triil%
^De tanden van Wim Kok
Oost-Europa niet aan lot overlaten
QeidwOowuvnt
ZATERDAG 4 MEI 1991 PAGINA-9
'cha| d00r
1 RIK IN 'T HOUT
jT
V)
Laat u maar zitten". De
gediende van het benzine-
tation in Almere, die zo
jereidwillig was geweest
elefonisch bij de politie te
nformeren waar vice-pre-
nier Wim Kok die avond
:ijn 1-mei-toespraak zou
ïouden, sloeg resoluut het
ïem aangeboden kwartje
if. „Beschouw dat maar
als een bijdrage voor de
3vdA. Misschien dat zij
dan ooit nog eens iets voor
>ns terugdoen", voegde hij
ir enigszins cynisch aan
Deze opmerking is tekenend
'oor de manier waarop de mo-
ale werknemers momenteel
;gen de Partij van de Arbeid
aankijken. Argwanend-posi-
ief. Jan Modaal heeft niet het
dee dat de PvdA erg haar best
loet om zijn belangen te be
ters/iartigen - waarom moeten de
jenzine en het wonen zoveel
iuurder worden? - maar hij is
ïog niet zover dat hij de partij
le rug heeft toegekeerd. Zelfs
vil hij nog wel in de buidel
asten om haar te steunen.
De meeste inwoners van Al-
nere, vrijwel allen oud-Am-
iterdammers, behoren tot de
ategorie der gesettelde werk-
ïemers, met een eigen huisje
in een eigen autootje. Het gaat
'Almere-socialisten', die
nen overigens ook aantreft in
-apelle a/d IJssel, Zoetermeer
•n Nieuwegein, sinds een aan-
al jaren lang niet slecht. Het
dan ook wel geen toeval
:ijn geweest dat PvdA-leider
£ok nu juist deze uit de voor-
nalige zeegrond gestampte
itad had uitgezocht om 1 mei
'vieren'.
Cok wilde vooral deze kiezers-
jroep ervan doordringen dat
iet voorgenomen, harde be-
eid van het kabinet, waarover
media dagelijks alarm
ilaan, absoluut noodzakelijk is
m te zorgen dat het goed
•lijft gaan in Nederland. „De
ern van mijn boodschap van-
ivond is de volgende: de keu-
:en die de PvdA nu gaat ma-
en zullen in lijn liggen met
lie van de afgelopen jaren,
aar ze zullen scherper zijn,
controversiëel soms".
>stei
;ideH<
)p de zak van ander
Controversieel? De PvdA-
voorman legde uit dat hij iets
Iwil doen aan het feit dat veel
teveel mensen niet werken (en
jdus teren op de zak van een
ander). „Bij laag-opgeleiden
staan tegenover 100 werkne
mers maar liefst 90 niet-wer-
kenden met een uitkering", zei
|Kok. Die scheefheid heeft dit
kabinet vanaf de start doen in
zien dat extra inspanningen
nodig waren op het gebied van
arbeidsbemiddeling, scholing
en banenpools.
,Maar er is méér nodig om
méér mensen aan het werk te
krijgen", voegde Kok eraan
toe. De loonkosten moeten om-
j, met name in de onderste
regionen van het leger der
werkenden, 'zodat veel nu ver
dwenen banen weer in ere
hersteld worden. Voor de dui
delijkheid: Kok is niet erop uit
het nètto inkomen van Jan
Minimaal aan te tasten. „Dit is
toch al geen vetpot", erkende
hij.
Nee, Kok wil de bruto loon
kosten verlagen. Dat is moge
lijk door te zorgen dat zowel
de werknemer zelf als zijn
baas minder belasting en soci
ale premies behoeft af te dra
gen. Mede daarom dringt de
minister van financiën zo erop
aan dat de overheid - regering,
provincies en gemeenten-be
zuinigt.
Maar de hoogte van de collec
tieve lasten wordt óók bepaald
door de kwaliteit van de socia
le voorzieningen in een sa
menleving. „Daarom willen
we de basis leggen voor een
houdbare, meer gevarieerde
en meer flexibele sociale
rechtsstaat", zei Kok in Alme
re. 'Houdbaar' is Haags jargon
voor goedkoper. Uitgerekend
de PvdA is er dus op uit het
stelsel van sociale zekerheid
goedkoper te maken? Jazeker.
„Het is bij uitstek het recht en
de plicht van sociaal-democra
ten die herziening nu ter hand
te nemen", aldus Kok. Ons
recht omdat het goeddeels
onze erfenis betreft: de uit
komst van de strijd en inzet
van onze voorgangers. Onze
plicht omdat de kiezers het in
1989 hebben mogelijk gemaakt
de jaren negentig in te gaan
als regeringspartij. Om te her
stellen en te vernieuwen van
wat ons zo na aan het hart
ligt".
Eens met De Vries
Daarom is de PvdA-minister
het eens met zijn CDA-collega
De Vries van sociale zaken dat
de wet op de arbeidsonge
schiktheid gewijzigd moet
worden. Zo wil Kok niet dat
een man die best nog licht
werk zou kunnen doen, tot
aan zijn 65e een hoge WAO-
uitkering (zeventig procent
van het laatst verdiende loon)
krijgt. Door middel van regel
matige herkeuring wil de vice-
premier controleren of iemand
nog wel in de WAO thuis
hoort. Zo niet, dan moet hij
aan het werk en anders maar
verhuizen naar de RWW, de
rijksgroepsregeling voor werk
loze werknemers, die beter be
kend staat als de bijstand.
Veel werkende mensen ken
nen verhalen over WAO'ers
die wegens een slechte rug zijn
afgekeurd maar die wel lekker
in hun tuintje kunnen spitten.
Die verhalen zijn zo hardnek
kig dat velen erin geloven.
Daarom is het best mogelijk
dat het WAO-gedeelte van
Koks toespraak in Almere een
goed onthaal vindt bij werken
den. Ook is de kans niet ge
ring dat veel Almere-socialis
ten waardering hebben voor
het feit dat ook volgens Kok
de nog kortgeleden zo heilige
koppeling van lonen en sociale
uitkeringen op de tocht staat.
Wie zelf moet werken voor de
kost, zit er meestal niet zo mee
dat het inkomen van een uit
keringstrekker een procentje
of zo achterblijft.
Is dus te verwachten dat de
PvdA, dankzij de steun van
werkend Nederland, weer uit
het huidige, diepe dal zal
krabbelen? Nee, die redene
ring is te simpel. Want waar
om zou werknemersvoorzitter
Johan Stekelenburg anders
dan toch zo kritisch jegens zijn
voorganger Kok? In zijn 1-
mei-toespraak riep de FNV-
voorman de PvdA op „haar
tanden te laten zien" als het
gaat om het behoud van zaken
als de wao en de koppeling?
Stekelenburg realiseert zich
dat de traditionele achterban
van de PvdA ook voor een
groot deel bestaat uit niet-wer-
kenden ofwel mensen met een
sociale uitkering.
Partijcultuur
Wie nu nog werkt kan morgen
een werkloze of arbeidsonge
schikte zijn. Daarom neemt de
FNV-voorzitter het ook voor
WW'ers of WAO'ers op. En
daarom is hij één van de wei
nige prominente sociaal-demo
craten die niet meedoen aan
het modieuze spelletje om af te
geven op de koers van wijlen
Joop den Uyl. Deze zou de
PvdA getransformeerd hebben
tot een Partij van de Armoede,
die zich alleen maar druk
maakt om werklozen, bij
standsmoeders, asielzoekers en
buitenlandse werknemers.
Een partij, waarin progressie
ve mensen, die romantisch
streven naar politieke hervor
mingen, zich niet meer thuis
voelen. „Die kijken wel uit om
hun verworven vrijheden in te
ruilen voor een bloedeloze
partijcultuur waarin eigenzin
nigheid een doodzonde is en
waarin middelmaat op een
voetstuk staat", aldus Paul
Scheffer van de Wiardi Beek
man Stichting, het weten
schappelijk bureau van de
Partij van de Arbeid. Volgens
Scheffer lezen dit soort men
sen liever een mooie roman
dan de dorre verkiezingspro
gramma's van de PvdA a la
Den Uyl.
Maar deze critici vergeten dat
het de kleine doctorandus uit
Buitenveldert is geweest die
de PvdA deed groeien als kool:
van 37 tot 53 zetels in de
Tweede Kamer. Volgens de
politicoloog Philip van Praag,
die onlangs promoveerde op
een studie over de PvdA in de
jaren 1966-1977, boekte Den
Uyl zoveel succes doordat hij
zich ondanks alles consequent
bleef profileren op punten
waar alle aanhangers van de
partij, met uitzondering van
een aantal ontevreden intel
lectuele, zich in konden her
kennen: „inkomenspolitiek,
woningbouw, optrekken van
de AOW en dergelijke".
Wanneer de PvdA de oren
laat hangen naar mensen die
roepen dat het democratisch
socialisme zichzelf heeft over
leefd en dat nu heel andere
dingen belangrijk zijn, verliest
zij haar traditionele machtsba
sis in de oude wijken van de
grote steden, aldus Van Praag.
In de nieuwste peiling van het
bureau Inter/View staat de
PvdA op een verlies van twin
tig zetels. Anders gezegd: wil
Kok zijn partij uit het moeras
leiden, dan zal hij de indruk
moeten vermijden dat hij zijn
tanden alleen zet in wie zich
niet kan verweren..
(De auteur is chef van de par
lementaire redactie van onze
Nederland en de andere EG-
landen staan voor de keuze:
gaan zij door met de uitbouw
van de bestaande Europese
Gemeenschap tot een hechte
economische en politieke een
heid van twaalf landen in
West- en Zuid-Europa of zul
len zij daadwerkelijk de hand
reiken aan de nieuwe demo
cratieën in Oost-Europa?
Europees commissaris Frans
Andriessen heeft ons met de
neus op de feiten gedrukt met
zijn pleidooi voor een 'geaffi
lieerd lidmaatschap'. Staatsse
cretaris Dankert reageerde ge
schrokken. Andriessens idee
zou voorbarig zijn. Er wordt
toch al onderhandeld met lan
den als Polen, Hongarije en
Tsjechoslowakije over een
vorm van associatie met de
EG?
Nu, dat wist Andriessen na
tuurlijk ook wel. Hij is als lei
der van de EG-delegatie heel
nauw bij deze onderhandelin
gen betrokken. Juist daaraan
zal hij echter de overtuiging
ontlenen dat alleen economi
sche voordelen niet voldoende
zijn om deze pas vrij geworden
landen een hechte plaats te ge
ven in de rij van Europese de
mocratieën. Anderzijds zijn de
verschillen tussen deze landen
en de EG-landen zo groot, dat
toetreding zonder meer op
korte termijn niet mogelijk is.
De tijd gaat echter dringen. De
economische problemen van
de Oosteuropese landen zijn
ongekend groot, de politieke
situatie is er door het ontbre
ken van een democratische
traditie weinig stabiel, natio
nalisme steekt in verscheidene
landen de kop op. Op de ach
tergrond staat de bezorgdheid
over de toekomst van de vol
ken van de Sovjetunie en de
destabiliserende werking wel
ke daarvan kan uitgaan.
Het is onbegrijpelijk, dat de
omwenteling in Oost-Europa
de landen van de Europese
Gemeenschap tot nu toe zo
weinig heeft beroerd. O zeker,
er wordt op allerlei terreinen
hulp aangeboden en er zullen
speciale associatie-overeen
komsten worden gesloten.
Maar waaraan bemerk je nu
dat de politieke kaart van Eu
ropa sedert anderhalf jaar to
taal is veranderd?
Twee helften
De EG bestaat globaal uit alle
Europese landen aan deze zij
de van het vroegere IJzeren
Gordijn. Landen als Noorwe
gen, Zweden en Zwitserland
bleven er tot nu toe vrijwillig
buiten, de landen van Oost-
Europa konden als satellieten
van de Sovjet-Unie geen lid
worden. Deze situatie is nu to
taal veranderd. Toch gaan de
EG-landen door met het vor
men van een economische en
politieke eenheid op basis van
een achterhaalde tweedeling
van Europa.
Het wordt tijd dat Nederland
en de andere EG-landen de
consequenties trekken uit de
nieuwe verhoudingen in Euro
pa. Polen, Hongarije en
Tsjechslowakije hebben zich al
voor het EG-lidmaatschap ge
meld. Het is te hopen dat ook
in landen als Roemenië en
Bulgarije de ontwikkelingen
zo zullen zijn dat ook voor hen
de weg naar de EG open komt
te liggen. In elk geval doen we
er goed aan rekening te hou
den met een toekomstige Eu
ropese Gemeenschap welke
zich uitstrekt van de Atlanti
sche Oceaan tot de Zwarte
Zee.
Dat zal voor de EG grote ge
volgen hebben, niet alleen eco
nomisch maar ook politiek. De
meeste EG-landen beschou
wen de Gemeenschap als een
opstap naar een soort Verenig
de Staten van Europa, waarbij
de bestaande nationale staten
de status van deelstaat krijgen.
Het GPV heeft dit toekomst
perspectief altijd afgewezen.
Intensieve samenwerking op
een breed terrein is goed,
maar voor één Europese staat
hebben de verschillen tussen
de afzonderlijke Europese sta
ten te diepe wortels in de his
torie.
Een illustratie hiervan leveren
de huidige discussies over sa
menwerking tussen de chris
ten-democratische partijen in
Europa en de Britse Conserva
tieven. Ook in de Britse poli
tiek zijn christenen actief,
maar het komt niet bij hen op
een christelijke partij te vor
men. Eeuwenlang zijn de En
gelsen uitgegaan van de ge
dachte dat politiek bedrijven
belangenbehartiging is voor de
mensen uit je district. Daar
staat geloofsovertuiging of le
vensbeschouwing buiten. Die
gedachte is in de Britse cul
tuur verankerd.
In een politiek verenigd Euro
pa laat zich zoiets moeilijk
combineren met partijvorming
op levensbeschouwelijke
grondslag. Zelfs tussen in vele
opzichten verwante landen als
Engeland en Nederland zijn er
dus belangrijke culturele ver
schillen. Hoeveel te meer geldt
dat als ook Oosteuropese lan
den deel zouden g"aan uitma
ken van het Verenigd Europa.
In het april-nummer van
Christen Democratische Ver
kenningen, het blad van het
CDA, staat een interview voor
met prof. dr. Hampel, hoogle
raar in de Oosteuropese kerk
geschiedenis in Giessen. Daar
in wijst hij erop, dat de kerke
lijke breuk tussen Rome en
Byzantium in 1054 nog steeds
een verklaring vormt, niet al
leen voor de kerkelijke maar
ook voor de politieke verschil
len tussen Oost- en West-Eu
ropa. De oosterse orthodoxie
gaat uit van een hechte band
van de kerk aan de natie, ter
wijl in het Westen, zeker na de
reformatie, de nadruk steeds
schil verklaart Hampel dat de
Russisch-orthodoxe kerk wel
in verzet kwam tegen Hitier,
die de natie bedreigde, maar
niet tegen de eigen nationale
dictator Stalin.
Samengaan
Een Europa van de Oceaan tot
de Zwarte Zee zal een Europa
zijn, waarin westerse en oos
terse invloeden samengaan.
Dat mag ons er niet van weer
houden nauwe betrekkingen
aan te knopen met landen die
hun vrijheid krijgen, ook als
ze traditioneel weinig banden
met West-Europa hadden.
Maar het is een fictie te menen
dat een Verenigd Europa ge
bouwd kan worden met ver
waarlozing van de politieke
betekenis van godsdienstige en
culturele verschillen, waarvan
de wortels duizend jaar in de
historie teruggaan.
Nederland en de EG staan
voor de keuze. De landen van
Oost-Europa hebben geen keu
ze. Zij zijn meer dan ooit op de
EG aangewezen. Via associa
tieverdragen kunnen zij eco
nomische steun krijgen. Maar
zij mogen politiek niet aan
hun lot worden overgelaten.
Dat zal Andriessen bedoeld
hebben met zijn suggestie voor
een geaffilieerd lidmaatschap,
vooruitlopend op een volledig
lidmaatschap.
Het is te hopen dat de EG-lan
den in staat en bereid zullen
zijn de blik te verruimen. De
EG mag geen blok in Europa
worden, maar moet het podi
um vormen waarop alle vrije
landen van Europa nauw sa
menwerken.
Het zal veel inventiviteit ver
gen om hiervoor goede vor
men te vinden. Maar het idee
van een politiek verenigd Eu
ropa is sedert de omwenteling
van 1989 eens te meer een on
juist antwoord op een reëel
vraagstuk.
|]DTpT"P"\/ir,'KT \T A ]\T T "pVLBipC Brieven graag kort en duidelnk geschreven
-DrLi-L-j V J_ilN VxxlN 1_jJZjZ_jIIj JXO r|1H behoudt zich het recht voor ingezonden stukken in te korten
Tegenstellingen
Meer dan een miljoen mensen
in Etiopië hebben nog slechts
voor tien dagen eten. Indien
zij niet snel van voedsel wor
den voorzien, dreigt een grote
re ramp dan de hongersnood
van 1984. Honderdvijftigdui
zend doden verwacht bij over
stromingen in Bangladesh
waar arme boeren op hun land
blijven zitten uit angst dat an
ders hun land wordt ingepikt
door grootgrondbezitters. Dui
zenden Kurdische vluchtingen
sterven op berghellingen.
Aandeelhouders Philips vra
gen wanneer dividend wordt
uitgekeerd. Werknemers eisen
forse loonsverhogingen.
Over tegenstellingen gespro-
J. Bakker,
DELFT
Eerste Communie (1)
Met stijgende verbazing heb ik
het artikel van Paul van Vel-
thoven over de Eerste Com-
ie gelezen in de Finale
van vorige week zaterdag. Met
werkelijk alle respect dat men
moet hebben voor degenen die
zich hierbij als vrijwilliger in
zetten, moet wel worden opge
merkt welke gevaarlijke kan
ten deze inzet van 'ongeschool
den' kan hebben. Immers: wat
blijkens het artikel aan de kin
deren wordt voorgehouden is
in alle opzichten onwaar en
onjuist. De Rooms-Katholieke
Kerk leert wel degelijk de
werkelijke aanwezigheid van
Christus onder gedaanten van
brood en wijn. Dat heeft met
breken en delen niets te ma
ken. Als de cursus voor de
communicantjes dit niet er
kent, is het geen goede en juis
te cursus. Er staat immers ge
schreven: „Dit is mijn lichaam,
dit is mijn bloed". Wie hierin
niet gelooft, heeft in feite geen
geloof. Als wij kinderen voor
houden dat het erom gaat met
elkaar te delen, dan is dat heel
erg mooi. Maar het heeft hele
maal niets te maken met het
geen de Kerk ons leert. Het
zou goed zijn als degenen die
moeten waken over de zuiver
heid van de leer van de Kerk,
deze mensen beter schoolt.
Chr. M. van Assendelft,
DEN HAAG.
Eerste Communie (2)
Wie een eigen kind door het
doopsel heeft laten opnemen
in de katholieke kerk heeft
daarbij op zich genomen dit
kind in te leiden en te (doen)
onderrichten in hetgeen de
kerk gelooft. Door daarin zelf
actief voor te gaan, onder
meer door met de kinderen in
gezinsverband te bidden, wor
den kinderen geleidelijk opge
nomen in het leven van de
Wanneer zij omtrent hun ze
vende jaar hun Eerste Com
munie mogen doen mogen zij
vernemen wat het geloof in de
Eucharistie inhoudt. Zij heb
ben daar recht op. Ook al is
deze katechese een pril begin,
dat neemt niet weg, dat wat
wordt aangeboden zuiver zal
moeten overeenstemmen met
het geloof van de kerk. Dit
legt een voorname verant
woordelijkheid op aan ouders
en katecheten.
Dat wij in de communie het
Lichaam en Bloed van Chris
tus nuttigen berust op het ge
loof in de woorden van Jezus
zélf, die in de evangeliën zijn
opgetekend. Niet alleen de
duidelijke woorden van Jezus
bij het laatste avondmaal bij de
instelling van de Eucharistie,
maar ook die van zijn uiteen
zetting opgetekend in Joh. 6,
vs 48 e.v., die begint met „Ik
ben het Brood des Levens",
waarin wij o.m. lezen Wie
mijn vlees eet en mijn bloed
drinkt heeft eeuwig leven
Want mijn vlees is echt voed
sel en mijn bloed is echte
drank".
In dezelfde passage leest men
ook dat zijn toehoorders aan
stoot namen aan deze leer en
zich terugtrokken. Maar Jezus
neemt er niets van terug! Hij
vraagt aan de twaalf: „Wilt
ook gij soms heengaan?". Ja,
Het Hindoeïsme staat centraal in een documentaire van de Nederlandse Onderwijs Televisie.
zó sterk is het! Zó vast is het
geloof van de katholieke kerk
en zó is het vanaf de eerste
eeuwen zeer wel naspeurbaar
tot ons gekomen: en ook in
onze tijd is deze leer bij herha
ling door pausen en bisschop
pen bevestigd. Het gaat om ge
lóven, te geloven wat Jezus
ons heeft gezegd en vanuit dat
geloof te leren bidden en han
delen. Het gaat niet om te be
grijpen hóe!
De Eucharistie is gave van
Christus zelf! De viering van
de Eucharistie is inderdaad ge-'
meenschapsvoering, maar niet
uitsluitend van mensen onder
elkaar, in samen breken en
delen rond een zekere 'herin
nering maar is een viering
van gelovigen in levende ver
bondenheid met Christus zelf,
die zichzelf geeft als Levend
Brood tot eeuwig leven.
Afgaande op wat men leest in
het artikel van Paul van Vel-
thoven, kan men aan een ge
voel van deernis met de kin
deren niet ontkomen. Worden
zij niet misdeeld omdat zij niet
vernemen waar het om gaat?
Hoe zullen zij, eenmaal opge
groeid, hun kinderen in dit ge
heim van ons geloof kunnen
inwijden indien zij zelf het
ware niet hebben vernomen? -
Het stemt daarbij niet tot
vreugde om bij wijze van on
dersteuning van de 'moderne
opvattingen' de toch wel deni
grerend klinkende opmerkin
gen te lezen aan het adres van
de 'uiterst conservatieve Paus
Pius X'. Deze Paus is heilig
verklaard en wij mogen God
danken voor zijn prachtige
verdiensten voor de Kerk, met
name zijn beleid om kinderen
van jongsaf aan aan de Eucha
ristie te laten deelnemen!
Vandaag mag ik zelf in grote
dankbaarheid de verjaardag
vieren van mijn Eerste Heilige
Communie (27 april 1928). Ik
wens alle ionge ouders die dit
lezen van harte toe dat zij zich
ervan bewust worden welk
een grote gave de Eucharistie
is, opdat zij daar met hart en
FOTO: CORNÉ SPARIDAENS
ziel in opgaan en hun kinde
ren met vreugde helpen daar
in op te grooien!
H.V.P. Heukensfeldt Jansen,
DEN HAAG.
Eerste Communie (4)
Het is lofwaardig en in deze
tijden van priestergebrek
noodzakelijker dan ooit dat
goed gevormde leken zich in
zetten bij de voorbereiding tot
de Eerste H. Communie van
kinderen (en volwassenen). De
transsubstantiatie kan door
menselijk denken alleen niet
verklaard worden. Zij moet in
geloof aanvaard worden. Met
Gods genade kan dat geloof
ook kinderen bijgebracht wor
den. Katecheten dienen zich
evenwel te houden aan de leer
van de Kerk. Als zij daarvan
afwijken houden zij op katho
liek onderricht te geven.
C.J. van Blijswijk,
DEN HAAG.
Eerste Communie (5)
Ik ben geen kerkgeleerde,
theoloog, pastoor of welke des
kundige dan ook. Maar wat de
moeders in de Hofkerk in Rot
terdam aan de kinderen ver
tellen heeft niets met het H.
Sacrament des Altaars te ma
ken.
A.J.M. v.d. Klaauw,
WASSENAAR.
Onderwijs Televisie (2)
De briefschrijver die zich naar
aanleiding van de tv-docu-
mentaireserie 'Hindoeïsme' af
vraagt of kinderen van de ba
sisschool niet beter eerst kun
nen worden geïnformeerd
over het christelijk geloof en
pas daarna over het hindoeïs
me, heeft een verkeerd uit
gangspunt. De serie is niet, zo
als hij aanneemt, bedoeld voor
kinderen van zeven en acht
jaar oud, maar voor kinderen
uit gróèp zeven en acht van de
basisschool, die elf en twaalf
jaar oud zijn. Die kinderen zijn
oud en wijs genoeg om het
hindoeïsme zoals dat in deze
serie wordt uitgelegd te begrij
pen. De reeks van de Neder
landse Onderwijs Televisie
(onder verantwoordelijkheid
van de Audiovisuele dienst
voor Protestants-Christelijk
Onderwijs) is bedoeld om kin
deren beter bekend te maken
met de verschillende wereld
godsdiensten. In 1985 werd
hiertoe besloten in de Wet op
het Basisonderwijs. Inmiddels
leven we in een multiculturele
samenleving waar, zoals ook
uit de brief van de heer Jans
sen blijkt, ten onrechte veel
wederzijds onbegrip bestaat.
Denk als Paulus die ooit zei:
„Onderzoekt alle dingen en
behoudt het goede!"
N. Grünbaum,
LEIDEN.
Verwarring
„Koos, jongen, jij gaat morgen
in dat interview van je iets
zeggen over het
minimumloon. Roep maar iets,
maakt mij niet uit, maar zorg
dat het inslaat. Bert, vriend
van me, kun jij niet iets leuks
bedenken over de waoDoe
alsof je die wilt afschaffen ep
laat dat uitlekken naar de
pers. Ja, dat moet je doen, dan
worden ze echt helemaal
gallisch van je in dit land. De
wao afschaffen, moet je eens
zien wat je dan over je heen
krijgt. Kun je wel tegen hè,
Bert?"
„En Elske, amiga, dan ga jij
daar keihard tegenin. Tuurlijlf
meid, ik weet het, je bent
dikke maatjes met Bert, maar
luister nou naar mij, je moet
dit soort dingen hard spelen.
Zeg voor mijn part dat je
aftreedt als Berts plannetje
doorgaat. Dat gaat er in als
koek, en dat is ook leuk voor
die partij van je. Wek je
tenminste de indruk dat er
nog één PvdA 'er is die ergens
voor staat. Sorry Wim, grapje.
Trouwens, voor jou heb ik ook
iets leuks. Jij moet ervoor
zorgen dat jouw mensen
overal waar ze komen de
discussie over de wao
aanzwengelen. Of ze voor of
tegen wijzigingen zijn doet er
niet toe, als ze er maar iets
over zeggen
„Goed, en als iedereen het dap
over de wao heeft en niemand
meer weet wat er aan de hand
is, dan ga ik roepen dat dit zo
niet langer kan. Dat jullie
moeten ophouden vechtend
over straat te rollen. Dan
betuigen jullie weer spijt voor
wat je allemaal hebt gezegd.
En dan. Dan begin ik ineens
over de koppeling. Ik heb
morgen een gesprek met het
VNO-blad en daarin ga ik
zeggen dat we waarschijnlijk
de koppeling niet meer
kunnen handhaven als de
werkgelegenheid zich zo slecht
blijft ontwikkelen als nu.
Trouwens, dat is nog waar
ook. Daarmee zijn we ook
meteen van dat gezeur af.
Koppeling, koppeling.
Hadden al die
uitkeringstrekkers maar een
vak moeten leren
„Dat interview van mij zal
inslaan als een bom. Groen
Links zal mij ongetwijfeld
weer in de Tweede Kamer ter
verantwoording roepen.
Wedden dat die Beckers
begint te klagen dat het
gesodemieter in het kabinet
nu toch gewoon doorgaat. Die
Groentjes toch, moeten nog
veel leren. En wedden dat de
VVD gaat proberen Bert en-\
Elske uit elkaar te spelen, dat
jullie het niet met elkaar eens
zijn. Dat moeten we hebben
laat ze maar in de waan. En.
Wim, we spreken af dat jouti
fractie vragen stelt over de
wao. Dat er wel met jullie te
praten valt over een eventuele
afschaffing, maar dat jullie er
toch niet aan willen. Dat
begrijpt natuurlijk niemand,
maar dat is precies de
bedoeling. Tot zover alles
duidelijk
Dan zal ik jullie nu onthullén
waarom deze Grote
Verwarring nodig is. Wim e'p
ik willen iets doen aan de V
Ziektewet. Want luister eens
hier jongens, dit land heeft
maar één echt probleem en dèt
is dat al die werknemers zich
maar ziek melden. Er hoeft
maar één neusgat een beetje
verstopt te zitten of de dames
en heren laten het afweten.
Maar ze willen wel hun salarfs
doorbetaald krijgen. Dat
kunnen we niet meer hebben,
dat kost het bedrijfsleven
handenvol geld. Wim en ik j
hadden gedacht dat de
werknemers de eerste fwee
ziektedagen maar voor eigen
rekening moesten gaan
nemen, door vrije dagen in te
leveren of zo. Zijn ze ineens'
veel minder vaak verkouderi,
let
- op
„Maar vergeet niet, we komen
daarmee pas naar buiten als
iedereen alleen nog maar over
de wao, de koppeling, het
minimumloon en de
onenigheid, haha, in het
kabinet kan praten. Ja
natuurlijk, Wim zal het in zijp
1-mei-toespraak ook even ovfyr
de Ziektewet moeten hebben".
Maar niet meer dan één of
twee zinnetjes. Dan raakt hét
toch weer ondergesneeuwd
door de wao. Bovendien zal de
PvdA-fractie dan meteen
roepen dat er niets van
inkomt, zodat de mensen in
het land gaan denken: o, dat
gaat dus toch niet door".
„Maar wij weten beter. Wij
gaan de Ziektewet gewoon
afschaffen, terwijl iedereen
denkt dat we de wao of de
koppeling afschaffen. Zo doe
je dat in de politiek. Nooit
zeggen waar het werkelijk om
gaat".
Ze knikten allemaal zeer
instemmend. Ruud had het
weer haarscherp gezien.