt bij de landmacht wel de afslanking gerealiseerd maar de kwaliteitsverbetering staat op de tocht. Waar gaat het om? In het nieuwe operationele concept van de NAVO moeten, in vergelijking met de oude situatie, met minder een heden in een gebied waarvan de omvang niet is gewijzigd dezelfde taken worden uitge voerd. Men kan het vergelij ken met de vroegere wijk agent, die te voet zijn dienst verrrichte, maar bij de uitbrei ding van de wijk toch een fiets, wellicht zelfs een auto verlangde. Daar waar in de oude situatie de eenheden voor de verdediging van een be paalde sector 'schouder aan schouder stonden', staat men in de nieuwe situatie 'alleen'. Flexibilieit en mobiliteit zijn dus vereist. En daar wringt de schoen. In de nieuwe organisatie, waarin meer dan een derde van de huidige capaciteit is verdwe nen, wordt de kwaliteit in de vorm van felxibilieit en mobi liteit, ingebracht door de luchtmobiele brigade. Geen 'speeltje' dus voor crisisbeheer sing buiten het NAV-ver- dragsgebied, maar een vereiste om in een nieuw concept de hoofdtaak van de landmacht (optreden bij een grootschalig conflict in de Centrale Sector), geloofwaardig te kunnen uit- Vanaf het moment dat de De fensienota werd gepresenteerd richtte alle kritiek zich op de luchtmobiele brigade. Te duur? Noodzakelijk? Politiek verstandig? Helaas moet wor den vastgesteld dat de Defen sienota hier debet aan is. In de nota wordt een zwaar accent gelegd op het aspect crisisbe heersing. Het lijkt wel of de huidige minister van Defensie 'Neerlands Glorie' op deze aardbol wil herstellen. De Gouden Eeuw is echter voorbij en er dienen zich andere pro blemen aan. Hier ligt dus niét de noodzaak voor een lucht mobiele brigade. De operatio nele noodzaak wordt echter ingegeven door onze taakuit voering in bondgenootschap pelijk verband. In het nieuwe concept, zoals eerder vermeld, zijn de ruimtelijke aspecten gewijzigd. Hiervoor is felxibili- teit en mobiliteit vereist. Een luchtmobiele brigade voldoet aan deze voorwaarden. Hierin is Nederland, in vergelijking met andere NAVO-landen, geen 'koploper' maar 'hekke- sluiter'. Geen perspectief Alternatieven zijn er niet. Handhaven van een groter deel van de huidige capaciteit (tanks, artillerie) als doekje voor het bloeden, biedt zeker geen financieel perspectief. Een luchtmobiele brigade is op termijn veel goedkoper dan een brigade 'oude stijl'. Hand having van meer bestaande capaciteit betekent ook het in bedrijf houden van de Leo pard-1 V tank. Ook dit is niet aantrekkelijk. Bovendien mag niet uit het oog worden verlo ren dat, onafhankelijk van de luchtmobiele brigade, er toch behoefte blijft bestaan aan ge- vechts- en transporthelikop ters. Evaluatie van het optre den van de landstrijdkrachten in de Golfoorlog heeft dit we derom aangetoond. Deze ele menten worden helaas in de discussie gemist. Financieel wordt men er dus niet veel wijzer van. Het oprichten van een luchtmobiele eenheid biedt, zowel uit operationeel als financieel oogpunt, voorde len. Daarnaast kan dezelfde eenheid desgewenst, zowel binnen als buiten Europa, worden ingezet voor crisisbe heersing. Het benodigde lucht transport moet dan wel zijn gegarandeerd. Zo heeft men dubbel waar voor zijn geld. (M. van den Doel is luitenant kolonel bij de Koninklijke Landmacht en verbonden aan de afdeling onderzoek van hel Nederlands Insituut voor In ternationale Betrekkingen Clingendael.) DIEVEN VAN LEZERS Brieven graag kort en duideli)k geschreven p. - reda< tie behoudt zich hel recht voor ingezonden stukken 1 m/ment ge week werd ik (mede Ir de publiciteit in onze nt, op de radio en op de tv) roffen door het onthullen hét herdenkingsmomu- van het bombardement het Bezuidenhout in Den ig. Het monument beeldt agische vergissing uit. Te- it vind ik. In een stad als Haag hebben we echter een tragische vergissing wat betreft de Tweede reldoorlog ook met een tra- :he nalatigheid te maken, n de 19.000 joodse inwoners Den Haag ooit telde zijn er 0 uit de oorlog terugge- ird. Tot nu toe bestaat de ge herinnering aan deze ep uit enkele kranteartike- en boeken. Ik vind het, er dan .45 jaar na het einde [1 de oorlog, heel erg dat er t mij nog vele getuigen zijn, niets maar dan ook hele- lal niets hebben onderno- fn om de herinnering aan de pe oorlog verdwenen joodse lenoten gestalte te geven. Ridder, HAAG. Bk [geallieerden, inclusief Né- Hand en onder aanvoering p Amerika, hebben met in- tnationale goedkeuring van [Verenigde Naties de Golf- rlog gewonnen en het ^ind van de duivel en zijn 'wanten (de regering van ik) een zware nederlaag toe bracht. Maar helaas is dat "welijke bewind nog niet fnietigd. De Verenigde Sta- k hebben ondanks het advies 11 generaal Schwarzkopf ft de moed kunnen opbren- t om een einde aan dat ^ind te maken. Met het ge- dat de moordpartijen op eigen bewoners, shi'iten en Kurden, ongestraft kunnen voortgaan. Het zijn thans weer de geallieerden met Amerika voorop, die zich het ellendige lot van de gevluchte Irakezen hebben aangetrokken en op grote schaal humanitaire hulp verlenen en hun een veilig on derdak trachten te verschaf- fen-, Helaas gaat het onbe trouwbare Irakese bewind door met zijn terrorisme en schending dér mensenrechten, zodat het beslist nodig is dat de Verenigde Naties een eind aan dat regime maken en de schul digen hun gerechte straf ge ven. Wij hebben weer Konin ginnedag gevierd en aan de hartelijke en ongedwongen omgang van onze vorstin ge zien en met dankbaarheid ge constateerd wat vrijheid bete kent. Moge voor het Irakese volk spoedig ook gelden: hier duldt de grond geen dwinge landij. H. Donker, DEN HAAG. Gezondheidszorg Jammer dat de Vara-uitzen- ding over keuzen in de ge zondheidszorg precies op Ko ninginnedag viel en mogelijk daardoor niet de aandacht heeft gekregen die ze verdient. Staatssecretaris Simons becij ferde dat per inwoner 3500 gulden aan gezondheidszorg wordt uitgegeven. Dat moet omlaag, althans het gedeelte dat de overheid meebetaalt. Er komt een basispakket en voor de rest kun je jezelf bijverze keren. Prof. Dupuis, lid van de commissie die keuzen in de ge zondheidszorg gaat afwegen, was duidelijk: reageerbuisba by's (tien procent kans op suc ces), longtransplantaties en dergelijke zullen kritischer moeten worden bekeken. Maar zijn we daarmee op de goede weg? Het is altijd ge makkelijk om vanachter je bu reau te zeggen welke voorzie ningen wel en welke niet be taalbaar zijn. Moet je tegen de wetenschappers zeggen dat ze maar op moeten houden met studeren? Zeggen dat iemand beter dood kan gaan omdat het geld voor ingrijpende operaties op is? Één opmerking was wel uit m'n hart gegrepen, name lijk die van de staatssecretaris dat in de begroting voor vol gend jaar 500 miljoen extra wordt uitgetrokken voor de gezondheidszorg en dat een groot deel daarvan gaat naar bejaardenzorg en geestelijk ge handicapten. Ik ben benieuwd! M. Meeuwisse, DEN HAAG. De abt van Berne Als de abt van Berne met wie een interview in de krant van 26 april j.l. stond afge drukt zo veel bezwaren te gen de Rooms-Katholieke Kerk heeft, dan zou ik hem willen aanraden zoveel moge lijk voor veranderingen in de kerk van Rome te bidden! Dat is de enige manier om die kerk eventueel veranderd te krijgen. De abt moge het evan gelie de vijfde zondag na Pa sen eens zorgvuldig lezen. W.J.A. Arntz, WASSENAAR. Missen door leken Johan F.J. Jansen schreef on langs in de brievenrubriek dat er in de primitieve Kerk van Christus geen bisschoppen en priesters waren en dat een leek als voorganger in de eu Herdenkingsmonument 'De vergissing' bij het ministerie van sociale zaken. charistie-viering toen de ge wone gang van zaken was. Vervolgens schreef hij: „Maar dan moet er tussen de eerste eeuw en heden een moment zijn geweest waarop Rome zich realiseerde dat de eucha ristieviering met een leek als voorganger ongeldig is". De heer Jansen verwacht nu dat onze bisschoppen in hun 'ver kondigende verklaring' hier aan vast zullen houden met de verklaring: „Het mag niet om dat Rome het verbiedt". Com mentaar mijnerzijds: tussen de eerste eeuw en heden is in de kerk van Rome veel meer vastgesteld, onder meer de twaalf artikelen van het ge loof, de formulering van de Drieëepheid, de 2-natuurleer, de transsubstantiatie, enz. enz. Op dezelfde kritische wijze van de heer Jansen zou men kunnen zeggen: de Helper, die door Christus aan de kerk is toegezegd, de Heilige Geest, heeft in al die eeuwen van de kerk maar een zooitje van ge maakt. Ing. Q.J. van der Horst, RIJSWIJK. FOTO: MILAN KONVALINKA Homeopathie Ik heb mij geërgerd aan de ne gatieve artikelen die enige tijd geleden, zówel van de hand van uw medisch medewerker Paalman als in de Finale van 20 april, zijn verschenen over homeopathie. Ik heb andere ervaringen dan de heer Paul Nadorp in zijn brief op 27 april, maar ik ben het in elk geval met zijn kritiek geheel eens. In feite geeft uw krant zeer eenzijdige voorlichting aan het publiek en daaraan er ger ik mij. Mijn verzoek is daarom deze artikelen niet te plaatsen of daarnaast evenveel artikelen door en over homeo- patische of/en antroposifische artsen geschreven. Mijn vrouw en ik hebben beiden al vaak ervaren dat de 'reguliere' ge neesmiddelen ons vaker zieker dan beter maakten. In de Ge- neesmiddelengids, geschreven door Lucas Reijnders e.a, staan talloze medicijnen die je maar beter bij de fabrikanten kunt laten, anders wordt de chemi sche afvalberg nog hoger. W.A. Hansen, ZOETERMEER. Acht Mei Beweging (2) In aansluiting op de lezers- brief: „De Acht Mei en de apostelen" wil ik erop wijzen hoe ook in deze tijd, zoals al tijd, God aan de kerk vele hei lige vrouwen heeft gegeven. Ik noem Soeur Emmanuelle, de bekende voddenraapster in Cairo, die met haar leven een geweldig getuigenis van liefde aflegt; Moeder Teresa van Cal cutta; Cathene Doherty; Chia- ra Rubbich; de kleine zuster Madeleine van Jezus; Edith Stein en Elisabeth van de Hei lige Drieëenheid. Als enkele voorbeelden van die duizen den merkwaardige kerkvrou wen en ontelbare huismoeders, die met Maria, de moeder van Jezus, de kerk en haar pries ters op een 'onvervangbare wijze' helpen en motiveren om de verrezen Heer bij de men sen te brengen. Al konden ze geen priester worden. P.W. Nordanus, DEN HAAG.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 7